Auteur Topic: Avondmaalsviering  (gelezen 1882 keer)

HarryK

• Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Gepost op: februari 27, 2004, 12:34:33 pm »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de manier waarop er in de diverse Gereformeerde kerken het avondmaal wordt gevierd.

Dit jaar gaan we weer een 'gewone' tafelviering houden. Dat houdt in dat voorin de kerk een rij tafels (en stoelen) wordt neergezet, en dat steeds een deel van de gemeente naar voren komt en "aan tafel" het avondmaal viert, dan weer terug gaat naar hun zitplaatsen in de kerk, waarna een volgend deel van de gemeente naar voren komt, enz.
Op deze wijze zijn er dan 3 of soms 4 "avondmaalstafels".

Aangezien deze manier van avondmaalsviering niet altijd even praktisch is, zeker niet bij grotere gemeenten, en helemaal niet als je wat vaker dan 4 keer per jaar avondmaal wilt vieren, zijn er alternatieven.

Afgelopen jaar hebben we bij ons de zogenaamde "Schotse viering" gebruikt, waarbij de gemeente 'gewoon' in de banken blijft zitten. De predikant spreekt dan eerst de formuliertekst uit over het brood, en deelt dan eerst brood uit aan de ouderlingen en diakenen, en vervolgens gaan die ouderlingen en diakenen 'de kerk in' en delen het brood uit aan de gemeente. Als dat is gebeurd, spreekt de predikant de formuliertekst uit over de wijn, en deelt dan eerst weer wijn uit aan de kerkenraadsleden, die daarna weer de kerk doorgaan en uitdelen aan de gemeente.

Nog een andere methode is een "lopende" viering. En daarmee wordt dan bedoeld dat de gemeente naar voren loopt, dan 'ergens' brood krijgt, dan doorloopt, en iets verder de wijn drinkt, en dan weer terugloopt naar de zitplaats in de kerk.

En zo zijn er misschien nog andere methoden, of varianten/combinaties.
Bijv. bij meerdere 'tafelvieringen' alleen bij de eerste tafel de formulierteksten uitspreken, en alleen na de laatste tafel een lofprijzing (omwille van de tijdsduur), of een gedeelte van de gemeente "aan tafel" en de rest gewoon in de kerk, en dan dat gedeelte dat aan tafel gaat, steeds wisselend.

Op welke wijze wordt in jouw gemeente avondmaal gevierd, en wat vind jij daarvan?

Harry.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #1 Gepost op: februari 27, 2004, 01:01:19 pm »
Beste Harry,

Er is al een topic over het Avondmaal. Misschien kun je je bericht daarheen verplaatsen?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2004, 01:36:37 pm »
Dit vind ik wel een apart topic waard.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat gebruikelijk is, ik vind nl. de versie waarin je naar voren moet lopen en je het brood en de wijn persoonlijk overhandigt krijgt erg mooi, maar ik weet niet of dat wel eens vaker gebeurt in de GKV.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Jakolien

• Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2004, 03:40:19 pm »

quote:

op 27 Feb 2004 13:36:37 schreef Zwever:
...de versie waarin je naar voren moet lopen en je het brood en de wijn persoonlijk overhandigt krijgt...

O ja, komt me wel bekend voor. Niet in de kerk, maar op een doordeweekse dag wanneer je geen tijd of zin hebt om veel aandacht aan je maaltijd te besteden. Dan ga je even naar de Mac-drive (van MacDonalds)...

(Ja sorry, beetje cynish hè? Maar wat ik bedoel is: zo'n lopende avondmaalsviering, is dat nog wel echt een maaltijd, laat staan een Heilig Avondmaal te noemen?)

Ikzelf heb nooit een andere viering dan een 'gewone' viering meegemaakt.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2004, 03:45:28 pm »

quote:

op 27 Feb 2004 15:40:19 schreef Jakolien:

Wat is dan zo'n gewone viering? Zit je dan met z'n allen aan tafel? Bij ons eet je een stukje brood op je plek en dan krijg je een slokje wijn, en we wachten niet eens op elkaar, je stopt het in je mond zodra je het krijgt. Dat vind ik nog minder het idee van een maaltijd dan de MacDrive, meer het idee van een snel weggekauwd koekje tijdens een vergadering.

