Vervolg bericht
quote:
P&A schreven:
In het NT en nu hoor je er door geestelijke geboorte bij.....
Cyber schreef:
Is het verbond veranderd dan ?? en kun je zeggen wanneer ??
Geestelijke geboorte is noodzakelijk:
Johannes 3
3
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. 4 Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. 7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. Jezus noemt Zelf het nieuwe verbond bij de instelling van het Avondmaal. Zijn offer waarbij Zijn bloed heeft gevloeid is het nieuwe verbond: De nieuwe manier op grond waarvan mensen tot God kunnen komen…
Luc 22,20
Evenzo de beker, na de maaltijd, zeggende: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt. Als je dit offer aanvaardt, wordt je opnieuw geboren….. Geestelijke geboorte waardoor je bij het volk van God in het NT hoort, bij de gemeente…
De gemeente, Gods volk in het NT, is ontstaan door het lijden en sterven van de Here Jezus…. Vanaf de pinksterdag toen de Heilige Geest kwam, heeft de Heilige Geest ervoor gezorgd dat de gelovigen in Jezus
een eenheid werden.
Hand 20,28
Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft.De gemeente Gods is het eigendom van de Here Jezus door het bloed wat gevloeid heeft.
Nadat je het evangelie hebt gehoord en hebt geloofd, ontvang je de Heilige Geest…
1 Petr 1,3
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,Wij zijn wedergeboren door de opstanding van de Here Jezus….. Dat is toch iets anders dan erbij horen door de letterlijke geboorte in het OT.
Efeze 2
13
In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.En dat gebeurt op het moment dat je gelovig wordt…..Als je een bewuste keus maakt. Ken je de uitdrukking:
God heeft geen kleinkinderen…. Er is geen automatische voortzetting van het geloof op je kinderen…. Dat komt doordat je geboren moet worden
niet letterlijk maar door de Geest….
Zie ook
Johannes 1:
12
Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn Wedergeboorte is er als je Hem aangenomen hebt….. Dan ben je pas een kind van God.
Ben je het met me eens dat een baby of klein kind in die zin
niet wedergeboren kan zijn?
Door de Heilige Geest worden we tot een lichaam (de Gemeente) gedoopt….Zou een baby al de Heilige Geest hebben…. Dan hoeft het zich ook niet meer te bekeren.
quote:
Er is verschil tussen de doop van Johannes, bekeer u, en de doop na Hemelvaart,
dopen in de naam van Jezus Christus de Drieeenheid.
Mee eens…..
quote:
Maar ook dat kinderen in hun gelovige ouders geheiligd zijn en niet wetende
goed en kwaad tot 20 jaar. Num 14:29-31 en Deut. 1:35-39.
39 En uw kleine kinderen, waarvan gij gezegd hebt: ten roof zullen zij zijn, – en uw zonen, die op dit ogenblik nog geen kennis hebben van goed en kwaad, die zullen daar komen, ja, aan hen zal Ik het geven en zij zullen het in bezit nemen.
Zij waren al lid van het volk van God (Israël) vanaf hun geboorte… Alleen omdat het volk had gezondigd gaf God hen een straf…die gold de mensen boven de 20 jaar…
En kleine kinderen en zonen die nog geen besef van goed en kwaad hebben wil zeggen dat zij nog niet bewust tegen God konden zondigen…. Dat heeft niets te maken met het tijdstip waarop je tot het volk van God ging behoren in het OT….
De straf is in die zin eerlijk…
Je kunt hier wel uithalen en dat doe ik ook uit Jona 4, dat kinderen op jonge leeftijd
niet verloren gaan, maar dat wil niet automatisch zeggen dat ze bij de Gemeente gaan behoren….
quote:
……
Dus als we alleen maar mogen doen wat expliciet in de Bijbel staat aangegeven mankeert er nog heel wat.
Deze opmerking van mij bedoelde ik als volgt: Als er in het NT over de doop wordt gesproken(en het bevel wordt ook door Jezus zelf gegeven) is dat de doop door onderdompeling
nadat je het woord hebt gehoord en aanvaard…..
Als dit de bijbelse doop is mag ik
deze doop niet gaan veranderen in doop (van babys) door besprenkeling. Want dat staat niet in de bijbel dat de doop die inhoudt heeft…
quote:
.....
Jawel hoor genoeg bewijs, maar ik bestreed ook niet de doop door onderdompeling
Dat de doop door onderdompeling bijbels is, is geen verschil van mening
Dat leek zo door je opmerking/vraag over Cornelius……
quote:
alleen ik vind dat de kinderen geheiligd in het geloof hun ouders ervan af het begin bij horen
en dus gedoopt moeten worden.
En dat de doop vanuit bijbelse vertaling onderdompeling is dat weet ik.
Maar besprenkeling, zoals de babydoop ook wel genoemd, het woord besprenging of besprenkeling
wordt ook in de bijbel genoemd Hebr 12: 24 en 1 Petr. 1:2
Kinderen zijn geheiligd in hun ouders en staan dus op het terrein van het koninkrijk…. Maar de doop is een uitbeelding van de
dood van Christus en dat kan een klein kind of baby nog niet aanvaard hebben. Dus wordt deze baby/dit kleine kind niet gedoopt…
Maar ik heb daar geen problemen mee want ik koppel dus ook niet het verbond er aanvast bij babys….
Besprenging in Hebr. 12: 24 gaat over de besprenging van dingen met het bloed van de offerdieren zodat ze gereinigd werden. Dit wijst heen naar het
éénmalige offer van de Here Jezus waar Hij Zijn eigen bloed gaf…..
Het wijst dus niet heen naar de doop.
In 1 Petr. 1: 2 gaat het over besprenging met het bloed van Christus van het hart…Als symbool van reiniging….. Dus ook geen besprenging met water wat je als de doop zou kunnen zien…..
quote:
Maar wat is een "doop op geloof"??
en waarom vind jij dat een kind op die jonge leeftijd al wel gedoopt kunnen worden??
want dit begrijp ik dan weer niet, want hoe weten jullie of toetsen jullie dan het geloof ??
Doop op geloof vind ik een betere term omdat de doop zoals ik die zie
moet gebeuren als iemand gelooft. Daar wil hij/zij dan getuigenis van afleggen: “Ik ben met Christus gestorven, ik leef niet meer…. Dat laat ik zien door gedoopt te worden in water….onder te gaan (zoals Christus in de dood en het graf ging…)
Daar staat geen vaste leeftijd voor….. Als een kind een keus kan maken – hierbij noemde ik de leeftijd van 10-11 jaar… - kan het gedoopt worden
als hij dat zelf aangeeft te willen op grond van zijn eigen geloofDus het hoeft niet persé
volwassendoop te heten…..
Dit geloof van een kind van 10-11 jaar kun je toetsen door vooraf
een gesprek te hebben met die persoon: Wat betekent de Here Jezus voor jou, waarom wil je gedoopt worden, wat denk je dat het precies betekent, wat voor consequenties heeft de doop denk je?
Dat zijn dingen die aan de orde kunnen komen…. Is er ‘vrijmoedigheid’ kan het kind gedoopt worden op grond van zijn getuigenis… Mijn d