Auteur Topic: 40-dagentijd: Doelgericht leven van Rick Warren  (gelezen 30397 keer)

Els

• Bekijk profiel
40-dagentijd: Doelgericht leven van Rick Warren
« Reactie #150 Gepost op: april 10, 2004, 07:39:00 am »
Dank jullie wel voor de reacties. Het uit het verband rukken van bijbelgedeelten is ook het geval bij de bijbelstudie van het PVE (pinkster-volle evangeliegemeenten) n.a.v. doelgerichte gemeente. Dat is soms zo irritant dat je er chagrijnig en cynisch van wordt. De boeken heb ik niet echt gelezen. Alleen vluchtig doelgerichte gemeente en daar werd ik ook al niet vrolijk van. Daarna voel ik me dan weer schuldig omdat ik zo kritisch ben...

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: april 10, 2004, 07:55:02 am »

quote:

Wilhelmina schreef op 09 april 2004 om 21:07:
[...]

Wij zijn pas 10 dagen geleden samen begonnen. Dus aangeland bij dag 10. We gebruiken het als houvast, omdat we twee maanden al onze taken en bedieningen in de gemeente hebben neergelegd, om te onderzoeken wat Gods echte plan met ons leven is, en waar het eigenlijk werkelijk omdraait in het leven en de gmeente.

Dus een echte zoektocht, die heel verrassende resultaten lijkt voort te brengen.
Hoe gaat het dan nu bijv. op de zondagsschool, bij de samenkomst, met zang en muziek e.d.? En hebben jullie nu ook geen oudstenraad of hoe het bij jullie heten mag?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: april 10, 2004, 09:02:53 am »

quote:

els schreef op 10 april 2004 om 07:55:
[...]
 Hoe gaat het dan nu bijv. op de zondagsschool, bij de samenkomst, met zang en muziek e.d.? En hebben jullie nu ook geen oudstenraad of hoe het bij jullie heten mag?

Mijn man en ik hebben dit samen besloten. En ja, dat heeft impact op de gemeente, anderen hebben het een stuk drukker gekregen. En sommige zaken gaan zelfs helemaal niet door.
Maar wij willen niet doorgaan omdat wij ( de gemeente) het nu eenmaal altijd zo gedaan hebben, en wij willen erachter komen of we al onze tijd , energie en geld besteden aan God of aan de gemeente. En we zijn er inmiddels al achter dat dat beslist niet hetzelfde is.

De gemeente is lang ons doel geweest, we leren nu om er een middel van te maken om ons doel ( God) te bereiken.

Ik hoop dat we dat aan de anderen kunnen uitleggen te zijner tijd, ik ben bang van niet.

Veel evangelische gemeenten hebben je aangeleerd dat God en de Gemeente synoniemen zijn. Je bent dan echter zo hard bezig met de gemeente, dat je God uit het oog dreigt te geraken. En beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: april 10, 2004, 09:51:54 am »
He Willelmina
Sterkte!

Toen ik later Roodkapjes post overdacht (zie hierboven), dacht ik dat ze misschien dat, wat jij nu aanhaalt, bedoelde met haar kritiek op Ricks Doelgericht leven. Het is inderdaad waar: elk van zijn hoofdstukken draaien om hoe jij, als kind van God, beter kunt functioneren. Hij heeft het inderdaad heel weinig over God, hoe groot Hij is, almachtig en goedertieren enzo, en veel meer over hoe jij kunt en gaat zijn, en hoe fijn een toffe gemeente is die uit zulke personen bestaat.
Ik denk dat ik dat niet per se erg vind. De intensie van het boekje vind ik prima, ook als het er bij voorbaat vanuit gaat dat je God op de juiste manier ziet, en dus weinig over Hem vertelt.

Maar soms is het boekje wel ergerlijk, omdat Rick er vanuit gaat dat ik volgens bepaalde patronen denk (en toch op zijn minst geintereseerd ben in het hebben van een fijn autootje, bijvoorbeeld). Op die punten herken ik 'de prototype amerikaan', en dat is storend.
Toch zitten er af en toe alinea's bij die ik wel goed vind. Hij stipt zijdelings zoveel aan dat er zelfs voor mij nog wel het een en ander tussen zit om van te leren :).

Ik denk erover om het boekje aan mijn moeke te geven. Ben erg benieuwd of ze er iets aan heeft. Ben bang dat ze te 'vrijgemaakt' denkt om het te snappen. Maar als dat wel zo is, vermoed ik dat het haar goed zal doen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: april 10, 2004, 09:56:46 am »
Wilhelmina, ik dacht dat de hele gemeente "op de schop" ging  :)
Ik wil je samen met je man een goede tijd toewensen in het zoeken van wat het eigenlijke doel is van jullie leven. Inderdaad wordt de gemeente vaak vereenzelvigd met God. Zelf heb ik nooit zo een binding met het gemeente-gebeuren gehad.
Jezus zei: dit is het eeuwige leven: dat ze U kennen, Vader, en Jezus Christus die U gezonden hebt. Van harte de zegen van onze Vader toegebeden, ook voor jullie samen-zijn.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: april 10, 2004, 10:59:18 am »

quote:

els schreef op 10 april 2004 om 09:56:
Wilhelmina, ik dacht dat de hele gemeente "op de schop" ging  :)
Ik wil je samen met je man een goede tijd toewensen in het zoeken van wat het eigenlijke doel is van jullie leven. Inderdaad wordt de gemeente vaak vereenzelvigd met God. Zelf heb ik nooit zo een binding met het gemeente-gebeuren gehad.
Jezus zei: dit is het eeuwige leven: dat ze U kennen, Vader, en Jezus Christus die U gezonden hebt. Van harte de zegen van onze Vader toegebeden, ook voor jullie samen-zijn.

Bedankt, fijn om te horen. Dat hebben we nodig.
En de tekst, hoe bekend ook, doet me iets. Die noteer ik in ons 40 dagen-verhaal.
Dat helpt ons om alles eerlijk op een rijtje te zetten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: april 10, 2004, 04:36:57 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 10 april 2004 om 09:02:
[...]

Mijn man en ik hebben dit samen besloten. En ja, dat heeft impact op de gemeente, anderen hebben het een stuk drukker gekregen. En sommige zaken gaan zelfs helemaal niet door.
Maar wij willen niet doorgaan omdat wij ( de gemeente) het nu eenmaal altijd zo gedaan hebben, en wij willen erachter komen of we al onze tijd , energie en geld besteden aan God of aan de gemeente. En we zijn er inmiddels al achter dat dat beslist niet hetzelfde is.

De gemeente is lang ons doel geweest, we leren nu om er een middel van te maken om ons doel ( God) te bereiken.

Ik hoop dat we dat aan de anderen kunnen uitleggen te zijner tijd, ik ben bang van niet.

Veel evangelische gemeenten hebben je aangeleerd dat God en de Gemeente synoniemen zijn. Je bent dan echter zo hard bezig met de gemeente, dat je God uit het oog dreigt te geraken. En beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

Soms doe je dingen omdat God ze van je vraagt...... en dat snappen anderen inderdaad niet altijd.... Dat doet pijn maar het is ook goed om Gods wil te doen (tenminste ik neem aan dat jullie dit zien als een 'moeten stilstaan' wat God jullie duidelijk heeft gemaakt...)
In zo'n situatie geldt de tekst: Gehoorzaamheid wil Ik en geen offerande...

Ik hoop dat jullie broeders en zusters in de gemeente dit zullen begrijpen.....op den duur....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: april 10, 2004, 05:28:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 april 2004 om 16:36:
[...]

: Gehoorzaamheid wil Ik en geen offerande...

....
Bedankt, ook deze sla ik op. We geloven dat God op vele manieren tegen ons spreekt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: april 10, 2004, 05:54:19 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 10 april 2004 om 17:28:
[...]

Bedankt, ook deze sla ik op. We geloven dat God op vele manieren tegen ons spreekt.

Ken je deze song van Keith Green..................

TO OBEY IS BETTER THAN SACRIFICE
LYRICS —

To obey is better than sacrifice
I don’t need your money
I want your life
And I hear you say that I’m coming back soon
But you act like I’ll never return

Well you speak of grace and my love so sweet
How you thrive on milk, but reject my meat
And I can’t help weeping of how it will be
If you keep on ignoring my words
Well you pray to prosper and succeed
But your flesh is something I just can’t feed

I want more than sunday and wednesday nights
Cause if you can’t come to me every day
Then don’t bother coming at all
La,la,la etc.

I want hearts of fire
Not your prayers of ice
And I’m coming quickly
To give back to you
According to what you have done
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: april 10, 2004, 06:32:32 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 april 2004 om 17:54:
[...]

TO OBEY IS BETTER THAN SACRIFICE
Hij is prachtig, helemaal voor ons geschreven. :)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: april 14, 2004, 03:23:26 pm »
Ik heb het boekje nu bijna uit en ik heb er best veel van geleerd, ook al vind ik het af en toe wel wat langdradig (wat elle ook al zei). Maar wat zal ik hierna gaan lezen, weet iemand nog een goed bijbelrooster ofzo?
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: april 14, 2004, 03:38:14 pm »

quote:

Lalage schreef op 14 april 2004 om 15:23:
Ik heb het boekje nu bijna uit en ik heb er best veel van geleerd, ook al vind ik het af en toe wel wat langdradig (wat elle ook al zei). Maar wat zal ik hierna gaan lezen, weet iemand nog een goed bijbelrooster ofzo?
Doelgerichte gemeente? Van dezelfde schrijver?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: april 14, 2004, 03:45:58 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 14 april 2004 om 15:38:
Doelgerichte gemeente? Van dezelfde schrijver?

Ik kan me voorstellen dat je ook wel eventjes genoeg Rick Warren hebt gehad...  :)

Ik vind zelf reflections on the psalms, gedachten over de psalmen in het nederlands, van C.S. Lewis erg briljant. Als je alle Bijbelverwijzingen opzoekt lees je "spelenderwijs" bijna alle psalmen en zijn overdenkingen werpen schitterend nieuw licht daarop.

Het is meer "mediteren over de Heerlijkheid des Heren" dan "hoe breng ik dit in de praktijk" maar daar heb je net 40 dagen veel over gelezen dus voor de variatie is dat misschien juist wel leuk.  :)

//edit
Bij nader inzien geeft Lewis tussen de regels door ook wel heel veel aanwijzingen voor het dagelijks leven, bijvoorbeeld over roddelen enzo.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2004, 03:46:58 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: april 14, 2004, 03:55:54 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 14 april 2004 om 15:45:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je ook wel eventjes genoeg Rick Warren hebt gehad...  :)

Ik vind zelf reflections on the psalms, gedachten over de psalmen in het nederlands, van C.S. Lewis erg briljant. Als je alle Bijbelverwijzingen opzoekt lees je "spelenderwijs" bijna alle psalmen en zijn overdenkingen werpen schitterend nieuw licht daarop.

Het is meer "mediteren over de Heerlijkheid des Heren" dan "hoe breng ik dit in de praktijk" maar daar heb je net 40 dagen veel over gelezen dus voor de variatie is dat misschien juist wel leuk.  :)

//edit
Bij nader inzien geeft Lewis tussen de regels door ook wel heel veel aanwijzingen voor het dagelijks leven, bijvoorbeeld over roddelen enzo.
Misschien is het wel leuk om met zijn allen systematisch een bijbelboek te gaan lezen ?>

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: april 14, 2004, 04:10:34 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 14 april 2004 om 15:55:
Misschien is het wel leuk om met zijn allen systematisch een bijbelboek te gaan lezen ?>

Leuk idee!   d:)b

Ik ben precies vandaag begonnen met een studie over Ezechiël, mbv het boekje "ontdekkingstocht" van Ro Willoughby (op zich niet briljant) en verder lees ik het uit "Het Leven" (de tekst van Het Boek met echt de wereld aantekeningen, verwijzingen en achtergrondinformatie).

Vandaag heb ik hoofdstuk 1 gelezen.

Wat vinden jullie van Ezechiël? Om samen te lezen bedoel ik?

Dan openen we het topic "forum Bijbelstudie" en kan iedereen posten wat zijn/haar gedachten bij het Stuk Van De Dag zijn.  :)

Als iedereen het er mee eens is doen we wat mij betreft Ezechiël (uiteraard, want daar ben ik al mee bezig  O-)  )
« Laatst bewerkt op: april 14, 2004, 04:12:16 pm door Bumblebee »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: april 14, 2004, 04:15:42 pm »

quote:

Ik doe mee, samen met mijn man. Zeg maar hoe je rooster eruit ziet.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2004, 04:17:03 pm door Wilhelmina »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: april 14, 2004, 05:07:22 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 14 april 2004 om 16:10:
[...]

Leuk idee!   d:)b

Ik ben precies vandaag begonnen met een studie over Ezechiël, mbv het boekje "ontdekkingstocht" van Ro Willoughby (op zich niet briljant) en verder lees ik het uit "Het Leven" (de tekst van Het Boek met echt de wereld aantekeningen, verwijzingen en achtergrondinformatie).

Vandaag heb ik hoofdstuk 1 gelezen.

Wat vinden jullie van Ezechiël? Om samen te lezen bedoel ik?

Dan openen we het topic "forum Bijbelstudie" en kan iedereen posten wat zijn/haar gedachten bij het Stuk Van De Dag zijn.  :)

Als iedereen het er mee eens is doen we wat mij betreft Ezechiël (uiteraard, want daar ben ik al mee bezig  O-)  )
Wij hebben ook vast wel een boek over Ezechiel in de kast staan.... :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: april 14, 2004, 05:12:37 pm »
Kan één van jullie dan misschien een indeling van het boek Ezechiel in behapbare stukken vinden zodat we een rooster kunnen opstellen?

Ik zit me helemaal gek te zoeken op Internet en het lukt niet  :(

Wilhelmina, goed idee, een rooster... ik ben nogal ongestructureerd zie je...  ;)
maar het vinden van een goed rooster voor Ezechiël valt nog niet mee!

//edit
ik wil wel graag het hele boek, in volgorde, lezen en niet een soort bloemlezing. We kunnen ook zeggen twee hoofdstukken per dag of zo? Dus morgen 1 en 2?
« Laatst bewerkt op: april 14, 2004, 05:13:40 pm door Bumblebee »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: april 14, 2004, 05:23:51 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 14 april 2004 om 17:12:
Kan één van jullie dan misschien een indeling van het boek Ezechiel in behapbare stukken vinden zodat we een rooster kunnen opstellen?

Ik zit me helemaal gek te zoeken op Internet en het lukt niet  :(

Wilhelmina, goed idee, een rooster... ik ben nogal ongestructureerd zie je...  ;)
maar het vinden van een goed rooster voor Ezechiël valt nog niet mee!

//edit
ik wil wel graag het hele boek, in volgorde, lezen en niet een soort bloemlezing. We kunnen ook zeggen twee hoofdstukken per dag of zo? Dus morgen 1 en 2?
Zou kunnen...als het niet teveel wordt voor een keer... Het ene hoofdstuk zit misschien veel meer in dan het andere......

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: april 14, 2004, 05:43:36 pm »
Misschien duidelijker om er een apart topic aan te wijden?

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: april 21, 2004, 04:18:33 pm »
Sorry, ik had deze topic over het hoofd gezien en was al een nieuwe gestart over dit boek!
Ik vind The Purpose-Driven Life tot nu toe echt een fantastisch boek. Misschien is niet alles wat erin staat 100% juist, maar het heeft na 11 dagen bij mij al meer bereikt dan jaren kerkgang. In de vrijgemaakte kerk wordt nu eenmaal erg VEEL aandacht besteed aan regels aan tradities en erg WEINIG aan een persoonlijke en emotionele band met God. Als ik zondag's om me heen kijk in de kerk word ik er niet vrolijker op, het lijkt wel of 80% van de mensen er met tegenzin zit. Misschien zouden ze ook eens dit boek moeten lezen, om meer plezier te krijgen in het leven met God?
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 07:12:13 pm door God_Is_Love »
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: april 21, 2004, 06:57:40 pm »
Zou kunnen :)...
Ben van plan om mijn boekje aan mijn moeder te geven, wie weet helpt het ;).

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: april 21, 2004, 07:11:51 pm »

quote:

elle schreef op 21 april 2004 om 18:57:
Zou kunnen :)...
Ben van plan om mijn boekje aan mijn moeder te geven, wie weet helpt het ;).
Hé wat grappig, ik heb het boek ook net besteld voor mijn moeder  :)  Bijna moederdag  ;)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: april 21, 2004, 10:23:33 pm »
We zijn bij het hoofdstuk over de liefde ( het geven van liefde) aangeland.
Geeft ons veel antwoorden over het zoeken van ons doel in het leven.
Dat geeft onbegrensde mogelijkheden in je (gemeente)leven.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: mei 09, 2004, 10:45:22 pm »
We hebben het boekje uit. Voor mezelf ben ik bevestigd in wat God's doel in mijn leven is. Als ik op de bijeenkomsten terug kijk dan heeft het hoofdstuk "het leven met elkaar delen" (dag 18) het meeste indruk gemaakt. Er is inderdaad een openheid op gang gekomen waardoor ik heel anders tegen sommige deelnemers ben gaan aankijken. Iemand die altijd heel afstandelijk leek, leerde zichzelf te uiten. Je ziet ook dat ieder zijn eigen strijd met God heeft te voeren. Een voorwaarde om zo gemeenschap met elkaar te hebben is je veilig te voelen bij elkaar. Ik geloof dat dit een stukje gemeenschap is, zoals God het bedoeld heeft.

quote:

Wilhelmina schreef op 21 april 2004 om 22:23:
We zijn bij het hoofdstuk over de liefde ( het geven van liefde) aangeland.
Geeft ons veel antwoorden over het zoeken van ons doel in het leven.
Dat geeft onbegrensde mogelijkheden in je (gemeente)leven.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

JohannaR

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: juli 29, 2004, 11:49:57 am »
Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie hulp bij het opstarten van een leesproject van het boek Doelgericht leven van Rick Warren. Een groep van 14 gemeenteleden heeft inmiddels in 40 dagen het boek gelezen en wij vonden het erg waardevol. Het is onze bedoeling om in 2005 zo mogelijk gemeentebreed het boek te gaan lezen. Zijn er al (vrijgemaakte) gemeentes waar dit boek gemeentebreed is gelezen en hoe hebben jullie dit aangepakt? Ook als er groepen in september 2004 starten willen we daar graag mee in contact komen.
Ik hoop dat deze (oude) discussie nieuw leven ingeblazen kan worden. Alvast bedankt voor je reactie.

Johanna

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: juli 29, 2004, 12:00:39 pm »
Hoi Johanna, ik weet van de gemeente van Roodkapje (vrijgemaakte gemeente in het noorden) dat ze afgelopen jaar de 40 dagen tot pasen het boek in de gemeente hebben gelezen in kringen.

Misschien kan je met haar contact opnemen?

Doornroosje

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: juli 29, 2004, 06:06:29 pm »
Dat was op vrijwillige basis, niet de hele gemeente deed mee. Ik kan het boekje trouwens afraden, ben zelf niet eens zo vrijgemaakt, maar vond het zelf nou niet bepaald een boekje die toevoegt aan het gemeentezijn. Dan kun je net zo goed zelf een serie Bijbelstudies maken en daar kringen van maken. Ik weet van mijn gemeente dat wij dat iig wel gaan doen.

# edit: Dit is trouwens Roodkapje op de computer van Doornroosje. (foutje!)
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2004, 06:07:09 pm door Doornroosje »

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: juli 30, 2004, 08:57:01 am »
@Doornroosje: ik dacht al, Doornroosje is toch op vakantie?

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: juli 30, 2004, 02:08:42 pm »
Het goede van het 'project' Doelgericht Leven zit onder andere in het feit dat een gemeente collectief bij dezelfde wezenlijke vragen moet stilstaan. Een deel van de winst is ook discipline: anderen houden je bij de les om mee te blijven doen.
Dat kan net zo goed met een ander boekje of juist basic met de bijbel, maar doet niets af aan het feit dat het positieve elementen zijn aan zo'n project.

Jos

JohannaR

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: augustus 05, 2004, 08:53:01 am »
Dank voor jullie reacties.
@Roodkapje: natuurlijk kun je ook andere (bijbel)boeken gezamenlijk bestuderen. Het voordeel van dit boek van Warren is dat het 'gereformeerde waarheden' op een zodanige manier erin terug dat ik weer zin kreeg om de bijbel meer te gaan lezen. Niet dat ik alles maar aannam wat dhr. Warren schreef, bijv. de 'subtiele' verwijzingen naar volwassendoop, maar dit noemde hij m.i. omdat het boek geschreven is voor mensen die nog niet geloven.

Doordat in het boek veel bijbelteksten genoemd maar niet allemaal in het boek uitgeschreven worden moet je zelf intensief met je bijbel aan de gang. Dit kan je natuurlijk ook doen door een bijbelboek te bestuderen, maar dat doen we al op de vrouwenvereniging. Door op een andere manier groepen te vormen (dus niet op de mannen-, vrouwen- en jeugdverenigingen apart of de gemixte bijbelstudievereniging het boek te bestuderen) maar bijvoorbeeld in wijken, denken wij dat we als gemeente meer samenhang gaan vormen. Want je bent als gemeente met hetzelfde bezig.

Natuurlijk kun je niet verplichten dat de hele gemeente meedoet, er zijn andere vormen mogelijk. Je schrijft dat op vrijwillige basis het boek gelezen werd, was dat in één groep? en hoe groot was die groep? Doet jullie gemeente er verder nog iets mee, komt er een vervolg? Of zijn als vervolg op het lezen van het boek Doelgericht leven bijbelstudiekringen opgericht?

Johanna

JohannaR

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: september 20, 2004, 01:53:26 pm »
Beste mensen,

Met dit berichtje probeer ik deze topic weer even onder de aandacht te brengen. Ik zit nl. nog met enkele vragen voor Roodkapje, ik hoop dat je nog hierop wilt reageren.
Mochten er trouwens andere forumgebruikers zijn die het boek Doelgericht leven hebben gelezen en daarover hun ervaringen willen delen, kan natuurlijk altijd.

Even een update van de stand van zaken rond dit boek in onze gemeente. Wij hebben de kerkenraad benaderd over het gemeentebreed lezen van het boek van Rick Warren. Aangezien er genoeg dingen spelen vind de kerkenraad het op dit moment niet verstandig de gemeente ook nog dit boek te laten lezen, wellicht kan het in verenigingsverband.

Afgelopen zaterdag heb ik overigens een landelijke infodag bezocht van Purpose Driven Nederland over het boek Doelgericht leven. Hierop spraken voorgangers van baptistengemeentes over hun ervaringen met het boek en wat het in de gemeente teweeg gebracht heeft. Ben onder de indruk geraakt van hun beleving, en vond dit tegelijkertijd soms ook bedreigend. Ik kwam er namelijk achter dat niet alleen vrijgemaakten een 'ware kerk gedachte' hebben, dit is ook erg sterk binnen de evangelische wereld. Dit vond ik erg jammer, je hebt elkaar zo nodig in het bereiken van mensen die nog niet in aanraking gekomen zijn met het evangelie.
Naar aanleiding van deze dag denk ik dat gemeentebrede invoering van het project 40 doelgerichte dagen een te grote stap zal zijn voor onze gemeente. Wellicht kunnen we op een andere manier een groot deel van de gemeente met deze boodschap bereiken. Hoe dat ingevuld moet worden is ons nu nog niet duidelijk.
Als er dus lezers zijn die mij hierover meer informatie kunnen geven, graag je reactie!

Alvast bedankt. Johanna

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: oktober 14, 2004, 01:34:09 pm »

quote:

JohannaR schreef op 20 september 2004 om 13:53:
Wellicht kunnen we op een andere manier een groot deel van de gemeente met deze boodschap bereiken. Hoe dat ingevuld moet worden is ons nu nog niet duidelijk.
Als er dus lezers zijn die mij hierover meer informatie kunnen geven, graag je reactie!

Wanneer de kerkenraad dit niet gemeentebreed in wil voeren zal je het op persoonlijke titel moeten doen. Maak mensen enthousiast om het boek samen te gaan lezen.
Ga zelf als groepje beginnen. De praktijk doet de rest.

Ik Hoogkerk staat nu een oproep, van een echtpaar, in het kerkblad om mee te doen met het project. Wanneer ze een aantal opgaves hebben gaan ze beginnen.

Een lawine begint altijd erg klein maar is op het laatst niet meer te stoppen.
Wanneer God je groepje zegent, Zijn Geest de ruimte krijgt, komt de rest van de gemeente vanzelf.

Gr.
uut grûn

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: oktober 14, 2004, 01:53:37 pm »
Ik vind wel dat het iemands eigen keuze moet zijn. Ik heb persoonlijk niks aan Rick Warren. Ik heb het boekje gelezen, maar ik vind het niks, te oppervlakkig, vooral te Amerikaans.

Ik denk dat je wel wat met het thema kan doen, maar bied het dan in verschillende vormen aan, zodat meer mensen worden aangesproken. De een wordt aangesproken door Rick Warren, de ander door Packer en weer iemand anders door Martyn Lloyd-Jones of Max Lucado. Het gaat toch om de inhoud en niet om de vorm. En als je verschillende boekjes gebruikt kun je praten over de verschillen in benadering. Dat vind ik zelf het grote nadeel van met één groep uit één boekje studie doen: je wordt braaf een kant op gestuurd en meestal is er wel meer over te zeggen, maar door het bestuderen van maar één visie kom je daar niet zo snel op.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2004, 01:54:10 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bouwe

• cristen zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: januari 18, 2008, 04:56:02 pm »
Modbreak:
Dit bericht was oorspronkelijk het begin van een eigen topic. Gezien de gelijke ontwikkelingen is het samengevoegd met het reeds bestaande topic over Doelgericht leven.

Ik wil ook graag christen zijn in de dagelijkse praktijk.
Met het lezen van"doelgericht leven"lijkt het nu de goeie kant op te gaan.
Ik ben nog al enthousiast geworden met het lezen van de eerste 8 hoofdstukken.
Ik wil graag weten of er hier mensen zijn die ook enthousiast van dit boek geworden zijn.

Bouwe
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2008, 11:47:27 am door elle »
OKmm

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: januari 18, 2008, 05:04:13 pm »
Ik vond het ook een goed boek. Het laat je merken hoezeer Christus je hele leven wil doordrenken.
Voor nog meer meningen, zie ook dit topic: 40-dagentijd: Doelgericht leven van Rick Warren

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: januari 18, 2008, 05:22:05 pm »
Ik heb het boek in mijn baptistentijd ook zorgvuldig doorgelezen, echt de veertig dagen lang. Het is enkel toegespitst op de Amerikaanse cultuur: aanpakken, ondernemen, community zijn. Andere vormen van geloofsbeleving of spiritualiteit worden niet aangereikt en hoogstends slechts kort aangehaald, of negatief neergezet. Opmerkelijk is dat enerzijds contemplatieve gebeden worden aangeprezen (zoals het Jezus-gebed), maar dat een contemplatieve levensstijl als monnik of kluizenaar weer wordt afgewezen. Dat past blijkbaar niet in de enige toegestane vorm van spiritualiteit van Ricks gemeente. Mijns inziens is dat een verarming te noemen: het christendom is juist zo mooi veelkleurig.

Wat mij wel ergerde, is het veelvuldig parafraseren van Schriftgedeelten naar zijn eigen ideeën. Hij strooid enorm met citaten, en pas achterin het boekje kun je pas zien of het betreffende citaat om een parafrase of letterlijke aanhaling gaat. Maar niemand gaat voortdurend naar voren en naar achteren bladeren om al die duizenden aanhalingen te controleren. Terwijl dat zeker bij Rick Warren wel nodig is, want hij parafraseert vaak wel érg vrij. Ook geloof ik niet dat je verantwoordelijk wordt gehouden voor elke voorbijganger die je niet over het evangelie vertelde, en dringt Rick Warren er op het laatst wel erg op aan om toch vooral een zendingsreisje te maken.

Kortom, voor evangelische christenen kan het een prima boekje zijn, hoewel je niet moet denken dat het je leven totaal veranderd. Het kan een mooie handreiking zijn, maar modellen werken nooit in zoiets grilligs als een mensenleven. Katholieken echter zullen zich niet herkennen in de aangeboden vorm van spiritualiteit en traditioneel gereformeerden denk ik ook niet. En met het boekje Doelgerichte Gemeente moet je denk ik helemaal oppassen, want ook kerken en gemeenten kun je niet in modelletjes proppen. Je kunt het dan beter houden bij de traditie, die het toch niet voor niets al eeuwenlang volhoudt. God bewaart zijn Kerk wel, daar heeft Hij geen hippe, nieuwe modellen voor nodig.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: januari 18, 2008, 05:27:51 pm »
Dank Oogje voor de uitgebreide reactie. Het leek mij best een interessant boek op zich, maar zo te horen heeft lezen voor mij weinig zin. ER gingen ook al wat vraagtekens boven mijn hoofd staan bij de naam Rick Warren.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: januari 18, 2008, 06:19:58 pm »

quote:

Bouwe schreef op 18 januari 2008 om 16:56:
Ik wil ook graag christen zijn in de dagelijkse praktijk.
Met het lezen van"doelgericht leven"lijkt het nu de goeie kant op te gaan.
Ik ben nog al enthousiast geworden met het lezen van de eerste 8 hoofdstukken.
Ik wil graag weten of er hier mensen zijn die ook enthousiast van dit boek geworden zijn.

Bouwe
Tof Bouwe! ik wil ook zoveel mogelijk leven als christen in de dagelijkse praktijk, soms best lastig, maar door Jezus offer en de Heilige Geest kan dat wel! Tof dat je zo enthousiast bent hiervoor, ik heb het boek zelf niet gelezen, maar ik weet er wel van. Ik zou zeggen ga ervoor en leef door de Geest in het dagelijkse leven! God zal je kracht geven, leg het verlangen ook aan Hem voor en geef je over, God wil het in je werken!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Bouwe

• cristen zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: januari 19, 2008, 11:04:52 am »
Vijf dagen drukte rond om Het boek van Rick Warren,en het is stil hier.
Een storm in een glas water?
Maar het laatste bericht van  Lalage hier voor bemoedigt mij best wel;bevrijd lees is daar.
En toch wil ik niet overmoedig zijn,maar ook voor mij is het een ontdekking nu al.

Lalage,wat bedoel betekent voor jou die bevrijding?
Twee stellen hier in de gemeente zijn nu twee jaar bezig met "dl" een keer per 14 dagen,en ze zijn nog niet klaar.
Ik denk dat 40 dagen ook veel te kort is voor zo veel moois.

Ik zoek voorzichtig nog mensen die net als ik zo enthousiast zijn.,en vraag me af of ik ze in onze "gearriveerde"gemeente vind.

Bouwe
OKmm

Bouwe

• cristen zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: januari 19, 2008, 11:34:16 am »
Ik heb nu wat meer meningen over het boek en de schrijver,niet dat mijn mening hier door nu af wijkt van mijn eerder idee hier over.
Wel laat het duidelijk zien dat geen mens gelijk is,dat geen opvoeding gelijk is of Godsbeeld.
En dan is het knappe van de Geest dat hij hier toch door heen prikt,en op zijn manier die voor iedereen weer anders is,ons toch bereikt om kinderen van God te zijn en te blijven.

Ik denk dat ik niet een echte vrijdenker ben,maar ik ben er wel zeker van dat God Rick Warren gebruikt om,mensen tot Hem te brengen.
Ondanks mijn jaren lange `zoektocht `naar God heeft Rick mij op een goed spoor gezet.

farao,dank je wel voor je mooie reaktie,het bemoedigd mij best wel.
Hoe is jou relatie met God?
OKmm

Bouwe

• cristen zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: februari 03, 2008, 06:35:41 pm »
Er moet door mij hier een bericht geplaatst zijn,maar ik zie hem niet.
Van daar dat ik het nog eens probeer.
De discussie hier boven heeft maar 4 dagen geduurd,dat zegt mij eigenlijk wel wat.
Dus kort en hevig?

Ik moet wel zeggen,dat het voor mij na het lezen van de eerste 7 hoofdstukken van "doelgericht leven"van Rick Warren,het bij mij wel wat in gezakt is.
Terwijl ik zo enthousiast was.
Maar dat maakt me niet uit,ik was enthousiast en dat komt vast terug niet zo maar natuurlijk.
Maar wel als ik er weer van lees,en anders tja.

Ik geloof in het werk in het werk van de Heilige Geest,dit was geen bevlieging van mij.
Gelukkig maar,wij mensen kunnen zo maar weer wat anders leuk vinden terwijl we het andere op eens niks meer vinden.
Ik zocht naar mensen die net als ik het ook zo geweldig vinden wat Warren zegt.
Maar nu ik wat getemperd ben,weet ik niet of ik die mensen nog wel zoek.

Reageer toch maar,voor al als U of jij verandert bent door het lezen van het boek.
Maar ook graag als dit juist helemaal niet zo is.
De Geest werkt ook in een ieder van ons ook anders denk ik.
Wat bizonder eigenlijk.

Bouwe
OKmm

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: februari 07, 2008, 09:05:46 pm »
Modbreak:
Aantal 'test'berichten verwijderd.

Bouwe

• cristen zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: februari 09, 2008, 09:37:21 pm »
uitstekend elle
OKmm

Bouwe

• cristen zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: februari 09, 2008, 09:54:27 pm »
nn
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2008, 11:50:22 am door Bouwe »
OKmm

Bouwe

• cristen zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: februari 11, 2008, 07:04:16 pm »
hoi farao
Jij zei in je bericht van 18 jan. het volgende;                                                                                         Tof Bouwe! ik wil ook zoveel mogelijk leven als christen in de dagelijkse praktijk, soms best lastig, maar door Jezus offer en de Heilige Geest kan dat wel! Tof dat je zo enthousiast bent hiervoor, ik heb het boek zelf niet gelezen, maar ik weet er wel van. Ik zou zeggen ga ervoor en leef door de Geest in het dagelijkse leven! God zal je kracht geven, leg het verlangen ook aan Hem voor en geef je over, God wil het in je werken!

Ik had er al eerder op gereageerd maar wss heb je het niet gelezen.
Voor al de laatste zin vind ik heel fijn,dank je wel voor deze mooie bemoediging.
Is jou relatie met God ook om jaloers op te zijn?

groeten Bouwe
OKmm