Auteur Topic: Maart 2004: Elephant (11/3)  (gelezen 722 keer)

cochise

• Bekijk profiel
Maart 2004: Elephant (11/3)
« Gepost op: maart 11, 2004, 05:26:55 pm »
Hoewel ik al wat over deze film heb getikt wil ik toch nog een appart topic voor deze film gezien het feit dat hij sinds vandaag in de bioscoop draait

Regie: Gus Van Sant Cast: Alex Frost, Eric Deulen, John Robinson Genre: drama Details: USA (2003), 82 minuten

Hoewel achteraf vermeld wordt dat Elephant niet op feiten berust, is de verwijzing naar het Columbine drama van 1999 overduidelijk. Daarbij schoten twee jongens twaalf medescholieren en een docent dood alvorens de hand aan zichzelf te slaan. In de film wordt een aantal tieners gevolgd tijdens een normale schooldag. 's Middags gaan twee jongens echter over tot een zeer gewelddadige actie.
Regisseur van Sant behandelt in Elephant het geweld op scholen op een verfrissende wijze die duidelijk afwijkt van hoe een Amerikaanse mainstream film dit zou doen. Geen goede versus slechte personages, weinig spanningsopbouw, en geen dwingende soundtrack. De onchronologische opbouw van de film -de gebeurtenissen worden steeds herhaald vanuit het oogpunt van een ander personage- benadrukt dat oorzaak, gevolg en oplossingen geen hoofdzaken zijn. Er worden wel mogelijke oorzaken voor het ontsporen van de twee leerlingen gegeven: pesterijen, computergames, en nazi-propaganda. Deze komen echter zo terloops aan de orde dat ze meer dienen als ironische verwijzingen naar de gevoerde (media)discussie over dit soort geweld. "Cool!" roepen de jongens als ze de geweren bekijken, maar ze zijn zich niet bewust van het historische televisieprogramma over Hitler op de achtergrond.
Geheel tegen de tradities van Hollywood in, is Elephant ook niet gericht op inleving. De camera blijft op afstand en de hoofdpersonen worden niet gespaard. Van Sant houdt de toeschouwer bewust buiten de hoofden van de moordenaars en vertelt weinig over hun verleden. Hij lijkt uit te willen dragen dat we als buitenstaanders onmogelijk kunnen achterhalen wat daders tot dit soort tragedies drijft.

http://www.elephantmovie.com/

Een reden voor de extreme vormen die het geweld aanneemt, is wel in de film te vinden. Is het gemak waarmee tieners wapens kunnen verkrijgen de spreekwoordelijke 'elephant in de livingroom' waarnaar de titel verwijst? Besteedt dan niemand aandacht aan iets dat overduidelijk is? Van Sant's aanklacht heeft, ondanks een gouden Palm in Cannes, weinig gehoor gekregen. Immers, hoeveel de Amerikanen ook houden van een happy end, een oplossing in de vorm van een strenger wapenbeleid zit er in het land van de onbegrensde mogelijkheden vast niet in.
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2004, 05:42:14 pm »
Heeft iemand anders deze film al gezien? Ik kan me goed vinden in het bovenstaande verhaal. Heb geen spijt dat ik Elephant gezien heb, een erg onconventioneel filmpje en, juist doordat je niet in de hoofden van de personages kan kijken, erg indrukwekkend.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2004, 07:37:35 pm »
quote:
cochise schreef op 11 maart 2004 om 17:26:

Een reden voor de extreme vormen die het geweld aanneemt, is wel in de film te vinden. Is het gemak waarmee tieners wapens kunnen verkrijgen de spreekwoordelijke 'elephant in de livingroom' waarnaar de titel verwijst? Besteedt dan niemand aandacht aan iets dat overduidelijk is? Van Sant's aanklacht heeft, ondanks een gouden Palm in Cannes, weinig gehoor gekregen. Immers, hoeveel de Amerikanen ook houden van een happy end, een oplossing in de vorm van een strenger wapenbeleid zit er in het land van de onbegrensde mogelijkheden vast niet in.

Dat vond ik nog het meest schokkende van de hele film. Het gemak waarmee je in de VS een wapen kan bestellen via het internet. Met de gun dat die twee scholieren bestelde kon je een olifant mee omleggen.  

quote:
Pleun schreef op 04 april 2004 om 17:42:
Heeft iemand anders deze film al gezien?

Ja, ik  
« Laatst bewerkt op: april 04, 2004, 07:38:22 pm door Santaarnpaal »
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2004, 07:44:18 pm »
Ik moet opeens denken aan het gesprek in de trein, waarin ik vroeg wie je overhoop zou willen rijden als je dat mocht doen. De enige naam die me te binnen schoot was die van Jomanda. Maar ja, het is natuurlijk niet christelijk om iemand overhoop te rijden.  
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun