Auteur Topic: 40-dagentijd: Doelgericht leven van Rick Warren  (gelezen 30397 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
40-dagentijd: Doelgericht leven van Rick Warren
« Reactie #100 Gepost op: maart 10, 2004, 03:26:25 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 15:21:50 schreef Bumblebee:
[...]

Denk ik ook hoor  :)

Ik hoorde gisteren een preek van ds. Bottenbley uit Drachten, dat hij jonge mensen tijdens de huwelijksvoorbereiding, altijd confronteerde met het wandelen met God.
Hij geeft dan altijd steevast als voorbeeld, dat je zelfs God moet kunnen uitnodigen als je sexuele omgang met elkaar hebt.
Laat je hem op zo'n moment op de gang staan, dan is er iets mis in die momenten.
Hoewel misschien een beetje confronterend, zit hier een diepe waarheid in.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: maart 10, 2004, 03:30:11 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 15:26:25 schreef Wilhelmina:
Hij geeft dan altijd steevast als voorbeeld, dat je zelfs God moet kunnen uitnodigen als je sexuele omgang met elkaar hebt. Laat je hem op zo'n moment op de gang staan, dan is er iets mis in die momenten. Hoewel misschien een beetje confronterend, zit hier een diepe waarheid in.

Hm, je hebt inderdaad gelijk maar het idee  :D

Daarom heb ik ook moeite met het "vriend" idee. Dat doet me er gelijk aan denken dat ik een goede vriendin zou uitnodigen om mee te doen  ;)  snap je? Juist om dit soort dingen is het voor mij nodig om de relatie met God als heel anders (niet minder intiem, juist niet, maar ANDERS) te zien dan de relatie met vrienden.

Vrienden, zelfs mijn beste vrienden, laat ik namelijk wel op de gang staan.

//edit
Bij nader inzien wil ik ook niet hebben dat ze op de gang staan.
Bombus terrestris Reginae

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: maart 10, 2004, 03:34:25 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 15:30:11 schreef Bumblebee:
[...]

Hm, je hebt inderdaad gelijk maar het idee  :D

.

Het is even wennen, maar heel goed mogelijk. :)

................................En ik weet waar jij de volgende keer aan denkt! O-)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: maart 10, 2004, 03:43:25 pm »
Kon wel eens even duren  :P

Goed... dus...

Back to topic maar weer, dacht ik zo.   O-)

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: maart 10, 2004, 03:45:16 pm »
Ik ben het helemaal eens met ds. Bottenbley
Maar ik zou het liever nog sterker gezegd hebben.

Als ik een vrouw zou hebben dan zou ze op de tweede plaats komen en ik zou andersom niet anders willen.
Dat betekent dat je in alles primair voor God leeft.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: maart 10, 2004, 04:51:02 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 15:45:16 schreef Zacharov:
Ik ben het helemaal eens met ds. Bottenbley
Maar ik zou het liever nog sterker gezegd hebben.

Als ik een vrouw zou hebben dan zou ze op de tweede plaats komen en ik zou andersom niet anders willen.
Dat betekent dat je in alles primair voor God leeft.

Dat is een waarheid als een koe, maar toch.............

Ik las eens een verhaal over vervolgde christenen. Daar was een regiem dat een pistool op de vrouw en/of de kinderen van een christen pleegde te zetten, om vervolgens te vragen: geloof je nu nog steeds in God? Met de zekerheid dat als je ja zou zeggen dat de trekker overgehaald werd.
En dan naar je angstige kind kijken......................................

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: maart 10, 2004, 05:25:18 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 16:51:02 schreef Wilhelmina:
[...]
Daar was een regiem dat een pistool op de vrouw en/of de kinderen van een christen pleegde te zetten, om vervolgens te vragen: geloof je nu nog steeds in God? Met de zekerheid dat als je ja zou zeggen dat de trekker overgehaald werd.
offtopic:Ik zat net te denken, wat een verschrikking moet het zijn als je bijv weet dat je vrouw niet gelooft.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: maart 10, 2004, 06:47:34 pm »
Ik weet wel dat het Bijbels is om God als vriend te zien, en dat Jezus ook je vriend wil zijn, maar ik zit gewoon in mijn maag met die ongelijkwaardigheid. God zal altijd boven mij staan. En niemand van mijn vrienden zal ooit boven mij staan, vriendschap heb je juist ook op basis van gelijkwaardigheid.
Ik vind het vreemd dat Warren op dit punt helemaal niet ingaat.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: maart 10, 2004, 06:53:57 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 18:47:34 schreef Roodkapje:
Ik weet wel dat het Bijbels is om God als vriend te zien, en dat Jezus ook je vriend wil zijn, maar ik zit gewoon in mijn maag met die ongelijkwaardigheid. God zal altijd boven mij staan. En niemand van mijn vrienden zal ooit boven mij staan, vriendschap heb je juist ook op basis van gelijkwaardigheid.