Ik zeg trouwens "we" maar ik mag (nog) niet meedoen  ;)
Bombus terrestris Reginae

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #5 Gepost op: februari 27, 2004, 04:03:21 pm »

quote:

O ja, komt me wel bekend voor. Niet in de kerk, maar op een doordeweekse dag wanneer je geen tijd of zin hebt om veel aandacht aan je maaltijd te besteden. Dan ga je even naar de Mac-drive (van MacDonalds)...

(Ja sorry, beetje cynish hè? Maar wat ik bedoel is: zo'n lopende avondmaalsviering, is dat nog wel echt een maaltijd, laat staan een Heilig Avondmaal te noemen?)

Sorry Jakolien, maar dit vind ik nou zo'n typische bezwaardenopmerking. kan er ook nog op een normale manier over gesproken worden?!
 O nee, sorry, want dit is natuurlijk het inwisselen van het HA voor de Paapse mis, de vervloekte afgoderij, toch?

Bij ons in de gemeente houden we een gaande viering omdat de inrichting van ons kerkgebouw geen zittende viering toestaat. Ik hou er niet van, heb veel meer met de zittende viering. Maar dat is puur gevoelsmatig.
Aan de andere kant heeft dat langsgaan ook wel iets moois. Hoe het ook zij, het gaat erom 'doet dit tot mijn gedachtenis.' Het gedenken van de dood en opstanding van de Heere is niet iets waarover je balinerend spreekt, zelfs al staat de vorm je niet aan.
...

Jakolien

• Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #6 Gepost op: februari 27, 2004, 04:34:59 pm »
Tjonge zeg, je legt me wel heel wat meer woorden in de mond dan ik ooit gezegd of bedoeld heb. Ik heb gewoon m'n bedenkingen tegen een lopende avondmaalsviering. Mag dat? Of moet ik persé (op de typische niet-bezwaarden manier) met een 'enerzijds-anderzijds' reaktie komen.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Pugna

• Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #7 Gepost op: februari 27, 2004, 04:55:14 pm »
In onze gemeente gebruiken wij de "schotse viering". Ik heb ook nog nooit een andere viering meegemaakt. Het is wel de meest praktische methode. Voordeel is ook dat niet iedereen kan zien wie er wel of niet aangaat. Voorkomt lastige vragen als je van mening bent dat je dit keer niet het avondmaal kunt vieren.

Zo'n "tafel"-viering lijkt mij ook wel iets, het maaltijd-karakter komt dan meer naar voren. Jezus en zijn discipelen gebruikten volgens mij ook een tafel.

De voordelen van een "lopende" viering zie ik zo niet. Het kost minder tijd dan een "tafel"-viering maar weer tijd dan de "schotse viering".
Ik vraag we af of een "lopende" viering niet ten koste gaat van het "doet dit tot Mijn gedachtenis"-karakter van het avondmaal. Je loopt naar voor krijgt een stukje brood, eet het op, en gaat weer naar je plaats. Lijkt me dat je minder tijd hebt om te denken over wat je doet.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #8 Gepost op: februari 27, 2004, 05:10:07 pm »

quote:

[...]

Als je het zo bekijkt kun je zo wie zo niet van een heuse maaltijd spreken, zo'n  klein hapje brood, en zo'n nipje aan de beker. Als het niet juist hier om je hartsgesteldheid zou gaan stelt het toch helemaal niets meer voor?
 Juist in een gemeente waar een paar druppeltjes water ook voldoende zijn om van een waterdoop te spreken zou je verwachten dat de vorm er niet toe doet.

Zelf vond ik in de tijd toen wij als gereformeerden aan een echte tafel gingen, het nogal genant om naar 4 tot 5 tafels te kijken ( dat duurde echt nogal een tijd) en verder niets te doen dan hopen dat die laatsten ook nog aan de 5de tafel zouden passen. De kans zat er namelijk in dat het hele tafereel nog een keer langs zou komen. ;)

De vergelijking met Mc Donalds gaat toch al niet op , want welk gezelschap moet in een restaurant in 4 sessies achter elkaar de maaltijd nutiigen omdat er geen tafel groot genoeg is om allemaal tegelijk te laten eten? Dan kies je toch ook een lopend buffet uit?

Een betere oplossing is dan, om niet lopend te hoeven kauwen, om allemaal op de plaats te blijven, het  brood uit te laten delen, en het stukje in je hand te laten totdat iedereen een stukje heeft, en dan gezamenlijk het te nuttigen. Neestal doen wij dat in de evangelische gemeentes zo.
Ik heb echter van een gereformeerde ouderling gehoord dat daar geen sprake van kan zijn, omdat dan "iedereen" zo maar mee zou kunnendoen. Stel je voor, dat er iemand verlangt mee te vieren die we nog tegen kunnen houden. :?

