Auteur Topic: Jongeren in de gemeente  (gelezen 2054 keer)

Hiedeen

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Gepost op: maart 06, 2004, 11:50:58 am »
Er zijn al verschillende topics over de vraag 'Wat wil je als jongere anders in de kerk(dienst)?' e.d. Deze topics liggen al een poosje stil. Gelukkig maar, want ik vind deze vragen best negatief gesteld. Ik zou het van een andere kant willen bekijken.

Beseffen jongeren dat ze in een gemeente geplaatst zijn? Beseffen jongeren dat ze daar een verantwoordelijkheid hebben? Om samen met de gemeente echt gemeente te zijn. Zoeken naar wat samenbindt, niet schoppen tegen uiterlijke liturgieen, dogma's en andere rotzooi. Hoe groot is de betrokkenheid? Ik merk dat je verschillende groepen jongeren hebt, nl. :

- jongeren die de kerk als gemeenschap niets zegt en weglopen
- jongeren die zich (bijna) alleen in jeugdkerken aangesproken voelen
- jongeren die een roeping hebben voor hun eigen gemeente

Nu mijn vraag:

Hoe kan je als jongeren meer betrokken zijn/worden met de hele gemeente?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #1 Gepost op: maart 06, 2004, 12:00:02 pm »
Het probleem is volgens mij dat in de huidige kerkstructuur (incl. geref. onderwijs) er een héle boel jongeren zitten die nooit écht tot geloof komen. Zie ook de getuigenissen op dit forum.

Dan krijg je vanzelf jongeren die het niets zegt / tegen de vormen aan gaan schoppen / weg lopen.

Jeugdkerken zijn een middel om die jongeren met de persoon Jezus in contact te laten komen; maar moeten geen doel op zich gaan worden.

Volgens mij zijn er ook best wel weer veel jongeren die zich positief in willen zetten, ga maar eens naar het bereidheidscongres of het GemeenteNproject
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

JurjenWolter

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #2 Gepost op: maart 06, 2004, 12:17:56 pm »
Ik denk denk dat het heel belangrijk is dat je van af het begin belangrijke band met GOd hebt. Want God is tog de gene die ons een maakt.
Dus lang leve de: Sabbel-bijbel, kinderbijbel, jongeren boekje en alles waar mee wij van af het begin een relatie op hebben gebouwd met God. Want is je relatie met God goed, dan vallen waarschijnlijk de verschillen gouw genoeg weg!!

Hiedeen

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #3 Gepost op: maart 06, 2004, 12:26:30 pm »
Dank! Ik denk inderdaad dat een persoonlijke band met God heel belangrijk. En dat groeit als het goed is door opvoeding met Gods Woord (sabbel-Bijbel), maar ook door echte aandacht binnen de gemeente voor iedereen. Samen zoeken naar wat samenbindt, voor alle generaties.

Ik heb zelf wel een roeping voor mijn eigen gemeente, het is dus voor mij geen probleem om betrokken te zijn bij mijn eigen gemeente.
Ik merk alleen wel dat veel jongeren best iets willen binnen hun gemeente, maar dat ze niet weten hoe en met wie.
Hoe kunnen we hun praktische tips en aanwijzingen geven om daarmee aan de slag te gaan? Ik zal zelf beginnen: zoek eens contact met TijdVoorActie. Dit is een organisatie die tot doel heeft om betrokkenheid van jongeren in hun eigen gemeente te stimuleren.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2004, 12:57:53 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 12:26:30 schreef Hiedeen:
[...]
Ik merk alleen wel dat veel jongeren best iets willen binnen hun gemeente, maar dat ze niet weten hoe en met wie.

Een goede jeugdvereniging, die in het geheel van de gemeente is opgenomen (!), kan ook positief werken.

Als de leiding daarvan bij de gemeente betrokken is, en goede contacten met predikant en kerkenraad heeft, straalt dat af op de jongeren.

In mijn eigen gemeente hebben we verschillende situaties gehad. Een jaar of tien geleden stond de jv praktisch los van de rest van de gemeente. Ook de toenmalige leiding zette zich nogal af tegen de kerk. Niet vreemd dat jongeren zich dan ook niet betrokken voelen bij de gemeente. En ook niet vreemd dat de rest van de gemeente dan niet zoveel boodschap aan de jongeren meer heeft. Het was toen wel erg fijn op de jv, maar de meesten die toen er toen op zaten zijn er nu niet meer.

Het huidige jv bestuur is wél positief betrokken bij de gemeente. En dat opent de weg tot wisselwerking. Elke vierde zondag van de maand hebben we een dienst die samen met de jongeren wordt voorbereid. Niet de liturgie is dan anders (op een enkel lied na), maar de onderwerpen die aan de orde komen, worden door de jongeren aangedragen. En ook vooraf met hen besproken. Dat gaat met vallen en opstaan, maar het is wel een manier waarop ze serieus genomen worden. En dat is denk ik nog het belangrijkste.

En akties zoals ik op de site van TijdVoorActie zag, dwingen ook respect af. Als in een gemeente de jeugd zulke dingen gaat doen, kan dat de rest van de gemeente nog beschaamd maken. Mooie initiatieven.

Hiedeen

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2004, 03:27:22 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 12:57:53 schreef Pulpeet:
Als de leiding daarvan bij de gemeente betrokken is, en goede contacten met predikant en kerkenraad heeft, straalt dat af op de jongeren.

Ja, dat is heel belangrijk. Gemeente-zijn is een wisselwerking. Als er van beide kanten wordt geluisterd dan worden beiden opgebouwd. Dus een goede begeleiding van jongeren is waardevol. Volwassenen die jongeren aanmoedigen te geloven, ruimte te bieden voor eigen inzichten. Jongeren hoeven niet zo nodig allerlei dingen te veranderen, ze willen zich ergens thuisvoelen, ergens een band mee hebben. En daarvan uit kijken ze (soms te) kritisch naar bepaalde zaken in de gemeente. Dat houdt de gemeente alert.

Volwassenen mogen daarin ook zelf het goede voorbeeld geven. Ze mogen iets laten zien van hoe zij geloven, welke waarde de gemeente voor hen heeft. Dat straalt ook iets uit naar jongeren, daardoor voelen ze zich in hun waarde gelaten.

Marnix

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2004, 08:50:59 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 11:50:58 schreef Hiedeen:
Er zijn al verschillende topics over de vraag 'Wat wil je als jongere anders in de kerk(dienst)?' e.d. Deze topics liggen al een poosje stil. Gelukkig maar, want ik vind deze vragen best negatief gesteld. Ik zou het van een andere kant willen bekijken.

Beseffen jongeren dat ze in een gemeente geplaatst zijn? Beseffen jongeren dat ze daar een verantwoordelijkheid hebben? Om samen met de gemeente echt gemeente te zijn. Zoeken naar wat samenbindt, niet schoppen tegen uiterlijke liturgieen, dogma's en andere rotzooi. Hoe groot is de betrokkenheid? Ik merk dat je verschillende groepen jongeren hebt, nl. :

- jongeren die de kerk als gemeenschap niets zegt en weglopen
- jongeren die zich (bijna) alleen in jeugdkerken aangesproken voelen
- jongeren die een roeping hebben voor hun eigen gemeente

Nu mijn vraag:

Ik snap het wel. Maar zoals Zwever al zegt, veel jongeren interesseren zich er niet zo voor, zo komen nooit echt tot geloof. Dan ga je ook niet snel nadenken over hoe je je in kan zetten in de gemeente bijvoorbeeld. Als een preek mensen niks zegt, moet je ze aanspreken, zorgen dat het ze aanspreekt. Misschien dat jongeren zich soms daarom alleen in jeugdkerken aangesproken voelen (hoewel ik dat nog nooit heb gehoord van iemand, wel dat het meer aanspreekt). Daarnaast, voor de groep jongeren die de kerk als gemeenschap niks zegt... wat doe je er als kerk aan? Van zo iemand zul je niet snel horen: Ik wil mee gaan helpen in de kerk. Ik denk dat je daarvoor ze als kerk moet gaan betrekken.

Als jongere zit je in een hele belangrijke fase in je leven, in je jeugd wordt je gevormd... Spreek ze aan en betrek ze. Uit jezelf doe je als jongere niet zo makkelijk dingen in je eigen kerk. :)

Je kunt het probleem wel bij de jongeren leggen: Ze moeten zelf beseffen dat ze bij de gemeente horen... maar daar bereik je denk ik niet veel mee. Je kunt het ze ook proberen te laten beseffen, en ze daarin stimuleren!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #7 Gepost op: maart 07, 2004, 10:17:45 pm »
Elke keer als ik dit soort discussies zie vraag ik me weer af waarom de jeugd er steeds als aparte groep uitgelicht wordt. Moet de vraag niet zijn; 'Hoe kan de gemeente meer betrokken zijn/worden op elkaar?'

