Auteur Topic: wat doe jij hier op aarde?  (gelezen 1858 keer)

Mart

• Bekijk profiel
wat doe jij hier op aarde?
« Gepost op: maart 18, 2004, 09:32:39 pm »
wat zie jij als jouw taak hier op aarde? en (hoe) geef je daar invulling aan?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 18, 2004, 09:38:32 pm »
Mijn taak op aarde is "evenbeeld van Christus" te worden. Dat vraagt veel strijd, veel lijden, veel ongenoegen maar ook inzicht, wijsheid, kracht, liefde en zo meer. Soms heb ik er ook wel eens genoeg van ja.....

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 18, 2004, 09:48:19 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 21:32:39 schreef _Mart_:

Proberen gelukkig te zijn.

Detonite

• Atheist tot in de kist
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 18, 2004, 10:36:42 pm »
Leven.
We mock what we don't understand

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2004, 10:10:38 am »

quote:

op 18 Mar 2004 21:38:32 schreef lonneke:
"evenbeeld van Christus"
en hoe geef je daar nou concreet in je leven invulling aan? of is het meer iets 'geestelijks"?

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 19, 2004, 10:50:58 am »

quote:

op 19 Mar 2004 10:10:38 schreef _Mart_:
[...]

en hoe geef je daar nou concreet in je leven invulling aan? of is het meer iets 'geestelijks"?
als je bij alles wat je doet en denkt jezelf zou afvragen hoe zou Christus nu denken en/of doen (in mijn plaats), wedden dat je dan op den duur anders gaat leven?
niet dat je dat zelf kan navolgen, maar het maakt je bewuster van alles,
bijv. een leugentje om bestwil zal dan minder makkelijk van je lippen komen etc.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 19, 2004, 12:41:50 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 21:48:19 schreef bart1984:
Proberen gelukkig te zijn.

Prachtig! Maar hoe doe je dat? Hoe geef je daar invulling aan?

Ik vind het zelf een heel belangrijke vraag, waar ik moelijk een antwoord op weet. Ik denk, dat ik hier op aarde ben, om God steeds beter te leren kennen en me helemaal kan overgeven aan Hem. Dus geloven in God.

Ik leer God kennen in de Schepping. Ik kan genieten van het fietsen door de natuur, van bergwandelingen, door de krachten van het weer.

Ook lees ik (soms) graag in de Bijbel, en vind ik het mooi om samen met anderen te praten over geloven en doelen in elkaars leven.

Ook heb ik veel aan onze kerkelijke gemeente, waar ik door preken, samenkomsten, zingen, bijbelstudie, maar ook elkaar helpen, ondersteunen en opbouwen God 'zie'. Ik zie dat Hij met Zijn Geest in mij en in anderen aan het werk is.

Soms ben ik daardoor heel gelukkig, andere keren ga ik weer twijfelen. Dat vind ik heel moeilijk. Daarvoor heb ik de steun van anderen nodig. En kan ik soms anderen tot steun zijn. Maar vooral heb ik Gods steun nodig, en daar mag ik op vertrouwen. Geloven is vertrouwen en overgave.

Ook zou ik graag anderen willen vertellen over het Evangelie, maar dat vind ik erg moeilijk. Dat zou zeker een doel van ons, en van mij, moeten zijn hier op aarde. Iets minder consumeren, en veel meer uitdelen. Uitdelen is ook consumeren!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 19, 2004, 12:49:45 pm »
* verplaatst naar Levensbeschouwing
[Prediker 7:29]

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 19, 2004, 01:23:36 pm »
leven :)

nog niet zo lang terug hield dat in met mezelf bezig zijn, als ik het maar naar mijn zin had

en sinds een tijdje heb ik ontdekt dat leven hier het mooiste wordt als je er steeds meer achterkomt hoe God het bedoeld heeft.
dat we niet leven voor ons zelf maar voor  Hem, met Hem tot eer van Hem
en dan zie je ook om je heen dan sommige anderen best een waardeloos leven hebben, ja er zijn nog meer mensen op aarde als alleen jij en ik, en dan is anderen mogen helpen erg leuk!
[JESUS]Life[/JESUS]

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 19, 2004, 04:17:34 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 10:10:38 schreef _Mart_:
[...]

Onderstaande is maar een klein voorbeeld van "evenbeeld van Christus worden"
Het is een vallen en opstaan, een bewustwordingsproces, snoeien en bloeien, je openstellen voor God als boetseerwerk, je laten kneden, meestal afzien, jezelf confronteren ( zelfkennis opdoen), God aanroepen om kracht en wijsheid en inzicht, Hem vragen om hulp, het is geen verhevene willen worden maar jezelf nederig opstellen, het is soms niet meer willen, soms twijfelen, soms rebelleren, soms jezelf afvragen wat het nut van dit alles is, maar bovenal Hem dankbaar zijn. Voor iedereen is dit een persoonlijke weg.

Christus die mens is geworden en Zijn mens-zijn doorleefde:

Voordat Hij gekruisigd werd, liet Hij zijn leerlingen zien hoe je jezelf kunt verheffen boven je emoties uit.
Hij leerde de mens om nederig te zijn. Toen Jezus het de laatste maaltijd hield met zijn leerlingen ging Jezus voor de deur zitten om de voeten van zijn leerlingen te wassen.
Zijn leerling Petrus vindt dat allemaal maar niks. Zo'n verheven man als Jezus gaat zich toch niet kleineren? In die tijd waren het meestal de slaven die dit werk deden. Hiermee wou Jezus tot uitdrukking brengen dat we niet op een hierarchische ladder staan maar dat we elkaar allemaal kunnen helpen.
Dat geeft te denken; de leerlingen hebben het Jezus ook niet makkelijk gemaakt in Zijn leven op aarde, ze hebben het Hem soms ongelofelijk moeilijk gemaakt en tóch laat hij zijn emotie's niet gaan, Hij heeft zich los weten te maken van allerlei innerlijke negatieve emotie's. De leerlingen begrepen maar weinig van wat er in Jezus omging. Hij heeft zich dus heel vaak gekwetst en in de steek gelaten moeten hebben gevoeld. En toch verheft Hij zich boven deze emotie's en bedankt hen door hen de voeten te wassen. Voor Hem telt alleen de dankbaarheid nu Hij ook afscheid van hen moet nemen en niet de emoties van botheid, achteloosheid, onbegrip, onbewustzijn waarmee Hij door z'n leerlingen werd geconfronteerd.

Toen Jezus door Pilatus werd gegeseld bleef Hij trouw aan het diepe gevoel achter Zijn emoties. Dat betekent voor ons dat wij leren innerlijk staande te blijven als moeilijke en pijnlijke ervaringen ons treffen. Dat wij ons niet verbinden met de soms heftige emoties die deze ervaringen in ons oproepen, emoties van woede, verbittering, wraakzucht, zelfmedelijden enz. , maar dat wij ons weten te verbinden met die diepere gevoelens die achter onze emoties liggen: het stille weten, de échte Liefde, de Liefde voor God, die overgave aan de weg van ons leven, hoe die ook is, dat ongebroken vertrouwen dat er altijd een stille hulp is, die ons draagt en omringt, ook als wij dat zelf niet voelen, niet zien, of ervaren kunnen. Trouw blijven in goede tijden is niet zo moeilijk maar trouw blijven in slechte tijden daarin wordt je getest en getoetst.

Jezus liet zien hoe Zijn diepere Liefde voor de mens méér was dan emoties. Hij leerde met zijn emoties om te gaan, zijn ego af te leggen.
Meestal blijven wij steken in overwerkte gevoelens.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 19, 2004, 04:25:51 pm »
geen idee...

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 19, 2004, 04:29:16 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 16:25:51 schreef reller:
geen idee...
Heb je dan geen doelloos leven?

Detonite

• Atheist tot in de kist
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 19, 2004, 04:36:53 pm »
Het leven is uiteindelijk doelloos. (Voor mij althans) Het enige wat vaststaat is de dood. Ik volg de trein van het leven (oh, hoe poetisch) en zie wel wat er gebeurt...
We mock what we don't understand

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 19, 2004, 04:40:53 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 16:29:16 schreef Hiedeen:
[...]

Heb je dan geen doelloos leven?
zoals iedereen, toch?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 19, 2004, 04:49:55 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 16:40:53 schreef reller:
[...]
zoals iedereen, toch?
nee, niet iedereen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 19, 2004, 05:20:40 pm »
"We are born to make manifest the glory of God that is within us"- uit de inauguratierede van Nelson Mandela..
[Prediker 7:29]

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 19, 2004, 05:51:03 pm »
We zijn in ieder geval geschapen om God te eren. Dat hele project is faliekant mislukt door de zondeval. Anders dan vóór de zondeval, kan nu toch moeilijk worden gezegd dat we één en al naar het beeld van God zijn. Voor mij is daarmee de primaire zingeving vervallen.

Dan blijft over dat we er nu maar het beste van moeten maken. TOch nog proberen beeld van God te zijn. En dus ook leven zoals Lonneke beschrijft: je ego afleggen etc. Voor mezelf is dat het enige doel dat ik zie en ook het meest zinvolle: door er in ieder geval te zijn voor anderen maak ik er maar het beste van (omdat de zondeval het realiseren van het doel - beeld van God zijn - al onmogelijk heeft gemaakt

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 19, 2004, 05:53:19 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 13:23:36 schreef spacy:
leven :)

nog niet zo lang terug hield dat in met mezelf bezig zijn, als ik het maar naar mijn zin had

en sinds een tijdje heb ik ontdekt dat leven hier het mooiste wordt als je er steeds meer achterkomt hoe God het bedoeld heeft.
dat we niet leven voor ons zelf maar voor  Hem, met Hem tot eer van Hem
en dan zie je ook om je heen dan sommige anderen best een waardeloos leven hebben, ja er zijn nog meer mensen op aarde als alleen jij en ik, en dan is anderen mogen helpen erg leuk!

Amen!  O-)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

deboer

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 19, 2004, 11:01:24 pm »

quote:

De manier waarop je de vraagt stelt roept bij mij weinig of geen associaties op.
Wanneer ik de vraag herfomuleer in : "wat doe je met jou tijd hier op aarde", dan kan ik er wel antwoorden op formuleren.

Ik hou er van om na te denken. Maar of dit een taak is durf ik niet te zeggen, het is gewoon iets dat ik graag doe.

Ik ben bijvoorbeeld vaak bezig om een hogere graad van zelfcontrole te verwerven. (hoewel me dat vaak mislukt, en dat het veel langzamer gaat dan ik graag zou willen. ).
Toch is het iets dat ik niet los kan laten want ik denk dat zichzelf overwinnen bijdraagt tot een hoger evenwicht/harmonie.

Ik hou er ook van om in de diepte graven in het fenomeen godsdienst en de boodschappen die ik er in vind inspireren me enorm. Ze inspireren me zelfs zo enorm dat ik de noodzaak ervaar om de schoonheid die ik er in gevonden heb te moeten overdragen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 21, 2004, 08:20:35 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 17:53:19 schreef Roodkapje:
[...]

Amen!  O-)

Ook amen.

Hebben jullie ook gemerkt dat als je het geluk probeert te grijpen het net altijd harder liep (Boudewijn de Groot), dat het werkt als een Tantalus-kwelling?

Strek je uit naar het geluk voor een ander en je wordt gelukkig!(?)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 22, 2004, 12:29:14 am »

quote:

Voor mij wordt het als maar eenvoudiger door de jaren van levenservaring heen.

1 korinte 1 vers 9

Hij heeft u groepen tot gemeenschap met zijn Zoon Jezus Christus, onze heer.

Dicht bij Hem te leven
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus