Auteur Topic: Zegenen  (gelezen 1981 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Gepost op: maart 18, 2004, 08:45:56 am »
Gisteren tijdens onze PDL-kring kregen we het over zegenen.

Eén van de kringleden vertelde dat hij moeilijkheden had gehad op zijn werk, problemen met z'n baas vooral, en dat hij toen begonnen is met iedere dag zijn baas te zegenen. Na een tijdje ging het aanmerkelijk beter op z'n werk.

Ik wil graag weten hoe jullie hierover denken. Mag je als christen Jan en alleman lopen te zegenen, of is dat voorbehouden aan de voorganger van de gemeente? Welke Bijbelteksten liggen ten grondslag aan beide visies?

Ik heb een paar overwegingen:
Wie zijn wij om de zegen van God uit te delen? Moeten we niet aan God laten of Hij iemand wil zegenen of niet? Zou je niet beter kunnen bidden om een zegen ipv die zegen alvast zelf te geven?
In bovenstaand geval werd het zegenen (in elk geval gedeeltelijk) gedaan om er zelf beter van te worden. Kun je dan niet beter bidden om Gods hulp in een dergelijke moeilijke situatie op je werk?
Waar in de Bijbel hebben wij de autoriteit gekregen om te zegenen in Jezus' naam?

Overigens vind ik het heel erg gaaf als er in de kerk bijvoorbeeld een babietje gezegend wordt.  :)
Wat vinden jullie ervan?
Bombus terrestris Reginae

lonneke

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #1 Gepost op: maart 18, 2004, 09:09:12 am »
Een zegen mag je wel uitspreken. Zie ook: Lucas 6:

27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; 28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. 29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. 30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. 31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo. 32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij vóór? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben. 33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij vóór? Ook de zondaars doen dat. 34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen. 35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.
36 Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is. 37 En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden. 38 Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.

Romeinen 12:

9 De liefde zij ongeveinsd. Weest afkerig van het kwade, gehecht aan het goede. 10 Weest in broederliefde elkander genegen, in eerbetoon elkander ten voorbeeld, 11 in ijver onverdroten, vurig van geest, dient de Here. 12 Weest blijde in de hoop, geduldig in de verdrukking, volhardend in het gebed, 13 bijdragend in de noden der heiligen, legt u toe op de gastvrijheid. 14 Zegent wie u vervolgen, zegent en vervloekt niet.

1 Cor 4:

12 wij verrichten zware handenarbeid; worden wij gescholden, wij zegenen; worden wij vervolgd, wij verdragen;

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #2 Gepost op: maart 18, 2004, 11:43:05 am »
Hm, mooie teksten inderdaad. Het staat er wel.
Je mag als christen dus iemand zegenen.  :)

KeesvE

• Carpe Matricaria!
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #3 Gepost op: maart 18, 2004, 03:26:30 pm »
Wat versta je eigenlijk onder zegenen?
U de grap, wij de limerick... http://www.kees-ineke.nl

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #4 Gepost op: maart 18, 2004, 03:28:01 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 15:26:30 schreef KeesvE:
Wat versta je eigenlijk onder zegenen?
In dit geval was het tegen iemand zeggen: "ik zegen jou in Jezus' naam" of "wees gezegend in naam van Jezus" of iets dergelijks.

KeesvE

• Carpe Matricaria!
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #5 Gepost op: maart 18, 2004, 03:29:41 pm »
Dan nog, wat bedoel je ermee. Wens je iemand 'het goede' toe?
U de grap, wij de limerick... http://www.kees-ineke.nl

Does

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #6 Gepost op: maart 18, 2004, 05:54:32 pm »
Ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik die letterlijke woorden tegen een leraar zou zeggen. Opzich wel stoer maar wat zeg je er eingelijk mee? Lijkt net of je hem het goede wil wensen oid. :)
Live vanuit de luie stoel

Marnix

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #7 Gepost op: maart 18, 2004, 07:13:52 pm »
Bij zegenen wens je iemand toe dat God hem/haar zegent, dus het goede geeft. Gezien bovenstaande bijbelse onderbouwing best goed :) Paulus begint en eindigt zijn brieven ook altjid met een zegen voor de lezers.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Rianne

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #8 Gepost op: maart 18, 2004, 07:38:06 pm »
Ok, hier in Canada roepen alle mensen rond kersttijd : 'God bless you and a merry Christmas!'
Persoonlijke vind ik dat ook wel een beetje raar... mag je voor God spreken? Tegen Jan en Alleman roepen dat God je zegent/ Zegent God dan zomaar iedereen?
Zelfde als tegen iedereen zeggen: God houdt van jou. Houdt God dat van iedereen???

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #9 Gepost op: maart 18, 2004, 07:41:24 pm »
Nou, ik weet het niet.

In Riannes voorbeeld spreek je een wens uit: moge God jou zegenen. Je laat dan de autoriteit en de bevoegdheid bij God.

Als je zegt "ik zegen jou (in Jezus naam)" dan trek je die beslissing naar jezelf toe. Alsof het aan jou is om te zegenen! God zegent, en Hij maakt zelf wel uit wie. Jij kunt daarvoor bidden, en erom vragen, en dat is denk ik goed, maar mag je het ook DOEN? Ik betwijfel het.

Rianne

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #10 Gepost op: maart 18, 2004, 07:48:45 pm »
Is er een verschil tussen zeggen 'God bless you' and 'May God bless you'?
Die tweede klinkt meer als MOGE God je zegenen. Dat klinkt anders dan de eerste...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #11 Gepost op: maart 18, 2004, 11:30:30 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 19:48:45 schreef Rianne:
Die tweede klinkt meer als MOGE God je zegenen. Dat klinkt anders dan de eerste...
Volgens mij bedoelen mensen over het algemeen het tweede als ze het eerste zeggen.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #12 Gepost op: maart 19, 2004, 07:59:08 pm »
Ik hoorde vandaag een mooie uitspraak :

Zegenen is engelen in werking stellen,

Vervloeken is de verderfengel in werking stellen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #13 Gepost op: maart 19, 2004, 09:40:28 pm »
Tja in Amerika zegt Jan en alleman het "God bless you", zo van "het ga je goed". Ik weet niet, maar ik heb een gevoel dat je God's zegen dan een beetje degradeert.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

just_rolo

• you can't see Him, but you can
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2004, 11:31:45 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 19:38:06 schreef Rianne:
Ok, hier in Canada roepen alle mensen rond kersttijd : 'God bless you and a merry Christmas!'
Persoonlijke vind ik dat ook wel een beetje raar... mag je voor God spreken? Tegen Jan en Alleman roepen dat God je zegent/ Zegent God dan zomaar iedereen?
Zelfde als tegen iedereen zeggen: God houdt van jou. Houdt God dat van iedereen???

Hoi,

Even terughaken op het laatste over: Houdt God dan van iedereen???
Hierop is het antwoord simpel JA!
Helaas is de liefde vaak niet wederzijds wat Hem ook groot verdriet doet!

Denk aan de zin: God had de mens zo lief, dat Hij zijn enig geboren zoon gegeven heeft!!!! Over absolute liefde gesproken!!!

Groeten, Rolf
EVEN WHEN YOU CAN'T SEE HIM...HE IS THERE

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #15 Gepost op: maart 22, 2004, 11:53:00 pm »
zegenen = (lett) iets goed zeggen over (eulogeo)
a) God prijzen (luc 1:64;2:28;24:51,53; Jac 3:9)
b) zegen oproepen (luc 6:28;rom 12:14
c) een zaak heiligen (luc 9:16; 1cor 10:16)
d) blij maken (hd 3:26;gal 3:9; ef 1:3
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #16 Gepost op: maart 23, 2004, 09:35:59 am »
mag zegenen zeg je???? wat mij betreft is dat niet een vraag van mogen maar moeten! dat maakt ons christelijk, met zegeningen trekken wel zoveel mgelijk mensen richting gods wil!
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #17 Gepost op: maart 23, 2004, 09:58:34 am »

quote:

op 18 Mar 2004 19:48:45 schreef Rianne:
Volgens mij is er niet echt een verschil en zeg je met "God bless you" eigenlijk "may God bless you". Ander zou je zeggen: "God blesses you", toch? Maar misschien doe ik nu te moeilijk.

Marnix

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #18 Gepost op: maart 23, 2004, 12:24:08 pm »
God belooft toch iedereen die in Hem gelooft Zijn zegen.

Als je iemand zegent spreek je niet voor God. God heeft namelijk al gesproken en daar wijs je iemand weer op, op Gods belofte.

In de Boeken is voorzegd dat niet-Joodse volken op God zouden vertrouwen, waardoor het tussen God en hen in orde zou komen. Lang geleden zei God tegen Abraham: "U zult voor alle volken een zegen zijn." Dat was goed nieuws!
Ieder die net als Abraham op God vertrouwt, zal net zo worden gezegend als hij (Galaten 3:8,9)

Je mag weten dat God mensen zegent, en dat mag je ze vertellen, je wenst ze toch niet jou zegen toe maar Gods zegen!

WIJS elkaar OP Gods zegen... en WEES elkaar TOT een zegen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Joeri

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #19 Gepost op: maart 23, 2004, 12:51:19 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 12:24:08 schreef Marnix:

Als je iemand zegent spreek je niet voor God. God heeft namelijk al gesproken en daar wijs je iemand weer op, op Gods belofte.

In de Boeken is voorzegd dat niet-Joodse volken op God zouden vertrouwen, waardoor het tussen God en hen in orde zou komen. Lang geleden zei God tegen Abraham: "U zult voor alle volken een zegen zijn." Dat was goed nieuws!
Ieder die net als Abraham op God vertrouwt, zal net zo worden gezegend als hij (Galaten 3:8,9)

Je mag weten dat God mensen zegent, en dat mag je ze vertellen, je wenst ze toch niet jou zegen toe maar Gods zegen!

ik denk toch dat god iets doet als wij zeggen'wees gezegend', wat hij niet of minder doet als wij dat niet zeggen...
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #20 Gepost op: maart 23, 2004, 01:44:03 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 12:24:08 schreef Marnix:

Ja, maar de persoon in kwestie zegende iemand die geen christen is.

quote:

Maar de uitspraak "ik zegen jou in Jezus' naam" houdt in dat JIJ het heft in handen neemt, JIJ deelt Gods zegen uit! Het bidden van "moge God jou zegenen" doet dat niet, daar laat je de beslissing bij God.

Joeri

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #21 Gepost op: maart 23, 2004, 01:46:22 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 13:44:03 schreef Bumblebee:
[...]

Ja, maar de persoon in kwestie zegende iemand die geen christen is.
hebt uw vijanden lief, bid voor wie u vervolgen.

quote:

Maar de uitspraak "ik zegen jou in Jezus' naam" houdt in dat JIJ het heft in handen neemt, JIJ deelt Gods zegen uit! Het bidden van "moge God jou zegenen" doet dat niet, daar laat je de beslissing bij God.
jezus gaf zijn discipelen toestemming en macht om zondes te vergeven en te zegenen... en dat zou gebeuren...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #22 Gepost op: maart 23, 2004, 01:48:18 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 13:46:22 schreef Joeri:
hebt uw vijanden lief, bid voor wie u vervolgen.

Dat is dus precies wat ik zeg.
Bid tot God of Hij jouw "vijanden" (lees: baas :) ) wil zegenen.
Ga niet zelf lopen zegenen. Die autoriteit hebben wij volgens mij niet.

Marnix

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #23 Gepost op: maart 23, 2004, 01:55:21 pm »
ik denk dat je dat wel mag doen bij gelovigen... maar kun je iemadn die niet in God gelooft wel Zijn zegen meegeven? Jezus zegt: Zegen wie u vervolgt... Maar bedoelt Hij dan dat je hen Gods zegen meegeeft, of dat je in je gedrag hen tot een zegen bent?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #24 Gepost op: maart 23, 2004, 01:58:56 pm »
Ik denk dat wij die authoriteit wel degelijk hebben, er staat niet voor niets: Zegent wie u vervolgen en vervloekt niet, en : Worden wij gescholden, wij zegenen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Joeri

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #25 Gepost op: maart 23, 2004, 08:53:53 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 13:48:18 schreef Bumblebee:
[...]

Dat is dus precies wat ik zeg.
Bid tot God of Hij jouw "vijanden" (lees: baas :) ) wil zegenen.
Ga niet zelf lopen zegenen. Die autoriteit hebben wij volgens mij niet.
volgens mij heeft iedere goede gedachte en liefdesgevoel net als elk andere soort gevoel en gedachte invloed op de wereld, vanaf een niet fysiek niveau. je kan dan ook alle liefdevolle gedachten van ons op zich al als een zegening beschouwen.

Marnix

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #26 Gepost op: maart 24, 2004, 10:58:07 am »
Ik ben er uit :) Moest ff terugdenken aan zondag.... Wij zijn allemaal..... priesters! Een priester mocht names God mensen zegenen! :) Als pristers mogen we dus ook mensen zegenen!

Bij deze geef ik jullie allemaal Gods zegen!

bert

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #27 Gepost op: maart 30, 2004, 06:51:48 pm »
aardige link:

http://www.jhw-shammah.nl/zegenen.htm

Het oorspronkelijk principe van zegenen,is de betekenis:

JE NEERBUIGEN VOOR IEMAND

Je ziet in die persoon,iemand van grote waarde,beter gezegd iemand van zeer grote waarde.

Eigenlijk zeg je,ik kniel voor hem neer,omdat ik bereid ben hem te dienen.

Dus als je zegt: "Ik zegen jou" betekent dit,ik schat je zeer hoog,je bent een waardevol persoon.

Omdat je voor mij een waardevol persoon bent,ben ik bereid je dienaar te zijn,zodat ik mezelf aan jou kan geven.

Als je er zo tegenaan kijkt mag jij dus altijd iemand zegenen. Het zegt meer over jouw houding naar de ander toe dan over de ander. Voor de ander is een zegen een oproep.

De zegen die je 's zondags meekrijgt: God biedt zich aan jou aan, biedt het offer van Zijn Zoon aan en vertelt jou dat Hij jou vrede wil geven, rust. Je moet dat aanbod alleen wel aannemen. Dat wijs je toch ook niet af?

Het volk Israel werd telkens gevraagd om de zegen te be-amen. Wij mogen zo ook anderen zegenen, dat is Gods genade aanbieden, het is "gewoon" Gods woorden herhalen. Spreken in Gods Geest.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Joeri

• Bekijk profiel
Zegenen
« Reactie #28 Gepost op: maart 30, 2004, 08:26:12 pm »
tja dat kan wel kkloppen met de christelijke leer, als jezus zegt:zegent wie je vervlgt, en als zegenen dienen betekent, terwijl hij ook zegt geef de dief wat hij wil en meer... dat is wel dienen te noemen.