Auteur Topic: Openbare schuldbelijdenis (afgesplitste discussie)  (gelezen 6629 keer)

cyber

• Bekijk profiel
Openbare schuldbelijdenis (afgesplitste discussie)
« Gepost op: april 23, 2005, 02:52:57 pm »
Modbreak:
Deze discussie is een afsplitsing van het topic: bruiloft van 2 vrouwen
Hier werd door Roodkapje gesteld dat ze ook niet naar een bruiloft Zou gaan van een stel wat 'moest' trouwen en geen openbare schuldbelijdenis had gedaan.
In dit topic kan over het wel/niet noodzakelijk zijn hiervan, verder worden gediscussieerd.

quote:

Roodkapje schreef op 23 april 2005 om 10:59:
...... noch zou ik na een bruiloft gaan van een stel dat een 'moetje' heeft zonder daar tijdens de inzegening in de kerk een openlijke schuldbelijdenis voor uit te spreken (dat gebeurt tegenwoordig niet meer, wat ik een zeer kwalijke zaak vind).

Is een huwelijk minder gezegend doordat het stel al zwanger is ??
Is deze zonde meer als andere zonden??

Ik vind dat dit niet getuigd van de liefde van de Here Jezus, ging ook Hij niet om met hoeren en tollenaars, en als dit stel nu je broeder en zuster is
wat maakt jou beter als hun??
« Laatst bewerkt op: april 26, 2005, 03:51:13 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2005, 04:50:17 pm »

quote:

cyber schreef op 23 april 2005 om 14:52:
[...]

Ik vind dat dit niet getuigd van de liefde van de Here Jezus, ging ook Hij niet om met hoeren en tollenaars, en als dit stel nu je broeder en zuster is

Die hoeren en tollenaar hadden berouw. Als zo'n stel geen berouw toont van zonden, dan hoef ik me er niet mee in te laten. Het gaat mij er niet om dat er zonde begaan is, maar om het niet tonen van berouw.
De Bijbel is er duidelijk genoeg over dat je elkaar je zonden moet opbiechten en berouw moet tonen. De 'moetjes' die ik meegemaakt heb waren geen 'ongelukjes' maar bewuste keuzes om met elkaar naar bed te gaan als christenen. Men vond dat dat gewoon moest kunnen en men peinsde er niet over om berouw bij te hebben. Naar een huwelijk van zulke mensen ga ik inderdaad niet.
Mensen die alleen maar met de mond belijden te geloven, geen levend geloof hebben en het (onder meer op deze manier met hun daden ontkennen, zijn geen broeders en zusters. Dat zijn ongelovigen die zich bezighouden met religie en de Here Jezus niet werkelijk liefhebben.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2005, 04:52:08 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

DV1954

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2005, 06:15:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 23 april 2005 om 10:59:
Ben het met Murdoc eens. Ik zou niet naar zo'n bruiloft gaan, omdat ik vind dat het huwelijk iets voor alleen man en vrouw is, noch zou ik na een bruiloft gaan van een stel dat een 'moetje' heeft zonder daar tijdens de inzegening in de kerk een openlijke schuldbelijdenis voor uit te spreken (dat gebeurt tegenwoordig niet meer, wat ik een zeer kwalijke zaak vind).
Waarom wel bij een 'moetje' openbare schuldbelijdenis en niet bij degene die met elkaar baar bed gaan en de pil gebruiken of zo?
Jezus gaf ons aandacht laten wij die aandacht uitdelen

DV1954

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2005, 06:18:08 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 23 april 2005 om 16:50:

[...]

Die hoeren en tollenaar hadden berouw. Als zo'n stel geen berouw toont van zonden, dan hoef ik me er niet mee in te laten. Het gaat mij er niet om dat er zonde begaan is, maar om het niet tonen van berouw.
De Bijbel is er duidelijk genoeg over dat je elkaar je zonden moet opbiechten en berouw moet tonen. De 'moetjes' die ik meegemaakt heb waren geen 'ongelukjes' maar bewuste keuzes om met elkaar naar bed te gaan als christenen. Men vond dat dat gewoon moest kunnen en men peinsde er niet over om berouw bij te hebben. Naar een huwelijk van zulke mensen ga ik inderdaad niet.
Mensen die alleen maar met de mond belijden te geloven, geen levend geloof hebben en het (onder meer op deze manier met hun daden ontkennen, zijn geen broeders en zusters. Dat zijn ongelovigen die zich bezighouden met religie en de Here Jezus niet werkelijk liefhebben.
Dus je gaat ook niet naar de verjaardag van je ongelovige collega? Of naar een begravenis van een ongelovig familielid? (Laat de doden de doden begraven)?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 23, 2005, 06:19:06 pm »
Tuurlijk geldt het daar ook voor. In de Bijbel staat toch dat je elkaar al je zonden moet belijden? En als je in het verborgene zondigt zal het je vergolden worden. Het komt toch wel uit.

