Auteur Topic: De doop door besprenkeling géén echte doop?  (gelezen 39098 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
De doop door besprenkeling géén echte doop?
« Gepost op: maart 15, 2004, 08:00:52 pm »
Laatst had ik een gesprek met iemand van de Vrije Baptisten. Als ik lid wil worden van hun kerk MOET ik me laten overdopen (door onderdompeling).

Alleen... ik ben al als volwassene gedoopt door besprenkeling. Volgens hem moet ik me zelfs dan laten overdopen.

Ik vind het belachelijk, maar misschien heb ik onderweg fundamentele informatie gemist... wat vinden jullie?
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2004, 08:07:08 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 15, 2004, 08:23:22 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 20:00:52 schreef Roodkapje:
Laatst had ik een gesprek met iemand van de Vrije Baptisten. Als ik lid wil worden van hun kerk MOET ik me laten overdopen (door onderdompeling).

Alleen... ik ben al als volwassene gedoopt door besprenkeling. Volgens hem moet ik me zelfs dan laten overdopen.

Ik vind het belachelijk, wat vinden jullie?
Van een baptist kan ik het me vanuit zijn standpunt voorstellen: De voorwaarde voor lidmaatschap is bij hen: Doop door onderdompeling...... Dit is hun 'leus', hun punt waardoor ze zich onderscheiden van andere gelovigen....

Hoezeer ik het ook met dat feit eens ben, als je dit als voorwaarde stelt, voeg je toe aan de eisen die de Heer stelt.....
Maar het is eigenlijk netzo bij andere kerken: De GKV stelt de belijdenis, drie formulieren van enigheid als voorwaarde voor lidmaatschap....Dat is hun 'leus'. Daarmee scheid je je automatisch af van andere ware gelovigen....

Even over de doop door onderdompeling:
Wij vinden dat als je je doop door besprenkeling als je 'doop' ziet, dat we niet kunnen eisen dat je je eerst door onderdompeling laat dopen.... Dit omdat de doop (zoals wij dat dan zien) een persoonlijke getuigenis is aan de mensen en engelen (die ook toekijken hoe christenen zich gedragen)..... Je laat aan hen zien dat je het terrein van de wereld hebt verlaten. Je staat nu op het terrein waar de Heer het voor het zeggen heeft....
Het is natuurlijk wel zo dat ik het wel fijn zou vinden als je op een gegeven moment tot het inzicht kwam: "Eigenlijk moet ik me door onderdompeling laten dopen...." Maar ik vind het absoluut niet iets om iemand op te dringen....
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2004, 10:49:48 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 15, 2004, 08:24:48 pm »
Waarom zou je uberhaupt twee keer gedoopt moeten worden. Was gods eerste belofte niet goed genoeg?
Lid worden van een gemeente met als eis een onderdompelingsdoop lijkt wel op de Bethelkerk in Drachten, daar werkt men ook zo.
ben er zelf geen voorstander van.
Ik doe niet meer mee.

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2004, 08:25:10 pm »
it's like you know! a symbol right? 8)7

sorry hoor, maar ik krijg hier altijd zo ontzettend de kriebels van! sowieso is overdopen al raar. maar dit is echt vreemd.

(btw zit jij er over te denken dan om baptistisch te worden? :? )

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 15, 2004, 08:26:39 pm »
Ik onderschrijf de Drie Formulieren niet, nooit gedaan, mocht toch lid worden, dus blijkbaar is dat niet zo heel belangrijk.
Mijn vraag is meer: kun je van iemand die al gelooft, een levend geloof heeft en de doop met de Heilige Geest heeft ontvangen en toevallig door besprenkeling gedoopt is DWINGEN om zich te laten overdopen?

quote:

(btw zit jij er over te denken dan om baptistisch te worden? :? )

/edit: Aegron: Nee, daar ben ik veels te gereformeerd voor (op die Drie Formulieren na dan...)
Maar ik krijg van alle kanten te horen dat de gemeente waarin ik nu zit zo vooruitstrevend is dat als ik verhuis, ik van kerk zal moeten veranderen (waarschijnlijk NGK ofzo). Dus nadenken kan geen kwaad.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 15, 2004, 08:29:29 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 20:26:39 schreef Roodkapje:
Ik onderschrijf de Drie Formulieren niet, nooit gedaan, mocht toch lid worden, dus blijkbaar is dat niet zo heel belangrijk.
Mijn vraag is meer: kun je van iemand die al gelooft, een levend geloof heeft en de doop met de Heilige Geest heeft ontvangen en toevallig door besprenkeling gedoopt is DWINGEN om zich te laten overdopen?
Er is niemand die je dwingt... je hoeft geen lid te worden! Als je 't blijkbaar zo fundamenteel oneens bent met zo'n kerk, waarom zou je dan lid willen worden?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 15, 2004, 08:35:20 pm »

quote:

Dat is dan inderdaad een vooruitstrevende kerk zeg..... Omdat ik de drie formulieren niet onderschrijf kunnen mijn kinderen niet naar het gereformeerde basisonderwijs.....
Het komt me wel heel vreemd over dat ik wel GKV zou kunnen worden - in jouw kerk dan blijkbaar wel???

Als dat de kerkregels zijn bij de Baptisten kan dat dus wel, zo simpel ligt dat....
Voor mij geeft het een signaal dat het met een kerk bouwen om een favoriete leerstelling, iets mis is...... Maar dat is mijn persoonlijke mening - en geldt alle kerken die een voorwaarde stellen, dus niet speciaal de GKV ofzo....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2004, 08:40:24 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 20:35:20 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Dat is dan inderdaad een vooruitstrevende kerk zeg..... Omdat ik de drie formulieren niet onderschrijf kunnen mijn kinderen niet naar het gereformeerde basisonderwijs.....
Het komt me wel heel vreemd over dat ik wel GKV zou kunnen worden - in jouw kerk dan blijkbaar wel???

FF snel.... ja je kan eerst GKVer worden, daar hoef je eigenlijk de 3 formulieren niet te onderschrijven. (Althans niet zolang je geen ambtsdrager bent.) Vervolgens mag je vanwege je GKV zijn je kinderen naar het basisonderwijs sturen en in de ouderraad.
Voor niet vrijgemaakten is er een drempel gemaakt met de 3 formulieren.....

BTW, weet je zeker dat je kinderen er helemaal niet naar school mogen? meestal is het zo dat de kinderen er wel naar school mogen, maar dat de ouders niet in de ouderraad mogen.

(hmmm misschien een apart topic?)
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2004, 08:42:23 pm »
Is onderdompeling een eis van God dan? Waar staat dat dan?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2004, 08:42:34 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 20:35:20 schreef Priscilla en Aquila:
[...]
Dat is dan inderdaad een vooruitstrevende kerk zeg..... Omdat ik de drie formulieren niet onderschrijf kunnen mijn kinderen niet naar het gereformeerde oudbasisonderwijs.....

Dat verschilt behoorlijk per gemeente, en behoorlijk per school.

Als ik een algemene inschatting mag geven, denk ik dat de meeste kerken leden die op enkele kleine punten (kinderdoop) de drie formulieren niet kunnen onderschrijven, maar verder gewoon christen zijn in leer en leven, zeker als lid zullen toelaten. Of 'lid' ook 'belijdend lid' betekent zal per gemeente verschillen, al zou 1 leerpunt geen grond moeten zijn iemand van 't avondmaal af te houden. Zulke leden zullen echter geen ambtsdrager kunnen worden.

Wat scholen betreft: hiertussen zit een wereld van verschil. Hier in a'dam zitten ongeveer 40 soorten christenen (van koptisch en oosters-orthodox tot oud gereformeerde gemeenten) allemaal op de gereformeerd vrijgemaakte basisschool. In andere steden (waar vaak ook meer alternatieven voorhanden zijn) kan het soms heel anders zijn, tot de door jouw beschreven situatie aan toe (die ik overigens wel extreem en zeker niet typerend vind).

Meestal hangt er vooral veel af van het gesprek dat ouders met de schoolleiding hebben, over de motivatie van de ouders om hun kinderen naar die school te sturen, en ik kan me van weinig schoolbesturen voorstellen dat zo'n gesprek alleen draait om de 3 formulieren.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2004, 08:47:44 pm door Pooh »

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2004, 08:49:32 pm »
Citaat
op 15 Mar 2004 20:25:10 schreef aegron:
it's like you know! a symbol right? 8)7

sorry hoor, maar ik krijg hier altijd zo ontzettend de kriebels van! sowieso is overdopen al raar. maar dit is echt vreemd.

Overdopen is nog een keer als kind gedoopt worden, dus onderdompeling als volwassene is NIET overdopen.
RR

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 15, 2004, 08:56:12 pm »
Dus als ik als volwassene door besprenkeling gedoopt ben, en ik al ik me daarna door onderdompeling laat dopen, dan is dat laatste geen overdopen?

Waarom niet? En waaruit blijkt dat er een verschil is tussen onderdompeling of besprenkeling?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 15, 2004, 09:03:35 pm »

quote:

Waarom zou je uberhaupt twee keer gedoopt moeten worden. Was gods eerste belofte niet goed genoeg?
Lid worden van een gemeente met als eis een onderdompelingsdoop lijkt wel op de Bethelkerk in Drachten, daar werkt men ook zo.

quote:

Dus als ik als volwassene door besprenkeling gedoopt ben, en ik al ik me daarna door onderdompeling laat dopen, dan is dat laatste geen overdopen?

Waarom niet? En waaruit blijkt dat er een verschil is tussen onderdompeling of besprenkeling?

Het verschil zit hem voor die mensen in het feit dat doop door besprenkeling, kinderdoop dus, een teken is van Gods keuze voor jou, terwijl ze zelf de doop zien als het bad van de wedergeboorte, waarin je Gods keus voor jou beantwoord. Wat dat betreft kan ik me dit wel voorstellen....

Bij mij rijst eerder de vraag op: Waarom moet je opnieuw en keus voor God maken terwijl je al belijdenis hebt gedaan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 15, 2004, 09:06:30 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 21:03:35 schreef Marnix:
die mensen in het feit dat doop door besprenkeling, kinderdoop dus, een teken is van Gods keuze voor jou, terwijl ze zelf de doop zien als het bad van de wedergeboorte, waarin je Gods keus voor jou beantwoord. Wat dat betreft kan ik me dit wel voorstellen....

Bij mij rijst eerder de vraag op: Waarom moet je opnieuw en keus voor God maken terwijl je al belijdenis hebt gedaan.
Er worden ook volwassenen door besprenkeling gedoopt. Dat is geen kinderdoop. Ik ben in mijn kerk nooit dooplid geweest, alleen maar belijdend lid. Dus als ik jou goed begrijp is mijn doop een kinderdoop omdat ik besprenkeld ben met water? Zelfs wanneer ik 21 was op het moment dat ik gedoopt werd?

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 15, 2004, 09:06:34 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 21:03:35 schreef Marnix:
[...]

[...]

Het verschil zit hem voor die mensen in het feit dat doop door besprenkeling, kinderdoop dus, een teken is van Gods keuze voor jou, terwijl ze zelf de doop zien als het bad van de wedergeboorte, waarin je Gods keus voor jou beantwoord. Wat dat betreft kan ik me dit wel voorstellen....

Omdat dopen volgens onderdompeling bijbels is (ok...ik weet het, niet iedereen is het daarmee eens :P). Eigenlijk heb je het verkeerd gesteld, het is niet opnieuw een keuze maken (ik heb belijdenis gedaan en ben 12 jaar later gedoopt door onderdompeling), Het is een kwestie van gehoorzamen aan Jezus!  Dat is tenminste voor mij het geval geweest.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 15, 2004, 09:09:48 pm »
De mensen die in de Bijbel gedoopt worden, worden inderdaad ondergedompeld. Klopt. Maar in mijn kerk worden normaal gesproken babies gedoopt. Dus is er geen bassin voor het dopen. Dus als je als volwassene gedoopt wordt moet je knielen voor het doopvont. Dus het besprenkelen gebeurt vanwege practische redenen. Ik kan niet geloven dat het dan zo is dat je voor God niet gedoopt bent. Dus ik snap niet waarom ik me als volwassene nu nog een keer moet laten dopen...

Ik heb toch al aan Jezus gehoorzaamd: ik ben tot geloof gekomen, heb me laten dopen... Als ik nu verhuis moet ik me dus misschien weer laten dopen, omdat er in mijn eerste woonplaats per ongeluk geen evangelische gemeente was toen ik me liet dopen?

(Even voor de goede orde: ik heb dus nooit belijdenis gedaan... in de GKV doe je als je als kind niet gedoopt wordt geen belijdenis, maar ontvang je de volwassendoop).

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 15, 2004, 09:56:17 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 21:09:48 schreef Roodkapje:
De mensen die in de Bijbel gedoopt worden, worden inderdaad ondergedompeld. Klopt. Maar in mijn kerk worden normaal gesproken babies gedoopt. Dus is er geen bassin voor het dopen. Dus als je als volwassene gedoopt wordt moet je knielen voor het doopvont. Dus het besprenkelen gebeurt vanwege practische redenen. Ik kan niet geloven dat het dan zo is dat je voor God niet gedoopt bent. Dus ik snap niet waarom ik me als volwassene nu nog een keer moet laten dopen...

Ik heb toch al aan Jezus gehoorzaamd: ik ben tot geloof gekomen, heb me laten dopen... Als ik nu verhuis moet ik me dus misschien weer laten dopen, omdat er in mijn eerste woonplaats per ongeluk geen evangelische gemeente was toen ik me liet dopen?

(Even voor de goede orde: ik heb dus nooit belijdenis gedaan... in de GKV doe je als je als kind niet gedoopt wordt geen belijdenis, maar ontvang je de volwassendoop).

Nou....ik vind eerlijk gezegd dat geen bassin hebben in je kerk, geen reden kan zijn om je volwassen bekeerlingen dan maar met besprenkeling te laten dopen.
Ik ben zelf in het zwembad gedoopt die was afgehuurd door onze kerk (wij hebben ook geen bassin). Ook is er wel eens in het plaatselijke meer gedoopt maar dat gebeurt nu niet meer. Dopen kan in principe zelfs in iemands badkuip, wat bij een roemeense kerk van ons is gebeurd, heb ik gehoord. Er was daar gewoon geen gelegenheid van buitenwater en geen geld voor het afhuren van een zwembad en dus is het in de badkuip van de voorganger gebeurt :).
Maar ik denk dat de GKV wat uit te leggen heeft als ze hiervoor gaan kiezen wat betreft de besprenkeling dus daarom zal dit niet gaan gebeuren, maar echt niet vanwege praktische redenen hoor....maar geeft niet. Gelukkig kijkt God hier uiteindelijk echt niet naar. Hij kijkt naar ons hart! Of wij ons hart aan Hem gegeven hebben, en wij Hem oprecht dienen.  :), of je nu RK, baptist, pinkster of gereformeerd bent.
Ik vind overigens wel dat je iemand niet mag verplichten om je te laten dopen voor een lidmaatschap, daarmee kan ik me bij P&A aansluiten....en ik dacht dat dit ook voornamelijk bij de baptisten gebeurde hoor.
Ik ken een evangelische gemeente waar je rustig lid kan worden, of je nu als kind of volwassen gedoopt bent (ook al hopen ze natuurlijk dat je je later alsnog doopt). En bij ons in de kerk (pinkster) is het ook al geen verplichting maar ok....bij ons bestaat ook geen lidmaatschap.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 15, 2004, 10:19:23 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 21:09:48 schreef Roodkapje:

Even voor de goede orde: Toen je je hebt laten dopen heb je wrsch. 'ja' gezegd op een aantal vragen. Nu, dat 'ja'-zeggen wordt in de GKV 'officieel' belijdenis-doen genoemd. Dus..., heb je wel (ook) belijdenis gedaan.
Voor het overige ben ik het trouwens met je eens.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 15, 2004, 10:40:14 pm »
Ik snap dat in evangelische kring gedoopt wordt door onderdompeling. Maar niemand heeft nog uitgelegd waarom het ene beter is dan het andere.

/edit: ik denk dat het besprenkelen door traditie zo gegroeid is, ik weet niet precies waarom er zo gedoopt wordt, voor mij maakt het verder ook niet zo uit. Het gaat voor mij om het symbool, niet om de hoeveelheid water waarmee gedoopt wordt.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2004, 11:06:48 pm door Roodkapje »

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 15, 2004, 10:52:56 pm »
eh....even voor de goede orde...
Bedoel je nu wat beter is, dopen door besprenkeling  of dopen door onderdompeling?
Want er bestaan ook kerken die zelfs niet eens een doop van een andere kerk accepteren (iets wat ik overigens heel raar vindt)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 15, 2004, 10:54:16 pm »
ja. Ik snap niet waarom de ene volwassendoop beter is dan de andere.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 15, 2004, 11:19:11 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 22:54:16 schreef Roodkapje:
Doop is letterlijk dat je iets helemaal ergens in onderdompelt....
Dus is het 'dopen' een onderdompelen - net als de doop van Johannes tot bekering een 'onderdompelen' was....

Als je puur het woord dopen analyseert, kom je op die uitkomst uit.
 "Kinderdoop" door besprenging is in die zin al een onmogelijke uitdrukking.

Je zou dan een kind onderdompelen door besprenging met enkele druppels water.... Dat kan dus niet.

Hieraan kun je ook al zien dat het dopen in de Bijbel een onderdompelen in water was....
Kopje onder...zo je wilt....
Dit geeft ook beter een beeld van wat het eigenlijk inhoud: In het watergraf gaan....dat ga je nl. helemaal en niet een heel klein symbolisch gedeelte...
en je staat weer op uit het watergraf....

Verder spreek ik liever niet over volwassendoop maar over doop op geloof..... Dat hoeft niet perse een volwassene te zijn. Onze dochter werd gedoopt toen ze bijna twaalf was; wel doop op geloof dus....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 15, 2004, 11:21:47 pm »
Ok, dat heb ik al een paar keer gehoord. Maar betekent dit dat jullie mijn doop niet zien als een volwassendoop of een 'doop door geloof'? Wat in zou houden dat ik in jullie ogen niet gedoopt ben en dus ongehoorzaam ben aan Jezus?

Wat ik bedoel: in mijn geval is alles hetzelfde gegaan als bij jullie 'doop door geloof', ik moest eerst een getuigenis afleggen en ben pas daarna gedoopt. Het enige verschil is dat ik niet ben ondergedompeld maar besprenkeld met water.

De hoeveelheid water is dus het enige verschil. Dus DAAROM snap ik niet waarom in Gods ogen het ene (onderdompeling) beter is dan het andere (besprenkeling).

Ik heb het helemaal niet over de kinderdoop. Ik snap ook niet waarom dat steeds als voorbeeld wordt gebruikt. Ik ben niet als kind gedoopt.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2004, 11:27:11 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 15, 2004, 11:21:52 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 20:24:48 schreef Riemer Lap:
Misschien zien zij die volwassendoop meer als een daad van geloof van jouzelf..
En de Bethelkerk in Drachten is toch ook een vrije Baptistengemeente??

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 15, 2004, 11:37:55 pm »

quote:

op 15 Mar 2004 20:42:34 schreef Pooh:
[...]

Dat verschilt behoorlijk per gemeente, en behoorlijk per school.

Wat scholen betreft: hiertussen zit een wereld van verschil. Hier in a'dam zitten ongeveer 40 soorten christenen (van koptisch en oosters-orthodox tot oud gereformeerde gemeenten) allemaal op de gereformeerd vrijgemaakte basisschool. In andere steden (waar vaak ook meer alternatieven voorhanden zijn) kan het soms heel anders zijn, tot de door jouw beschreven situatie aan toe (die ik overigens wel extreem en zeker niet typerend vind).

Meestal hangt er vooral veel af van het gesprek dat ouders met de schoolleiding hebben, over de motivatie van de ouders om hun kinderen naar die school te sturen, en ik kan me van weinig schoolbesturen voorstellen dat zo'n gesprek alleen draait om de 3 formulieren.

Het ging me even om het verschil dat Roodkapje zonder onderschrijving van de drie formulieren lid is van de GKV en wij de kinderen niet naar het gerf. basisonderwijs kunnen sturen omdat we de drie formulieren niet onderschrijven.....

Er leek me nog wel een verschil zitten tussen een school of een kerk...

Maar wat de school betreft; dat ligt aan het bestuur......
Voortgezet onderwijs mogen we wel heen. Alleen we hebben wel eens een periode gehad dat er zoveel dingen gebeurden op de p.c. basischool waar ze nu op zitten, boeken van Paul van Loon voorlezen (de griezelbus), artikeltje van de direkteur in de schoolkrant dat het toch wel VRESELIJK MOEILIJK is om aan de kinderen nog wonderen uit te leggen... etc. Plus de vreselijk moderne methode 'kind op maandag' waar godsdienst uit gegeven wordt....brrr

Als dat soort dingen waar je steeds weer achteraan moet, een bepaalde tijd vaak voorkomen, baal je daar wel eens van en zou je ze in een meer beschermde omgeving willen hebben als ze klein zijn. In ieder geval kan je de leerkrachten ergens op aanspreken (de bijbel bijvoorbeeld) Dat heeft in enkele gevallen op de school nu ook wel gewerkt, maar je moet er altijd zo voor vechten... dat zou niet zo moeten zijn op een christelijke school.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 16, 2004, 09:11:04 am »

quote:

op 15 Mar 2004 22:54:16 schreef Roodkapje:

Nee dat snap ik ook niet.
Ik denk dat de volwassendoop, de geloofsdoop, Bijbelser is dan de kinderdoop, wat niet wil zeggen dat de kinderdoop fout is of dat het een halszaak is, maar de hoeveelheid water waarmee één en ander wordt uitgevoerd lijkt me toch niet van essentieel belang.

In Somalië worden bekeerde nomaden gedoopt door een emmer zand over ze heen te gooien. Schitterend vind ik dat. Is dat dan ook nep of zo?
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 16, 2004, 10:16:22 am »

quote:

op 15 Mar 2004 23:21:47 schreef Roodkapje:
Ok, dat heb ik al een paar keer gehoord. Maar betekent dit dat jullie mijn doop niet zien als een volwassendoop of een 'doop door geloof'? Wat in zou houden dat ik in jullie ogen niet gedoopt ben en dus ongehoorzaam ben aan Jezus?

Wat ik bedoel: in mijn geval is alles hetzelfde gegaan als bij jullie 'doop door geloof', ik moest eerst een getuigenis afleggen en ben pas daarna gedoopt. Het enige verschil is dat ik niet ben ondergedompeld maar besprenkeld met water.

De hoeveelheid water is dus het enige verschil. Dus DAAROM snap ik niet waarom in Gods ogen het ene (onderdompeling) beter is dan het andere (besprenkeling).

Ik heb het helemaal niet over de kinderdoop. Ik snap ook niet waarom dat steeds als voorbeeld wordt gebruikt. Ik ben niet als kind gedoopt.

Jouw doop is dus wel een doop op geloof (Waarom doet de kerk dat niet altijd...zou ik heel mooi vinden omdat het bijbelser is...) Zoals ik al zei zien wij dat niet zo strak dat je perse door onderdompeling nog eens gedoopt moet worden.
Als jij zegt ik ben gedoopt en dat zie ik ook als goed, moet dat geaccepteerd worden...

Waarom de kinderdoop er steeds wordt bijgehaald? Omdat dat de doop was die door besprenkeling plaatsvond... En in de kerk besprenkelen ze volwassenen dus ook bij de doop.. dat snap ik dan eigenlijk helemaal niet. Dat zou bij uitstek de gelegenheid moeten zijn om het dan ook helemaal door onderdompeling te doen..

Besprenkeling is niet letterlijk dopen. Als ik aan mijn kind vraag een heel brood mee te nemen en hij komt met een paar kruimeltjes thuis....is dat toch wel wat anders... Een beetje domme vergelijking misschien. Maar als God de doop vraagt, bedoelt Hij daarmee dat je dat ook doet, en er niet een paar druppels op sprenkelt...

Het probleem ligt er natuurlijk sinds men babys wil dopen die kun je natuurlijk niet onder dompelen zoals Fillippus met de kamerling deed...
Ik denk dat als iets 'bijbelser is' je heel goed moet gaan nadenken waarom dan wel. En het 'minder' of voor mij onbijbelsere omgaanmet iets - zelfs als je het woord letterlijk neemt - gewoon moet nalaten.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2004, 10:31:17 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 16, 2004, 10:39:36 am »

quote:

op 16 Mar 2004 09:11:04 schreef Bumblebee:
[...]

Nee dat snap ik ook niet.
Ik denk dat de volwassendoop, de geloofsdoop, Bijbelser is dan de kinderdoop, wat niet wil zeggen dat de kinderdoop fout is of dat het een halszaak is, maar de hoeveelheid water waarmee één en ander wordt uitgevoerd lijkt me toch niet van essentieel belang.

In Somalië worden bekeerde nomaden gedoopt door een emmer zand over ze heen te gooien. Schitterend vind ik dat. Is dat dan ook nep of zo?
Even mijn persoonlijke mening...dus val er niet over: Zoals ik tegen Roodkapje zei: Doop door onderdompeling is bijbels- anders is het niet eens doop
Het is niet bijbelser dan de kinderdoop. Ik vind de kinderdoop helemaal niet bijbels ook omdat het een besprenkeling is...
Dit is niet in de bijbel te vinden en doet ook geen recht aan de doop.

De link ligt er alleen als je de besnijdenis van jongentjes op de achste dag erbij haalt. En dat doe ik dus niet..... Dit kan je niet koppelen met de onderdompeling en mag je dus ook niet koppelen met kinderdoop.... Dat is appels met peren vergelijken..

En in Somalie is er geen water neem ik aan (daar is water zegt de Kamerling...)
Dan vind ik dit een mooi alternatief voor hen...
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2004, 08:30:23 pm door Priscilla en Aquila »

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 16, 2004, 10:41:35 am »

quote:

op 16 Mar 2004 09:11:04 schreef Bumblebee:
[...]

Sja haha....dit is inderdaad schitterend en zegt ook weer hoe ze daar met de doop omgaan.
Nee, ze krijgen niet een paar korreltjes zand over zich heen maar een heeeeeeeeeeele emmer :D, dat vind ik echt heel mooi!!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 16, 2004, 10:45:01 am »

quote:

Nee, daar ben ik veels te gereformeerd voor (op die Drie Formulieren na dan...)

De drie formulieren zijn toch: de nederlandse geloofsbelijdenis, de dordtse leerregels en, eh, momentje de HC?

Hoe kun je nou gereformeerd zijn behalve de drie formulieren? Daarin staat toch alles wat gereformeerd is samengevat? Ben je dan gereformeerd vanwege de sfeer of mentaliteit of zoiets, of heb ik een heel verkeerd beeld van waar gereformeerd-zijn door wordt bepaald?

quote:

Maar ik krijg van alle kanten te horen dat de gemeente waarin ik nu zit zo vooruitstrevend is dat als ik verhuis, ik van kerk zal moeten veranderen (waarschijnlijk NGK ofzo). Dus nadenken kan geen kwaad.

Zou je je licht eens willen laten schijnen in het kerk of gemeente topic?  :)

hier dus

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 16, 2004, 10:46:06 am »

quote:

op 16 Mar 2004 10:41:35 schreef marijma:
Nee, ze krijgen niet een paar korreltjes zand over zich heen maar een heeeeeeeeeeele emmer :D, dat vind ik echt heel mooi!!
ALs het met zand moet was ik persoonlijk liever besprenkeld, maar ja, haha...  :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 16, 2004, 04:21:55 pm »
Ik kan me redelijk vinden in de 2 van de 3 formulieren, mits ze geplaatst worden in hun context. Dat zijn de HC en de NGB, met uitzondering van de uitspraken over de kinderdoop. De Dordtse Leerregels onderschrijf ik in het geheel niet.

Ik ben niet gereformeerd in de zin van de gereformeerde traditie, maar van alle kerken kan ik me nog het beste vinden met de gereformeerde leer. Tenminste als je de traditionele kerken met elkaar vergelijkt, ik zou ook wel in een evangelische kerk kunnen zitten, maar ik heb een eigen visie op de doop. Als ik me als volwassene moet laten overdopen (en schijnbaar moet dat), dan kan ik van geen enkele evangelische kerk lid worden, omdat ik dat absoluut ga weigeren. Ik vind het onzin. Als ik als volwassene gedoopt ben dan ben ik dat. En dan vind ik niet dat dat nog een keer overmoet. Vandaag hoorde ik dat ik wel van sommige evangelische kerken lid kan worden, maar niet in belangrijke commissies kan... dan ben je dus een tweederangs lid. Ongelofelijk! :(

Het liefst had ik een kerk waarbij kinderdoop en volwassendoop allebei kunnen en zonder allerlei overbodige belijdenisgeschriften, maar wel bijbelgetrouw en waar in de dienst zowel psalmen, gezangen, Johannes de Heer en Opwekking gezongen wordt. Maar ja... :'(
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2004, 08:34:12 pm door Roodkapje »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 16, 2004, 08:36:03 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 10:16:22 schreef Priscilla en Aquila:
Waarom de kinderdoop er steeds wordt bijgehaald? Omdat dat de doop was die door besprenkeling plaatsvond... En in de kerk besprenkelen ze volwassenen dus ook bij de doop.. dat snap ik dan eigenlijk helemaal niet. Dat zou bij uitstek de gelegenheid moeten zijn om het dan ook helemaal door onderdompeling te doen..

Het probleem ligt er natuurlijk sinds men babys wil dopen die kun je natuurlijk niet onder dompelen zoals Fillippus met de kamerling deed...
Waarom kun je babies niet onderdompelen? Babies kunnen ook zwemmen, dus ook ondergedompeld worden... Dus dat vind ik een raar argument.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 16, 2004, 08:36:28 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 16:21:55 schreef Roodkapje:

Het liefst had ik een kerk waarbij kinderdoop en volwassendoop allebei kunnen en zonder allerlei overbodige belijdenisgeschriften, maar wel bijbelgetrouw en waar in de dienst zowel psalmen, gezangen, Johannes de Heer en Opwekking gezongen wordt. Maar ja... :'(
Die bestaat wel degelijk hoor, roodkapje!! Het is een soort van evangelische kerk maar ik weet niet zo waar die ook al weer was. Maar ja....ik vind het nogal vreemde combinatie eerlijk gezegd maar het kan een visie zijn jah!

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 16, 2004, 09:08:40 pm »

quote:

Vandaag hoorde ik dat ik wel van sommige evangelische kerken lid kan worden, maar niet in belangrijke commissies kan... dan ben je dus een tweederangs lid. Ongelofelijk! :(

Dat is niet zo erg. In de gereformeerde kerk mag je niet eens aan hat avondmaal als je geen afstand neemt van je volwassendoop visie.

quote:

Wat versta jij dan onder bijbelgetrouw?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 16, 2004, 09:19:50 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 21:08:40 schreef Wilhelmina:
[...]

Dat is niet zo erg. In de gereformeerde kerk mag je niet eens aan hat avondmaal als je geen afstand neemt van je volwassendoop visie.
jawel hoor, als je maar lid bent van die kerk :)

Vraag Zwerver maar :)

Maar ik ben wel benieuwd naar die gemeente,  waar Marijma het over heeft.... dat lijkt me nog wel wat :)
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 16, 2004, 09:32:59 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 21:19:50 schreef Alfredt:
[...]

jawel hoor, als je maar lid bent van die kerk :)

:)
Ik mag als volwassengedoopte echt niet lid worden. :?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 16, 2004, 09:37:40 pm »
Maar wel bij ons aan het avondmaal, als je van tevoren maar even het gastenboek tekent. Hoef je dus niet eens lid van onze gemeente te zijn.
Maar volgens mij sluit je volwassendoop niet een hernieuwd lidmaatschap van de GKv uit hoor. kDenk wel dat je wel even stevig over je verleden doorgezaagd zal worden, dat wel.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 16, 2004, 09:43:40 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 21:37:40 schreef elle:
Maar wel bij ons aan het avondmaal, als je van tevoren maar even het gastenboek tekent. Hoef je dus niet eens lid van onze gemeente te zijn.
Maar volgens mij sluit je volwassendoop niet een hernieuwd lidmaatschap van de GKv uit hoor. kDenk wel dat je wel even stevig over je verleden doorgezaagd zal worden, dat wel.

Vrienden van ons moesten eerst openbare schuldbelijdenis doen voorin de kerk, en volledig afstand nemen van hun "daad"
Dat hebben ze overigens maar niet gedaan.

Maar, Elle, ik heb me echt voorgenomen bij jullie eens in de kerk te komen. Amsterdam toch?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 16, 2004, 09:57:03 pm »
Mijn moeder is volwassen gedoopt (GKV -> pinkster -> GKV).... voor zover ik weet heeft ze nooit openbare schuldbelijdenis hoeven doen. (En dat was eind jaren 60)

Het is dus heel plaatsafhankelijk, net zoiets als openbare schuldbelijdenis bij 'moeten trouwen' . In sommige gemeenten moet dat, in andere niet....
Pinkeltjefan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 16, 2004, 10:26:55 pm »
Het klopt dat het eigenlijk ook binnen de GKv erg plaatsafhankelijk is. Maar ik vermoed dat datgeen dat we in Amsterdam hebben, steeds meer ingang vindt binnen de GKv. Ik hoor van steeds meer gemeenten waar vanalles mogelijk is, en niet allen qua vorm, ook qua 'leer'. En niet alleen binnen de kennissenkring van onze predikant, maar ook andere predikanten leiden hun gemeente steeds meer in 'nieuwe stijl'.

En wie weet: misschien dopen sommige gemeenten over een jaar of 15 ook wel door onderdompeling (al vind ik het bij babietjes wel wat bruut).
't Blijft een symbool en geen vereiste, maar als je iets doet, kun je het maar beter goed doen :).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 16, 2004, 10:57:43 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 22:26:55 schreef elle:

En wie weet: misschien dopen sommige gemeenten over een jaar of 15 ook wel door onderdompeling (al vind ik het bij babietjes wel wat bruut).
't Blijft een symbool en geen vereiste, maar als je iets doet, kun je het maar beter goed doen :).

Doe het dan ook meteen maar na hun bekering, dan kunnen we voortaan in één kerk zitten.
Een stevige preek is ook niet weg. ;)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 16, 2004, 11:47:30 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 21:19:50 schreef Alfredt:
[...]

Maar ik ben wel benieuwd naar die gemeente,  waar Marijma het over heeft.... dat lijkt me nog wel wat :)

Ha Alfredt, ik heb het toch nog kunnen vinden, maar ik weet nu niet zeker (nu ik het zelf lees) wat voor gemeente het precies is maar vrijheid in dopen is er wel, zoals op de homepagina te lezen is. Voor de rest staat er nog weinig op de site, volgens mij is die ook pas vernieuwd.
Hier de link dus:

http://www.luctoretemergo.org/

Maar dit zal roodkapje wel weer leuk vinden:

OLDEBROEK – G. J. Veldhoen, voorzitter van het bestuur van de Oldebroekse
geloofsgemeenschap Luctor et Emergo: „Voor de dienst zingen we altijd veel. We gebruiken
daarvoor een eigen zangboek met een selectie uit de bundels van Johannes de Heer,
Glorieklokken en Opwekking.”

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 17, 2004, 12:00:38 am »

quote:

op 16 Mar 2004 20:36:03 schreef Roodkapje:
[...]

Waarom kun je babies niet onderdompelen? Babies kunnen ook zwemmen, dus ook ondergedompeld worden... Dus dat vind ik een raar argument.
Het dopen door onderdompeling van een baby vind ik duidelijk iets wat je met dat kind doet. Zelf heeft het niets in te brengen.. Met besprenkeling is dat natuurlijk ook zo....maar daar ligt het kind gewoon op de arm en krijgt het wat druppels over zich heen. Dat is dus gewoon voor het kind een passief gebeuren i.t.t. onderdompeling......
Als je wel eens een doopdienst door onderdomeling hebt meegemaakt, kun je misschien voorstellen dat ik het me niet voor zou kunnen stellen dat zo"n kind in het bad staat en dan achterover onderwatergaat en weer opstaat.....
Maar hier komt natuurlijk om de hoek kijken dat doop iets is waar je ]zelf toe beslist.... Een baby doet dat niet.... De onderdompeling-doop zegt iets over wat jij getuigt wat er met jou gebeurt is.....
Dat komt niet naar voren in de besprenkeling.... wel in onderdompeling in het watergraf.

Volgens mij ben je intelligent genoeg om aan te voelen wat ik bedoel dacht ik.... maar je bent ook wel iemand die heel primaiir ergens op kan reageren...was dit een eerste reactie of vind je het echt een raar argument....?

Ik zou trouwens wel eens willen weten of besprenkeling gebeurde uit  praktisch of principieel oogpunt.....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 17, 2004, 12:43:18 am »
Ik heb zelf niet het idee dat ik zelf bedacht heb dat ik ging geloven of dat ik me maar moest laten dopen. Ik heb alleen gedaan wat de Here God op een gegeven moment van me vroeg. Ik kan bij mezelf niks actiefs qua houding ontdekken aan die hele periode.

En over dat onderdompelen van babies. Dat vind ik echt raar ja. Ik vind het echt raar dat er een onderscheid tussen onderdompelen en besprenkelen wordt gemaakt. Het gaat toch om het gebaar, om het symbool.

quote:

De onderdompeling-doop zegt iets over wat jij getuigt wat er met jou gebeurt is.....

Ik heb toch net zo goed getuigd wat er met mij gebeurd is bij mijn doop?

Ik vind dat het best naast elkaar kan bestaan. Het is misschien alleen maar een verschil in gewoonte. Ik vind het echt raar dat mensen daar zo over vallen en zo de nadruk op leggen. Ik snap het echt niet. En dat meen ik serieus. Ik probeer het echt te begrijpen waarom er een verschil is.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 17, 2004, 01:01:33 am »

quote:

op 17 Mar 2004 00:43:18 schreef Roodkapje:
[...]
En over dat onderdompelen van babies. Dat vind ik echt raar ja. Ik vind het echt raar dat er een onderscheid tussen onderdompelen en besprenkelen wordt gemaakt. Het gaat toch om het gebaar, om het symbool.
[...]
Ik heb toch net zo goed getuigd wat er met mij gebeurd is bij mijn doop?

Ik vind dat het best naast elkaar kan bestaan. Het is misschien alleen maar een verschil in gewoonte. Ik vind het echt raar dat mensen daar zo over vallen en zo de nadruk op leggen. Ik snap het echt niet. En dat meen ik serieus. Ik probeer het echt te begrijpen waarom er een verschil is.
Er is geen verschil en het is idd raar om te zien dat mensen die van een hele boel dingen zeggen dat de vorm niet uitmaakt, van de doop door onderdompeling zo'n punt maken.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 17, 2004, 08:42:23 am »

quote:

op 17 Mar 2004 00:00:38 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Het dopen door onderdompeling van een baby vind ik duidelijk iets wat je met dat kind doet. Zelf heeft het niets in te brengen.. .
Grappig dat dit argument wel geldt als het om een lichamelijke handeling gaat, en over het hoofd wordt gezien als het om een geestelijke handeling gaat.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 17, 2004, 08:58:02 am »

quote:

op 17 Mar 2004 08:42:23 schreef Wilhelmina:
[...]

Grappig dat dit argument wel geldt als het om een lichamelijke handeling gaat, en over het hoofd wordt gezien als het om een geestelijke handeling gaat.
nee hoor, net zoals Roodkapje ook al aangaf, in onze optiek is er ook bij de volwassendoop niet in eerste instantie een handeling van de mens de grondslag. Wij hebben gewoon niets in te brengen als het ware, God roept en dat is het. of je nu geroepen wordt als kind van gelovige ouders of op latere leeftijd....
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 17, 2004, 10:06:27 am »

quote:

Ik kan me redelijk vinden in de 2 van de 3 formulieren, mits ze geplaatst worden in hun context. Dat zijn de HC en de NGB, met uitzondering van de uitspraken over de kinderdoop. De Dordtse Leerregels onderschrijf ik in het geheel niet.
/offtopic/ Kan je in het kort zeggen waarom je de DL in het geheel niet onderschrijft? Je zegt zelf steeds dat jij niet had kunnen geloven als God jou dat geloof niet gegeven had. Dat is nu precies het kernpunt van de DL, dus ik snap je wat dat betreft niet zo goed eigenlijk.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 17, 2004, 10:08:44 am »

quote:

In het ND staat vandaag een artikel over iemand uit de Gereformeerde Gemeenten die in Nederland een gemeente van Reformatorische Baptisten wil opstarten en daar een website over gelanceerd heeft: Refobaptisten. Misschien iets voor jou?  ;)