Auteur Topic: Kringgebed  (gelezen 9486 keer)

Amber

• Bekijk profiel
Kringgebed
« Gepost op: januari 26, 2003, 02:24:47 pm »
Waar vind ik in de bijbel een duidelijke aanwijziging ter onderbouwing van het kringgebed ? Ik zelf heb in de bijbel geen aanwijzing kunnen vinden. Wel veel voorbeelden die gaan over een voorspreker, die bidt namens anderen (en dus het tegenovergestelde impliceert). De vraag komt voort uit een discussie over de plaats en de kracht van het gebed en de wijze waarop die vorm (zou moeten) krijg(t)(en) in de gemeenschap der heiligen. Ik ben heel benieuwd.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2003, 03:59:25 pm »
Waarom 'moet' je je per se houden aan de vormen die in de bijbel ge/beschreven staan?
Kijk verder naar andere argumenten, die zijn buiten de bijbel ook wel te vinden.

Harrie

• Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2003, 09:15:33 am »

quote:

op 26 Jan 2003 14:24:47 schreef Amber:
Waar vind ik in de bijbel een duidelijke aanwijziging ter onderbouwing van het kringgebed ? Ik zelf heb in de bijbel geen aanwijzing kunnen vinden. Wel veel voorbeelden die gaan over een voorspreker, die bidt namens anderen (en dus het tegenovergestelde impliceert). De vraag komt voort uit een discussie over de plaats en de kracht van het gebed en de wijze waarop die vorm (zou moeten) krijg(t)(en) in de gemeenschap der heiligen. Ik ben heel benieuwd.
Zou je die voorbeelden misschien even kunnen aanhalen? Dat zou de discussie even wat verder op gang helpen.

Amber

• Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2003, 07:54:29 pm »
In antwoord op het verzoek van Harrie. Teksten die wijzen op een voorbidder die namens anderen en voor anderen bidden zijn er erg veel. Ik geef daarom slechts een bloemlezing (niet uitputtend), misschien niet allen even ter zake, maar ze geven denk ik wel een indruk van hetgeen je in de bijbel tegenkomt:

Chronicles II 6:39 Hoor dan uit den hemel,
uit de vaste plaats Uwer woning, hun gebed en hun smekingen,
en voer hun recht uit, en vergeef Uw volk, wat zij tegen U
gezondigd zullen hebben.

Job 42:10 En de HEERE wendde de gevangenis van Job, toen hij gebeden
had voor zijn vrienden; en de HEERE vermeerderde al hetgeen Job
gehad had tot dubbel zoveel.

Luke 22:32 Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude;
en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders.

Acts 12:5 Petrus dan werd in de gevangenis bewaard; maar van
de Gemeente werd een gedurig gebed tot God voor hem gedaan.

Acts 20:35 Ik heb u in alles getoond, dat men, alzo arbeidende,
de zwakken moet opnemen, en gedenken aan de woorden van den
Heere Jezus, dat Hij gezegd heeft: Het is zaliger te geven,
dan te ontvangen.
Acts 20:36 En als hij dit gezegd had, heeft hij nederknielende
met hen allen gebeden.
Acts 20:37 En er werd een groot geween van hen allen; en zij,
vallende om den hals van Paulus, kusten hem;

Romans 10:1 Broeders, de toegenegenheid mijns harten, en
het gebed, dat ik tot God voor Israel doe, is tot hun zaligheid.

Philippians 1:3 Ik dank mijn God, zo dikwijls als ik uwer gedenk.
Philippians 1:4 (Te allen tijd in al mijn gebed voor u allen met
blijdschap het gebed doende)

Philemon 1:4 Ik dank mijn God, uwer altijd gedachtig zijnde in
mijn gebeden;

Dergelijke verzen lees ik nergens zodanig dat ze pleiten voor een kringgebed.
Ik kan ook nog wel een pleidooi motiveren juist tégen een kringgebed, maar graag zou ik eerst wel eens de argumenten vóór willen horen. Om te stellen dat de bijbel niet voorschijft hoe wij zouden moeten bidden is mij te gemakkelijk. God heeft ons niet voor niets het Onze Vader geleerd. Zo vrijblijvend is de bijbel dus ook weer niet, ze geeft ons blijkbaar aanwijzigingen en een leidraad. Net als de 10 geboden. Hoop dat dit verder bijdraagt.

Harrie

• Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2003, 10:17:49 pm »
Het ligt misschien aan mij maar ik nog niet in dat de bovenstaande teksten pleiten tegen een kringgebed.

Zelf vind ik bidden dmv van een kringgebed vrij positief. Wat dat betreft zie ik niet in waarom het niet goed zou zijn. Het geeft mij bij mij op den duur een intiemere band met de anderen uit de kring. Je bent vrij om te delen wat je op je hart hebt enzo.

Maar als de Bijbel anders leert wil ik daar best verandering in brengen. Maar dan zal je toch eerst eens wat sterker schriftbewijs moeten vinden denk ik.

Amber

• Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #5 Gepost op: januari 28, 2003, 08:13:09 pm »
Beste Harrie,

Het issue is ook niet om er tegen te zijn. Ik wil graag argumenten vóór horen. De bijbel noemt het gewoon nergens voor zover ik weet. Wel zijn er voorbeelden die er op wijzen dat er iemand anders voorgaat in gebed. Het lijkt mij bijzonder hinderlijk en misschien zelfs oneerbiedig als een groep mensen beurtelings het woord moet voeren. Logischer en veel netter is het als er 1 het woord doet. Net als in de politiek. Doe je dat niet dan wordt een chaos. Of net als bij een rechtzaak.
En er zijn veel andere voorbeelden te noemen. Wat te denken van een collecte. Als de redenering is dat de bijbel een collecte nergens noemt, en daarmee dus de weg open is om de collecte maar af te schaffen, dan voel je volgens mij wel dat de rapen gaar zijn als je die tóch afgeschaft wil hebben. Is dat dan de insteek die je moet kiezen om een argument vóór te verkrijgen ? Dan wordt het allemaal wel erg gemakkelijk, toch ?

Marloes

• Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #6 Gepost op: januari 28, 2003, 08:33:05 pm »

quote:

op 28 Jan 2003 20:13:09 schreef Amber:
En er zijn veel andere voorbeelden te noemen. Wat te denken van een collecte. Als de redenering is dat de bijbel een collecte nergens noemt, en daarmee dus de weg open is om de collecte maar af te schaffen, dan voel je volgens mij wel dat de rapen gaar zijn als je die tóch afgeschaft wil hebben. Is dat dan de insteek die je moet kiezen om een argument vóór te verkrijgen ? Dan wordt het allemaal wel erg gemakkelijk, toch ?
Om me er even mee te 'bemoeien' (ik ga er van uit dat dat mag :) ): Er is ergens een bijbeltekst over een collecte voor de heiligen in Jeruzalem, ik kan 'm alleen even niet terugvinden. Ik weet niet of die collecte tijdens de samenkomsten is gehouden, maar wel dat er wel voor elkaar gecollecteerd werd als dat nodig was.
[Prediker 7:29]

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #7 Gepost op: januari 28, 2003, 09:26:28 pm »
Mattheüs 6 : 5   Nu iets over het bidden. Wees niet zoals de huichelaars; die bidden zo dat iedereen het kan horen en zien, op de hoek van de straat en in de synagoge.

Mattheüs 6 : 6   Zij hebben hun beloning al. Als u bidt, moet u dat ergens doen waar u helemaal alleen bent. Doe de deur achter u dicht en bid in het geheim tot uw Vader. En uw Vader, Die al uw geheimen kent, zal u belonen.

Mattheüs 6 : 7   Als u bidt, doe dat dan niet langdradig en met zinloze woorden, zoals de andere volken doen. Want die denken dat hun gebeden worden verhoord als zij veel woorden gebruiken.

Mattheüs 6 : 9   Bid daarom dit gebed: Onze Vader in de hemel, wij eren Uw heilige naam.

Mattheüs 7 : 7   Bid en u zult ontvangen wat u bidt. Zoek en u zult vinden wat u zoekt.

Mattheüs 7 : 8   Klop en de deur zal voor u worden opengedaan. Want ieder die bidt, ontvangt. Wie zoekt, vindt. En voor wie klopt, gaat de deur open.

Mattheüs 14 : 23    Toen iedereen weg was, ging Hij alleen de berg op om te bidden.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Uit het bovenstaande gedeelte wordt door onze Heiland zelf aangegeven hoe we ons moeten gedragen tijdens het bidden. Ondanks dit durf ik niet te beweren dat kringgebed op grond van de bijbel niet mag. Vanuit dit gedeelte meen ik wel te leren dat het alleen zijn met God de beste plek is. Daniël is daarvan een duidelijk voorbeeld. Christus zelf bad ook alleen, ook wel met zijn discipelen en anderen, maar of dan het gebed opvolgend werd aangevuld dat kan ik niet met zoveel woorden vinden.

Kort samengevat als je niet alleen kunt bidden of niet doet met regelmaat, waag je dan niet aan een kringgebed, zorg eerst dat het persoonlijke gebed met God regelmaat krijgt. Natuurlijk wil ik hiermee niet beweren dat zij die niet deelnemen aan een kringgebed geen goede regelmaat in hun gebedsleven hebben.
de liefde kwetst niemands gevoel

Amber

• Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #8 Gepost op: januari 29, 2003, 07:38:41 pm »
In antwoord op Marloes: het voorbeeld over de collecte is in zoverre leuk dat het juist gaat om een leidraad vanuit de bijbel. Een mooi voorbeeld zijn de volgende teksten:
Mark 12:38 En Hij zeide tot hen in Zijn leer: Wacht u voor de Schriftgeleerden, die daar gaarne willen wandelen in lange klederen, en gegroet zijn op de markten;
Mark 12:39 En de voorgestoelten hebben in de synagogen, en de vooraanzittingen in de maaltijden;
Mark 12:40 Welke de huizen der weduwen opeten, en dat onder den schijn van lang te bidden. Dezen zullen zwaarder oordeel ontvangen.
Mark 12:41 En Jezus, gezeten zijnde tegenover de schatkist, zag, hoe de schare geld wierp in de schatkist; en vele rijken wierpen veel daarin.
Mark 12:42 En er kwam een arme weduwe, die twee kleine penningen daarin wierp, hetwelk is een oort.
Mark 12:43 En Jezus, Zijn discipelen tot Zich geroepen hebbende, zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat deze arme weduwe meer ingeworpen heeft, dan allen, die in de schatkist geworpen hebben.

Hieruit lees ik dat het goed is om te geven mits je een zuivere intentie hebt. Er staat niet dat je moet collecteren in de kerkdienst maar wel dat je gul mag zijn over datgene waar jij het beheer over voert en dat je dat van harte moet geven, in volle overtuiging, vanuit de liefde voor een ander (onbaatzuchtig). Dit soort richtlijnen leren dus een geloofshouding. Met het gebed is dat denk ik hetzelfde. Er staat nergens dat een kringgebed niet mag. Er staat echter ook nergens dat het wél mag. Toch kun je wel een hoofdgedachte destilleren uit de bijbel. Zulks in aansluiting op wat Johannes schrijft. Daniel bijvoorbeeld bad 3 keer per dag, maar wel in z'n kamertje.

Jammer dat er nog geen argument voor het kringgebed is genoemd waarvan ik zeg: ja, daarin zie ik nou een duidelijke onderbouwing. Typisch is dat Jezus ook  soms alleen bidt, in afzondering. Dan zou je toch geneigd zijn te zeggen dat een gebed als voorbede of als voorganger voor een groep (die voorbeelden heb ik al eerder genoemd) eerder te doen gebruikelijk is dan allen één voor één.

Marloes

• Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #9 Gepost op: januari 29, 2003, 10:01:49 pm »

quote:

op 29 Jan 2003 19:38:41 schreef Amber:
Jammer dat er nog geen argument voor het kringgebed is genoemd waarvan ik zeg: ja, daarin zie ik nou een duidelijke onderbouwing. Typisch is dat Jezus ook  soms alleen bidt, in afzondering. Dan zou je toch geneigd zijn te zeggen dat een gebed als voorbede of als voorganger voor een groep (die voorbeelden heb ik al eerder genoemd) eerder te doen gebruikelijk is dan allen één voor één.
Ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat het toch typisch is dat het gebed dat het meest gebruikt wordt om in het openbaar te bidden ('Onze Vader'), juist bedoeld was om zelf, alleen, te bidden.
[Prediker 7:29]

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2003, 04:07:18 pm »
Als je als kleine club gelovigen bij elkaar bent dan is dat al een intieme/vertrouwelijke sfeer. Dus niet op de straat. Het is goed iemand anders te horen bidden. Het wordt nog bemoedigender als die persoon voor mij bidt. Heeft iemand anders uit jouw kring al wel eens voor jou gebeden? Vraag er maar eens om. Je zult merken wat voor weldaad dat is. Ik kan geen voorbeelden uit de bijbel noemen dat men zo werkte, maar ik zou niet weten waarom je je zo op de letter moet vastpinnen. Voel je vrij. De Here geeft veel vrijheid in de omgang met Hem.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #11 Gepost op: februari 20, 2003, 07:13:14 pm »
Mattheus 18:19  Wederom, voorwaar Ik zeg u, dat, als twee van u op de aarde iets eenparig zullen begeren, het hun zal ten deel vallen van mijn Vader, die in de hemelen is.

Handelingen 4:24  En toen dezen het hoorden, verhieven zij eenparig hun stem tot God en zeiden: Gij, Here, zijt het, die geschapen hebt de hemel, de aarde, de zee en al wat daarin is;

1 Timotheus 2:8  Ik wil dan, dat de mannen op iedere plaats bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en twist.

Enkele teksten waaruit blijkt dat ook bidden een gezamenlijk gebeuren kan zijn. Misschien ook een aanwijzing om de handen dan maar op te heffen?
 O-)

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #12 Gepost op: februari 20, 2003, 07:55:05 pm »
Tip: lees hierover het boek "Open Lijnen" van Ds. Ph. Troost.
Gaat helemaal over het bidden, is een heel goed boek!
| Ps. 8:5,6 |

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #13 Gepost op: februari 21, 2003, 12:08:45 am »
Ook een heel belangrijke tekst is naar mijn mening: Handelingen 12:12 : Velen waren vergaderd in gebed.
Dit was toen Petrus in de gevangenis zat en bevrijd werd door Gods Engel. Hij klopte aan de deur terwijl er binnen een groep ('velen') voor Hem aan het bidden was.
Jammer is dat zij niet geloofden dat God hun gebed zou kunnen verhoren, want in eerste instantie doen ze de deur niet eens voor Petrus open, omdat ze niet kunnen/willen geloven dat Hij het is...

Pulpeet

• Bekijk profiel
Kringgebed
« Reactie #14 Gepost op: februari 21, 2003, 01:18:36 am »
Gezamenlijk gebed lijkt mij ook erg belangrijk. Het 'kringgebed' is niet de enige manier waarop dat kan. Wij zijn er op onze bijbelkring mee gestopt. Vaak zijn het dezelfde die bidden. En anderen, die het niet kunnen of durven, voelen zich tekort schieten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
We verzamelen nu een aantal gebedspunten, en dan is er een die voorgaat. Het samen voorbereiden van zo'n gebed zorgt voor betrokkenheid van iedereen.

Ik heb trouwen ook minder prettige ervaringen met kringgebed. Mensen kunnen, vaak onbedoeld, anderen in een bepaalde hoek zetten door de manier waarop ze voor die persoon bidden. Je kunt ook het gebed misbruiken om nog even je mening te laten horen.
Opbouwend bidden is moeilijk. De een kan dat beter dan de ander. Het lijkt me niet verstandig om van iedereen te verlangen dat hij of zij 'even' voorgaat.