PS: Het slikken van de pil is geen garantie om zwangerschap te voorkomen. Je kunt bij het slikken van de pil altijd zwanger worden, de kans is alleen veel kleiner.

Ik ken een christelijk stel dat dacht dat seks wel kon als je de pil gebruikt. Dan wordt je toch immers niet zwanger, niemand die erachter komt... De eerste keer dat ze seks hadden werd zij meteen zwanger. Ze zondigden bewust en ze namen allerlei voorzorgsmaatregelen om het niet 'uit' te laten komen, maar er is Eentje die het ziet, en Hij straft onmiddellijk...

quote:

DV1954 schreef op 23 april 2005 om 18:18:
[...]

Dus je gaat ook niet naar de verjaardag van je ongelovige collega? Of naar een begravenis van een ongelovig familielid? (Laat de doden de doden begraven)?

Nou is toevallig mijn hele familie ongelovig... en die laten zich allemaal cremeren. Nee, daar ga ik niet heen. Ik snap alleen niet wat verjaardagen hiermee te maken hebben (afgezien van een feit dat ik geen verjaardagen vier).
« Laatst bewerkt op: april 23, 2005, 06:26:08 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

DV1954

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2005, 06:54:35 pm »
Citaat
Roodkapje schreef op 23 april 2005 om 18:19:
Tuurlijk geldt het daar ook voor. In de Bijbel staat toch dat je elkaar al je zonden moet belijden? En als je in het verborgene zondigt zal het je vergolden worden. Het komt toch wel uit.

Allemaal mooi maar waarom heb ik die opebre schulbelijdenis dan alleen nog maar zien gebeuren bij stellen waarvan de dame met een dikke buik liep?
« Laatst bewerkt op: april 23, 2005, 06:55:20 pm door DV1954 »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2005, 07:01:30 pm »

quote:

DV1954 schreef op 23 april 2005 om 18:54:

quote:

Roodkapje schreef op 23 april 2005 om 18:19:
Allemaal mooi maar waarom heb ik die opebre schulbelijdenis dan alleen nog maar zien gebeuren bij stellen waarvan de dame met een dikke buik liep?

Vraag dat aan jouw kerk, niet aan mij...
« Laatst bewerkt op: april 23, 2005, 07:02:09 pm door Roodkapje »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2005, 08:13:05 pm »
Openbare schuldbelijdenis is onzin, heb jij wel eens voorin kerk moeten belijden wat je de afgelopen week verkeerd gedaan heb? Waarom zou deze zonde zwaarder wegen? Iemand in gedachten dood wensen, is imo een veel zwaardere zonde bijvoorbeeld. Dus nee ik ben blij dat de meeste kerken die poppenkast voor een "moetje" afgeschaft hebben.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 23, 2005, 08:32:26 pm »

quote:

dingo schreef op 23 april 2005 om 20:13:
Openbare schuldbelijdenis is onzin, heb jij wel eens voorin kerk moeten belijden wat je de afgelopen week verkeerd gedaan heb? Waarom zou deze zonde zwaarder wegen? Iemand in gedachten dood wensen, is imo een veel zwaardere zonde bijvoorbeeld. Dus nee ik ben blij dat de meeste kerken die poppenkast voor een "moetje" afgeschaft hebben.

Nee, maar bij samenkomsten wordt dit wel gedaan. Een heel gedoe met een formulier is idd poppenkast, maar onderling zou het wel moeten. In de vrijgemaakte kerk heb ik dit echter nooit meegemaakt. De Bijbel is er best helder over dat wel onze zonden aan elkaar moeten opbiechten. En dan met open vizier in het openbaar inderdaad.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2005, 12:18:41 am »
Roodkapje,
Het gebeurd wel degelijk maar in kleinere zetting. Minder openbaar om precies te zijn. Op de manier van dat als iemand zondigd er eerst een broeder/zuster mee praat, dan meerdere en daarna (of al eerder) de ambtsdragers. In dit vermaningsproces zal dan bij berouw ook de schuld beleden worden. Maar in een besloten zetting van hooguit enkele broeders/zusters. Ik heb het zelf ook meegemaakt als ouderling. Het is dan aan de betrokkene om er in zijn leven mee aan de slag te gaan. Eventueel kan er later een getuigenis gegeven worden om de gemeente mee te stichten. Dat laatste is tenslotte ook een doel van de schuldbelijdenis.

Toen ik hier vanavond over sprak werd een verkrachtingsvoorbeeld gegeven waarna een schuldbekentenis was gegeven. Ik kan me voorstellen dat als "de zondaar" de gemeente of zichzelf ernstig beschadigd heeft, dat dan ook een meer openbare vorm nodig is. Het gaat wel om zeer uitzonderlijke gevallen.

Ik zou niet graag de kost moeten geven aan allen die voor het huwelijk sex hebben :o . Met of zonder zwangerschap.

Al met al gaat dit wel behoorlijk off-topic ondertussen. Misschien een topic over schuldbelijdenis aanmaken?
« Laatst bewerkt op: april 24, 2005, 12:19:58 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

DV1954

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 24, 2005, 08:22:28 am »

quote:

Roodkapje schreef op 23 april 2005 om 19:01:

[...]

Vraag dat aan jouw kerk, niet aan mij...
Stel ik de vraag anders. Heb jij wel eens openbare schuldbelijdenis aangevraagd voor iemand waarvan je wist dat die sex had gehad voor het huwelijk of heb je wel eens bezwaar gemaakt tegen het kerkelijk huwelijk bij zo'n stel?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 24, 2005, 11:24:38 am »
Ik heb wel eens broeders en zusters op dit gebied vermaand, maar de kerk waar ik heen ga kent geen 'openbare schuldbelijdenis' zoals de GKv dat kent. Wel is er de gewoonte zonden die je gedaan hebt aan de medegemeenteleden te belijden, dat kan in de vergadering (samenkomst) zelf, aan de oudsten, maar dat kan ook in een kleinere setting zoals je kring.

Deze gewoonte kent men in de GKv niet, tenminste ik heb nooit wat van deze gewoonte gemerkt toen ik daar kerkte en de Bijbel geeft wel aan dat er zo'n soort schuldbelijdenis aan elkaar zou moeten zijn.

De hele geformaliseerde en gestandaardisering van vermaning in plaats van elkaar je zonde opbiechten (de huidige praktijk in de GKv) komt in de Bijbel zo niet voor.
Vermaning is voor de situatie dat je weet dat iemand in zonde leeft, maar dit geheimhoudt en er geen berouw van heeft. Vermaning houdt in dat je dan met iemand gaat praten onder vier ogen, mocht er geen verbetering optreden, dan haal je er een getuige bij, enz. Vermaning is dus een vorm van externe tucht. Dat hebben wij ook wel, maar waar ik op aandring is dat het niet zover zou moeten komen.

Eigenlijk zou iemand die in zonde leeft (dat is wat anders dan een incident) dat zelf moeten opbiechten en voorbede om bevrijding ervan vragen. Dat heeft meer nut dan stiekem doorgaan met iets waarvan je wel weet dat God het niet goed vindt, maar er verandert niks als je het niet opbiecht. Vandaar dat schuldbelijdenis aan elkaar (d.i. niet de externe tucht) zo belangrijk is.

DV1954

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 24, 2005, 03:58:34 pm »
Schuldbeleidenis naar elkaar is een groot goed. Daarvoor zijn wel een paar dingen nodig.

1. Bestaande contacten
2. Open houding
3. Groot gevoel van medeleven
4. Gevoel dat je veilig bent bij de ander
5. Bereidheid tot het geven van opbouwende kritiek en het in houden van afbrekende

dit zijn niet de enige criteria. Veel te vaak werd openbare schuldbelijdenis opgevolgd door roddel en met de vingen wijzen. Schuldbeleidenis naar elkaar KAN ook die reactie opleveren. Jezus was begaan met de zondaar dit moeten wij nog veel meer zijn. jezus had en heeft het recht ons verwijten te maken maar deed het niet. Wij hebben geen recht om de ander verwijten te maken (wij zijn zelf ook zondaars) maar wij maken de ander zo vaak verwijten.

