Auteur Topic: Praise als dansen voor een onbekende God.  (gelezen 5655 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Praise als dansen voor een onbekende God.
« Reactie #50 Gepost op: maart 24, 2004, 10:33:22 am »
Beste P&A

Bedankt voor jullie inhoudelijke reactie. Dit helpt zeker om de beeldvorming helderder te krijgen. Dat ik de discussie ben gestart heeft ook te maken met het feit dat zo'n interview voor veel gereformeerden 'koren op de molen is' tegen iedere evangelische invloed. Nu ben ik wel voorstander van 'evangelische' invloeden, maar het weerleggen van allerlei vooroordelen kan ik niet zo makkelijk doen. Vandaar mijn behoefte dat ook evangelischen eens reageren op dit stuk. Overigens ben ik van mening dat we als christenen veel te veel zoeken naar elkaars onderlinge verschillen dan naar elkaars overeenstemmingen. We zijn toch allen lid van hetzelfde lichaam namelijk Christus. De gereformeerde kerk vrijgemaakt is in mijn optiek ook niet meer dan en niet minder dan een bepaald lichaamsdeel. Laten we aub geen discussie voeren over welk lichaamsdeel dan wel. Het hoofd zeker niet, want dat is Christus.  ;)
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 24, 2004, 11:32:31 am »

quote:

op 24 Mar 2004 00:06:21 schreef Priscilla en Aquila:

Over losse teksten zonder context gesproken…… Je kunt dan wel alles in de context van de belijdenisgeschriften plaatsen, maar de bijbel heeft voor mij HET gezag en vind dat je van daaruit moet praten.
Wat ‘traditie’ betreft die door de eeuwen is gelouterd’….. Dat vind ik absoluut onbelangrijk. En dan bedoel ik bv. de structuur van de kerk die altijd al zo geweest is. Als dit niet in de bijbel te vinden is vind ik het onbelangrijk…. (Klinkt misschien hard – maar ik moest mijn mening geven -  tradities die alleen een gewoonte  zijn omdat het altijd zo ging, zeggen mij niets.)

Op jeugdvereniging (ook wel bekent als bijbelstudie) kom ik dit ook veel tegen
jeugd vindt het kant en klaar antwoord van de cathechismus of de ngb al voldoende
zonder ook echt de teksten er bij te pakken en daar juist naar te verwijzen.

ik vind het niet erg dat ze de hc of ngb gebruiken, het is een best wel makkelijk middel om de juiste teksten te vinden, laat staan niet overal op de juiste manier in hun verband gebruikt...

maar het is zo jammer dat ze vaak zo weinig de Bijbel durven te laten spreken
volgend jaar willen we met het jaarthema in ieder geval 'Back 2 The Bible' nu maar bidden en werken dat het de juiste uitwerking zal hebben, een jeugd die Gods Woord beter verstaat en ook toepast in hun leven, nadat ze er zelf over hebben durven na te denken.

zodat de God waar ze voor zingen en tot bidden niet meer onbekend is maar als een levende God levende woorden tot ze spreekt :)
[JESUS]Life[/JESUS]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 24, 2004, 11:43:55 pm »

quote:

op 24 Mar 2004 10:33:22 schreef Jan W:
Beste P&A

Bedankt voor jullie inhoudelijke reactie. Dit helpt zeker om de beeldvorming helderder te krijgen. Dat ik de discussie ben gestart heeft ook te maken met het feit dat zo'n interview voor veel gereformeerden 'koren op de molen is' tegen iedere evangelische invloed. Nu ben ik wel voorstander van 'evangelische' invloeden, maar het weerleggen van allerlei vooroordelen kan ik niet zo makkelijk doen. Vandaar mijn behoefte dat ook evangelischen eens reageren op dit stuk. Overigens ben ik van mening dat we als christenen veel te veel zoeken naar elkaars onderlinge verschillen dan naar elkaars overeenstemmingen. We zijn toch allen lid van hetzelfde lichaam namelijk Christus. De gereformeerde kerk vrijgemaakt is in mijn optiek ook niet meer dan en niet minder dan een bepaald lichaamsdeel. Laten we aub geen discussie voeren over welk lichaamsdeel dan wel. Het hoofd zeker niet, want dat is Christus.  ;)

