Auteur Topic: [ND] Word de krant nog wel gelezen?  (gelezen 3073 keer)

Does

• Bekijk profiel
[ND] Word de krant nog wel gelezen?
« Gepost op: november 24, 2003, 11:25:30 pm »
Ik zie hier behoorlijk wat topics over het ND (Nederlands Dagblad). Nou vroeg ik me af:

Leest iemand het ND eigenlijk nog wel of vind iemand de krant evenals ik zo ontieglijk saai! Saai bedoel ik ook de lay-out. Hij nodigt echt niet uit om even lekker te lezen vind ik. Echt een rampzalig ding vind ik het.

Past deze niet in actueel (wat me sterk lijkt) transfer dit topic dan maar.
Live vanuit de luie stoel

Telemachos

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2003, 11:59:38 pm »
Saai... ja, dat wel, maar een flitsende lay-out als de Telegraaf lijkt me nou ook nix...

inhoudelijk vind ik het ND wel aardig, meestal lees ik de krant eind van de week, en dan gelijk dus woensdag tot zaterdag tegelijk. Zo nu en dan behoorlijk gekleurd nieuws.

Voor nieuwsvergaring lees ik de krant niet, voornamelijk voor achtergronden en opinie. De goednieuws-bijlage was trouwens wel errug stoer!

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2003, 12:04:43 am »

quote:

op 24 Nov 2003 23:59:38 schreef Telemachos:
[...] De goednieuws-bijlage was trouwens wel errug stoer!

Ja, geweldig.
Mag van mij ook wel eens met 'gewoon' nieuws.

Telemachos

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2003, 12:09:56 am »
Zijn er trouwens ND-insiders die weten of een en ander binnenkort weer op stapel staat? Wellicht kunnen we nog wat mooi lokaal nieuws insturen :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2003, 09:26:07 am »

quote:

op 24 Nov 2003 23:25:30 schreef Does:
Leest iemand het ND eigenlijk nog wel of vind iemand de krant evenals ik zo ontieglijk saai! Saai bedoel ik ook de lay-out. Hij nodigt echt niet uit om even lekker te lezen vind ik. Echt een rampzalig ding vind ik het.

Wij lezen het ND ook.
Ik vind 'm zeker niet saai, dat wil zeggen: de opinie- en kerkpagina's en de bijlagen op donderdag, vrijdag en zaterdag. Ik kan me (als links-georiënteerd kind van hippie-ouders) wel wild ergeren aan de starre, rechtse, ongeëmancipeerde en pro-Amerikaanse houding van de krant, maar vaak zijn dat ook de ingezonden stukken en ligt dat niet echt aan het ND zelf.

Het grote voordeel is dat deze krant tenminste wel kleur bekent.
Eerst hadden we Trouw, maar dat is zo vaag-religieus nepchristelijk geworden dat we besloten te kiezen tussen een "echt" christelijke krant (dat is dus het ND geworden) of een krant die er eerlijk voor uitkomt om NIET christelijk te zijn.

Inmiddels hebben we een compromis: door de week het ND want een ochtendkrant is wel lekker, zaterdags kopen het NRC erbij.
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2003, 10:28:38 am »

quote:

op 25 Nov 2003 09:26:07 schreef Bumblebee:
Wij lezen het ND ook.
Ik vind 'm zeker niet saai, dat wil zeggen: de opinie- en kerkpagina's en de bijlagen op donderdag, vrijdag en zaterdag. Ik kan me (als links-georiënteerd kind van hippie-ouders) wel wild ergeren aan de starre, rechtse, ongeëmancipeerde en pro-Amerikaanse houding van de krant, maar vaak zijn dat ook de ingezonden stukken en ligt dat niet echt aan het ND zelf.

Het grote voordeel is dat deze krant tenminste wel kleur bekent.
Eerst hadden we Trouw, maar dat is zo vaag-religieus nepchristelijk geworden dat we besloten te kiezen tussen een "echt" christelijke krant (dat is dus het ND geworden) of een krant die er eerlijk voor uitkomt om NIET christelijk te zijn.

Inmiddels hebben we een compromis: door de week het ND want een ochtendkrant is wel lekker, zaterdags kopen het NRC erbij.
Ik lees hem op dit moment alleen op het internet, maar verder ben ik het met bovenstaande eens en zal het als ik het kan betalen waarschijnlijk ook op bovenstaande manier doen.
Pinkeltjefan

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2003, 12:18:41 pm »

quote:

Actueel is voor:

quote:

Praat mee over actuele gebeurtenissen in het nieuws. Hoe reageer jij op de actualiteit?

Daarom verplaats ik deze topic ook naar Grand Café.

Verder, het enige wat ik in het ND lees zijn de kerk/religie-pagina's (wat ik daarvan interessant vind) en de opinie pagina's.

Voor nieuws, achtergrond etc. lees ik liever een andere krant. Ik vind de Volkskrant vaak goed. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk alleen in het weekend de krant lees, doordeweeks alleen af en toe metro/Spits.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2003, 01:15:24 pm »
Ik lees 's ochtends altijd onder het genot van een kop koffie het ND. Nou ja... de voorpagina, kerk en religie, opinie en de familieberichten. En de bijlagen vaak... Gewone nieuws en zo volg ik liever via journaal/teletekst en internet.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Ge2rt

• KL-006-5418
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2003, 01:40:44 pm »
Ik lees de Volkskrant naast het ND om naast meer nieuws (economie, wetenschap, gezondheid) ook de wat meer 'linkse' kost tot me te nemen. Gelukkig hoef ik (nog) niet te kiezen tussen beide.

Ik heb het ND eigenlijk alleen voor pagina 2 en de opiniepagina. Ben over het algemeen wel blij met de manier waarop die pagina's worden gevuld.
Wat mij wel irriteert is de ruimte die aan verschillende onderwerpen wordt geboden. Ik zou graag zien dat prioriteiten anders worden gelegd. De discussie over de tweede 'vrijmaking' kreeg en krijgt bijvoorbeeld weinig ruimte, ingezondens over de vaatwasser des te meer. Schriftelijke vechtpartijen tussen professoren/hoogleraren op het economische vlak kunnen wat mij betreft ook korter.

In het weekend is ZoZ vaak ook wel interessant (Verbree is natuurlijk wel verplichte kost). Gelukkig vind ik sport erg onbelangrijk, anders zou het ND wat dat betreft ook door het ijs zakken.
After death it's so much fun - Talk Talk

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2003, 06:05:25 pm »
Ik lees eigenlijk nooit het ND..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2003, 07:43:53 pm »
Ik lees het ND vanwege het kerkelijke nieuws, although ik dat ook wel van het forum kan vernemen. Voor de rest is het ND IMHO een verzameling berichten van het ANP, die gedeeltelijk ook in de Metro staan, en wat kleine opiniërende stukken. Als ik het geld zou hebben zou ik een abonnement nemen op het NRC of De Volkskrant, kranten die me meer bevallen. Op dit moment acht ik de kans vrij klein dat ik 'later' (als ik groot ben :+) een abonnement neem, maar wie weet zie ik nog eens het licht en verander ik van mening ;).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2003, 08:27:05 pm »
Qua lay-out is het ND een van de betere dagbladen in nederland ook typografisch doet ze het vaak beter dan gemiddeld.

Verder vind ik het een dun vodje met weinig extra's.
Inhoudelijk is het op het kerkelijk nieuws na ook maar zozo, absoluut niet objectief, veelal gericht op de linkse christelijke lezer, ze hobbelt in veel politieke nieuwsitems al snel achter de CU aan. Ook is de krant hier en daar gevoelig voor media-hypes.
Verder is de berichtgeving m.i. in veel gevallen erg summier (te weinig info, korte stukjes)
Prijs-kwaliteit verhouding is m.i. totaal uit zijn verband.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 25, 2003, 09:17:23 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 19:43:53 schreef Harm:
Ik lees het ND vanwege het kerkelijke nieuws, although ik dat ook wel van het forum kan vernemen. Voor de rest is het ND IMHO een verzameling berichten van het ANP, die gedeeltelijk ook in de Metro staan, en wat kleine opiniërende stukken.
Lees jij het politiek nieuws, de economie-pagina, het regionieuws, het nieuws uit de samenleving en menig 'algemeen' nieuwsartikel niet? Allemaal voor een groot deel eigen artikelen. En een opinie-artikel van bijna een halve pagina (wat ze toch regelmatig zijn) zou ik niet 'klein' willen noemen.

Telemachos

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 25, 2003, 11:32:34 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 20:27:05 schreef Laurens:
Prijs-kwaliteit verhouding is m.i. totaal uit zijn verband.

Denk dat je een dergelijke analyse niet bij het ND zou moeten maken,
wel een prijs-waarde verhouding, aangezien voor veel mensen het ND 'hun eigen krantje' is, en wellicht een van de laatste resten van de verzuilde samenleving. Met je abonnementsgeld betaal je dus niet alleen het papier wat je in handen krijgt, maar 'steun' je ook de 'gereformeerde ochtendpers'.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 26, 2003, 10:49:35 am »

quote:

op 25 Nov 2003 23:32:34 schreef Telemachos:
[...]
Met je abonnementsgeld betaal je dus niet alleen het papier wat je in handen krijgt, maar 'steun' je ook de 'gereformeerde ochtendpers'.

Met je abonnementsgeld betaal je net voldoende om blanco papier in de bus geperst te krijgen. De rest komt van de adverteerders, leerden wij altijd.

Met een abo op het ND blijf je op de hoogte van wat er in christelijk Nederland speelt. Het ND kiest er bewust (en terecht) voor om een complementaire , d.i. aanvullende krant te zijn. Voor de melkprijzenoorlog kun je terecht bij het ND, maar dat hoeft niet in eerste instantie. Verhalen over melk die 12 cent onder de kostprijs wordt verkocht vindt je ook op het NOS-journaal.
Het gaat de krant erom dat ze die items aandacht schenken die in het seculiere mediageweld ten onder gaan. Zaken die vele mensen treffen, maar vanwege het huidige maaatschappelijke klimaat geen aandacht krijgen. Moeiten met het SoW-proces. Onrust binnen de orthodoxe kerken. Medisch-ethische afwegingen in de zorg. Dáárvoor is het ND, en daarop moet je de krant ook beoordelen.

Een paar puntjes ter overweging:

- Volgens communicatiewetenschappers moet een krant ca. 50.000 abonnees hebben om financieel gezond te zijn en blijven. Het ND doet het al jaren met veel minder. De krant groeit, maar zit tot nu toe (dacht ik) op 34.000. Toch een prestatie.

- De bezetting bij het ND is niet royaal te noemen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel kranten het voor elkaar zouden krijgen om met het aantal medewerkers van het ND dergelijke kwaliteit te bieden. Ik denk dat de productiviteitsindex en de kwaliteitsindex bij het ND hoger uitkomt dan bij een gemiddelde Wegener-krant.

- Steeds minder berichtgeving komt bij het ANP vandaan. De krant heeft m.i. een heldere en  verantwoorde keuze gemaakt:
  1. niet-identiteitsgebonden nieuws kan, indien de eigen redactie daar geen ruimte  voor heeft, van het ANP betrokken worden.

2. Niet-identiteitsgebonden achtergrondverhalen worden, indien nodig, betrokken van de Geassocieerde Pers Diensten.

3. Landelijk nieuws dat, om in ND-termen te spreken het verschil maakt wordt verzorgd door de eigen redactie. Dat betekent: een andere invalshoek dan de seculiere pers, wellicht een andere uitkomst. Maar wel objectief.

4. Naar onderwerpen die in het seculiere mediageweld ondergesneeuwd raken gaat de redactie zelf op zoek.
Ik vindt dat helder, duidelijk en te verdedigen.

-  Sport: als de zondag een rustdag is en de ND-lezer op die dag graag tweemaal ter kerke gaat, is het niet meer dan redelijk dat diezelfde lezer toch ook enige solidariteit met de ND-redactie toont? Wat wil je dan? Een overtuigd christelijke krant die zijn medewerkers op  zondag op de perstribune bij PSV laat zitten in plaats van in de kerk?

Uiteindelijk:
Het is een zegen dat we in Nederland nog mensen hebben die hun nek uit durven te steken voor christelijke journalistiek. Die de wereldgebeurtenissen durven plaatsen in het licht van God’s werkelijkheid. Een krant als het ND is praktisch uniek in de wereld. Misschien is het goed om eens dankbaar te zijn voor deze luxe in plaats van ongenuanceerde kritiek te spuien. Natuurlijk, er valt best wat aan te merken op het ND. Maar probeer de zaken dan wel in het juiste licht te zien…
...

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 26, 2003, 11:26:59 am »

quote:

op 25 Nov 2003 23:32:34 schreef Telemachos:
Denk dat je een dergelijke analyse niet bij het ND zou moeten maken,
wel een prijs-waarde verhouding, aangezien voor veel mensen het ND 'hun eigen krantje' is, en wellicht een van de laatste resten van de verzuilde samenleving. Met je abonnementsgeld betaal je dus niet alleen het papier wat je in handen krijgt, maar 'steun' je ook de 'gereformeerde ochtendpers'.

Tuurlijk, in die zin is de krant voor veel mensen dé krant en heeft veel waarde, voor mij persoonlijk niet ;)

Arendpleysier schrijft terecht dat de krant een plek inneemt die geen enkele krant inneemt en noemt nog enkele sterke punten van de krant, typerend vind ik de functie 'aanvullend' die de krant volgens arend heeft, laat de krant dan ook aanvullend zijn en geen surrogaat voor menig andere krant.
Die aanvulling daar ga ik voor, maar niet een enkele bladzijde met verder hoofdzakelijk nieuws wat ik overal al wel kan vinden, zelfs eerder dan een krant.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 26, 2003, 04:37:32 pm »
Al sinds ik op kamers woon, lees ik het ND en de Volkskrant. Een bijzonder prettige combinatie.

Ik wil het ND nog best wat tips geven om te kunnen besparen.

1. Schaf de sport- en kunstverslaggeving af. Wie van sport of kunst houdt, zal zich nooit tevreden stellen met het ND, en daar moet de krant ook niet naar streven. Niemand leest het ND om de sport of de kunst.
2. Iets dergelijks geldt voor de financiële verslaggeving. Beperk je tot wat highlights op de financiële markten en een anp-berichtje over Beursplein 5; da’s genoeg. Maar al die koersen kosten alleen maar redactiepagina’s die de echt geïnteresseerde toch van internet afhaalt.

De winst die dit oplevert kan worden besteed aan goede analyses, kerknieuws en aaridge interviews. Dat zijn aspecten waarin het ND uniek is, en kan nog best meer body krijgen.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 26, 2003, 04:48:05 pm »

quote:

op 26 Nov 2003 16:37:32 schreef arjan1:

1. Schaf de sport- en kunstverslaggeving af. Wie van sport of kunst houdt, zal zich nooit tevreden stellen met het ND, en daar moet de krant ook niet naar streven. Niemand leest het ND om de sport of de kunst.

verdiepende sportartikelen vind ik af en toe best interessant, maar het normale sportnieuws hoeft er van mij ook niet in.
kunst vind ik toch wel belangrijk in het nd. het speelt nu nog een wat ondergewaardeerde rol, zowel in krant als in kerk. met de beeldenstorm heeft men ooit het kind met het badwater weggegooit in mijn opzicht.
kunst kan in geestelijk en religieus opzicht best een plaats krijgen in ons geloof. gelukkig zie je in veel van onze kerken langzaamaan weer wat kunstuitingen terugkomen. ook het nd mag best wat meer aandacht schenken aan christelijke kunst.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 26, 2003, 05:01:30 pm »
Er is toch een literaire bijlage, waarin een hele pagina gewijdt aan muziek?

Trouwens: welke andere kunstuitingen zijn de moeite waard om besproken te worden in het ND ?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 26, 2003, 07:18:37 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 21:17:23 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Lees jij het politiek nieuws, de economie-pagina, het regionieuws, het nieuws uit de samenleving en menig 'algemeen' nieuwsartikel niet? Allemaal voor een groot deel eigen artikelen. En een opinie-artikel van bijna een halve pagina (wat ze toch regelmatig zijn) zou ik niet 'klein' willen noemen.
Leuk dat ze het misschien brengen als eigen berichten, ik zie toch nogal grote overeenkomsten met het standaard ANP-nieuws. Misschien komt dat doordat ze over dezelfde informatie op gelijke wijze berichten, maar erg vernieuwend vind ik het niet eigenlijk. Daarnaast is 'klein' natuurlijk klein in mijn optiek. Wat jij als klein ervaart, kan heel anders zijn. Zeker als je gaat vergelijken met grotere kranten, als het NRC of De Volkskrant.

quote:

op 26 Nov 2003 11:26:59 schreef Laurens:
[...]

Tuurlijk, in die zin is de krant voor veel mensen dé krant en heeft veel waarde, voor mij persoonlijk niet ;)

Arendpleysier schrijft terecht dat de krant een plek inneemt die geen enkele krant inneemt en noemt nog enkele sterke punten van de krant, typerend vind ik de functie 'aanvullend' die de krant volgens arend heeft, laat de krant dan ook aanvullend zijn en geen surrogaat voor menig andere krant.
Die aanvulling daar ga ik voor, maar niet een enkele bladzijde met verder hoofdzakelijk nieuws wat ik overal al wel kan vinden, zelfs eerder dan een krant.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ik zie de aanvullende waarde  van het ND vooral in het kerknieuws en soms wat andere artikelen. Maar dat is wat mij betreft te weinig om zelf een abonnement voor te gaan nemen.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 27, 2003, 10:21:20 am »

quote:

op 26 Nov 2003 17:01:30 schreef porcupine:
Trouwens: welke andere kunstuitingen zijn de moeite waard om besproken te worden in het ND ?
beeldende kunst in de kerk? ik meen dat er ooit een discussie naar aanleiding van een boek van douma in het nd heeft gestaan over (beeldende) kunstuitingen in de kerk, maar de laatste tijd is het daar weer een beetje stil over. Douma pleitte in zijn boek voor een grotere ruimte voor kunst in de kerk.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 27, 2003, 10:46:31 am »
Grappig: vandaag stond er in het ND een ingezonden stukje van een niet-christen  die het ND leest!
Juist vanwege de dieper-gaande weergave van nieuwsfeiten enzo.
Bombus terrestris Reginae

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 27, 2003, 10:47:39 am »
Zelfs als (nog) niet gereformeerde vind ik het wel interressant het ND te lezen - en dan niet voor de ANP berichten maar juist voor die achtergrond. Vooral de zaterdageditie is vaak wel interressant.

Maar als krant zelf is de prijs natuurlijk wel hoog ten opzichte van de kleine hoeveelheid pagina's die je ervoor terug krijgt. Andere kant is weer, dat ik bij deze krant veel meer artikelen interressant vind dan in een reguliere krant.

Het is in ieder geval een hele verademing vergeleken bij de Metro... da's echt de McDonalds onder de kranten. En die columns daarin...  8)7
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 17, 2004, 10:01:59 pm »
ik vind dat het nd er wel op vooruit gegaan is nu het overal ni de winkels ligt.

zouden er nu veel mensen zijn die hem in de winkel kopen?

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 17, 2004, 10:41:07 pm »

quote:

op 17 Mar 2004 22:01:59 schreef _Mart_:
ik vind dat het nd er wel op vooruit gegaan is nu het overal ni de winkels ligt.

zouden er nu veel mensen zijn die hem in de winkel kopen?
Is dat zo? Dat is me nog niet opgevallen, dat is wel positief iig!
Live vanuit de luie stoel

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 17, 2004, 11:31:01 pm »
de kunst uit het nd? brrr dan zeg ik gelijk op! Dat is sowieso het belangrijkste wat ik lees van het nd: het katern. Dat vind ik persoonlijk gewoon het meest interessant. Nieuws hoor je wel op tv via het journaal. Ik moet me nog maar eens verdiepen in wat de krant met het meeste kunstnieuws is. En dan deze krant maar es vergelijken met het nd.

