Auteur Topic: verbondsleer of bedelingenleer  (gelezen 7653 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
verbondsleer of bedelingenleer
« Gepost op: februari 20, 2004, 11:26:52 am »
Ik ben juist een 'aanhanger' van het dispensationalisme of bedelingenleer en ik denk dat de meeste evangelische christenen dat zijn zonder dat misschien goed te weten. Velen zijn niet zo theoretisch/dogmatisch ingesteld/geschoold.

Volgens mij ligt daar de oorsprong van vele verschillen, zoals doop/verbondvisie.
Ik zou niet weten hoe je Daniel, Openb, de Thess-brieven, Matth 24,25 zou moeten uitleggen zonder die bedelingen.
Voor een uitvoerige uiteenzetting kun je kijken op:

http://members.lycos.nl/verhoevenmarc696/

Bestudeer de Bijbel Dispensationeel (D. Cloud)
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2004, 07:58:14 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2004, 11:29:15 am »
* dit verplaats ik even naar Levensbeschouwing; dan kan er breder over gediscussieerd worden.
[Prediker 7:29]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2004, 01:40:52 pm »

quote:

op 20 Feb 2004 11:26:52 schreef Priscilla en Aquila:
http://members.lycos.nl/verhoevenmarc696/

:(  wat een vreselijke website!

De nonsens die op deze site geschreven wordt over corrupte Bijbels (de NBG), Harry Potter en C.S. Lewis (mijn grote voorbeeld wordt hier keihard een occulte duivelsdienaar genoemd, nog net niet in deze bewoordingen maar toch!) doet mij het ergste vrezen voor het waarheidsgehalte van stukken over de andere onderwerpen. Die lui zien werkelijk achter elke boom een boze geest.

/edit ik hoop niet dat het jullie eigen site is.
zo ja bij deze mijn excuses maar ik ben het er ZO niet mee eens!
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2004, 05:14:25 pm »

quote:

op 20 Feb 2004 13:40:52 schreef Bumblebee:
[...]

:(  wat een vreselijke website!

De nonsens die op deze site geschreven wordt over corrupte Bijbels (de NBG), Harry Potter en C.S. Lewis (mijn grote voorbeeld wordt hier keihard een occulte duivelsdienaar genoemd, nog net niet in deze bewoordingen maar toch!) doet mij het ergste vrezen voor het waarheidsgehalte van stukken over de andere onderwerpen. Die lui zien werkelijk achter elke boom een boze geest.

/edit ik hoop niet dat het jullie eigen site is.
zo ja bij deze mijn excuses maar ik ben het er ZO niet mee eens!

Nee het is niet onze eigen site. Het ging niet over Lewis, ik vind dat gewoon een goede schrijver. Het is me wel eens opgevallen dat hij over de evolutietheorie nogal makkelijk doet/deed. Hij heeft algemene chr. waarheden neergeschreven en ik neem het hem niet zo kwalijk dat hij zichzelf niet afzette tegen een bepaalde demoninatie als dat misschien wel nodig mocht zijn geweest. dat was zijn bediening niet. Ach sommigen vinden sprookjes ook verkeerd. Ik zie dat wat minder donker in. Maar Lewis als exegeet heeft wel wat laten liggen, denk ik. Harry Potter zijn wij niet zo gecharmeerd van. In het stuk van Harry Potter geeft de schrijver een wat positiever beeld van Lewis en Tolkien. Er staan dus wat meningen bij elkaar.
Het ging mij over de bedelingen; er zijn vast wel meer links hierover te vinden. Maar deze kwam ik een keer tegen en legt redelijk goed uit wat de bedelingenleer inhoudt     
Bestudeer de Bijbel Dispensationeel (D. Cloud)...... Aquila

Ik was op een bepaalde manier ook wel gek van Lewis..... eigenlijk baal je dan (om het zo maar te zeggen) dat er bij hem dus blijkbaar bepaalde dingen en leringen wat vreemd of zelfs onbijbels in elkaar zitten.... Ik heb net even het artikel wat over hem gaat zitten lezen; ik heb niet veel reden om het als onzin af te doen... en dat is inderdaad heel jammer.
Als het je grote voorbeeld is - wat ik me heel goed kan indenken als je veel uit bepaalde boeken over apologetiek bv. van hem hebt geleerd, zal het een dreun zijn als hij van dat voetstuk (moet?) vallen, doordat je nu ook bepaalde achtergrondinformatie leest.
Als je nog 'tig jaren verder bent in je leven als Christen, zul je op een gegeven moment misschien ontdekken dat er maar Een op een voetstuk over blijft...
Het artikel Herrie om Harry vind ik heel genuanceerd, met de aantekening dat ikzelf absoluut niets van Harry Potter moet hebben. Tolkien en Lewis vind ik een heel ander verhaal, dat zijn fantasy verhalen van een heel ander gehalte.
Wat ik wel eens overtrokken vind is het bijna overdreven omarmen van 'In de ban van de Ring' als zijnde een verhaal met een zeer christelijke achtergrond..... Net zo als ik het overtrokken vind om bij Lewis en Tolkien allerlei occulte dingen te signaleren.
Met allerlei artikelen is het zo dat je die moet lezen als je er mee bezig bent, en er iets over wil weten..... dan kun je misschien beter beoordelen wat de bedoeling van de schrijver is, en het hoeft ook niet zo te zijn dat je altijd overal 100% mee eens bent.........Priscilla
(hij, Marc Verhoeven, heeft ook hele mooie stukken: De Professor bv.- en een boek wat ik al heel lang zou willen lezen, maar niet vertaald is in het Nederlands, heeft hij vertaald en op z'n site staan.....)
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2004, 08:17:20 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2004, 12:18:52 am »