Dank je wel Jan W.....
Ik hoop dat je nog meer inhoudelijke reacties krijgt van 'evangelischen..' om dat de evangelische gelovige niet bestaat.... Wij zijn dus niet representatief. voor een hele groep. Er zullen zat mensen zijn die bepaalde dingen die ik niet zo zie, wel goed vinden....
En is de beeldvorming over evangelischen is die erg stereotiep? Ik ben aan de ene kant wel benieuwd  naar 'allerlei vooroordelen' die jij dan tegenkomt... En heb ik die dan bevestigd of ontkracht.....
Persoonlijk ben ik liever christen dan 'evangelisch', dat is namelijk dan weer een hokje wat je tegenover een ander hokje kan plaatsen...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 25, 2004, 07:30:09 pm »
Ik meen mij nog wel te herinneren dat er ook van die vooroordelen in de vrijgemaakte catechesatieboekjes staan ( "ik geloof" serie ).

Nou, daar heb je je doelgroep. En eerlijk gezegd proef ik in het ND ook een hele kritische houding tegenover de evangelischen waardoor al snel stickertjes worden geplakt. Pas geleden was er nog zo'n interview met een evangelisch-achtige NGK-kerk in Groningen, nou, daar werd ook élk detail van verschil met de GKV opgenoemd en ondervraagd...

/edit: ik heb wel een aardig voorbeeldje van stemmingmakerij gevonden in een catechesatieboekje. ik citeer:

...Toch zijn er veel christenen die van de kinderdoop niets willen weten. Kun je zelf voorbeelden van deze christenen noemen?
.....................................
.....................................

Als je met deze mensen praat zullen ze zeggen: .......

We zullen eens zien of ze gelijk hebben.

Nou moet ik zeggen dat het op zich niet negatief geschreven is, maar het heeft wel echt zo'n sfeer van "ha! wij hebben lekker gelijk"
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2004, 07:36:43 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 26, 2004, 10:13:42 am »
Zucht.... als ik nou nog cathechesatie zou krijgen.... wat ontzettend droevig... ik weet niet wie die schrijver van dit boekje is maar als ik dit zo zie moet die persoon eerst maar eens zelf een heleboel over God leren voordat hij/zij leerboekjes over God kan gaan schrijven...

Ik maak me hier wel zorgen om... mensen die zo blind zijn is erg.... maar dat ze het ook nog (hun) kinderen leren is helemaal erg... kinderen nemen zo makkelijk dingen over die mensen zeggen... Soms ben ik wel eens bang dat die door deze manier van opvoeding net zo worden....
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 26, 2004, 10:21:04 am »

quote:

op 26 Mar 2004 10:13:42 schreef Marnix:
Ik maak me hier wel zorgen om... mensen die zo blind zijn is erg.... maar dat ze het ook nog (hun) kinderen leren is helemaal erg... kinderen nemen zo makkelijk dingen over die mensen zeggen... Soms ben ik wel eens bang dat die door deze manier van opvoeding net zo worden....

Je hoort echt VAAK vrijgemaakten (ook van onze leeftijd) zeggen:

"Het grote verschil tussen kinderdoop en volwassendoop is, dat bij de vd de mens voor God kiest in plaats van andersom. Wij geloven dat God de eerste stap zet, en daarom sta ik niet achter volwassendoop."

Die mensen menen dat oprecht en niet verkeerd, en dat zijn echt geen enige-ware-kerk-gelijkhebberige types, maar zo hebben ze het geleerd... en ik weet nu ook hoe. Erg jammer.
Bombus terrestris Reginae

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 26, 2004, 10:33:16 am »
Marnix,
ik las het ook al, en ik kon mij niet herinneren dat het mij ooit opgevallen is, ik zou er nu iig erg over struikelen, en wil dit punt ook eens ter discussie gaan stellen bij een van onze dominees
ik vraag me af wat de onderbouwing is voor deze quote in het boekje ...ik geloof...
welke is het trouwens uit de serie 1A tot 7B ofzo ? :)

Bumblebee,
:X ik gebruik hetzelfde ook wel als argument voor de kinderdoop
al heb ik inmiddels grote vraagtekens bij het onderschrijven van de complete gereformeerde kinderdoop onderbouwing, ik zie het zelf meer als een soort zegendoop, en ja in dat geval is God het, die kiest dat het kind oa de zegen van een christelijke opvoeding mag ontvangen.
[JESUS]Life[/JESUS]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 26, 2004, 10:36:29 am »

quote:

op 26 Mar 2004 10:21:04 schreef Bumblebee:
[...]

