Auteur Topic: Kerkgrenzen  (gelezen 3903 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #50 Gepost op: februari 18, 2004, 05:27:01 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 16:09:20 schreef Jakolien:
Die 'supermarkt' heeft voedsel, of heeft het níet.
Het is nu juist het verkeerde van dat 'supermarkt-denken' dat men alleen voor zichzélf denkt en zoekt. En als de ene winkel jóuw smaak niet heeft, dan ga je gewoon naar de andere. Supermarkten genoeg.

Okee, ik kan wel ver met je meegaan.

Maar wat nu als je "jouw" kerk (bijvoorbeeld de GKV) juist om precies de andere reden wilt verlaten, namelijk omdat je het gevoel hebt dat je in een andere kerk juist veel meer voor je broeders en zusters kunt betekenen, meer door God gebruikt kunt worden? Dus NIET voor jezelf?

Zou dit wel een goede reden zijn om te "shoppen"?
Bombus terrestris Reginae

Jakolien

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #51 Gepost op: februari 18, 2004, 05:42:02 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 16:21:33 schreef Rene:
De predeking en tucht en sacramenten kunnen nog zo zuiver zijn  maar dan mag jij me vertellen waarom zo n gemeente dan niet functioneerd.

Door de zonde...
En ook: de duivel zal juist daar waar Gods zaad gezaaid wordt het hardst werken aan de verstikking van dat zaad.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Jakolien

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #52 Gepost op: februari 18, 2004, 05:52:30 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 17:27:01 schreef Bumblebee:
[...]

Okee, ik kan wel ver met je meegaan.

Maar wat nu als je "jouw" kerk (bijvoorbeeld de GKV) juist om precies de andere reden wilt verlaten, namelijk omdat je het gevoel hebt dat je in een andere kerk juist veel meer voor je broeders en zusters kunt betekenen, meer door God gebruikt kunt worden? Dus NIET voor jezelf?

Zou dit wel een goede reden zijn om te "shoppen"?

Hoe weet je of je niet juist in je éigen gemeente door God aan het werk gezet wordt?
Shoppen tussen verschillende kerkgenootschappen is volgens mij nooit goed te praten.
Maar ik denk dat we hier nooit over uitgepraat raken zolang we er vanuit willen gaan dat er meerdere ware kerken naast elkaar kunnen bestaan. Áls dat al zou bestaan, moeten we zo snel mogelijk één zien te worden.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #53 Gepost op: februari 18, 2004, 06:50:11 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 17:52:30 schreef Jakolien:
Áls dat al zou bestaan, moeten we zo snel mogelijk één zien te worden.
AMEN! en het bestaat...
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #54 Gepost op: februari 18, 2004, 06:56:24 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 17:27:01 schreef Bumblebee:
Ik wil herhalen wat alfred al eerder opmerkte. Wees erg voorzichtig met God te gebruiken voor eigen doeleinden/behoeften.
Maar goed...na veel overdenken en gebeden zou zon roeping blijven. En je verlaat je eigen gemeente niet met de reden dat je hem ontvlucht vanwege problemen. Wie zegt dan dat God je niet ergens anders wil plaatsen? Maar juist bij problemen denk ik dat God je ook een taak geeft.
Als je geloof er door in verdrukking komt dan ben je niet in de geestelijke conditie om zon taak te dragen. Ik kan me dan voorstellen dat je je eerst meer persoonlijk op God gaat richten. Het kan dan nodig zijn om afstand van de bron van het (geloofs-) conflict te nemen. Maar als je blij bent dat je bij andere kinderen van God weg bent....??? Lijkt me niet gezond.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #55 Gepost op: februari 18, 2004, 07:18:51 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 17:52:30 schreef Jakolien:
Maar ik denk dat we hier nooit over uitgepraat raken zolang we er vanuit willen gaan dat er meerdere ware kerken naast elkaar kunnen bestaan. Áls dat al zou bestaan, moeten we zo snel mogelijk één zien te worden.

Volgens mij kunnen 'ware kerken' prima naast elkaar bestaan, als ze elkaar maar accepteren.

Wat is er nou op tegen dat er 3 verschillende kerken in 1 stad zijn, als ze elkaar gewoon volledig accepteren? Dan moet je toch niet ineens onder dezelfde synode vallen ofzo?

Dan kunnen de cultuurtjes en structuurtjes gewoon naast elkaar blijven bestaan.

Bovendien werkt de Geest toch dwárs door alle kerken heen, nergens heb ik zoveel geleerd als op de Ronduitweekenden van de EO, met allerlei christenen bij elkaar. Die tieners van 12-15 jaar leven helemaal niet zo met de kerkgrenzen en herkennen elkaar gewoon als Christen.

Zo is het eigenlijk mijn hele leven gegaan, tot ik de vrijgemaakten ontmoette. Zelfs de "vooruitstrevende" vrijgemaakten hebben nog steeds een hele 'air' van exclusiviteit over zich, ware het alleen al maar om het feit dat vele van hen tóch eerst vragen uit welke kerk je komt. Dat is op zich geen ramp hoor, maar ik vond het wel een hele gewaarwording, vergeleken met alle christelijke vrienden en kennisen die ik had.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #56 Gepost op: februari 18, 2004, 07:52:32 pm »
Ja dat valt me ook wel op.... we kijken denk ik teveel naar de verschillen in plaats van de overeenkomsten... Bij jeugdkerken zie ik ook dat jongeren elkaar als christen erkennen, niet gelijk over verschillen gaan praten maar samen God prijzen. Dat vind ik iets geweldigs en ik denk dat de vrijgemaakte kerk (en ook andere kerken) er van kunnen leren.

Jakolien, je hebt gelijk, er is eten of niet.... maar draait het dan alleen om het eten? Draait het in de kerk alleen om de prediking? Of is het kerk-zijn meer dan alleen naar de dominee luisteren?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #57 Gepost op: februari 18, 2004, 08:41:23 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 19:18:51 schreef Zwever:
[...]

Volgens mij kunnen 'ware kerken' prima naast elkaar bestaan, als ze elkaar maar accepteren.

Wat is er nou op tegen dat er 3 verschillende kerken in 1 stad zijn, als ze elkaar gewoon volledig accepteren? Dan moet je toch niet ineens onder dezelfde synode vallen ofzo?

Dan kunnen de cultuurtjes en structuurtjes gewoon naast elkaar blijven bestaan.

Bovendien werkt de Geest toch dwárs door alle kerken heen, nergens heb ik zoveel geleerd als op de Ronduitweekenden van de EO, met allerlei christenen bij elkaar. Die tieners van 12-15 jaar leven helemaal niet zo met de kerkgrenzen en herkennen elkaar gewoon als Christen.

.
Daar heb je gelijk in. Maar de plek waar Christus ons bij elkaar wil zien om op 'de eerste dag der week' aan Hem te denken, en samen aan het ene brood deel te hebben,  juist daar vinden die tieners en een heleboel andere ware gelovigen elkaar niet.....
Dan gaat ieder naar zijn eigen kerk of gemeente....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Peter

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #58 Gepost op: februari 18, 2004, 09:09:45 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 19:52:32 schreef Marnix:
Jakolien, je hebt gelijk, er is eten of niet.... maar draait het dan alleen om het eten? Draait het in de kerk alleen om de prediking? Of is het kerk-zijn meer dan alleen naar de dominee luisteren?
Probleem is juist dat het langzamerhand helemaal niet meer om het eten gaat, maar alleen nog maar over de manier waarop we het naar binnen krijgen. In naam belijden we nog wel dat de preek 'heel belangrijk' is, maar in de praktijk zijn we druk doende met onze eigen beleving. Er wordt dan benadrukt dat kerk-zijn toch vooral meer is dan 'alleen naar de dominee luisteren', maar intussen hebben we steeds meer moeite om echt te luisteren.

