quote:
Inderdaad, dat valt reuze mee, je raakt alleen verder verwijderd van de liefdevolle omgang met God, wat kan daar nou erg aan zijn?

(Sorry hoor...)
quote:
Ik ben een zondaar, zo ben ik geboren en zo ga ik dood. Maar juist door de zonden die ik doe en daarbij het besef dat God ondanks dat van mij houd zorgt ervoor dat ik meer met God wil doen, meer bij Hem wil zijn. Zijn liefde is onvoorwaardelijk en zo hoeft een zonde dus geen verwoestende kracht te zijn.
quote:
Efeziërs 4
17 Op gezag van de Heer zeg ik u dus met klem: ga niet langer de weg van de heidenen met hun loze denkbeelden. 18 In hun geest heerst duisternis en ze zijn vervreemd van het leven met God, omdat ze hem niet kennen en hun hart voor hem gesloten hebben. 19 Afgestompt als ze zijn, geven ze zich over aan losbandigheid en storten ze zich in allerlei zedeloze praktijken. 20 Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! 21 U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen? Door Jezus wordt duidelijk 22 dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, 23 dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden 24 en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid. 25 Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen. 26 Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid, 27 geef de duivel geen kans. 28 Laat wie steelt niet meer stelen, maar eerlijk de kost verdienen door zelf hard te werken om iets weg te kunnen geven aan wie het nodig heeft. 29 Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goed doen aan wie ze hoort. 30 Maak Gods heilige Geest niet bedroefd, want hij is het stempel waarmee u gemerkt bent voor de dag van de verlossing. 31 Laat alle wrok en drift en boosheid varen, alle geschreeuw en gevloek, en alle kwaadaardigheid.
32 Wees goed voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft.
Efeziërs 5:
1 Volg dus het voorbeeld van God, als kinderen die hij liefheeft, 2 en ga de weg van de liefde, zoals Christus, die ons heeft liefgehad en zich voor ons gegeven heeft als offer, als een geurige gave voor God.
3 Laat er bij u geen sprake zijn van ontucht of zedeloosheid, of van hebzucht – deze dingen horen niet bij heiligen. 4 Ook dubbelzinnige, oppervlakkige en platvloerse taal is ongepast – spreek liever woorden van dank. 5 Want u moet goed weten dat iemand die in ontucht leeft, zedeloos of hebzuchtig is – dat is allemaal afgoderij – geen deel kan hebben aan het koninkrijk van Christus en van God. 6 Laat u door niemand met loze woorden misleiden, want wie God ongehoorzaam is, wordt getroffen door zijn toorn. 7 Gedraag u dus niet zoals zij, 8 want eens was u duisternis maar nu bent u licht, door uw bestaan in de Heer. Ga de weg van de kinderen van het licht. 9 Het licht brengt goedheid voort en gerechtigheid en waarheid. 10 Onderzoek wat de wil van de Heer is. 11 Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, 12 want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden. 13 Maar alles wat door het licht ontmaskerd wordt, wordt openbaar, 14 en alles wat openbaar wordt, is zelf licht. Daarom staat er:
‘Ontwaak uit uw slaap,
sta op uit de dood,
en Christus zal over u stralen.’
15 Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen maar als verstandige mensen. 16 Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd. 17 Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil. 18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen 19 en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer 20 en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.
quote:
Waar staat in de bijbel dat je verplicht je zonden moet belijden tegenover de hele gemeente? Bij mijn weten hoeft dat alleen bij God... Bij hem moet je zijn over vergeving, daar kan de gemeente niets aan doen.
quote:
Jacobus 5
16 Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet. 17 Elia was een mens als wij, en nadat hij vurig had gebeden dat het niet zou regenen, is er drieëneenhalf jaar lang geen regen gevallen op het land. 18 Toen bad hij opnieuw, en de hemel gaf regen, en het land bracht zijn vrucht weer voort.
19 Broeders en zusters, als een van u afdwaalt van de waarheid en een ander laat hem daarheen terugkeren, 20 dan mag hij weten: wie een zondaar van het dwaalspoor terugbrengt, redt hem van de dood en wist tal van zonden uit.
quote:
EN het is vershrikkelij kdat dan net de moetjes maar schuldbelijdenis moeten doen omdat dat toevallig zichtbaar is. Het meest kortzichtige wat bestaat en een grote dwaling in de kerk naar mijn idee... Iedereen die bij openbare schuldbelijdenis zit om het aan te horen zou moeten beginnen over zijn eigen zonde...
Lees de brief van Jakobus nog eens op je gemak door. En ik heb geloof ik al eerder gepost hoe ik schuldbelijdenis lees. Namelijk volgens Jacobus. Ik ben niet vrijgemaakt ik doel dus ook helemaal niet op formulieren van openbare schuldbelijdenis, maar op schuldbelijdenis zoals de Bijbel erover spreekt.
quote:
Vergeving van een zonde tegen God is iets tussen jou en God, en de mensen moeten er nie een paar zonden uitpikken op schuldbelijdenis over te laten doen.
Daar denkt Jakobus dus anders over. En aangezien Jakobus geïnspireerd was door de Geest neem ik zijn woorden als uitgangspunt
quote:
Maar ja wel typisch menselijk om er zo mee om te gaan, ik zie dat bijvoorbeeld ook als zonde.
Tsja. En daarmee kun je alle kritiek wegwuiven is het niet? Zou je het ook kunnen zien als omzien naar elkaar (denk aan het vermanen in Mattheüs 18). Dat is liefde, geen zonde. Ik ben het ermee eens dat er niet altijd zuiver mee omgegaan wordt, maar vanuit de Bijbel is het een teken van liefde, van geven om elkaar. Als je weet dat iemand zich van God verwijderd en zondigt is het je
plicht om als broer of zus in Christus hem te vermanen, opdat ook hij het Koninkrijk zal zien.
[q]Wel zou het goed zijn gewoon eens te praten over de zonde die je doet en of je er berouw van hebt...[/quote]
Inderdaad. Daarom schrijft Jakobus zijn brief ook denk ik.