Het "heilige" van het avondmaal heeft niets meer en niets minder te maken met de heiligheid van je eigen hart en handen. Dat moet je niet zwaarder maken dan het is. Dat heeft er in sommige kerken jaren voor gezorgd, dat niemand aan durfde te gaan, alleen al die priemende ogen op je gericht als je dat lange pad naar voren moest lopen, wetende dat sommigen jou niet heilig genoeg zouden vinden.
Maak er een blijde gebeurtenis van, uitnodigend voor een ieder die verlangt naar gemeenschap met zijn Heer.
Enne ......Bumblebee, kom er zo gauw mogelijk bij, je mist wat.

Marnix

• Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #9 Gepost op: februari 27, 2004, 06:07:44 pm »

quote:

Hm Wilhelmina was me voor... ik wilde net zeggen: Als ik naar de Mc Drive ga bestel ik meestal een heel menu en niet 1 frietje :)

Vroeger vierden ze het avondmaal als een echte maaltijd bij elkaar thuis... misschien af en toe een keer op die manier avondmaal vieren in je wijk of zo... naast het af en toe in je kerk vieren?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

PIKO

• Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2004, 09:16:31 pm »

quote:

op 27 Feb 2004 16:55:14 schreef Pugna:
In onze gemeente gebruiken wij de "schotse viering". Ik heb ook nog nooit een andere viering meegemaakt. Het is wel de meest praktische methode. Voordeel is ook dat niet iedereen kan zien wie er wel of niet aangaat. Voorkomt lastige vragen als je van mening bent dat je dit keer niet het avondmaal kunt vieren.

Zo'n "tafel"-viering lijkt mij ook wel iets, het maaltijd-karakter komt dan meer naar voren. Jezus en zijn discipelen gebruikten volgens mij ook een tafel.

De voordelen van een "lopende" viering zie ik zo niet. Het kost minder tijd dan een "tafel"-viering maar weer tijd dan de "schotse viering".
Ik vraag we af of een "lopende" viering niet ten koste gaat van het "doet dit tot Mijn gedachtenis"-karakter van het avondmaal. Je loopt naar voor krijgt een stukje brood, eet het op, en gaat weer naar je plaats. Lijkt me dat je minder tijd hebt om te denken over wat je doet.

In onze gemeente kennen we zowel de tafel- als de gaande viering. Dat wordt 's morgens afgewisseld, 's middags is er altijd een tafelviering.
Bij een gaande viering is het belangrijk om om een daartoe geeigend moment een stiltemoment in telassen. Dat is duidelijk bedoeld om jezelf te bepalen bij wat er gebeurt en wat je doet. Pugma, dit bezwaar wat je noemt kan je zo opvangen.
Tijdens de gaande viering worden er liederen uit de psalm- en gezangenbundels gezongen. Dat bepaalt de gehele gemeente, inclusief de kinderen, bij de viering van het HA, anders kijken ze 4 tafels lang toe.

In de gemeente wordt heel verschillend gereageerd op deze vormen van avondmaalsviering, de een is enthousiat over de gaande viering, een ander totaal niet. Daarom is het belangrijk om de inhoud van het H.Avondmaal en wat dit voor jou als gelovige betekent, te benadrukken.  Discussies over de vorm ontnemen ons anders te gemakkelijk het zicht op wat het H.Avondmaal  ten diepste is.
Met broedergroet,

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Avondmaalsviering
« Reactie #11 Gepost op: februari 27, 2004, 09:35:03 pm »

quote:

Ik heb zelf nog nooit aan een avondsmaal tafel gezeten. Wat ik wel weet, is dat ik tranen met tuiten heb gehuild bij sommige keren dat ik avondmaal heb gevierd door het vooraan uitgedeeld te krijgen (jawel, in een semi-evangelische kerk) en echt díep bewust was van het offer van Jezus. Heiligheid ten tóp.

En daar wachtten we ook inderdaad met het opeten van het brood. Heeft trouwens iets heel aparts omdat je dan eerst een tijd met zo'n stukje brood in je handen zit, en je er dus van bewust bent dat dít het lichaam van Jezus voorstelt. En dan uiteindelijk eet je het op, het kraakt (ongegist brood) tussen je tanden, je voelt hoe Jezus vermorzelt werd om jóuw zonden.

Dat is tot nu toe elke keer behóórlijk heftig geweest.
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2004, 09:41:22 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!