Alle discussie over betrokkenheid heeft uiteindelijk te maken met elkaar willen kennen en moeite willen doen voor elkaar. Dat is niet anders bij volwassen of bij jeugd. De grote vraag is of je je echt intereseert voor de ander. Pas als dat het geval is ontstaat er een onderlinge band. En dan is leeftijd ineens niet zo belangrijk meer.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Hiedeen

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #8 Gepost op: maart 07, 2004, 11:49:55 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 20:50:59 schreef Marnix:
Als jongere zit je in een hele belangrijke fase in je leven, in je jeugd wordt je gevormd... Spreek ze aan en betrek ze. Uit jezelf doe je als jongere niet zo makkelijk dingen in je eigen kerk. :)

Je kunt het probleem wel bij de jongeren leggen: Ze moeten zelf beseffen dat ze bij de gemeente horen... maar daar bereik je denk ik niet veel mee. Je kunt het ze ook proberen te laten beseffen, en ze daarin stimuleren!

Precies. Laten beseffen en stimuleren in geloof. Door jongeren en volwassenen, de hele gemeente. Ik zie het niet als een probleem-neerleggen, meer als een mogelijkheid voor jongeren om vanuit hun geloof opbouwend bezig te zijn.

En daarvoor zijn volwassenen ook ontzettend waardevol. We moeten niet teveel hokjes denken (mee eens, Avee!). Maar onbewust zijn er wel hokjes en over algemene dingen is het niet erg om daarom in groepen te denken.

Praktische vraag: hoe laat je jongeren beseffen en hoe stimuleer je hen in hun geloof?

Marnix

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #9 Gepost op: maart 08, 2004, 12:59:37 am »
Door ze te betrekken in de viering, ze te laten merken dat ze er bij horen voor de volle 100%, (dan zul je die groep ook wat meer aandacht moeten geven idd en misschien zelfs wel eens wat dingen qua vorm veranderen. Maar het belangrijkste is dat ze op een herkenbare, aanprekende en radicale manier horen hoe goed God is. Als je Hem echt leert kennen wordt je namelijk vanzelf enthousiast :) Doe dan je uiterste best om van Hem te vertellen, en het zo te doen dat het ook overkomt :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2004, 10:17:53 am »
waarom dit soort discussies heel belangrijk zijn merken wij bij ons in de gemeente ook wel
wij hebben een behoorlijke actieve en meelevende jeugd, vooral als het vergeleken wordt met sommige andere plaatsen,
maar als je uiteindelijk echt kijkt naar hoeveel jeugd actief deelneemt aan om een voorbeeld te noemen jeugdvereniging, oftwel bijbelstudie
dan is dit misschien net de helft  ;(

op de subcommissie vergadering waar het verloop van de 6 jeugdverenigingen besproken worden worden de problemen maar ook oplossingen goed heen en weer gecommuniceerd en uitgepraat ook is er voldoende overleg richting kerkeraad en gemeente

maar idd wat vaak te merken is bij veel jeugd dat langzamer hand afhaakt, is dat de relatie met Jezus mist evenals met anderen in de gemeente, het naar de kerk gaan is gewoonte, de vorm stoot ze dan juist vaak af, omdat ze niets nappen dat het om de inhoud gaat, maar vooral het lastige is dat in een grote gemeente de eenlingen snel zoek raken, ze kennen niet het gevoel verbonden te zijn aan een gemeente, de liefde tussen gemeenteleden ontbreekt zo vaak,
binnen de kerk merk ik vaak dat groepen mensen in zichzelf gekeerd zijn, je vind lastig aansluiting, en hebt van binnen een groep gezien niet snel door dat pietje verderop in z'n uppie wat om zich heen staat te kijken en uiteindelijk de kerk vaarwel zegt omdat hij niet snapt wat hij in z'n uppie nog doet binnen een grote groep mensen die hem niet (willen) kennen

