Auteur Topic: Wat heeft jou getroffen in de preek?  (gelezen 11500 keer)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Wat heeft jou getroffen in de preek?
« Reactie #50 Gepost op: maart 24, 2004, 12:07:19 am »

quote:

op 22 Mar 2004 22:55:44 schreef Mezzamorpheus:
Gaaf om te lezen Marnix... Ik heb wat gemist begrijp ik...  ;(
Maar ik heb wel twee mooie preken gehoord gisteren. Gistermorgen een preek over Jezus die naar Golgotha geleid wordt. Opvallend vond ik dat de dominee benadrukte dat het feit dat Simon van Cyrene het kruis van Jezus moest dragen, niet een verlichting, maar juist een verzwaring van het lijden van Jezus was.
Simon was vrijwel zeker een neger (van Cyrene). Ook in die dagen werd er dus gediscrimineerd. Naast het verder gaan van het bespotten van Jezus werd ook nog eens Simon gepakt. Degenen die dachten dat Simon een soort barmhartig samaritaan was die een inelkaar gestorte Jezus te hulp schiet....helaas, nee dus.  Het past in het rijtje bespottingen van doornenkroon, mantel..etc..tot en met het opschrift aan het kruis.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 24, 2004, 02:00:56 am »

quote:

op 24 Mar 2004 00:07:19 schreef Zijnkind:
[...]

Simon was vrijwel zeker een neger (van Cyrene). Ook in die dagen werd er dus gediscrimineerd. Naast het verder gaan van het bespotten van Jezus werd ook nog eens Simon gepakt. Degenen die dachten dat Simon een soort barmhartig samaritaan was die een inelkaar gestorte Jezus te hulp schiet....helaas, nee dus.  Het past in het rijtje bespottingen van doornenkroon, mantel..etc..tot en met het opschrift aan het kruis.
Joh dit wist ik helemaal niet. Interessant.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 24, 2004, 11:05:51 am »
Wat mij het meest heeft 'getroffen'  is niet iets uit de preken, hoewel daar niets mis mee was. Als ik  een kind uit groep 3 hartstochtelijk zie meezingen word ik altijd een beetje blijer.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 24, 2004, 09:22:20 pm »

quote:

op 22 Mar 2004 22:59:11 schreef Hiedeen:
Offtopic:
[...]

Ken ik jouw schoonzus misschien? Ik zit in GKV Ede Noord...

Groet,
Johannes Lok

(offtopic)
Eh...nee. Dan denk ik dat er in 2 verschillende gemeentes dezelfde preek onderwerpen waren (enschede..).
Ik ken overigens wel 2 mensen (vrienden) die daar kerken en mwah..een jaartje getrouwd zijn (offtopic).

Trouwens eh....Marnix, als ik jouw verhaal lees over Godfashion dan krijg ik helemaal de kriebels...
Was dat maar 12 jaar geleden :).....
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: april 05, 2004, 12:40:57 pm »
Afgelopen zondag waren we met een groep van tachtig jongeren op kamp. 's Ochtends hadden we een samenkomst over Zacheus. Het thema was 'Je mag er zijn!'. De overdenking ging over het feit dat Zacheus klein en nieuwsgierig was, maar dat hij werd veranderd door Jezus, die wel oog voor hem had. Zacheus veranderde zijn leven, vanuit zijn geloof in God. Vervolgens zette hij zijn mogelijkheden en talenten in om zijn leven aan God te wijden en te veranderen.

Vertaald naar onze situatie:
- Wij mogen er altijd zijn voor God. Hij kent ons en heeft ons onvoorwaardelijk lief!
- Als je in Hem gelooft en Hem wilt volgen, dan zal dat ook blijken uit je levenshouding, je gedrag, je daden!
- We hebben allemaal, op onze eigen plaats, gaven en talenten van God gekregen, die we mogen inzetten!

We hebben dat praktisch gemaakt door in groepjes elkaars gaven en talenten te benoemen te schrijven op een baksteen. Deze stenen maakten vervolgens een 'levend huis' (1 Petrus 2). Zo ontstond er dus een muur van stenen waar van iedereen specifieke, uniek gaven op stonden. In een gemeente kan en mag je elkaar aanvullen!

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: april 05, 2004, 10:46:17 pm »
Was afgelopen zondag eindelijk weer eens in mijn eigen kerk (Amsterdam-Centrum). 's Middags hadden we een zogeheten 'vriendendienst' met een preek van ds. Smit (Amsterdam ZW). Het ging over evangelisatie, naar aanleiding van het vijfde doel in het boek 'Doelgericht Leven' van Rick Warren. Tekst van de preek was het zendingsbevel (Mattheus 28:18-20)

Het was een erg goede preek, waar ik even twee elementen uit wil halen.
Allereerst zei hij dat wij de opdracht gekregen hebben om te GEtuigen en niet om te OVERtuigen. We moeten wel vertellen wat God voor ons betekend, maar we hoeven niet te proberen de ander geloof aan te praten.
Daarnaast benadrukte hij dat de manier waarop je evangeliseert de manier moet zijn waarbij jij je het beste voelt. De opdracht 'Trek er op uit' is een hele vrije opdracht. Als praktisch voorbeeld gaf hij de vriendendiensten. In totaal werken er zo'n 70 mensen aan mee, d.m.v. preek/power-point/muziek/koffie/afwassen/bidden e.d. Uiteindelijk zien de gasten nog niet de helft van de mensen zo af en toe op het podium verschijnen en actief evangeliseren zeg maar. Toch zijn ze er allemaal mee bezig.

Dit vond ik een erg goed punt. We hoeven niet allemaal de straat op ofzo. Ook dmv helpen met de afwas, maakt dat je een deel bent in Gods plan voor evangelisatie.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: april 05, 2004, 11:35:07 pm »
Is het niet een beetje raar om in een 'vriendendienst' waar dus (hopelijk) 'vrienden' zitten, aan gemeenteleden uit te leggen hoe ze met die vrienden moeten omgaan? Ging/gaat dat niet een beetje over de hoofden van die 'vrienden' heen?  :?  ('t is maar een vraagje...  :9 )

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: april 06, 2004, 09:19:52 am »
Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat je dat denkt. Zo begon ds. Smit z'n preek namelijk ook.  Maar hij legde uit dat er een onterecht negatieve lading aan het woord evangelisatie zat bij zowel christenen als niet-christenen. En ja, er zaten inderdaad 'vrienden' in de kerk. En volgens mij maakte de preek voor hun ook duidelijk waarom christenen gaan evangeliseren.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: mei 02, 2004, 09:38:52 pm »
Vanmiddag een preek gehoord over lofprijzing, vanuit ps. 148. Erg gaaf! De dominee gaf een schets hoe de kerk de afgelopen paar honderd jaar met lofprijzing is omgegaan en hoe de Bijbel erover schrijft. Conclusie: de kerk heeft maar matigjes Bijbels gehandeld. Hij stimuleerde enorm om God te loven en prijzen in nieuwe liederen, ook in de kerk! Ook meer muziekinstrumenten en meer lichaamsbeweging stimuleerde hij. Ik nam m'n (denkbeeldige) petje ervoor af dat hij alles zo lekker recht voor z'n raap durfde te noemen. Heerlijk!
Overigens, twee weken geleden ook een toppreek gehoord (uit het hoofd, náást de preekstoel), over Jezus' gesprek met de Samaritaanse vrouw en hoe Jezus ook onze dorst wil lessen. Die preek heeft er (bij veel meer mensen) behoorlijk ingehakt (op een positieve manier dan :) ). Ik ben er nu nog mee bezig en dat gebeurt niet vaak...
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2004, 11:39:51 pm door Mezzamorpheus »

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: mei 02, 2004, 09:47:32 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 02 mei 2004 om 21:38:
Vanmiddag een preek gehoord over lofprijzing, vanuit ps. 148. Erg gaaf! De dominee gaf een schets hoe de kerk de afgelopen paar honderd jaar met lofprijzing is omgegaan en hoe de Bijbel erover schrijft. Conclusie: de kerk heeft maar matigjes Bijbels gehandeld. Hij stimuleerde enorm om God te loven en prijzen in nieuwe liederen, ook in de kerk! Ook meer muziekinstrumenten en meer lichaamsbeweging stimuleerde hij. Ik nam m'n (denkbeeldige) petje ervoor af dat hij alles zo lekker recht voor z'n raap durfde te noemen. Heerlijk!
Overigens, twee weken geleden ook een toppreek gehoord, over Jezus' gesprek met de Samaritaanse vrouw en hoe Jezus ook onze dorst wil lessen. Die preek heeft er (bij veel meer mensen) behoorlijk ingehakt (op een positieve manier dan :) ). Ik ben er nu nog mee bezig en dat gebeurt niet vaak...
Is die preek ergens te beluisteren of te lezen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: mei 02, 2004, 09:59:17 pm »
Genesis 2: Adam kreeg toen hij in een diepe slaap was, een vrouw die uit hemzelf voort kwam.
De lijn werd doorgetrokken naar de 'tweede Adam' die door Zijn dood aan het kruis, de Gemeente, die Zijn Bruid is, heeft voortgebracht.
Openb. 19: De Bruiloft van het Lam is gekomen, en Zijn vrouw heeft zich gereed gemaakt. En haar is gegeven zich met smetteloos fijn linnen te kleden. Dit fijne linnen zijn de rechtvaardige daden der heiligen.....

De bruiloft moet nog komen......
Nu mogen wij echter al werken aan ons bruiloftkleed....
De 'rechtvaardige daden der heiligen' zijn niet van onszelf.... God ziet ons rechtvaardig in Christus.
Wij moeten wandelen in de goede werken die God al van te voren voor ons heeft bereid.

God maakt ons rechtvaardig, laat ons het bruiloftskleed maken d.m.v. de goede werken die Hijzelf al voor ons heeft klaarliggen... Hij geeft het ons dat we dit kunnen doen...
Het komt dus alles van God.... Geweldig toch?
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2004, 10:00:25 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: mei 02, 2004, 10:15:35 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 mei 2004 om 21:59:
. Hij geeft het ons dat we dit kunnen doen...
Het komt dus alles van God.... Geweldig toch?
Toch kunnen we bewust kiezen om het NIET te doen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: mei 02, 2004, 10:36:57 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 02 mei 2004 om 21:47:
[...]

Is die preek ergens te beluisteren of te lezen?

Je bedoelt de tweede die ik noem (Samaritaanse vrouw)? Ik heb er net vanavond een bandje van besteld en er kan er vast nog wel eentje bij gekopieerd worden, dus als je me even je adresgegevens mailt, kan ik hem naar je opsturen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: mei 02, 2004, 11:08:00 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 02 mei 2004 om 22:36:

[...]

Je bedoelt de tweede die ik noem (Samaritaanse vrouw)? Ik heb er net vanavond een bandje van besteld en er kan er vast nog wel eentje bij gekopieerd worden, dus als je me even je adresgegevens mailt, kan ik hem naar je opsturen.

OK, en geef mij dan even je gironummer, dan maak ik het geld over!
Pardon, waar vind ik  je E-mail?
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2004, 11:10:00 pm door Wilhelmina »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: mei 02, 2004, 11:41:32 pm »
Oeps, ik dacht dat m'n e-mailadres in m'n profiel stond. Niet dus. Ik stuur jou wel even een e-mail. By the way, let even op m'n edit in m'n eerste post van vanavond. :)

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: mei 03, 2004, 01:00:42 am »
vandaag was de eerste dag dat ik een preek meemaakte ik heb nu pas een gemeente gevonden. ik was er met mijn ongelovige pa die eigenlijk niet wilde zijn, het was een preek over een goed hart, en wat mij opviel was dat toen de man sprak over God die tegen jezus zegt over deze is mijn zoon, in wie ik mijn welbehagen heb, en hij over zijn eigen zoon sprak (ben weleens boos maar op straat zeg ik:dit is mijn zoon en ik ben trots en houd van hem) en hij bij mij stond, hij knipoogde. heilige geest?
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2004, 01:00:50 am door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: mei 25, 2004, 05:33:45 pm »
Ik was zondag bij een doopdienst van een vriendin van me... Ze vertelde hoe ze vroeger God de rug toe had gekeerd omdat ze haar vrienden veel belangrijker vond. Na haar doop zongen we Opwekking 399 en dat lied raakte me heel erg:

Vader God, ik vraag me af,
hoe ik ooit heb geleefd
zonder te weten dat uw vaderhart
al zolang om mij geeft.

Maar nu ben ik uw kind,
nu mag ik wonen in uw huisgezin
en ik zal nooit meer eenzaam zijn,
want, Vader, U bent altijd bij mij.

Heer, ik wil U prijzen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juli 04, 2004, 12:13:01 pm »
Vanochtend een vriendendienst gehad rond het 2e gebod uit de wet van Mozes: gij zult u geen gesneden beeld maken.

De dominee stelde eerst dat het duidelijk iets anders aan de kaak stelde dan het eerste gebod (geen andere goden): Je mag niet voor jezelf een beeld van God maken, omdat Hem dat onrecht aandoet.

Er werd gerefereerd aan het gouden kalf dat Israel maakte bij de berg Sinai. Dat was niet omdat ze dachten dat God eruit zag als een gouden stierkalf, maar omdat een kalf kracht en vruchtbaarheid symboliseert. Israel wilde zo'n god, die beschermde en zegende. Israel zette God naar hun hand.

Wij maken misschien geen gesneden beelden, maar wel denkbeelden van God (God = liefde. Of: God = kerk. Of: God = ge- en verboden, straffend). Maar God is altijd groter dan wij kunnen vangen, snappen. Het is goed om dat te beseffen.

Wat ik erg mooi vond is dat er gerefereerd werd aan de schepping, toen God zei: 'Laat ons mensen maken naar ons beeld'. Wij leken toen wij pas geschapen waren dus op God. Dat wil niet zeggen dat God op ons lijkt op een manier die wij kunnen snappen.
Daarnaast herinnerde de dominee ons eraan dat wij, vanwege het werk van Jezus Christus en door de werking van de Heilige Geest, steeds meer op God zullen gaan gelijken. Dan is het goed om God te laten zijn wie Hij is, groot, goedertieren, liefdevol, rechtvaardig, machtig, enz (als een jonge leeuw, maar ook als geslacht lam; begin en eind enz).
Wij mogen steeds meer mensen zijn die God uitbeelden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juli 04, 2004, 05:08:30 pm »
Hey 399 zongen we ook bij de jeugdpraise gisteravond.

Vandaag trof me de zin "de gemeente bestaat uit alle heiligen, niet uit wijzen en dwazen, oudsten en diaken, maar uit álle heiligen" die heiligen zijn wij. De tekst was uit Kol of Fil hoofdstuk 1 of 3... :D.
Ik begon me net een buitenstaander te voelen tussen al die actieve leden, dus het kwam wel op een mooi moment :).
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juli 04, 2004, 07:43:27 pm »
Hd 12: 1 En omstreeks die tijd sloeg koning Herodes de hand aan sommigen van de gemeente om hun kwaad te doen. 2 En hij liet Jakobus, de broeder van Johannes, ter dood brengen met het zwaard; 3 en toen hij zag, dat dit de Joden welgevallig was, ging hij voort en nam ook Petrus in hechtenis. Nu waren het de dagen der ongezuurde broden. 4 En hij liet hem grijpen en zette hem gevangen, onder bewaking van vier viertallen soldaten, met het voornemen hem na het Paasfeest voor het volk te brengen. 5 Petrus dan werd in de gevangenis in bewaring gehouden, maar door de gemeente werd voortdurend tot God voor hem gebeden.
6 Toen nu Herodes van plan was hem te doen voorkomen, lag Petrus die nacht te slapen tussen twee soldaten, geboeid met twee ketenen, en schildwachten hielden voor de deur der gevangenis de wacht. 7 En zie, een engel des Heren stond bij hem en er scheen licht in het vertrek, en hij stootte Petrus in zijn zijde om hem te wekken en zeide: Sta snel op! En de ketenen vielen van zijn handen. 8 En de engel zeide tot hem: Omgord u en bind uw sandalen aan. En hij deed aldus. En hij zeide tot hem: Sla uw mantel om en volg mij. 9 En hij volgde hem naar buiten en hij wist niet, dat het werkelijkheid was, wat door de engel gedaan werd, maar hij meende een gezicht te zien. 10 En toen zij langs de eerste en de tweede wacht gegaan waren, kwamen zij aan de ijzeren poort, die naar de stad leidde, welke vanzelf voor hen openging. En buiten gekomen, gingen zij één straat ver en terstond daarna verliet de engel hem. 11 En Petrus, tot zichzelf gekomen, zeide: Nu weet ik waarlijk, dat de Here zijn engel uitgezonden heeft en mij gerukt heeft uit de hand van Herodes en uit al wat het volk der Joden verwachtte. 12 En na een ogenblik van overleg, ging hij naar het huis van Maria, de moeder van Johannes, bijgenaamd Marcus, waar velen vergaderd waren in gebed.