Jakolien

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #59 Gepost op: februari 18, 2004, 09:32:26 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 19:52:32 schreef Marnix:

Natúúrlijk, kerk-zijn is meer dan alleen het luisteren naar de prediking. Maar luisteren naar de prediking is luisteren naar God (als het goed is), en dat is toch wel het voornaamste in de kerk. Zonder echt en gehoorzaam willen luisteren naar God heeft het hele verdere kerk-zijn geen zin!
Wat heeft het voor zin om mooie liederen te zingen, geld te offeren, gebeden op te zenden, hartelijk en meelevend om te gaan met elkaar, cathechesatielessen te geven of te krijgen enz. enz., als er allerlei dwaalleer de ruimte wordt geboden?? God kan ook walgen van offerdiensten, hoe mooi er ook gezongen wordt, hoe indringend er ook gebeden wordt, hoe oprecht alles misschien ook bedoeld is.... Denken we daar wel eens aan?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #60 Gepost op: februari 18, 2004, 09:47:42 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 20:41:23 schreef Priscilla en Aquila:
Daar heb je gelijk in. Maar de plek waar Christus ons bij elkaar wil zien om op 'de eerste dag der week' aan Hem te denken, en samen aan het ene brood deel te hebben,  juist daar vinden die tieners en een heleboel andere ware gelovigen elkaar niet.....
Dan gaat ieder naar zijn eigen kerk of gemeente....

Christen-zijn bestaat gelukkig ook uit veel meer (activiteiten) dan alleen de zondagse kerkgang (anders is er iets goed mis!)

Juist bij die activiteiten ontmoet men elkaar toch wel, is mijn indruk. Behalve als je alleen maar naar activiteiten van je eigen kerk gaat, wat helaas vaak zo is in de GKV.

In het gebied waar ik vandaan kom, bijvoorbeeld, ken ik behoorlijk wat christenen en de meeste kerken kende ik ook wel wat mensen. Maar wat bleek nou, er zitten daar twee vrijgemaakte kerken, waar ik nog NOOIT van had gehoord (tot mijn 19e) en nog NOOIT iemand van had ontmoet.

Later ontmoet ik daar dus hele enthousiaste christenen, die vlak bij woonden, maar helaas zich (bijna) nooit mengden in de algemene christelijke activiteiten die overal plaatsvonden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #61 Gepost op: februari 18, 2004, 11:11:22 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 21:32:26 schreef Jakolien:
[...]
Wat heeft het voor zin om mooie liederen te zingen, geld te offeren, gebeden op te zenden, hartelijk en meelevend om te gaan met elkaar, cathechesatielessen te geven of te krijgen enz. enz., als er allerlei dwaalleer de ruimte wordt geboden??

Wat heeft het voor zin om een bijbelgetrouwe preek te horen, maar om oninspirerende liederen te zingen, geld te offeren, plichtmatige gebeden op te zenden, niet goed met elkaar om te gaan, saaie catechisatielessen te krijgen enz. enz. ?

Oftewel is de preek zó belangrijk dat als 'de rest' niet meer klopt, je toch maar in de kerk moet blijven vanwege die 'goede' prediking?

Jakolien

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #62 Gepost op: februari 19, 2004, 09:31:44 am »

quote:

Wat heeft het voor zin om mooie liederen te zingen, geld te offeren, gebeden op te zenden, hartelijk en meelevend om te gaan met elkaar, cathechesatielessen te geven of te krijgen enz. enz., als er allerlei dwaalleer de ruimte wordt geboden??

quote:

Wat heeft het voor zin om een bijbelgetrouwe preek te horen, maar om oninspirerende liederen te zingen, geld te offeren, plichtmatige gebeden op te zenden, niet goed met elkaar om te gaan, saaie catechisatielessen te krijgen enz. enz. ?

Ja, dat zijn twee vraagstellingen. En alweer stuiten hiermee op de kern van heel veel vragen over de kerk en de kerkdiensten, nl: wie staat er nu eigenlijk centraal? Gaat het om ónze wil en behoeften, óf gaat het om de eer en de wil van onze heilige God?
Zou Hij Zijn zegen nog willen geven aan een gemeenschap die wel veel bidt, zingt, evangeliseert enz., maar er weinig waarde aan hecht om Zijn Woord zuiver te laten klinken?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #63 Gepost op: februari 19, 2004, 09:59:50 am »
Ik proef hier iets van: "ikke weet het lekker beterder dan jij!! :9"

Reken maar van yes dat er ontzettend veel kerken zijn die NIETS anders willen doen dan het woord van God zuiver brengen (plus evangelisatie, bidden, etc.).

Ze hebben slechts een andere interpretatie dan jij (ik heb het dus NIET over vrijzinnigen). En reken er maar op dat God ook dáár centraal staat, soms nog meer dan in sommige GKV kerken.

Als we nou eens leren accepteren dat we het misschien óók fout zouden kunnen hebben, en dat het niet alleen maar draait om het perfectioneren van "de leer", dan zijn we al een heel eind.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #64 Gepost op: februari 19, 2004, 10:55:21 am »

quote:

op 19 Feb 2004 09:31:44 schreef Jakolien:
[...]

[...]

Ja, dat zijn twee vraagstellingen. En alweer stuiten hiermee op de kern van heel veel vragen over de kerk en de kerkdiensten, nl: wie staat er nu eigenlijk centraal? Gaat het om ónze wil en behoeften, óf gaat het om de eer en de wil van onze heilige God?
Zou Hij Zijn zegen nog willen geven aan een gemeenschap die wel veel bidt, zingt, evangeliseert enz., maar er weinig waarde aan hecht om Zijn Woord zuiver te laten klinken?
Mag ik nog antwoord op mijn vraag?  :P :?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #65 Gepost op: februari 19, 2004, 11:04:00 am »

quote:

op 19 Feb 2004 09:31:44 schreef Jakolien:

Zo'n gemeenschap is natuurlijk fout bezig.
Maar de vraag kun je inderdaad ook andersom stellen (en dat is inderdaad óók een karikatuur): Zou Hij Zijn zegen nog willen geven aan een gemeenschap die een bijna-perfecte leer aanhangt, maar die geen liefde heeft voor Hem en waar de persoonlijke relatie tussen God en mens ver te zoeken is?

Maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders.

Uit deze tekst blijkt volgens mij dat het ene net zo belangrijk is als het andere.
In Geest én in Waarheid moeten wij God aanbidden. Een gemeenschap die één van deze aspecten verwaarloost, ook al doet zij de andere perfect voor zover dat mogelijk is, doet het niet goed. We moeten de gulden middenweg zoeken, het ene doen, zonder het andere te laten. En gemeenschappen die een ander evenwicht hebben gevonden dan wij niet zonder zeer, zeer duidelijke bewijzen van fout-bezig-zijn verketteren.
Bombus terrestris Reginae

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #66 Gepost op: februari 19, 2004, 12:04:58 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 21:32:26 schreef Jakolien:
[...]

Natúúrlijk, kerk-zijn is meer dan alleen het luisteren naar de prediking. Maar luisteren naar de prediking is luisteren naar God (als het goed is), en dat is toch wel het voornaamste in de kerk. Zonder echt en gehoorzaam willen luisteren naar God heeft het hele verdere kerk-zijn geen zin!
Wat heeft het voor zin om mooie liederen te zingen, geld te offeren, gebeden op te zenden, hartelijk en meelevend om te gaan met elkaar, cathechesatielessen te geven of te krijgen enz. enz., als er allerlei dwaalleer de ruimte wordt geboden?? God kan ook walgen van offerdiensten, hoe mooi er ook gezongen wordt, hoe indringend er ook gebeden wordt, hoe oprecht alles misschien ook bedoeld is.... Denken we daar wel eens aan?

Je lijkt er nu vanuit te gaan, dat als jet fijn is in de kerk, op alle punten, dat God wel zal walgen. Deze geluiden heb ik vaker gehoord.
Het hoeft toch niet óf,óf te zijn?
Wel eens bedacht dat het heel fijn kan zijn in de diensten, en dat het woord ook nog eens zuiver én met kracht gepredikt wordt?