Eigenlijk moest er een kunst/kerk krant zijn: het kerknieuws van het nd (rd) en de kunst/literatuur/muziek: uit trouw/nrc?/volkskrant? dat zou wat voor mij zijn :)

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 17, 2004, 11:48:50 pm »
Waarom is de opmaak van  het ND opeens zo kunstzinnig?
Het lijkt wel een soort van opinieblad opeens nu :)
Dat vind ik eigenlijk best wel leuk, wat meer 'gekleurde' verslaggeving.

Maar dan moeten ze wel goed opletten dat ze geen foutjes maken,
vanmorgen zag ik nog een inleidend stukjes dat vergeten was in de opmaak.  :?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 17, 2004, 11:56:54 pm »

quote:

Ik zie hier behoorlijk wat topics over het ND (Nederlands Dagblad). Nou vroeg ik me af:

Het ND loopt ook behoorlijk achter met het nieuws. In die zin vind ik het een slechte krant.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 18, 2004, 08:48:21 am »
Welk (wetenschappelijk) onderzoek onderbouwt deze stelling?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 18, 2004, 08:55:13 am »

quote:

op 18 Mar 2004 08:48:21 schreef arjan1:
Welk (wetenschappelijk) onderzoek onderbouwt deze stelling?
idd de enige dag dat ik het ND achter vind lopen tov andere kranten  is de maandag ;)
En ach dat vergeef ik ze O-)
Pinkeltjefan

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 18, 2004, 09:48:08 am »
[wijsneusmode] voor mijn werk lees ik verschillende kranten, waaronder uiteraard het ND. Ik kan niet zeggen dat het Nederlands Dagblad structureel achterloopt met nieuws, met uitzondering van de maandag. Dat laatste is een principiele beslissing. Ik denk dat het belangrijker is dat onze ND-broeders en zusters op zondag naar de kerk kunnen gaan, dan dat we de laatste nieuwtjes kunnen lezen.  O-)
Alle kranten maken een nieuwsselectie. er zijn vwb nieuws artikelen die niet kunnen wachten, en artikelen die eventueel de volgende dag nog mee kunnen. Daarom kan het zijn dat je 'leukigheidjes' wel eens wat later in het ND ziet staan dan bijvoorbeeld in de volkskrant of Tubantia. Andersom komt ook voor; pas zag ik een stukje in de Telegraaf staan (kweet niet meer wat), dat zeker 3 dagen daarvoor in het ND al gestaan had.

Voor de critici onder ons: Uiteraard valt er op het ND een en ander aan te merken. Het is een krant, gemaakt door mensen als jij en ik. Maar onthoud wel dat het ND het kleinste zelfstandige landelijke dagblad is. Het Refdag is bijna twee keer zo groot. Daar is de omvang van de redactie dan ook naar. Ik ken de krant (door mijn stage) van binnenuit, al is dat al enkele jaren geleden. In vergelijking met andere kranten levert de kleine redactie elke dag weer topprestaties. Er wordt veel harder gewerkt dan bij andere grote dagbladen. en dat mag ook wel eens gezegd worden  :) [/wijsneusmode]
...

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 18, 2004, 10:46:48 am »
Ik lees het ND ook. Ik lees vooral voorpagina, kerk/religie-pagina, buitenland en opinie. Binnenland en economie sla ik over.

Ik probeer elke ochtend even krant in te kijken. Soms 's middags de rest. Ik ben wel een trouwe lezer. Ik heb geen last van nieuwe opmaak, is voor mij wel uitnodigend. Ben er al helemaal aan gewend.

Voor het nieuws hoef je het ND niet te lezen (daarover zijn teletekst, NOSnieuws enzo). Wel de christelijke achtergronden bij het nieuws, kerk/religie-nieuws en de opinies.