Auteur Topic: God de Vader  (gelezen 15568 keer)

Mart

• Bekijk profiel
God de Vader
« Gepost op: maart 16, 2004, 03:03:33 pm »
Als je in evangeliën leest over Jezus werk op aarde komt daar heel duidelijk naar voren dat Jezus een doel heeft met Zijn leven. Jezus moet sterven en na drie dagen opstaan om de schuld van het menselijke geslacht op zich te nemen en ons zo tegenover God de Vader vrij te kunnen pleiten van alles waarin wij als mensen tegen God ingegaan zijn.

In onze kerken wordt heel erg vaak ingegaan op Jezus en wat Jezus voor ons betekent in ons dagelijkse leven. Nou valt het me op dat daartegenover juist erg weinig over God de Vader wordt gesproken, gestudeerd en gepreekt.
Ook in onze evangelisatie ligt het zwaartepunt om de ongelovigen te laten horen en zien dat iedereen Jezus als persoonlijke redder nodig heeft. Nu is dat natuurlijk in principe niet fout, omdat Jezus ons opnieuw toegang geeft tot God de Vader en zo tot het eeuwige leven.
Maar toch, blijven wij als gelovigen die Christus kennen - (en daarover kan je natuurlijk nog van mening verschillen in hoeverre wij Hem werkelijk kennen) - niet te veel hangen bij Jezus en kijken we te weinig verder naar wat en Wie God voor ons is?

(aanleiding voor deze post is oa de grote aandacht en discussie die de film 'the passion of the christ' in gereformeerde wereld krijgt)

Als je Jezus volgt in de Bijbel blijkt dat hij niet op zichzelf wijst, maar altijd op de Vader.

nu volgen nog wat teksten waarin dat duidelijk wordt:

matt 7:21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.

luc 4: 43 Maar Hij sprak tot hen: Ook aan de andere steden moet Ik het evangelie van het Koninkrijk Gods verkondigen, want daartoe ben Ik uitgezonden.

Joh 8,42
  Jezus zeide tot hen: Indien God uw Vader was, zoudt gij Mij liefhebben, want Ik ben van God uitgegaan en gekomen; want Ik ben niet van Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden.  

joh 17:3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.

ik hoop dat je een beetje begrijpt wat voor punt ik in dit topic wil maken, natuurlijk moet je Jezus kennen om tot de vader te kunenn komen, maar wat is ons uiteindelijke doel, is dat om Jezus te leren kennen of gaat het om God de Vader?
Je hoort ook sommige mensen wel eens tot Jezus bidden. kan dat eigenlijk wel? Je mag toch juist door Jezus je weer tot God de Vader richtten in je gebed?

Ef 5,20
  dankt te allen tijde in de naam van onze Here Jezus Christus God, de Vader, voor alles,

het duidelijkste illustreert deze tekst misschien wel wat ik bedoel:
als Maria Jezus vastgrijpt in de graftuin:
joh. 20: 17 Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.

Mart

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #1 Gepost op: maart 16, 2004, 03:04:14 pm »
pfff wat een lange post trouwens

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #2 Gepost op: maart 16, 2004, 03:12:13 pm »
Hm, ik denk dat je gelijk hebt. Ik krijg ook altijd kriebels als ik mensen tot Jezus hoor bidden. Jezus leerde ons bidden en Hij bad tot de Vader.

Aan de andere kant zijn de Vader en de Zoon één.
Bombus terrestris Reginae

Els

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #3 Gepost op: maart 16, 2004, 06:21:31 pm »
Goed onder woorden gebracht, Mart. Ik vind dat je het bij het rechte eind hebt. Jezus zei: Niemand komt tot de Vader dan door Mij. We moeten dus door Jezus tot de Vader gaan.

Zacharov

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #4 Gepost op: maart 16, 2004, 07:43:59 pm »
Wie Jezus kent kent de Vader. Door Jezus te leren kennen leer je de Vader kennen. Dat betekent eigenlijk dat je het niet over Jezus kunt hebben zonder de Vader te noemen.
Er is natuurlijk geen tegenstelling, maar als we Jezus goed kennen dan weten we dat Hij altijd op de Vader wijst (zoals gezegd in eerdere posts). Door Jezus mogen we tot de Vader bidden.
En wij hebben gemeenschap met Christus door de Geest.

Ik kan verder weinig toevoegen aan alle posts, ik ben het er helemaal mee eens.

tikker

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #5 Gepost op: maart 16, 2004, 08:35:11 pm »
Mag je wel tot Jezus bidden.
Die vraag kwam onlangs in onze gemeente op een avond ter sprake.
Onze predikant bad op biddag achtereenvolgens tot God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
het valt dan op omdat het zo expliciet niet vaak gebeurt.
Maar waarom zou ik niet bidden tot Jezus of tot de Geest.
Het is 1 God.
Toch?

Overigens: binnenkort verwacht ik wel een preek waarin deze vraag aan de orde komt. Ik zal jullie op de hoogte houden.
 O-)

Does

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #6 Gepost op: maart 18, 2004, 05:44:52 pm »
Laat ik Johannes 5 even quoten:

quote:

23 opdat allen den Zoon eren, gelijk zij den Vader eren. Wie den Zoon niet eert, die eert den Vader niet, die hem gezonden heeft.
24 Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Wie mijn woord hoort, en Hem gelooft, die mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in het oordeel, maar hij is uit den dood tot het leven overgegaan.
Hier word het eigenlijk al gezegd. En Hem gelooft, die mij gezonden heeft. Dus je moet in God geloven en niet alleen in Jezus geloven. Maar je komt tot de Vader dmv Jezus.
Live vanuit de luie stoel

Does

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #7 Gepost op: maart 18, 2004, 05:46:06 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 20:35:11 schreef tikker:

Het is 1 God.
Toch?
Jup, maar als je alleen tot Jezus bid bid je toch niet tot God zelf. Althans, zo zou ik het zien.

Marnix

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #8 Gepost op: maart 18, 2004, 07:16:21 pm »
Hij en de Vader zijn 1 dus ik denk dat dat wel goed komt dan. Maar Jezus leert ons wel bidden tot de Vader en roept ons op te vragen in zijn naam.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #9 Gepost op: maart 18, 2004, 10:43:38 pm »
Zeker maar in mijn gebed mag ik toch Jezus ook bedanken voor wat Hij heeft gedaan? Jezus is ook God en ik denk dat je zowel tot de Vader, Jezus als de Heilige Geest kan bidden.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #10 Gepost op: maart 18, 2004, 11:01:07 pm »
Misschien maakt het wat uit dat Jezus op Aarde als ECHT mens was. Als mens is Hij nu niet meer bij ons, maar als God door de Heilige Geest altijd. Jezus doet toch voor ons voorbede bij de Vader?  Ik ben het ook niet zo  gewend, maar ik denk wel dat je Jezus daarvoor persoonlijk mag danken en bidden.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #11 Gepost op: maart 19, 2004, 09:02:22 am »
Sommigen bidden tot God in naam van Jezus. lijkt mij de beste oplossing.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Does

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #12 Gepost op: maart 19, 2004, 09:53:23 am »

quote:

op 19 Mar 2004 09:02:22 schreef Joeri:
Amen.

tikker

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2004, 09:04:19 am »

quote:

op 19 Mar 2004 09:02:22 schreef Joeri:
Is er een probleem dan?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2004, 10:41:19 am »
Bijna een jaar geleden ben ik bij een bijbelstudie geweest waar ze het over het Onze Vader hadden. De vraag waar we het langst bij stilgestaan hebben was: Als je het Onze Vader bidt, bid je dan alleen tot God de Vader, of tot de Drie-enige; dus alleen tot de Vader, of ook tot de Zoon en de Heilige Geest.
We ontdekten dat je inderdaad tot de Driej-enige bidt! Als je er op zo´n manier tegenaan kijkt, is het dus heel onlogisch om apart tot Jezus of de HG te bidden. Daarbij komt dat je in de bijbel leest dat je in Jezus´ naam mag bidden. En ook dat je om de HG mag bidden. Dat je door de kracht van de HG KUNT bidden. Maar tot de HG Zelf wordt geen een keer in de bijbel gebeden. Tot Jezus wel: Kom, Here Jezus! (Openb. 22 : 20)

Dit is kort samengevat waar we uit kwamen. (Details weet ik niet zo heel erg goed meer. Tenslotte is het al bijna een jaar geleden, en was het bovendien in het Engels....)
computerfout: een vreemde een in de byte

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #15 Gepost op: april 02, 2004, 10:54:39 pm »
Als je Johannes 14-16 leest wordt er misschien wel het een en ander duidelijker…
Wat mij opvalt als ik deze hoofdstukken leest is dat de Here Jezus Zich totaal één maakt met de Vader. En wel zo één dat het onderscheid af en toe niet te maken is….

Johannes 14
8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader? 10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken. 11 Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is: of anders, gelooft om de werken zelf. 12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; 13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.
….
23 Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.

I.v.m. het bidden tot de Vader of tot Jezus is een interessante tekst om op te letten vers 14 waarin staat: Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.
één zijn de Vader en de Zoon…..dat de Here Jezus hier zegt: ‘Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam’…..
Ook zegt Hij dat Wij (=de Vader en de Zoon) tot hem zullen komen en bij hem wonen in vers 23. Hier zien we de volkomen eenheid van de Vader en de Zoon met de Heilige Geest….

Iets dergelijks zien we als we onderstaande teksten vergelijken…

Johannes 14
16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen,

26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Johannes 16
7 Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.

In Johannes 14 zegt de Here Jezus dat de Vader de Trooster zal zenden…
In Johannes 16 zegt Hij: indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.
Deze volkomen eenheid tussen de Vader en de Zoon zie je ook terug in deze verzen:

Johannes 16
14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.

Kol.2
9 want in Hem (=Jezus) woont al de volheid der godheid lichamelijk;
« Laatst bewerkt op: april 02, 2004, 11:01:01 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

LaNaussee

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #16 Gepost op: april 07, 2004, 06:47:15 pm »
Twee reacties

De eerste gaat over het oorspronkelijke topicvraag. Gaat het niet teveel over Jezus en te weinig over God? Ik denk het niet. Je kunt God wel kennen en Jezus niet (neem bijvoorbeeld de Joden). Wie Jezus kent, kent hoe dan ook de Vader. God geeft duidelijk aan dat Jezus de weg is tot Hem. Dus denk ik dat het goed is om het zoveel over Jezus te hebben. Al geef ik toe dat ook ik zo af en toe wel wat meer over God de Vader of God de Heilige Geest wil horen.

De tweede reactie gaat hierop door, maar kan ook als motivatie bij het bidden tot Jezus gebruikt worden. In het zendingsbevel (Mat. 28:18-20) zegt Jezus: "God heeft mij alle macht gegeven in hemel en op aarde... En wees er zeker van: ik ben bij jullie, van dag tot dag, tot aan de voleinding van de wereld" (GNB).
Hier zegt Jezus heel duidelijk dat de Vader Jezus alle macht gegeven heeft. Dit woordje macht is in het grieks eigenlijk 'volmacht'. Wat bedoelt wordt is dat al Gods macht nu aan Jezus zijde staat. En Jezus heeft het nu zeg maar voor het zeggen.
Daarom mogen we denk ik nu ook tot Jezus bidden. Hij is degene om wie het gaat. God maakt dat heel duidelijk door zijn macht onvoorwaardelijk aan Jezus over te dragen, onvoorwaardelijk aan Jezus' zijde te zetten.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #17 Gepost op: april 07, 2004, 07:32:01 pm »
Jezus heeft toch gezegd: Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien.

Maar ik denk dat we ons eerder druk moeten maken of we wel met de Heilige Geest bezig zijn want daar wordt toch echt heel weinig over gesproken hoor je zo'n mooie preek over Jezus en dat je je moet bekeren enzo maar dan hoor je weer niet van de Heilige Geest dat je die nodig hebt en dat Hij je kan veranderen, dat is erg jammer daar zou meer gepreekt over moeten worden want de HG veranderd mensen harten ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #18 Gepost op: april 07, 2004, 08:38:12 pm »

quote:

farao schreef op 07 april 2004 om 19:32:
Jezus heeft toch gezegd: Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien.