Wederom de vraag, waarom ben je verdacht als het heerlijk si om naar de gemeente te gaan, Hem te aanbidden in Geest en in waarheid, en voorzover wij daar al iets aan toe kunnen voegen, een zo zuiver  mogelijk woord prediken.
En dat je altijd naar God luistert in zo'n gemeente die volgens jou alleen maar het zuivere woord predikt, dat durf ik niet te beweren.
Natuurlijk is het fijn als iemands woorden gezalfd worden door de HG, maar misschien is het wel net zo verstandig God te vragen onze eigen OREN te zalven, zodat we , wáár we ook zijn, Zijn stem zullen verstaan.

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #67 Gepost op: februari 19, 2004, 12:13:03 pm »

quote:

Probleem is juist dat het langzamerhand helemaal niet meer om het eten gaat, maar alleen nog maar over de manier waarop we het naar binnen krijgen. In naam belijden we nog wel dat de preek 'heel belangrijk' is, maar in de praktijk zijn we druk doende met onze eigen beleving. Er wordt dan benadrukt dat kerk-zijn toch vooral meer is dan 'alleen naar de dominee luisteren', maar intussen hebben we steeds meer moeite om echt te luisteren.

Ik denk dat het best belangrijk is om bezig te zijn met hoe je het eten binnen krijgt. Je kunt heerlijke soep maken, maar als je vervolgens een vork krijgt om de soep op te eten krijg je niet veel van die soep binnen :) Terwijl de soep toch echt niet anders is dan wanneer je het met een lepel zou eten.

Dat we moeite hebben met een half uur luisteren is vrij menselijk, uit recent onderzoek is gebleken dat mensen moeilijk zo lang hun concentratie vast kunnen houden. Dus waarom maken we het ze niet wat makkelijker. Daar hoef je de inhoud niet voor aan te passen hoor.

En ehm Jakolien, aan de ene kant heb je gelijk. Aan de andere kant, denk je dat God wel blij is als er prima gepreekt wordt in een kerk, maar als je daar zit met de instelling: Het gaat niet om mezelf, ik zit hier niet met plezier maar het moet maar voor God? Als ik een relatie zou hebben zou ik geen plezier hebben in een uitstapje waarbij ik me wel vermaak maar mijn vriendin niet.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #68 Gepost op: februari 19, 2004, 09:45:10 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 12:13:03 schreef Marnix:
Ik denk dat het best belangrijk is om bezig te zijn met hoe je het eten binnen krijgt. Je kunt heerlijke soep maken, maar als je vervolgens een vork krijgt om de soep op te eten krijg je niet veel van die soep binnen :) Terwijl de soep toch echt niet anders is dan wanneer je het met een lepel zou eten.
Wat ik bedoel is: kan het zo zijn, dat je - door veel bezig te zijn met het hoe - niet meer aan eten (het 'wat') toekomt?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #69 Gepost op: februari 19, 2004, 09:53:03 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 21:45:10 schreef Peter:
[...]

Wat ik bedoel is: kan het zo zijn, dat je - door veel bezig te zijn met het hoe - niet meer aan eten (het 'wat') toekomt?
Natuurlijk kán dat, maar moet dat (dat dat kán) een reden zijn om daar maar niet (meer) mee bezig te zijn?

Peter

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #70 Gepost op: februari 19, 2004, 09:54:54 pm »
Dat zeg ik ook niet. Maar voor sommigen is het wel errug belangrijk. Je kunt je er natuurlijk ook te druk om maken.

