Auteur Topic: Relatie tussen Jehovah Getuige en Katholiek  (gelezen 16290 keer)

plk

• Bekijk profiel
Relatie tussen Jehovah Getuige en Katholiek
« Gepost op: februari 12, 2004, 07:07:54 pm »
Ik heb een vraag: zelf ben ik een niet-Getuige (katholiek gedoopt, wel gelovig Christen) en ik heb een relatie met een Getuige. Wij zijn beide 26 jaar, en de relatie gaat inmiddels al een jaar goed. Ik ben een aantal malen mee geweest naar vergaderingen, maar heb geen intenties toe te treden tot de Gemeenschap. Graag zou ik willen weten of anderen ervaring hebben met een lange-termijn relatie / huwelijk tussen een Getuige en een niet-Getuige: waar liggen de valkuilen, welke oplossingen heeft men bedacht? En een hoofdstuk apart: hoe combineer je de geloofsverschillen op een manier die voor beiden prettig is als er sprake is van gezinsuitbreiding, en je je kinderen ook graag gelovig wilt opvoeden zonder nu al een keuze te maken welk etiket je daaraan wilt koppelen.

Ter achtergrond: haar moeder en zus zijn ook Getuige, haar vader en broers niet. Moeder is pas later toegetreden, en zij en haar tweelingzus zijn beide op 15-jarige leeftijd gedoopt.

Ik realiseer me dat sommigen van jullie mijn gedachten allerminst zullen appreciëren, het is niet aanstootgevend bedoeld maar desalniettemin mijn excuses hiervoor. Ik hoop op serieuze reacties per E-mail <plk@dse.nl> of in dit forum.
Bij voorbaat mijn dank.

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2004, 07:25:00 pm »
Weetje, jezus gebood ons naastenliefde, dus ook als je geliefde een ander geloof heeft...

wat ik uit ervaring weet is dat je samen gelooft op basis van de overeenkomsten in jullie opvattingen...

Jullie geloven allebei dat jullie op je eigen manier doet wat God van je vraagt...

En het is denk ik ook concessies doen... Niet dingen doorvoeren omdat hij ze zo gelooft of andersom.. hEt moet Groeien..

Maar op basis van overeenkomsten geloven, dat is volgens mij de beste oplossing...

Het is moeilijker dan anders, maar niet iets wat of veroordeelt wordt of niet kan... Dus ga ervoor en kijk hoever het komt...
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

plk

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2004, 09:29:12 pm »
Momenteel gaat onze relatie denk ik goed, juist omdat we beiden bereid zijn om de overeenkomsten zo goed mogelijk naast elkaar te leggen, en de verschillen zoveel mogelijk te accepteren. Dat wil b.v. zeggen dat ze wel mee is geweest naar diverse verjaardagen, omdat ze bij ons in de familie meer als "familie-avond" doorgebracht worden, en niet met slingers, zingen en weet-ik-veel wat. Ander voorbeeld: verjaardagen en kinderen.... zij hebben zelf vroeger wel trakaties mogen aannemen, en tracteerden zelf op een ander moment dan hun verjaardag, op die manier was er geen oorzakelijk verband. En dat ging ook goed.

Maar er blijven verschillen. Bijvoorbeeld het omgaan met feestdagen e.d. maar wat ik belangrijker vind: het omgaan met kinderen. Als die er zouden komen, hoe voed je hen dan op tot het moment dat ze oud genoeg zijn om zelf te kiezen? De basis van ons beiden is Christelijk, echter juist die praktische punten vind ik moeilijk om een mening over te hebben. Laat je ze al van kinds af aan meegaan naar vergaderingen / langs de deuren, of niet? Stel -God verhoede het- dat ze iets overkomt, mogen ze dan bloed hebben of niet? In hoeverre gaan mensen uit de JG-organisatie niet 'subtiel' tegenwerken door onze kinderen te vertellen dat pappa later niet meer bij ze zal zijn, dat ze mamma weer terugzien naar de dood maar pappa misschien maar beter kunnen mijden... Dat soort dingen ben ik eigenlijk bang voor, bang dat ze een wig gaan drijven tussen een band die nu nog heel goed is.

Ik ben heel benieuwd naar suggesties / ervaringen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2004, 09:47:26 pm »

quote:

op 12 Feb 2004 21:29:12 schreef plk:
Ik heb niet echt ervaring met Jehova's getuigen (afgezien van die enkeling aan de deur), maar weet wel van drama's in het kinderziekenhuis waar ik een tijdje gewerkt heb. Dat gaat dan vaak om ouders die getuigen zijn en dus de behandeling/transfusie voor hun kind weigeren. Dat mag tot er een levensbedreigende situatie ontstaat, waarna artsen de ouders (tijdelijk) hun bevoegdheden ontnemen en alsnog die transfusie geven. Die ouders waren er nog blij om ook: door die juridische maatregel werd hun kind gered en kregen ze als getuige geen straf. Dat was een kromme situatie dus.

Maar afgezien daarvan: ik zou geen relatie met een getuige kunnen hebben omdat zij dingen anders over dingen geloven die essentieel zijn voor mij. Voor zover ik heb begrepen ontkennen zij de Godheid van Christus, terwijl dat voor mijn geloof cruciaal is.
Daarnaast heb ik de indruk dat hun leven nogal wat verplichtingen kent, vooral op 'geloofsvlak'. Dat kan ik niet rijmen met de vrijheid in Christus die Paulus verkondigt. Alleen de overeenkomsten benadrukken is niet genoeg, lijkt me: ik denk dat jullie hetzelfde moeten denken over de essentiele dingen in je leven, de essentie van het geloof.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2004, 10:14:00 pm »

quote:

op 12 Feb 2004 21:29:12 schreef plk:
Momenteel gaat onze relatie denk ik goed, juist omdat we beiden bereid zijn om de overeenkomsten zo goed mogelijk naast elkaar te leggen, en de verschillen zoveel mogelijk te accepteren. Dat wil b.v. zeggen dat ze wel mee is geweest naar diverse verjaardagen, omdat ze bij ons in de familie meer als "familie-avond" doorgebracht worden, en niet met slingers, zingen en weet-ik-veel wat. Ander voorbeeld: verjaardagen en kinderen.... zij hebben zelf vroeger wel trakaties mogen aannemen, en tracteerden zelf op een ander moment dan hun verjaardag, op die manier was er geen oorzakelijk verband. En dat ging ook goed.

Maar er blijven verschillen. Bijvoorbeeld het omgaan met feestdagen e.d. maar wat ik belangrijker vind: het omgaan met kinderen. Als die er zouden komen, hoe voed je hen dan op tot het moment dat ze oud genoeg zijn om zelf te kiezen? De basis van ons beiden is Christelijk, echter juist die praktische punten vind ik moeilijk om een mening over te hebben. Laat je ze al van kinds af aan meegaan naar vergaderingen / langs de deuren, of niet? Stel -God verhoede het- dat ze iets overkomt, mogen ze dan bloed hebben of niet? In hoeverre gaan mensen uit de JG-organisatie niet 'subtiel' tegenwerken door onze kinderen te vertellen dat pappa later niet meer bij ze zal zijn, dat ze mamma weer terugzien naar de dood maar pappa misschien maar beter kunnen mijden... Dat soort dingen ben ik eigenlijk bang voor, bang dat ze een wig gaan drijven tussen een band die nu nog heel goed is.

Ik had al een hele mail aan je geschreven, maar had hem toch weer niet verzonden, maar nu je deze vragen stelt, kan ik toch niet laten je te antwoorden.
Ik heb me zeer verdiept in de sekte, want dat is het, en alle vragen die je stelt. moet je het ergste maar van vrezen.

Je vriendin kan van nog zo.n goede wil zijn, maar het zal haar op straffe van eeuwige vernietiging onmogelijk gemaakt worden.

Het genootschap heeft het voor het zeggen, niet je vriendin, dus de kinderen moeten mee naar de dienst en langs de deur.

Je vriendin kan nu al niet meer breken met de J.G want dan mag haar zus en haar moeder nooit meer met haar omgaan. En dat doen ze beslist ook.

Je vriendin zal (onder zware druk) nooit bloed aannemen voor haar en de evt kinderen.

Het genootshap zal zeker een wig tussen jullie drijven, en je vriendin zal dan voor het genootschap kiezen uit angst.

Kortom alles waar je in je posting bang voor bent zal gebeuren, een compromis bestaat niet bij de leiding van de J.G.

Dit is geen bangmakerij maar het zijn feiten.

Ik twijfel niet aan jullie goede bedoelingen, maar het genootschap zal jullie dat onmogelijk maken.
De enige oplossing voor jullie beiden is dat je vriendin voor jullie trouwen volkomen met het genootschap breekt.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

plk

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2004, 02:39:45 pm »
Elle en Mientje, bedankt voor jullie informatie. Ik beschouw het als extra informatie en verbreding van mijn gedachten, niet als bangmakerij.

