quote:
op 03 Feb 2004 15:48:21 schreef Jetze:
Als je kind klein is kun je het gedrag o.a. door straffen nog corrigeren. Maar als je kind ouder wordt, hoe neem je dan de juiste maatregelen om ze te corrigeren? Moet je alles maar goed vinden of pak je aan? Hoe denken ouders en jongeren daar over? Welke ervaringen heb je?
(In in 'Aan de Hand' over christelijk opvoeden is een artikel over dit onderwerp in voorbereiding. Wij stellen daarom prijs op jouw ervaringen en of mening)
Ik had een eerste reactie bij dit onderwerp, en het leuke was toen ik mijn man vroeg wat hij van dit onderwerp vond, was zijn reactie hetzelfde. Namelijk: 'Straf bij een puber? Dan ben je te laat....."
Dat wil niet zeggen dat een puber nooit gestraft hoeft te worden.
- Wat voor leeftijd denk je trouwens aan, dat maakt ook wel uit..
- Hoe is het karakter van het kind
- Is het een jongen of meisje, tot nu toe maakt dat bij ons wel een heleboel verschil...
Dan ben je te laat, bedoelen we mee, dat een kind op jongere leeftijd moet leren om na te denken over wat hij doet, de gevolgen ervan soms zal moeten aanvaarden...moet leren om te doen wat de ouders verlangen......en dat wel door erover in gesprek te zijn...... En soms dat sommige dingen GEWOON VERBODEN WORDEN, omdat wij dat niet willen en gezag over het kind hebben (al vindt hij dat niet leuk)
Soms kun je ook een gesprek hebben over wat God van ons als ouders, en van het kind vraagt... maar natuurlijk niet op het moment dat er een conflict is.
Wat ook belangrijk is, denk ik, is het laten zien door er ook over te praten, dat het noodzaakelijk is, een persoonlijke relatie met de Heer te hebben./op te bouwen. Dat is moeilijk; bij het ene kind komt het namelijk veel eerder tot zo'n gesprek dan bij het andere kind.
Verder moet het van het begin aan duidelijk zijn dat de liefde van de ouders niet afhangt van het gedrag van de kinderen; dus een duidelijke scheiding tussen het kind zelf / wat het verkeerd heeft gedaan. Ieder kind is uniek en de moeite waard.
De meeste voorbeelden van ontspoorde pubers in onze omgeving, waar ook echt niets meer mee te beginnen valt, zijn terug te voeren op:
- een ouder die de opvoeding niet aankon; als de kinderen niet lastig zijn is het goed. Gevolg: op jonge leeftijd in de stad rondlopen (overdag), altijd de computer/tv aan...dus geen grip hebben op de situatie van de kinderen op jonge leeftijd al .. Zijn het pubers geworden, lopen ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat buiten of ergens bij vrienden: de ouders
weten dus niet meer wat hun kind de hele dag doet......Zijn er in de pubertijd dingen die verkeerd lopen, moet je duidelijk zijn en de grenzen die je hebt gesteld ook vasthouden. En je moet het als ouders eens zijn. In ieder geval moet je een lijn trekken.
Sommige dingen kun je aan de eigen verantwoordelijkheid overlaten op een bepaalde leeftijd. Maar andere dingen moet je gewoon duidelijk in blijven...je niet laten ompraten door verhalen van: maar die en die (en dan volgt een degelijk vriendje) mag het ook....
Dit klinkt allemaal redelijk perfect, maar het gaat met vallen en opstaan. Als je ook maar kunt toegeven naar je kinderen toe, dat jijzelf ook fouten maakt naar hun toe....