ik denk dus dat de 2e belangrijkste stappen zijn
zorg voor verbondenheid vooral tussen de jeugd maar ook met de rest van de gemeente, en ga eens opzoek naar die mensen die worden vergeten,
en probeer in de predeking de boodschap aa te passen, zodat ze mogen horen wat het geloof echt inhoud, betrek de jeugd bij de onderwerpen, nee niet wekelijks, maar bijv om de zoveel tijd zoals ook eerder in dit topic al is genoemd
[JESUS]Life[/JESUS]

arjoderoon

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #11 Gepost op: maart 11, 2004, 12:48:19 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 10:17:53 schreef spacy:
waarom dit soort discussies heel belangrijk zijn merken wij bij ons in de gemeente ook wel
wij hebben een behoorlijke actieve en meelevende jeugd, vooral als het vergeleken wordt met sommige andere plaatsen,
maar als je uiteindelijk echt kijkt naar hoeveel jeugd actief deelneemt aan om een voorbeeld te noemen jeugdvereniging, oftwel bijbelstudie
dan is dit misschien net de helft  ;(

op de subcommissie vergadering waar het verloop van de 6 jeugdverenigingen besproken worden worden de problemen maar ook oplossingen goed heen en weer gecommuniceerd en uitgepraat ook is er voldoende overleg richting kerkeraad en gemeente

maar idd wat vaak te merken is bij veel jeugd dat langzamer hand afhaakt, is dat de relatie met Jezus mist evenals met anderen in de gemeente, het naar de kerk gaan is gewoonte, de vorm stoot ze dan juist vaak af, omdat ze niets nappen dat het om de inhoud gaat, maar vooral het lastige is dat in een grote gemeente de eenlingen snel zoek raken, ze kennen niet het gevoel verbonden te zijn aan een gemeente, de liefde tussen gemeenteleden ontbreekt zo vaak,
binnen de kerk merk ik vaak dat groepen mensen in zichzelf gekeerd zijn, je vind lastig aansluiting, en hebt van binnen een groep gezien niet snel door dat pietje verderop in z'n uppie wat om zich heen staat te kijken en uiteindelijk de kerk vaarwel zegt omdat hij niet snapt wat hij in z'n uppie nog doet binnen een grote groep mensen die hem niet (willen) kennen

ik denk dus dat de 2e belangrijkste stappen zijn
zorg voor verbondenheid vooral tussen de jeugd maar ook met de rest van de gemeente, en ga eens opzoek naar die mensen die worden vergeten,
en probeer in de predeking de boodschap aa te passen, zodat ze mogen horen wat het geloof echt inhoud, betrek de jeugd bij de onderwerpen, nee niet wekelijks, maar bijv om de zoveel tijd zoals ook eerder in dit topic al is genoemd

Ik denk dat daar een aantal hele duidelijke dingen gezegd zijn. Zelf heb ik ook ervaren dat de gemeente waar ik bij hoor, nou niet echt een gemeente is die open staat. De jeugd in die kerk vormt ook een gesloten groep. Nieuwe mensen zullen ook niet betrokken worden bij die groep, en als je niet bij het groepje hoort kijkt niemand naar je om. Terwijl iedereen bij de gemeente hoort, en de gemeente als geheel (1 lichaam: als 1 lichaamsdeel pijn heeft, lijdt het hele lichaam.. toch?) opbouwend bezig zou moeten zijn. Ik denk dat er genoeg jongeren zijn die zich actief willen inzetten maar dat die ontmoedigd worden door bepaalde bewegingen.
behandelde onderwerpen op JV waren veel te abstract. Juist voor de JV lijkt het mij belangrijk om onderwerpen te behandelen waar jongeren zich door aangesproken voelen, die bij hen leven. Ik denk namelijk dat het weinig zin heeft om met zoekende jongeren een verenigingsavond lang na te gaan denken over hoe je openbaringen moet interpreteren maar dat je beter aan kunt sluiten bij hun belevingswereld en op die manier hen kennis bij te brengen die hen mag vormen tot volwassen christen.
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Rusty1979

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #12 Gepost op: maart 11, 2004, 10:46:07 pm »

quote:

'Wat wil je als jongere anders in de kerk(dienst)?' Hoe kan je als jongeren meer betrokken zijn/worden met de hele gemeente?

