Auteur Topic: aanrader boek: Hallo meneer God… met Anna  (gelezen 2170 keer)

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
aanrader boek: Hallo meneer God… met Anna
« Gepost op: februari 29, 2004, 08:38:29 pm »
http://boekenkast.in-actie.nl/Fynn-hallomeneergodmetanna.htm

ik wil dit boek aanraden omdat ik onpasselijk word van al dat gezeur over straf en niet mogen en nee zeggen zonder het waarom alsof jij als ouder meer recht hebt om jouw wil te volbrengen dan dat van je kind.

het is waargebeurd. dit meisje kent god duidelijk beter dan de meesten van jullie en omschrijft vele kerkgangers als beginnelingen, en al die niet-mogens voelen aan als stenen, zegt ze.

ik zet dit topic bewust in opveoding neer en niet in de boeken sectie.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 29, 2004, 08:40:38 pm »
en dan raad ik jou aan om eens in de sector pedagogiek bij een goede boekwinkel te gaan kijken, en daar eens wat boeken uit te kiezen over 'vrije opvoeding'.
Probeer maar een boek van na 1980 te vinden waarin ter zake deskundigen nog serieus daarvan zeggen dat het goed is voor het kind.
Pinkeltjefan

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 29, 2004, 08:44:03 pm »
quote:
op 29 Feb 2004 20:40:38 schreef Alfredt:
en dan raad ik jou aan om eens in de sector pedagogiek bij een goede boekwinkel te gaan kijken, en daar eens wat boeken uit te kiezen over 'vrije opvoeding'.
Probeer maar een boek van na 1980 te vinden waarin ter zake deskundigen nog serieus daarvan zeggen dat het goed is voor het kind.

ik zeg niet dat ik voor vrije opvoeding en absolute gelijkheid ben. of ongehoorzaamheid jegens ouders. wel ben ik tegen het zinloos nee zeggen, of het niet uitleggen van de nee. zei jezus niet iets over 'als je kind om een vis vraagt geef je hem dan een slang, nee je geeft een vis'. jullie geven blijkbaar liever niks

Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 29, 2004, 08:45:44 pm »
Dan mag jij mij die posts aanwijzen. Ik zie eerder dat jij anderen in het wilde weg zaken in de mond legt....
Je gaat er blijkbaar zomaar vanuit dat jou nee uiteraard goed is en dat ons nee er is om het onszelf makkelijk te maken. Zo kom je nu iig op mij over.
Pinkeltjefan

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 29, 2004, 08:47:42 pm »
quote:
op 29 Feb 2004 20:45:44 schreef Alfredt:
Dan mag jij mij die posts aanwijzen. Ik zie eerder dat jij anderen in het wilde weg zaken in de mond legt....
Je gaat er blijkbaar zomaar vanuit dat jou nee uiteraard goed is en dat ons nee er is om het onszelf makkelijk te maken. Zo kom je nu iig op mij over.

ik probeer al mijn nees juist te nihiliseren.  

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 29, 2004, 08:51:22 pm »
quote:
op 29 Feb 2004 20:47:42 schreef Joeri:
[...]

ik probeer al mijn nees juist te nihiliseren.  

Weer lekker ontduiken van de vraag....
Pinkeltjefan

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 29, 2004, 08:55:49 pm »
quote:
op 29 Feb 2004 20:51:22 schreef Alfredt:
[...]

Weer lekker ontduiken van de vraag....

welke vraag? jij zegt dat ik zeg:mijn nee is altijd goed en die van jullie slecht. ik zeg dat ik probeer om zo min mogelijk nee te hoeven zeggen.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 29, 2004, 08:56:46 pm »
maar anyway ik wil niet over jullie oordelen maar dit boek is gewoon een aanrader die je veel over God zal leren. wel voor mij in ieder geval.
ik hoop dat jullie het lezen of je nou kinderen hebt of niet.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 29, 2004, 11:26:40 pm »
Ik vind het een gevaarlijk boek. Allereerst wekt 'Fynn' de indruk dat het waargebeurd zou zijn, iets wat hij niet alleen niet kan onderbouwen, maar waardoor hij ook een schijn van authoriteit oproept die hij niet kan waarmaken. Daarnaast is hijzelf anoniem en ontraceerbaar, wat een dialoog in de weg staat. Oppassen dus, hoewel het niets zegt over de inhoud natuurlijk.

Maar dan: Anna heeft een bedrieglijk Godsbeeld. Hoewel ze door de aanspreekvorm 'meneer God' voortdurend lijkt te suggereren in een persoonlijke, christelijke God te geloven, blijkt deze 'god' nogal abstract, en heeft Jezus slechts een vage voorbeeldfunctie.

Een citaat:
quote:
Als je buiten meneer God stond en hem meette, dan kreeg je eigenschappen, een schijnbaar oneindige lijst. De speciale keus die jij uit die eigenschappen maakte, bracht die speciale godsdienst voort die je aanhing. Van de andere kant, als je binennin meneer God was, dan kreeg je de functie, en dan waren wij allemaal gelijk: Geen verschillende kerken, geen tempels, geen moskeeen, enz. enz. Allemaal waren we gelijk

(later meer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 01, 2004, 12:16:26 am »
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Als je buiten meneer God stond en hem meette, dan kreeg je eigenschappen, een schijnbaar oneindige lijst. De speciale keus die jij uit die eigenschappen maakte, bracht die speciale godsdienst voort die je aanhing. Van de andere kant, als je binennin meneer God was, dan kreeg je de functie, en dan waren wij allemaal gelijk: Geen verschillende kerken, geen tempels, geen moskeeen, enz. enz. Allemaal waren we gelijk

Ch; als ik het citaat zo lees, krijg ik niet de indruk van een klein meisje Anna, maar van een volwassene, die haar woorden in de mond legt, oftewel een gefingeerd klein meisje...

woordgebruik als: eigenschappen, functie...
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 01, 2004, 09:05:42 am »
quote:
op 29 Feb 2004 20:44:03 schreef Joeri:
ik zeg niet dat ik voor vrije opvoeding en absolute gelijkheid ben. of ongehoorzaamheid jegens ouders. wel ben ik tegen het zinloos nee zeggen, of het niet uitleggen van de nee.

