Auteur Topic: Hoeveel drank kun jij op?  (gelezen 9258 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Hoeveel drank kun jij op?
« Gepost op: januari 26, 2003, 09:04:34 pm »
Laatst was sprak ik iemand die een jeugdsoos in de kerk organiseerde. Het was er altijd heel erg druk en heel gezellig. De soos was begonnen zonder dat er alcohol geschonken werd, maar toen kwam er niemand. Nu schonk men wel alcohol en dat was het bezoekersaantal ten goede gekomen. Laatst had hij eens uitgerekend hoeveel drank er geschonken was en het kwam er op neer dat de gemiddelde bezoeker 6 glazen alcohol dronk. Maar ja, er waren er ook die geen alcohol dronken dus sommigen nuttigden wel meer dan 10 glazen. In principe schonk men ook door, omdat men echt niet in de gaten kon houden, wie nu hoeveel ophad. Alleen als iemand lastig werd, stopte men met schenken.

Alcohol moet kunnen, en ik vind het lekker om regelmatig een glaasje te drinken, het is in beperkte mate goed voor je gezondheid, en je mag ook best van alcohol genieten. Onze Schepper heeft het immers niet voor niets gegeven.

Mijn vraag nu is echter, hoeveel glaasjes drank kun jij op? Wanneer stopt verantwoord alcoholgebruik? En is een bar- of soosmedewerker mede-verantwoordelijk voor de hoeveelheden alcohol die iemand tot zich neemt? Wanneer spreek jij iemand aan op zijn alcoholgebruik?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2003, 09:15:45 pm »

quote:

op 26 Jan 2003 21:04:34 schreef izzewizze:
Mijn vraag nu is echter, hoeveel glaasjes drank kun jij op?

Ik: twee ofzo. Nooit uitgeprobeerd :)
Volgens mij werd er bij ons in de soos wel bijgehouden hoeveel je dronk, iig had je een briefje waarop geschreven werd hoeveel je al besteld had.
[Prediker 7:29]

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2003, 09:23:42 pm »
Ik lust graag een biertje maar ik drink het echt alleen omdat ik het gewoon lekker vind. Kwaliteit vind ik belangrijker dan kwantiteit. Ik kan ongeveer zo'n 6 pilsjes van 5% alcohol op zonder dat ik daar iets van merk. Ik ben één keer dronken geweest en dat was geen pretje. :((
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

JJB

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2003, 10:28:52 pm »
Ik ben SooZ(ial)-medewerker geweest, het is inderdaad vaak zo dat mensen veel drinken. Vooral door jeugd die voor het eerst een biertje drinken zonder bijzijn van hun ouders. Vaak waren zij diegene die de meeste "overlast" gaven. Daarbij is het de combinatie van de hoeveelheid drank met wat die personen gewend zijn.

Maar stel dat je op soosen de alcohol afgeschaft zou worden zou die jeugd ergens anders gaan experimenteren.  Jonge mensen willen erachter komen waar hun grensen liggen. Tevens is het een enorme uitdaging, omdat bier wordt geassocieerd met volwassenheid.
Een biertje in je hand geeft een veiliger gevoel, het geeft een beetje extra 'steun'.

Maar wat ik op kan? Ik drink niet meer dan ik lekker vind. Dat is meestal een flesje of drie.

Je kunt de verantwoordlijkheid voor de alcohol schenking niet bij de soozmedewerkers neerleggen, want vaak halen mensen voor meerdere personen en dan weet je niet voor wie.

Let liever op elkaar!!!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2003, 10:34:30 pm »
We proberen er op te leten maar hebben nog nooit extremen voorbeelden gehad maar we hebben zeker de regel dat ze ouder als 16 moeten zijn en hier letten we ook erg op en we vragen geregeld legitimatie :D
zelf drink ik iets van 5-7 biertjes op een avond maar soms ook maar 1 of 2 ligt er aan of ik er zin in heb.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2003, 12:16:56 am »
Nou, als ik moet rijden is 1 flesje of 2 glazen de max.
Op een gezellige avond is het 3 a 4 biertjes.

Ik ben zelf oud-voorzitter van een jeugdsoos. Bij ons werd sowieso pas na half 10 bier geschonken, er was altijd een oudere toezochthouder, en ook mensen van het jeugdbestuur hielden een oogje in het zeil.
Dat heeft nooit noemenswaardige problemen opgeleverd.
Een ieder weet van zichzelf wel wat hij kan hebben, de meeste kunnen er mee omgaan maar helaas niet iedereen.

Maar....als iedereen van te voren gedragsregels kent in de soos, dan weten ze ook de qonsequenties als ze zich misdragen.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2003, 12:17:39 am »
Overigens was ook bij ons 16 jaar de minimum leeftijd.:)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 28, 2003, 01:56:30 am »
hmmm.. voorbij een stuk of 15 pils word alles toch wat moeilijker.

Buiten wettelijke regels zoals het niet schenken van alcohol aan jeugd onder 16 en niet achter het stuur met drank op.
Moeten wij toch proberen om elkaar geen regels op te leggen. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. En moet zichzelf in de hand hebben.
Natuurlijk moet de groep ingrijpen als iemand zichzelf niet meer in de hand heeft. Maar betuttelen en regels vragen altijd om overtredingen. normen en waarden daar gaat het om;) respecteer iemands eigen verantwoordelijkheid. En oefen als groep geen druk uit op iemand om meer of minder te drinken.
Als iemand zich te buiten gaat moet die daar natuurlijk wel op worden aangesproken.

proost
geheelonthouder

gerbenn

• The challenge of modernity is
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2003, 10:14:17 am »
Drank kan een flink probleem zijn en steeds maar te veel drinken kun je denk ik niet meer combineren met serieus Christen zijn.
1) je weet niet wat je zegt, dus je kunt zomaar mensen of god beledigen

gerbenn

• The challenge of modernity is
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2003, 10:22:48 am »
Drank kan een flink probleem zijn en steeds maar te veel drinken kun je denk ik niet meer combineren met serieus Christen zijn.
1) je weet niet wat je zegt, dus je kunt zomaar mensen of god beledigen
2) je doet je eigen lichaam geweld aan, terwijl je lichaam eingenlijk niet van jou is
3) een verslaving is nooit goed, je zou eigenlijk maar aan 1 ding verslaafd moeten zijn en dat is de bijbel, Gods woord

Lekker cliché gesproken en heel heilig van mij, maar ik ga dus wel eens de fout in. Helemaal toen ik nog niet serieus met het geloof bezig was, was ik zeker wel 1 keer in de maand zat. En heeel soms gebeurt het me nu nog.

Ik denk dat het voor 90% te verklaren is door groepsdruk, al ligt die in kerksosen of andere christelijke uitgaansgelegenheden lager dan in het seculiere uitgaansleven heb ik het idee. Ik ben student en ik merk steeds weer als ik uitga, dat veel drinken gewoon stoer is. Hoe kansloos dat ook is, het is wel zo. Mensen die daar vatbaar voor zijn, zoals ik, zullen om ook erbij te horen misschien veel willen gaan drinken. Al praat ik dat niet goed, het is wel een verklaring.

Hoeveel alcohol kan ik op? Mede door mijn seculiere verleden (jemig wat een woorden) heel veel.

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 02, 2003, 12:03:52 am »
Ik drink niet zo vaak alcohol want daarna val ik zo ongeveer in slaap...:o
Wat trouwens wel weer erg goed werkt als je nog niet moe bent. Maar goed, ik vind alcohol ook absoluut niet belangrijk, als mensen t wel lekker vinden, prima, maar weet dan van jezelf hoeveel je kunt hebben.
Dat op een soos alcohol is, ook prima. Wel een veilige plek eigenlijk om teveel te drinken, omdat er daar een beetje op je gelet wordt. Je kan beter op een soos teveel drinken dan in de kroeg denk ik! En veel jongeren maken dat toch wel mee, dus dan liever in de soos.