De vraag die ik veel belangrijker vind en die de vraag hierboven toch grotendeels beantwoordt is: Hoe wil God van ons (ook van mij als jongere) hoe ik een kerkdienst houd tot eer van Hem en hoe wil Hij dat wij omgaan met de gemeente in het algemeen, dus ook buiten de diensten om?

Een levende gemeente die echt tot Gods eer bezig is, dat is een kerk die christenen voortbrengt die het licht der wereld willen uitdragen, die het zoutende zout willen zijn. Er mankeert iets aan de gemeente als dat niet zo is! Natuurlijk kunnen we niet volmaakt O-) kerk zijn, maar er naar streven is toch het minste dat je kunt doen!

Als een kerk je niet aanzet tot het opvolgen van 'ons' bevel (Ga heen, maak alle volken tot mijn discipelen...enz...) dan gaat er iets niet goed. Dan kun je je als jongere misschien niet betrokken voelen, nee, dan hóór je je niet betrokken te voelen, want als dat ontbreekt dan mankeert er iets aan die kerk en móet er blijkbaar iets veranderen!

Ik kan wel zeggen dat dit me echt waar het meeste dwarszit :D in mijn geloofsleven binnen de vrijgemaakte kerk. En als ik een echte getuige zou willen worden van Gods Woord naar buiten toe (het zoutende zout), dan kan ik beter in een andere kerk mijn heil zoeken, waar ik dat veel meer als duidelijke opdracht gebracht zie. Maar gelukkig heb ik ook nog een dwang om van mijn eigen kerk iets te willen maken, hopelijk (biddend) houd ik dat nog een tijdje vol...:?

Rutger de Vos

Luc

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #13 Gepost op: maart 11, 2004, 10:48:10 pm »
Waar gaat het om, om onszelf of om de Here
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Hiedeen

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #14 Gepost op: maart 12, 2004, 09:03:14 am »

quote:

op 11 Mar 2004 22:46:07 schreef Rusty1979:
Een levende gemeente die echt tot Gods eer bezig is, dat is een kerk die christenen voortbrengt die het licht der wereld willen uitdragen, die het zoutende zout willen zijn. Er mankeert iets aan de gemeente als dat niet zo is! Natuurlijk kunnen we niet volmaakt O-) kerk zijn, maar er naar streven is toch het minste dat je kunt doen!
Amen.

quote:

Als een kerk je niet aanzet tot het opvolgen van 'ons' bevel (Ga heen, maak alle volken tot mijn discipelen...enz...) dan gaat er iets niet goed. Dan kun je je als jongere misschien niet betrokken voelen, nee, dan hóór je je niet betrokken te voelen, want als dat ontbreekt dan mankeert er iets aan die kerk en móet er blijkbaar iets veranderen!

Ja. Ik denk dat je daar een heel belangrijk punt hebt. Waarom zijn we eigenlijk een gemeente? Tot eer van God. En daarom mogen wij dat geloof uitdelen. Dus zal de gemeente werfkracht moeten hebben.
Maar wat is de rol van jou als jongere daarin. 'Moet ER blijkbaar iets veranderen'. Dat 'er' klinkt erg afwachtend, terwijl je als jongeren ook gewoon bezig kan gaan binnen je gemeente (ik spreek uit ervaring). Kijk maar op www.tijdvooractie.nl

Even tot zover, later meer..

Marnix

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #15 Gepost op: maart 12, 2004, 11:27:09 am »

quote:

Waar gaat het om, om onszelf of om de Here
Het gaat er om dat wij onszelf volledig dienstbaar maken aan de Here

Pulpeet

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #16 Gepost op: maart 12, 2004, 11:29:00 am »

quote:

op 12 Mar 2004 11:27:09 schreef Marnix:
[...]

Het gaat er om dat wij onszelf volledig dienstbaar maken aan de Here

En aan elkaar. En daardoor ook nog aan onszelf.

God heeft ons gemaakt voor elkaar, voor onszelf en voor Hem. Die drie moet je niet tegen elkaar uit gaan spelen.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2004, 11:42:07 am door Pulpeet »

Hiedeen

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #17 Gepost op: maart 12, 2004, 01:18:18 pm »

quote:

op 12 Mar 2004 09:03:14 schreef Hiedeen:
Even tot zover, later meer..

