Auteur Topic: pentagram  (gelezen 3537 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
pentagram
« Gepost op: maart 08, 2004, 11:03:24 am »
ik las ergens in een krant dat er christelijke scholen zijn die het pentagram verbieden, omdat het duivels zou zijn,

nu mijn vraag: is dat gebaseerd op iets of een aanwijzing uit de bijbel? dat het pentagram deze konnektie zou hebben?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #1 Gepost op: maart 08, 2004, 11:07:17 am »
Dat is toch niet nodig? In de bijbel staat ook nergens dat het Hakenkruis symbool is voor nazisme. Dat was het vroeger ook niet.
Het Pentagram symboliseert in deze tijd wicca, duistere krachten en andere dingen waar je jonge kinderen liever niet mee om ziet gaan. Reden genoeg om het dragen ervan te verbieden.
Waarom zou een christen voor elke regel die hij zichzelf (of anderen) oplegt er direct een bijbeltekst met de haren bij moeten slepen? Overigens waarschuwt de bijbel wel degelijk voor omgang met boze geesten en duistere machten. Zie ook de gedragingen van Saul.
...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2004, 11:09:30 am »
Hekserij, (wicca, afgeleid van "witchcraft") is WEL verboden in de Bijbel.

The predominant symbol for Wicca (and for many, Paganism in general) is the pentagram.

Deze uitspraak is afkomstig van één of andere website over Wicca.

Zo te lezen kun je daar als christen beter bij uit de buurt blijven - en dus ook bij het Pentagram. Het is een occult symbool. In het pentagram zelf schuilt misschien weinig kwaad maar wel in de dingen waarmee het samenhangt. Ik vraag me af of je het los kunt zien. Net als het Hakenkruis is het naief om te denken dat je met bepaalde symbolen kunt rondlopen zonder dat het geassocieerd wordt met het achterliggende gedachtegoed.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2004, 11:10:05 am »

quote:

op 08 Mar 2004 11:07:17 schreef arendpleysier:
Dat is toch niet nodig? In de bijbel staat ook nergens dat het Hakenkruis symbool is voor nazisme. Dat was het vroeger ook niet.
Het Pentagram symboliseert in deze tijd wicca, duistere krachten en andere dingen waar je jonge kinderen liever niet mee om ziet gaan. Reden genoeg om het dragen ervan te verbieden.
Waarom zou een christen voor elke regel die hij zichzelf (of anderen) oplegt er direct een bijbeltekst met de haren bij moeten slepen? Overigens waarschuwt de bijbel wel degelijk voor omgang met boze geesten en duistere machten. Zie ook de gedragingen van Saul.
Twee zielen, één gedachte  8)7

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #4 Gepost op: maart 08, 2004, 11:11:04 am »
alweer..  :+
...

dr bowman

• -- open the pod bay doors --
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2004, 11:22:13 am »
in het christendom ben je gewend dat een symbool zoiets is als een logo
je hebt afgesproken dat het kruis staat voor christendom, en voor afleggen van het werldse, zoals jezus deed aan dit marteltuig.

bij buitenchristelijke symbolen gaat het wat anders, daar zijn symbolen vaak een soort principe-in-werking.
vaak zijn de punten van het pentagram plaatsen voor de letters van Gods naam: JHVH, met een shin (ben niet helemaal zeker dat shin het juiste woord is) er tussen. het verandert de naam van God dus.

iig, als je wil weten waarom een christen het gebruik van een pentagram afraadt moet je je afvragen wat de uitleg kan zijn van een pentagram.
dan kom je er ongetwijfeld achter

Michelle

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2004, 10:23:49 pm »
Beste mensen,

Ik kwam bij toeval op dit forum en vond het nogal interessant. Ik ben niet gelovig, maar respecteer iedereen die dat wel doet. Op het moment lees ik het boek "The Davinci Code". Dit is een fictief verhaal over een moord op de directeur van het Louvre. Echter, in het boek zijn allemaal feiten uit de geschiedenis gebruikt. Symbolen zijn de leiddraad voor het oplossen van de moord.

In het boek staat dat het pentagram van origine geen duivels teken is. Eeuwen geleden werd het door de kerk gezien als een teken van vrouwelijkheid en yin en yang. Het heeft ook alles te maken met de planeet Venus. De beweging van deze planeet maakt elke vier jaar de vorm van een pentagram. In de prille tijd van de Olympische Spelen, wilde men eerst een pentagram als logo. Uiteindelijk is er toch gekozen voor de 5 ringen die staan voor verbintenis.

Op een gegeven moment kwam de kerk erachter dat extreem religieuze groeperingen die de duivel aanbidden het pentagram als symbool gebruikten. Ik kan me even niet zo goed naar voren halen hoe het in het boek wordt gebruikt, maar het komt erop neer dat de kerk er zelf voor heeft gezorgd dat dit symbool een negatief imago kreeg door het te koppelen aan duivelsaanbidders. Zo zijn er nog meer andere symbolen die in die tijd door de kerk in een kwaad daglicht zijn gesteld die oorspronkelijk niets met de duivel te maken hebben.

Michelle

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #7 Gepost op: maart 08, 2004, 10:26:35 pm »
Hier nog een toevoeging op mijn vorige bericht:

Als het pentagram met 2 punten naar beneden wijst, is het geen duivels teken, maar betekent het wat ik hierboven heb beschreven (vrouwelijkheid, yin/yang).
Als het pentagram met 2 punten naar beneden wijst, wordt het gerefereerd aan de duivel.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2004, 10:28:17 pm »
Het Swastika (hakenkruis) was oorspronkelijk een oorsters vruchtbaarheidssymbool. Alleen is het sinds WOII zo dat bijna niemand die betekenis eraan geeft. Dus het is wel degelijk belangrijk om te kijken waar het symbool NU voor staat. Voor Wicca (witchkraft) dus.
Ik draag ook geen kruisen omdat dit ook populair is als 'reliwear' onder heidenen. Ik kies bewust voor een ichtusteken.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Michelle

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #9 Gepost op: maart 08, 2004, 10:33:11 pm »
Nee, natuurlijk is het niet slim om nu een symbool te gebruiken dat nu een negatieve betekenis heeft, maar ik vind het ook belangrijk om te kijken naar wat het oorspronkelijk betekende. Blijkbaar heeft de mens dus bepaald wat de betekenis is en die betekenis is door de eeuwen heen veranderd. zo heeft hitler het hakenkruis dus ook in een negatief daglicht gesteld.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #10 Gepost op: maart 08, 2004, 11:33:43 pm »
Even losstaand van wat ik zelf vind van het pentagram, vind ik toch belangrijk om goed te onderzoeken wat nu de oorspronkelijke betekenis is van dit teken, om te voorkomen dat er op grond van onjuiste argumenten een oordeel wordt gevormd.

@Roodkapje
Wat is er nu mooier dan al die mensen die 'kruizen' dragen, een mooiere manier om mensen aan te spreken is er niet. En ook hier geldt dat het mij vaak opvalt dat er heel veel jongeren zijn die ook best wel hierop aangesproken willen worden. Dus ik oordeel die 'kruizendragerij' niet zo negatief.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

VALIANTH

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #11 Gepost op: maart 09, 2004, 03:12:17 am »
Het pentagram is op de eerste plaats een elementaire geometrische tekening, waarvan het inzicht de verhoging van bewustzijn betekent. De geheime geometrie van het pentagram en de pentagramatica werd niet voor het volk toegankelijk gesteld.  Er werden ook valse verhalen ter afscherming de wereld in gestuurd.
Dat belaste beeld, dat ontbreken der kennisch, brengt angst met zich mee.
Angst = onwetendheid.  Er is veel hoofdzakelijke kennisch verborgen.  Alleen het Thaalbewustzijn biedt hier een helende en verhelderende ingang en stopt het dwalen der dwazen.

Valianth
'Bevrijdt Het Woord Uit De Geheimnis' ~EX-CAL-I-BUR~

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2004, 03:59:05 pm »
Ik wist niet dat de daviddster teken ws van yin yang, etc.
Ik heb wel het idee dat wicca/satansgedoe zaken ondersteboven heeft, zoals inderdaad het pentagram.. maar ook een omgekeerd kruis.

Overigens zie je ook veel mensen met een Egyptisch symbool (hangertje) rondlopen... dat is een kruisje, maar het bovenste stukje is een soort van cirkel. Maar volgens mij weet bijna niemand dat dat in Egypte geassocieerd werd met de dood.
We don't know what the future holds, but we know Who holds the future...

Zacharov

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #13 Gepost op: maart 10, 2004, 04:04:39 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 15:59:05 schreef Darkon:
 dat is een kruisje, maar het bovenste stukje is een soort van cirkel. Maar volgens mij weet bijna niemand dat dat in Egypte geassocieerd werd met de dood.

Bedoel je niet het keltisch kruis?
En volgens mij wordt een kruis altijd geassocieerd met de dood

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #14 Gepost op: maart 10, 2004, 04:25:05 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 22:28:17 schreef Roodkapje:
Het Swastika (hakenkruis) was oorspronkelijk een oorsters vruchtbaarheidssymbool. Alleen is het sinds WOII zo dat bijna niemand die betekenis eraan geeft. Dus het is wel degelijk belangrijk om te kijken waar het symbool NU voor staat. Voor Wicca (witchkraft) dus.

Hmmm, ik was in de veronderstelling dat het swastika net zoals het SS-teken oude noorse runen waren (om de nazi-cultus vorm te geven). Net zoals ik dacht dat het pentagram een oud christelijk symbool is, maar in onbruik is geraakt.

Zal kijken of ik kan achterhalen waar ik dat gelezen heb...
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #15 Gepost op: maart 10, 2004, 04:29:30 pm »
hmm.. nou blijkt dat egyptische kruis toch weer wat anders te zijn:

Egyptian cross (ankh) the symbol of life from the sun
http://www.tagnet.org/llt/sm24.htm
We don't know what the future holds, but we know Who holds the future...

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #16 Gepost op: maart 13, 2004, 06:11:49 pm »
Uit een boek dat ik recent las, begreep ik dat een Pentagram niets met duivelsaanbidding te maken heeft, maar dat het door oudere culturen als symbool van de vrouwelijke vruchtbaarheid cq. de het goddelijke in de vrouw vertegenwoordigt. Het zou de verplaatsing voorstellen die de planeet venus aflegt gedurende 8 jaar. De kerk heeft dit symbool door de eeuwen proberen uit te bannen door het als 'duivels' te kwalificeren.
Onderzoekt alles en behoudt het goede

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #17 Gepost op: maart 13, 2004, 06:14:19 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 18:11:49 schreef getz:
Uit een boek dat ik recent las, begreep ik dat een Pentagram niets met duivelsaanbidding te maken heeft, maar dat het door oudere culturen als symbool van de vrouwelijke vruchtbaarheid cq. de het goddelijke in de vrouw vertegenwoordigt. Het zou de verplaatsing voorstellen die de planeet venus aflegt gedurende 8 jaar. De kerk heeft dit symbool door de eeuwen proberen uit te bannen door het als 'duivels' te kwalificeren.

En terecht als ik dit zo lees.
Alle symbolen die staan voor "het goddelijke in de mens" zijn imho van de duivel afkomstig. Weet je nog, die appel? "Gij zult goden zijn". Zie wat ervan is gekomen. En blijkbaar trappen er nog steeds mensen in!

8)7

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #18 Gepost op: maart 13, 2004, 07:24:23 pm »
Het grappige van het Egyptische 'kruis' is, dat het een teken is dat je mag leven na de dood. Als een dode werd afgebeeld met zo'n kruis, betekent het dat hij het leven bij zich droeg en dus naar de 'hemel' zou gaan ofzo (ben niet zo thuis in de egyptologie).

Eigenlijk lijkt dat best wel op het Christendom. Als wij het teken van het kruis dragen na onze dood, zullen we ook gered worden. Vast geen toeval :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #19 Gepost op: maart 13, 2004, 07:53:23 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 19:24:23 schreef Zwever:
Het grappige van het Egyptische 'kruis' is, dat het een teken is dat je mag leven na de dood. Als een dode werd afgebeeld met zo'n kruis, betekent het dat hij het leven bij zich droeg en dus naar de 'hemel' zou gaan ofzo (ben niet zo thuis in de egyptologie). Eigenlijk lijkt dat best wel op het Christendom. Als wij het teken van het kruis dragen na onze dood, zullen we ook gered worden. Vast geen toeval :)

Nee denk ik ook niet.
Ik ben dol op dat soort dingen  :)

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #20 Gepost op: maart 13, 2004, 09:55:14 pm »
Ja, ja dus typisch weer het oude testament denken. Mensen wordt wakker. Een teken is de waarde die je er zelf aan toekent. Een kruis kan je ook in de kachel stoppen als het koud is afhankelijk van de houtsoort. Als je de kerk plotseling vindt dat rode stoplichten des duivels zijn omdat rood bij de Chinezen een gelukskleur is, dan ga je daar toch ook niet in mee? Voor mij is een pentagram een pentagram....in hetzelfde boek staat ook dat het hele heelal terug te voeren is naar PHI is volgens mij 1.14 nog wat, als dit zo zou zijn zou de kerkl dit dan ook demoniseren omdat er niets over in de bijbel staat?

Zacharov

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #21 Gepost op: maart 13, 2004, 09:59:05 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 18:14:19 schreef Bumblebee:
 Weet je nog, die appel? "Gij zult goden zijn". Zie wat ervan is gekomen.
offtopic:Niet dat het belangrijk is, maar in genesis is sprake van een vrucht dus dat kan ook een sinaasappel geweest zijn.

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #22 Gepost op: maart 13, 2004, 10:15:40 pm »
Of een banaan?

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #23 Gepost op: maart 13, 2004, 10:50:47 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 21:59:05 schreef Zacharov:
[...]

offtopic:Niet dat het belangrijk is, maar in genesis is sprake van een vrucht dus dat kan ook een sinaasappel geweest zijn.

Afgezien van de banaan of de appel. Is dit (sorry dat ik het zeg) geen serieuze discussie. Het ging over pentagrammen, geloof ik..

Ik geloof niet dat mensen zo slecht zijn als o.a. gereformeerden ons willen doen denken als dat is wat je suggereert...

cheese

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #24 Gepost op: maart 14, 2004, 12:28:28 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 18:14:19 schreef Bumblebee:
[...]

En terecht als ik dit zo lees.
Alle symbolen die staan voor "het goddelijke in de mens" zijn imho van de duivel afkomstig. Weet je nog, die appel? "Gij zult goden zijn". Zie wat ervan is gekomen. En blijkbaar trappen er nog steeds mensen in!

8)7

selektief bijbellezen :?
Joh.10:34 Is er niet geschreven in uwe wet: Ik heb wel gezegd, gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten Ps.82:6 Gen.3,5

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #25 Gepost op: maart 14, 2004, 01:17:19 pm »

quote:

op 14 Mar 2004 12:28:28 schreef cheese:
selektief bijbellezen :?
Joh.10:34 Is er niet geschreven in uwe wet: Ik heb wel gezegd, gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten Ps.82:6 Gen.3,5

De pot verwijt de ketel?  :?

Schepping - Zondeval - Verlossing door Christus
Dat is ongeveer waar het in de hele Bijbel om draait.

Jezelf wijsmaken dat je (als) God bent is precies wat de duivel de duivel maakte, en ons verleidde. En ik denk dat zelfs de gereformeerden niet eens kunnen inschatten hoe diep die verdorvenheid zit.

In Psalm 50:21 waarschuwt God ons:

Dit hebt gij gedaan en Ik heb gezwegen;
gij beeldt u in, dat Ik geheel en al ben als gij.
Ik wil u berispen en het u onder het oog brengen.

//Edit: ik maak er altijd een appel van, want daarmee was ik in ieder geval makkelijk te verleiden geweest. :)
Ik ben dol op appels  :9

bart1984

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #26 Gepost op: maart 14, 2004, 01:44:48 pm »
michelle heeft gelijk. Het pentragram is geen duivels teken. En wicca heeft ook niks met de duivel te maken en satanisme ook niet. :)

Waarschuwing van de beheerders:
link verwijderd.

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #27 Gepost op: maart 14, 2004, 02:16:26 pm »
We kunnen elkaar wel met bijbelteksten om de oren slaan, maar die zijn in iedere vertaling toch weer anders en zo leest iedere stroming de bijbel op zijn of haar eigen manier.

Dat je niet gelijk bent aan God, is denk ik wel vast te stellen. Dat je een ONDERDEEL van Gods schepping bent, dat staat als een paal boven water, en aangezien je naar Gods beeltenis geschapen bent, draag je een stukje van Zijn goddelijkheid in je. Dit is m.i. ook wat bedoeld wordt met de goddelijkheid in de vrouw (of man). Niet te verwarren met zelfverheerlijking, narcisme en megalomanie.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #28 Gepost op: maart 14, 2004, 02:22:41 pm »

quote:

op 14 Mar 2004 13:44:48 schreef bart1984:
michelle heeft gelijk. Het pentragram is geen duivels teken. En wicca heeft ook niks met de duivel te maken en satanisme ook niet.
:)
Erg bedankt voor deze zinvolle bijdrage, maar je snapt vast wel dat reclame voor satanisme op een christelijk forum niet echt thuishoort.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2004, 04:41:02 pm door Bumblebee »

bart1984

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #29 Gepost op: maart 15, 2004, 11:13:03 am »
ach wat zielig. Omdat ik kritiek heb is mijn link verwijderd.

www.satanisme.nl

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #30 Gepost op: maart 15, 2004, 11:30:40 am »

quote:

op 15 Mar 2004 11:13:03 schreef bart1984:

Uiteraard niet omdat je kritiek hebt. Kritiek genoeg hier op het forum, kijk maar eens goed rond. Als het daarom was, hadden "ze" de hele post wel verwijderd.

Je snapt toch wel dat links naar satanistische sites niet gewaardeerd worden op een christelijk forum? Dat wil niet zeggen dat jij jouw visies niet mag uiten.

Het zou een goed idee zijn om die tweede link zelf even weg te halen.  :)

lonneke

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #31 Gepost op: maart 15, 2004, 11:32:41 am »

quote:

op 15 Mar 2004 11:13:03 schreef bart1984:

www.satanisme.nl

Dit staat o.a op bovenstaande site.  

De fundie spreekt over liefde wanneer hij die helemaal niet voelt. Het woord liefde is nergens zo verkracht als in het christendom. De liefde van de christen is een verheven moralistisch vingertje vanaf de hoge pilaar van zijn rechtvaardigheid, vermomd als. De christen begaat NEWSPEAK. Helaas weten te velen ook niet wat Newspeak is; dit komt uit het boek 1984 van George Orwell en de grondregels hiervan luiden:
WAR IS PEACE!
FREEDOM IS SLAVERY!
IGNORANCE IS STRENGTH!
De christen spreekt over liefde wanneer hij haat bedoelt, maar omdat hij niet mag haten [zonde!] en al te snel zijn hemel verspeelt, noemt hij zijn haat liefde en schuift de eindverantwoording af naar zijn god.
Dit is niet slechts hypocriet; het is bijna schizofreen.
De christen staat te allen tijde in zijn moreel verheven gelijk. Er is maar 1 waarheid voor hem. HOE hij die waarheid aan de heidenen overbrengt is om het even: DAT hij het moet doen, is zijn heilige plicht, zijn Jihad.
De christen zegt dus: ik veroordeel de zonde maar heb de zondaar lief.
Dat is bullshit. Hij verafschuwt de zondaar die doet wat hij niet mag, maar hij mag mij niet verafschuwen, dus noemt hij zijn afschuw liefde en splitst mij uiteen in "zonde" en "zondaar". Dat IK noch het begrip zonde, noch het begrip zondaar aanvaard, is de christen slechts een bewijs van zijn gelijk.

De fundie is bovendien uiterst bedreven in het vinden van overtredingen tegen de heilige voorschriften. Ik denk dat iedereen weet hoezeer de christenen ageren tegen de overdaad aan geweld en seks op televisie.
Misschien hebben jullie OOK, net als ik, met de afstandsbediening in de hand hoopvol zitten zappen op zoek naar wat die christenen dan in godesnaam allemaal waarnemen - en het evenmin als ik, gevonden.
Ik verbaas me keer op keer over de perverse geest van de christenen die seks en geweld zien waar deze niet zijn. Ik denk persoonlijk dat dit een gevolg is van het benoemen van de menselijke driften tot 'zonde' en het trachten deze natuurlijk driften te onderdrukken.

Dit zou allemaal niet zo'n punt zijn als de fundies zich beperkten tot hun eigen kleine wereldje en de rest met rust lieten. Maar dat MOGEN ze niet. Net zomin als de Islamieten. Ze hebben een heilige opdracht en de uitvoering daarvan is mede bepalend voor hun plaats in hun hemel.
Dus ze laten anderen niet met rust.

Met name de evangelische christenen, die het meest aan de weg timmeren om discipelen voor de here te ronselen uit de groepen der heidenen en andere verloren zielen, hebben hun methodes om die ongelovigen te overtuigen van hun waarheid verfijnd tot in de kleinste details. Zo enorm dat de heidenen het niet herkennen wanneer ze het tegenkomen. De evangelischen passen hun taal, kleding, werkwijze en benadering aan aan de doelgroep die ze voor zich hebben. Ze spreken jouw taal, maar ze zeggen iets heel anders. Ze zijn als roofdieren die weten welke dieren in de kudde zwak zijn. Ze ruiken hun prooi.

Het is de fundies an sich niet kwalijk te nemen dat ze zijn wat ze zijn. Ze zijn zelf het product van hersenspoeling. Ze geloven in wat ze zeggen. Dat maakt ze juist zo hardnekkig en in zekere zin gevaarlijk. Ze WETEN niet wat ze doen.

Preaching love with words of hate - preaching hate with words of love.

Ik kan alleen maar zeggen: KEN UW VIJAND.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #32 Gepost op: maart 15, 2004, 11:35:33 am »
Het boek 1984 is een prachtig beschreven voorbeeld van de richting die een wereld zonder God opgaat. Een fantastisch boek.

Voor de rest kan ik hier alleen maar heel erg verdrietig van worden.
Is dit hoe wij gezien worden? Zelfs ik dacht er niet zo over toen ik "onbekeerd" was.

Zacharov

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #33 Gepost op: maart 15, 2004, 11:39:00 am »

quote:

op 15 Mar 2004 11:32:41 schreef lonneke:

Dit staat o.a op bovenstaande site.  

De fundie spreekt over liefde wanneer hij die helemaal niet voelt. [..]
De christen spreekt over liefde wanneer hij haat bedoelt, maar omdat hij niet mag haten [zonde!] en al te snel zijn hemel verspeelt, noemt hij zijn haat liefde en schuift de eindverantwoording af naar zijn god.

Het wordt allemaal wel erg offtopic zo.
Wat betreft de liefde lijken er wat misverstanden te bestaan. Liefde is geen synoniem van haat, maar het is zoals beschreven in 1Kor 13.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #34 Gepost op: maart 15, 2004, 11:51:26 am »
Offtopic of niet, ik vind niet dat er links naar satanistische sites op dit forum thuishoren. Ik maak wel even een melding in het rotzooi topic.

Marloes

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #35 Gepost op: maart 15, 2004, 11:56:10 am »
Offtopic posts verwijderd.
Aub niet linken naar satanistische sites, zie FAQ.
[Prediker 7:29]

cheese

• Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #36 Gepost op: maart 15, 2004, 01:14:45 pm »
op 14 Mar 2004 12:28:28 schreef cheese:
selektief bijbellezen  

--------------------------------------------------------------------------------

Bumpie: De pot verwijt de ketel?  
Schepping - Zondeval - Verlossing door Christus
Dat is ongeveer waar het in de hele Bijbel om draait.

Jezelf wijsmaken dat je (als) God bent is precies wat de duivel de duivel maakte, en ons verleidde. En ik denk dat zelfs de gereformeerden niet eens kunnen inschatten hoe diep die verdorvenheid zit.

Ch; aan wie worden de woorden van joh,10:34 toegeschreven dan?
de duivel?
 :?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
pentagram
« Reactie #37 Gepost op: maart 15, 2004, 02:11:28 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 13:14:45 schreef cheese:
Ch; aan wie worden de woorden van joh,10:34 toegeschreven dan?
de duivel?

Ik denk dat je de oplossing moet zoeken een stukje verderop in Johannes 10 (37 en 38) omdat Christus de wet vervulde. Maar dat weet ik weer niet precies.
Zal me er eens een beetje in proberen te verdiepen  :)

Indien Ik de werken mijns Vaders niet doe, gelooft Mij niet, 38 doch indien Ik ze doe en gij Mij toch niet gelooft, gelooft dan de werken, opdat gij weten en erkennen moogt, dat de Vader in Mij is en Ik in de Vader.