henriette

• live life
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 02, 2003, 11:40:46 am »
Daar ben ik het niet mee eens, dat je in de soos meer kunt drinken omdat er dan meer op de gelet wordt.
ik vind dat dat juist in de kroeg gebeurt.
in de kroeg waar ik altijd komt wordt daar echt wel opgelet, als iemand zat aan de bar komt om wat te bestellen, krijgt die gene alleen maar water, maakt niet uit wat hij/zij besteld. en als ze dan lastig beginnen te doen, worden ze er uit gezet.
bij ons in de soos zijn er altijd wel een stuk of 5 die er ladder zat uitkomen, en waar dan ook weinig tegen gedaan wordt.
ik ga dan ook liever naar de kroeg dan naar de soos !

greetz henriette
live life... be happy

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 02, 2003, 01:55:23 pm »
ik denk niet hoor bij ons op de soos is het sinds een aantal jara beter gesleld vroeger waren er wel mensen die wel wat te veel biertjes drinken tegenworodig niet meer er wordt nu beter op gelet en ja de behoefte is er ook niet voor eigenlijk en ja in de kroeg denk ik dat mensen toch veel sneller meer bier drinken tenminste als ik uit eigen ervaring spreek, tegenwoordig let ik zelf ook erg op hoeveel ik drink ik wil het max op 5 6 biertjes houden en dan over op de 7up of cola.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 02, 2003, 02:44:35 pm »
Hoeveel glazen drank kan ik op ?
In de tijd dat ik nog ieder weekend in de kroeg zat stopte ik met drinken totdat ik niet meer op kon of als de kroeg dicht ging.
Bij de meeste mensen stopt dat gedrag op een gegeven moment. Bij mij ook.

Ik lust nog wel een glaasje hoor, ik spuug er niet in, maar ik ga er nu wat verstandiger mee om.

Als je jong bent ben je bezig met dingen te onderzoeken, uitproberen hoever je kunt gaan, dat is een heel normaal gedrag bij jongeren.(ook bij christelijke jongeren)
Ik denk dan ook dat we ons daar niet zoveel zorgen over moeten maken. (tenzij er eentje met alcoholvergiftiging thuiskomt, dan moet je oppassen) ;)

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 02, 2003, 04:44:12 pm »
Ik ben een keer dronken geweest en daar ben ik heel ziek van geweest. Dat was voor mij meer dan voldoende om de volgende keren goed op te letten. Vroeger toen ik nog iets jonger was kon ik best wel een aantal glazen negen á tien op. Tegenwoordig is vier wel het maximum. Ik wil graag de volgende morgen ook weer fit zijn.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 03, 2003, 02:47:06 pm »
Ik zou zeggen een Max van 4 pp
Zijn er die bij minder al aangeschoten/dronken raken is dat hun eigen verantwoordelijkheid
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Ronnie

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 06, 2003, 06:42:35 pm »
Wat betreft die soos-avonden. Ik heb wel eens begrepen dat daar een groot gedeelte van onze jeugd juist wel leert drinken. Of dan de nadruk op leren of op drinken valt weet ik niet. Dat zal voor een ieder verschillend zijn.
Zelf heb ik trouwens een voorkeur voor trappistjes,maar dat zal door mijn zuidelijke afkomst komen.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 24, 2003, 10:21:48 pm »
In mijn weblog van vandaag ga ik ook nog in op het begeleid drinken van kinderen.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 27, 2003, 05:26:13 pm »

quote:

Mijn vraag nu is echter, hoeveel glaasjes drank kun jij op? Wanneer stopt verantwoord alcoholgebruik? En is een bar- of soosmedewerker mede-verantwoordelijk voor de hoeveelheden alcohol die iemand tot zich neemt? Wanneer spreek jij iemand aan op zijn alcoholgebruik?

Ik kan meer op als ik dacht. De gevarenzone is bereikt als ik me erg moet inspannen om bepaalde handelingen te verrichten, zoals recht lopen en naar de wc gaan zonder te 'knoeien'

Verder vind ik dat medewerkers van een bar/soos idd (mede)verantwoordelijk zijn voor het alcoholgebruik van jongeren.