quote:

op 20 Feb 2004 11:26:52 schreef Priscilla en Aquila:

Volgens mij ligt daar de oorsprong van vele verschillen, zoals doop/verbondvisie.
Ik zou niet weten hoe je Daniel, Openb, de Thess-brieven, Matth 24,25 zou moeten uitleggen zonder die bedelingen.

Ik heb me wel eens verdiept in de bedelingenleer, maar om eerlijk te zijn begreep ik er niet veel van.  Voor mijn gevoel wordt er teveel een theologisch sjabloon over  bijbelteksten gelegd om ze met een bepaalde opvatting te laten kloppen dan dat de Bijbel zelf zijn eigen verhaal mag vertellen.

Misschien moeten we in bovengenoemde brieven en hoofdstukken gewoon lezen wat er staat en de bedelingenleer er buiten laten.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2004, 01:12:09 am »

quote:

op 21 Feb 2004 00:18:52 schreef Lutheraansch:
[...]

Ik heb me wel eens verdiept in de bedelingenleer, maar om eerlijk te zijn begreep ik er niet veel van.  Voor mijn gevoel wordt er teveel een theologisch sjabloon over  bijbelteksten gelegd om ze met een bepaalde opvatting te laten kloppen dan dat de Bijbel zelf zijn eigen verhaal mag vertellen.

Misschien moeten we in bovengenoemde brieven en hoofdstukken gewoon lezen wat er staat en de bedelingenleer er buiten laten.

Dat wil ik ook, gewoon lezen wat er staat. In Matt 24, 25 gaat het over de eindtijd, net voor de wederkomst. Maar de teksten gaan over Jeruzalem. Als de verbondsleer juist is dan heeft Jeruzalem toch afgedaan? Het is nu de tijd van 'geest en waarheid', het gaat niet om het feit dat Jeruzalem de plaats is van aanbidding (Joh 4). Hoe rijm je dat het in de Openb. ook steeds weer gaat over Israel: 144.000, de twee getuigen, waarom zet de antichrist zich weer in de tempel. Je moet dit juist vergeestelijken wil je niet in bedelingen denken.

'k Ben trouwens wel benieuwd wat je daar niet van snapte. Het basisidee is niet zo moeilijk dacht ik.

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2004, 03:16:45 pm »

quote:

op 21 Feb 2004 01:12:09 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

'k Ben trouwens wel benieuwd wat je daar niet van snapte. Het basisidee is niet zo moeilijk dacht ik.
Het zit hem juist ook in de basisidee die begrijp ik niet: waar gaat het nu precies om in de bedelingenleer?
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2004, 03:33:43 pm door Lutheraansch »
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2004, 09:56:58 am »
Bedeling betekent tijdsperiode. Daarmee wordt bedoeld dat de geschiedenis van de mensheid in meerdere perioden kan worden opgedeeld. In elke periode gaat God anders met de mensheid om.
Eerst was de mens zonder zonde, daarna waren er nog geen regeringen, er ontstonden volkeren na de spraakverwarring. God koos één persoon, Abraham uit, een volk met Zijn Wet. Nu is de periode waarin Zijn Zoon Zijn genade toont. Zo komen er nog meer perioden met typische kenmerken, zoals het 1000-jarig Rijk, hier regeert de Messias. Daarna komt de nieuwe hemel en aarde.

Vaak eindigt zo’n periode met en oordeel:
Uit de Hof van Eden, zondvloed, spraakverwarring, verwoesting van tempel en diaspora.

Een belangrijk gevolg: men onderscheidt dat de Wet in principe alleen geldt voor Israel, dat de gelovigen uit het OT niet bij de Gemeente horen, dat na de opname van de Gemeente er een vervolg is op de bedeling van Israel – deze is nl. tijdelijk onderbroken door de periode van de genade.

OT-gelovigen en ook die van na de opname zijn wel behouden, ook op dezelfde grondslag nl. het offer van de Here Jezus, maar ze zijn in diverse groepen verdeeld. Zo zie in Openb. Dat de gelovigen uit laodicea de belofte hrijgen dat ze zullen zitten op tronen, zij, uit de schare die niem. tellen kan, voor de troon.

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2004, 01:15:43 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 09:56:58 schreef Priscilla en Aquila:
Bedeling betekent tijdsperiode. Daarmee wordt bedoeld dat de geschiedenis van de mensheid in meerdere perioden kan worden opgedeeld. In elke periode gaat God anders met de mensheid om.

Kijk dat begrijp ik niet helemaal; in de (heils)historie is inderdaad sprake van continuïteit en discontinuïteit, maar God is en blijft immers Dezelfde. Vanaf de Zondeval tot aan het heden voert Hij nog altijd een en hetzelfde heilsplan voor alle mensen uit. De omgang met de mensheid is niet steeds wezenlijk veranderd.

quote:

Eerst was de mens zonder zonde, daarna waren er nog geen regeringen, er ontstonden volkeren na de spraakverwarring. God koos één persoon, Abraham uit, een volk met Zijn Wet. Nu is de periode waarin Zijn Zoon Zijn genade toont. Zo komen er nog meer perioden met typische kenmerken, zoals het 1000-jarig Rijk, hier regeert de Messias. Daarna komt de nieuwe hemel en aarde.Vaak eindigt zo’n periode met en oordeel:
Uit de Hof van Eden, zondvloed, spraakverwarring, verwoesting van tempel en diaspora.

In feite zoiets als oudheid, middeleeuwen, nieuwe, nieuwste en moderne tijd, maar dan toegepast op de bijbelse geschiedenis. Het gevaar met dergelijke indelingen is echter dat men de perioden stereotypeert en niet meer met elkaar in verband brent. In alle perioden is er echter één heilsplan van God voor alle volkeren, namelijk via Zijn menswording, sterven, opstanding, hemelvaart en uitstorting van Zijn Geest over de mensen die Hem als redder en Heer aanvaarden.
In al deze perioden zit wel wijziging van benadering in, al naar de omstandigheden daarom gevraagd hebben. God is geen starre God die niet met wijziging van omstandigheden kan omgaan. Maar de hoofdlijn blijft hetzelfde. De periode waarin de Zoon zijn genade toont begint al direct na de zondeval, is er ten tijde van Abraham, tijdens de ballingschap in Babel, tijdens Jezus' omwandeling op aarde en dit blijft zo tot aan Zijn wederkomst (en ook daarna). Dat God zijn genade toont in Zijn Zoon is niet iets kenmerkends voor het tijdperk waarin wij leven. Hetzelfde kun je zeggen van de Messiasregering. Vanaf de tijd dat Satan uit de Hemel is geworpen is er sprake van een messiasregering tot aan onze huidige tijd toe. God is en blijft immers dezelfde.

quote:

Een belangrijk gevolg: men onderscheidt dat de Wet in principe alleen geldt voor Israel, dat de gelovigen uit het OT niet bij de Gemeente horen, dat na de opname van de Gemeente er een vervolg is op de bedeling van Israel – deze is nl. tijdelijk onderbroken door de periode van de genade.

Dat je het verbondsvolk Israël niet kan identificeren met de nieuwtestamentische gemeente is vanzelfsprekend. Maar Israël en de kerk leven in dezelfde genadetijd.
De positie en betekenis van Israël is in de loop van de heilsgeschiedenis veranderd om twee redenen:
a) God heeft in zijn omgang met de mensen ontdekt dat het hebben van een bijzonder verbondsvolk voor de mensen die daatr lid van waren een ondraaglijke last was. daarom heeft God het verbond in deze zin gewijzigd dat het niet meer in steen gegrift zou staan (juridisch), maar in het hart van alle mensen geschreven zal zijn,  zie Jeremia 31, 33. Daarmee heeft God het  verbond dat hij met Israël gesloten had, vervroegd op alle volkeren van toepassing laten zijn, overeenkomstig Zijn heilsplan.
b) Het volk Israël was de voorafschaduwing van de Messias Jezus van Nazareth, de Zoon van God. Met de komst van de Messias zijn alle beloften aangaande Israël in Hem vervuld. Israël speelt daarom in de heilsgeschiedenis geen bijzondere rol meer, anders zou Jezus dood en opstanding niet voldoende geweest zijn voor het heil van de mensheid. Hedentendage is er geen onderscheid meer tussen Israël en Finland of Uruguay.

De sjablonisering, warover ik het in mijn eerdere topic had, blijkt ook wel in de tijdperken van de grote verdrukking, de opname van de gemeente en het duizendjarig rijk. Als Jezus morgen terugkomt met tegelijk de nieuwe hemel en aarde dan is er geen sprake geweest van Grote verdrukking en 100-jarig rijk. en blijkt de hele dispensationalistische bedelingenleer een grote vergissing te zijn.  Deze typering is dus niet meer dan onverantwoorde speculatie waarin  God wordt voorgeschreven, hoe, wat wanneer en op welke wijze Hij op aarde terug zal keren.

Bij zulke speculaties blijft er ook weinig over van jezus woorden dat tijd en uur van de Dag des Oordeels alleen bij de Vader bekend zijn en daar geen mens wet van heeft.

quote:

OT-gelovigen en ook die van na de opname zijn wel behouden, ook op dezelfde grondslag nl. het offer van de Here Jezus, maar ze zijn in diverse groepen verdeeld. Zo zie in Openb. Dat de gelovigen uit laodicea de belofte hrijgen dat ze zullen zitten op tronen, zij, uit de schare die niem. tellen kan, voor de troon.

Hier ben je wat cryptisch; natuurlijk geldt voor OT-gelovigen dezelfde grondslag; joden en heidenen worden immers gered door het bloed van Christus dat op Golgotha vergoten is. Er is namelijk geen andere weg tot het heil dan via Golgotha.

De opname van de gemeente wordt nergens in de Bijbel beschreven en daar geloof ik dus niet in (de tekst van 1 Thess. 4, 17 beschrijft namelijk wat op de jongste dag  gebeurt en is daar geen bewijs voor de opname van de gemeente).
Maar die verdeling in diverse groepen; heb je het hier soms over hemelse hiërchieën o.i.d.? Kun je dat misschien verder uitleggen?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2004, 03:08:14 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 13:15:43 schreef Lutheraansch:
Deze typering is dus niet meer dan onverantwoorde speculatie waarin  God wordt voorgeschreven, hoe, wat wanneer en op welke wijze Hij op aarde terug zal keren.

Bij zulke speculaties blijft er ook weinig over van jezus woorden dat tijd en uur van de Dag des Oordeels alleen bij de Vader bekend zijn en daar geen mens wet van heeft.
Aanhangers van de bedelingenleer zullen natuurlijk zeggen dat dit allemaal zo in de Bijbel staat en dat dús God helemaal niets voorgeschreven wordt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2004, 05:01:25 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 15:08:14 schreef Mezzamorpheus:
op 22 Feb 2004 13:15:43 schreef Lutheraansch:
Deze typering is dus niet meer dan onverantwoorde speculatie waarin God wordt voorgeschreven, hoe, wat wanneer en op welke wijze Hij op aarde terug zal keren.

Mezzamorpheus antwoordt:
Aanhangers van de bedelingenleer zullen natuurlijk zeggen dat dit allemaal zo in de Bijbel staat en dat dús God helemaal niets voorgeschreven wordt.
Even een korte reactie (alvast) hierop: Er staat in Handelingen 1: 6

quote:

'Zij dan, die daar bijeengekomen waren, vroegen Hem en zeiden: Here, herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israël? 7 Hij zeide tot hen: Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft 8 maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde. 9 En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. 10 En toen zij naar de hemel staarden, terwijl Hij henenvoer, zie, twee mannen in witte klederen stonden bij hen, 11 die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.
In dit gedeelte wordt ons duidelijk gemaakt dat wij niet kunnen weten wanneer de Here Jezus terugkomt. Dat weet alleen de Vader....
Wel weten wij hoe Hij zal terugkomen. Namelijk op dezelfde wijze als Hij naar de hemel is gegaan.....  Dit verwijst duidelijk naar Zacheria 14 waar staat dat zijn voeten zullen staan op de Olijfberg....als Hij terugkomt:

quote:

4 zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die vóór Jeruzalem ligt aan de oostzijde; dan zal de Olijfberg middendoor splijten, oostwaarts en westwaarts, tot een zeer groot dal, en de ene helft van de berg zal noordwaarts wijken en de andere helft zuidwaarts; 5 en gij zult de vlucht nemen in het dal mijner bergen, want het dal der bergen zal reiken tot Asel; ja, gij zult de vlucht nemen, zoals gij de vlucht genomen hebt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, de koning van Juda. En de HERE, mijn God, zal komen, alle heiligen met Hem. 6 En op die dag zal er geen kostelijk licht zijn, noch verstijving; 7 ja, het zal één dag zijn – die is bij de HERE bekend
Paulus zegt het volgende in  1 Tessalonicenzen 4:

quote:

De komst des Heren
13 Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben. 14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de luchten zó zullen wij altijd met de Here wezen.
18 Vermaant elkander dus met deze woorden.
Er waren dus dingen die onbekend waren in het Oude testament en na de komst van de Heilige Geest verder worden bekend gemaakt aan de apostelen...die hebben dat weer opgeschreven in de 'brieven'....
Dit zegt Jezus ook in Johannes 16:
12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen.

Hier zien we dat er twee verschillende dingen genoemd worden die te maken hebben met de komst van de Heer......
Dat Jezus net zo terugkomt als Hij is opgevaren naar de hemel zoals staat in Zacharia 14, is echter niet te ontdekken in het gedeelte in 1 Tess. 4........dat was iets wat Paulus de gelovigen bekend maakt.....

Naar ons inzicht is het niet mogelijk deze twee dingen te zien als een en dezelfde gebeurtenis...... Wij vinden het dan ook twee verschillende gebeurtenissen die met een bepaalde tijd ertussen, zullen plaatsvinden......

Eerst de 'opname' of 'wegrukking'
- mensen die achterblijven zien het niet gebeuren, het is verborgen...
- het gebeurt in een oogwenk, een ondeelbaar ogenblik (1 Tess. 4)
- iets wat niet bekend was in het OT
- wordt door Paulus een geheimenis genoemd in
   1 Cor. 15: 51
   Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar          allen zullen wij veranderd worden, 52 in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden.

