quote:
op 11 Feb 2004 17:48:43 schreef Zwever:
Volgens mij is dit alleen waar als je je kind pas op begint te voeden als het 12 is geworden en zijn ouders als gelijke ziet, wat dus niet zo hoort te zijn.
De praktijk blijkt anders uit te wijzen.
Ik krijg regelmatig hulpaanvragen onder ogen voor gezinsondersteuning omdat ouder en kind in een negatieve spiraal zijn gekomen. Het gaat dan niet om kinderen van 12 of ouder, nee opvallend vaak om kinderen die jonger dan 10 jaar zijn.
Overigens: wat is het toch dat ouders kinderen niet als gelijke durven te zien?
Waar komt het toch vandaan?
Immers, beide zijn wij kinderen van de Vader, beide hebben we onze verantwoordelijkheden etc. etc.
Elk op ons eigen niveau.
Het heeft niets te maken met machtsverhoudingen of wat dan ook.
Ik heb een plicht t.o.v. mijn kind en die plicht heet opvoeding.
Mijn kind heeft een recht en dat recht heet: opvoeding.
Dat is een samenspel dat nooit eindigt. Opvoeding stopt niet bij een bepaalde leeftijd: ik wordt nog steeds, zij het op andere gebieden, gevoed door mijn ouders.
Vanwaar de behoefte om als ouders altijd de grens aan te geven. Een kind kan ook zelf aangeven wat de grens (wat hem betreft) moet zijn.
Verschillen daarin moet je bespreken (niet: onderhandelen). Probeer het eens vanuit het kind te zien!
Als ik een kind spreek moet ik letterlijk en figuurlijk door de knieën gaan.
Doe ik dat niet dan kijk ik "uit de hoogte" op hem neer.
Onanks dat zijn er regels.
Wij hebben de regel in huis dat wij niet schreeuwen, gillen, slaan, schoppen en wat er al aan ander negatief gedrag kan zijn.
Dat die regels wel eens overtreden worden is een feit. Dat feit bestraf je niet maar het wenselijke gedrag benoem je.
Vanuit die methode ontdek je dat kinderen mondiger zijn dan je denkt.
Waarom mag de ouder wel het kind apart zetten als in de optiek van de ouder het gedrag onwenselijk is en mag het kind zijn ouder niet apart zetten?
Ben jij als ouder zoveel meer dan de ander?
In mijn beleving niet: mijn kinderen mogen mij aanspreken op mijn gedrag zoals ik hen aanspreek op hun gedrag.
(Ik ben blij dat een pak voor de broek hier geen regel of strafvorm is, mijn gat zou blauw zijn

)
Lees deze eens...