Auteur Topic: Geloven en verkering hebben, hoe ver mag je gaan  (gelezen 2824 keer)

serial

• Bekijk profiel
Geloven en verkering hebben, hoe ver mag je gaan
« Gepost op: maart 08, 2004, 09:19:54 am »
Ik heb sinds kort een vriendin, het klikt erg goed samen en wij zijn God erg dankbaar voor wat Hij ons geeft.
Wij zijn allebei een beetje twijfelaars.

wat mag nu wel in de verkeringstijd, hoe ver mag je gaan?
Wij kunnen hierover erg weinig vinden, misschien dat iemand ons kan helpen.

Zoenen, dat zal wel moegen denk ik, en strelen, hoever mag je daarin gaan?
Mag je elkaar ook bevredigen?

Dat zijn toch vragen waar wel veel mensen over nagedacht hebben lijkt mij.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 08, 2004, 10:01:36 am »
Daar kan geen mens je een - in jouw situatie - passend antwoord op geven. Weet wel dat je in Gods ogen op een bepaald moment getrouwd bent, en dat je die ander dan niet meer mag verlaten tot de dood jullie scheidt.

serial

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2004, 10:14:19 am »
Bdankt voor je reactie!
Wij, mijn vriendin en ik dan, hebben duidelijk besloten, geen geslachtsgemeenschap te hebben voor het huwlijk.

Ik zou over dit onderwerp best eens willen praten met een dominee, maar durf niet zo goed naar hem toe te gaan.

Het is natuurlijk ook niet zomaar een opnderwerp.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2004, 11:01:53 am »
Gemeenschap hebben in de bijbel omvat wel veel meer dan alleen geslachtsgemeenschap. Het omvat ook het samenleven... (en dan bedoel ik daar niet samenwonen mee).
Ik heb er een keer een preek over gehoord en weleens met vriendinnen over gepraat, maar verder heb ik er ook niet zoveel verstand van. Misschien dat iemand anders hier iets van afweet?
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2004, 11:16:06 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israƫl! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 08, 2004, 12:51:52 pm »
Ga 's naar www.refoweb.nl, klik op 'Vragen', ' Alie Hoek'. Zij (= christelijke huisarts) heeft hier boekjes over geschreven en beantwoordt op die website allerlei vragen die gaan over 'hoe ver mag je gaan' enzo.
[Prediker 7:29]

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2004, 01:43:42 pm »
mag? van wie?
God, dominee, papa en mama, buurman...?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

serial

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2004, 01:56:31 pm »
In Gods ogen bedoelde ik.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 08, 2004, 02:49:30 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 10:14:19 schreef serial:
Bdankt voor je reactie!
Wij, mijn vriendin en ik dan, hebben duidelijk besloten, geen geslachtsgemeenschap te hebben voor het huwlijk.

Ik zou over dit onderwerp best eens willen praten met een dominee, maar durf niet zo goed naar hem toe te gaan.

Je mag wel met mij mailen Serial. Ik ben geen dominee, maar wel iemand die daar ervaring in heeft.
Mijn email-adres: heidi@gelooft.nl

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2004, 05:17:21 pm »
De boeken van Walter Trobisch zijn ook goed leesbaar.
Verder een man is meer lichamelijk georienteerd dan een vrouw. In de verkeringstijd vooral, maar ook later natuurlijk, proberen een geestelijke relatie op te bouwen. Als dit later nog moet terwijl het lichamelijk allemaal al mag is een stuk lastiger.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Rachmaninov

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 08, 2004, 06:43:02 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 10:14:19 schreef serial:
Bdankt voor je reactie!

Eigenlijk is dat heel jammer, dan je niet naar een dominee durft te gaan!
Ik vind dit een volstrekt normaal onderwerp, en ben ervan overtuigd dat iedere dominee jouw vragen serieus zal nemen. Gesprekken hierover horen tot het pastoraat; m.a.w. hier zijn dominees voor! Gewoon doen dus.

Over het onderwerp zelf, in alle bescheidenheid: je hebt het over "tot hoever
mag je gaan" en je geeft zelfs concreet dingen aan; zoenen, bevredigen.
Kijk uit dat jullie niet alles gaan benoemen en af gaan bakenen. Er zal toch
ook nog iets van spontaniteit over moeten blijven. Als je van elkaar houdt,
en elkaar respecteert, dan is het m.i. helemaal niet nodig om van alles vooraf
vast te leggen, wat wel en niet kan. Liefde is iets meer dan dingen niet of wel
mogen. Liefde is wat mij betreft, er voorelkaar zijn, elkaar begrijpen, met elkaar praten en van elkaar genieten. Zolang je respect hebt voorelkaar, hoef je helemaal niks vast te leggen, en zul je verantwoord bezig zijn.
Besteed alle tijd maar aan elkaar, en niet aan problemen over wat wel en niet kan. In principe heeft niemand daar iets mee te maken, ik ook niet.
Dat is een zaak van jullie zelf!

Dederike

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 08, 2004, 08:31:41 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 18:43:02 schreef Rachmaninov:
[...]

Eigenlijk is dat heel jammer, dan je niet naar een dominee durft te gaan!
Ik vind dit een volstrekt normaal onderwerp, en ben ervan overtuigd dat iedere dominee jouw vragen serieus zal nemen. Gesprekken hierover horen tot het pastoraat; m.a.w. hier zijn dominees voor! Gewoon doen dus.

Over het onderwerp zelf, in alle bescheidenheid: je hebt het over "tot hoever
mag je gaan" en je geeft zelfs concreet dingen aan; zoenen, bevredigen.
Kijk uit dat jullie niet alles gaan benoemen en af gaan bakenen. Er zal toch
ook nog iets van spontaniteit over moeten blijven. Als je van elkaar houdt,
en elkaar respecteert, dan is het m.i. helemaal niet nodig om van alles vooraf
vast te leggen, wat wel en niet kan. Liefde is iets meer dan dingen niet of wel
mogen. Liefde is wat mij betreft, er voorelkaar zijn, elkaar begrijpen, met elkaar praten en van elkaar genieten. Zolang je respect hebt voorelkaar, hoef je helemaal niks vast te leggen, en zul je verantwoord bezig zijn.
Besteed alle tijd maar aan elkaar, en niet aan problemen over wat wel en niet kan. In principe heeft niemand daar iets mee te maken, ik ook niet.
Dat is een zaak van jullie zelf!

Tuurlijk gaat dit over intieme dingen tussen 2 personen die een relatie hebben, dat hoeft naar mijn mening echter niet te betekenen dat er niet over gepraat moet/mag worden. Het is denk ik juist goed als je hierin eerlijk bent tegenover elkaar en daarin een stukje bescherming zoekt. Wat bedoel je precies met respect hebben voor elkaar? Dat is nogal een vaag begrip in deze context. Leidt dat automatische tot verantwoord bezig zijn? Juist over zulke dingen praten lijkt me heel goed zodat je elkaar dan ook kan helpen.

Renske

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 08, 2004, 10:36:14 pm »
Misschien dat je hier iets aan hebt:
http://www.dlinde.nl/seks/verschil.htm
hier staan geen kant en klare antwoorden op, want volgens mij krijg je die niet, maar misschien wel verhelderende informatie.
Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de HERE van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God.

Michelle

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 08, 2004, 10:52:31 pm »
Ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt waar je de grens moet trekken. Als jij denkt dat je op een bepaald punt gewoon niet verder moet gaan, omdat je je anders schuldig voelt, dan moet je dat gewoon niet doen.

Rachmaninov

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 08, 2004, 11:49:09 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 20:31:41 schreef Dederike:
[...]

Tuurlijk gaat dit over intieme dingen tussen 2 personen die een relatie hebben, dat hoeft naar mijn mening echter niet te betekenen dat er niet over gepraat moet/mag worden. Het is denk ik juist goed als je hierin eerlijk bent tegenover elkaar en daarin een stukje bescherming zoekt. Wat bedoel je precies met respect hebben voor elkaar? Dat is nogal een vaag begrip in deze context. Leidt dat automatische tot verantwoord bezig zijn? Juist over zulke dingen praten lijkt me heel goed zodat je elkaar dan ook kan helpen.

Vreemd, dit snap ik niet helemaal.....jij schrijft dat "het juist goed is om met elkaar te praten".......Heb ik iets anders beweerd? Lees mijn oorspronkelijke bericht nog even......
Verder vind ik "respect" hebben voorelkaar helemaal niet zo'n vaag begrip. En m.i.,  ben je dan voor wat betreft verantwoord bezig zijn al een heel eind op de goede weg.