"Het grote verschil tussen kinderdoop en volwassendoop is, dat bij de vd de mens voor God kiest in plaats van andersom. Wij geloven dat God de eerste stap zet, en daarom sta ik niet achter volwassendoop."

Volgens mij ís dit (misschien generaliserend gezegd) ten diepste ook het verschil. De volwassendoop is -net als in de GKV de belijdenis- een in het openbaar laten zien dat je voor God gekozen hebt. Dáár is het een teken van. Terwijl de kd toch écht een teken is van het feit dat God voor jou kiest.
Wat vindt jij anders het verschil Bumblebee?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 26, 2004, 10:38:06 am »

quote:

Die mensen menen dat oprecht en niet verkeerd, en dat zijn echt geen enige-ware-kerk-gelijkhebberige types, maar zo hebben ze het geleerd... en ik weet nu ook hoe. Erg jammer.

Aan dit soort processen ontkomt niemand. Dat werkt nu eenmaal zo. Dat is niet alleen bij vrijgemaakten. Dat is overal. Ook bij politieke stromingen, etnische groepen, voetbalverenigingen, etc, etc. Ook bij "evangelischen". Wat af en toe over "de traditionele kerken" beweerd wordt is evenzeer schokkend. En daar groeien ook kinderen op.

Ik denk dat we daar nooit aan zullen ontkomen. Helaas. Het zijn alleen diegenen die het vermogen hebben over hun horizon te kijken, die hun beeldvorming kunnen bijstellen. En dat is jammer genoeg lang niet iedereen. ;(

/edit
Die discussie over de doop hoort hier niet!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 26, 2004, 10:44:47 am »

quote:

op 26 Mar 2004 10:38:06 schreef Pulpeet:
Aan dit soort processen ontkomt niemand. Dat werkt nu eenmaal zo. Dat is niet alleen bij vrijgemaakten. Dat is overal. Ook bij politieke stromingen, etnische groepen, voetbalverenigingen, etc, etc. Ook bij "evangelischen". Wat af en toe over "de traditionele kerken" beweerd wordt is evenzeer schokkend. En daar groeien ook kinderen op.

Absoluut! Dat is net zo erg natuurlijk.

Nog 1 dingetje over de doop en dan houden we echt op  O-)

Jullie hebben denk ik gelijk als je zegt dat "evangelischen" de doop gebruiken om te laten zien dat zij voor God kiezen, maar wat ik bedoelde is dat ook "evangelischen" geloven dat God de eerste stap zet, het is Zijn initiatief. Ze gebruiken alleen het water op een ander moment.

Thijs heeft een boekje gekregen bij z'n belijdenis, "de rijkdom van preek, doop en avondmaal", en daarin staat dat "volwassendopers" uitgaan van de keuze van de mens voor God in plaats van andersom, terwijl dat niet zo is. Snap je?

Einde offtopic nu, sorry Pulpeet
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 26, 2004, 10:46:07 am »

quote:

op 26 Mar 2004 10:33:16 schreef spacy:

:X ik gebruik hetzelfde ook wel als argument voor de kinderdoop
al heb ik inmiddels grote vraagtekens bij het onderschrijven van de complete gereformeerde kinderdoop onderbouwing, ik zie het zelf meer als een soort zegendoop, en ja in dat geval is God het, die kiest dat het kind oa de zegen van een christelijke opvoeding mag ontvangen.

Het is mooi dat een kind de zegen van een christelijke opvoeding mag ontvangen..... 100% mee eens!
Alleen dat moet je geen kinderDOOP noemen want de doop is een heel ander iets....
Dat is het probleem, dat je voor het dopen plotseling een geheel andere invulling gaat geven dan de betekenis die de bijbel eraan geeft.... je leven afleggen met christus in de dood....
Christelijk opvoeden is goed en moet ook, MAAR het is niet iets wat in de bijbel bij de doop hoort......
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 26, 2004, 11:26:03 am »

quote:

Volgens mij ís dit (misschien generaliserend gezegd) ten diepste ook het verschil. De volwassendoop is -net als in de GKV de belijdenis- een in het openbaar laten zien dat je voor God gekozen hebt. Dáár is het een teken van. Terwijl de kd toch écht een teken is van het feit dat God voor jou kiest.
Wat vindt jij anders het verschil Bumblebee?

Zucht... nog 1 keer dan even voor de duidelijkheid: Veel mensen brengen het zo:

Kinderdoop: God kiest eerst voor kind
Volwassendoop: Jij kiest eerst voor God.

Daarmee wordt gesuggereerd dat aanhangers van de volwassendoop niet geloven dat God al voor dat kind kiest. Maar dat geloven ze wel... als een kind vroegtijdig komt te overlijden zullen ze niet zeggen: Tja, niet gedoopt, dus die komt niet in de hemel. Alsof ze pas Gods beloften zouden krijgen als ze voor Hem hebben gekozen. Wat voor ons de belijdenis is is voor hun de doop... Ja zeggen tegen God... Omdat bij de kinderdoop God beloften aan dat kind geeft kun je daarom nog niet zeggen dat een kind dat niet als kind gedoopt wordt die beloften niet zou ontvangen. Zowel in de tradionele kerken als in de cahrismatische kerken zie je ondanks dit verschil het zelfde traject: God kiest eerst, jij beantwoord die keus.

Verder zijn er genoeg topics over de doop... dus zullen we na deze korte toelichting weer terug naar het onderwerp gaan :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Vera

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 26, 2004, 11:41:08 am »

quote:

[...]

-----------------------------------------------
beste Bumblebee,
wat ik wil zeggen over de volwassen doop is dat ik deze alleen maar tegen kom in de bijbel, er staat bekeerd u en laat u dopen, als antwoord op de vraag die God aan jou stelt of je jou leven in zijn hand wil leggen. Ik wil niet zeggen dat iemand het ergens fout doet want God houdt van iedereen evenveel, laten we hier dan ook niet meer over discusieren want dan blijf je eeuwig door gaan, laten we het maar bij God neerleggen!!!!!
Als u mijn woorden vasthoudt, bent u werkelijk volgelingen van Mij: u zult de waarheid kennen en de waarheid zal u vrijmaken

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 26, 2004, 12:16:14 pm »
Ho ho ho stooooop

Geen discussie over de doop. Wel over beeldvorming.

Leren jullie het nou nooit? :p
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 26, 2004, 12:45:41 pm »
Tja.. misschien moeten we eens beginnen om niet te beginnen met welk beeld we van elkaar hebben... maar welk beeld God van ons heeft.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 26, 2004, 02:11:42 pm »

quote:

door Jan Jaap op 22 Mar 2004 21:27
Ik ben een echt evangelisch christen die frank en vrij in het leven staat. Bij mijn weten heb ik geen geestelijke ziektes en ben ik nog nooit depresief geweest. Misschien zeg ik wel eens domme dingen

Hier schreef ik een paar dagen geleden dit op:
Beste Jan Jaap, ik zou het leuk vinden als jijzelf nu ook inhoudelijk reageerde….. Dat lukt je vast wel als je zo frank en vrij in het leven staat….

Ik heb nog niet veel inhoudelijks gezien........ Ben wel benieuwd.....

En gereformeerden die hebben natuurlijk ook wel een inhoudelijke reactie....
Ik heb wel hier en daar al reacties gezien maar nog niet even de punten achter elkaar

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: maart 26, 2004, 05:30:26 pm »

quote:

op 24 Mar 2004 00:05:22 schreef Priscilla en Aquila:
,,Onder evangelische christenen ligt het accent sterk op jouw keuze, op jouw persoonlijke relatie met God."

Daar heb ik geen problemen mee: Geloven is Christus laten werken in jou Dat lijkt me inderdaad een persoonlijke aangelegenheid…

Soms is het ook wel goed om te benadrukken dat God een relatie met jou heeft. Dat het niet van jouw investering in die relatie afhangt.  Dat maakt het een stuk ontspannener.

quote:

"In het evangelisch denken past een term als toewijding, die fungeert als een gesel van perfectionistisch christen zijn. Ik lees het ook in Ouweneels boek Geneest de zieken; een bijna bovenmenselijk accent op toewijding. Alsof je dat honderd procent kunt bereiken en dat de voorwaarde zou vormen voor Gods openbaring in jouw leven. Toewijding en je uitstrekken naar God is taal die mij doet denken aan oosterse religies: Strek je uit, zet je in, dan kom je steeds dichter bij God/god."

Toewijding lijkt in het bovenstaande stukje een vreselijk negatief iets…… Het zou een gesel van perfectionistisch christen zijn, zijn …. Brrrrr.
Als ik denk aan toewijding komt mij het volgende (oude) lied in gedachten:
’k Geef mijzelf aan u volkomen, ‘k leg mij ‘al’ hier voor U neer,
opdat Gij in mij zou wonen met uw Geest o Heer,
Al de liefde van mijn harte zij U voortaan toegewijd
‘k vrees geen moeite meer noch smarten daar gij met mij zijt.
Glorie, glorie, halleluja, ‘k leg mijn al aan Jezus voet……

Niet dat ik dit lied nu nog vaak zing, het is een echt ‘oudje’. Maar dit ‘Glorie halleluja’ is voor mij nou niet bepaald een gesel…… Toewijding is voor mij een vrijwillig afstand doen en aan God overgeven van jezelf….En een gesel lijkt meer op dwang..

Je reageert niet op het feit dat Sjoerd hier zegt dat toewijding een voorwaarde is voor Gods openbaring is in je leven. Kun je je misschien voorstellen dat mensen soms leven zonder Gods openbaring? Zou je in dat geval zeggen: wijd je wat meer toe, ga wat meer bidden en dan zal Hij zich openbaren?! Dat is de gesel die Sjoerd hier benoemt!

quote:

Als ik perfect christen wil zijn...zover niet zullen komen dat we die perfecte staat bereiken.
Je zegt vervolgens mooie en ware dingen, maar dan kom je met het volgende

quote:

Het is juist niet iets wat we zelf kunnen bereiken door eigen inspanning…. Het moet Gods inspanning zijn. Het uitstrekken naar het volmaakte kan echter wel…… Je moet niet zeggen: kom, we zondigen vandaag wel weer want op aarde wordt het toch niet perfect. Volstrekt niet! zou Paulus zeggen…  
Het is elke dag een keus van je wil: laat ik vandaag God in mij werken (jezelf ‘dood’ houden), of doe ik het zelf maar weer….. En dit is dus elke dag weer een bewust toewijden aan God.
Paulus zou ook zeggen: hoe meer ik naar het goede verlang, des te meer is het kwade bij mij aanwezig. Wat je met uitstrekken anders kunt dan verlangen en bidden, weet ik niet, maar alleen in die betekenis vind ik de zin juist. Die keus van jou snap ik niet: ik zou ervoor kiezen om God in mij te laten werken en het niet zelf te doen, maar wat bedoel je dan met dood houden? Ook bewust toewijden is een gave die je van God moet ontvangen, want er is niemand die uit zichzelf de wil van God doet.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: maart 26, 2004, 07:27:00 pm »

quote:

Paulus zou ook zeggen: hoe meer ik naar het goede verlang, des te meer is het kwade bij mij aanwezig. Wat je met uitstrekken anders kunt dan verlangen en bidden, weet ik niet, maar alleen in die betekenis vind ik de zin juist. Die keus van jou snap ik niet: ik zou ervoor kiezen om God in mij te laten werken en het niet zelf te doen, maar wat bedoel je dan met dood houden? Ook bewust toewijden is een gave die je van God moet ontvangen, want er is niemand die uit zichzelf de wil van God doet
Ik denk dat dat dood houden slaat op je oude natuur... dat je die dood houdt (want als het goed is is die met Christus gestorven)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: maart 26, 2004, 09:23:02 pm »

quote:

op 26 Mar 2004 17:30:26 schreef pjotr:

[...]
Soms is het ook wel goed om te benadrukken dat God een relatie met jou heeft. Dat het niet van jouw investering in die relatie afhangt.  Dat maakt het een stuk ontspannener.
Als God geen relatie met mij had, had ik ook geen relatie met Hem. Een relatie houdt per definitie in dat het van twee kanten komt.....
Als ik zeg dat ik met Aquila getrouwd ben, is het niet noodzakelijk te vertellen dat Hij ook met mij getrouwd is..... Dat is vanzelfsprekend.....
[...]

quote:

Je reageert niet op het feit dat Sjoerd hier zegt dat toewijding een voorwaarde is voor Gods openbaring is in je leven. Kun je je misschien voorstellen dat mensen soms leven zonder Gods openbaring? Zou je in dat geval zeggen: wijd je wat meer toe, ga wat meer bidden en dan zal Hij zich openbaren?! Dat is de gesel die Sjoerd hier benoemt!
Ik heb inderdaad meer aangegeven hoe ik het zelf zie... Ik weet niet of je het zo zwart-wit kan stellen, toewijding als voorwaarde van openbaring van God in je leven.... Ik denk dat het wel zo is dat de liefde niet steeds van een kant kan komen in die zin dat het een natuurlijke zaak is dat als jij je toewijdt aan God, je meer van jezelf afziet....
Ik zeg dan het meer met termen uit Romeinen: Je dood houden voor de zonde en voor je eigen verlangens etc. zodat God als gevolg daarvan meer ruimte van jou krijgt zodat Hij zich meer kan openbaren.. Dat is dan het nieuwe leven in jou wat meer kan groeien...zoals ook ergens staat: Hij moet wassen(groeien), ik moet minder worden.....

Als het 'toewijden' een eigen inspanning wordt om God Zich te laten openbaren, ben je op de verkeerde manier bezig..denk ik. Je laat dan toch jezelf het werk doen. Je gaat misschien meer bidden en in de genmeente werken etc. Dat kunnen toch eigen inspanningen zijn. Dam wordt het een gesel....
Alleen als jijzelf afziet van werk voor God en zegt: Gaat U nu maar Uw gang in Mij..... is dat een wezenlijk andere benadering.
Dan komen de goede werken die God al voor ons klaar heeft liggen aan bod: Efeze 2: 10. Dan is het niet meer ons werk maar Gods werk in ons.

Ik weet niet of je mij hierin kan volgen.... Het is de kijk op de oude en nieuwe mens die allebei in je wonen als je tot geloof bent gekomen....
Hoe zorg je ervoor dat je die 'oude mens' dood houdt, zodat de 'nieuwe mens' de ruimte krijgt om te groeien.
[...]

quote:

Paulus zou ook zeggen: hoe meer ik naar het goede verlang, des te meer is het kwade bij mij aanwezig. Wat je met uitstrekken anders kunt dan verlangen en bidden, weet ik niet, maar alleen in die betekenis vind ik de zin juist. Die keus van jou snap ik niet: ik zou ervoor kiezen om God in mij te laten werken en het niet zelf te doen, maar wat bedoel je dan met dood houden? Ook bewust toewijden is een gave die je van God moet ontvangen, want er is niemand die uit zichzelf de wil van God doet.
Ik heb even opgezocht wat ik precies schreef:
Het uitstrekken naar het volmaakte kan echter wel…… Je moet niet zeggen: kom, we zondigen vandaag wel weer want op aarde wordt het toch niet perfect. Volstrekt niet! zou Paulus zeggen…

Dit is wat Paulus zegt in
Romeinen 6:1 Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? 2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? 3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.  
Het is elke dag een keus van je wil: laat ik vandaag God in mij werken (jezelf ‘dood’ houden), of doe ik het zelf maar weer….. En dit is dus elke dag weer een bewust toewijden aan God. [/i]

Romeinen 6
12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren,..........22 Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven.

Het is hier een gebiedende wijs: Laat dan de zonde niet langer heersen....stelt uw leden niet ten dienste van de zonde.......maar stelt u ten dienste van God......stelt uw leden ten dienste van God.....
Dat bedoel ik met een daad van je wil: Het is een keuze het niet zelf te doen, dat noem ik dan 'je dood houden' zoals ik hierboven ook al verder uitlegde...
Zoals jij zegt: Er is niemand die uit zichzelf de wil van God doet.

Maar als wij tot geloof zijn gekomen is onze geest opgewekt door de Heilige Geest, zodat wij weer contact met God kunnen hebben. De Heilige Geest getuigt bijvoorbeeld samen met onze geest dat wij kinderen Gods zijn....

Rom 12,2
En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

Wij worden hervormd = vernieuwd door de verandering die de Heilige Geest in ons bewerktstelligt... Onze wil die uitzichzelf niets goeds kan wordt vernieuwd door de Heilige Geest en Hij gebruikt ons om het goede en welgevallige te doen. De vrucht van de Geest wordt openbaar als wij Hem in ons laten werken.
Onze nieuwe mens wordt zichtbaar en deze is geschapen naar de wil van God....
Laten wij ons beheersen door de Geest en dat betekent ook dat wij onszelf (Onze wil, ons verstand en ons gevoel) onder het gezag van de Geest stellen....
Wij moeten onze leden ten dienste van God stellen.....
Nezo als wij voor onze bekering onze leden ten dienste van de zonde stelden.

Zoiets staat ook in Efeze 4
20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. 21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, 22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.
25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander.

