quote:
Mart schreef op 09 april 2004 om 15:25:[...]
wat is 'je hart aan Jezus geven'? kan je dat volledig in dit leven? als je je hart aan Jezus hebt gegeven, doe je dan geen zonde meer?
Is je hart aan Jezus geven hetzelfde als 'bekering'?
als je een wereldse levensstijl hebt, betekent dat dan dat je niet bekeerd bent?
Ikzelf denk dat 'bekering' inhoudt dat je weet hoe groot je zonde is, en dat je ook weet dat je aan de vergeving van die zonde zelf niks kunt doen. Tegelijk houdt dat in dat je in je leven van harte naar Gods geboden WIL leven. met de nadruk op willen, want het ook daadwerkelijk doen zal ons als zondige mensen nooit volledig lukken.
als je bekering op deze manier bekijkt is het ook duidelijk dat je je steeds weer opnieuw moet bekeren als zondig mens. dus met andere woorden, als je één keer bekeerd bent dan ben je er nog niet.
Je moet denk ik bijbels zien te formuleren wat bekering (of wedergeboorte ) inhoudt......
Ik denk dat als je je een keer hebt bekeerd, dat dat genoeg is om behouden te zijn.... Je moet dan wel Jezus aanvaard hebben als jouw verlosser.... Maw er van overtuigd zijn dat je er uit je zelf niet komt al doe je nog zulke 'goede' dingen.....
Maar als je dan je er verder niet meer zo meer bezig houdt wat het inhoudt om Christen te
zijn dan kan het inderdaad zijn dat je gewoon weer verder leeft als van te voren..... Je kunt dan werelds leven, maar dat houdt niet in dat je ineens weer verloren bent....
Want niemand kan je roven uit de hand van de Vader als je door je bekering Zijn eigendom bent geworden.....
Je kan leven als onveranderde mensen en
toch Christen zijn.... Maar dat is niet de bedoeling. Paulus noemt dit zo dat we dan nog vleselijk zijn....
Dwz je oude mens, je vlees, heeft het nog helemaal voor het zeggen..... Terwijl de Heilige Geest die je hebt ontvangen bij je wedergeboorte er wel
is maar niet de ruimte krijgt om jou nieuwe leven te laten groeien....... Je groeit als Christen door het woord van God te lezen.
Maar deze mensen in Corinthe hadden nog
melk nodig als babys, ze konden nog geen vast voedsel (meer uit het woord van God dan 'God houdt van jou")verdragen....
1 Cor. 3
1 En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen in Christus. 2 Melk heb ik u gegeven, geen vast voedsel, want dat kondt gij nog niet verdragen. Ja, dat kunt gij ook nu [nog] niet, 3 want gij zijt nog vleselijk. Want als er onder u nijd en twist is, zijt gij dan niet vleselijk, en leeft gij niet als (onveranderde) mensen?En dat 'nijd en twist' kunnen natuurlijk ook andere zaken zijn waardoor een christen zich niet meer onderscheidt van de ongelovigen.....
Je zou je ook af kunnen vragen:
Weet iemand die zich heeft bekeerd ook van wat het inhoudt, wat wedergeboorte inhoudt.... Dat is meer dan 'ik keer me naar God toe'..... Is iemand die zich heeft bekeerd ook al wedergeboren? Of moet Hij daar ook 'onderwijs' in krijgen wat dat inhoudt?
Maar misschien meng ik me nu in
bekering volgens het Gereformeerde leven......
Het is niet de bedoeling om jullie discussie te doorkruisen, maar ik heb ervaren dat men vaak niet
weet (en nu heb ik het over Gereformeerden van pakweg 30 jaar geleden in de synodale kerk.....) wat dit allemaal inhoudt....
Misschien is dit bij Vrijgemaakten anders, of ze gaan er al vanuit
dat je wedergeboren BENT - je wordt sowieso aangesproken als Gods kinderen....... Waar is dan de absolute noodzaak je te moeten bekeren.... Maar dit is misschien off-topic.....
Dus als jullie hier niet op in gaan is het ook goed