Auteur Topic: Wat is er mis met 'Harry Potter'?  (gelezen 3666 keer)

Elena

• Bekijk profiel
Wat is er mis met 'Harry Potter'?
« Reactie #50 Gepost op: december 23, 2003, 08:10:45 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 20:42:50 schreef Alfredt:
Als iemand chinees leest, maar niet weet wat hij leest leest hij niks.*
Het zlefde geldt voor toverspreuken.... Als jij geen betekenis kent hebben ze ook geen betekenis.

dus jij zegt dat als ik naar china ga en ik beledig iemand in het chinees, maar dat ikzelf niet weet wat ik zeg, dat een chinees zich niet aangesproken voelt?
is het dan ook zo met magische spreuken, dat jij niet degene hoeft te zijn die het hoeft te begrijpen, want de spreuk zet iets in de occulte wereld in werking, als de demoon het maar begrijpt toch?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 02, 2004, 06:16:01 pm »
Ik denk dat het gevaar van een kinderboek als Harry Potter is, dat de kinderen vertrouwd worden gemaakt met de wereld van de magie etc. Het gevaarlijke is juist dat ze het zien als 'maar' een verhaal. Dat is natuurlijk ook zo, het is een verhaal, maar kan de duivel daar nu juist niet door beinvloeden zonder dat je het in de gaten hebt.
'Glaasje draaien' wordt door veel jeugd ook als een onschuldig spelletje  gezien terwijl het dat niet is. Juist dat is het gevaarlijke ervan.

De duivel weet ook wel dat wie de jeugd heeft, de toekomst heeft.........
En in de toekomst zal nog wel het een en ander gebeuren waarin hij de hoofdrol speelt. Dus een beetje voorbereidend werk is nooit weg.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Sovetryne

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 03, 2004, 02:24:33 pm »

quote:

op 06 May 2003 10:28:43 schreef MrSmiley:
Mijn blik viel met name op de voorbeelden die gegeven werden als zijnde potentieel slecht. Een van de voorbeelden waren de Harry Potter boeken/films.
Och ja, het zal eens niet zo zijn.... Er zijn altijd wel idioten die een teken van de duivel in iets zien.... The Lion King was ook een duivelse film, en elke kinderfilm is een duivelse actie, als je RD-volk moet geloven.....
--
Albert van Harten

Arjan_T

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 03, 2004, 04:50:07 pm »
Hoi MArloes, bedoel jij met die plaats die bekend werd om heksen toevallig Salem mee?
Groetjes, Arjan  :)

Ilsa

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 23, 2004, 02:54:28 am »
Hallo allemaal,

Bij toeval ben ik hier op dit forum terecht gekomen, en ik vond hier deze interessante discussie.
Ik ben zelf al jaren een liefhebber van de Harry Potter boeken en ik heb ook de twee films gezien.

De reden waarom ik nu hier reageer is dat ik het erg jammer vind dat er een hoop misverstanden zijn rond de boeken over Harry Potter. Ik zie vaak dat de boeken bij voorbaat al worden afgekeurd zelfs voordat die persoon zich er iets meer in verdiept heeft.
Ik heb er alle begrip voor als mensen de boeken niet willen lezen om diverse redenen, maar juist zijn het vaak deze mensen die verhalen vertellen omdat ze de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Gelukkig is dit een zinnige discussie met weinig niet kloppende argumenten, toch zou ik hier graag mijn mening willen geven.

Ik heb veel contact met een grote groep jongeren die de boeken en films regelmatig hebben gelezen en gezien, en ik heb er tot nu toe niet een ontmoet die zich bezig houdt met of oprecht ge"interesseerd is in occulte zaken. Als je aan een groep jongeren vraagt wat het nu is dat hun aantrekt in de boeken is het de spanning. Die spanning komt inderdaad door de mogelijkheden in de toverwereld, voornamelijk omdat hierdoor alles kan. Het is niet zo zeer het toveren op zich dat aantrekt maar vooral de spanning van het onverwachte. Natuurlijk is het wel zo dat de kinderen en jongeren verschillend kunnen reageren op zulke zaken. Als men inziet dat de boeken niets met de werkelijkheid te maken hebben en dat het om pure fictie gaat schuilt er echt geen kwaad in. Ik zie het als een taak van de ouders om in te schatten of hun kind hier gevoelig voor is of niet, en of het wel of niet verstandig is om hun kind dit te laten lezen.

Ik snap maar al te goed dat het toveren (ongeacht of het om "witte" of "zwarte" magie gaat) op zich wordt gezien als iets slechts, maar het toveren in Harry Potter heeft in de loop van het verhaal steeds meer een ondergeschikte rol gekregen.
Harry en zijn vrienden krijgen inderdaad lessen in bezweringen, toverdranken en verweer tegen de zwarte kunsten. Zij leren echter geen aanvallen d.m.v. toverkracht. Sterker nog Harry zelf komt op meerdere momenten in het verhaal tegenover zijn aardsvijand te staan die hem keer op keer van het leven probeert te veroveren en daarbij tot het uiterste gaat. Harry zelf kan zich enkel verdedigen en niet zelf aanvallen. Daarnaast laat het boek heel eerlijk de strijd die Harry met zichzelf voert zien. Ook voor hem is het moeilijk om overeind te blijven en hij twijfelt regelmatig aan zichzelf, vooral ook omdat hij door een mislukte spreuk die zijn vijand op hem gebruikte toen hij nog een baby was een deel van de vijand in zich heeft zitten(waardoor hij inderdaad de slangentaal kan gebruiken, iets waar hij absoluut niet gelukkig mee is). Daarnaast kampt hij met de problemen die iedere jongere tegenkomt. Pesterijen, racisme, verraad, vertrouwen, verliefdheid waar hij nog niet mee om kan gaan en vriendschap met alles erop en eraan.
Het klopt inderdaad dat er veel geweld in de boeken zit, maar nogmaals wil ik benadrukken dat het hier niet om geweld vanuit Harry en zijn vrienden gaat maar om een groep "kwade tovenaars" die opvallend veel overeenkomsten hebben met de tweede wereldoorlog, een thema waar iedereen van zou moeten leren maar waar jongeren steeds laconieker op reageren. Daarnaast is het niet realistisch om jongeren weg te houden van al het kwaad, want er zijn genoeg oorlogen en gevaren in de wereld, juist als ze leren dat het er is kun je ze beter uitleggen hoe ze zich er tegen moeten wapenen en ik heb gemerkt dat veel jongeren situaties herkennen in de boeken waardoor ze inzien dat de thema's in de boeken realistisch zijn. Natuurlijk zijn de spreuken en het verhaal niet echt, maar iemand die oud en wijs genoeg is zal zich dat realiseren, wederom gaat het hier wat mij betreft over een geschikte leeftijd voor jongeren om dit soort boeken te lezen.

Ik heb ook gelezen dat er meer seks in de boeken komt in de loop van de tijd; dat is inderdaad juist maar ook niet vreemd aangezien Harry een jongen in de puberteit is. Wel wil ik hier aan toevoegen dat het hier alleen om een enkele zoen gaat in zijn 5e schooljaar. Hij is dan 15 en komt er achter dat hij hier nog niet aan toe is. Naast die ene kus wordt er tot nu toe in de serie geen enkel moment met intiem lichamelijk contact voor. Daarnaast hebben de personages in de boeken geen wisselende serieuze relaties, sterker nog er wordt nauwelijks melding gemaakt van relaties van de jongeren en ouderen in de boeken, behalve dan een enkele serieuze relatie, vriendschappelijke relatie of een huwelijk.

conclusie van mijn verhaal; ik kan niets kwaads vinden in deze boeken en ik lees ze met plezier. Ik snap echter wel waarom sommigen er voor kiezen ze niet te lezen en dat respecteer ik ook, ik hoop dat ik het voor sommigen misschien wat duidelijker heb gemaakt, waar het in de boeken over gaat.

p.s. Ik vind het wel erg jammer dat de boeken verfiltm worden. Helaas wordt alles in zo'n hollywood achtige film enorm opgeblazen en blijft er niets puurs meer over. Ook is het belachelijk dat deze films voor alle leeftijden zijn want ik geloof niet dat de films (of boeken) geschikt zijn voor erg jeugdige kinderen die helaas wel ge'interesseerd worden door de enorme hype, terwijl ze daar waarschijnlijk nog niet mee om kunnen gaan.

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 20, 2004, 10:12:54 am »
" Laten we ter illustratie een paar teksten uit de Bijbel vergelijken met enkele passages uit de boeken over Harry Potter. In het Oude Testament zegt God tegen Zijn volk: "Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen, of tovenaar, geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt. Want een ieder die deze dingen doet, is de Here een gruwel, en ter wille van deze gruwelen drijft de Here, uw God, hen voor u weg. Gij zult onberispelijk staan tegenover de Here, uw God. 1
Liever niet met doden omgaan dus. Harry Potter doet dat wel. Al in het eerste deel lezen we dat Harry zichzelf bekijkt in een "verboden spiegel". Hij ziet echter niet alleen zichzelf, maar ook zijn overleden ouders en andere familieleden: "Harry stond nu zo dicht bij de spiegel dat zijn neus bijna tegen het glas kwam. "Ma?" fluisterde hij. "Pa?" Ze keken hem alleen maar glimlachend aan. De spiegelbeelden vervaagden niet en hij staarde en staarde tot hij uiteindelijk in de verte een geluid hoorde en uit zijn trance ontwaakte. Hij scheurde zijn blik los van het gezicht van zijn moeder, fluisterde: "Ik kom terug," en ging haastig naar buiten." 2

In het bijbelgedeelte dat we net lazen, waarschuwt God voor waarzeggerij, het uitleggen van voortekenen, tovenarij en bezweerders. De boeken van Harry Potter staan bol van tovenarij, machten en vervloekingen. Zo krijgen de tovenaarsleerlingen les in Bezweringen, Kruidenkunde, Toverdranken en Astronomie 3.

Wandelen in liefde en waarheid...
Ook in het Nieuwe Testament moedigt God ons aan om navolgers van Hem te zijn en in de liefde en waarheid te wandelen. En dat heeft consequenties: "Van hoererij en allerlei onreinheid of hebzucht mag onder u zelfs geen sprake zijn, zoals het heiligen betaamt, en evenmin van onwelvoeglijkheid en zotte of losse taal, die geen pas geven..." 4 In het eerste deel valt me de vaak ongelukkige woordkeus op. Woorden als "houd je kop", "smoel" en "ongelooflijke kluns" passeren meerdere malen de revue. 5 Ook lelijke taal en bepaalde (bastaard)vloeken worden in het verhaal zo gepresenteerd alsof het de normaalste zaak van de wereld is: "Hou op met dat gedonder, Foppe! Waar zijn ze? Ze hoorden Foppe wegsuizen en Vilder woedend vloeken". 6 Al aan het begin van deel 1 is een vloek te lezen: "Ik ben een wat?" bracht Harry tenslotte moeizaam uit. "Een tovenaar natuurlijk," zei Hagrid. "En een verd...(piep!) goeie ook, lijkt me". 7 De leerlingen van de toverschool horen niet alleen gevloek om hun heen, ze leren ook om anderen te vervloeken, want volgens de tovenaarsdocent lopen de leerlingen "heel erg achter op het gebied van vervloekingen". 8 Tijdens de praktijkles krijgen de leerlingen daarom les in vervloekingen, dat eerst op een spin wordt uitgeprobeerd: "Dolleman hief opnieuw zijn stok op, wees op de spin en mompelde: Crucio! Onmiddellijk sloeg de spin zijn poten om zich heen; hij rolde op zijn rug en begon vreselijk te stuiptrekken en heen en weer te wiegen. Het bleef doodstil, maar Harry wist zeker dat als de spin geluid had kunnen maken hij het uitgegild zou hebben. Dolleman hield zijn stok op de spin gericht en die begon nog heftiger te stuiptrekken en te schokken. (Vervolgens vraagt de docent aan de leerlingen wie er nog een vloek weet). "Avada Kedavra fluisterde Hermelien. Verscheidene leerlingen keken haar onbehaaglijk aan, onder wie Ron. "Aha," zei Dolleman en opnieuw vertrok zijn scheve mond tot een flauwe glimlach. "Ja, de laatste en ook de ergste. Avada Kedavra! de vloek des doods." Hij stak zijn hand weer in de pot en het was alsof de derde spin wist wat er komen ging, want hij rende over de bodem van de pot een en weer, in een poging Dollemans vingers te ontwijken. Die wist hem toch te grijpen en zette hem op zijn bureau, maar de spin sprintte meteen angstig weg over het houten blad. Dolleman hief zijn toverstok op en Harry had een onheilspellend voorgevoel. Avada Kedavra! brulde Dolleman. Ze zagen een oogverblindende groene lichtflits en hoorden een ruisend geluid, alsof een reusachtig, onzichtbaar iets zich door de lucht spoedde - en meteen rolde de spin om. Hij had geen schrammetje, maar was onmiskenbaar dood. Harry voelde dat hij rood werd. Dus zo waren zijn ouders gestorven, net als die spin. Was er bij hen ook geen wondje of schrammetje te zien geweest?" 10 Ook bepaalde gewelddadige gedachten van populaire hoofdpersoon Harry komen aan het licht: "Harry staarde naar Sneep terwijl de les begon en verbeeldde zich dat er vreselijke dingen met hem gebeurden... kende hij die Cruciatusvloek maar, dan lag Sneep nu plat op zijn rug, net als die spin, schokkend en stuiptrekkend..." 10 "

Dat is het laatste wat ik er over te zeggen heb. Er is voor mij geen discussie hierover mogelijk. Een ieder moet aan de hand van de bijbel zijn eigen keuze maken. God heeft ons die vrijheid gegeven. Ik besluit om er het niet te lezen en niet naar de films te gaan. Voor mij is het duidelijk dat er wat mis is met HP

MeneerB

• Uw dokter, voor al uw religieu
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 29, 2004, 05:38:25 pm »
Met Harry Potter is niets mis. Wie denkt van wel is gwoon een zachtgekookt ei.

Ik heb gezegd.
Groeten,

MeneerB