Auteur Topic: Biechten via internet werkt ...  (gelezen 1149 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Biechten via internet werkt ...
« Gepost op: februari 09, 2004, 08:28:02 pm »
... aldus de Telegraaf:

quote:

Wereldwijde biechtsite loopt als een speer
MUSSEL - De biechtsite van de Groningse dominee S. Van der Veen (www.debiechtsite.nl) is een groot succes. Het initiatief, dat eind vorige maand zijn première beleefde, heeft al bijna 10.000 bezoekers getrokken. Gelovigen en ongelovigen biechten aan de dominee en zijn vrouw over veelal zware problemen als zelfdoding, overspel, incest of relaties.

Dat heeft Van der Veen maandag gemeld. "We proberen mensen door te verwijzen naar professionele hulpinstanties, of toch troost te bieden via de kerk", vertelt hij. Voor zover Van der Veen weet is het initiatief uniek in de wereld. "We hebben de afgelopen weken aandacht gehad van media uit de hele wereld"

Het idee ontstond uit een verlangen de kerkelijke troost te combineren met de moderne communicatiemiddelen. "De behoefte aan de kerk is er echt nog wel anno 2004", stelt Van der Veen. "Het prikkelende idee dat van geloof uit gaat is van alle tijden. Maar de tijd ontbreekt meestal. Via internet is dat hiaat makkelijk te verhelpen."
Wat zou het succes achter deze site kunnen zijn? Waarom willen mensen hiervan gebruikmaken? Wat denkt u allen van dit initiatief?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2004, 08:40:09 pm »
Het is natuurlijk heel makkelijk, je kunt onzichtbaar blijven, en toch (alles???)opbiechten.
Maar dan kun je toch óók rechtstreeks naar God gaan ?

Ik geloof dat het "belijdt elkander je zonden " toch heenwijst naar een persoonlijk kontakt.

En in het bericht van biechten staat ook zelfdoding, hoe kun je dat opbiechten  8)7
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2004, 08:46:25 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 20:40:09 schreef Mientje:
Het is natuurlijk heel makkelijk, je kunt onzichtbaar blijven, en toch (alles???)opbiechten.
Maar dan kun je toch óók rechtstreeks naar God gaan ?

Ik geloof dat het "belijdt elkander je zonden " toch heenwijst naar een persoonlijk kontakt.
Waarom is het geen persoonlijk contact als het via het internet gaat? Tegenwoordig hoor je dat niemand meer zeggen over de telefoon. Internet is gewoon een ander medium. Niet meer en niet minder...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2004, 08:54:27 pm »
Ik geloof dat je makkelijker praat als je niet gezien wordt, dat is algemeen bekend ook bij de fora.

Het ligt moeilijker als je iemand in de ogen kijkt, en die ziet ook sneller of er echt berouw is.

Dan rijst bij mij toch opnieuw de vraag waarom in de bijbel aangeraden wordt om elkander de zonden te belijden, terwijl je rechtstreeks naar God kunt gaan.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2004, 09:14:07 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 20:54:27 schreef Mientje:
Dan rijst bij mij toch opnieuw de vraag waarom in de bijbel aangeraden wordt om elkander de zonden te belijden, terwijl je rechtstreeks naar God kunt gaan.
Omdat dat ook een psychologische werking heeft die reinigend kan werken naar jezelf toe. Aan God vertellen geeft vergeving, absoluut, maar je kunt je dan nog wel schuldig blijven voelen. Juist dat schuldig voelen kun je 'kwijt raken' door er met anderen over te praten. Daarnaast kan het ook goed zijn om aan direct betrokken zonden te belijden en vergeving te vragen. Als ik jou een 'oude taart' noem (zou ik nooit doen ;) ), dan moet ik toch ook mijn excuses maken aan jou naast dat ik aan God vergeving moet vragen omdat ik door dat te zeggen geen liefde heb getoond naar jou toe.

[edit]
En over die zelfmoord: poging tot zelfmoord is dat waarschijnlijk hè :P .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2004, 09:25:28 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 20:40:09 schreef Mientje:

En in het bericht van biechten staat ook zelfdoding, hoe kun je dat opbiechten  8)7
De nabestaanden voelen zich vaak om diverse redenen schuldig aan de zelfdood van iemand die ze na staat.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2004, 09:25:37 pm »
Als ik jou een 'oude taart' noem (zou ik nooit doen  ), dan moet ik toch ook mijn excuses maken aan jou naast dat ik aan God vergeving moet vragen omdat ik door dat te zeggen geen liefde heb getoond naar jou toe.

================================
Grrrrrrrrrrrrrrr.

Ik weet nog of je dat niet zou doen, je bent n.l wel op het idee gekomen  8)7

Maar je hebt nog gelijk ook hoor, en ik ben wel wat gewend met 5 kinderen zoals Wilhelmina.

Bij deze, excuses aanvaard.

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2004, 09:27:27 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 20:54:27 schreef Mientje:

Omdat elkaars wereldbeeld delen je dichter bij je zelf brengt en dichter bij God.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 09, 2004, 11:04:46 pm »
Internet is drempelverlagend maar dat is al aangehaald lees ik.

En ik ben het ook eens met de woorden dat het gewoon weer een ander medium is naast de telefoon en post etc.

Een biechter gaat ook met zijn tijd mee. :)
Live vanuit de luie stoel

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2004, 11:22:12 pm »
Ik heb vannacht een (gedeelte van een) interview met dat stel in X-Noizz gehoord en daarin kwam vooral naar voren dat het woord 'biechten' vooral een 'trekker' is, maar het er vooral om gaat dat mensen hun hart eens kunnen luchten. Ze kunnen hun verhaal kwijt van dingen waar ze mee zitten en op die manier hebben ze al heel wat schrijnende verhalen over zich heen gekregen en hebben ze mensen kunnen helpen. Dit stel zegt dat zij werk oppakt dat de kerk laat liggen, dus in feite: mensen helpt die de kerk laat liggen...
By the way, ze trekken ook langs festivals en grote steden met een 'biechtcamper' en ook dat schijnt heel goed te lopen. Het hoeft dus niet per se zo anoniem. De komende tijd staan ze elke week (of elke maand) een dag in een provinciehoofdstad.