Waarom moslims geloven in de Jihad en wat het eigenlijke probleem is.
De enige reden waarom moslims voor de Jihad gaan strijden, is omdat ze DENKEN dat dat moet van allah. Ze geloven dat het zo is, ze weten het niet eigenlijk. Ze geloven al sinds hun geboorte en zien de wereld niet zonder daar een allah boven te zien. Allah heeft de wereld geschapen, allah heeft mij op aarde gezet, toch? Ik zelf dacht altijd dat je ouders jouw hadden genomen, dat zij dus eigenlijk jouw gemaakt hebben, maar zo zie je maar weer hoe tegenstrijdig geloof in een God is. Ben je ziek? O, allah regeert alles, dus hij heeft het zo gewild. Vinden jullie het gek dat westerlingen zo heersen, die geloven al tijden niet meer in een God, die zoeken de echte oorzaak van een verschijnsel. Als jij en je familie altijd al gelovig zijn geweest, hoe kan je dan nog denken dat dat niet zo is? Ooit zijn mensen begonnen met islamiet zijn, rond 700 na Christus. Zouden deze mensen opeens gelovig zijn geweest? Of zou allah deze mensen persoonlijk bekeerd hebben?
Verder zijn er altijd al godsdiensten en godsdienst strijden geweest. Voor dat de moslims er waren waren er al Christenen (die zijn zeker eerder op aarde gezet, of niet?), voor de Christenen waren er al joden. Volgens mij is het noodzakelijk geweest voor de koran dat erin stond dat jullie voor allah moesten strijden, anders hadden jullie het nooit overleeft. Wat het strijden ook een stuk makkelijker maakt, is het idee dat je naar het paradijs gaat. Hierdoor is de islam na 700 snel verspreid, want jullie wouden graag naar het paradijs en vochten dus hard voor allah, naar jullie mening. Mijn mening is dat jullie niet vochten voor allah, maar voor degene die de koran heeft geschreven, die graag wil dat mensen zo denken. Die gozer was wel slim om het verschijnsel 'Jihad' erin op te nemen, omdat graag wou dat het volk wat hij in deze illusie heeft laten leven het op kon nemen tegen andere grote heersende godsdiensten.
Jihad is er dus niet omdat dat in werkelijkheid moet van allah, maar omdat sommige mensen DENKEN dat dat werkelijk moet van allah. Natuurlijk spelen nog veel meer dingen een rol in waarom Jihad strijd tegen het westen.
Vandaag in het programma Buitenhof werd gediscussieerd over de vraag hoe Europa zich moet opstellen tov terrorisme. En dit maakt het probleem een stuk inzichtelijker.
De participanten waren Krefelt (militaire geschiedenis), Abou Jah Jah (AEL) en An Driesen (voormalig Eurocommisaris).
Abou Jah Jah is de belangen van de moslims aan het verdedigen en vind dat deze discussie niet over moslims moet gaan, terwijl zij degene zijn die van mening kunnen veranderen te gaan strijden voor de Jihad. An Driesen is van mening dat je het terrorisme bij de echte oorzaak aanpakken. Die oorzaak is dan verschillen tussen arm en rijk, globalisering, machtspolitiek van Amerika enz enz. Eigenlijk is zijn mening ongeveer hoe ik er ook over denk. In het boek 'de feiten over de globalisering' zie goed wat er mis is gegaan en wat er aan gedaan kan worden. Het blijkt maar weer, als je deze discussie ziet, dat alles samenhangt. Als je over terrorisme discussieerd, discussieer je over de globalisering, moslims, westerse cultuur, Amerika's macht, enz. Europa moet zich dus kritisch opstellen en zich af vragen hoe de internationale politiek geregeld moet worden om de wereldwijde problemen echt aan te gaan pakken. Nu wordt door veel mensen dit beleid tegen gehouden omdat ze bang zijn veel geld te verliezen doordat mensen in arme landen dan meer loon krijgen en wij dus meer betalen. In de politiek worden vaak kortzichtige oplossingen genomen en het wordt tijd dat we de problemen vanuit de samenhang gaan aanpakken. De som van de delen is minder dan het geheel --> problemen zijn holistisch. Bijvoorbeeld terrorisme, globalisering en aankomende klimaatverandering vormen samen een erg groot probleem, waarin de meningen en belangen van mensen verdeeld zijn en waarin ontkent wordt dat iemand kan zeggen welke opinie beter / rechtvaardiger is. En daarom hou ik zo van het postmodernisme, deze stroming in de filosofie ontkent dat er een werkelijkheid is en veroorzaakt een pragmatisch handelen wat alleen op de individu gericht is, omdat het geen zin heeft aan alles te denken, doordat de werkelijkheid (alles) onbegrijpbaar is volgens deze pessimisten.