quote:
op 04 Mar 2004 10:58:05 schreef Pleun:
Eigenlijk niet nee. Zo heb ik nog nooit iets van Harry Potter gelezen, en de films heb ik ook niet gezien.
O ik wel, alle vijf. En ze zijn nog leuk ook! Maar ik ben dan ook dol op alle soorten sprookjes en fantasieverhalen.
quote:
Een boek dat een slechte recensie krijgt, zal ik niet snel lezen, maar ik lees eigenlijk bijna nooit boeken die 'nieuw' uitkomen. Of het moet de nieuwe Mulisch of Eco zijn.
Wordt je daar dan niet nieuwsgierig van?
Ik vind het ook altijd gaaf om boeken op m'n verjaardag te krijgen waar ik niet om heb gevraagd, omdat dat dan vaak een boek is dat de gever mooi vindt. Dan ontdek je soms bijzondere dingen. Milan Kundera en Gabriel Garcia Marquez trokken mij bijvoorbeeld helemaal niet, maar ik kreeg daar boeken van van m'n nichtje, en ze waren heel gaaf. En als je "De ondraaglijke lichtheid van het bestaan" hebt gelezen wil je Anna Karenina ook lezen, en dat is weer één van de mooiste boeken ooit imho.
Ontopic:
The Cosmic Trilogy van Lewis is een volgens mij niet zo heel erg bekend boek in drie delen waarbij zonde en zondeval op een geweldige manier in romanvorm worden uitgewerkt.
Deel 1.
Out of the silent planet, gaat over een reis naar Mars waar aardebewoners een "ongevallen" ras ontdekken, of eigenlijk drie. Dit is slechts een achtergronddecor om uiteen te zetten hoe ze reageren op deze rassen: één van de mensen herkent dit na een tijdje en krijgt besef van zijn eigen inferioriteit, de ander ziet alleen de "primitiviteit" van de anderen omdat zij nog in ronde hutjes wonen. Het is ontzettend knap geschreven.
Deel 2.
Perelandra beschrijft op Venus (weer een decor) hoe twee mensen, een soort Adam en Eva, verleid worden door Satan maar er NIET intrappen.
Deel 3.
That hideous strength vertelt hoe hier op aarde een "bedrijf" wordt gevestigd dat alleen maar rationeel, naturalistisch denkt en wat de gevolgen zijn als je die redenering werkelijk tot aan het einde toe volgt. Indrukwekkend.
Deze boeken heb ik al wel drie of vier keer gelezen en elke keer raak ik weer onder de indruk en ontdek ik weer meer. Echt een lees- en herlees tip!