In het jeugdhonk van de kerk waar ik jarenlang heb vertoeft op zaterdagavonden werd trouwens geen sterke drank geschonken. Af en toe werd er wel een kratje pils ingeslagen, met name bij speciale gelegenheden. Het werkte prima eigenlijk, hoewel het vast drukker was geweest als we wel de beschikking hadden gehad over een tap.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 27, 2003, 07:36:06 pm »
Vrijdag bij gala toch redelijk door geschonken...
Maar niet echt last van gehad.. Begon wel tegen onbekenden te praten enz..
Maar dat is alleen gezellig..

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 27, 2003, 07:37:12 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 19:36:06 schreef Joesoef:
Vrijdag bij gala toch redelijk door geschonken...
Maar niet echt last van gehad.. Begon wel tegen onbekenden te praten enz..
Maar dat is alleen gezellig..
Te praten? Ik vond het zwaar schreeuwen :D
Live vanuit de luie stoel

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 27, 2003, 07:47:21 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 19:37:12 schreef Does:

Ssssttt.....
O-)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 27, 2003, 07:49:46 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 19:47:21 schreef Joesoef:

Ssssttt.....
O-)
:+
Live vanuit de luie stoel

de mir

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 27, 2003, 07:52:44 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 19:49:46 schreef Does:
op 27 Apr 2003 19:47:21 schreef Joesoef:

Ssssttt.....
O-)

LOL

Logical

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 13, 2003, 07:27:09 pm »
Een max instellen oid gaat een beetje moeilijk. Er zijn iets te veel omgevingsvariabelen die bepalen hoeveel iemand kan drinken zonder de bijwerkingen van alcohol te ervaren.
Iemand die medicatie als bijv. antidepressiva of vitamine A slikt kan al na 1 glas alcohol op z'n kop staan, terwijl iemand met een goede doorbloeding, een flinke maaltijd achter de kiezen en een flink lichaamsgewicht hebbende beste wel wat kan hebben.
Bestuurders van gemotoriseerde voertuigen dienen mijns inziens geen alcohol te gebruiken, zelfs niet ondanks dat de wet een kleine hoeveelheid toelaat.

Zelf nuttig ik op openbare gelegenheden zelden alcohol omdat ik liever ten volle helder en geconcentreerd wens te blijven. Thuis varieert het max van 2 tot 4.

Ellesar

• Summoning
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 30, 2003, 08:36:28 pm »

quote:

Mijn vraag nu is echter, hoeveel glaasjes drank kun jij op?
Dan is mijn vraag: Normaal bier, speciaal bier, pilsener of sterke drank?
Hertog Jan? mwah, biertje of 12 gaan er wel in op een avond

quote:

Wanneer stopt verantwoord alcoholgebruik?
heh? :?

quote:

En is een bar- of soosmedewerker mede-verantwoordelijk voor de hoeveelheden alcohol die iemand tot zich neemt?
nee, natuurlijk niet, je drinkt toch zelf? |:(

quote:

Wanneer spreek jij iemand aan op zijn alcoholgebruik?
niet.
Where Winters Forever Cry

AntoniusRex

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 30, 2003, 10:03:30 pm »
In een goed gezelschap, waarbij je zeker weet dat de mensen om je een ook lekker doordrinken en je die dus niet in een beschonken staat lastig kunt vallen kan de alcohol-consumptie maximaal zijn :)

Dan: 20 biertjes op een lange avond.

Maar bij hoge uitzondering natuurlijk. Op een "normaal" avondje uit, 7-8 biertjes, en dan een half uur door de kou naar huis fietsen en een glas water drinken, dan heb je al nergens meer last van.

Ellesar

• Summoning
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 30, 2003, 10:46:19 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 22:03:30 schreef AntoniusRex:
In een goed gezelschap, waarbij je zeker weet dat de mensen om je een ook lekker doordrinken en je die dus niet in een beschonken staat lastig kunt vallen kan de alcohol-consumptie maximaal zijn :)

Maar bij hoge uitzondering natuurlijk. Op een "normaal" avondje uit, 7-8 biertjes, en dan een half uur door de kou naar huis fietsen en een glas water drinken, dan heb je al nergens meer last van.
om maar even in "onze taal" te antwoorden:

http://forum.zwaremetalen.com/pics/blabla.gifhttp://forum.zwaremetalen.com/pics/bier.gif
en dat biertje meen ik
Where Winters Forever Cry

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 31, 2003, 12:20:15 am »

quote:

op 30 Jul 2003 22:03:30 schreef AntoniusRex:

20 biertjes op een lange avond?

Da's welgeteld hetzelfde als ongeveer een volledige fles Whiskey a 40% (daar gaan er zo'n 18 uit).

Da's best heftig *kijkt naar z'n 2e whiskey van vanavond*
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

AntoniusRex

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 31, 2003, 10:16:29 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 00:20:15 schreef Johan V.:
[...]

20 biertjes op een lange avond?

Da's welgeteld hetzelfde als ongeveer een volledige fles Whiskey a 40% (daar gaan er zo'n 18 uit).

Da's best heftig *kijkt naar z'n 2e whiskey van vanavond*
Ik zeg ook niet dat het gezond is. Moet dan ook niet te vaak gebeuren. :)

Miss_Kausalaya

• ***Punk WiLL NeVer Die***
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 29, 2003, 09:49:53 pm »
whahaha dit is echt weird...jullie doen moeilijk over roken, maar alcohol kan dan ineens wel weer (what the hell ever!)
***Punk WiLL NeVer Die***

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 30, 2003, 12:30:22 pm »

quote:

op 29 Aug 2003 21:49:53 schreef Miss_Kausalaya:
whahaha dit is echt weird...jullie doen moeilijk over roken, maar alcohol kan dan ineens wel weer (what the hell ever!)

wel stoer om opte kunnen scheppen over hoeveel drank je op kan |:(
niet dat ik niks drink
drink je omdat je het lekker vind om alleen maar om te kunnen zeggen dat weer een lading bier gezopen hebt :)
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Miss_Kausalaya

• ***Punk WiLL NeVer Die***
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 30, 2003, 02:32:39 pm »
ja beetje zielig hoor, hoeveel bier kan jij op...waar slaat het op?
***Punk WiLL NeVer Die***

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 07, 2003, 08:40:42 pm »
Toen ik 19 jaar oud was dronk ik twee liter Stroh Rum van 80% op 1 avond op...

Sommigen zullen nu waarschijnlijk reageren, dat kan niet want dan ben je dood?!
In principe kwam het daar wel op neer... 5 dagen en 5 nachten in een coma gelegen, toen ik weer bij mijn positieven kwam zei de arts... Door je grote lijf en omdat je al aardig immuun voor alcohol bent.. ben je blijven leven, maar ieder mens had dood geweest.

Nee, 't is toen geen waarschuwing geweest want ik bleef gewoon doordrinken...

Nu niet meer hoor... althans wel eens een biertje maar nimmer meer zoveel.. dat komt ook omdat ik Iemand heb leren kennen  ;)

Nu drink ik terwijl ik zit te rammelen op de computer zo'n 7-8 halve liters... meer moe'k niet doen, anders word ik verschrikkelijk melig... en wor'k de volgende morgen met een kater wakker... da's ook niet goed.  :|
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2003, 08:53:48 pm door fruitbat »
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 08, 2003, 01:51:30 am »
Hoeveel drank kan ik op? is vergelijkbaar met de vraag: van welke hoogte durf jij nog naar beneden te springen?
Het is natuurlijk wel stoer om veel te drinken, maar ja, in dat licht is het ook stoer om met 180 door de bebouwde kom te rijden.

De volgende 2 simpele criteria kunnen misschien helpen

Je hebt niet teveel op als je het volgende nog kunt:

- helder van geest uit je Bijbel lezen
- Met een goed geweten tot God bidden en Hem danken voor alles wat je doe avond/dag mocht doen.

Daarnaast is het misschien zinvol om de vraag van het topic iets te veranderen:

Hoeveel drank wil je op?