Ik ben met je eens dat God de Allerhoogste is in alle aspecten.

Maar toch: God ziet ons aan in Christus en Jezus en de Vader zijn een en op termijn zal God alles zijn in allen.
Deze drie dingen overwegende is het niet vreemd dat God een vriend ons is. Dat maakt het des te meer bijzonder dat je in alle eerbied mag zeggen dat de Allerhoogste je een vriend wil zijn.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: maart 10, 2004, 07:00:40 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 18:53:57 schreef Zacharov:
[...]

Deze drie dingen overwegende is het niet vreemd dat God een vriend ons is. Dat maakt het des te meer bijzonder dat je in alle eerbied mag zeggen dat de Allerhoogste je een vriend wil zijn.

Hij kwam bij ons, heel gewoon,
de Zoon van God als mensenzoon.
Hij diende ons als een knecht
en heeft zijn leven afgelegd.

Refrein:
Zie onze God, de Koning-knecht,
Hij heeft zijn leven afgelegd.
Zijn voorbeeld roept
om te dienen iedere dag,
gedragen door zijn liefd' en kracht.

En in de tuin van de pijn
verkoos Hij als een lam te zijn,
verscheurd door angst en verdriet
maar toch zei Hij: 'Uw wil geschied'.

Refrein:
Zijn voorbeeld roept
om te dienen iedere dag,

Zie je de wonden zo diep.
De hand die aard' en hemel schiep,
vergaf de hand die Hem sloeg.
De Man, die onze zonden droeg.

Refrein:
Zijn voorbeeld roept
om te dienen iedere dag,

Wij willen worden als Hij.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: maart 10, 2004, 10:29:05 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 18:47:34 schreef Roodkapje:
\

Dit is idd een soort contradictio, maar dat vind ik juist het geweldige van God. Dat Hij juist zo zichtbaar wordt in (schijnbare?) tegenstellingen. 'In zwakheid wordt des Heren kracht volbracht', God die mens wordt, God die in lijden ons zo nabij gekomen is, de grote God die contact wil en kan hebben met elk individueel mens, de grote God die juist zo zichtbaar wil zijn en worden in (in onze ogen) vaak zulke kleine dingen, de grote en heilige God die Vriend wil zijn van mij. Het blijft me fascineren.
Wat me ook net te binnen schoot: in de Bijbel staat ook ergens (bij Paulus ofzo) dat Christus door mens te worden, aan ons gelijk, onze broeder is geworden. In gewoon Nederlands gezegd: Jezus is eigenlijk je broer. Onbegrijpelijk, maar ik put er troost en kracht uit.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: maart 11, 2004, 01:22:09 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 16:51:02 schreef Wilhelmina:
[...]

Dat is een waarheid als een koe, maar toch.............

Ik las eens een verhaal over vervolgde christenen. Daar was een regiem dat een pistool op de vrouw en/of de kinderen van een christen pleegde te zetten, om vervolgens te vragen: geloof je nu nog steeds in God? Met de zekerheid dat als je ja zou zeggen dat de trekker overgehaald werd.
Als ze de trekker op mij zouden zetten, zou ik ja zeggen. Maar als ik me probeer voor te stellen dat ik een kind heb dat ze dood willen schieten.... oeioei...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: maart 12, 2004, 09:38:33 am »
De dag van gisteren was wel een confronterende dag. God aanbidden juist als je Hem niet ervaart of als Hij zich bewust een tijd stil houdt richting jou. Wel heel herkenbaar: soms kun je op de pieken van je geloof alles aan en voel je je top, maar wat als het geestelijk allemaal wat minder gaat. Als het Bijbelllezen niets zegt en het gebed verflauwt? Warren stelt heel duidelijk dat aanbidding niet om ervaring gaat. Omdat God zijn eigen Zoon voor ons gegeven heeft is dat al genoeg reden om continu te aanbidden. Iemand suggesties voor wat te doen als het geestelijk wat minder gaat?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: maart 12, 2004, 09:43:42 am »

quote:

op 12 Mar 2004 09:38:33 schreef paolo:
. Iemand suggesties voor wat te doen als het geestelijk wat minder gaat?

AANBIDDEN ;)

Alleen dán wordt het een bewuste keuze, een daad van je wil. Niet meer omdat je het zo voelt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: maart 12, 2004, 09:45:04 am »
Lewis zegt dat de gebeden, naar God opgezonden in tijden van dorheid, Hem het dierbaarst zijn.  :)

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: maart 13, 2004, 05:55:20 pm »
Help!

Ik merk dat je het meeste rendement uit deze hoofdstukken haalt als je ze aan het begin van de dag leest, zodat je de hele dag door kan praktizeren.

Ik heb vandaag gewerkt en heb nog geen tijd gemaakt voor God, laat staan voor het Boek of het boekje. Hoe doen jullie werkende mensen dat? Op welke tijdstippen zijn jullie daar mee bezig?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: maart 13, 2004, 06:28:09 pm »
Hm ik werk nu thuis, maar toen ik nog een baan had op een kantoor deed ik dat bijvoorbeeld door op de fiets naar mijn werk te bidden. Tja onder werktijd, je kunt in de pauze bijvoorbeeld prima met God praten.

quote:

Warren stelt heel duidelijk dat aanbidding niet om ervaring gaat. Omdat God zijn eigen Zoon voor ons gegeven heeft is dat al genoeg reden om continu te aanbidden. Iemand suggesties voor wat te doen als het geestelijk wat minder gaat?

Stel dat het in je relatie wat minder gaat. Op de een of andere manier loopt het ff niet zo lekker... Dan is het misschien moeilijk om et zeggen: Ik hou van jou. Maar hou je daarom dan niet meer van elkaar? Als het wat minder gaat is het goed daarover te praten. Als je moeite hebt met aanbidden... ga dan BIDDEN! Dat zie je in de psalmen bijvoorbeeld ook heel sterk terug. Soms schrijft David bijvoorbeeld echte aanbiddingsliefderen waarin hij laat merken hoeveel hij van God houdt. Maar op een ander moment zit hij in een dip en vraagt hij God: Waarom? Waar bent u? Help me!

quote:

Ik las daar een mooi verhaal over. Een guerillabeweging ergens in Zuid-Amerika viel op een zondagmorgen plotseling een kerk binnen. Met geweren gericht op de kerkgangers vroeg de leider: Wie gelooft hier in God? Ga dan staan. Van de 200 mensen gingen er zo'n 15 man, inclusief de dominee staan. Vervolgens zei de leider: Iedereen die nu niet staat: Maak zo snel mogelijk dat je wegkomt! De mensen die zaten gingen snel de kerk uit. De leider draaide zich naar de dominee en zei: Zo, weet je wie je echte gemeente is. Je kunt verder gaan met de preek.

Misschien een beetje rigoreus maar ik denk dat het wel goed is om over na te denken. Staat God op 1 of is je eigen leven belangrijker.
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2004, 06:36:20 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: maart 15, 2004, 11:40:53 am »
Lijkt me meer een verhaal dat weggewandeld is uit 'Thuiskomst' van Randy Alcorn, maar dit terzijde. Lezen dat boek.

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: maart 15, 2004, 11:55:54 am »
Dag 17

korte samenvatting
Wij zijn geroepen om vitale leden van het lichaam van Christus (de gemeente) te zijn. Je hebt een gemeenschap om je heen nodig
- om te laten zien wie je bent: alleen tov anderen krijg je identiteit
- om je uit je egoïstische isolement te sleuren
- om je te laten groeien en geestelijke spierkracht te ontwikkelen
- om je te behoeden voor het wegglijden
Verder heeft de gemeente jou nodig omdat wij met elkaar Gods instrument op aarde zijn, waardoor Hij zijn missie uitvoert.

mooie uitspraak
"'Mind your own business' is not a Christian phrase"

vraagteken
Warrren stelt dat als iemand een bredere taak heeft dan alleen in zijn of haar eigen kerk, deze taak NA het dienen van de eigen gemeente komt. Kortom, Warren vindt het dienen in de locale gemeente zo belangrijk dat hij stelt dat ook mensen met een 'wereldwijde' bediening eerst geroepen zijn voor hun eigen gemeente. Ik heb daar mijn twijfels over. Wel is het zo dat iedere christen een thuisbasis nodig heeft van andere christenen om hem heen. Maar dat staat daar m.i. los van.

Leerpunt
You can spend a lifetime searching for the perfect church, but you will never find it. You are called to love imperfect sinners, just as God does.
hm. Heb ik wel eens anders over gedacht...

Jos

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: maart 15, 2004, 02:31:27 pm »

quote:

op 12 Mar 2004 09:43:42 schreef Wilhelmina:
[...]

AANBIDDEN ;)

Alleen dán wordt het een bewuste keuze, een daad van je wil. Niet meer omdat je het zo voelt.

Ik ben weleens depressief geweest. Toen kon ik niks meer voelen, ook geen plezier, laat staan God. Aanbidden lukt dan niet. Wat je dan voor ogen moet houden dat God BELOOFD heeft je nooit te verlaten, en dat als je hem niet voelt, dat niet betekent dat hij er niet is. De zon komt immers elke dag nog op, er worden kinderen geboren etc. Dan zit er niks anders op dan er op te VERTROUWEN dat het ooit beter zal gaan.

Bij mij hielp dat (en de gebeden van vrienden :) )
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: maart 15, 2004, 02:45:09 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 14:31:27 schreef Roodkapje:
[...]