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 26, 2005, 03:57:56 pm »

quote:

cyber schreef op 23 april 2005 om 14:52:
[...]

Ik zie niet in dat een huwelijk minder gezegend zou zijn. Deze zonde is niet erger dan andere zonden. Maar deze zonde valt meer op; dus wordt meer aandacht aan besteedt.

Ik heb meegemaakt dat de hele gemeente moest gaan staan toen er schuldbelijdenis gedaan werd.  De hele gemeente werd bij de schuldbelijdenis betrokken; is voor betreffend stel ook prettig.

Geen sex voor het huwelijk; hoe wil je dat gaan "controleren"  en hoe hier tucht over oefenen.

Ik heb meer respect voor hen die zwanger zijn en gaan trouwen; dan zij die de pil gebruiken of het condoom en zo dus kunnen verbergen dat ze met elkaar naar bed gaan voor het huwelijk
« Laatst bewerkt op: april 26, 2005, 04:08:07 pm door Priscilla en Aquila »
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

DV1954

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 26, 2005, 04:17:50 pm »
Geen sex voor het huwelijk; hoe wil je dat gaan "controleren"  en hoe hier tucht over oefenen.

Het gaat er niet altijd om of wij dat kunnen controleren. God weet het wel. Schuldbelijdenis doe je voor God en alleen tegen de ander wanneer de ander schade heeft opgelopen door ons gedrag.

Het doen van openbare schulbelijdenis gebeurt m.i. iedere zondag. In de kerkdienst verontmoedigen wij ons voor God. Daarop geeft Hij ons Zijn zegen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 26, 2005, 05:43:13 pm »
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest: ik ga niet naar een bruiloft van een christelijk stel dat gaat trouwen vanwege een zwangerschap ZONDER DAAR ENIGE VORM VAN BEROUW VAN TE HEBBEN (d.i. het hebben van seks vóór het huwelijk).

Verder vind ik dat het doodnormaal zou moeten zijn dat er aan het begin van een samenkomst (plenair of in kleiner verband) dat er een vorm van openbare schuldbelijdenis is (en dan niet eentje in vage algemeenheden waardoor niemand zich aangesproken voelt). Het gebed begint immers ook altijd na de aanbidding met het belijden van je zonden?

Hoe kan iemand anders hardop voorbede doen voorin de kerk, als hij niet eerst zijn zonden heeft beleden?? En dat hoeft helemaal niet beladen te zijn. Immers, iedereen zondigt, en God vergeeft een ieder die oprecht berouw toont. Daarom is het logisch dat we het elkaar niet kwalijk nemen dát we zondigen. En juist als je weet waar elkaars zwakke plekken liggen in de geestelijke strijd, kun je elkaar helpen om elkaar op te bouwen. Dáárvoor is de schuldbelijdenis opgesteld: in de eerste plaats tegenover God, maar in de tweede plaats ook tegenover elkaar, opdat we allen groeien in ons geloof.

Lilian

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 06, 2005, 03:41:33 pm »
openbare schuldbelijdenis is ontzettend raar.

Zou Jezus je niet vergeven als je samen om vergeving vraagt?
Moet dat perse voor anderen?

Als het voor ee nzwangerschap moet dan moet het ook voor alle mensen die slecht over de naaste denken, die een snoepje hebben gestolen enzovoort...

Voor God is elke zonde gelijk, maar als jij in een intiem gebed met Hem oprecht vergeving van de zonde wordt gevraagd dat vergeeft Hij dat.

Waarom wordt de biecht van de Roomse kerk trouwens vaak als slecht afgestempeld maar hebben sommige kerken het ook, alleen dan in de vorm van openbare schuldbeleidenis.

Anders woordje maar is hetzelfde.

Ik vind het een schandelijke zaak dat mensen openbare schuldbelijdenis moeten doen, te verschrikkelijk voor woorden. Als een stel spijt krijgt, dan vraagt het zelf wel om vergeving daar hoeft de rest van de gemeente niet druk mee te zijn.