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #71 Gepost op: februari 22, 2004, 01:46:19 pm »
Met intersse alle berichten hier gelezen.
Wat mij opvalt is een "generatiekloof"de 'oudere" generatie benadrukt sterk dat je in de kerk moet blijven waar je lid van bent , tenzij..... De "jongere" generatie ontkent dit geenszins, maar stelt wel de vraag dat je mag onderzoeken -of ziet het misschien ook wel als hij opdracht- of de gemeente waar zij vanaf haar geboorte lid van is, wel past bij de geloofsovertuiging die zij heeft en of zij ook in hun huidige gemeente tot ontplooiing kunnen komen. Dat is toch wel iets meer dan een "supermarktmentaliteit". Het lijkt eerder op het zoeken naar een vaste werkbetrekking.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Peter

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #72 Gepost op: februari 22, 2004, 02:48:32 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 13:46:19 schreef Lutheraansch:
(...) maar stelt wel de vraag dat je mag onderzoeken -of ziet het misschien ook wel als hij opdracht- of de gemeente waar zij vanaf haar geboorte lid van is, wel past bij de geloofsovertuiging die zij heeft en of zij ook in hun huidige gemeente tot ontplooiing kunnen komen.
Van wie komt die opdracht dan? En zou je met hetzelfde gemak niet kunnen stellen dat bijbelgetrouwheid ook een opdracht is?
Het komt op mij soms een beetje gekunsteld over als een keuze voor eigen gevoel/beleving richting anderen wordt uitgelegd als een 'opdracht'.

quote:

Dat is toch wel iets meer dan een "supermarktmentaliteit". Het lijkt eerder op het zoeken naar een vaste werkbetrekking.
De vergelijking met de supermarkt gaat vast op meerdere punten mank, maar hetzelfde geldt m.i. van de 'vaste werkbetrekking'. Bij het zoeken naar een vaste werkbetrekking heb ik in principe geen verantwoording af te leggen richting een grote groep mensen, hoogstens richting mijn eigen gezin.
Ik ben het wel met Jakolien eens, dat je ook een verantwoordelijkheid draagt richting de rest van de gemeente. Door sommigen wordt die verantwoordelijkheid wel erg makkelijk ontlopen.

En om nog maar eens naar het onderwerp terug te keren, ik vind dat je ook een verantwoordelijkheid hebt richting de directe omgeving, de (dorps)gemeenschap waarin je leeft.

Oftewel: als eigen-gevoel/beleving/ontplooiing geen goede argumenten zijn om van kerk te wisselen, is verhuizing naar een dorp-zonder-jouw-kerk dat dan wel?
Dat is de vraag waar het me om ging.

Persoonlijk vind ik dat bijbelgetrouwe prediking dan wel een voorwaarde is.
Maar aan de andere kant: als je lid bent van bv. de GKV en je verhuist naar een dorp zonder die kerk, is het dan niet net zo goed teveel aandacht voor gevoel/traditie als je per se lid blijft van de GKV omdat je dat altijd zo is geleerd?

Zijnkind

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #73 Gepost op: februari 23, 2004, 04:22:58 pm »
Toch grappig dat we hier in het buitenland minder krampachtig mee omgaan....

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #74 Gepost op: februari 23, 2004, 05:18:29 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 16:22:58 schreef Zijnkind:
Toch grappig dat we hier in het buitenland minder krampachtig mee omgaan....

Duh... daar heb je de keus vaak niet en de kennis van welke kerk het meest zuiver het evangelie verkondigt evenmin. Het alternatief -- bandjes met preken -- is ook niet optimaal, want inderdaad, een kerkdienst is meer dan de preek.
Maar mocht je ooit hier in West-Michigan langskomen, dan verwacht ik wel dat je contact opneemt met de ARC in Dutton (zusterkerk), of dat je op z'n minst iemand in die buurt e-mailt om iets uit te vinden over het kerkenlandschap. Ik zou je een heleboel kerken kunnen aan- of afraden.

Dat is geen krampachtigheid ("o help, ik ga een niet-vrijgemaakt gebouw binnen") maar wel zorg ("krijg ik hier Gods woord trouw verkondigd?")
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #75 Gepost op: februari 23, 2004, 05:29:43 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 14:48:32 schreef Peter:
En om nog maar eens naar het onderwerp terug te keren, ik vind dat je ook een verantwoordelijkheid hebt richting de directe omgeving, de (dorps)gemeenschap waarin je leeft.
Die verantwoordelijkheid bestaat in het verkondigen van Jezus Christus als de Verlosser en in het je fatsoenlijk gedragen in de cultuur waarin je leeft. Andere culturele opdrachten heeft de bijbelse gemeente niet. (Er bestaat wel een beweging die vindt dat de kerk de wereld moet verbeteren, maar pas op: dergelijke gedachten zijn vaak post-millennialistisch en niet bijbels.)

quote:

Oftewel: als eigen-gevoel/beleving/ontplooiing geen goede argumenten zijn om van kerk te wisselen, is verhuizing naar een dorp-zonder-jouw-kerk dat dan wel?
Dat is de vraag waar het me om ging.

Nee, dat is ook geen goed argument. Ik zou in zo'n geval me serieus afvragen of je daar wel moet gaan wonen. Per slot van rekening is voor jou als christen het gemeente-leven belangrijker dan andere sociale kaders, en de gemeente is gebaseerd op de trouw aan Christus en zijn Woord. Dát moet een doorslaggevend argument zijn bij het beslissen t.a.v. verhuizingen of niet.

quote:

Persoonlijk vind ik dat bijbelgetrouwe prediking dan wel een voorwaarde is.
Maar aan de andere kant: als je lid bent van bv. de GKV en je verhuist naar een dorp zonder die kerk, is het dan niet net zo goed teveel aandacht voor gevoel/traditie als je per se lid blijft van de GKV omdat je dat altijd zo is geleerd?
Het probleem is, denk ik, dit: er bestaan verschillende kerkgenootschappen doordat de één ooit besloot dat de ander onbijbelse prediking en praktijk heeft. Die conclusies worden steeds weer getrokken en daarom zijn de GKv en de NGK enzo nog altijd gescheiden. Maar veel mensen binnen de GKv denken doodleuk dat het allemaal wel meevalt. Dat is een merkwaardige tegenstelling, die leidt tot merkwaardige dilemma's zoals bovenstaande.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #76 Gepost op: februari 23, 2004, 06:59:32 pm »

quote:

door Qohelet op 23 Feb 2004 17:18    
Duh... daar heb je de keus vaak niet en de kennis van welke kerk het meest zuiver het evangelie verkondigt evenmin.
Dat kun je uitzoeken. Maar waar het me om ging is dat we in nederland erg gericht zijn op de kerk waar je al lid van bent. Logisch uiteraard. Maar beschouwen we de andere gemeenten niet te snel als afgeschreven? Vergeten we niet al te snel de plaatselijke verschillen? Het kan best zijn dat je naar een plaats verhuist waar geen GKv is maar wel een NGK die niet verschilt van de doorsnee GKv. In het buitenland zijn we dus niet meer allereerst gericht op een kerkverband maar (zoals het dus hoort) op de inhoud. Zogenaamde zusterkerken daargelaten dan. Volgens mij zijn er ook landen waar meer dan 1 kerkverband een zusterkerkrelatie met ons hebben.

quote:

Het alternatief -- bandjes met preken -- is ook niet optimaal, want inderdaad, een kerkdienst is meer dan de preek.
Heb ik een half jaar meegemaakt in Bosnie. De band met je broeders daar is minstens zo belangrijk. We mochten ook niet van het kamp af en de dienstpredikant hield zijn "dienst" samen met de humanistische raadsvrouw.......

quote:

Maar mocht je ooit hier in West-Michigan langskomen, dan verwacht ik wel dat je contact opneemt met de ARC in Dutton (zusterkerk), of dat je op z'n minst iemand in die buurt e-mailt om iets uit te vinden over het kerkenlandschap. Ik zou je een heleboel kerken kunnen aan- of afraden.
Ik zou diverse bronnen raadplegen voor zover beschikbaar. Daarnaast oordeel ik liever zelf door na 1e selectie de overblijvers te bezoeken. Geen motie van wantrouwen naar Jou of anderen overigens hoor. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Heb hier in NL ook de meeste kerken wel eens bezocht.

quote:

Dat is geen krampachtigheid ("o help, ik ga een niet-vrijgemaakt gebouw binnen") maar wel zorg ("krijg ik hier Gods woord trouw verkondigd?")
Das het belangrijkste inderdaad. En hoe de gemeente ermee omgaat.

quote:

op 23 Feb 2004 17:29:43 schreef Qohelet:
... Ik zou in zo'n geval me serieus afvragen of je daar wel moet gaan wonen. Per slot van rekening is voor jou als christen het gemeente-leven belangrijker dan andere sociale kaders, en de gemeente is gebaseerd op de trouw aan Christus en zijn Woord. Dát moet een doorslaggevend argument zijn bij het beslissen t.a.v. verhuizingen of niet...
Dit vindt ik te gemakkelijk. Hoe moet dan ooit een gemeente in zo'n plaats ontstaan? Als wij ons terugtrekken op veilig en vertrouwd terrein wie zal er dan het voortouw nemen? Wie zal Gods Geest dan als werktuig moeten nemen.... (Ervan uitgaande dat er geen andere bijbelgetrouwe kerken in de omgeving zitten.)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #77 Gepost op: februari 23, 2004, 07:58:03 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 18:59:32 schreef Zijnkind:
Dit vindt ik te gemakkelijk. Hoe moet dan ooit een gemeente in zo'n plaats ontstaan? Als wij ons terugtrekken op veilig en vertrouwd terrein wie zal er dan het voortouw nemen? Wie zal Gods Geest dan als werktuig moeten nemen.... (Ervan uitgaande dat er geen andere bijbelgetrouwe kerken in de omgeving zitten.)
De grote vraag is, of je naar zo'n plaats vertrekt als zendeling (namens een gemeente) of niet. Zonder zo'n speciale missionaire roeping moet je je gewoon bij de gemeente voegen en ga je niet de wildernis in.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #78 Gepost op: februari 23, 2004, 08:05:50 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 19:58:03 schreef Qohelet:
[...]

De grote vraag is, of je naar zo'n plaats vertrekt als zendeling (namens een gemeente) of niet. Zonder zo'n speciale missionaire roeping moet je je gewoon bij de gemeente voegen en ga je niet de wildernis in.
Heeft niet elke christen een missionaire roeping?  O-) :?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #79 Gepost op: februari 23, 2004, 08:10:21 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 20:05:50 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Wat versta je hier onder ?
Daar hoef je niet voor naar verweggistan hoor, je eigen straat is ook zendingsgebied, en dat is vaak nog moeilijker, omdat iedereen je daar kent.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #80 Gepost op: februari 23, 2004, 08:41:32 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 20:05:50 schreef Mezzamorpheus:
[...]
En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten? Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen? (1 Kor 12, 28-30)

De taak van zendeling (ofwel de gave van apostelschap, "afgezant zijn") is niet aan iedereen gegeven.

Remino

• Geen zorgen voor de dag van mo
    • Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #81 Gepost op: maart 01, 2004, 11:03:25 am »
Ieder werkt in z'n eigen straatje, de ene gelovige kan meer als de andere en de ene heeft deze gaven en de andere weer die gaven. De ene heeft veel gaven en de andere weinig.

Sommige mensen voelen zich totaal niet geroepen tot het zendingswerk, maar dan gebeurt er iets waardoor ze dat opeens wel gaan doen... dus je kan ook zeggen dat ieder zijn tijd heeft om het geloof over te dragen.
Misschien kom je niet aan het verspreiden van geloof toe in je leven, blijkbaar was dat dan dus niet de taak die God je heeft gegeven.

Dat is hoe ik het zo bescheiden zie.

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #82 Gepost op: maart 01, 2004, 01:59:34 pm »

quote:

Heeft niet elke christen een missionaire roeping
Nee. Maar elke christen wordt wel opgeroepen om te evangeliseren.

maryvon

• Bekijk profiel
Kerkgrenzen
« Reactie #83 Gepost op: maart 01, 2004, 03:32:09 pm »
In mijn woonplaats zijn er goede kontakten tussen de GKV en de CGK.
we hebben 2 gemeenschappelijke middagdiensten.Het bevalt mij uitstekend.
maryvon