Elle: ik ken het beeld, ik heb tijdens mijn co-schappen een paar jaar geleden een soortgelijke casus meegemaakt bij een jongetje waar de milt verwijderd moest worden. Gelukkig ging het toen goed en was er geen bloed nodig.
Ik heb vaker gehoord dat in het geval van een medischa calamiteit JG-ouders tijdelijk uit de ouderlijke macht ontzet worden, maar heb hier nog geen jurisprudentie over gelezen. Ik weet wel dat ik als arts de wil van een volwassen JG *moet* respecteren, ook al betekent dat zijn overlijden. Vind ik ook acceptabel. Bij een kind ligt een m.i. inderdaad een stuk moeilijker, want je ontneemt het kind daarmee de gelegenheid om later zelf een keuze te maken.

Mientje: heb je persoonlijke ervaring met of als JG? Ik heb vorig jaar in het woordenboek al eens opgezocht wat er bij "sekte" stond, en hoewel ik het mij niet meer herinner, weet ik wel dat het niet onder die definitie geplaatst kon worden.
Over dat *moeten* lees ik tegenstrijdige berichten, ook van ex-JG. Ik denk wel dat alles wat ik in mijn post beschrijf KAN gebeuren, ik ben er nog niet van overtuigd dat het ZAL gebeuren. Daarvoor probeer ik zoveel mogelijk informatie en ervaringen te krijgen.

Alle informatie en gedachten blijven welkom!

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2004, 03:22:08 pm »
Hoe is het gegaan met de relatie tussen haar en haar moeder t.o.v. haar vader en haar broers. Is daar een wig tussen gekomen?

Alvorens er kinderen komen (wat mij betreft zelfs voor het huwelijk) zullen jullie een gezamenlijke keuze gemaakt moeten hebben. M.i. is het onmogelijk een kind in het geloof op te voeden, indien vader en moeder het er niet eens over eens zijn.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 13, 2004, 03:22:43 pm »

quote:

sek·te (de ~, ~n/~s)
1 [pej.] gesloten religieuze groepering met een sterke leider

Moeilijke situatie. Als ik zelf eens mag proberen in te vullen hoe deze stromingen over elkaar denken kom ik hierop uit:

1. Katholieken geloven in Jezus als Gods Zoon en als Jezus als enige weg naar God toe. Jehova's geloven dat alleen Getuigen gered worden. Kortom, je denkt allebei dat hetniet goed zit bij de ander. Dat op zich al kan heel zwaar zijn. Daarnaast is inderdaad wat Mientje zegt heel belangrijk, je vriendin bepaalt niet wat er gebeurt, de gemeenschap bepaalt dat. Je wordt gedwongen langs deuren te gaan, je kinderen hetzelfde te leren e.d.

Ik zie in de situatie geen oplossing maar zal voor je bidden. God ziet soms oplossingen waar mensen ze niet zien.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 13, 2004, 05:09:04 pm »

quote:

op 12 Feb 2004 22:14:00 schreef Mientje:
[...]

Ik had al een hele mail aan je geschreven, maar had hem toch weer niet verzonden, maar nu je deze vragen stelt, kan ik toch niet laten je te antwoorden.
Ik heb me zeer verdiept in de sekte, want dat is het, en alle vragen die je stelt. moet je het ergste maar van vrezen.

Je vriendin kan van nog zo.n goede wil zijn, maar het zal haar op straffe van eeuwige vernietiging onmogelijk gemaakt worden.

---- ??? ----

Het genootschap heeft het voor het zeggen, niet je vriendin, dus de kinderen moeten mee naar de dienst en langs de deur.

--- Hoe kom jij aan die informatie? Niemand moet mee... Ik ben zelf JG en heb dit nog nooit meegemaakt, dus ik zou graag even willen weten waar jij die wijsheid vandaan haalt...

Je vriendin kan nu al niet meer breken met de J.G want dan mag haar zus en haar moeder nooit meer met haar omgaan. En dat doen ze beslist ook.

--- Ook dit zeg je heel resoluut? Dank je dat je zo veroordelend bent, zonder dat je nog geneens de helft weet...

Je vriendin zal (onder zware druk) nooit bloed aannemen voor haar en de evt kinderen.

--- Hier spreekt de bijbel toch heel duidelijk over. En btw, worden er meer mensen ziek en sterven er meer aan de gevolgen van bloedtransfusie dan aan de gevolgen van geen bloed nemen en zijn er legio vervangende middelen voor bloed... Dus het ligt niet zo zwart wit als jij het allemaal schetst.

Het genootshap zal zeker een wig tussen jullie drijven, en je vriendin zal dan voor het genootschap kiezen uit angst.

--- Wat zijn dit voor spookverhalen? Ik kan zat mensen die gelukkig getrouwd zijn met een niet-getuige en enne iedereen accepteert dat..

Kortom alles waar je in je posting bang voor bent zal gebeuren, een compromis bestaat niet bij de leiding van de J.G.

--- Welke leiding? Tuurlijk, er is een besturend lichaam, maar alleen op organisatorisch gebied, hebben niets te zeggen over het persoonlijke leven.

Dit is geen bangmakerij maar het zijn feiten.

--- Feiten waar ik als getuige nog nooit van gehoord heb. Dus get your facts straight, young lady. Ik ben niet boos, maar ik vind het niet leuk dat JG's op zo'n manier propagandeert, alsof jouw bevindingen waarheid zijn? Ik wil hier best met je over praten, maar zo'n veroordelende boodschap lijkt mij niet echt redelijk...

Ik twijfel niet aan jullie goede bedoelingen, maar het genootschap zal jullie dat onmogelijk maken.

De enige oplossing voor jullie beiden is dat je vriendin voor jullie trouwen volkomen met het genootschap breekt.

--- Echt, ik wil weleens een een-op-een gesprek met jou aangaan, hoe je aan deze bevindingen komt...

-----------------

En topic-starter..

Zoals ik al zei, is het misschien niet makkelijk omdat op geloof-beleidende grondslagen, jullie meningen ver van elkaar liggen...

Ik zou kinderen christelijk op laten groeien en ze zelf laten kiezen...
Niets, langs-de-deuren zeulen? Gaat het namelijk als gronslag in het christendom om liefde en is het niet een gebod dat een man (en vrouw) eerst voor de zijnen moet zorgen... Dus eerst aan je gezin moet denken..

Eerlijk denk ik dat niemand jullie kan zeggen wat jullie moeten doen, geen JG, geen katholiek o.i.d. En al helemaal het 'genootschap' niet zoals mientje zegt. Is het en blijft het eeen besluit vanuit jullie eigen geweten...

Dat is en blijft mijn mening...
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 13, 2004, 05:10:57 pm »

quote:

op 13 Feb 2004 15:22:43 schreef Marnix:
[...]

Moeilijke situatie. Als ik zelf eens mag proberen in te vullen hoe deze stromingen over elkaar denken kom ik hierop uit:

1. Katholieken geloven in Jezus als Gods Zoon en als Jezus als enige weg naar God toe. Jehova's geloven dat alleen Getuigen gered worden. Kortom, je denkt allebei dat hetniet goed zit bij de ander. Dat op zich al kan heel zwaar zijn. Daarnaast is inderdaad wat Mientje zegt heel belangrijk, je vriendin bepaalt niet wat er gebeurt, de gemeenschap bepaalt dat. Je wordt gedwongen langs deuren te gaan, je kinderen hetzelfde te leren e.d.

Ik zie in de situatie geen oplossing maar zal voor je bidden. God ziet soms oplossingen waar mensen ze niet zien.

Hoe kom jij nou ook aan die spookverhalen? Het doet mij pijn dat mensen zo'n beeld hebben... Maarja.

Ik wil alleen even rechtzetten dat je als JG niet gelooft dat alleen JG's gered zullen worden. Zullen ook vast JG"s zijn die niet gered zullen worden en ook een hoop andere gelovigen weer wel..... Ik vind dat we daar niet over mogen oordelen, God bepaalt wie rechtvaardig is en niet....
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2004, 05:15:47 pm door reindertje »

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 13, 2004, 05:13:10 pm »
Ik ben het ook met Pola eens., dat voordat je voor kinderen kiest, je eerst moet beseffen of je wel een stabiele thuis situatie kan creeren of hebt voor de kinderen...

Ik ben van mening dat niet alleen jullie, maar iedereen daarover na moet denken, voordat ie voor kinderen kiest...

En daar hoort bij jullie twee dan jullie geloofsverschillen bij...

plk

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 13, 2004, 05:13:45 pm »
Die deel ik ook. Ik probeer via Internet meer ervaringen van anderen te krijgen, maar uiteindelijk blijft het toch een persoonlijke band en is iedereen van mens tot mens verschillend. Bij de een werkt het dan wel en bij de ander niet. Rest mij 'slechts' om te proberen zoveel mogelijk informatie in te winnen.

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 13, 2004, 05:17:40 pm »
Vind ik wel mooi van je. Salomo schreef ook in spreuken: In de veelheid van raadgevers ligt wijsheid...

Vind ik ook hierin opgaan... Ach bid veel tot GOd en je komt er wel uit denk ik. Zijn een hoop jullie voor gegaan en uiteindelijk gaat het eerst om God lief te hebben en je naaste als je zelf... De rest komt later..

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 13, 2004, 05:22:31 pm »
PLK als dat soort dingen zou gebeuren in de gemeente, dan zou je kunnen spreken van een schande... Vind ik wel...

En waar mientje het over had over geen contact meer hebben, dat betreft uitsluiting, wat gereformeerde kerken ook kent.

Zodra iemand uitgesloten wordt en dat gebeurt pas wanneer iemand moedwillig kwaad beoefend (dit is al heel breed), zonder berouw en daardoor de zuiverheid van de gemeente in het gevaar zou komen, dan zou iemand uitgesloten kunnen worden... Dit gebeurt echter gelukkig niet vaak.

En over uitsluiting is de bijbel erg duidelijk, dat dat gedaan wordt om de gemeente te beschermen, dus in principe nauwelijks tot geen contact met de betreffende persoon...

Familieleden liggen erg moeilijk. Ik heb zelf familieleden die om uitsluiting gevraagd hadden en zich fel kanten tegen JG. Dat vind ik wel jammer, want ik veroordeel hun absoluut niet en doe ook gewoon normaal tegen hen. En ik denk dat ik geen uitzondering ben... Ik vind in ieder geval dat je net zo liefdevol en barmhartig met je medemens om moet gaan zoals Jezus deed en God doet. Wat men ook uitgespookt heeft...

plk

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 13, 2004, 05:28:07 pm »
Ik denk ook dat een normaal stukje menselijkheid op de eerste plaats moet staan in deze zaken, en belangrijker is dan een regeltje. Ik heb mij in die zin verbaasd over uitsluiting dat je als JG wel contact mag hebben met iemand die van alles en nog wat doet maar nooit lid is geweest van de JG, terwijl als iemand een veel vromer leven leidt echter gekozen heeft voor uitsluiting mag het opeens niet.

Wordt vervolgd...

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2004, 05:40:34 pm »
Ach en hier is de bijbel ook heel duidelijk over:

Slechte omgang bederft nuttige gewoonten...

God is ook duidelijk over wat hij niet goedkeurt..

Want ik zou ook wel oppassen met mensen die regelmatig dingen doen waar God niet zo blij mee is, gezien het bovenstaande. Niet dat ik de persoon veroordeel, maar omdat ik simpelweg niet achter hetgene staat wat ie doet. Snap je waar ik heen wil?

Liefde en geweten staan centraal.. Ik ga een uitgeslotene niet opzettelijk vermijde etc. Dat getuigt toch ook niet van liefde? Jezus predikte toch liefde...

Ben het met je eens dat niets zo zwart-wit ligt... Zo probeer ik het ook niet voor te komen.. Kijk een hoop staat duidelijk in de bijbel, maar ook een hele hoop niet en daar moet iedereen zijn/haar eigen beslissingen nemen overeenkomstig z'n eigen mening en geweten.. Daar KAN een ander simpelweg niet over oordelen, wel z'n mening en raad geven, maar niet over oordelen...

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2004, 06:05:15 pm »
Reindertje
Jij bent óf pas J.G. óf een apart geval.
Want wat jij allemaal verteld over de J.G klopt voor geen meter.

Ten eerste, wie heeft jou wijsgemaakt dat de geref kerk ook uitsluiting kent ?
Ja, misschien van lidmaatschap maar dat bedoel ik niet, ik bedoel dat niemand van de gemeente en van je familie meer met je om mag gaan, je gewoon voor dood verklaren. En daar hoef je echt niet eerst een moord voor te plegen, maar gewoon verkering krijgen met een niet J.Ger is al voldoende.
En waar het op gebaseerd is in de bijbel dat is 1 Cor. 5 : 11

Ik heb drie jaar op internet met J.Gers zwaar gediscusseerd, en veel informatie ingewonnen dus weet ik er echt wel vanaf.

Wist je dat alle christenen buiten de J.G. adderengebroed worden genoemd ?
En dat ik eens voor een zieke J.G er wou bidden, en dat geweigerd werd omdat wij tot de duivel bidden ? Hier kan Wilhelmina van getuigen.

Het is echt niet zo liefdevol als jij doet voorkomen, jij bent een apart geval zei ik al.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2004, 06:51:48 pm »
PLK
Jij vraagt je af of Jehovas Getuigen een sekte zijn, dan zou ik je aanraden volgende site te lezen, en VOORAL het boek :

"Het koninkrijk dat niet kwam."

Hier wordt het W.T.G op een eerlijke wijze besproken, door een man die 40 jaar ouderling geweest is bij het genootschap.
Hij zegt uitdrukkelijk, niet te willen roddelen, maar op eerlijke wijze alles uit de doeken te doen.

http://www.rob.adviseert.com/

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2004, 07:58:12 pm »
Had je dit topic al gelezen?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2004, 08:06:16 pm »
20 jaar ben ik JG, dus ik zal er dan wel het een en ander vanaf weten...

Misschien ben ik wel een apart geval, zoals jij beweert, maar eerlijk gezegd, uit een boek haal ik geen wijsheid, alleen de bijbel dan...

MAarre, er zullen vast mensen zijn die t te zwart wit nemen, maar die zijn er in elke religie.

Het zijn ook de mindere onder de marokkanen die het verpesten voor de overgrote meerdere, ik zeg maar wat...

Zover ik weet geloof ik in liefde en doet iedereen dat in mijn omgeving...

Ik raad je aan om niet al te veel te varen op boeken e.d., staan een hoop onwaarheden in. Leer mij kennen en dan weet je hoe de meesten zijn. Zijn maar weinig JG's die zichzelf gaan verdedigen, doe ik ook niet. En over dat bidden, dat vind ik jammer.. Wie zegt mij dat jouw gebed niet verhoord wordt of niet oprecht is? Beetje raar...

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 13, 2004, 08:07:14 pm »
Ik ben gedoopt btw en heb ook verkering met een niet-JGer....

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 13, 2004, 08:07:33 pm »
Prachtig, fantastisch meisje en gelooft misschien nog wel oprechter dan ik..

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 13, 2004, 08:10:29 pm »
Maar ik houd er over op, want ik kan net zo goed tegen een muur praten. Jij beweert het ene en ik het andere en ik kan je toch niet op andere gedachten brengen.

Of je mij nu wel geloofd of niet, het doet er niet toe. Ik weet hoe ik erover denk en dat is het enige wat ik erover uit kan dragen. Hoe anderen hun geloof belijden, daar kan ik en wil ik niet over oordelen, is te veel verantwoordelijkheid die ik niet wil nemen. Ik weet alleen hoe ik het wil en dat kan ik je vertellen...

En ik weet dat ik mijzelf schaar met mensen die er net zo over denken..

Doen mensen anders, dan betreur ik dat. Ik ga nog steeds van liefde uit en zal daar voor pleiten ook...

Maar ik heb genoeg gezegd..

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 13, 2004, 08:14:45 pm »

quote:

op 13 Feb 2004 20:06:16 schreef reindertje:
Misschien ben ik wel een apart geval, zoals jij beweert, maar eerlijk gezegd, uit een boek haal ik geen wijsheid, alleen de bijbel dan...
Jullie hebben toch een andere Bijbel?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 13, 2004, 08:15:43 pm »

quote:

op 13 Feb 2004 20:07:14 schreef reindertje:
Ik ben gedoopt btw en heb ook verkering met een niet-JGer....
Ik heb belijdenis gedaan en mijn man gelooft alleen in zichzelf.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 13, 2004, 08:16:31 pm »
Reindertje,
Ik heb hier heel wat correspondentie met Jeh. get. liggen maar kan dat helaas niet allemaal overtypen, maar dat komt dan toch uit de eerste hand ?

Ben jij al gedoopt ? Dan zou je één vraag kunnen beantwoorden, waar ik nooit achter gekomen ben.

Dopen de J.G in de naam van de Vader, Zoon en H,Geest, óf

in de naam van de Vader, Zoon en het genootschap ?

Of anders ?

Er is al eens een topic geopend over de J.G daar kun je de geloofsverschillen lezen die ik gepost heb, kijk maar of het klopt.

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1558

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 13, 2004, 08:19:06 pm »

quote:

op 13 Feb 2004 20:07:33 schreef reindertje:
Prachtig, fantastisch meisje en gelooft misschien nog wel oprechter dan ik..

Misschien kan zij jou er wel van overtuigen dat de JG fout zitten.......
Maar ja, wanneer je dat erkent, zul je vele banden moeten verbreken, en je helemaal overgeven aan Jezus, die de prijs voor jouw zonden heeft betaald! Dat kost je dan echt àlles, en dat is ook wat God van je vraagt!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 13, 2004, 08:21:00 pm »

quote:

op 13 Feb 2004 17:22:31 schreef reindertje:
En waar mientje het over had over geen contact meer hebben, dat betreft uitsluiting, wat gereformeerde kerken ook kent.
Errr..als gereformeerde wil ik dit toch even corrigeren. Uitsluiting is niet het verbreken van contact. Het betekent dat iemand geen lid van de gemeente meer is en uitgesloten van de bediening van de sacramenten. Er volgt verder een oproep tot bekering. Als een gemeente iemand daarna niet meer wil zien dan zit er iets goed fout in de gemeente. Uit mijn ervaring weet ik dat degenen die ik zag vertrekken meestal geen contact met de gemeente als geheel wilden. Wel blijven vaak contacten met afzonderlijke broeders en zusters.

quote:

Zodra iemand uitgesloten wordt en dat gebeurt pas wanneer iemand moedwillig kwaad beoefend (dit is al heel breed), zonder berouw en daardoor de zuiverheid van de gemeente in het gevaar zou komen, dan zou iemand uitgesloten kunnen worden... Dit gebeurt echter gelukkig niet vaak.
En over uitsluiting is de bijbel erg duidelijk, dat dat gedaan wordt om de gemeente te beschermen, dus in principe nauwelijks tot geen contact met de betreffende persoon...
Nee. Daar mis je de oproep van Jezus. Hij zegt dat je eerst met de zondaar onder 4 ogen moet gaan praten. Daarna met getuigen en als de zondaar volhard op zijn weg dan is hij als de hoer en de tollenaar. Buiten de gemeenschap. Maar wie zocht Jezus nu het meest op? Juist...dezelfde hoer en tollenaar. Ze hebben het zo nodig dat contact!!

quote:

Familieleden liggen erg moeilijk. Ik heb zelf familieleden die om uitsluiting gevraagd hadden en zich fel kanten tegen JG. Dat vind ik wel jammer, want ik veroordeel hun absoluut niet en doe ook gewoon normaal tegen hen. En ik denk dat ik geen uitzondering ben... Ik vind in ieder geval dat je net zo liefdevol en barmhartig met je medemens om moet gaan zoals Jezus deed en God doet. Wat men ook uitgespookt heeft...
Het afwijken van individuele leden zit in elke kerk. Centrale leer wordt nogal eens verschillend opgevat en uitgevoerd. Ik heb alleen wel de indruk dat bij JG de leiding de centrale leer wat strikter probeert op te leggen. Dit na aanleiding van gesprekken met een ex-collega die ook JG is.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

MARIANNE

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 14, 2004, 02:13:53 am »
Allereerst is het belangrijk,hoe is jou relatie met jouw Vader in de hemel.
Heb je jou leven in ZIJN handen gelegd.
Wil je een volgeling van Jezus zijn?
Als je werkelijk je leven aan Jezus over hebt gegeven,bidt dan tot Hem en
vraag Hem jou te overtuigen wat je moet doen.
Lees tegelijk de bijbel(welke je wel als volgeling van Jezus dient te geloven)
Als je de bijbel biddend leest,zul je antwoord krijgen op je vragen.

Weet wel dat er een heel duidelijk verschil is tussen het christendom en
de Jehova's getuigen.Dat is een heel ander verschil dan tussen Rooms-Katholieken
en bv.Protestanten.

Als Christen geloven we dat JEZUS CHRISTUS de ZOON van GOD is.
En dat God bestaat uit de drieeenheid nl.VADER,ZOON en HEILIGE GEEST.
Dat JEZUS aan het kruis van Golgotha gestorven is voor onze zonden en dat HIJ
de derde dag weer is opgestaan.HIJ is naar de hemel gegaan en zit daar aan de rechterhand van GOD.
Hij zal lichamelijk wederkomen.

Dit zijn heel belangrijke dingen.
Daarom moet je je eerst zelf afvragen,waar jezelf staat in het geloof als christen.
Als je echt je leven over hebt gegeven aan Hem,dan moet je Hem ook betrekken
in je keus en Hem om hulp vragen.
De bijbel is het geschreven WOORD van GOD en is geinspireerd door de HEILIGE
GEEST,daar kun je antwoorden vinden.

Ik wens je veel sterkte en God's zegen

Deware

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 14, 2004, 02:50:00 am »
Ahum.... het geschreven woord van God. Uiteraard. Maar hoe zit het met het levende woord?

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 14, 2004, 07:32:26 am »
Ik had het hele stukje van jou mien getoets aan wat klopt en niet,m aar er ging iets mis, ik moest opnieuw inloggen en toen was ik het kwijt... |:(

Ik post nog wel een keertje op nieuw..

Maar het belangrijkste vind ik is dat er niet zoiets bestaat bij ons: er is een leiding en iedreeen MOET daaraan luisteren. Juist niet, gaat voornamelijk om zelfstudie. En het feit dat alleen wij Goed zijn en anderen van Satan. Klopt ook niet, dan zouden we onszelf boven God stellen, want alleen hij weet wie rechtvaardig/onrechtvaardig zijn, niet wij..

Maar ik post het nog wel..

Ik vind het hier juist prettig om met mensen van verschillende achtergronden te praten en te discusieren over uiteenlopende onderwerpen, Houd je actief en scherp. Ik hoop dus ook niet, want dat gevoel krijg ik een beetje, dat ik wordt afgerekend op het feit dat ik JG ben, gezien alle vooroordelen die leven onder de mensen. Leer mij kennen en je weet hoe de meeste zijn. :D

Ik vind het namelijk erg leuk om te merken, hoe iedreen, ondanks dat we allemaal weer wat verschillend geloven, wel naast elkaar kunnen staan, omdat we allemaal geloven dat de manier waarop we geloven de goede is. We willen allemaal doen wat goed is, wat juist is in Gods ogen en willen zijn wil doen. En dat vind ik een mooie gemeenschappelijke factor. :)

Ik denk dus niet dat jullie allemaal van Satan zijn enz. ;)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 14, 2004, 10:26:24 am »

quote:

op 14 Feb 2004 07:32:26 schreef reindertje:
Ik had het hele stukje van jou mien getoets aan wat klopt en niet,m aar er ging iets mis, ik moest opnieuw inloggen en toen was ik het kwijt... |:(

Ik post nog wel een keertje op nieuw..

Maar het belangrijkste vind ik is dat er niet zoiets bestaat bij ons: er is een leiding en iedreeen MOET daaraan luisteren. Juist niet, gaat voornamelijk om zelfstudie.

Beste Reindertje,
Ik geloof dat je probeert de waarheid te spreken, en daarom zeg ik nogmaals dat jij een apart geval bent. In ieder geval niet het prototype van een Jeh.Get.

De zelfstudie, gaat die niet uitsluitend met de wachttoren erbij ?
Mag je ( naar aanleiding van de bijbel) een andere mening hebben ?
En wat gebeurt er als je die mening blijft behouden ?

En het feit dat alleen wij Goed zijn en anderen van Satan. Klopt ook niet, dan zouden we onszelf boven God stellen, want alleen hij weet wie rechtvaardig/onrechtvaardig zijn, niet wij..

Is het niet waar, dat God alleen aan de J.G.de prioriteit gegeven heeft om de bijbel te kunnen uitleggen? En nu citeer ik een stukje uit de wachttoren van 1 okt. 1973, blz 594 :

"Beschouw ook eens het feit dat op de gehele aarde ALLEEN Jehova's organisatie door Gods H. Geest of werkzame kracht wordt geleid, alleen DEZE organisatie functoineert voor Jehova's voornemen en tot zijn eer. ALLEEN VOOR DEZE ORGANISATIE IS GODS HEILIGE WOORD, DE BIJBEL, GEEN VEZEGELD BOEK. In de wereld zijn veel intelligente mensen. Zij kunnen de H. Schrift lezen, maar zij kunnen niet de diepe betekenis er van begrijpen....Hoe zeer waarderen ware christenen het met de ENIGE ORGANISATIE OP AARDE verbonden te zijn die de "diepe dingen Gods "begrijpt !"

Lees dus " De Wachttoren ", want.....

"Per slot van rekening heeft Jehova ons De Wachttoren gegeven opdat zijn naam en voornemens op de gehele aarde bekend gemaakt worden."

Hier zie je dat de uitleg van het W.T.G. belangrijker is dan de bijbel zelf.

Ik vind het hier juist prettig om met mensen van verschillende achtergronden te praten en te discusieren over uiteenlopende onderwerpen, Houd je actief en scherp. Ik hoop dus ook niet, want dat gevoel krijg ik een beetje, dat ik wordt afgerekend op het feit dat ik JG ben, gezien alle vooroordelen die leven onder de mensen. Leer mij kennen en je weet hoe de meeste zijn. :D

Je wordt beslist niet afgerekend op het feit dat je JG bent, maar ik probeer je te weerleggen met jullie eigen woorden.

Ik vind het namelijk erg leuk om te merken, hoe iedreen, ondanks dat we allemaal weer wat verschillend geloven, wel naast elkaar kunnen staan, omdat we allemaal geloven dat de manier waarop we geloven de goede is. We willen allemaal doen wat goed is, wat juist is in Gods ogen en willen zijn wil doen. En dat vind ik een mooie gemeenschappelijke factor. :)

Ik denk dus niet dat jullie allemaal van Satan zijn enz. ;)
Dank je wel,en houen zo.

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 14, 2004, 01:44:17 pm »
quote: Mientje....

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste Reindertje,
Ik geloof dat je probeert de waarheid te spreken, en daarom zeg ik nogmaals dat jij een apart geval bent. In ieder geval niet het prototype van een Jeh.Get.

Jewel, ik denk juist van wel. Maar dat ik geloof dat de organisatie waar ik mij bij aansluit Gods leiding heeft en een afspiegeling is van Gods organisatie is toch niets anders dan jouw houding? Jij gelooft waarschijnlijk ook dat de leer die jij onderwezen krijgt in de kerk dat dat alleen de juiste is, maar dat betekent niet jij automatisch vind dat jullie als enige personen Gods goedkeuring krijgen. Zo zit het bij ons ook. Wij zijn ervan overtuigd dat hoe wij ons geloof belijden de juist weg is, maar hebben tegelijkertijd respect voor anderen en willen anderen ook niet oordelen. Als jij zou vinden dat wij afspiegeling zijn van Gods organisatie, dan was je wel JG geworden en als ik dat andersom zou vinden, dan zou ik wel katholiek geworden zijn. Overtuig mij maar aan de hand van de bijbel :) [/i]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Nee absoluut niet. Die publicaties zijn meer ter ondersteuning van je zelfstudie. Zelf studie, de naam zegt het al, vul je natuurlijk zelf in. Als jij meer wilt weten over ovolutie, dan kun je een hoop nazoeken in de publicaties van JG, maar het is ook juist gezond als je je geloof wil toetsen a.h.v. de bijbel, dat je ook naar andere lectuur kijkt... Alhoewel de ontwaakt redelijk objectief is, vind ik het gezond dat je je blikt verruimt...[/i]
- Mogen is een vreemd woord. Als jij niet achter de geloofsopvatting van JG’s kan staan, dan kan ik mijzelf voorstellen dat je ook niet JG genoemd wil worden, toch? Maar je wordt niet uitgesloten op basis van een andere mening over dingen. Er is ook een hoop verandert in de afgelopen 100 jaar WTG. Juist door die mensen die hun geloof blijven toetsen aan de Bijbel en er zo achter komen dat sommige dingen niet kloppen..

Maar als je als persoon zijnde dus op bepaalde gronslagen het oneens bent met de ‘leer’ dan wil je geneens meer JG zijn en dan zla je jezelf ook geen JG meer noemen.Je laat je dopen, maar als symbool van je opdracht aan God. Vrijwillig, er is niet zoals bij GK een belijdenis waar je ook belijd aan de kerk, door te belijden dat de gegeven leer de ware leer van de verlossing is. Bij JG belijd je je geloof door je te laten dopen, je op te dragen aan God en accepteer je (net als bij GKV e.d.) dat je deel uitmaakt van Gods aardse organisatie. [/i]

Net als in andere kerken laten mensen zich dan uit schrijven...
Zie bovenstaande. De stap ligt altijd bij de persoon zelf, naar mijn weten. Uitsluiting gebeurt zoals ik al zij alleen bij ernstige dingen, zoals opzettelijk kwaad doen, overspel plegen e.d., zonder dat je berouw hebt.. Gebeurt niet zo snel.[/i]

Is het niet waar, dat God alleen aan de J.G.de prioriteit gegeven heeft om de bijbel te kunnen uitleggen? En nu citeer ik een stukje uit de wachttoren van 1 okt. 1973, blz 594 :

"Beschouw ook eens het feit dat op de gehele aarde ALLEEN Jehova's organisatie door Gods H. Geest of werkzame kracht wordt geleid, alleen DEZE organisatie functoineert voor Jehova's voornemen en tot zijn eer. ALLEEN VOOR DEZE ORGANISATIE IS GODS HEILIGE WOORD, DE BIJBEL, GEEN VEZEGELD BOEK. In de wereld zijn veel intelligente mensen. Zij kunnen de H. Schrift lezen, maar zij kunnen niet de diepe betekenis er van begrijpen....Hoe zeer waarderen ware christenen het met de ENIGE ORGANISATIE OP AARDE verbonden te zijn die de "diepe dingen Gods "begrijpt !"

"Per slot van rekening heeft Jehova ons De Wachttoren gegeven opdat zijn naam en voornemens op de gehele aarde bekend gemaakt worden."

Miente, dit dateert wel uit 1973. Ondertussen heeft het WTG een hele positieve ontwikkeling doorgegaan. Dit is namelijk erg arrogant om te zeggen. Dit is namelijk niet meer wat ze tegenwoordig zullen schrijven. Het blijven ook maar mensen natuurlijk niet, groter dan jij en ik, die publicaties opstellen. Ook mensen kunnen fouten maken. Maar niet dat men nu de organisatie niet meer ziet als door God gelijd. Maar jij voelt je toch ook door God gelijd en de RKK toch ook? Maar net zoals jij jouw kerkelijke organisatie ook ziet als een aardse vertegenwoordiging van Gods organisatie, zo bezien wij de onze ook. Maar zoals het hierboven staat is ouderwets ja, en getuig ook niet van naastenliefde en respect naar je medemens. Nu voert dat meer de boventoon, vind ik. En het is toch logisch dat als je je bij een kerk of organisatie aansluit dat je vind dat zij de waarheid uitdragen en prediken en dat God je helpt. Anders kun je je net zo goed niet aansluiten of bij een ander geloof. Ik vind dat ik waarheid gevonden heb bij mijn ‘kerk’ jij vindt dat bij de jouwe.[/i]

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 14, 2004, 01:47:01 pm »

quote:

op 14 Feb 2004 13:44:17 schreef reindertje:
quote: Mientje....

Beste Reindertje,

Jewel, ik denk juist van wel. Maar dat ik geloof dat de organisatie waar ik mij bij aansluit Gods leiding heeft en een afspiegeling is van Gods organisatie is toch niets anders dan jouw houding? Jij gelooft waarschijnlijk ook dat de leer die jij onderwezen krijgt in de kerk dat dat alleen de juiste is, maar dat betekent niet jij automatisch vind dat jullie als enige personen Gods goedkeuring krijgen. Zo zit het bij ons ook. Wij zijn ervan overtuigd dat hoe wij ons geloof belijden de juist weg is, maar hebben tegelijkertijd respect voor anderen en willen anderen ook niet oordelen. Als jij zou vinden dat wij afspiegeling zijn van Gods organisatie, dan was je wel JG geworden en als ik dat andersom zou vinden, dan zou ik wel katholiek geworden zijn. Overtuig mij maar aan de hand van de bijbel :) [/i]

- Nee absoluut niet. Die publicaties zijn meer ter ondersteuning van je zelfstudie. Zelf studie, de naam zegt het al, vul je natuurlijk zelf in. Als jij meer wilt weten over ovolutie, dan kun je een hoop nazoeken in de publicaties van JG, maar het is ook juist gezond als je je geloof wil toetsen a.h.v. de bijbel, dat je ook naar andere lectuur kijkt... Alhoewel de ontwaakt redelijk objectief is, vind ik het
gezond dat je je blikt verruimt...[/i]

- Mogen is een vreemd woord. Als jij niet achter de geloofsopvatting van JG’s kan staan, dan kan ik mijzelf voorstellen dat je ook niet JG genoemd wil worden, toch? Maar je wordt niet uitgesloten op basis van een andere mening over dingen. Er is ook een hoop verandert in de afgelopen 100 jaar WTG. Juist door die mensen die hun geloof blijven toetsen aan de Bijbel en er zo achter komen dat sommige dingen niet kloppen..