Maar ik denk dat we ons eerder druk moeten maken of we wel met de Heilige Geest bezig zijn want daar wordt toch echt heel weinig over gesproken hoor je zo'n mooie preek over Jezus en dat je je moet bekeren enzo maar dan hoor je weer niet van de Heilige Geest dat je die nodig hebt en dat Hij je kan veranderen, dat is erg jammer daar zou meer gepreekt over moeten worden want de HG veranderd mensen harten ;)
Ik begrijp wat je bedoelt..... We moeten te horen krijgen hoe de Heilige Geest werkt en wat Hij doet.... Als je de Heilige Geest hebt ontvangen bij je bekering/wedergeboorte, dan zal de Heilige Geest het over Jezus hebben..... Hij neemt het uit het Mijne (zegt Jezus) en zal het u verkondigen
Je hoeft dan niet steeds meer te vragen of de Heilige Geest bij ons wil komen - zoals men het vaak zegt. Als we gelovigen zijn, IS de Heilige Geest in ons hart.
Waar je het wel over kunt hebben: Geef jij de Heilige Geest de RUIMTE in je hart....laat je vervullen met de Heilige Geest... Dan is er automatisch niet veel plaats meer voor je eigen ik....
Een mooie preek over Jezus is dus niet verkeerd, alleen worden de mensen bekend gemaakt met het feit dat bij de bekering je de Heilige Geest in je hart krijgt (Jezus in je hart is hetzelfde :)...Ik kom tot u zie mijn vorige post..Jezus woont in je door de Heilige Geest...
Preken over 'bekering' blijft misschien vaak steken bij 'nu moet je proberen voor God te gaan leven'.
En inderdaad mis je dan de essentie van het niet ik maar Christus in mij...de Heilige Geest die mijn nieuwe mens laat groeien....zodat ik verander naar het beeld van Christus....
Als je zelf niet laat overnemen door de Heilige Geest blijft het tobben...want je doet het zelf weer en dat zal altijd mislukken....

Zou dit trouwens niet meer passen in het topiuc over de Heilige Geest...?
« Laatst bewerkt op: april 07, 2004, 08:41:10 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #19 Gepost op: april 19, 2004, 03:33:33 pm »
Sorry hoor,

maar volgens mij is de Vader de enige eeuwige GOD  en Jezus is Zijn Zoon.

Geen 3-ene GOD, want de Bijbel zegt: er is één GOD  én één Heer.

Jezus ontving goddelijke macht van GOD én eeuwig leven, maar het was GOD die Jezus maakte vóórdat de Schepping plaatshad zegt de Bijbel.

En...onze Bijbel zegt ook: 'als Jezus is wedergekomen en iedereen onder Hem is gebracht, dan zal Jezus de macht aan GOD teruggeven en dan zal GOD in allen zijn'.

(PS: deze kennis heb ik van een toffe webpage waarvan ik de link hieronder zal zetten...ff zoeken.......)

http://www.sign2God.com/f...us/God-Jezus-teksten.html

[En.....boeeeoeoeoeoeoemmmmmmm.......weg is de occulte 3-eenheid-leerstelling uit Rome!]
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #20 Gepost op: april 19, 2004, 03:37:35 pm »

quote:

Joshua schreef op 19 april 2004 om 15:33:
Sorry hoor,

maar volgens mij is de Vader de enige eeuwige GOD  en Jezus is Zijn Zoon.

Geen 3-ene GOD, want de Bijbel zegt: er is één GOD  én één Heer.

Jezus ontving goddelijke macht van GOD én eeuwig leven, maar het was GOD die Jezus maakte vóórdat de Schepping plaatshad zegt de Bijbel.

En...onze Bijbel zegt ook: 'als Jezus is wedergekomen en iedereen onder Hem is gebracht, dan zal Jezus de macht aan GOD teruggeven en dan zal GOD in allen zijn'.

(PS: deze kennis heb ik van een toffe webpage waarvan ik de link hieronder zal zetten...ff zoeken.......)

[En.....boeeeoeoeoeoeoemmmmmmm.......weg is de occulte 3-eenheid-leerstelling uit Rome!]

Eigenlijk schrik ik wel van wat je hier zegt..... je mag me de bijbelstekst geven waar God zegt dat Hij Jezus heeft gemaakt.... :?

Lees mijn post hier in dit topic van 2 april nog maar eens als je wilt......
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 03:41:16 pm door Priscilla en Aquila »

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #21 Gepost op: april 19, 2004, 03:49:23 pm »
Hoi P&A,

Nou, ik wijs jullie liever op een hele mooi, niet te lange+goed leesbare studie met Bijbelteksten.  Alles staat daar heel mooi in samengevat.  Dat bespaart mij weer zoeken, kopieren en plakken namelijk...

In deze tabel zit de gehele weg mét de Bijbelteksten erbij.  Echt goed leesbaar.

En ik heb op die webpage nog een iets gevonden over de oorsprong van de 3-eenheid-leer (uit de 4de eeuw).  Ook tof!

http://www.sign2God.com/folders/oorsprong-3eenheid.html

Als je dat leest, gaan je ogen zeker open (net als bij mij!)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 03:50:06 pm door Joshua »
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #22 Gepost op: april 19, 2004, 03:55:31 pm »

quote:

Joshua schreef op 19 april 2004 om 15:33:
Sorry hoor,

maar volgens mij is de Vader de enige eeuwige GOD en Jezus is Zijn Zoon.

Jes 9,5
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

1 Joh 5,20
Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is en ons inzicht gegeven heeft om de Waarachtige te kennen; enwij zijn in de Waarachtige, in zijn Zoon Jezus Christus. Dit is de waarachtige God en het eeuwige leven.

En vergelijk deze teksten eens:

Heb 1,2
heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft
Heb 1,8
maarvan de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap..
Johannes 1
1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid.
Gen 1
26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #23 Gepost op: april 19, 2004, 03:57:27 pm »

quote:

Joshua schreef op 19 april 2004 om 15:49:
Hoi P&A,

Nou, ik wijs jullie liever op een hele mooi, niet te lange+goed leesbare studie met Bijbelteksten.  Alles staat daar heel mooi in samengevat.  Dat bespaart mij weer zoeken, kopieren en plakken namelijk...

In deze tabel zit de gehele weg mét de Bijbelteksten erbij.  Echt goed leesbaar.

En ik heb op die webpage nog een iets gevonden over de oorsprong van de 3-eenheid-leer (uit de 4de eeuw).  Ook tof!

http://www.sign2God.com/folders/oorsprong-3eenheid.html

Als je dat leest, gaan je ogen zeker open (net als bij mij!)
Ik laat mijn ogen liever opengaan als ik de Bijbel lees... :) Maar ik zal het bestuderen en zeggen wat ik er van vind.....

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #24 Gepost op: april 19, 2004, 04:01:03 pm »
Hoi P&A, ik heb nog ff 2/4 input van je gelezen.

Wat er staat klopt, maar de uitleg niet geheel... Simpelweg omdat jij door de 3-eenheid leer als het ware van Jezus God maakt alsof ze dezelfde persoon (3-ene-persoon) zijn.
En dat zijn ze niet.

Alleen GOD is eeuwig; Jezus kreeg eeuwig leven van GOD.  Alleen GOD weet wanneer Hij Jezus naar ons terugzendt.  Alleen GOD is Almachtig.

Kortom: GOD is de hoogste baas en Almachtige.  Zoals de Bijbel zegt:
'De man is hoofd over het gezin, Jezus over de man en God over Jezus'.

Duidelijk blijkt, dat er geen 'eenheid' is, want
-anders zou Jezus ook weten wanneer Hij naar ons terug zou komen.
-anders zou Jezus niet gemaakt zijn, maar ook 'eeuwig' zijn
-anders zou Jezus de macht niet hoeven teruggeven aan GOD (aan het einde)

De Bijbel ondersteunt de 3-eenheid-leer niet.  

Taalkundigen en theologen hebben hun best gedaan om met woordherschrijvingen en valse leer om deze eenheid erin te krijgen.  Maar ...nee!  De 3-eenheid-leer is afkomstig van een 3-ene-zonnegod-vereerder tot zijn dood: Keizer Constantinus.
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #25 Gepost op: april 19, 2004, 04:02:40 pm »
P&A,

In de aangegeven studie staat enorm veel Bijbelteksten, dus je leest de Bijbel.  En dus is het Gods Woord die je ogen opent!!!!!!
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #26 Gepost op: april 19, 2004, 04:09:23 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 april 2004 om 15:57:
[...]

Ik laat mijn ogen liever opengaan als ik de Bijbel lees... :) Maar ik zal het bestuderen en zeggen wat ik er van vind.....

Dit gaat uit van de 7e dags adventisten.....?
Ik zou het heel snel vergeten als ik jou was en de Bijbel gaan lezen......
Ik en de Vader zijn een....... En de teksten die ik hierover aanhaalde, zou je daarop willen reageren?
De Zoon wordt de eniggeboren Zoon van God genoemd...dit sluit al uit dat er meerdere zonen van God zijn. zoals het artikel suggereerde.....

BTW houdt jij de sabbath dan ook?

Wat is jouw achtergrond trouwens? Kom jij oorspronkelijk uit de kerk, of een andere groepering?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #27 Gepost op: april 19, 2004, 04:11:40 pm »

quote:

Joshua schreef op 19 april 2004 om 16:02:
P&A,

In de aangegeven studie staat enorm veel Bijbelteksten, dus je leest de Bijbel.  En dus is het Gods Woord die je ogen opent!!!!!!

Iemand kan de bijbel wel verkeerd citeren/verkeerd uitleggen...en toch een heleboel teksten gebruiken....

Ik bedoel: je moet Schrift met Schrift vergelijken.....
Sinds wanneer ben je zo van deze sites onder de indruk :) Serieuze vraag hoor !

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #28 Gepost op: april 19, 2004, 04:46:39 pm »
Commmentaar van P&A op een artikel van 1 van de sites die ik bij jouw link vond……

quote:

•  Misleiding door 'de drie-eenheid-leerstelling':
•   A - Je denkt, dat je de Heilige Geest niet meer nodig hebt, omdat je al gedoopt bent in Jezus en dus al deel uitmaakt van 'de drie-eenheid' en dus van de Geest van God. Dus is handoplegging/zalving of doop in de Geest niet meer nodig...

Wou je beweren dat ik de Geest van God niet heb, omdat ik in de 3eenheid geloof? In handelingen waren er gelovigen die de geest nog niet hadden ontvangen, want ze wisten niet dat er een HG was, en waren alleen gedoopt in de doop van Johannes…
Wij weten wel dat er een HG is, en zijn door het geloof verzegeld met de HG der belofte…..

quote:

B - Je denkt, dat Jezus evenveel eer brengen als God niet nodig is
omdat Jezus en God toch in 'de drie-eenheid' dezelfde zijn en dat dus God eerbrengen al voldoende is of zelfs gewoon hetzelfde is ...want Jezus wordt door 'die eenheid' toch dezelfde persoon...

Ik vereer God, dan vereer ik automatisch de Vader… Ik vereer dan ook automatisch de Zoon…..
Het valt mij op dat hier steeds staat: God is de Vader, en Jezus is wat anders….. Hoe kan Jezus dan zeggen wie mij eert, eert mijn Vader?....
Jij bidt dan ook niet tot Jezus? Want Hij is geen God….
Ik wel, ik vereer Hem nezo als ik de Vader vereer…
Vergl. Het Lam is waard te ontvangen alle eer en aanbidding….en de oudsten vielen in aanbidding neer en aanbaden het Lam….. Dat is dus afgodendienst? :?

quote:

C - Je denkt, dat 'een drie-eenheid aanbidden' voldoende is omdat God, Gods Geest en Jezus toch in 'de drie-eenheid' dezelfde zijn en dat je door de eenheid te aanbidden iedereen aanbidt en dat dat dus voldoende en goed is.
Zie mijn vorige punt…… Wat een onzinnige stelling trouwens… er wordt je gewoon wat in de mond gelegd…..

quote:

D - Je denkt, dat Jezus om vergeving vragen voor je zonden niet nodig is, omdat God door 'die eenheid' toch dezelfde is als Jezus
•   Dit al helemaal niet volgens de bijbel, als Christen zijn mijn zonden vergeven… Ik moet ze wel belijden dan treedt de vergeving in…. En dat doe ik zowel aan Jezus als aan de Vader… (die gekke tegenstelling tussen Jezus en God…ik noem God Vader….)

quote:

E - Je denkt, dat God zelf mens werd en zichzelf offerde, zodat je zowel Jezus loochent als Gods Plan om de zeggenschap over de Schepping uit handen te geven aan Jezus; Zijn Zoon.

Wat is dit voor Bijbelschennis, ik kan het niet anders noemen…..
1 Joh. 4
1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. 2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld

Als jij niet belijdt dat Jezus God in het vlees is, heb je de geest van de anti-christ…..
Ik wil je heel ernstig waarschuwen Joshua, voor deze gevaarlijke vermenging van waarheid en dwaling…..

quote:

Gevolgen van de misleiding
A: Gevolg: je ontvangt de Geest niet en doet dus ook niet Gods Wil, maar je eigen wil
B: Gevolg: je brengt Jezus geen eer en aanbidding
C: Gevolg: je brengt Jezus en God geen persoonlijke aanbidding meer
D: Gevolg: je krijgt geen vergeving van begane zonden
E: Gevolg: je maakt God tot een leugenaar en je ontkent het offer van Jezus
Deze conclusies zijn valse conclusies… Ik heb hierboven al uitgelegd dat dit verkeerde gevolgtrekkingen zijn…..

quote:

Zonder Gods Geest, doe je je eigen wil en maak je je weer schuldig aan erfzonde. Zonder Jezus in je leven krijg je géén vergeving van zonden. Zonder Jezus te aanbidden, heb je bij God geen plaats. De trieste gevolgen hiervan: eeuwige dood.

Als je voortbouwt op valse conclusies is de uitkomst natuurlijk helemaal onzinnig……
Weet je wel dat je hiermee een heleboel ware kinderen van God beschuldigt van dwalingen die de eeuwige dood tot gevolg hebben…..???? :?

quote:

En God wil ons door Zijn Zoon Jezus én met Zijn Geest juist eeuwig leven geven. Vergeet daarom 'de drie-eenheid-leerstelling' van de Romeinse Keizer Constantijn en zijn Katholieke Kerk en leef en aanbid God én Jezus persoonlijk door de Geest van God!!!

Bij mijn weten heb ik me nog nooit verdiept in de romeinse keizer constantijn… en de katholieke kerk heb ik ook niets mee…… :?
Uit het stuk wat ik eerder van je las kon ik opmaken dat alles wat in het heidendom als drieeenheid wordt gepresenteerd, en bij de rk met maria erbij werd overgenomen…….je dit plaatst op de Bijbel…

Die zegt in Genesis 1 echter al: Laat ons mensen maken….
Deze goddelijke eenheid van drie personen, kun je niet vergelijken met heidense godsdiensten…..
Ik denk eerder dat het andersom is……

Beste Joshua……
Lees ALSJEBLIEFT de Bijbel……want dit is zo’n vreeslijk gevaarlijk stuk…!
Laat je er niet door inpakken…maar toets alles (zoek het na!) en behoudt het goede…..
Daar bid ik voor…………

God heeft ons eeuwig leven gegeven, en dit leven is in Zijn Zoon.....
.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 04:54:36 pm door Priscilla en Aquila »

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #29 Gepost op: april 19, 2004, 05:38:58 pm »
P&A,
Hoe mensen Jezus zullen noemen, bepaalt beslist niet wie Jezus is. Door de doop zijn wij in Jezus, zoals Jezus in God is.  

God maakte de wereld door Jezus. En God schiep Jezus voordat de wereld werd geschapen.

Maar er is maar één GOD (de Vader) en maar één Heer (Jezus). Geen 3-ene-God dus!
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #30 Gepost op: april 19, 2004, 05:43:28 pm »
P&A:

Ik heb je commentaar gelezen; jij hebt de studie+Bijbelteksten gelezen.
Dat is waar ik 100% in geloof.  Dat is 100% Bijbels.

Je weet nu, dat de 3-eenheid van een zonnegodaanbidder is en niet van de Apostelen, Jezus of GOD.

Als jij eea wilt verwerpen vanwege de leerstellingen die je al eerder hebt geleerd...het zij zo.  

Misschien moet je je toch eens meer gaan verdiepen in de RK-kerk, het ontstaan, de rol van de paus etc.  Omdat jij je nooit in iets verdiept hebt, maakt dat iets anders niet gevaarlijk of onwaar.  Het betekent slechts dat jij door ontwetendheid gevaar kan lopen; zelfs in Jezus!
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #31 Gepost op: april 19, 2004, 06:00:03 pm »

quote:

Joshua schreef op 19 april 2004 om 17:38:
P&A,
Hoe mensen Jezus zullen noemen, bepaalt beslist niet wie Jezus is. Door de doop zijn wij in Jezus, zoals Jezus in God is.  

God maakte de wereld door Jezus. En God schiep Jezus voordat de wereld werd geschapen.

Maar er is maar één GOD (de Vader) en maar één Heer (Jezus). Geen 3-ene-God dus!
1 Johannes 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Lijkt mij een zeer duidelijke tekst.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #32 Gepost op: april 19, 2004, 07:05:41 pm »

quote:

Joshua schreef op 19 april 2004 om 17:43:
P&A:

Ik heb je commentaar gelezen; jij hebt de studie+Bijbelteksten gelezen.
Dat is waar ik 100% in geloof.  Dat is 100% Bijbels.

Je weet nu, dat de 3-eenheid van een zonnegodaanbidder is en niet van de Apostelen, Jezus of GOD.

Als jij eea wilt verwerpen vanwege de leerstellingen die je al eerder hebt geleerd...het zij zo.  

Misschien moet je je toch eens meer gaan verdiepen in de RK-kerk, het ontstaan, de rol van de paus etc.  Omdat jij je nooit in iets verdiept hebt, maakt dat iets anders niet gevaarlijk of onwaar.  Het betekent slechts dat jij door ontwetendheid gevaar kan lopen; zelfs in Jezus!

Sinds wanneer ben jij deze meningen die op die sites staan, toegedaan?
En ik vroeg of het van de 7e dags adventisten was en of jij dus ook de sabbath houdt.....
Ik moet niets hebben van de RK-leer en van de paus, hoe kan ik dan in die dingen geloven,  of erdoor gevaar lopen..... :?

Je gaat niet in op de opmerkingen van je site, die zeggen dat als je in de 3eenheid gelooft, je uiteindelijk tot de eeuwige dood veroordeeld zult worden......

tikvah

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #33 Gepost op: april 19, 2004, 07:10:59 pm »
Beste Joshua,

Ik ben het in deze niet met je eens. Ondanks, zoals je weet ik tegen de leer van de RK ben. Dit wil echter niet zeggen dat het idee van de drie-eenheid slecht is. De bijbel spreekt er immers zo duidelijk over.

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #34 Gepost op: april 19, 2004, 07:44:02 pm »
Hoi Tikvah, ik heb weer lekker gegeten....burpppp  :P

Over 3-eenheid-dogma...het is een RK-leerstelling; afkomstig van de 3-ene-zonnegod-aanbidder (tot zijn dood) Constantinus (Romeinse Keizer).

Constantinus bracht deze leerstelling in het jaar 325 en (2e dl) in 381 (Constantinopel) in de RK-kerk.  Ondertussen zijn taalkundigen en theologen bezig geweest om deze leer 'body' te geven. Dat wil zeggen: wijzigingen aanbrengen dmv vertalingen in de Bijbel en door de uitleg te veranderen.

P&A: als je mijn discussies hier goed hebt gevolgd, weet je dat ik géén 7de dags Adventist ben, maar een vrije Christen los van elke 'kerksoort'.  Jezus is mijn Heer; niet de kerk!

Maar: de 7de dag is inderdaad wél de dag van GOD; lees het vierde Gebod maar.  Dat zegt voldoende denk ik. Een eeuwige dood krijg je als je niet in Jezus bent én niet in Geest bent.  En dat is nou juist het probleem met mensen die in de 3-eenheid geloven!!!!

Zij denken immers, dat je met één (Jezus-doop) meteen het andere erbij krijgt.... Helaas, dat is niet bijbels....  Maar wat dacht je van vergeving vragen bij Jezus om weer schoon voor God te kunnen verschijnen???   Dat is voor 3-eenheid mensen niet nodig, want....dat is toch die 3-ene-God.

Dus beste P&A....jij mag de kerkleer én kerkveroordelingen bovenaan zetten in jouw lijst, maar bij mij staat GOD bovenaan door én in Jezus!
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #35 Gepost op: april 19, 2004, 07:46:21 pm »
PS: waarom is de 3-eenheidleer die niet van een Christen afkomstig is voor jullie zo betrouwbaar....   Omdat 'de kerk' het vertelt....?????

Mijn Bijbel zegt écht iets anders.  En de webpage sign2God en vele andere webpages dus ook.  Vanuit historisch oogpunt, vanuit de Grondteksten, vanuit de grote lijnen uit de Bijbel, uit de mond van Jezus etc etc etc...

Hebben jullie eigenlijk al eerder eens nagedacht over wat ik jullie nu mag vertellen...?

Zo ja....neem dan eens de tijd en zoek eens verder; ga eens onderzoeken.....
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #36 Gepost op: april 19, 2004, 10:16:56 pm »
NGB Artikel 9. Het getuigenis van de Schrift voor deze leer*.

* De leer van de drieëenheid.  (Pugna)

Wij weten dit alles zowel uit het getuigenis van de Heilige Schrift
1 Johannes 4:13  Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft.
1 Johannes 4:14 En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.
1 Johannes 5:1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.
1 Johannes 5:2  Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.
1 Johannes 5:3  Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.
1 Johannes 5:4  Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.
1 Johannes 5:5  Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?
1 Johannes 5:6 Deze is het, Die gekomen is door water en bloed, namelijk Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het, Die getuigt, dat de Geest de waarheid is.
1 Johannes 5:7  Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
1 Johannes 5:8  En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.
1 Johannes 5:9  Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis van God is meerder; want dit is de getuigenis van God, welke Hij van Zijn Zoon getuigd heeft.
1 Johannes 5:10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
1 Johannes 5:11  En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.
1 Johannes 5:12  Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
Judas 1:20  Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest;
Judas 1:21  Bewaart uzelven in de liefde Gods, verwachtende de barmhartigheid van onzen Heere Jezus Christus ten eeuwigen leven.
Openbaring 1:4  Johannes aan de zeven Gemeenten, die in Azie zijn: genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
Openbaring 1:5  En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.

als uit de werkingen van deze Personen, voornamelijk uit die welke wij in onszelf ervaren. Het getuigenis van de Heilige Schriften dat ons leert deze Heilige Drieenheid te geloven, is op vele plaatsen in het Oude Testament te vinden. We behoeven ze niet op te sommen, maar dienen slechts een zorgvuldige keus te maken.

In Genesis 1:26-27 zegt God: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, enzovoort. En God schiep de mens naar zijn beeld, man en vrouw schiep Hij hen. Eveneens in Genesis 3:22: Zie, de mens is geworden als Onzer één. Daaruit blijkt dat er meer dan één Persoon in de Godheid is, want Hij zegt: Laat Ons mensen maken naar ons beeld; en Hij wijst daarna de eenheid aan, als Hij zegt: God schiep. Weliswaar zegt Hij niet hoeveel Personen er zijn, maar wat voor ons enigszins duister is in het Oude Testament, dat is zeer helder in het Nieuwe. Want toen onze Heer gedoopt werd in de Jordaan, werd de stem van de Vader gehoord, die zei: Deze is mijn Zoon, de geliefde (Mattheüs 3:17); terwijl de Zoon werd gezien in het water en de Heilige Geest verscheen in de gedaante van een duif.

Bovendien heeft Christus voor de doop van alle gelovigen deze formule gegeven: Doopt al de volken in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest (Mattheüs 28: 19) In het Evangelie naar Lucas spreekt de engel Gabriël tot Maria, de moeder van de Heer, aldus: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige dat verwekt wordt, Zoon van God genoemd worden (Lucas 1:35). Eveneens: De genade van de Heer Jezus Christus en de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u (2Corinthiërs 13:13). En: De Vader, het Woord en de Heilige Geest, en deze drie zijn één (1Johannes 5:7) Op al deze plaatsen wordt ons duidelijk geleerd dat er drie Personen zijn in één enig goddelijk Wezen. En hoewel deze leer het menselijk verstand ver te boven gaat, geloven wij die nu op grond van het Woord en verwachten wij dat wij de volle kennis en vrucht ervan in de hemel zullen genieten. Verder moeten wij ook letten op het eigen werk dat ieder van deze drie Personen aan ons verricht: de Vader wordt genoemd onze Schepper door zijn kracht; de Zoon is onze Heiland en Verlosser door zijn bloed; de Heilige Geest is onze Heiligmaker, doordat Hij woont in ons hart.

Deze leer van de Heilige Drieëenheid heeft de ware kerk altijd gehandhaafd, van de tijd van de apostelen af tot nu toe, tegenover joden, mohammedanen en valse christenen en ketters als Marcion, Mani, Praxeas, Sabellius, Paulus van Samosata, Arius en dergelijke. De vaderen hebben hen terecht veroordeeld. Daarom aanvaarden wij in dezen graag de drie oecumenische geloofsbelijdenissen, namelijk de Apostolische, die van Nicea en van Athanasius, en eveneens wat de vaderen in overeenstemming daarmee hebben vastgesteld.

edit:  Een volledigere tekst gevonden en geplaatst.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2004, 08:15:33 pm door Pugna »
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

tikvah

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #37 Gepost op: april 19, 2004, 10:24:24 pm »
Nou Joshua hoe onbeschaamd te boeren in de aanwezigheid van een dame, maar dat terzijde

"Maar: de 7de dag is inderdaad wél de dag van GOD; lees het vierde Gebod maar. Dat zegt voldoende denk ik."Inderdaad de 7e dag is nog steeds de dag van God, dat geloof ik ook. dat vieren wij thuis dan ook.

Maar Joshua ik vind dat je nu wel iets te ver gaat. Eigenlijk zeg je nu ook dat ik geen christen ben omdat ik in de drie-eenheid geloof.

Ook mensen die in de drie-eenheid geloven kijken er allemaal weer anders tegen aan. De 1 zal Jezus om vergeving vragen voordat Hij weer tot God komt en de ander niet.

Bij P&A wordt mij juist zo vaak dudielijk dat ze de bijbel getrouw zijn. En dus niet kerkstellingen bovenaan hun lijstje hebben. Dat vind ik persoonlijk fijn aan ze.

En als ik kijk naar de dingen die ze posten, en de gave van kennis en wijsheid dan zie ik die bij ze. En komen ze in ieder geval bij mij over als vervuld met de Heilige Geest.

tikvah

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #38 Gepost op: april 19, 2004, 10:30:48 pm »
En ik ben bij de drie-eenheid totaal niet afgegaan op de kerk. Tijdens een zeer ernstige geloofscrisis liet ik los wat ik geloofde, en wat de kerk mij vertelde. Ik onderzocht, las vele boeken, ook met gnostische inslag, kennis, kennis en ik kwam steeds meer vast te zitten.

totdat ik schreeuwde tot God: wie bent U dan, leer mij U kennen.

Ik begon verschillende vertalingen te lezen. En op een dag had ik een statevertaling bij de hand en ik deed hem open, en daar stond die schitterende tekst van er zijn drie getuigen op aarde etc.

Wat een rust, ik vroeg voor mijn verjaardag direct een statenvertaling.

Wij zullen nu nog niet het verstand hebben om te begrijpen wat het allemaal inhoudt. OOk jij niet, ook de 7dag-ers niet. Maar duidelijk is wel dat er drie wezens zijn.

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #39 Gepost op: april 20, 2004, 06:03:49 pm »
Tikvah....

Of je gelooft zoals de Bijbel zegt: in één GOD én één Heer of....niet.

Als je Jezus een God in een GOD maakt heb je simpelweg geen Heer meer.  Je maakt GOD tot een leugenaar en (nog erger!) een tiran (=alleenheerser).

Immers: er is dan helemaal geen Middelaar of Hogepriester meer. Je ontkent de Heer in wie wij eeuwig leven vinden; in de Zoon van de Eeuwige GOD.   Christen-zijn of niet....dat zijn jouw woorden.  

Waarom wel de 7de dag heiligen en de RK-zondag verwerpen, maar de 3-eenheid -die afkomstig is van dezelfde RK-kerk en de god belichaamt van die zondag (de 3-ene-zonnegod!) AANNEMEN.....?!?!!?  Het lijkt me ook niet echt rechtlijnig om het RK-3-eenheid-dogma te handhaven Tikvah...maar nog meer.....

Rome heeft 3 stammen compleet uitgemoord voordat de kleine hoorn (geestelijk Rome) ten tonele kwam....

Wat geloofden die 3-stammen eigenlijk die plaats moesten maken voor die kleine hoorn???
« Laatst bewerkt op: april 20, 2004, 06:04:48 pm door Joshua »
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #40 Gepost op: april 20, 2004, 07:25:40 pm »

quote:

Joshua schreef op 20 april 2004 om 18:03:
Tikvah....

Of je gelooft zoals de Bijbel zegt: in één GOD én één Heer of....niet.

Als je Jezus een God in een GOD maakt heb je simpelweg geen Heer meer.  Je maakt GOD tot een leugenaar en (nog erger!) een tiran (=alleenheerser).

Immers: er is dan helemaal geen Middelaar of Hogepriester meer. Je ontkent de Heer in wie wij eeuwig leven vinden; in de Zoon van de Eeuwige GOD.   Christen-zijn of niet....dat zijn jouw woorden.  

wat een logica?? 8)7

'Gij dwaalt wel zeer.'

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #41 Gepost op: april 20, 2004, 07:32:43 pm »
Juist!  Mooi gezegd!

Zeer logisch wat ik zeg P&A.  Laat het maar eens goed tot je doordringen.

1 GOD én 1 Heer.  Niet 1 GOD in 3-en ofzo dus!
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #42 Gepost op: april 20, 2004, 07:35:06 pm »
Zou jij ook op de, in dit topic, genoemde bijbelteksten kunnen in gaan?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #43 Gepost op: april 20, 2004, 08:17:57 pm »

quote:

Joshua schreef op 19 april 2004 om 19:44:
Hoi Tikvah, ik heb weer lekker gegeten....burpppp  :P

Over 3-eenheid-dogma...het is een RK-leerstelling; afkomstig van de 3-ene-zonnegod-aanbidder (tot zijn dood) Constantinus (Romeinse Keizer).

Constantinus bracht deze leerstelling in het jaar 325 en (2e dl) in 381 (Constantinopel) in de RK-kerk.  Ondertussen zijn taalkundigen en theologen bezig geweest om deze leer 'body' te geven. Dat wil zeggen: wijzigingen aanbrengen dmv vertalingen in de Bijbel en door de uitleg te veranderen.

P&A: als je mijn discussies hier goed hebt gevolgd, weet je dat ik géén 7de dags Adventist ben, maar een vrije Christen los van elke 'kerksoort'.  Jezus is mijn Heer; niet de kerk!

Maar: de 7de dag is inderdaad wél de dag van GOD; lees het vierde Gebod maar.  Dat zegt voldoende denk ik. Een eeuwige dood krijg je als je niet in Jezus bent én niet in Geest bent.  En dat is nou juist het probleem met mensen die in de 3-eenheid geloven!!!!

Zij denken immers, dat je met één (Jezus-doop) meteen het andere erbij krijgt.... Helaas, dat is niet bijbels....  Maar wat dacht je van vergeving vragen bij Jezus om weer schoon voor God te kunnen verschijnen???   Dat is voor 3-eenheid mensen niet nodig, want....dat is toch die 3-ene-God.

Dus beste P&A....jij mag de kerkleer én kerkveroordelingen bovenaan zetten in jouw lijst, maar bij mij staat GOD bovenaan door én in Jezus!
Dit schreef ik eerder als commentaar op jouw ontkenning van de eenheid van de Vader, Zoon, en Heilige Geest als zijnde alledrie volkomen God...
Denk je nu echt dat wij in het mysterie van God is Een, kunnen indringen?
Wij kunnen God toch nietvatten...of jij wel?
Misschien kun je het vergelijken met dit:

Jij bent Joshua...1 persoon
MAAR jij bestaat volgens de bijbel uit:
1 een ziel
2 een geest
3 een lichaam.....

En toch ben jij een en dezelfde...... Dat snap je toch ook niet met ons kleine mensenverstandje....

Ik post nog een klein stukje met commentaar op de stellingen van 'jouw' site.....
Zou je hierop willen reageren? Bedankt....

quote:

• Gevolgen van de misleiding van het geloof in de 3eenheid...
    A: Gevolg: je ontvangt de Geest niet en doet dus ook niet Gods Wil, maar je eigen wil
    B: Gevolg: je brengt Jezus geen eer en aanbidding
    C: Gevolg: je brengt Jezus en God geen persoonlijke aanbidding meer
    D: Gevolg: je krijgt geen vergeving van begane zonden
    E: Gevolg: je maakt God tot een leugenaar en je ontkent het offer van Jezus
Deze conclusies zijn valse conclusies… Ik heb hierboven al uitgelegd dat dit verkeerde gevolgtrekkingen zijn…..

quote:

Zonder Gods Geest, doe je je eigen wil en maak je je weer schuldig aan erfzonde. Zonder Jezus in je leven krijg je géén vergeving van zonden. Zonder Jezus te aanbidden, heb je bij God geen plaats. De trieste gevolgen hiervan: eeuwige dood.
Als je voortbouwt op valse conclusies is de uitkomst natuurlijk helemaal onzinnig……
Weet je wel dat je hiermee een heleboel ware kinderen van God beschuldigt van dwalingen die de eeuwige dood tot gevolg hebben…..????
« Laatst bewerkt op: april 20, 2004, 08:19:16 pm door Priscilla en Aquila »

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #44 Gepost op: april 20, 2004, 09:26:40 pm »
P&A,

Ik heb zelf al die Bijbelteksten al getackled. En ik vind het te uitgebreid om er zelf direct op te antwoorden.

Een studie die aardig antwoord geeft op vele vragen:
http://www.sign2God.com/folders/Godheid-Jezus.html

Dit is een stuk van www.logon.org  waarop vrije Christenen over de gehele wereld als één studies op plaatsen.  Op sign2God is ie wat 'gekopt' en 'gekaderd' en dat leest makkelijker.

De kerken hebben gezegd, dat alles wat de 3-eenheid-leer afwijst 'valse leer' is.  Dat is pas echt vals!   De drie-eenheidleer van de RK-kerk wordt niet onderwezen door Jezus, Apostelen of rechtstreekse 'nakomers'.  Het betreft occulte leer gerelateerd aan de 3-ene-zonnegod.

Ik verwerp alle leer uit de RK-kerk. Alle kerken die kerkleer uit de RK-kerk hebben overgenomen vallen voor mij ook onder die noemer; afgoderij/aanzetten tot afgoderij.
Een drie-eenheid-god is een occulte valse god;  Er is namelijk 1GOD en 1 Heer.

Ik ga nu niet meer in op dit onderwerp.  Je hebt nu meer dan genoeg input/webpagina's en pointers.  En als je dat desondanks niks vindt en verwerpt: het zij zo.

:w
Josh

Rachmaninov

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #45 Gepost op: april 20, 2004, 09:57:43 pm »

quote:

Joshua schreef op 20 april 2004 om 21:26:

Ik verwerp alle leer uit de RK-kerk. Alle kerken die kerkleer uit de RK-kerk hebben overgenomen vallen voor mij ook onder die noemer; afgoderij/aanzetten tot afgoderij.
Een drie-eenheid-god is een occulte valse god;  

:w
Je kunt er maar geen genoeg van krijgen hè?  :)

Joshua

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #46 Gepost op: april 20, 2004, 10:00:24 pm »
Rachman....je zou ook eens kunnen gaan nadenken....

Deze onzin-antwoorden heb ik ook al een aantal malen van je gehoord. Dooddoeners zijn jouw hobbie; da's duidelijk....

Never mind. Have a mind!
Josh

tikvah

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #47 Gepost op: april 21, 2004, 08:47:20 am »
I try to get my miind around it josh

"Of je gelooft zoals de Bijbel zegt: in één GOD én één Heer of....niet."

Maar ik snap het niet zo.

Ik geloof in God de Vader en in Jezus mijn Heer, en in de Heilige Geest, en samen zijn ze 1. Maar toch drie verschillende wezens.

Er staat ja in de bijbel dat ze 1 zijn.

Dat van die 7 geesten hadden wij laatst op bijbelstudie, dat vond ik wel interessant, het staat er ook dat deze staan voor Gods troon.

Dus ik snap eigenlijk niet wat er zo verkeerd is in waar ik in geloof.

tikvah

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #48 Gepost op: april 21, 2004, 08:50:19 am »
Jezus zal straks als Heer regeren op aarde.

Maar ik geloof niet dat iedereen die in de drie-eenheid gelofot verloren is. Je moet uitkijken dat je niet te crue wordt Josh. Dan nemen mensen ook wat sneller iets van je aan.

tikvah

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #49 Gepost op: april 21, 2004, 08:56:13 am »
Als je naar Genesis kijkt wordt er soms gezegd God en dan weer Heere God.
Kunnen we dit zien als een verschil? En dat Jezus wel degelijk, alleen in een andere hoedanigheid reeds aanwezig was?

Omdat Jezus totaal in de Vader is, is Hij 1 met de Vader.

He p& a,

Met dat ONS, dat kunnen we misschien zien als ware als met de koningin.

En dat Jezus beschreven staat misschien aan het begin van de bijbel hoeft natuurlijk nog niet te betekenen dat Hij niet door God geschapen is. Ik zeg niet dat het zo is, maar we kunnen in ieder geval het nader bekijken.

Kijk Lucifer is ook geschapen door God, maar in Genesis wordt over die formatie ook niet gesproken: hij was er gewoon daar in het paradijs.

Dit alles gezegd wil ik wel zeggen dat ik het niet eens ben met de conclusies die je trekt. Zoveel mensen geloven in de drie-eenheid. Maar hebben hele wisselende ideeen over onderling. En het is ook niet zo dat je hierdoor zondiger wordt, omdat je het idee aanhangt.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 09:08:19 am door tikvah »