Auteur Topic: maart 2004: Gothika(18/3)  (gelezen 556 keer)

cochise

• Bekijk profiel
maart 2004: Gothika(18/3)
« Gepost op: maart 18, 2004, 05:27:37 pm »
Regie: Mathieu Kassovitz Cast: Halle Berry, Robert Downey Jr., Penelope Cruz Genre: thriller / horror Details: USA (2003), 105 minuten

In Gothika speelt Halle Berry een psychiater die werkzaam is op de 'zware afdeling' van een psychiatrisch ziekenhuis annex gevangenis. Op een dag rijdt ze naar huis, als uit het niets een meisje midden op straat opdoemt dat ze maar net kan ontwijken. Als Berry naar haar toe loopt om te vragen hoe het gaat, pakt het meisje haar beet en vervolgens gaat het beeld op zwart. In het volgende shot zien we haar zitten in een cel van het psychiatrisch ziekenhuis, niet als arts, maar als patiënt annex gevangene. Ze krijgt te horen dat ze wordt verdacht van de moord op haar man (die tevens directeur van de gevangenis is) en alle bewijsstukken spreken tegen haar. Alsof dat nog niet erg genoeg is wordt ze ook nog geplaagd door geesten, of verbeeldt ze zich dat maar?

Wat volgt is een psychologische strijd van Berry met zichzelf, maar vooral met haar collega's die steeds meer aan haar onschuld en haar geestelijke gesteldheid beginnen te twijfelen. Want wie of wat moet je nu geloven? Aan de ene kant heb je de keiharde bewijzen die zich tijdens het verblijf alleen maar opstapelen en de waanideeën waar je met je gezonde verstand niet bij kunt. Aan de andere kant is er het overtuigende gevoel van 'Ik hèb het niet gedaan!' en 'Ik bèn niet gek'. Deze innerlijke strijd is iets waar je als publiek volledig in meegaat.

Ook de omkering van rationele, analyserende psychiater naar patiënt die door haar psychiater (in de rol van Robert Downey Jr.) totaal niet wordt begrepen, is geweldig om te zien. Zo zien we Berry in het begin tegenover één van haar patiënten (Penelope Cruz) uitleggen dat die demonen die ze ziet een projectie zijn van haar ongelukkige jeugd, terwijl ze later in het ziekenhuis probeert uit te vinden of de geest die Cruz lastig valt ook degene is die Berry uit haar slaap haalt. Het geheel zou perfect geweest zijn als op deze thema's verder gebouwd zou worden, maar helaas. Als we het einde naderen, moet volgens een vage Hollywood-regel alles verklaard worden, hoe ongeloofwaardig dat ook mag zijn (we zagen dat al eerder terug in de horrorfilm The Ring). En zo verzandt de film uiteindelijk in een standaard thriller met een wel heel slap einde. Dat kost 'm 1 hele ster.

http://gothikamovie.warnerbros.com/
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2004, 05:40:10 pm door cochise »
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 18, 2004, 05:28:26 pm »
kap nou eens met dat ontzettend veel filmrecensies met grote posters plakken, man  
...

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 18, 2004, 05:42:54 pm »
quote:
op 18 Mar 2004 17:28:26 schreef arendpleysier:
kap nou eens met dat ontzettend veel filmrecensies met grote posters plakken, man  

dit is toch een film topic wat is jou probleem zeg
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 18, 2004, 05:59:36 pm »
Deze film lijkt me gaaf.

Wat wel is dat deze topics haast niet gelezen worden gezien de vele topics met weinig reacties. Hou het liever centraal allemaal in 1 topic. Zo word de lijst wel enorm lang.
Live vanuit de luie stoel