Een bepaalde tijd later de komst op de olijfberg
Mooi detail hierbij vind ik zelf altijd dat de gelovigen eerst worden opgenomen in de hemel, een bepaalde tijd daarna zullen wij samen met de Here Jezus terugkomen op de Olijfberg.....
Deze komst wordt ook wel de verschijning van de Heer genoemd....
- elk oog zal Hem zien....(Zach.12, Matt.24:30)
- was bekend in het OT
- de Here zal komen en al de heiligen met Hem (Zach.14)
   Dit wordt ook in het NT genoemd:
   Kol 3,4
   Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.
    Rom. 8: 19
    Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2004, 07:54:37 pm door Priscilla en Aquila »

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2004, 08:02:38 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 17:01:25 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

In dit gedeelte wordt ons duidelijk gemaakt dat wij niet kunnen weten wanneer de Here Jezus terugkomt. Dat weet alleen de Vader....
Wel weten wij hoe Hij zal terugkomen. Namelijk op dezelfde wijze als Hij naar de hemel is gegaan.....  Dit verwijst duidelijk naar Zacheria 14 waar staat dat zijn voeten zullen staan op de Olijfberg....als Hij terugkomt:
[...]

Het dispensationalisme gaat echter wel een stukje verder met het 'hoe' van Zacharia 14.
Wat betreft de profetie: profetie is een verkondiging, geen exacte weergave van de feiten zoals die in de toekomst plaatsvinden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2004, 08:50:40 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 20:02:38 schreef Lutheraansch:
[...]

Het dispensationalisme gaat echter wel een stukje verder met het 'hoe' van Zacharia 14.

Wat bedoel je daar mee? Misschien kun je aangeven of jet ons idee snapt. En of er mee eens bent, zo niet waar ligt je kritiek.

quote:

op 22 Feb 2004 20:02:38 schreef Lutheraansch:
Wat betreft de profetie: profetie is een verkondiging, geen exacte weergave van de feiten zoals die in de toekomst plaatsvinden.

Zijn we mee eens, so what's the point? Er zijn toch redelijk wat profetieen over de toekomst. Hoewel de troost en de bemoediging voorop staan, kun je niet ontkennen dat nogal wat profetieen gedetailleerde beschrijvingen hebben.

onoo

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2004, 11:20:45 pm »
Volgens mij is de Bijbel heel duidelijk.
De verbonden in het O.T gelden voor Israel,ook nu nog!!
Als wedergeboren mens( Bewust voor JEZUS gekozen!!)mogen we leven uit het nieuwe verbond.
Groetjes :)
srth

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 26, 2004, 12:11:00 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 23:20:45 schreef onoo:
Volgens mij is de Bijbel heel duidelijk.
De verbonden in het O.T gelden voor Israel,ook nu nog!!
Als wedergeboren mens( Bewust voor JEZUS gekozen!!)mogen we leven uit het nieuwe verbond.
Groetjes :)
Lijkt mij ook, de beloften worden pas in de toekomst vervuld, nu is het de tijd voor de Gemeente op aarde.  Er is duidelijk een scheiding tussen NT en OT. Een onbevooroordeelde lezer zal deze twee bedelingen zo zien, lijkt me. In het NT wordt gesproken dat God een volk uit de heidenen wilde vergaren. In het begin waren er wel veel Joden bij, maar in het totaal is het maar een klein percentage. rom 11 zegt dat als de volheid van de heidenen bereikt is Israel weer behouden zal worden.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 27, 2004, 06:40:16 pm »
Verbondsleer waar de doop op gebaseerd is,komt steeds meer in het nauw.
Want de Israelieten keren terug naar het land wat GOD beloofd heeft aan Abraham.
De staat Israel bestaat.
Dus kun je niet zeggen dat de verbonden van Israel over gaan op de kerk.
Alleen door JEZUS

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 27, 2004, 08:00:26 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 18:40:16 schreef rinuz:
Verbondsleer waar de doop op gebaseerd is,komt steeds meer in het nauw.
Want de Israelieten keren terug naar het land wat GOD beloofd heeft aan Abraham.
De staat Israel bestaat.
Dus kun je niet zeggen dat de verbonden van Israel over gaan op de kerk.
Het hele nieuwe testament is er vol van dat dat wel zo gaat. Lees maar eens het verhaal over Petrus in Joppe, de Romeinenbrief en ga zo maar door. Ik snap je punt niet zo... Het verbond dat voor Israel was is nu voor de hele wereld... wat heeft dat nou met het bestaan of niet bestaan van de staat Israel te maken?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 28, 2004, 11:16:55 am »
70-jaar na Christus zijn de meeste Israelieten het land uitgezet.
Hier heeft de latere kerk gebruik van gemaakt.Alle verbonden van Israel gaan over op de kerk.
Maar,de Israelieten keerden en keren terug naar hun land,die hun beloofd is door God.
Dus die leer klopt niet meer. Alle verbonden,zoals de landsbelofte gaan gewoon door op Israel.
Alleen door JEZUS

Nathassssja

• Hij is Koning!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 28, 2004, 12:00:15 pm »
Israël was en is God's oogappel. De Heer veranderd Zijn beloften niet. Dus eens het land Kanaän aan het Joodse volk gegeven. Altijd gegeven. Eens een verbond altijd dat verbond. Één met de Joden en één met de heidenen. :)
Blijf in Mij gelijk Ik in u en ik zal u geven de wensen van uw hart.

