Auteur Topic: Wanneer klaar om belijdenis te doen?  (gelezen 5612 keer)

arjoderoon

• Bekijk profiel
Wanneer klaar om belijdenis te doen?
« Reactie #50 Gepost op: maart 17, 2004, 08:46:42 pm »
quote:
op 06 May 2003 16:13:02 schreef Garfield:
[...]

Knap ingewikkeld, ik moest ook wel een paar keer lezen om je verhaal te begrijpen, omdat je af de neiging hebt om van de hak op de tak te springen ( is opbouwend bedoeld  )en ik me in de evangelische visie op verbond-doop-'belijdenis' moest verplaatsen. (waar ik het dus niet mee eens ben, verbaast je waarschijnlijk niet)

Wat jouw opmerking betreft, dat er 'velen' zouden zijn die uit 'gewoonte' belijdenis zouden doen, ik kan er niet over oordelen of het werkelijk velen zijn. Ik denk dat je hiermee de velen te kort doet die het wel uit volle overtuiging doen.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe bij jullie omgegaan wordt met het tot bekering komen. Is er een bepaalde leeftijd waarop dit gebeurd zou moeten zijn? (je gaf geloof ik namelijk al aan dat er discussie bij jullie gaande was over de leeftijd waarop mensen/kinderen gedoopt zouden kunnen worden, of heb ik het mis?)
--------------------------------------------------------------------------------

Hier nog iemand die uit gewoonte belijdenis deed en heel graag af wilde van catechasatie.

denk dat je afbreuk doet aan de mensen die niet puur uit gewoonte belijdenis gedaan hebben door te zeggen dat het er velen zijn. net zoals garfield zei.
Het is wel mogelijk dat er mensen zijn die belijdenis gedaan hebben onder "sociale druk" omdat het van hen verwacht werd omdat ze een bepaalde leeftijd bereikt hadden. Dat wil niet zeggen dat zij er niet zelf achter staan.
Wel denk ik dat het nou niet echt positief is als je mensen min of meer verplicht belijdenis te doen.
Ik heb nu wel het idee dat tegenwoordig dus wel aandacht is voor persoonlijke overtuiging. Dat je belijdenis moet doen als jij er aan toe bent. Dat je zeker weet dat je voor Hem wilt leven. En het moment dat je dat wilt, is niet aan een leeftijd gebonden.
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.