Maar als je als persoon zijnde dus op bepaalde gronslagen het oneens bent met de ‘leer’ dan wil je geneens meer JG zijn en dan zla je jezelf ook geen JG meer noemen.Je laat je dopen, maar als symbool van je opdracht aan God. Vrijwillig, er is niet zoals bij GK een belijdenis waar je ook belijd aan de kerk, door te belijden dat de gegeven leer de ware leer van de verlossing is. Bij JG belijd je je geloof door je te laten dopen, je op te dragen aan God en accepteer je (net als bij GKV e.d.) dat je deel uitmaakt van Gods aardse organisatie. [/i]

Net als in andere kerken laten mensen zich dan uit schrijven...
Zie bovenstaande. De stap ligt altijd bij de persoon zelf, naar mijn weten. Uitsluiting gebeurt zoals ik al zij alleen bij ernstige dingen, zoals opzettelijk kwaad doen, overspel plegen e.d., zonder dat je berouw hebt.. Gebeurt niet zo snel.[/i]

Miente, dit dateert wel uit 1973. Ondertussen heeft het WTG een hele positieve ontwikkeling doorgegaan. Dit is namelijk erg arrogant om te zeggen. Dit is namelijk niet meer wat ze tegenwoordig zullen schrijven. Het blijven ook maar mensen natuurlijk niet, groter dan jij en ik, die publicaties opstellen. Ook mensen kunnen fouten maken. Maar niet dat men nu de organisatie niet meer ziet als door God gelijd. Maar jij voelt je toch ook door God gelijd en de RKK toch ook? Maar net zoals jij jouw kerkelijke organisatie ook ziet als een aardse vertegenwoordiging van Gods organisatie, zo bezien wij de onze ook. Maar zoals het hierboven staat is ouderwets ja, en getuig ook niet van naastenliefde en respect naar je medemens. Nu voert dat meer de boventoon, vind ik. En het is toch logisch dat als je je bij een kerk of organisatie aansluit dat je vind dat zij de waarheid uitdragen en prediken en dat God je helpt. Anders kun je je net zo goed niet aansluiten of bij een ander geloof. Ik vind dat ik waarheid gevonden heb bij mijn ‘kerk’ jij vindt dat bij de jouwe.[/i]

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 14, 2004, 01:48:11 pm »
Zullen we anders via e-mail verder praten, want ik ben echt wel nieuwsgierig naar jouw opvattingen en je bijbels grondslag ervan.. En wil hier graag over uitwisselen... keeskareldevries@hotmail.com

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 14, 2004, 02:34:06 pm »

quote:

op 14 Feb 2004 13:48:11 schreef reindertje:
Zullen we anders via e-mail verder praten, want ik ben echt wel nieuwsgierig naar jouw opvattingen en je bijbels grondslag ervan.. En wil hier graag over uitwisselen... keeskareldevries@hotmail.com
O.K.

plk

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 14, 2004, 03:33:13 pm »
Weer een boel info erbij... Maar even open: los van alle humane kanten, en wat reindertje m.i. terecht aankaart "daar draait het toch vooral om" blijven er fundamentele verschillen. Het is niet mijn bedoeling iemand te veroordelen om zijn geloof, maar ik EIS (niet: vraag) dat dat ook andersom gebeurt, door IEDEREEN! Artikel 1 van de NL-grondwet is daar heel duidelijk over....

De mensen hier op dit forum hebben dat allemaal begrepen, maar hoe dat met de ouderlingen zit die toch een voorbeeld-functie hebben? Eerlijk gezegd weet ik het niet... Ik heb n.a.v. mijn post ook reacties per mail gekregen van mensen die in een soortgelijke situatie zaten, en waar vervolgens tegen de kinderen van zo'n stel (vrouw JG, man niet-JG) verteld werd dat pappa van Satan was, en later niet met hen het hemelrijk zou betreden. Nou ben ik van nature vrij rustig en kalm, maar alleen alweer het typen van deze zin doet het tintelen tot in mijn vingertoppen. Ik weet niet hoe ik zou reageren als ik dat mee zou maken en iemand dat tegen 'mijn' kinderen zou zeggen, maar ik ben daar wel eens bang voor... Zowel voor de situatie, als mijn reactie daarop.

Verder, er zijn ook andere informatiebronnen beschikbaar:
- http://www1.tip.nl/~t661020/index1.htm
- http://www.solcon.nl/lang...-elle-jehovah-getuige.htm
en mijn thread op
- http://members.boardhost.com/getuigen/msg/49924.html

Ik weet ook dat er door tegenstanders van de JG continu passages uit de WT worden aangehaald, maar pro-JG'ers hebben gelijk: er zijn dan veel passages uit de jaren zestig bij. Is niet helemaal fair. in die tijd riep de paus ook nog steeds dat de aarde plat was. Aan de andere kant... laten we over een ding duidelijk zijn, de berichtgeving in de WT (WachtToren) is absoluut niet objectief. Ik heb wel meerdere artikelen erin gelezen over een arts en een kernfysicus die toegetreden zijn tot de JG, maar serieuze kritiek wordt niet toegelaten. Eenmaal uitgesloten mag men geen contact meer, dus de kritische noot wordt systematisch weggefilterd. Eigenlijk roept dit de term "laf" in mijn gedachten. Dat gaat ook over het voorbeeld op de vorige pagina: je mag als JG'er wel contact met iemand die elk weekend drie verschillende vrouwen mee het bed in neemt na ruime alcoholconsumptie (het is de vraag of je het wil -ik niet- maar het mag wel. Aan de andere kant, die vrome jongen die zich heeft laten dopen maar op zijn twintigste ontdekt dat hij homoseksueel is en wil trouwen met een andere man en zich daarom laat uitsluiten, wordt vervolgens behandeld als de grootste misdadiger. Ook dit is in strijd met artikel 1 van de grondwet en derhalve op de grens van wat wettelijk toelaatbaar is. Ik vind het nog altijd jammer dat die imam die homo's uitmaakte voor varkens in het gelijk is gesteld. Wat mij betreft had dit bestraft moeten worden. In de jaren 30 heeft een man met een snor eens Joden met ratten vergeleken, en die meneer beschouwen we nu nog steeds als een van de grootste misdadigers aller tijden (yeah, I know... erg kort door de bocht, maar het moet wel ergens beginnen he).

Ergo... wat mij betreft niet objectief. Maar wat ik belangrijker vind, zijn praktische verschillen: stel dat ons gezamenlijk kind een ongeluk krijgt, en de artsen hem bloed willen geven. Van mij zal dat mogen, van mijn vriendin hoogstwaarschijnlijk niet. En al de andere praktische dingen... vergaderingen, prediken, etc.

Daarvoor ben ik benieuwd naar ervaringen. Hoe denken anderen erover? Wat voor oplossingen bedenken anderen (liefst JG!!)... Alle goede bedoelingen de niet-JG'ers hier ten spijt, ik denk dat zij de organisatie onvoldoende kennen om een evenwichtig beeld te kunnen schetsen. Ofwel men onderschat het probleem, of men dramatiseert het. Beide helpen niet echt... Dus, beste JG'ers: we verschillen dan wel van mening over een aantal zaken, maar het feit dat jullie hier ook komen, getuigt wel van het stukje medemenselijkheid en respect dat elk mens siert. Ik zou graag van jullie willen weten hoe je dit ziet. Stel dat je zelf een relatie zou hebben met een niet-JG, welke dingen zouden wat jullie betreft bespreekbaar zijn, en welke niet? En welke tussenoplossingen kun je je voorstellen?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 14, 2004, 03:35:53 pm »

quote:

Miente, dit dateert wel uit 1973. Ondertussen heeft het WTG een hele positieve ontwikkeling doorgegaan. Dit is namelijk erg arrogant om te zeggen. Dit is namelijk niet meer wat ze tegenwoordig zullen schrijven. Het blijven ook maar mensen natuurlijk niet, groter dan jij en ik, die publicaties opstellen. Ook mensen kunnen fouten maken. Maar niet dat men nu de organisatie niet meer ziet als door God gelijd. Maar jij voelt je toch ook door God gelijd en de RKK toch ook? Maar net zoals jij jouw kerkelijke organisatie ook ziet als een aardse vertegenwoordiging van Gods organisatie, zo bezien wij de onze ook. Maar zoals het hierboven staat is ouderwets ja, en getuig ook niet van naastenliefde en respect naar je medemens. Nu voert dat meer de boventoon, vind ik. En het is toch logisch dat als je je bij een kerk of organisatie aansluit dat je vind dat zij de waarheid uitdragen en prediken en dat God je helpt. Anders kun je je net zo goed niet aansluiten of bij een ander geloof. Ik vind dat ik waarheid gevonden heb bij mijn ‘kerk’ jij vindt dat bij de jouwe.

Hm sorry, misschien dacht ik wel iets te negatief over Jehova's en kloppen mijn beelden niet helemaal met hoe het nu is. Wel heb ik naar aanleiding van dit stuk nog wel vragen.