Hier zie je toch duidelijk een actief doden of afleggen van de oude mens, d.w.z. in combinatie met een doet aan de nieuwe mens.
Als je de Heilige Geest ontvangen hebt als je tot geloof bent gekomen, moet je elke dag je toewijden.....dat is je overgeven aan God zodat Hij in jou de vruchten van de Geest tevoorschijn brengt.... Mijn 'leden' doen dan het goede, de vruchten van de Geest.
De nieuwe mens in jou, 'wandelt in de goede werken die God voor ons heeft klaarliggen....' 'Wandelen in nieuwheid des levens'...
Dit is toch iets wat je moet DOEN. Je kunt niet zeggen: Ikzelf mag niets want God moet het doen....en op je stoel blijven zitten. Je nieuwe leven moet door middel van je lichaam, je leden, je daden, te zien zijn.

Je kunt de Heilige Geest namelijk ook bedroeven, of zelfs uitdoven.....Hij is er nog wel maar jijzelf geeft Hem niet de gelegenheid te werken....
Hij neemt alleen maar van jou over wat jij Hem geeft.... Zodat het liefde is en geen dwang.

Ik heb geen idee of het nu wat duidelijker voor je is wat ik precies bedoel. Het is ook zo wat ik eerder schreef:

Je kunt geen methode overnemen.....je moet niet krampachtig iemands manier o

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: maart 26, 2004, 09:28:35 pm »

quote:

op 26 Mar 2004 19:27:00 schreef Marnix:
[...]

Ik denk dat dat dood houden slaat op je oude natuur... dat je die dood houdt (want als het goed is is die met Christus gestorven)
He, je zegt het veel korter dan ik maar dat is het precies :)-

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: maart 27, 2004, 10:52:26 am »

quote:

op 26 Mar 2004 21:23:02 schreef Priscilla en Aquila:
Ik heb inderdaad meer aangegeven hoe ik het zelf zie...

Je geeft in je post een belijdenis van je eigen geloof. Ik kan je belijdenis prima volgen, ik belijd het met je mee.

Sjoerd Stellingwerf heeft het over de hele evangelische beweging. In dat opzicht zou ik willen vragen of je niet met me mee kunt gaan als ik zeg dat activisme een gevaar is van elke christelijke stroming, maar dat die in het evangelische denken met name een gevaar kan zijn als het gaat om de nadruk op toewijding. En dat iemand die in de situatie van Sjoerd Stellingwerf zit, dat bijzonder sterk kan ervaren.

En dat het gevaar van veel nadruk op toewijding is dat de naastenliefde er bekaaid afkomt. Nu zul je waarschijnlijk zeggen dat naastenliefde slechts mogelijk wordt in een sterke toewijding aan de Heer. Daar heb je gelijk aan, maar toch zijn daar wel nuances. Iemand die vol is van God kan juist dan een wat minder enthousiaste christen neerdrukken, als je echt die naaste ziet, dan pas je je daar ook op aan. Want ik denk dat Sjoerd Stellingwerf dat met name ervaren heeft.

Zelf kom ik uit gereformeerde hoek en ken ik dit verschijnsel ook als gereformeerden hun dogma's verdedigen, bijvoorbeeld de kinderdoop, of actie tegen euthanasie. Er ontstaat dan zo'n vuur om God te gaan verdedigen en men verliest de redenen uit het oog waarom iemand er anders over denkt, sowieso respecteert men niet dat iemand anders een andere mening heeft. Het gros van het kerkvolk handelt zo uit naiviteit, en ik denk dat het in andere christelijke stromingen niet anders is.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: maart 27, 2004, 02:17:29 pm »

quote:

op 26 Mar 2004 21:28:35 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

He, je zegt het veel korter dan ik maar dat is het precies :)-

Hm jij zei het veel uitgebreider.... Kortom, jij gaf de lange uitleg en ik de samenvatting. Zo vullen we elkaar weer aan! Maar ja, daar zijn we natuurlijk heel goed in want we zijn leden van het zelfde Lichaam :)

quote:

En dat het gevaar van veel nadruk op toewijding is dat de naastenliefde er bekaaid afkomt. Nu zul je waarschijnlijk zeggen dat naastenliefde slechts mogelijk wordt in een sterke toewijding aan de Heer. Daar heb je gelijk aan, maar toch zijn daar wel nuances. Iemand die vol is van God kan juist dan een wat minder enthousiaste christen neerdrukken, als je echt die naaste ziet, dan pas je je daar ook op aan. Want ik denk dat Sjoerd Stellingwerf dat met name ervaren heeft.

