Offtopic in de Weblog van Does:
Leuk genoeg voor een eigen topic.
Aanleiding: een verhaal van Does over belijdenis-doen:quote:
's Avonds catechisatie gehad en daar ging het over belijdenis doen. Mijn mening over belijdenis schiet bij iedereen daar in het verkeerde keelgat want op een gegeven moment gingen ze me afkappen. Doe ik aan dwaalleer? Nee toch? Nee helemaal niet, maar ik zie het anders.
Avondmaal is in de GKV een "diploma" waarmee je toegang krijgt tot het avondmaal. Maar ik belijdt Christus ook en wil ook mijn leven richten op hem maar ik mag niet aan het avondmaal!! Omdat ik heen Ja heb gezegd op het avondmaalsformulier. Wat een flauwekul!! Nu is dat formulier er om ja te zeggen op de leer die de GKV hanteerd. Maar als ik nu gewoon voor in de kerk spontaan ga staan en ik belijdt Christus dan is het opeens niet goed! Dan wijk ik af van de leer? Zo kwam het wel op mij over.
Ik kom ook niet zo vaak op catechisatie omdat veel dingen tegen mijn gevoel in gaan. Ik snap dat allemaal niet zo al die stromingen. 1 kerk, 1 God. Nee in Nederland is het zo: 3000 kerken, 1 God. De GKV zie ik lang niet met een andere kerk samengaan want de leer is er heilig. Formulieren zijn onaantastbaar. Toevoegingen hebben we wel maar iets afschaffen, dat is uit den boze!
Ik kan er niet mee over weg. Reden dat ik geen belijdenis ga doen. Ik wil mijn geloof belijden met een meer dan alleen een ja. Ja is zo makkelijk, ik wil zeggen tegen mensen hoe ik God heb leren kennen en hoe ik hem belijdt en ervaren heb. Dat wil ik niet alleen door die sullige "Ja". Nee... dat maakt totaal geen inpact op mensen. Eerst dat formulier en dan een sullig antwoord geven. Ik wil geloofsbelijdenissen!
Reacties hierop van anderenZwever:Je moet gewoon zeggen dat je het niet eens bent met de kinderdoop, en na 3 gesprekken van 2 uur laten ze je gelukkig tóch toe, en dan heb je uiteraard ineens zoveel haast om lid te worden dat je niet samen met allemaal anderen belijdenis hoeft te doen.
Dus dan kun je tijdens die dienst prima in je eentje een belijdenis doen Of eventueel ook nog weer in het kerkblaadje zoals bij mij gaat gebeuren.
Die dominee wilde zelfs nog wel de belijdenisvragen aanpassen/aanvullen (!) maar dat vond de kerkenraad toch niet zo'n wijs idee. Maar ja die dominee die ik heb is volgens mij net 30, dus die kan ik gewoon met "jij" aanspreken...
MacguinnessOp zich best wel mooi dat je je geloof tegenover de gemeente wil belijden en dat je wilt vertellen hoe je God hebt leren kennen, een aantal jaren geleden deed iemand bij ons in de kerk dat ook, hij haalde een papiertje uit z'n zak en begon met zijn bekeringsverhaal en hoe hij God had leren kennen, en hij besloot zijn "preek" met een echt "amen".
De 10 andere jongeren zeiden alleen maar "ja" en vielen een beetje in het niet bij het verhaal van die jongen.
De gemeente was laaiend enthausiast over zijn getuigenis, en iedereen had het er savonds bij de koffie over.
Opzich niks mis mee, maar niet iedereen kan dat, sommige mensen zijn nou éénmaal niet zo welbespraakt, en zij moeten niet het idee krijgen dat hun belijdenis niet zo veel voorsteld omdat zij alleen maar "ja" gezegd hebben.
En je "verhaal" vertellen kan ook één op één, of in een heel klein groepje.
Dat is net zo mooi.
MezzamorpheusEn dus moeten degenen die wél over Gods grote daden in hun leven kunnen vertellen, mét ook nog eens schitterende gevolgen (gemeente heeft het er later nog over - het maakt dus blijkbaar indruk als je over Gods werk vertelt) hun mond maar houden, omdat niet iedereen zo goed kan spreken?
PleunIk zou ook het liefst mijn verkering ehh bekeringsverhaal publiceren in het plaatselijke kerkblad, en mijn belijdenisgeschrift afhalen bij de kerkelijke administratie. Maar ja, zo werkt 't niet he?
Macguinness, in reactie op MezzaNee ! Maar je moet de drempel niet te hoog maken voor mensen die dat niet kunnen, die dan wellicht denken: Dat durf ik niet voor een volle gemeente of ik heb geen spectaculair bekeringsverhaal en dus doe ik maar geen belijdenis.
Een simpel "ja" is, als het uit je hart komt, voldoende.
FransjeHelemaal mee eens. toen mijn dochter ( tienermoeder met een zware tijd achter de rug ) haar belijdenis deed kon ze natuurlijk ook een geweldige getuigenis geven maar die durf had ze niet.
Als we daar meer op aan hadden gedrongen had ze denk ik nog geen belijdenis gedaan.
En als de mensen er s`avond op de koffie nog over zo`n speciale getuigenis hebben hoop ik dat ze het wel in zien dat achter ieder persoon die belijdenis doet een verhaal/getuigenis zit. God gaat met ieder zijn weg en bij de een is het een adembenemend verhaal en bij de ander kan het maar een eenvoudig verhaal zijn.
Maar voor allemaal geld dat het weer een wonder is en een feest in de Hemel.