1. Gaan al die Jehova's uit zichzelf langs de deur of zit hier een druk achter?
2. Als de situatie zo is als je boven beschrijft, dus dat de Jehova-getuigen niet meer zichzelf als "enige ware kerk" zien maar respect hebben voor andermans kerkkeuze en die ook accepteren, waarom komen ze dan nog bij mij aan de deur? Als ik ze vertel dat ik al christen ben kijken ze niet blij en zeggen: Mooi, dan kunnen we verder... nee dan proberen ze me te bekeren :) Dat begrijp ik dan niet... ik ga toch ook niet als gereformeerde proberen evangelische christenen te bekeren bijvoorbeeld?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 14, 2004, 04:46:04 pm »
Vrijwillig of verplicht?

Hoewel de deur-tot-deur dienst in theorie op vrijwillige basis plaatsvindt, wordt er in de Wachttoren literatuur niettemin de nadruk op gelegd dat dit de manier is om waardig bevonden te kunnen worden voor Jehovah. Niet geregeld deelnemen aan de velddienst leidt tot schuldgevoelens, en het aantal gerapporteerde uren is als maatstaf genomen om vast te stellen of iemand "geestelijk zwak" is.

"De door God verordineerde bekendmaking van het goede nieuws van huis tot huis nadert snel haar voltooiing. Wij willen in staat zijn verslag uit te brengen bij Jehovah en met een volledig goed geweten kunnen zeggen: „Ik heb gedaan juist zoals gij mij geboden hebt" (Ezech. 9:11). IJverige van-huis-tot-huisactiviteit zal ons in staat stellen dit te doen." Onze Koninkrijksdienst, juni 1988, blz. 4

Op dit punt is hun bijbel moedwillig verdraaid, want overal waar bij ons staat :....leerden zij in de tempel en aan huis, staat bij hun : leerden zij in de tempel en van huis tot huis. Maar nergens in de bijbel staat dat wij van huis tot huis moeten gaan.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 14, 2004, 07:52:45 pm »
PLK
Ik zie dat je al voldoende informatie krijgt op het discussiebord van de J.G.
Neem het serieus ! Ik ken verschillende personen er van n.l Vorser en Chris Neem hun reactie serieus, Vorser was zelf eens JG en zegt nu tegen je dat het theoretisch onmogelijk is.
Je vrouw, als zij dat wordt, zal áltijd voor de JG standpunten kiezen,omdat bij weigering, met algehele vernietiging wordt gedreigd.
En dit is bij alle besluiten die zij moet nemen, dus knaagt haar geweten.
Ik wil je ernstig op je hart drukken : Bezint eer gij begint !

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 14, 2004, 11:13:09 pm »
Toch mientje proef ik telkens een nare ondertoon in je posts...

Het aantal uren wordt niet mee gemeten hoor. Tuurlijk is het zo, wij geloven dat we prediken als een opdracht van Jezus en van God. Jeremia zei zelf dat zijn geloof in zijn aderen stroomde en hij het daardoor moest vertellen, ondanks spot en tegenstand. Dat is ook waarom JG's vaak blijven langskomen ( je kunt ook jezelf als niet-beller laten registreren, natuurlijk. we komen natuurlijk onaangekondigd en niet gewenst vaak. ik sta alleen niet garant voor medegelovigen, ik ga altijd verder, maar er zijn er bij...), omdat je toch over datgene wat jij van God weet en tot dan geleerd hebt wilt uitdragen en zijn opdracht serieus wil nemen.. Maar prediken kan op vele manier en is dus niet aan het aantal uren te meten.

God beproeft iedereen naar wat hij/zij kan. De weduwe gooide ook maar een heel klein geldstuk in de pot, en toch was haar gave groter dan die van de schriftgeleerden. Zo is het ook hoe ouderlingen om moeten gaan met hen die bij heen in de gemeente zitten....

Zoals 2 kor 8:12 ook zegt: indien de bereidheid er eerst is dan is zij aanvaardbaar voor JEhovah en wordt men geoordeelt naar wat men heeft en niet naar wat men niet heeft...

--

Kijk mientje, jij bent heel selectief teksten uit de lectuur aan het halen. Als jij, zoals ik het al 20 jaar zou horen, dan zou je bemerken dat over het algemeen de lectuur evenwichtiger is dan alleen dit stukje tekst en wat ik hierboven schrijf dat heb ik ook al erg vaak gehoord en gelezen... Tuurlijk, wij nemen prediken heel serieus en ik kan mij voorstellen dat sommige mensen dat vervelend vinden.

En aan huis of van huis tot huis? We gaan ook niet alleen van huis tot huis...

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 14, 2004, 11:14:46 pm »
En je kunt teksten die als aanmoediging worden gezegd/geschreven natuurlijk altijd zo interpreteren als moeten... Maar zo interpreteer ik het niet. Mensen die dat schrijven zijn ook niet volmaakt en ik ga altijd maar van het goede in de mens uit en wat ik zei, dit kan misschien overkomen als moeten, maar ik heb ook vaak zat andere kanten gelezen/gehoord, dus.

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 14, 2004, 11:18:48 pm »

quote:

op 14 Feb 2004 15:33:13 schreef plk:
Weer een boel info erbij... Maar even open: los van alle humane kanten, en wat reindertje m.i. terecht aankaart "daar draait het toch vooral om" blijven er fundamentele verschillen. Het is niet mijn bedoeling iemand te veroordelen om zijn geloof, maar ik EIS (niet: vraag) dat dat ook andersom gebeurt, door IEDEREEN! Artikel 1 van de NL-grondwet is daar heel duidelijk over....

De mensen hier op dit forum hebben dat allemaal begrepen, maar hoe dat met de ouderlingen zit die toch een voorbeeld-functie hebben? Eerlijk gezegd weet ik het niet... Ik heb n.a.v. mijn post ook reacties per mail gekregen van mensen die in een soortgelijke situatie zaten, en waar vervolgens tegen de kinderen van zo'n stel (vrouw JG, man niet-JG) verteld werd dat pappa van Satan was, en later niet met hen het hemelrijk zou betreden. Nou ben ik van nature vrij rustig en kalm, maar alleen alweer het typen van deze zin doet het tintelen tot in mijn vingertoppen. Ik weet niet hoe ik zou reageren als ik dat mee zou maken en iemand dat tegen 'mijn' kinderen zou zeggen, maar ik ben daar wel eens bang voor... Zowel voor de situatie, als mijn reactie daarop.

Verder, er zijn ook andere informatiebronnen beschikbaar:
- http://www1.tip.nl/~t661020/index1.htm
- http://www.solcon.nl/lang...-elle-jehovah-getuige.htm
en mijn thread op
- http://members.boardhost.com/getuigen/msg/49924.html

Ik weet ook dat er door tegenstanders van de JG continu passages uit de WT worden aangehaald, maar pro-JG'ers hebben gelijk: er zijn dan veel passages uit de jaren zestig bij. Is niet helemaal fair. in die tijd riep de paus ook nog steeds dat de aarde plat was. Aan de andere kant... laten we over een ding duidelijk zijn, de berichtgeving in de WT (WachtToren) is absoluut niet objectief. Ik heb wel meerdere artikelen erin gelezen over een arts en een kernfysicus die toegetreden zijn tot de JG, maar serieuze kritiek wordt niet toegelaten. Eenmaal uitgesloten mag men geen contact meer, dus de kritische noot wordt systematisch weggefilterd. Eigenlijk roept dit de term "laf" in mijn gedachten. Dat gaat ook over het voorbeeld op de vorige pagina: je mag als JG'er wel contact met iemand die elk weekend drie verschillende vrouwen mee het bed in neemt na ruime alcoholconsumptie (het is de vraag of je het wil -ik niet- maar het mag wel. Aan de andere kant, die vrome jongen die zich heeft laten dopen maar op zijn twintigste ontdekt dat hij homoseksueel is en wil trouwen met een andere man en zich daarom laat uitsluiten, wordt vervolgens behandeld als de grootste misdadiger. Ook dit is in strijd met artikel 1 van de grondwet en derhalve op de grens van wat wettelijk toelaatbaar is. Ik vind het nog altijd jammer dat die imam die homo's uitmaakte voor varkens in het gelijk is gesteld. Wat mij betreft had dit bestraft moeten worden. In de jaren 30 heeft een man met een snor eens Joden met ratten vergeleken, en die meneer beschouwen we nu nog steeds als een van de grootste misdadigers aller tijden (yeah, I know... erg kort door de bocht, maar het moet wel ergens beginnen he).

Ergo... wat mij betreft niet objectief. Maar wat ik belangrijker vind, zijn praktische verschillen: stel dat ons gezamenlijk kind een ongeluk krijgt, en de artsen hem bloed willen geven. Van mij zal dat mogen, van mijn vriendin hoogstwaarschijnlijk niet. En al de andere praktische dingen... vergaderingen, prediken, etc.