Laten we eerst de balk uit ons eigen oog halen voor we de splinter uit het oog van de ander halen.

Voor God zijn alle zonden gelijk, want zonde is zonde. Stel je toch voor dat ik voor elke zonde openbare schuldbelijdenis zou moeten doen, dan zijn we elke zondag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat alleen nog maar met mij bezig,

Dank je de koekoek.

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 06, 2005, 05:09:28 pm »
@lilian
ik ben het denk ik met je eens dat er voor God geen gradaties in zonde zijn; iedere zonde is het jezelf op de eerste plaats zetten en God daarmee aan de kant zetten als Heer van je leven. Het 'ik weet zelf wat goed voor me is' van de sexuele daad buiten het verbond van man en vrouw en het 'ik weet zelf wat goed voor me is' van het eten van een gestolen snoepje, heeft dezelfde consequentie: verwijdering van God.
Zonde heeft ook altijd publieke consequenties (dat is nog het duidelijkste bij een 'moetje') en is ook nooit alleen maar een zaak van je eigen hart of van je eigen binnenkamer. Zonde, ook de kleinste zonde, heeft een verwoestende kracht op jezelf en je relatie met God en daarmee ook op anderen. Het is dus helemaal niet zo gek om je zonden aan God en aan elkaar te belijden, omdat het iedereen aangaat. In een christelijke gemeente leef je samen voor het aangezicht van God, en deel je alle mooie dingen, maar ook al je moeiten en zonden. En niemand kijkt op elkaar neer vanwege dingen die ze gedaan hebben, omdat ze beseffen dat ze zelf tot hetzelfde in staat zijn.
Dat deze openheid niet de praktijk is in veel kerken, betreur ik heel erg, want alleen zo kun je elkaar ondersteunen in het Christenzijn.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Lilian

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 06, 2005, 05:16:28 pm »
zonde heeft helemaal geen verwoestende kracht op jezelf en op de bijbel. Dat is niet voor iedereen zo. Uiteindelijk brengt het mij dichter bij God.

Ik ben een zondaar, zo ben ik geboren en zo ga ik dood. Maar juist door de zonden die ik doe en daarbij het besef dat God ondanks dat van mij houd zorgt ervoor dat ik meer met God wil doen, meer bij Hem wil zijn. Zijn liefde is onvoorwaardelijk en zo hoeft een zonde dus geen verwoestende kracht te zijn.

Waar staat in de bijbel dat je verplicht je zonden moet belijden tegenover de hele gemeente? Bij mijn weten hoeft dat alleen bij God... Bij hem moet je zijn over vergeving, daar kan de gemeente niets aan doen.

EN het is vershrikkelij kdat dan net de moetjes maar schuldbelijdenis moeten doen omdat dat toevallig zichtbaar is. Het meest kortzichtige wat bestaat en een grote dwaling in de kerk naar mijn idee... Iedereen die bij openbare schuldbelijdenis zit om het aan te horen zou moeten beginnen over zijn eigen zonde...

Vergeving van een zonde tegen God is iets tussen jou en God, en de mensen moeten er niet een paar zonden uitpikken op schuldbelijdenis over te laten doen.

Maar ja wel typisch menselijk om er zo mee om te gaan, ik zie dat bijvoorbeeld ook als zonde.

Wel zou het goed zijn gewoon eens te praten over de zonde die je doet en of je er berouw van hebt...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 06, 2005, 05:41:14 pm »

quote:

Lilian schreef op 06 mei 2005 om 17:16:
zonde heeft helemaal geen verwoestende kracht op jezelf en op de bijbel. Dat is niet voor iedereen zo. Uiteindelijk brengt het mij dichter bij God.

