Auteur Topic: Geisoleerde individuen  (gelezen 941 keer)

pauline

• Bekijk profiel
Geisoleerde individuen
« Gepost op: februari 26, 2004, 12:20:45 pm »
Wat wordt er in onze kerken gedaan aan hulp naar geisoleerde individuen toe? Onder geisoleerde individuen versta ik mensen die geen/weinig contacten hebben met andere mensen en zich eenzaam voelen. Dit kan zowel buiten als binnen de kerken zijn!

Dederike

• Bekijk profiel
Geisoleerde individuen
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2004, 12:25:44 pm »
Ik zie bij ons in het kerkblad regelmatig een oproep staan voor singles/alleenstaanden. Er wordt dan een gezellige avond georganiseerd waarop mensen wat contacten kunnen leggen ipv moederziel alleen thuis te zitten. Goed initiatief lijkt me! Daarnaast heb je natuurlijk de mogelijkheid van gemeentekringen, bijbelkringen wijkavonden etc.

Macguinness

• Bekijk profiel
Geisoleerde individuen
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2004, 12:32:16 pm »

quote:

op 26 Feb 2004 12:25:44 schreef Dederike:
Ik zie bij ons in het kerkblad regelmatig een oproep staan voor singles/alleenstaanden.

Dat is echt het ergste wat je kunt doen voor een alleenstaande, het zal wel goed bedoeld zijn hoor, maar je voelt je zo wel weer in een hoekje gedouwd door de rest van de (getrouwde) gemeente. Alleenstaanden zijn volwaardige mensen en die moet je ook zo behandelen.
Je organiseerd toch ook niet een avond voor alleen maar getrouwde stelletjes ?

Ik ga er dan ook nooit heen.

Dederike

• Bekijk profiel
Geisoleerde individuen
« Reactie #3 Gepost op: februari 26, 2004, 12:49:20 pm »
Dat kan ik me ook wel een beetje voorstellen. Maar misschien dat anderen daar minder problemen mee hebben en zo'n avond wel gaaf vinden. Aan de andere kant is een alleenstaande niet zielig ofzo. Zo zie ik dat tenminste niet.
Maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden om mensen ergens bij te betrekken, denk bijvoorbeeld aan wekelijks vollybal of voetbal. Zo kan iemand en lekker actief zijn en mensen leren kennen. Dit voorbeeld treft natuurlijk maar een bepaalde doelgroep maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Nodig mensen uit om te komen eten, wat in studentenkringen heel normaal is :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Geisoleerde individuen
« Reactie #4 Gepost op: februari 26, 2004, 02:15:30 pm »

quote:

ipv moederziel alleen thuis te zitten.
Door zo'n opmerking maak je de alleenstaande wél zielig...  8)7 |:( :'(

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
Geisoleerde individuen
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2004, 03:51:15 pm »

quote:

Ik zie bij ons in het kerkblad regelmatig een oproep staan voor singles/alleenstaanden. Er wordt dan een gezellige avond georganiseerd waarop mensen wat contacten kunnen leggen ipv moederziel alleen thuis te zitten. Goed initiatief lijkt me! Daarnaast heb je natuurlijk de mogelijkheid van gemeentekringen, bijbelkringen wijkavonden etc.
Ben het eens met een eerdere opmerking dat dit heel typerend en confronterend is. Beter is het om iemand persoonlijk uit te nodigen, en niet alleen met als diepere achtergrond door getrouwde en met kinderen gezegende stellen als een opppas die toch niets beters te doen heeft. Maar gewoon vanuit een warme belangstelling. Of probeer zo iemand bi het gemeentewerk te betrekken. Vraag de persoon voor een commissie of iets dergelijks. Maar niet als zieligdoenerij want daar trappen ze niet in.

Dederike

• Bekijk profiel
Geisoleerde individuen
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2004, 03:59:51 pm »

quote:

op 26 Feb 2004 14:15:30 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Door zo'n opmerking maak je de alleenstaande wél zielig...  8)7 |:( :'(
Jammer, zo was het dus niet bedoeld, maar het onderwerp gaat niet over of alleenstaanden een bepaalde status hebben maar meer over het feit of kerken aandacht besteden aan mensen die weinig of geen contacten hebben. Ik ben benieuwd of anderen hier misschien zelf ervaring mee hebben?

Ik ga eerder al aan dat er naar mijn ervaring best veel activiteiten (voor elke doelgroep) georganiseerd worden waarbij je contacten op kan doen. Maar organiseren is natuurlijk 1 ding, opkomst is een 2e.

Zelf vind ik het soms wel moeilijk om mensen met weinig contacten op te merken, op dit moment ben ik er binnen de kerk zelf eentje denk ik (maar ja dat komt ook door mijn onregelmatige aanwezigheid en mijn tijdelijke status)

pauline

• Bekijk profiel
Geisoleerde individuen
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2004, 11:45:37 am »
leuk om zo reacties te zien op mijn vraag. Toch ben ik benieuwd wat er nou echt gedaan wordt voor geisoleerde mensen binnen de kerk. Echte duidelijke voorbeelden (naaste die singles-avonden). Vooral belangrijk vind ik het ook om te horen wat er door de gemeente en de kerkenraad voor de samenleving wordt gedaan. Hier zitten tenslotte heel veel geisoleerde individuen?! En is dat niet de taak van de kerk? Om voor de samenleving te zorgen?!