Daarvoor ben ik benieuwd naar ervaringen. Hoe denken anderen erover? Wat voor oplossingen bedenken anderen (liefst JG!!)... Alle goede bedoelingen de niet-JG'ers hier ten spijt, ik denk dat zij de organisatie onvoldoende kennen om een evenwichtig beeld te kunnen schetsen. Ofwel men onderschat het probleem, of men dramatiseert het. Beide helpen niet echt... Dus, beste JG'ers: we verschillen dan wel van mening over een aantal zaken, maar het feit dat jullie hier ook komen, getuigt wel van het stukje medemenselijkheid en respect dat elk mens siert. Ik zou graag van jullie willen weten hoe je dit ziet. Stel dat je zelf een relatie zou hebben met een niet-JG, welke dingen zouden wat jullie betreft bespreekbaar zijn, en welke niet? En welke tussenoplossingen kun je je voorstellen?
Ik vind dat zonde, dat ouderlingen dat zeggen, dat pappa of mamma van Satan waren.. Als dat bij mij zou gebeuren, dan zou ik er werk van maken....

Dat is toch absoluut niet liefdevol!! En heel oneerlik, ben ik het mee eens..

Ik heb die ervaringen dus niet. Zoals ik als zei, er zitten bij mij in de gemeente meerdere mensen waarbij partner niet JG-is en er worden naar mijn weten geen problemen van gemaakt.. Wordt juist altijd erg vriendelijk tegen gedaan, want ik blijf erop terug komen, God gebood ons liefde en dat is dan ook het belangrijkste...

Bijvoorbeeld, misschien erg slecht voorbeeld, wel vriendelijk tegen een seriemoordenaar doen maar niet tegen niet-JG-partner? Kom nou...

plk

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 14, 2004, 11:29:47 pm »
Reindertje, gelukkig zijn we het eens.... Ik blijf erbij dat ieder zijn geloof moet mogen hebben, alleen dat je kinderen het best neutraal opvoedt en hun vrij laat in de keuze. En de uitspraken die ik noemde vind ik "manipulatie" en inderdaad niet passen in de omschrijving "liefdevol".

Complimenten... jij bent een waardig JG! Heerlijk toch, dat dit allemaal naast elkaar kan... Dacht iedereen er maar zo over, dan was er geen probleem.

Heb jij trouwens al eens met je vriendin gesproken over kinderen? Hoe jullie zouden reageren als je kind onverhoopt een bloedtransfusie nodig heeft volgens de artsen? Of ze meegaan naar de vergaderingen, het prediken... de kerk?

Tja, en hoe jij zou reageren als ze je vriendin zouden uitmaken voor aanhanger van Satan en dat je kinderen haar later niet meer zouden zien, daar heb je impliciet al antwoord op gegeven.

Reindertje, my compliments!

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 15, 2004, 12:03:04 am »
Och nee nog niet... We doen het rustig aan... We kijken allebei nog.. dus daar zijn we nog lang niet... Ik weet niet of ik uberhaubt wel kinderen wil.. Wegens psychische redenen. Hoop megemaakt en ik wil niets op mijn kinderen overbrengen....

Maar ja..

Enne mientje, misschien moet ik niet zo snel me conclusies trekken. Jij kan natuurlijk altijd maar 1 kant van het verhaal gehoord hebben, dus sorry dat ik in bovenstaande beweerde dat jij selectief leest. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn...

PLK: We hoeven het niet eens te zijn over sommige dingen, maar het is wel zo christelijk dat we elkaar laten staan waar we staan heh. Jezus liet mensen ook staan, alhoewel hij wel zei hoe hij erover dacht en mensen onderwees, ook op een directe manier...

Maar daarom heh, vind ik de tekst zo mooi: God is liefde... Wij als zijn kinderen kunnen zijn voorbeeld alleen maar proberen te volgen, maar moeten wel alles doen wat in onze macht ligt om het te proberen en daarbij ook onze naasten lief hebben als ons zelf en zelfs onze vijanden. Waarmee ik niet impliceer dat alle niet-JGers mijn vijanden zijn, begrijp me niet verkeerd..
Ach wat je zal me wel begrijpen :)

plk

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 15, 2004, 02:14:15 pm »
Ik denk dat ik je prima begrijp, dat verklaart ook het respect mijnerzijds... Gelukkig reageerde mijn vriendin op de eerste dingen op een soortgelijke manier als jij. Zal zeker nog vervolgd worden...

dasha

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 25, 2004, 09:09:34 pm »
OKE HALLOHALLOHALLO

Ik ben dasha.

Allemaal een hallootje hier dus..

Ik ben zelf hopeloos verliefd op een JG-er. en wij hebben ook een tijdje een relatie gehad.
Maar een relatie is het ook weer niet,, want dit is helemaal tegenstrijdig met het geloof. Ik ben geen Getuige van Jehovah, wat het voor ons onmogelijk maakt een leven samen te delen. Hij mag officieel helemaal niet met mij omgaan, en wij hebben nu sinds een maandje of drie dus ook geen contact meer.
Het feit dat jullie al praten over de toekomst en daarin niet van plan zijn hetzelfde geloof te gaan delen. Het feit dat jij je dus niet zult aanpassen en de vergaderingen gaat bijwonen, studie zal nemen en bereid bent geheel in het leven ven Jehovah zult gaan staan, begrijp ik niet.

Wat zij doet is dus verkeerd, ,hoe graag ik ook zou willen dat iemand me het tegendeel kon bewijzen, want dan was het voor mij ook mogelijk een leven met hem te delen, het kan dus echt niet.

Ik ben nu momenteel noodgedwongen gescheiden van de man waar ik meer van hou dan ik ooit van iemand gehouden heb, en misschien zal houden.
Alleen voor hem is het onmogelijk om eruit te stappen ( en voor mij om erin te stappen)
Zijn familie wist niet van mijn bestaan af, zijn beste vrienden en dus alle mensen om hem heen in zijn leven hier die ook maar enigszins ( naast mij) belangrijk voor hem zijn.

Wij houden nog steeds van elkaar,, hij zelfs zo drastisch van mij dat hij nu totaal niet meer weet wat hij moet, maar de sterkte van het geloof blijkt maar weer. Wij distantieren ons nu van elkaar, omdat hij anders problemen krijgt met alle mensen binnen het geloof waar hij van houdt. Hij zal uitgesloten worden, ( dat gebeurt wel vaker) maar voor hem zal dat ongekend aangrijpend zijn aangezien hij werkelijk gelooft in alles wat de bijbel vertelt en daarnaa wil leven, waarschijnlijk omdat hij bang is dat hij anders niet daar zal terechtkomen waar hij graag terecht zou willen komen!
Met andere woorden, het voor hem eruit stappen, betekent letterlijk zijn dood,, maar een leven zonder mij ziet hij ook niet zitten!

Wat nu he
vertel mij wat/

Maar het verhaal van jou vind ik uiterst vreemd!

Heeeeeel veel sterkte en ik wens je het allerbeste
Mail mij maar terug.
Ik wil best contact houden

Veel liefs
Dasha

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 26, 2004, 09:08:09 am »
Dasha, nu je het onderwerp weer beter ontopic hebt :)

...dan het moddergooien hierboven, want zo komt het op mij over, open dan een topic over het geloof en levenshouding van een J.G....

Zijn er naast het dubbelleven dus wat hij voor jou creeerde nog andere punten waar je het overduidelijk mee oneens was ?

Zelf snap ik het wel, dat het echt niet gaat, als je de grootste liefde in je leven niet kunt delen met een ander, omdat die niet hetzelfde geloof in God op de eerste plaats heeft staan.
Ok, op een lid van een gemeenschap kun je niet zondermeer het label van de gemeenschap zelf plakken
Nu denk ik zelf dat een relatie zeker mogelijk is mits je dus allebei in de basis van het geloof de zelfde christenen bent, ondanks misschien ene verschillende gemeente als oorsprong, en dat er hier en daar wat interpretatie verschillen over bijbelteksten zijn, daar kom je dan wel uit
maar een relatie waarvan er in de basis van het geloof al zo'n groot verschil zit, lijkt mij maar een zware lijdensweg, dat vast niet Gods bedoeling met jou leven zou zijn
[JESUS]Life[/JESUS]

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 26, 2004, 09:58:29 pm »
Moeilijk ism dit.
Hoort de leer van de Jehova's tot de Christelijke leer of tot de leer van de anti christ.?
Alleen door JEZUS

dasha

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 27, 2004, 08:08:04 pm »
Hoi Spacy

Inderdaad. On-topic weer ja!

Voor mij is dit dus inderdaad interessant. en is ook voor het eerst dat ik iets tegenkom waaraan ik mij kan meten.