Auteur Topic: Nieuwe forumsoftware  (gelezen 2086 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Nieuwe forumsoftware
« Gepost op: maart 02, 2004, 06:47:15 pm »
Zoals ik al enkele keren tussen neus een lippen door had laten vallen, gaat dit forum binnenkort nieuwe forumsoftware gebruiken. Wie de berichten de afgelopen paar maanden heeft gevolgd, heeft gemerkt dat er aan de huidige software genoeg zaken missen die enerzijds jullie, als de gebruikers, erin willen hebben en anderzijds wij, als crew, in de software willen hebben. We hadden uiteindelijk twee opties: (1) of we gaan door met de huidige software die tegen betaling verder aangepast en uitgebouwd zou gaan worden of (2) we gaan nieuwe software gebruiken.

We hebben voor deze laatste optie gekozen wat er dus inderdaad op neerkomt dat deze software binnen afzienbare tijd achter ons gaan laten en in plaats daarvan andere software gaan gebruiken. De bouwers van de nieuwe forumsoftware zijn de mannen achter Parse en de forumsoftware is - niet verwonderlijk voor wie de producten van Parse kent - React. React wordt onder andere op Gathering of Tweakers gebruikt, voor hen die een voorbeeld willen zien.

Wat betekent dit nu voor jullie? Op dit moment ben ik nog bezig met het verkrijgen van een backup van de database zodat daarmee getest kan worden hoe lang het overzetten van de huidige gegevens in de database duurt. Daarnaast moet er getest gaan worden met de layout van het forum en verder moeten er nog een aantal kleinere zaken bekeken gaan worden. Over de layout: deze zal in zeer grote lijnen (zeg maar 85 - 90 procent) gelijk blijven aan de huidige layout, waardoor de meeste wijzigingen niet direct op zullen vallen. Ze zijn er echter wel ;) .

Dit alles betekent dus dat we nog niet morgen of over een week op de nieuwe software over zullen gaan. De precieze datum zal daarom op een later tijdstip nog bekendgemaakt gaan worden. Verder zal dan ook bekendgemaakt worden wat er precies veranderd aan de software en wat voor veranderingen dat verder met zich mee brengt.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Nieuwe forumsoftware
« Reactie #1 Gepost op: maart 17, 2004, 08:29:48 pm »
Ik heb vandaag een mailtje gehad met daarin de gegevens van waar ik de backup van de database kan downloaden. Deze gegevens zijn enkele minuten geleden doorgestuurd naar Parse. Zij gaan morgen overleggen over wat er wanneer gaat gebeuren. Als het meezit gaat er op zeer korte termijn een testomgeving ingericht worden waar wij, that is: de crew, kan gaan spelen en testen. Als de test succesvol verloopt dan gaan wij nadenken over een definitieve datum waarop de migratie plaats gaat vinden, maar dat horen jullie allemaal nog :) .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Nieuwe forumsoftware
« Reactie #2 Gepost op: maart 18, 2004, 11:31:07 pm »
Ik kreeg daarnet een ICQ-bericht van Parse en daarin stond dat de conversie van de huidige MSSQL-database naar de nieuwe MySQL-database is gelukt. Concreet betekent dit dat er gebruik gemaakt kan gaan worden van het nieuwe forum :) \o/ . Dit gebruikmaken komt vooral op testen neer en daar zal ik morgen wat over afspreken binnen de crew. Dit spreek ik morgen pas af, omdat er niet eerder allerlei zaken ingericht zijn en ik niet eerder beschikbaar ben om dingen te regelen :P .

Dit is in ieder geval goed nieuws, minder goed nieuws is er voor twee gebruikers, namelijk 'André' en 'andre'. Ik heb de laatste voorzien van een onvrijwillige nickchange naar 'andre | IA' en eerstgenoemde 'Andre' genoemd. Dit was nodig omdat de nieuwe databasesoftware niet om kon gaan met vreemde tekens in de namen en er dus twee precies dezelfde namen in de database zouden komen, en dat kan technisch gezien niet.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Nieuwe forumsoftware
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2004, 02:27:18 pm »
Morgenochtend is het dan zover! :)

Als alles volgens wens verloopt kunnen we vanaf morgenmiddag gaan genieten van de nieuwe software. Dat betekent dus dat morgenochtend het forum een tijd lang niet beschikbaar is.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Nieuwe forumsoftware
« Reactie #4 Gepost op: maart 31, 2004, 11:55:21 am »
Woei \o/ ! Daarnet is alles gebeurd en vanaf nu lopen we dus rond op een ander forum, maar met dezelfde bewoners, berichten en moderators. Veel plezier :) .

Als je onverhoopt foutjes tegenkomt, graag die te melden in Bugs van het nieuwe forum en de layout :) . Succes.

Marloes

• Bekijk profiel
Nieuwe forumsoftware
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2004, 11:57:30 am »

quote:

Over ongeveer twee uur hopen wij het forum weer up-and-running te hebben.
-> sinds half 10 al de boodschap.. zo redden we het wel tot 1 april :D
[Prediker 7:29]

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Nieuwe forumsoftware
« Reactie #6 Gepost op: maart 31, 2004, 12:15:09 pm »
Als je icoontjes kwijt bent of andere zaken wil wijzigen, dan kun je onder Voorkeuren allerlei zaken wijzigen :) .