Inderdaad, dat valt reuze mee, je raakt alleen verder verwijderd van de liefdevolle omgang met God, wat kan daar nou erg aan zijn? 8)7 (Sorry hoor...)

quote:

Ik ben een zondaar, zo ben ik geboren en zo ga ik dood. Maar juist door de zonden die ik doe en daarbij het besef dat God ondanks dat van mij houd zorgt ervoor dat ik meer met God wil doen, meer bij Hem wil zijn. Zijn liefde is onvoorwaardelijk en zo hoeft een zonde dus geen verwoestende kracht te zijn.

quote:

Efeziërs 4
17 Op gezag van de Heer zeg ik u dus met klem: ga niet langer de weg van de heidenen met hun loze denkbeelden. 18 In hun geest heerst duisternis en ze zijn vervreemd van het leven met God, omdat ze hem niet kennen en hun hart voor hem gesloten hebben. 19 Afgestompt als ze zijn, geven ze zich over aan losbandigheid en storten ze zich in allerlei zedeloze praktijken. 20 Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! 21 U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen? Door Jezus wordt duidelijk 22 dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, 23 dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden 24 en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid. 25 Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen. 26 Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid, 27 geef de duivel geen kans. 28 Laat wie steelt niet meer stelen, maar eerlijk de kost verdienen door zelf hard te werken om iets weg te kunnen geven aan wie het nodig heeft. 29 Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goed doen aan wie ze hoort. 30 Maak Gods heilige Geest niet bedroefd, want hij is het stempel waarmee u gemerkt bent voor de dag van de verlossing. 31 Laat alle wrok en drift en boosheid varen, alle geschreeuw en gevloek, en alle kwaadaardigheid.
32 Wees goed voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft.

Efeziërs 5:
1 Volg dus het voorbeeld van God, als kinderen die hij liefheeft, 2 en ga de weg van de liefde, zoals Christus, die ons heeft liefgehad en zich voor ons gegeven heeft als offer, als een geurige gave voor God.
3 Laat er bij u geen sprake zijn van ontucht of zedeloosheid, of van hebzucht – deze dingen horen niet bij heiligen. 4 Ook dubbelzinnige, oppervlakkige en platvloerse taal is ongepast – spreek liever woorden van dank. 5 Want u moet goed weten dat iemand die in ontucht leeft, zedeloos of hebzuchtig is – dat is allemaal afgoderij – geen deel kan hebben aan het koninkrijk van Christus en van God. 6 Laat u door niemand met loze woorden misleiden, want wie God ongehoorzaam is, wordt getroffen door zijn toorn. 7 Gedraag u dus niet zoals zij, 8 want eens was u duisternis maar nu bent u licht, door uw bestaan in de Heer. Ga de weg van de kinderen van het licht. 9 Het licht brengt goedheid voort en gerechtigheid en waarheid. 10 Onderzoek wat de wil van de Heer is. 11 Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, 12 want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden. 13 Maar alles wat door het licht ontmaskerd wordt, wordt openbaar, 14 en alles wat openbaar wordt, is zelf licht. Daarom staat er:
‘Ontwaak uit uw slaap,
sta op uit de dood,
en Christus zal over u stralen.’
15 Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen maar als verstandige mensen. 16 Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd. 17 Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil. 18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen 19 en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer 20 en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.

quote:

Waar staat in de bijbel dat je verplicht je zonden moet belijden tegenover de hele gemeente? Bij mijn weten hoeft dat alleen bij God... Bij hem moet je zijn over vergeving, daar kan de gemeente niets aan doen.

quote:

Jacobus 5
16 Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet. 17 Elia was een mens als wij, en nadat hij vurig had gebeden dat het niet zou regenen, is er drieëneenhalf jaar lang geen regen gevallen op het land. 18 Toen bad hij opnieuw, en de hemel gaf regen, en het land bracht zijn vrucht weer voort.
19 Broeders en zusters, als een van u afdwaalt van de waarheid en een ander laat hem daarheen terugkeren, 20 dan mag hij weten: wie een zondaar van het dwaalspoor terugbrengt, redt hem van de dood en wist tal van zonden uit.

quote:

EN het is vershrikkelij kdat dan net de moetjes maar schuldbelijdenis moeten doen omdat dat toevallig zichtbaar is. Het meest kortzichtige wat bestaat en een grote dwaling in de kerk naar mijn idee... Iedereen die bij openbare schuldbelijdenis zit om het aan te horen zou moeten beginnen over zijn eigen zonde...

Lees de brief van Jakobus nog eens op je gemak door. En ik heb geloof ik al eerder gepost hoe ik schuldbelijdenis lees. Namelijk volgens Jacobus. Ik ben niet vrijgemaakt ik doel dus ook helemaal niet op formulieren van openbare schuldbelijdenis, maar op schuldbelijdenis zoals de Bijbel erover spreekt.

quote:

Vergeving van een zonde tegen God is iets tussen jou en God, en de mensen moeten er nie een paar zonden uitpikken op schuldbelijdenis over te laten doen.