Je ziet in supermarkten wel eens van die vrije kinderen die continu snoep in het karretje van hun vader of moeder gooien, in broden stompen, schreeuwen, gillen en zeuren als ze hun zin niet krijgen, alvast verpakkingen openmaken...
In die gevallen lijkt me "NEE" een zeer zinvol nee, en dat heeft heus niet altijd uitleg nodig. Als kinderen op een bepaalde leeftijd komen zul je steeds meer kunnen uitleggen, maar in mijn ogen is er niets mis mee om tegen kleine kinderen sinpelweg "omdat ik het zeg" te zeggen.

quote:
zei jezus niet iets over 'als je kind om een vis vraagt geef je hem dan een slang, nee je geeft een vis'. jullie geven blijkbaar liever niks

Het verband zie ik even niet  
Hoe slaat deze tekst op het onderwerp "nee" zeggen?
Trouwens, Jezus bedoelde vast niet dat je als ouders je kinderen in alles waar ze om vragen hun zin moet geven. Hij gebruikt het tenslotte om de vergelijking te trekken met ons bidden om de Heilige Geest, iets dat goed voor ons EN voor Gods Koninkrijk is.
Bombus terrestris Reginae

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 02, 2004, 07:36:08 pm »
quote:
op 29 Feb 2004 23:26:40 schreef Pooh:
Ik vind het een gevaarlijk boek. Allereerst wekt 'Fynn' de indruk dat het waargebeurd zou zijn, iets wat hij niet alleen niet kan onderbouwen,

dat kan je van ALLE schrijvers wel zeggen.
quote:
maar waardoor hij ook een schijn van authoriteit oproept die hij niet kan waarmaken.

wat heeft het feit dat iets waargebeurd is met autoriteit te maken?
quote:
Daarnaast is hijzelf anoniem en ontraceerbaar, wat een dialoog in de weg staat. Oppassen dus, hoewel het niets zegt over de inhoud natuurlijk.

dialoog? je wilt toch geen dialoog met hem houden?
quote:
Maar dan: Anna heeft een bedrieglijk Godsbeeld. Hoewel ze door de aanspreekvorm 'meneer God' voortdurend lijkt te suggereren in een persoonlijke, christelijke God te geloven, blijkt deze 'god' nogal abstract, en heeft Jezus slechts een vage voorbeeldfunctie.

wat dat betreft:lees jezus leer nog eens goed door. al zijn bergredes en gelijkenissen betreffen meer 'doe goed, heb alles lief zelfs uw vijanden'-achtige leer, dan een 'je hoeft niks te doen, geloof slechts in mij en je bent gered'-leer.
quote:

Een citaat:[...]

(later meer)

hmm waar heb je dat citaat vandaan? ik kan het me eerlijk gezegd niet herrineren. ik weet dat er meer dan een Anna-boek is, ik heb er 2 gelezen... dus dat zal wel uit een ander boek komen...

bedankt voor je bijdrage  

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2004, 07:39:42 pm »
quote:
op 01 Mar 2004 09:05:42 schreef Bumblebee:
[...]

Je ziet in supermarkten wel eens van die vrije kinderen die continu snoep in het karretje van hun vader of moeder gooien, in broden stompen, schreeuwen, gillen en zeuren als ze hun zin niet krijgen, alvast verpakkingen openmaken...
In die gevallen lijkt me "NEE" een zeer zinvol nee, en dat heeft heus niet altijd uitleg nodig. Als kinderen op een bepaalde leeftijd komen zul je steeds meer kunnen uitleggen, maar in mijn ogen is er niets mis mee om tegen kleine kinderen sinpelweg "omdat ik het zeg" te zeggen.

ik snap dat je dan nee mag zeggen. hoewel je nog altijd wel uitleg kan geven als het kind het vraagt, iedereen heeft recht op redenen.
het probleem met dat laatste is dat een nee die je zegt om bovenstaande reden misschien wel goed kan zijn, maar veelal betekent een dergelijke nee, omdat ik het zeg niks anders als dat ouders niet nee uit liefde zeggen maar gewoon om egoistisch hun wil door te drijven, terwijl hun kinderen onafhankelijke zielen van god zijn, die slechts net als de aarde aan de mensen, ter beheer, en niet ter bezit, aan de ouders zijn toevertrouwd, bedoeld om goed te behandelen en niet om egoistisch je eigen wil boven te verheffen.
quote:

Het verband zie ik even niet  
Hoe slaat deze tekst op het onderwerp "nee" zeggen?
Trouwens, Jezus bedoelde vast niet dat je als ouders je kinderen in alles waar ze om vragen hun zin moet geven. Hij gebruikt het tenslotte om de vergelijking te trekken met ons bidden om de Heilige Geest, iets dat goed voor ons EN voor Gods Koninkrijk is.

als iets niet slecht is waarom zou ik het mijn kind niet geven?
de tekst slaat erop dat jezus het heeft over vaders die hun kinderen geven waar ze om vragen en niet nee zeggen...