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 28, 2004, 01:49:02 pm »

quote:

Het hele nieuwe testament is er vol van dat dat wel zo gaat. Lees maar eens het verhaal over Petrus in Joppe, de Romeinenbrief en ga zo maar door. Ik snap je punt niet zo... Het verbond dat voor Israel was is nu voor de hele wereld... wat heeft dat nou met het bestaan of niet bestaan van de staat Israel te maken?

Het verbond is voor Israel, is altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven.
God blijft Zijn Woord altijd getrouw van eeuwigheid tot eeuwigheid.

M.a.w niets geen verhaaltjes over een tweesporen beleid van God, het heil van de heidenen (christenen) leeft van de sappen die zijn wortels heeft in het verbond van God met Israel, de Jood.

Een ieder die leeft van andere sappen heeft niet de juiste grond waarin zijn/haar geloof in is geworteld.
God zal zeggen, Ü heb ik niet gekend".

Jezus was een religieuze Jood, die leefde naar de wet en de profeten.
Naar die wet heeft hij geleefd en naar dat Woord is hij gestorven.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 28, 2004, 01:55:36 pm »

quote:

op 28 Mar 2004 13:49:02 schreef Tijmen:
[...]

Het verbond is voor Israel, is altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven.
God blijft Zijn Woord altijd getrouw van eeuwigheid tot eeuwigheid.

M.a.w niets geen verhaaltjes over een tweesporen beleid van God, het heil van de heidenen (christenen) leeft van de sappen die zijn wortels heeft in het verbond van God met Israel, de Jood.

Een ieder die leeft van andere sappen heeft niet de juiste grond waarin zijn/haar geloof in is geworteld.
God zal zeggen, Ü heb ik niet gekend".

Jezus was een religieuze Jood, die leefde naar de wet en de profeten.
Naar die wet heeft hij geleefd en naar dat Woord is hij gestorven.
Je conclusie: m.a.w. .... snap ik niet. Waarom koppel je dit aan je eerste twee regels. Wat is volgens jou tweesporenbeleid?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 28, 2004, 02:13:04 pm »

quote:

op 28 Mar 2004 12:00:15 schreef Nathassssja:
Israël was en is God's oogappel. De Heer veranderd Zijn beloften niet. Dus eens het land Kanaän aan het Joodse volk gegeven. Altijd gegeven. Eens een verbond altijd dat verbond. Één met de Joden en één met de heidenen. :)
God heeft ze anders al 2x eerder hun land uitgezet vanwege hun ongeloof.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 28, 2004, 05:16:07 pm »
mAAR DE iSRAELIETEN KEERDEN EN KEREN OOK NU WEER TERUG.
En ze blijven er nu wonen,geen enkel land krijgt Israel er nog weg.
Een resolutie in de veiligheidsraad geeft aan dat Palastiena voor het grootste gedeelte Israelisch grondgebied is.
Alleen door JEZUS

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 29, 2004, 11:36:37 pm »
De verbondsleer kent ook "bedelingen". Een bedeling (Lat. dispensatio) is een manier waarop het verbond wordt "uitgedeeld" of vormgegeven.

De gereformeerde verbondsleer legt er de nadruk op, dat de verschillende bedelingen (verbond van Abraham, Mozes, Jezus) verschillende vormen van hetzelfde verbond van genade zijn. Abraham had het voorrecht om met JHWH samen te leven op een intieme manier. Zijn nakomelingen in de lijn van Jakob kregen meer details. Zij leerden God beter kennen in de wetten en offers. Uiteindelijk versmalt het verbond zich tot Jezus, degene die de wetten van God volkomen kent en gehoorzaamt. Via Hem wordt het laatste, Grote Offer voorgoed gebracht. Op die manier krijgt het verbond zijn definitieve vorm, waarin alle mensen een plaats kunnen krijgen als ze door geloof aan Christus verbonden zijn.

De bedelingenleer (dispensationalisme) heeft allerlei vorm; de meest extreme versie kom je tegen bij Darby (de Broederschap). Volgens dispensationalisten zijn er verschillende stadia in de geschiedenis waarin Gods omgang met mensen verschillend is. Zij koppelen i.h.a. de verschillende bedelingen los van elkaar. Dispensationalisten zullen benadrukken dat OT en NT verschillend zijn. In het bijzonder zou het OT met de offertradities enz. niet meer van toepassing zijn op de hedendaagse gelovige.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 30, 2004, 09:53:32 am »

quote:

op 29 Mar 2004 23:36:37 schreef Qohelet:
In het bijzonder zou het OT met de offertradities enz. niet meer van toepassing zijn op de hedendaagse gelovige.

Dat is toch ook zo?  :?

Wanneer hebben wij voor het laatst een duif geofferd?
Of bedoel je dat het nog in die zin op ons van toepassing is omdat wij Jezus als volmaakt offerlam hebben enzo?
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 30, 2004, 03:16:16 pm »

quote:

op 29 Mar 2004 23:36:37 schreef Qohelet:
De verbondsleer kent ook "bedelingen". Een bedeling (Lat. dispensatio) is een manier waarop het verbond wordt "uitgedeeld" of vormgegeven.

De bedelingenleer (dispensationalisme) heeft allerlei vorm; de meest extreme versie kom je tegen bij Darby (de Broederschap). Volgens dispensationalisten zijn er verschillende stadia in de geschiedenis waarin Gods omgang met mensen verschillend is. Zij koppelen i.h.a. de verschillende bedelingen los van elkaar. Dispensationalisten zullen benadrukken dat OT en NT verschillend zijn. In het bijzonder zou het OT met de offertradities enz. niet meer van toepassing zijn op de hedendaagse gelovige.

Het mooie van de offers in het OT is, dat ze allemaal heenwijzen naar het offer van de Here Jezus; ze belichten allemaal een ander aspect....
-De Here Jezus is het brandoffer
-Hij is het zondoffer
-Hij is het vredeoffer etc...

Voorbeeld:
2 Kor 5,21
 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, = het zondoffer
opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem. = brandoffer

Hoe bedoel je dat, offertradities niet meer van toepassing?.... het lijkt me iets waar je het toch wel mee eens zou zijn... Ze zijn wel allemaal [geestelijk toepasbaar.....
Zoals Bumblebee zegt neem jij toch niet meer een offerdier mee om te offeren...

Hebreeen is dacht ik wel duidelijk over dat de offerdienst opgehouden heeft in het NT....
Dus ik weet niet wat daaraan verkeerd zou zijn.....

Hebr. 10
 1 Want daar de wet slechts een schaduw heeft der toekomstige goederen, niet de gestalte dier dingen zelf, is zij nimmer in staat ieder jaar met dezelfde offeranden, die onafgebroken gebracht worden, degenen, die toetreden, te volmaken. 2 Immers, zou anders het offeren daarvan niet opgehouden zijn, doordat degenen, die de dienst verrichten, na eenmaal gereinigd te zijn, generlei besef van zonden meer hadden? 3 Doch door die offeranden werden ieder jaar de zonden in gedachtenis gebracht; 4 want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren of bokken zonden zou wegnemen.
5 Daarom zegt Hij bij zijn komst in de wereld:
Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid;
6 in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad.
7 Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen.
8 In de aanhef zegt Hij: Slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, hebt Gij niet gewild, noch daarin een welbehagen gehad, hoewel zij naar de wet gebracht worden. 9 (Doch) daarna heeft Hij gezegd: Zie, hier ben Ik om uw wil te doen. Hij heft het eerste op, om het tweede te laten gelden. 10 Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.
11 Voorts staat elke priester dagelijks in zijn dienst om telkens dezelfde offers te brengen, die nimmer de zonden kunnen wegnemen; 12 deze echter is, na één offer voor de zonden te hebben gebracht, voor altijd gezeten aan de rechterhand van God, 13 voorts afwachtende, totdat zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank voor zijn voeten. 14 Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden.

De offerdienst van de gemeente is geestelijk; ook is er geen priesterklasse zoals in het OT... We zijn allemaal tot priesters gemaakt om geestelijke offers te brengen.....

1 Petr 2,5    
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus.

Rom 12,1
Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2004, 06:09:35 pm door Priscilla en Aquila »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 01, 2004, 10:08:43 am »
Inderdaad is de offerdienst in het OT een prachtige verwijzing naar Christus.
Als je dat erkend zit je meer op de lijn van de Gereformeerde verbondsleer dan op de lijn van de dispensationalisten.

Wat betreft het "afschaffen" van de OT gebruiken: dat is een van de meest bediscussieerde onderwerpen in het theologische deel van het forum, daarom ga ik dat hier niet verder uitwerken. Ik wil er alleen op wijzen, dat de gereformeerde traditie nooit heeft willen "afschaffen". Wel anders invullen -- dus inderdaad offeren we geen duiven.

Wij leven in de rijkdom van het NT die een verlengstuk, ja zelfs vervulling is van het OT.

Om het verschil eens anders te benoemen: het NT "vervangt" het OT;
niet als iets compleet nieuws en anders,
maar als een vernieuwing in het verlengde van het oude.
Het NT is een update van het OT.

En de continuiteit die daarin zit, wordt door dispensationalisten ondergewaardeerd.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 01, 2004, 05:43:48 pm »

quote:

Qohelet schreef op 01 april 2004 @ 10:08:
Inderdaad is de offerdienst in het OT een prachtige verwijzing naar Christus.
Als je dat erkend zit je meer op de lijn van de Gereformeerde verbondsleer dan op de lijn van de dispensationalisten.

....

Deze bewering lijkt me echt onzin. Vraag een gemiddelde 'broeder' en hij legt je vrij secuur uit wat de offers uit Leviticus betekenen. Doe hetzelfde met een gemiddelde geref. broeder, die zal het niet weten. Dan kom je dus tot een tegengestelde constatering.
Doe hetzelfde met de geschriften van de 'broederbeweging' (bv. de boeken van MacKintosh, een vrij eenvoudige leraar, geen wetenschapper) en je ziet dezelfde lijn.
« Laatst bewerkt op: april 01, 2004, 05:51:40 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 01, 2004, 05:50:09 pm »

quote:

Qohelet schreef op 01 april 2004 @ 10:08:

...

En de continuiteit die daarin zit, wordt door dispensationalisten ondergewaardeerd.

Dit is juist wat te bewijzen valt. Ik betwist die continuiteit, de dispensationalisten zien juist discontinuiteit. Na de zondeval een andere situatie, na de zondvloed komen de regeringen, na Abraham is er een speciaal volk uitgekozen, na Mozes geldt de Wet als leidraad, na Christus vervalt de Wet als tuchtmeester. de genade die wel van alle tijden is komt helemaal op de voorgrond te staan. De gelovigen uit die periode vormen het Lichaam van Christus.
Echter Israels periode is nog niet af, was slechts onderbroken en zal voortgezet worden in de 7 jaar zoals beschreven in daniel en de Openb. daarna volgt het 1000-Messiaanse vrederijk, weer een nieuwe tijdsperiode, duidelijk onderscheiden van alle anderen.
Er zijn meerdere soorten groepen mensen die behouden worden, de OT-gelovigen, de NT-gelovigen, de schare uit de grote verdrukking, de 144.000.
Dit alles wordt voor zover ik weet ontkend in de geref. traditie.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 05, 2004, 11:57:10 pm »

quote:

Qohelet schreef op 01 april 2004 om 10:08:
Wat betreft het "afschaffen" van de OT gebruiken: dat is een van de meest bediscussieerde onderwerpen in het theologische deel van het forum, daarom ga ik dat hier niet verder uitwerken. Ik wil er alleen op wijzen, dat de gereformeerde traditie nooit heeft willen "afschaffen". Wel anders invullen -- dus inderdaad offeren we geen duiven.

Wij leven in de rijkdom van het NT die een verlengstuk, ja zelfs vervulling is van het OT.

Hebr. 7
12 Want uit een verandering van priesterschap volgt noodzakelijk ook een verandering van wet.
18 Want een vroeger voorschrift wordt wel afgeschaft, als het zonder kracht en nut is, 19 – immers de wet heeft in geen enkel opzicht het volmaakte gebracht – maar thans wordt een betere hoop gewekt, waardoor wij nader tot God komen.
28 Want de wet stelt als hogepriester mensen, die met zwakheid behept zijn, maar het plechtige woord van de eed, die ná de wet kwam, stelt de Zoon, die in eeuwigheid volmaakt is.

Hebr. 8
6 Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust. 7 Want indien dat eerste onberispelijk ware geweest, zou er geen plaats gezocht zijn voor een tweede.
13 Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning

Hebr. 9
8 Daarmede gaf de heilige Geest te kennen, dat de weg naar het heiligdom nog niet openlag, zolang de eerste tent nog bestond. 9 Dit was een zinnebeeld voor de tegenwoordige tijd, in zoverre gaven en offers gebracht werden, die niet bij machte waren hem, die (God daarmede) dient, voor zijn besef te volmaken, 10 daar zij met hun spijzen en dranken en onderscheiden wassingen slechts bepalingen voor het vlees zijn, opgelegd tot de tijd van het herstel.
15 En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond,
24 Want Christus is niet binnengegaan in een heiligdom met handen gemaakt, een afbeelding van het ware, maar in de hemel zelf,

Hebr. 10
1 Want daar de wet slechts een schaduw heeft der toekomstige goederen, niet de gestalte dier dingen zelf, is zij nimmer in staat ieder jaar met dezelfde offeranden, die onafgebroken gebracht worden, degenen, die toetreden, te volmaken.
9 (Doch) daarna heeft Hij gezegd: Zie, hier ben Ik om uw wil te doen.Hij heft het eerste op, om het tweede te laten gelden. 10 Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.
19 Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, 20 langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees,

Hebr. 12
24 en tot Jezus,de middelaar van een nieuw verbond en tot het bloed der besprenging, dat krachtiger spreekt dan Abel.

Deze teksten uit Hebreeen spreken voor zich:
Hst. 7: verandering van – wat er na kwam
Hst.8: een beter verbond – als het eerste onberispelijk was geweest was er geen tweede gekomen
Hst. 9: ..zolang de eerste tent nog bestond – bepalingen opgelegd tot de tijd van het herstel
Hst. 10: de schaduw, en niet de echte dingen…- opheffen van het eerste om het tweede in te stellen – de nieuwe en levende weg
Hst. 12: middelaar van een nieuw verbond
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 11:58:25 pm door Priscilla en Aquila »