Daar denkt Jakobus dus anders over. En aangezien Jakobus geïnspireerd was door de Geest neem ik zijn woorden als uitgangspunt

quote:

Maar ja wel typisch menselijk om er zo mee om te gaan, ik zie dat bijvoorbeeld ook als zonde.
Tsja. En daarmee kun je alle kritiek wegwuiven is het niet? Zou je het ook kunnen zien als omzien naar elkaar (denk aan het vermanen in Mattheüs 18). Dat is liefde, geen zonde. Ik ben het ermee eens dat er niet altijd zuiver mee omgegaan wordt, maar vanuit de Bijbel is het een teken van liefde, van geven om elkaar. Als je weet dat iemand zich van God verwijderd en zondigt is het je plicht om als broer of zus in Christus hem te vermanen, opdat ook hij het Koninkrijk zal zien.

[q]Wel zou het goed zijn gewoon eens te praten over de zonde die je doet en of je er berouw van hebt...[/quote]
Inderdaad. Daarom schrijft Jakobus zijn brief ook denk ik. :)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2005, 05:48:40 pm door Roodkapje »

Lilian

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 06, 2005, 05:49:15 pm »
tja schuldbelijdenis bij mensne onder elkaar zie ik heel anders, maar voor de kerkeraad enzo nee... Maar het kan zeker geen kwaad om gewoon eens tegenover anderen over je zonden en je gevoelens erbij te praten. Mooie duidelijk tekst overigens uit Jakobus.
Waar ik dus op tegen ben is de schuldbelijdenis van de vrijgemaakte kerk (weet niet of er meer zijn die het hebben maar daar kom ik oorspronlijk uit)

<knip knip>
Inderdaad, dat valt reuze mee, je raakt alleen verder verwijderd van de liefdevolle omgang met God, wat kan daar nou erg aan zijn?  (Sorry hoor...)
<einde knip knip>

Beetje vreemd hoe je reageert maar zal er toch op in gaan. Waarom raak je verder verwijderd van de liefdevolle omgang met God? Ja alleen op het moment zelf, maar elke keer dat je oprecht vraagt om vergeving en vraagt of Hij je wilt leiden enzovoort kom je juist dicht bij God. Niet dat je dus meer zonden MOET doen om bij God te komen maar dat verwijderd raken van de liefdevolle omgang met God is maar tijdelijk, tenminste zolang je oprecht spijt hebt van je daden...

Zo bedoel ik het maar ja als jij er zo op moet reageren dan moet dat maar... Komt een beetje over alsof je mij maar wat vind lullen ofzo...

Ook ik heb mijn fouten en zie dingen niet altijd goed. Ook ik dwaal wel eens op de weg en heb het lang niet altijd bij het rechte eind maar ben wel bereid om erover te discussieren. Verwacht alleen wel gewoon een normale reactie...

Lilian

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 06, 2005, 05:52:29 pm »
en nogmaals, het laatste stukje was niet goed geladen van je reactie, ik ben dus tegen op openbare schuldbelijdenis van de net wat opvallende zonden dat je naam in de kerk genoemd wordt enzovoort.
Ik ben er zeker niet op tegen om schuld en zonde in groepjes te vertellen aangezien je veel van elkaar kunt leren. En iemand wijzen op een duidelijke zonde zie ik ook heus wel als juist. Maar niet dat er door mensen een aantal zonden worden uitgepikt die daardoor lijken erger te zijn.

Misschien dat in dat daglicht mijn reactie wat duidelijker is?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 06, 2005, 05:54:01 pm »
Ik moest aan deze tekst denken:

quote:

Romeinen 6 1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak. 17 Maar God zij gedankt: u was slaven van de zonde, maar nu gehoorzaamt u van ganser harte de leer waaraan u zich hebt toevertrouwd, 18 en bevrijd van de zonde hebt u zich in dienst gesteld van de gerechtigheid. 19 Ik druk me zo gewoon mogelijk uit, omdat het anders uw begrip te boven gaat. Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven. 20 Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. 21 Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven. 23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 06, 2005, 06:04:01 pm »
Lilian, hoezo heeft de zonde geen verwoestende kracht in ons leven? Ik kan me voorstellen dat Roodkapje over die uitspraak valt. Mede door de gevolgen van de zonde zie je dat in de gemeente men niet open met elkaar kan omgaan. Zou dat wel zo zijn dan is deze discussie verder ook niet nodig want iedereen zou gewoon zeggen wat hij/zij fout/goed doet.