Ik ben weleens depressief geweest. Toen kon ik niks meer voelen, ook geen plezier, laat staan God. Aanbidden lukt dan niet. Wat je dan voor ogen moet houden dat God BELOOFD heeft je nooit te verlaten, en dat als je hem niet voelt, dat niet betekent dat hij er niet is. De zon komt immers elke dag nog op, er worden kinderen geboren etc. Dan zit er niks anders op dan er op te VERTROUWEN dat het ooit beter zal gaan.

Bij mij hielp dat (en de gebeden van vrienden :) )
Vertrouwen is ook een vorm van aanbidden. Een vorm die nog veel te weinig gepraktizeerd wordt. ;)

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: maart 18, 2004, 01:24:47 am »
De afgelopen dagen gaan veel over de kerkelijke structuur.

Is het voor een gemeente noodzakelijk om georganiseerd te zijn in kleine groepen? Volgens mij wel. Het moet persoonlijk worden, zodat je - door relaties - groeit en richting houdt doordat je elkaar opbouwt en bijstuurt.

Is het de taak van een gemeentelid om in die kleine groepen te werken naar volledige eerlijkheid en openheid? Daarover bestaat in mijn omgeving discussie. De vraag is of je ten opzichte van elk gemeentelid de taak hebt open en eerlijk te zijn of dat je daar bepaalde mensen voor uitkiest - normaliter christelijke vrienden.

Ben er nog niet uit, denk mee als je wilt.

Jos

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: maart 18, 2004, 12:21:11 pm »
Ik ben niet actief in een gemeente, maar mag er wel Ichthus voor in de plaats zetten. Ik ben het eens met wat Warren zei over de eigenschappen die een kring moet hebben en ik ben blij dat mijn kring er al een aantal heeft. Het is juist belangrijk om ook met christenen die je niet zo gauw als vrienden zou hebben als broers en zussen om te gaan.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: maart 18, 2004, 12:45:14 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 01:24:47 schreef JsSmt:
De vraag is of je ten opzichte van elk gemeentelid de taak hebt open en eerlijk te zijn of dat je daar bepaalde mensen voor uitkiest - normaliter christelijke vrienden.
Wat bedoel je met open en eerlijk? Lijkt me dat je tegen iedereen open en eerlijk moet/mag zijn, niet alleen tegen gemeenteleden. Maar als je echt het opbouwen van een vertrouwensrelatie bedoeld: lijkt mij niet je plicht tegenover elk willekeurig gemeentelid. Als je dat wel als plicht zou stellen denk je te gering over 'de wereld ligt in zonde' imho.
[Prediker 7:29]

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: maart 18, 2004, 02:00:44 pm »
Dat is juist mijn dilemma: menselijk gesproken zeg ik dat ik alleen open en eerlijk ben tegen een paar mensen met wederzijds volledig vertrouwen. Ik vraag me af of de Bijbel aangeeft dat we juist in de relatie met (alle?) andere medegemeenteleden ook daarnaar moeten streven, juist de mensen die je niet zelf uitkiest maar die God om je heen zet. Dat betekent inderdaad beschaamd vertrouwen en opnieuw vertrouwen opbouwen. Dat is heftig.

Maar in wezen draait het hier dus om de vraag of je je (in mijn geval) huiskring moet zien als door God gegeven, en of het klopt dat God van je vraagt om Zijn principes over het met elkaar omgaan (open en eerlijk, belijd elkaar je zonden) op die huiskring moet toepassen.

Warren: "You are not responsible for everyone in the Body of Christ, but you are responsible to them."

Ik weet het niet. Help mee.

Jos

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: maart 18, 2004, 03:00:28 pm »
Volgens mij betekent dat niets meer dan dat je je naar hen toe verantwoordelijk (eerlijk, betrouwbaar ed) moet gedragen, al ben je niet verantwoordelijk voor hun doen of laten.
Er staan ook dingen in de bijbel over wijs omgaan met elkaar, niet hart op de tong, niet linkerhand laten weten wat de rechterhand doet etc. Je kunt toch moeilijk verwachten dat je de (geestelijke) huwelijkseenheid (bijv) probeert te benaderen met de gehele gemeente..

/ edit
Klein voorbeeldje; als ik een studieschuld oid heb ben ik niet verplicht om de hele gemeente daarover in te lichten en zijn zij niet verplicht die schuld voor me af te betalen, maar als de gemeente merkt dat ik in financiele problemen kom of ik vraag om hulp dan vertonen zij wel verantwoordelijk gedrag naar mij toe als ze met mij rond de tafel gaan zitten om te kijken of en hoe ze me kunnen helpen (of desnoods anoniem geld overmaken ;) ).
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2004, 04:56:02 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: maart 23, 2004, 11:09:44 am »
Samenvatting dag 24: Transformed by Truth

Geestelijk groeien is leugens vervangen door waarheid. Daarom moeten we ons hele leven 'doordrenken' van de Bijbel. De Bijbel is Gods waarheid.

