Ik meen bovendien dat de discussie wie dan Gods volk is niet zozeer gevoerd moet worden, i.v.m. de Dordtse Leerregels.
Ten eerste zien wij twee Godsvolkeren, de kerk, en, belangrijker, de Joden. Uit deze kerk, en uit de Joden, worden uitverkorenen gezocht, zo denk ik, in samenspraak met Calvijn. Kortom; zoals u ook in de H.C. kunt lezen; mogen wij ons eigenlijk niet zo bezig houden met de vraag wie de uitverkorenen zijn. Ik wilde hier eerst schrijven: "ook in de kerk zitten mensen die uitverkoren zijn en mensen die niet uitverkoren zijn", maar de genadegift is misschien veel groter of juist kleiner dan ik hier schets. M.a.w.: door ons mag nooit wat gezegd worden over Gods soevereine keuze.
Secundo, dit is ook direct een aanklacht tegen de kerkmuren; immers God kiest, wij niet. Calvijn was van mening dat er ook bij de Joden verworpenen zijn, net als bij de kerk. Dat zijn dan bijvoorbeeld de Farizeeen; ook bij de Joden is afkomst, in weerwil wat je vaak denkt, uiteindelijk niet het enige middel tot zaligmaking; ook dat is de Here Jezus.
Ik denk dat er in deze discussie beter naar de DL gekeken moet worden. Het klinkt ons gek in de oren dat de Here om niets een volk Zich uitverkoren heeft, maar het zij zo. Het is nu eenmaal zo, zo leert de H. Schrift ons.
Dit alles neemt in de Christologie dan net een andere wending, zo zult u begrijpen. Alleen daarover verschil ik denk ik met menigeen van mening; ik geef de Drie-eenheid niet op. En euh, gideon, bent u wie ik denk dat u bent

?