Hoe komt er nmeer betrokkenheid vanuit de jongeren binnen de gemeente? Juist vanuit missionair oogpunt. En van gemeente-opbouw. Die liggen trouwens dichtbij elkaar. ALs de gemeente samen één probeert te zijn, dan zal dat ook te zien zijn aan de gemeente.
Maar: welke rol zouden jongeren moeten spelen binnen de gemeente? En hoe gaat de rest van de gemeente daarmee om? Hoe is de wisselwerking, en hoe zou die moeten zijn?

Marnix

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #18 Gepost op: maart 12, 2004, 04:26:56 pm »
Precies... misschien zouden de wat wijzere mensen die al wat langer in de kerk rondlopen en er veel meer voor doen zo de nog wat onervaren en daardoor onzekere jongeren die niet precies weten wat ze kunnen doen, moeten motiveren om meer te helpen?

quote:

En aan elkaar. En daardoor ook nog aan onszelf.

God heeft ons gemaakt voor elkaar, voor onszelf en voor Hem. Die drie moet je niet tegen elkaar uit gaan spelen.
Helemaal mee eens... ik denk dat als je je volledig dienstbaar stelt aan Hem, dat tot gevolg heeft dat je je ook dienstbaar aan elkaar gaat stellen ;)

paolo

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #19 Gepost op: maart 12, 2004, 04:51:38 pm »
Leuk topic, ben erg mijn mening aan het vormen omdat ikzelf meedraai in een jeugdkerk. Allereerst mijn definittie van jongere: iedereen tussen de 13 en 20 jaar die. Dit is belangrijk want voor studenten spelen er hele andere dingen dan voor pubers.

Ik denk dat we hier het eerste probleem te pakken hebben: vaak worden jongeren over een kam geschoren.

Wat ik zelf als puber heb gemerkt in mijn kerk is dat ik het fijn vond om dingen te doen. Naar de soos, meedraaien bij een hulpproject e.d. Samen bezig zijn. De kerkdiensten zelf waren niet heel interessant of aansprekend. Ik weet ook niet of dit kan gebeuren door andere vormen te gebruiken want de jongerencultuur van nu is erg snel. Wat wel werkt is in iedere geval de jongere te betrekken  in de voorbereiding van een dienst. Ik vond catechesatie niet echt interessant en vereniging ging vaak over hoe het zou moeten.

Ik denk dat we hier het tweede probleem tegenkomen:
We richten ons als kerk snel op de verkeerde dingen in de geloofsopvoeding.

Je kunt een puber het dogma van de drieeeenheid wel bij gaan brengen maar je helpt hem meer met een catechesatieles over "hoe met mezelf en anderen om te gaan". Net als dingen uit het hoofd leren (wat heel goed is overigens!), dat kun je bij kinderen op de basisschool prima doen, die zijn daar enthousiast voor, pubers niet.

Ik denk dat we als kerk ook een sterke sociale structuur kunnen bieden voor onze jongeren. Laat ze hun vrienden vinden en het leuk hebben met elkaar.

In dit hele verhaal ga ik er vanuit dat "de jongere" het allemaal wel zal leren in onze kerk. Wijsheid komt met de jaren toch?. Maar misschien dat jongeren wel een voortrekkersrol moeten gaan hebben in de kerk? Misschien kunnen oudere generaties heel veel van hen leren? Misschien moeten we jongeren eens een beleidsplan voor de ouderen in de kerk laten schrijven in plaats van andersom?

Rusty1979

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #20 Gepost op: maart 12, 2004, 05:59:13 pm »

quote:

Maar: welke rol zouden jongeren moeten spelen binnen de gemeente? En hoe gaat de rest van de gemeente daarmee om? Hoe is de wisselwerking, en hoe zou die moeten zijn?

Hmmm het probleem is denk ik dat een groot deel van de mensen niet bewust een kerkdienst tot Gods eer houdt, maar voornamelijk een traditionele kerkdienst die zorgt dat het eigen gevoel wordt nagevolgd. Als je daar als jongere tegenin gaat krijg je soms veel tegenslagen te verwerken, terwijl je juist wil bouwen aan Gods gemeente. Dat is misschien wel dé strijd van het geloof, ik dacht altijd dat je die buiten je gemeente moest strijden, maar ik voel het meer als een strijd in de eigen gemeente |:(

Laat je als jongere zien bij alles wat er georganiseerd wordt in de gemeente en niet wegblijven omdat het toch voor de wat ouderen zou zijn. Nee juist hier bij aanwezig zijn. En meedoen aan zo veel mogelijk activiteiten (die je natuurlijk wel leuk moet vinden). En op bijbelstudie gaan. En in mijn geval meehelpen bij het oprichten van een zaterdagavond-jeugdkerk in Assen. Daar heb ik zin in en zal mijn enthousiasme binnen de gemeente zeker ook mede aanwakkeren!

Rutger

Marnix

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #21 Gepost op: maart 12, 2004, 06:56:22 pm »

quote:

In dit hele verhaal ga ik er vanuit dat "de jongere" het allemaal wel zal leren in onze kerk. Wijsheid komt met de jaren toch?. Maar misschien dat jongeren wel een voortrekkersrol moeten gaan hebben in de kerk? Misschien kunnen oudere generaties heel veel van hen leren? Misschien moeten we jongeren eens een beleidsplan voor de ouderen in de kerk laten schrijven in plaats van andersom?

Ja jongeren leren het met de jaren wel... alleen zijn ze tegen de tijd dat ze het geleerd hebben niet meer jong... Zolang het zo lang duurt kunnen oudere generaties er misschien ook niet zoveel van leren omdat de jongeren vaak pas actief worden als ze niet meer jong zijn :)

quote:

Laat je als jongere zien bij alles wat er georganiseerd wordt in de gemeente en niet wegblijven omdat het toch voor de wat ouderen zou zijn. Nee juist hier bij aanwezig zijn. En meedoen aan zo veel mogelijk activiteiten (die je natuurlijk wel leuk moet vinden). En op bijbelstudie gaan. En in mijn geval meehelpen bij het oprichten van een zaterdagavond-jeugdkerk in Assen. Daar heb ik zin in en zal mijn enthousiasme binnen de gemeente zeker ook mede aanwakkeren!

Mee eens, vaak blijven jongeren daarom weg bij gemeentevergaderingen, wijkavonden, feesten etc. Dat is ook niet goed... het moet van 2 kanten komen. En verder kan ik bevestigen dat het meehelpen bij een jeugdkerk je enthousiasme binnen de gemeente ten goede kan komen!!!

Paolo, bij welke jeugdkerk werk jij mee dan?

Hiedeen

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #22 Gepost op: maart 12, 2004, 06:59:46 pm »

quote:

op 12 Mar 2004 16:51:38 schreef paolo:

Je zegt een heleboel waardevolle dingen. Natuurlijk zijn jongeren niet over één kam te scheren. Je moet bij elkaar leeftijdsgroep kijken hoe je op de beste manier samen gemeente bent tot Gods eer.
Daarbij is het dus ook belangrijk relevant te zijn, en in te gaan op vragen van jongeren en niet alleen antwoorden te geven op niet-gestelde vragen.

Over ouderen/volwassenen en jongeren kan ik uit eigen ervaring spreken. Gisteren hadden wij in onze gemeente een 'ouderendiner' waarbij we als jongeren een compleet diner hebben voorbereid voor alle ouderen binnen onze gemeente. De opkomst was geweldig, het eten overheerlijk. Maar veel belangrijker: de sfeer was supergoed. Het werd heerlijk gezegend. We mochten naar boven wijzen voor deze zegeningen. Ouderen ontmoeten elkaar, en ouderen en jongeren waren met elkaar in gesprek. Ik heb ongeveer een uur gepraat met verschillende ouderen en we hebben veel van elkaar geleerd. Over gewone dingen, hobby's, maar ook over geloven, naar de kerk gaan, leven met God. Schitterend!

Tijdens de kerstdagen hebben we met veel jongeren alle ouderen in de gemeente bezocht (met z'n tweeen naar een adres). Gezellig koffie-drinken/spelletjes/eigen invulling. Ruimte voor ontmoeting. Ouderen ervaren het als geweldig. Concreet gemeente-zijn. Ook heel bijbels trouwens. Echt gaaf!

Does

• Bekijk profiel
Jongeren in de gemeente
« Reactie #23 Gepost op: maart 18, 2004, 05:47:38 pm »

quote:

Maak het 'levendiger'. Beleving is heel belangrijk, zeker voor een jonger persoon.
Live vanuit de luie stoel