Ik ben vanavond naar deze film geweest. Eerst wilde ik niet omdat ik er niet tegenkon om God gepersonificeerd te zien. Nadat ik van verschillende mensen gehoord had dat het wel mee viel ben ik toch meegegaan. Ik heb er zelf een dubbel gevoel aan over gehouden.
Het is een goede film, technisch gezien, qua opbouw en qua humor. Daar heb ik niets op aan te merken. Het dubbele zit er voor mij in dat God daadwerkelijk afgebeeld wordt. Ik vraag me af of dat verkeerd is. Eén van de 10 geboden is inderdaad dat we geen beelden moeten maken van God. Maar als ik daar zo over nadenk dan komt bij mij de vraag op naar de bedoeling van dat gebod. Die is - volgens mij - bedoelt om te voorkomen dat wij ons daar vertrouwen op stellen en tot die persoon gaan bidden. Dat is hier niet het geval, althans niet in onze werkelijkheid (wel voor Bruce, maar dat is een andere werkelijkheid), dus ik vraag me af of dit gebod hier wel opgaat. Jezus is tenslotte ook zeer vaak afgebeeld, terwijl hij ook God is en dus naar de letter van de wet ook niet afgebeeld mag worden.
Het tweede punt is het feit dat de moraal achter de film IMHO wel goed is. Het is - in ieder geval voor christenen, voor niet-christenen weet ik dat zo net nog niet - duidelijk dat een mens geen God kan zijn. Waarom wordt uitgelegd en dat ervaart Bruce ook zelf in de film. Verder maakt de film best wel duidelijk hoe God is en de manier waarop hij werkt en denkt. Het klinkt misschien raar, maar volgens mij kan een christen er om deze redenen dus prima heengaan. Ja, misschien moet je soms door de humor heenprikken om te zien wat er achter ligt. Maar dat is goed, dan blijf je scherp en blijf je nadenken.
*** Spoiler ***
@checkpoint: ik denk dat deze film een heel aantal aanknopingspunten biedt voor een gesprek met jongeren. Er komen een heel aantal interessante thema's in de film naar voren en dan heb je dus nog het punt of God wel of niet afgebeeld mag worden.
quote: En verder het gegeven dat God (tijdelijk) al zijn macht aan Bruce geeft. Is dat een gegeven waar we niet over moeten vallen óf is het een gegeven dat Gods grootheid naar beneden haalt?
Ik denk niet dat je hierover moet vallen. Ten eerste is het slechts de macht over een kleine wijk uit een stad die Bruce in handen krijgt, zoals later blijkt. God weet dus zelf al dat Bruce de macht over de hele wereld niet aankan en hij blijft zelf dus 'in control' op de achtergrond. Verder wordt in de film door gesprekken en gebeurtenissen tussen Bruce en God wel duidelijk gemaakt dat een mens het God-zijn helemaal niet aankan. Alles loopt fout en op den duur loopt het ook met Bruce fout doordat hij het niet meer aankan. Gods grootheid is sowieso niet echt te zien of op te merken in de film, dus of die hierdoor naar beneden gehaald wordt: nee, ik denk het niet.