Je kunt ook juist een minder enhousiast christen optrekken... Want denk je dat die minder enthousiaste christen enthousiaster wordt als je als enthousiast christen maar wat gas terugneemt? Moet je daarin niet juist een voorbeeld zijn in plaats van je een beetje te verstoppen om die persoon maar niet voor het hoofd te stoten? Daar zou je je naaste geen goed mee doen denk ik. Want uiteindelijk zou het toch het mooist zijn als we allemaal mega-enthousiaste christenen zouden zijn? :)

quote:

Zelf kom ik uit gereformeerde hoek en ken ik dit verschijnsel ook als gereformeerden hun dogma's verdedigen, bijvoorbeeld de kinderdoop, of actie tegen euthanasie. Er ontstaat dan zo'n vuur om God te gaan verdedigen en men verliest de redenen uit het oog waarom iemand er anders over denkt, sowieso respecteert men niet dat iemand anders een andere mening heeft. Het gros van het kerkvolk handelt zo uit naiviteit, en ik denk dat het in andere christelijke stromingen niet anders is.
Precies.... En juist door je gedrag kun je die denk ik aan het denken zetten... soms
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2004, 02:40:38 pm door Marnix »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: maart 27, 2004, 02:20:45 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 10:52:26 schreef pjotr:
Sjoerd Stellingwerf heeft het over de hele evangelische beweging. In dat opzicht zou ik willen vragen of je niet met me mee kunt gaan als ik zeg dat activisme een gevaar is van elke christelijke stroming, maar dat die in het evangelische denken met name een gevaar kan zijn als het gaat om de nadruk op toewijding. En dat iemand die in de situatie van Sjoerd Stellingwerf zit, dat bijzonder sterk kan ervaren.

Ik snap wat je bedoelt te zeggen. Ik had meer het idee dat er van'evangelischen' gevraagd werd door Jan W. of zij zich(zelf) in dit beeld herkenden.... Vandaar dat het een persoonlijk verhaal werd....
Ik gaf ook aan dat het wellicht anders ligt bij andere 'evangelischen'......

Ik zou het hele artikel weer eens moeten lezen of ik dat erin zie wat jij nu aangeeft. Ik vond het een sterk persoonlijk verhaal. En toewijding noemde hij i.v.m. Geneest de zieken... Dat zit toch ook al in een 'specifieke' hoek van de evangelischen die zeker niet representatief is voor iedereen.
Wat dat betreft is er een zeker perfectionisme om te kunnen genezen als je er maar mee bezig gaat. Dat is iets waar ik in het geheel niet achter sta en zie het meer als het verhaal van iemand die bekeerd is tot deze gedachten en er aardig in doorslaat naar mijn idee.... Vroeger had de schrijver van dit boek over een geheel ander soort toewijding...... (Maar dit is een persoonlijke mening van mij die ik nu geef omdat Stellingwerf perfectionistisch christendom met Geneest de zieken in verband bracht... Dus hier geen discussie over wel/niet genezingen.... a.u.b.)

Ik weet niet of je mij nu nog kan volgen.... Extreem activisme is naar mijn idee nooit goed. Een enthousiast christen moet juist een ander christen aansteken i.p.v. terneer drukken maar dat hangt samen met of je 'liefde uitstraalt als je je boodschap brengt...waar jij vol van bent...'
Is dit een beetje meer de benadewring die je voor ogen had?

Ik reageerde meer op wat jij niet zo kon volgen: Je uitstrekken naar.......omdat we niet kunnen zeggen kom we zondigen vandaag maar weer....en je dood houden. Dit kon je niet helemaal volgen. Nu misschien wat beter.....Het was een lang stuk maar het is ook zeer lastig om goed onder woorden te brengen wat het precies inhoudt....
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2004, 02:29:31 pm door Priscilla en Aquila »

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: maart 27, 2004, 02:41:40 pm »
P&A,

ik snap wat je bedoelt, maar in voorgaande vroeg je ook een reactie van gereformeerden, dus toen dacht ik: laat ik ook reageren. Maar dit lijkt me allemaal wel duidelijk, hoe komen we weer op het hoofdspoor van de discussie?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: maart 27, 2004, 02:46:03 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 14:41:40 schreef pjotr:
P&A,

ik snap wat je bedoelt, maar in voorgaande vroeg je ook een reactie van gereformeerden, dus toen dacht ik: laat ik ook reageren. Maar dit lijkt me allemaal wel duidelijk, hoe komen we weer op het hoofdspoor van de discussie?

Dank je... :) Het is inderdaad leuk als iemand op een vraag van jezelf ingaat.
Hoe vinden gereformeerden het artikel van Stellingwerf...... zo zijn we ook een stuk wijzer geworden.