Auteur Topic: Silmarillion, Nagelaten Vertellingen  (gelezen 1546 keer)

Gil Estel

• Bekijk profiel
Silmarillion, Nagelaten Vertellingen
« Gepost op: februari 20, 2004, 10:58:06 am »
Hier even een topic van een LOTR fan.....Zijn er andere mensen die ook de boeken van deze topic hebben gelezen? Wat vinden ze er van?.......Aan andere mensen die ze nog niet gelezen hebben...Ga ze lezen, als je fan bent tenminste. Maar omdat het sosm gecompliceerde boeken zijn, was ik benieuwd dus wat anderen er van vinden.......
lees toch allemaal Johannes 17!!!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2004, 11:28:26 am »
Ik heb The Silmarillion geprobeerd te lezen, maar ik ben na 50 pagina's gestopt omdat ik er echt niet door kwam. Er zit echt geen snelheid in het verhaal.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2004, 11:28:53 am »
Halverwege De Silmarillion ben ik ermee gekapt. Al die namen... ik kon er geen touw meer aan vastknopen.
Verder heb ik 'Brieven', 'Nagelaten vertellingen' en 'Sprookjes & vertellingen' in de kast staan, die ik allemaal gedeeltelijk heb gelezen.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2004, 11:35:52 am »
ik heb als eerste de LotR gelezen, alle andere boeken van Tolkien halen dat literaire niveau imho niet. De Hobbit is me teveel een kinderboek, al is de verhaallijn wel goed. Sprookjes en Nagelaten vertellingen zijn ook zeer lezenswaardig. De Simarilion vind ik, net zoals enkele nagelaten vertellingen, te wetenschappelijk. Voer voor sociologen die heel veel namen kunnen onthouden  
...

Gil Estel

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 20, 2004, 11:36:30 am »
Het is echter echt wel de moeite waard.....anders alleen het verhaal van Beren en Luthien! Ik vond dat het verhaal van LOTR echt meer diepte kreeg....En die namen...Ik lees hem nu voor de 3e keer en dr begint nu een beetje lijn in te zitten. Gewoon veel terug bladeren naar de stambomen. Dingen die voor mij echt duidelijk werden waren de Test van Galadriel, Legolas gevoel bij de zee etc.... Echt supermooi..  

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 20, 2004, 11:40:12 am »
hmm misschien ben ik wat te lui om zo te spitten. Maar ik zal het toch nog een keer wagen. Ik moet nu helaas eerst de Wereld van Sophie lezen, aangezien ik daar nog een verslag van moet schrijven voor mijn studie (allerlaatste std. puntje..)  
...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2004, 11:42:07 am »
quote:
op 20 Feb 2004 11:40:12 schreef arendpleysier:
hmm misschien ben ik wat te lui om zo te spitten. Maar ik zal het toch nog een keer wagen. Ik moet nu helaas eerst de Wereld van Sophie lezen, aangezien ik daar nog een verslag van moet schrijven voor mijn studie (allerlaatste std. puntje..)  

helaas is een goed woord...
is op zich wel een leuk boek om wat meer te weten te komen over filosofie enzo in vogelvlucht, maar het verhaal is erg slap vond ik persoonlijk. De vertelstijl is me te zweverig. Daarna nog 1 boek geprobeerd van JG: de stelling van de papegaai. Daar vond ik helemaal niets aan.
Bombus terrestris Reginae

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2004, 11:44:52 am »
quote:
op 20 Feb 2004 11:42:07 schreef Bumblebee:
[...]

Daarna nog 1 boek geprobeerd van JG: de stelling van de papegaai. Daar vond ik helemaal niets aan.

Komt me bekend voor. Heb vorig jaar 'Maya' gelezen, maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat Gaarder meer filosoof is dan romanschrijver. Ik vond 't verhaal nogal houterig en gekunsteld nl, hoewel het qua inhoud wel boeide.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2004, 11:51:07 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 20, 2004, 11:49:24 am »
quote:
op 20 Feb 2004 11:35:52 schreef arendpleysier:
Voer voor sociologen die heel veel namen kunnen onthouden  

Daar weet ik niks van! Een vriend van mij studeert sociologie en op mijn studentenvereninging vluchtte hij altijd als er geklonken werd en op de vriendschap gedronken moest worden in het kader van de 'amicitia', waarbij je ieders naam moest onthouden.

Kennen jullie Farmer Giles of Ham? Die is ook van Tolkien en die vind ik dan wel weer cool.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 20, 2004, 11:50:35 am »
niet alle sociologen kunnen goed namen onthouden   goeie wel, natuurlijk.  
Boer Gilles staat ook in de Sprookjes &NV. een van zijn beste verhalen buiten de Ringserie
...

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2004, 12:37:46 pm »
Ook ik heb de Silmarillion in mijn boekenkast staan, wachtend op het moment dat ik er voor kan gaan zitten maar ja....
Alwel het eerste hoofdstuk gelezen, en dat smaakt naar meer.  
Ik heb van Jostein Gaarder niks gelezen, alleen de film gezien   ('De wereld van Sophie.') maar het staat me tegen dat veel filosofen tegenwoordig zelf zo weinig nadenken, en alleen het gedachtengoed van de Groten napraten, filosofologen dus....
Dan heb ik toch liever 'Zen en de kunst van het motoronderhoud' en 'Lila' van Robert M. Pirsig. Voor mensen die van 'gang' in het verhaal houden is de eerste zeker een aanrader, de tweede misschien wat minder. En zonder de eerste raak je de draad in 'Lila' vrij snel kwijt denk ik....

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 20, 2004, 03:25:46 pm »
Ik heb de Silmarillion 1x in het nederlands gelezen en 3x in het engels. Unfinished tales heb ik 2,5 keer in het engels gelezen.

Heerlijke boeken, geven ontzettend veel informatie over midden-aarde en ook achtergrondinformatie op Lord of the Rings. Als je na de Silmarillion en Unfinished Tales Lord of the Rings weer leest ontdek je zoveel nieuwe dingen. Met Lord of the Rings schiep Tolkien een mooi verhaal, met The Silmarillion schiep hij een hele aarde, met alles er op en er aan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Gil Estel

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2004, 11:14:09 am »
inderdaad!!!!! Wat kan ik daar nog aan toevoegen?.....Misschien een vraag. Dat de ELfen terug gingen naar het Westen, hing dat nu samen met de verbanning van de Noldor of met het algehel lot van de Elfen.... Legolas ging immers niet weg. Alleen de de elfen van Imrahil en Lorien en ik neem aan dat de Elfen van Imrahil Noldor waren....Maar ja dan heb je Celeborn nog he? Weet iemand het, ik kom er niet helemaal uit...

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2004, 12:24:49 am »
persoonlijk vind ik the silmarillion verreweg het beste verhaal van tolkien. Het is echt onwijs indrukwekkend om te zien hoe een schrijver weet te vertellen, wat in andere culturen eeuwen heeft geduurd! Echt alle belangrijke verhalen komen terug. Ter vergelijking: de edda. Dit is een verhalenbundel met daarin een aantal van de belangrijkste werken over de noorse mythologie. Dit werk is een goede vergelijking met the silmarillion.

Natuurlijk heeft Tolkien hier veel inspiratie uitgeput, maar het blijft gaaf om te zien hoe hij een mythologie heeft gecreeerd die grenst aan de noorse mythologie, maar toch helemaal van hem is.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 23, 2004, 01:25:22 am »
Ik dacht al: hoe lang duurt het totdat Aegron komt en z'n stokpaardje van stal haalt .

Het zal best een geweldig verhaal zijn, maar ik kom er gewoon niet door.

Gil Estel

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 23, 2004, 10:37:39 am »
ai, voordat iemand mij corrigeert, het is natuurlijk Imladris....de stad van Elrond...Imrahil was volgens mij de Koning van Dol Amroth. Maar ik kap er gauw mee voordat ik meer fouten maak

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 23, 2004, 10:44:41 am »
quote:
op 22 Feb 2004 11:14:09 schreef Gil Estel:
inderdaad!!!!! Wat kan ik daar nog aan toevoegen?.....Misschien een vraag. Dat de ELfen terug gingen naar het Westen, hing dat nu samen met de verbanning van de Noldor of met het algehel lot van de Elfen.... Legolas ging immers niet weg. Alleen de de elfen van Imrahil en Lorien en ik neem aan dat de Elfen van Imrahil Noldor waren....Maar ja dan heb je Celeborn nog he? Weet iemand het, ik kom er niet helemaal uit...

De elfen maakten een grote fout bij de broedermoord op de Teleri. Sinds die tijd hielden te Valar zich wat minder direct bezig met Midden-Aarde. Maar toen Earendil aan kwam bij de Valar en daar om pardon vroeg namens elven en mensen kwamen de Valar te hulp. Dat pardon was meer dan hulp in de oorlog tegen het kwaad. Na de "War of Wrath" waarin Melkor (Morgoth) gevangen werd genomen mochten de elven weer terug in Valinor komen. Velen vertrokken met eht leger van de Valar mee terug, maar sommigen, waaronder Celeborn en Galadriel, Elrond, Cirdan en Gilgalad. Ze hadden echter weer de gratie van de Valar en mochten nog steeds terugkeren naar Valinor, via de schepen in de Grijze Havens. Frodo komt op zjin reis naar Rivendel, vlak bij de Shire nog, een groep elven tegen die midden-aarde gaan verlaten. Na de vernietiging van de ring, waarbij ook de kracht van de drie elvenringen vervaagde, hadden de elven eigenlijk niets meer op midden-aarde, hun taak zat er op, en daarom besloten de meesten na de vernietiging van de ring te vertrekken naar Valinor.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien