Auteur Topic: Selectief uitnodigingsbeleid predikanten  (gelezen 1216 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Selectief uitnodigingsbeleid predikanten
« Gepost op: juli 07, 2003, 12:57:28 am »
Vandaag kwam ik er bij toeval achter dat in mijn gemeente (volgens iemand op een ander forum, schijnt in de kerkenraad te zitten) door de kerkenraad een selectief uitnodigingsbeleid wordt gehanteerd: predikanten die "te mensgericht" prediken mogen bij ons niet preken.
Zijn er meer gemeenten waar dit gebeurt? Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb nl. altijd geleerd dat dit niet voorkomt bij de GKV, dus ik keek wel ff vreemd op van bovenstaande...
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2003, 01:22:55 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 07, 2003, 11:14:00 am »
Ik ben er eigenlijk altijd wel vanuit gegaan dat dit gebeurde. Het lijkt me ook wel logisch. Er zijn predikanten die in onze gemeente niet zo aanspreken. Niet dat ze een verkeerde boodschap hebben ofzo, maar gewoon de manier van preken. Als dit ergens anders wel wordt gewaardeerd kan die dan volgens mij ook beter ergens anders preken. Dit is dan ook geen hard en liefdeloos beleid (tov die predikant), maar gewoon praktisch... Een gemeente zonder dominee beroept toch ook niet elke dominee die net klaar is in Kampen of ergens al wel weer lang genoeg staat?!
Onderzoek alles..

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 07, 2003, 11:26:55 am »
Net als emmy sta ik er ook niet echt van te kijken. Het lijkt me inderdaad logisch dat kerkenraden (en preekvoorzieners) een voorkeur hebben voor een bepaalde preekstijl als ze een dominee uitnodigen om te preken. Maar dit zal zéker het geval zijn wanneer een kerkenraad vindt dat een dominee te 'mensgericht' preekt cq. Christus niet centraal zet. Een kerkenraad heeft de verantwoordelijkheid om goed te zorgen voor de gemeente, en dat geldt vooral ook voor wat betreft een goede schriftuurlijke prediking.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 07, 2003, 12:12:52 pm »
Tsja.. Voor zover ik wist komt dit alleen bij bijv. CGK voor, en zijn GKV'ers juist blij dat wij niet van die verschillende stromingen hebben zoals de CGK heeft.

emmy

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 07, 2003, 12:18:42 pm »
volgens mij hoeft er niet direct sprake te zijn van verschillende stromingen...
wat bedoel je daar precies mee?
Onderzoek alles..

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 07, 2003, 12:30:11 pm »
Kerkenraden 1 t/m 100 houden wel van predikanten die mensgericht preken en nodigen die dus wel uit;
kerkenraden 101t/m199 houden daar niet van en nodigen die predikanten dus niet uit.
Zo bevorder je het ontstaan van verschillende stromingen en uit-elkaar-groeien van gemeentes binnen één kerkverband.
Predikanten die "mensgericht" preken staan blijkbaar niet onder de tucht (omdat het blijkbaar nodig is een lijstje te hebben zodat je ze niet per ongeluk uitnodigt) dus hun eigen kerkenraad/classis zal wel geen bezwaar hebben tegen die manier van prediken.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2003, 12:31:39 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 12:18:42 schreef emmy:
volgens mij hoeft er niet direct sprake te zijn van verschillende stromingen...
wat bedoel je daar precies mee?

Elke predikant heeft zijn eigen preekstyle. Bepaalde dominee's spreken jongeren aan. Andere predikanten zijn geliefd bij oudere gemeenteleden. Dit komt door het taalgebruik, de accenten die ze in hun preken leggen, etc.

Het is de belangrijk, dat je als preekvoorziener rekening houd met de hele gemeente. Het risico bestaat dat je vanuit je eigen voorkeur gaat werken.
Zo ken ik een voorbeeld van een gemeente waar veelal oudere predikanten uitgenodigd werden.

De kerkenraad kreeg op een gegeven moment zo veel klachten, dat ze besloot, nadat er na een aantal gesprekken en een 'proef periode' geen verandering in het uitnodigingsbeleid geconstateerd was, een andere preekvoorziener te benoemen.

Dit komt dus in meerdere gemeenten voor. Het is zaak dat een preekvoorziener feed-back krijgt van gemeenteleden en kerkenraad.
Een betere kerk begint bij jezelf.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 07, 2003, 12:32:52 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 11:26:55 schreef Jakolien:
wanneer een kerkenraad vindt dat een dominee te 'mensgericht' preekt cq. Christus niet centraal zet.
Volgens Van Dale betekent cq 'of anders'. Bedoel jij dat hier ook, of denk jij dat 'mensgericht preken' hetzelfde is als 'Christus niet centraal stellen'?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 07, 2003, 12:58:21 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 12:31:39 schreef Arne:
Elke predikant heeft zijn eigen preekstyle. Bepaalde dominee's spreken jongeren aan. Andere predikanten zijn geliefd bij oudere gemeenteleden. Dit komt door het taalgebruik, de accenten die ze in hun preken leggen, etc.

'Mensgericht preken' kun je dus op 2 manieren uitleggen:
- doelgroepgericht preken (vormverschil);
- mens te veel centraal stellen ipv Christus (inhoudelijk verschil).
Mijn indruk was dat de kerkenraad hier bepaalde predikanten niet wil uitnodigen omdat zij een inhoudelijk verschil heeft met die predikant (over de vraag in hoeverre Christus/mens centraal gesteld moet/mag worden tijdens een preek), en niet zozeer vanwege een vormverschil.
Tegen het liever-niet-uitnodigen-van-predikanten omwille van een vormverschil heb ik niet zoveel bezwaren: dan ben je duidelijk bezig om ervoor te zorgen dat de boodschap goed bij de gemeente kan landen.
Tegen het niet-uitnodigen-van-predikanten omwille van een inhoudelijk verschil heb ik wel bezwaren. Het lijkt mij dat het maken van 'lijstjes' dan een soort 'stille tucht' inhoudt. Als tussen 2 gemeenten van 1 kerkverband verschil van mening bestaat over zoiets, waardoor stilzwijgend geen predikanten uitgewisseld worden, zou je toch als kerkenraden minimaal moeten proberen op een lijn te komen? Of is eenheid op dat punt niet belangrijk (waarom houden we dan de vorm van 'kerkverbanden' nog aan)?

/ Edit
Stel dat de kerkenraad deze predikanten liever niet uitnodigt vanwege een vormverschil, dan worden toch die mensen in de gemeente die juist door die mensgerichte benadering worden aangesproken in de gemeente gepasseerd? Dan schiet je als kerkenraad ook voorbij aan je doel de hele gemeente te bereiken.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2003, 01:04:20 pm door Marloes »

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 07, 2003, 05:07:50 pm »
Wat is mensgerichte prediking?

De defenitie die door de Reformanda wordt gehanteerd is te vinden op

www.aanvulling.nl
(zie de brochure laten wij ons bekeren)

edit:

Deze site is aangepast.

Op de Reformanda site is de brochure nog wel als tekst te lezen/copieren.

www.reformanda.nl (Ga naar 'zoeken' en typ in: laten wij(enter), dan krijg je de verschillende brochures. Brochure 2 is in grote getale uitgegeven en verspreid.)

p.s.: Mocht het niet lukken, dan kan ik je wel een bestand mailen.

Groeten,

Arne
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2003, 12:43:08 pm door Arne »

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 07, 2003, 06:54:23 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 11:26:55 schreef Jakolien:
Een kerkenraad heeft de verantwoordelijkheid om goed te zorgen voor de gemeente, en dat geldt vooral ook voor wat betreft een goede schriftuurlijke prediking.
Dominees die niet schriftuurlijk preken behoren geen dominee te zijn. Het lijkt me dat dat iets is voor de tucht en niet voor preekvoorziening om daarin te sturen (sorry ben ik weer :) ).
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 07, 2003, 10:44:39 pm »
Wat is mensgerichte prediking (vervolg)?

Met dit begrip, zoals geformuleerd in de brochure laten wij ons bekeren kun je nog alle kanten op. Voorbeeld: een predikant geeft in zijn preek behoorlijk wat negatieve kritiek op een collega, die wel eens een foto meegenomen heeft op de kansel om het ‘teken en zegel’ van de doop aan de gemeente uit te leggen. Dat was niet nodig.

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, niet waar?

Als je op deze manier preekt ben je net zo hard schuldig aan mensgerichte prediking.
Je richt je namelijk op een bepaalde groep die graag veel kritiek wil hebben op allerlei ontwikkelingen in de kerken.

Dat lijkt me niet de bedoeling van een preek! Het is de bedoeling dat je Gods woord verkondigd en niet dat je een of ander kerk-politiek verhaal afsteekt in de hoop dat je mensen van je eigen gelijk kunt overtuigen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 07, 2003, 11:16:49 pm »
Arne, ik begrijp dat jij mensgerichte prediking ziet als prediking die gericht is op een bepaalde groep mensen, dus doelgroepgericht (zie mijn post hierboven)?

Wat is de definitie die Reformanda/Aanvulling gebruikt? Ik kon het nl. niet vinden op de site die jij gaf.

Welke definitie hanteert de kerkenraad? Hebben zij die van Reformanda overgenomen, of bedoelen zij de doelgroepvariant?
Ik schat nl. in dat ouderlingen die bezwaar maken tegen mensgerichtheid in preken van bepaalde predikanten dit doen in navolging van Reformanda, en dus de Reformanda-definitie hanteren. Die kon ik niet vinden op internet, maar voor zover ik kennis heb van hun standpunten houdt dat het volgende in:

mensgerichtheid

- Reformanda [inhoudelijk verschil]:
in de preek de behoeften van de mens centraal stellen (mensgericht), ipv het verlossende / verzoenende werk van Christus (christocentrisch).
Vb mensgericht: Geloof maar, dan kom je in de hemel en niet in de hel! --> positieve gevolgen voor de mens staan centraal.
Vb christocentrisch: Geloof! Het draait om Christus, die geleden heeft en gekruisgd is! --> werk (en eer) van Christus staat centraal.

- doelgroepvariant [vormverschil]:
in de prediking taalgebruik ed zo aanpassen dat mensen begrijpen wat je wilt overbrengen zodat de boodschap landt, bijv. door voorwerpen op de kansel mee te nemen als voorbeeld, door beeldend / verhalend taalgebruik, door aparte dingetjes voor de kinderen, enz.

Welke definitie van die twee hierboven bedoelt een kerkenraad als ze zegt dat predikanten die te mensgericht preken niet zullen worden uitgenodigd om te preken  in deze gemeente?
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2003, 11:28:31 pm door Marloes »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 07, 2003, 11:27:14 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 23:16:49 schreef Marloes:
- Reformanda [inhoudelijk verschil]:
in de preek de behoeften van de mens centraal stellen (mensgericht), ipv het verlossende / verzoenende werk van Christus (christocentrisch).
Vb mensgericht: Geloof maar, dan kom je in de hemel en niet in de hel.
Vb christocentrisch: Geloof! Gehoorzaam je schepper, breng God alle eer!
Ik heb dat zo begrepen:
mensgericht: Ik wil God ervaren.
christocentrisch: Zie op Jezus, alleen geloof in Hem maakt zalig.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 07, 2003, 11:29:34 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 23:27:14 schreef Pulpeet:
Ik heb dat zo begrepen:

Ik was 't net aan het aanpassen.. Maar jouw definitie van christocentrisch vervalt denk ik makkelijk in mensgerichtheid omdat het daarbij weer draait om het zalig-worden van de mens.
/edit: volgens m'n vriend is jouw variant wel die die in de GKV wordt gebruikt.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 07, 2003, 11:44:42 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 23:29:34 schreef Marloes:
/edit: volgens m'n vriend is jouw variant wel die die in de GKV wordt gebruikt.
Toch lijkt me jouw kritiek wel terecht. Ik had daar namelijk eerst staan: Ik wil God gehoorzamen, maar dan slaat de benaming 'christocentrisch' weer nergens op. Het gaat om Christus. En Christus staat centraal in ons behoud. Vandaar toch de focus op de gevolgen voor de mens.

Wat een moeite om elkaar te begrijpen... :|
Zou niet onderkend onbegrip ook niet een oorzaak van veel problemen in de kerk zijn? Of de oorzaak van selectief uitnodigingsbeleid (om ontopic te blijven).

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 07, 2003, 11:46:27 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 23:27:14 schreef Pulpeet:
Ik heb dat zo begrepen:
Is het dan niet beide goed? Door Christus kun je God ook ervaren...
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 07, 2003, 11:51:52 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 23:46:27 schreef xgnoom:
Ja, maar het mag er dus niet om gaan dat jij God ervaart, want dan sta jij weer centraal (dom voorbeeldje: "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken" mag niet de houding zijn van de mens tegenover God ;) ), maar het gaat erom dat Christus/God gediend wordt & centraal staat.

@Pulpeet: ik denk inderdaad dat dit soort dingetjes voor een hoop problemen zorgen, zoals ook in dit topic 2 definities worden gehanteerd (volgens mij) voor mensgericht, en je dan alleen misverstanden kunt krijgen :(..

Tot zover... :z

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 07, 2003, 11:57:12 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 23:46:27 schreef xgnoom:
Lijkt mij ook. Maar (waar zaligmakend) geloof en ervaring zijn (denk ik) wel van elkaar te onderscheiden. Het hangt er dan vanaf welke van de twee je als doel kiest of je 'mensgericht' of 'christocentrisch' bent.

Maar eigenlijk is het alleen goed als beide samengaan. Het zijn idd twee kanten van de medaille. Ze kunnen niet zonder elkaar (zie alleen al de psalmen).

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 08, 2003, 12:25:39 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 12:58:21 schreef Marloes:
Mijn indruk was dat de kerkenraad hier bepaalde predikanten niet wil uitnodigen omdat zij een inhoudelijk verschil heeft met die predikant (over de vraag in hoeverre Christus/mens centraal gesteld moet/mag worden tijdens een preek), en niet zozeer vanwege een vormverschil.

Dat lijkt me stug. Ten eerste is de preekvoorziener degene die verantwoordelijk is voor het uitnodigen van predikanten. Meestal in geval van een eenzijdig uitnodigingbeleid is de persoon van de preekvoorziener hier verantwoordelijk voor.

Het lijkt me in dit geval verstandig om eens met je predikant of wijkouderling te bellen om te vragen hoe dit zit. Een kerkenraad die wel op een dergelijke manier te werk gaat moet zich tot de classis, provinciale synode of landelijke synode wenden met het verzoek een bepaalde predikant te schorsen.

P.S.:

Je hebt gelijk. De site aanvulling.nl is gewijzigd.
Daarom heb ik de betreffende post ook aangepast.

Ik hoop dat ik je vragen op een goede manier heb beantwoord.

Groeten,

Arne
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2003, 11:45:24 pm door Arne »

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2003, 12:29:17 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 18:54:23 schreef xgnoom:
Dominees die niet schriftuurlijk preken behoren geen dominee te zijn. Het lijkt me dat dat iets is voor de tucht en niet voor preekvoorziening om daarin te sturen (sorry ben ik weer :) ).

Daar heb je gelijk in.

Maar wat is je maatstaf voor schriftuurlijk?

Er zijn een hoop mensen die nogal heftige brieven schrijven, met scherpe kritiek waarin zelfs beschuldigingen van Godslastering omdat zij van mening zijn dat een dominee op deze manier iets niet mag zeggen..

Wat moet je met deze kritiek?

Idee om een apparte discussie te openen over narratieve / mensgerichte prediking?
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2003, 11:09:38 pm door Arne »