Petrus sliep samen met de andere discipelen toen de Heer streed in de Hof van Gethsemane - niet oke, hij had moeten waken.

Toen hij in de gevangenis was, sliep hij, terwijl Jakobus net door het zwaard was omgekomen, door de Heer aangekondigd was dat hij een marteldood zou sterven (Joh 21:19) - positief, hij had innerlijke rust.

Toen de engel hem wekte, moest hij zijn sandalen en zijn mantel aandoen. Zie de geestelijke wapenrusting van Ef 6. Hij wist waar de anderen waren, bij Maria en Rode.

De gemeente had gebeden voor Petrus, niet voor materiele zaken maar voor de voortgang van de zaak van Christus.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2004, 07:50:55 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juli 05, 2004, 04:44:34 pm »
Ik was in de baptistengemeente, en de dominee had daar een hele heldere preek over het volgen van Christus.

2 dingen die ik sterk vond:

1. Je kruis opnemen en Jezus volgen is niet: Allerlei ellende enzo op je nemen, een zware last moeten dragen.... Je kruis opnemen.. dat is een actie... Een kruiseling wist dat hij ging sterven.... Je kruis opnemen is bereid zijn te sterven voor het evangelie.

2. Jezelf verloochenen betekent niet: Jezelf compleet wegcijferen.... Het is jezelf dienstbaar maken... Niet doen alsof je onbelangrijk bent... Maar weten dat je belangrijk voor anderen kan zijn
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

-bart-

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juli 24, 2004, 08:48:41 pm »
Als je toch aan de Moezel zit in de vakantie, zeker eens langsgaan zondags om 10 uur bij de  Freie Evangelische Gemeinde, Wittlich (De): Zondag 11 juli ging het over Fil 4:8,9: Het besturen van je gedachten, wat ik meekreeg:

Over gedachten gesproken: Een mens maakt zich slechts in 8% van de gevallen terecht zorgen, 92% van de zorgen beeld je je in. Fil 4:6: Bidt voor alles.

8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is,  al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat;

Positive denkrichting, sloot aan bij toenmalige waarden. (Kan voor ons vandaag een probleem zijn, het is niet in de samenleving meer zo eenduidig wat waarden en normen zijn).  Maak reclame voor het evangelie door goed te doen. Je gedachten moet je sturen, daaruit komt goed-doen.

9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing...

Zoek eens een voorbeeld Christen. Best eens interessant om een biografie van een Christen te lezen. 'geleerd/gehoord/gezien'. Een positief voorbeeld.

...en de God des vredes zal met u zijn.

Belofte: God is met u. Denk aan de inzegening van Jozua. Denk aan de Immanuel. Maar, hoe weet je of God met je is?
Test: Vraag jezelf af, wat zou er anders zijn bij je als God niet in je leven was? Als je conclusie is dat dat geen verschil maakt, dan is God niet me je.

Tip: Laat een ander voor je bidden als je moeite hebt met het positief sturen van je gedachten.

-.-

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juli 24, 2004, 09:36:33 pm »
Ik heb de afgelopen week op Fire veel geleerd over gebed en aanbidding.
De Geest bidt, je hoeft zelf niet allerlei gebedspunten te bedenken, laat de heilige Geest in je je helemaal vervullen. Hij bidt.

Ik snapte nooit zo goed Wie de heilige Geest was. Toen ik tot bekering kwam had ik wel een heftige ervaring omdat ik me meestal depressief voelde, en afgewezen door m'n ouders voelde. Toen had ik heel sterk het gevoel dat er een Vader in de hemel is die zielsveel van me houdt. En die Zijn Zoon aan het kruis liet gaan, om mij eeuwig leven te geven met Hem voor altijd. En toen was ik echt vervuld ook, ik had echt een onuitsprekelijke liefde in me ineens. (dit overkomt niet iedereen zo'n sterk gevoel, God werkt bij iedereen anders, blijkt dat moslims vaak dromen krijgen van God en daarna gaan geloven, en als je God niet voelt betekent het niet dat Hij niet in je is, maar bij mij was het contrast gewoon zo groot -zo zwaarmoedig-liefde van God)

Klinkt een beetje als stoere praat, maar die ervaring heb ik een beetje verdrongen de laatste maanden, half jaar. Dit omdat ik altijd hoorde dat je gevoelens niet kon vertrouwen en dergelijke. Nu ik zoveel geleerd heb over de heilige Geest, weet ik zeker dat Hij het was waarmee ik werd overspoeld. En God wil me altijd vervullen met Zijn Geest.

Het is wat persoonlijk maarja wat een preek met je doet is ook vaak persoonlijk. Ik heb ook geleerd dat God iedere gelovige wil vervullen met Zijn Geest. En Hij verlaat je nóoit meer. Je kunt je er wel tegen verzetten denk ik. Er staan ook teksten in de bijbel zoals "doof het vuur niet uit". En ik geloof dus nu ook heel sterk dat het voor een íeder is. Jezus is gestorven voor íedereen. En Zijn Geest is ook voor íedereen. En de Geest van God bindt ons saam. (bijbelteksten over uitverkorenen en joh 3:16 spreken elkaar niet tegen, God weet wanneer de Zijnen bij Hem komen)

En als laatste wat ik ook heb geleerd, God is wel een heilig en rechtvaardig God. Maar Hij is bovenal LIEFDE. En liefde+heiligheid gaan geloof ik samen. Zo liefdevol, is zo heilig. Zo vol passie voor ons. Zo vol verlangen naar ons. ALs een bruidegom naar Zijn bruid. Het moet God dus ook zoveel pijn gedaan hebben (ik geloof wel dat God emoties voelt) toen Israël andere goden achterna rende. Ezechiël 16 liet dit zo sterk zien bv. God deed alles voor Zijn volk.

S.J. Hill sprak hierover van de week. (boek wat hierover gaat: "enjoying God" van hem) En nu lees ik het oude testament op een hele andere manier. God is jaloers, maar jaloers omdat God zoveel van ons houdt. En daarom is God zo boos, als Zijn volk zo op Hem reageert. De meest gruwelijke dingen doet. Houten beelden aanbidden, van de sieraden die Zijn volk kreeg, omsmelten en er goden van maken om te aanbidden.

Vergelijking met een aankomende bruid die de nacht voor het huwelijk haar deur open zet voor jan en alleman. Iedereen mag haar hebben. Hoe zou haar aanstaande man reageren? Haar man die zoveel van haar houdt dat Hij zijn hele leven met haar wilt delen, die haar trouw belooft, voor altijd. Zij zet gewoon haar deur open...

Oke enough :)
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2004, 09:45:35 pm door Sarah »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juli 24, 2004, 09:44:02 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 mei 2004 om 21:59:
Genesis 2: Adam kreeg toen hij in een diepe slaap was, een vrouw die uit hemzelf voort kwam.
De lijn werd doorgetrokken naar de 'tweede Adam' die door Zijn dood aan het kruis, de Gemeente, die Zijn Bruid is, heeft voortgebracht.

Hier ging het ook nog over op summerschool.
De trouwerij werd benadrukt.
De bijbel begint met een trouwerij en eindigt met een trouwerij.

Adam en Eva, uit het lichaam van Adam werd Eva gemaakt.
Uit de wond van de laatste Adam werd de bruid van Christus gemaakt.

:)