Accepteer het gezag van de Bijbel, in plaats van af te gaan op de volgende argumenten: iedereen doet het; we hebben het altijd al zo gedaan; het is logisch; het voelt goed.
Neem Gods waarheid in je op. Dat doe je door open te staan voor de Bijbel, de Bijbel te lezen, de Bijbel te bestuderen, Bijbelwoorden te onthouden, en je dagelijks leven doorlopend te spiegelen aan de Bijbel.
Pas de bijbelse principes toe in je leven, zodat je leven voortdurend bijstelt. Een praktische tip is het opschrijven van akties na het lezen of horen van Gods waarheid. Deze akties moeten persoonlijk, praktisch en checkbaar zijn.

Jos

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: maart 23, 2004, 11:25:57 am »
Precies, laat ik het daar nou net niet zo mee eens geweest zijn. Warren doet net alsof de Bijbel de enige Waarheid is en of je God alleen maar kunt leren kennen via de Bijbel. Ik vind dat dit leidt tot tunnelvisie. Alles mbt tot God moet uit de Bijbel gehaald worden. Terwijl God ons ook vrienden en andere mensen om ons heen geeft en natuurlijk zijn Schepping. Daar wordt imho veel te weinig bij stilgestaan.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: maart 23, 2004, 11:36:08 am »
Vader, Zoon en Heilige Schrift ipv Vader, Zoon en Heilige Geest.
Deze mooie uitspraak hoorde ik laatst van een wijs iemand  ;)

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: maart 23, 2004, 12:23:38 pm »
Misschien ben ik een eenvoudige jongen is dit gedachtengoed, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat wat God ons zegt door andere dingen (medemensen, natuur, Heilige Geest, muziek) in overeenstemming is met de Bijbel. Is dat niet het geval, dan krijg je toch ergens een foutmelding voor ogen?
Jezus' woorden 2000 jaar geleden waren ook volledig in overeenstemming met de vijf boeken van Mozes. Alleen, mensen hadden die woorden soms anders geïnterpreteerd dan dat God ze bedoelde. O.a. daarom gaven Jezus' woorden zoveel ophef. Ik geef toe, de mensen hadden het moeilijk met het begrijpen omdat Jezus deze woorden kwam vervullen, dat maakte dingen wat gecompliceerd, maar volgens mij blijft staan dat God geen tegenstrijdige dingen tegen ons zegt.
Als God op dit moment tot ons spreekt op andere manieren dan door de Bijbel en deze twee dingen matchen niet met elkaar, hebben we de volgende opties:
- het is niet God die tot ons spreekt op deze manier;
- het is wel God en wij zien de Bijbel in een verkeerd licht.

Conclusie: er is geen tegenstelling tussen de Bijbel en de andere manieren waarop God tot ons spreekt.
Bovendien blijft Bijbellezen een belangrijk deel van groei in je relatie met God. Hoewel het tegen ons drukke leven indruist is het niet goed om weinig uit de Bijbel te lezen.

Jos

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: maart 23, 2004, 12:29:33 pm »
De Bijbel heeft het trouwens erg veel over het werk van de Heilige Geest en alle andere zaken die komen kijken bij het leven naar Gods wil, zijn doel voor ogen hebben en Hem volledig willen dienen. Er is geen scheiding tussen het lezen uit de Bijbel en het werk van de Heilige Geest.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: maart 23, 2004, 02:48:34 pm »
Argh ik baal ervan dat ik zo'n slechte christen ben :(

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: maart 23, 2004, 02:52:46 pm »
Sterker nog, door het werk van de Heilige Geest lees je in die Bijbel. Dat alleen al is een bewijs dat hij in je werkt.  Daardoor kunnen zelfs chaotische mensen zoals ik dagelijks in Gods Woord lezen. 't Is ongelooflijk! Wat betreft de dag van vandaag: wat is waarheid? Daar kom je alleen achter door dicht bij God te leven. Hoe meer we in Zijn licht staan hoe duidelijker het wordt wat onze moelijke karaktereigenschappen/ slechte gewoonten zijn. Dit is ook duidelijk te zien in het verhaal over Jezus en de Samaritaanse vrouw. Jezus hecht waarde aan de waarheid en vraagt aan haar: waar is uw man? Blijkt dat dat nou net een probleem was in het leven van die vrouw.....

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: maart 23, 2004, 03:26:29 pm »
Ha,

ik hoop niet dat je je 'slechte christen-zijn' enkel baseert op je bijbelleespatroon. Dan hebben heeeeel veel meer mensen een schuldcomplex.
k Merk wel in het laatste halfjaar dat het zo waardevol is om veel tijd in je relatie met God te steken. 't Is suf maar blijkbaar moet je tijd voor je relatie inroosteren, naast het feit dat je hele dagelijks leven doortrokken is van je relatie met God. Bij deze kan ik melden dat het veel goeds oplevert.

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: maart 23, 2004, 03:31:21 pm »
Goede opmerking Jos,

Ben pas de waarde van mijn geloof gaan zien toen ik van dat schuldcomplex af was!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: maart 23, 2004, 04:22:06 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 15:26:29 schreef JsSmt:
Ha,

ik hoop niet dat je je 'slechte christen-zijn' enkel baseert op je bijbelleespatroon. Dan hebben heeeeel veel meer mensen een schuldcomplex.
k Merk wel in het laatste halfjaar dat het zo waardevol is om veel tijd in je relatie met God te steken. 't Is suf maar blijkbaar moet je tijd voor je relatie inroosteren, naast het feit dat je hele dagelijks leven doortrokken is van je relatie met God. Bij deze kan ik melden dat het veel goeds oplevert.
Inderdaad. Je moet er bewust tijd voor vrijmaken, anders schiet het er vaak bij in... heb ik gemerkt. Tijd om te lezen en te bidden inplannen is volgens mij heel belangrijk.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: maart 23, 2004, 04:34:23 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 15:26:29 schreef JsSmt:
Ha,

nee niet alleen daarop, op alles wat ik doe
of beter gezegd: alles wat ik niet doe

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: maart 23, 2004, 10:50:18 pm »
't Klinkt inderdaad behoorlijk down.

Het lijkt me goed dat je beseft dat de kern van Gods boodschap behoorlijk opgetogen is: als je mij aanvaart als je God en Verlosser ben je mijn kind! Dat we allemaal - hoe volwassen of hoe kinderlijk ook in de groei - moeite hebben met Hem gehoorzamen, al was het alleen al om onze dankbaarheid te laten zien voor bovengenoemd feit, doet aan de blijde boodschap niets af.

Reden genoeg om niet bij de pakken neer te zitten: als je telkens heen en weer vliegt tussen blij en bedroefd heb je geen leven. Dat is ook niet Gods bedoeling. Alle zonden mag je achter je laten. Daar gaat het gewoon niet om.

Amen, ik begin zowaar te preken. Duzzz.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: maart 23, 2004, 11:52:49 pm »
Ow je preek was al niet meer zo nodig, want vanavond hoorde ik toevallig (?!) een stukje uit de bijbel voorlezen over dat Jezus gestorven is voor onze zonden en dat we het door Hem weer in orde kunnen maken met God, als we onze zonden bekennen. Dat wist ik natuurlijk wel, maar ik had het nodig om dat nog een keer te horen, juist vandaag. Mmmz, God zorgt toch altijd weer voor mij, wonderlijk...

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: maart 24, 2004, 10:58:17 pm »
Ok wij zijn bezig met het boek "doelgericht leven" van Rick Warren. Een groepje van 6  vrouwen, 5 vrijgemaakten en één uit een evangelische gemeente. Er komt best het één en ander los. Het boek is beslist confronterend. Natuurlijk staan er wel eens dingen in die je niet precies zo overneemt. Dat heb je trouwens bij ieder boek. Vooral bij dag 17, over de gemeente kwam heel veel frustratie los. Wij zijn nu bij de vierde week. Ik heb net het hoofdstuk over de "gaven" gelezen. Wat zou het mooi zijn als de gaven die we van de Heer gekregen hebben ook werkelijk zouden gebruiken in de kerk. Soms heb ik het idee dat niemand zich interesseert voor de gaven van een ander. Dat is natuurlijk een reden om zelf een ander te bemoedigen zijn gaven te gebruiken.  O-)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: maart 25, 2004, 02:22:11 am »
Misschien is het fijn om te horen dat het ook anders kan. Ik ervaar in mijn eigen gemeente dat mensen juist met hun talenten (lees: opleiding, interesses, karakter) aan komen dragen om te vragen op welke manier ze die zo effectief mogelijk kunnen inzetten. Gaaf!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: maart 25, 2004, 09:34:34 am »
Wij doen ook kring met twee gereformeerden, twee "nog niksen" en twee Vrije Baptisten. Een erg leuke combinatie waar verrassende dingen uit naar voren komen. Ik kan natuurlijk niet zeggen wat de "niksen" en de Baptisten aan ons hebben, maar wel wat mij opviel aan hen.

We waren aan het praten over Gods plan, en omdat de Baptisten zeer binnenkort een baby verwachten kregen we het ook over kinderen. Tja, zei één van hen, eigenlijk hoop ik dat onze kinderen nooit aan studeren toe zullen komen.
Toen wij hem beduusd aankeken zei hij: ja, omdat ik hoop dat Jezus dan al is teruggekomen natuurlijk!

Natuurlijk.

Als ik bij mezelf naga denk ik wel eens: ik kan elk moment doodgaan (en dan is het beslist) maar ik sta er eigenlijk nooit zo bij stil dat Jezus ieder moment terug kan komen. Grappig om te merken dat iemand dat zo in z'n dagelijks leven opneemt  :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: maart 26, 2004, 01:20:22 pm »
Uit het stukje van gisteren:

Probeer nooit geboden van God te relativeren door te denken: dit is geschreven in een andere tijd, aan andere mensen, in een andere situatie.

Dit vond ik zeer treffend.

Dit dacht ik er zelf bij:
Lees nooit de Bijbel met in je achterhoofd: "Paulus schreef dit 2000 jaar geleden aan de gemeente in Rome die toevallig hier-en-hier last van hadden", maar denk bij het Bijbellezen: "God schrijft dit nu aan mij". Dat maakt het eerste niet minder waar, maar het geheel wel meer op jou van toepassing!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: maart 27, 2004, 05:17:07 pm »

quote:

op 26 Mar 2004 13:20:22 schreef Bumblebee:
Uit het stukje van gisteren:

Probeer nooit geboden van God te relativeren door te denken: dit is geschreven in een andere tijd, aan andere mensen, in een andere situatie.

Dit vond ik zeer treffend.

Dit dacht ik er zelf bij:
Lees nooit de Bijbel met in je achterhoofd: "Paulus schreef dit 2000 jaar geleden aan de gemeente in Rome die toevallig hier-en-hier last van hadden", maar denk bij het Bijbellezen: "God schrijft dit nu aan mij". Dat maakt het eerste niet minder waar, maar het geheel wel meer op jou van toepassing!

Er zit dus hoe dan ook altijd een boodschap voor jou in..... Zelfs al is het letterlijk niet voor jou bedoeld kan je er nog wat van leren.......
Dat bedoel ik ook als ik zeg dat alles in de bijbel met een bedoeling is geschreven.... Zelfs hoe een bepaalde zin is opgesteld heeft een reden.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: april 09, 2004, 04:25:16 pm »
Zijn er nog mensen die de 40 dagen doelgericht leven aan het volmaken zijn? Het valt me op dat het op dit gebied zo stil is geworden.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: april 09, 2004, 06:57:08 pm »
Ik ben met het boekje voortijdig gestopt, ik werd er niet goed van. Een ik-gericht Amerikaans boekje :r.
Geef mij Lewis maar. :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: april 09, 2004, 07:11:27 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 09 april 2004 om 18:57:
Ik ben met het boekje voortijdig gestopt, ik werd er niet goed van. Een ik-gericht Amerikaans boekje :r.
Geef mij Lewis maar. :)

Dat het slechts 'ik gericht'is en dus om te kotsen, vind ik te kort door de bocht. Het basisidee vind ik wel kloppen: het gaat om hoe jij tegenover God staat, of je behouden wordt. Als het goed staat met jou en God, zegent God je met/door Zijn Geest, waardoor jij veel zult betekenen voor Hem en je omgeving.

Ik vind het alleen zo jammer dat hij 5 pagina's volbabbelt over iets dat ook in 5 zinnen gezegd kan worden.

Ik ben trouwens bij dag 32, en die laatste paar lees ik er ook wel bij.
Ik skip wel de vespers die onze gemeente organiseert, want daar wordt ook regelmatig aan Rick gerefereerd. En 1 hoofdstukje Rick per dag is meer dan genoeg.

Ben dus een typisch voorbeeld van iemand die zegt 'Niks voor mij, maar wellicht fijn voor een ander'.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2004, 07:14:30 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: april 09, 2004, 09:07:44 pm »

quote:

els schreef op 09 april 2004 om 16:25:
Zijn er nog mensen die de 40 dagen doelgericht leven aan het volmaken zijn? Het valt me op dat het op dit gebied zo stil is geworden.

Wij zijn pas 10 dagen geleden samen begonnen. Dus aangeland bij dag 10. We gebruiken het als houvast, omdat we twee maanden al onze taken en bedieningen in de gemeente hebben neergelegd, om te onderzoeken wat Gods echte plan met ons leven is, en waar het eigenlijk werkelijk omdraait in het leven en de gmeente.

Dus een echte zoektocht, die heel verrassende resultaten lijkt voort te brengen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: april 09, 2004, 09:59:41 pm »

quote:

Door Roodkapje - Tuesday 23 March 2004 11:25
Precies, laat ik het daar nou net niet zo mee eens geweest zijn. Warren doet net alsof de Bijbel de enige Waarheid is en of je God alleen maar kunt leren kennen via de Bijbel. Ik vind dat dit leidt tot tunnelvisie. Alles mbt tot God moet uit de Bijbel gehaald worden. Terwijl God ons ook vrienden en andere mensen om ons heen geeft en natuurlijk zijn Schepping. Daar wordt imho veel te weinig bij stilgestaan.

Wat voor waarheden heb je nog meer dan?
Ik kan niet zo goed snappen waar jou aversie ligt tegen de bijbel als enige waarheid....
Tenzij je de bijbel tegen wil spreken.....
Jezus zegt namelijk ergens: (in Johannes 17: 17): "Heilig hen in uw waarheid, uw woord is de waarheid.....
Die vrienden en andere mensen om ons heen kunnen door God geleid zijn om ons dingen duidelijk te maken.... Toch zal je dit altijd ergens aan moeten toetsen, aan de bijbel dacht ik zo..... Onze onafhankelijke toetssteen....

Anders krijg je situaties als: Jongen tegen meisje: 'De Heer maakte mij duidelijk dat ik verkering met jou moet hebben, we zijn voor elkaar bestemd'.
Meisje: "Dan wacht ik wel af of God dit ook aan mij duidelijk maakt...." Echt gebeurd en vast vaker dan 1 keer......
Dat meisje reageerde verstandig... .
God heeft zich bekend gemaakt in Zijn woord..... Alleen daarin zien we zijn gedachten en plannen.... In de Schepping zie je dat God er wel moet zijn, maar verder als het bestaan van de Schepper gaat dat toch niet....
En door Jezus maakt Hij zich bekend, maar die geschiedenissen zul je nu toch uit de Bijbel moeten halen, netzo als je nu uit de Bijbel moet lezen hoe je de Heilige Geest ontvangt die je wil leiden in de waarheid....

quote:

Door Bumblebee - Tuesday 23 March 2004 11:36

Vader, Zoon en Heilige Schrift ipv Vader, Zoon en Heilige Geest.
Deze mooie uitspraak hoorde ik laatst van een wijs iemand

Hoezo vind je deze uitspraak mooi, ik snap het niet helemaal...

Als je voor 'een van de drieeenheid' als Heilige Schrift moet kiezen, zou ik zeggen: De Vader, het Woord (Heilige Schrift) en de Heilige Geest....

Joh 1,14
  Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid.
Kol 3,16
 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten.  
1 Petr 1,23
 als wedergeborenen niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en blijvende woord van God.
 1 Joh 2,14
 Ik heb u geschreven, vaders, want gij kent Hem, die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk en het woord Gods blijft in u en gij hebt de boze overwonnen.
1 Joh 5,7
  Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één.  

Teksten zijn altijd zo handig opzoeken met Biblija.....het wordt dan altijd wat meer al je het niet erg vindt... :)
« Laatst bewerkt op: april 09, 2004, 11:29:13 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: april 09, 2004, 11:21:49 pm »
Dag,  

Ben nog steeds bezig met a Purpose Driven Life en zelfs up to date  :) .

Het kost af en toe moeite om het geheel in perspectief te blijven zien. Daarom zijn die laatste hoofdstukken weer belangrijk. Daar wordt niet gerelativeerd, maar wel aangegeven hoe je met dit bombardement aan waarheden goed om kan gaan. Althans, een poging tot een voorzet wordt gegeven.

Het is te makkelijk om door de amerikaanse benadering het boekje maar terzijde te leggen. Geef dan eerlijk aan (zeker als je het ding met een huiskring of iets dergelijks behandelt) wat je sowieso terzijde schuift en waarom dan. Maak dan je eigen samenvatting; daar zal ongetwijfeld de basis van het boekje doorheen schemeren. Aan die basis heb je genoeg om elke dag opnieuw te beseffen in welke positie je tot God en de mensen om je heen staat.

Een dag voor het einde trek ik de volgende conclusie: ik vond het een waardevol project.
- Omdat het bij ons door een groot gedeelte van de gemeente werd gedragen droeg het bij tot opbouw van de gemeenteleden onderling; ik heb verscheidene relevante levensvraag-gesprekken gehad met mensen die ik nog nooit gesproken had en al wel een tijd lid waren van onze gemeente. Samenbindend dus;
- Voor veel mensen vroeg het discipline om elke dag met de bijbel bezig te zijn en dat is altijd winst: je gaat je afvragen waarom je leven geen plaats biedt voor een dagelijkse bijbelstudie (dit argument werd in mijn wandelgangen een aantal maal genoemd, ik heb gelukkig tijd (over) voor dagelijkse verdieping met God);
- Alleen al uit de eerste zin van het boekje 'Het draait niet om jou' blijkt dat ik nog niet zo intensief bezig ben geweest met mijn overall-doel in mijn leven. Het is goed daar bij stil te staan en Rick Warren doet dat vrij bijbels.

Kritische noot: ben blij dat het afgelopen is. Terug naar mijn dagelijkse bijbelstudie die bijbelstukken in zijn geheel bij de kop neemt en niet kris-kras door de bijbel heen teksten uit zijn verband rukt. Geef mij maar een uur op de bank met de brief aan de ..., dat vind ik waardevolle tijd. Ik miste bij dit project de context van bijbelgedeelten wel vaak. Als je dat er al bij las zat je zo in een totaal ander verhaal en verdiepte je je daarin zonder dat er een link was met het onderwerp van die dag.

Groeten,

Jos
« Laatst bewerkt op: april 09, 2004, 11:23:15 pm door JsSmt »