Auteur Topic: februari 2004 (26/2): Big Fish  (gelezen 615 keer)

cochise

• Bekijk profiel
februari 2004 (26/2): Big Fish
« Gepost op: februari 27, 2004, 10:01:17 am »
Regie: Tim Burton Cast: Ewan McGregor, Albert Finney, Billy Crudup, Alison Lohman, Helena Bonham-Carter, Danny DeVito, Steve Buscemi Genre: komedie / fantasy Details: USA (2003), 125 minuten

Het gaat bergafwaarts met de gezondheidstoestand van Edward Bloom. Gelukkig kan hij terugzien op een rijkgeschakeerd leven vol opwindende gebeurtenissen en ontmoetingen met markante verschijningen. Zoals dat gevecht met een uit de kluiten gewassen...vis. Of zijn kortstondige emplooi bij dat bizarre circus met die sexy Siamese tweeling. Of zijn ontmoeting met die stokoude halfblinde heks die liet zien in welke omstandigheid je zou sterven als je in haar dode oog keek. Nog één keer neemt Bloom al deze verhalen door met zijn naar het sterfbed geijlde zoon Will. Deze jongen hoort ze met gemengde gevoelens aan. Natuurlijk is er het verdriet om het komende verlies van zijn vader, maar hij moet wel opnieuw al die prietpraat aanhoren. Will heeft namelijk nooit ook maar een enkele fabel geloofd. Het laatste samenzijn biedt de zoon wel de kans om eindelijk af te rekenen met de fantast in zijn vader. Of wordt er met Wills eigen wantrouwen afgerekend?

Big Fish, de nieuwe film van Tim Burton, zal zijn publiek in tweeën splijten. Deze ode aan het vertellen van verhalen, sprookjes en legenden moet bezoekers wel aanspreken. De een zal genieten van vertelmotieven als epische verdichting, hyperbolen en subjectief point-of-view. En smullen als bijvoorbeeld de heftige jeugdherinnering aan de stokoude toverheks met de ooglap, in het verzakelijkte volwassen leven hooguit een zonderlinge vrouw met lang haar blijkt te zijn. De ander zal dit beschouwende metaverhaal worst wezen en zich willen storten op het verhaal zelf. Tja, voor zo'n bezoeker zijn de fabeltjes te kort en te stuurloos. Bovendien worden zij te vaak verteld, ook al heeft elke versie een kleine wijziging ten opzichte van de vorige.

Maar beide partijen zullen het eens zijn over de overweldigende visuele stijl van Burton. De adembenemende sets zijn bont gekleurd en onalledaags. Het is bizar en fascinerend om te zien hoe de acteurs er onaangedaan rondlopen met een air van vanzelfsprekendheid.

http://www.sonypictures.com/movies/bigfish/
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2004, 11:15:30 am door cochise »
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 28, 2004, 12:28:56 pm »
Ewan McGregor en Danny DeVito! Geweldig. Wil deze film wel even zien.
Live vanuit de luie stoel

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 28, 2004, 02:34:33 pm »
films van tim burton zijn altijd wel een apparte ervaring om te zien

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 28, 2004, 02:55:34 pm »
Sleepy Hollow was leuk ja. Andere titels kan ik ff niet opkomen.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2004, 07:34:29 pm »
quote:
op 28 Feb 2004 14:55:34 schreef Pleun:
Sleepy Hollow was leuk ja. Andere titels kan ik ff niet opkomen.

hier wat titels van Tim Burton:
Charlie and the Chocolate Factory (2005)
Big Fish (2003)
Planet of the Apes (2001)
Sleepy Hollow (1999)
Mars Attacks! (1996)
Ed Wood (1994)
Batman Returns (1992)
Edward Scissorhands (1990)