Ik ben het met je eens dat je niet een specifieke zonde eruit moet pikken zoals in het verleden gebeurde. Schuldbelijdenis hoort ook vanuit de "dader" te komen en niet afgedwongen te worden door anderen zoals de kerkenraad. Maar zoals al eerder gezegd...soms kan het nodig zijn omdat iemand enorm beschadigd is (in de gemeente) door wat ie gedaan heeft. Openlijk de mensen zeggen dat je dan anders verder wilt leven, lijkt me een hele goede zaak.  Maar het moet vanuit die persoon zelf komen.

Lilian

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 06, 2005, 06:10:03 pm »
zijnkind, dat heb ik mijns inziens duidelijk genoeg omschreven toch?
Zonden zijn verschrikkelijk maar het feit dat God zelfs daarom nog van je houd als je oprecht spijt hebt ervaar ik niet als iets verwoestends.. Het brengt mij dichter bij God en zorgt er bij mij voor dat ik erge spijt heb van de zonde juist door Zijn onvoorwaardelijke liefde.

Als het verwoestend is zou je blijvend van God verwijderd raken maar dat is als het goed is niet zo.

Verder hoeft niemand over een mening van een ander te vallen toch? Gewoon elkaars meningen respecteren.

Maar ik zal jullie wel helemaal verkeerd begrijpen. En als ik jullie wel goed begrijp dan heb ik het gewoon heel anders geleerd...

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 06, 2005, 06:14:27 pm »
Een definitieverschil dus. Uiteraard is het niet verwoestend voor de relatie met God als het goed is. Maar die relatie is er dan ook omdat God hem maakt en God is wel zonder zonde. Wij kunnen die relatie niet meer beginnen. Zo verwoestend is de zonde dus weer wel. En ja, ook in ons leven verwoest de zonde veel. Zo erg dat men kan gaan twijfelen aan God. En dan komt iets anders om de hoek kijken. Gods genade waardoor we behouden blijven.

Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor. Soms wordt het wat scherp verwoord maar dat hoort bij een forum. Groeten: Peter.

Lilian

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 06, 2005, 06:16:26 pm »
denk ook dat het een definitieveschil is, want de tekst uit romeinen stem ik volledig mee in... Als een ander dat ook doet dan denken we volgensmij toch hetzelfde.

DV1954

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 07, 2005, 10:16:23 am »
Corry ten Boom heeft eens een tekening gemaakt wat mij erg bij staat. Hierop was het kruis van Jezus geplaatst in het water. In dat water bevonden zich onze zonden. Het kruis ontsteeg onze zonden. Op het kruis was een bordje geplaatst hierop stond 'verboden te vissen'. Ik denk dat dit ook toepasbaar is op schuldbelijdenis en op hoe we Jacobus moeten lezen. Wanneer we zonden doen waarmee we andere beschadigen dan moeten we de personen die we beschadigd hebben om vergeving vragen, deze zonden moeten we niet onuitgesproken laten. Wanneer we onze fouten tegenover anderen erkennen en die toegeven en bespreken met degene die we hebben beschadigd dan kunnen de problemen en de beschadiging die we hebben aangericht hersteld worden. We moeten anderen niet dwingen om verborgen zonden openbaar te maken. Deze staan tussen de zondaar en God. Deze zonden moeten we belijden aan God en dat hoeft dus niet openbaar.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 13, 2005, 08:30:00 am »
Toevallig kwam ik deze tekst tegen en vroeg me af of die niet hier mee te maken had:

1 Tim 5
20 Wie in zonde leven, moet gij in aller tegenwoordigheid bestraffen, opdat ook de overigen ontzag hebben.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 13, 2005, 12:29:53 pm »
Tuurlijk, ideeën omtrent openbare schuldbelijdenis zijn heus afgeleid uit de Bijbel, die komen niet zomaar uit de lucht vallen. Lees de brief van Jakobus ook maar eens.