quote:
op 26 Mar 2004 17:30:26 schreef pjotr:
[...]
Soms is het ook wel goed om te benadrukken dat God een relatie met jou heeft. Dat het niet van jouw investering in die relatie afhangt. Dat maakt het een stuk ontspannener.
Als God geen relatie met mij had, had ik ook geen relatie met
Hem. Een relatie houdt per definitie in dat het van twee kanten komt.....
Als ik zeg dat ik met Aquila getrouwd ben, is het niet noodzakelijk te vertellen dat Hij
ook met mij getrouwd is..... Dat is vanzelfsprekend.....
[...]
quote:
Je reageert niet op het feit dat Sjoerd hier zegt dat toewijding een voorwaarde is voor Gods openbaring is in je leven. Kun je je misschien voorstellen dat mensen soms leven zonder Gods openbaring? Zou je in dat geval zeggen: wijd je wat meer toe, ga wat meer bidden en dan zal Hij zich openbaren?! Dat is de gesel die Sjoerd hier benoemt!
Ik heb inderdaad meer aangegeven hoe ik het zelf zie... Ik weet niet of je het zo zwart-wit kan stellen, toewijding als
voorwaarde van openbaring van God in je leven.... Ik denk dat het wel zo is dat
de liefde niet steeds van een kant kan komen in die zin dat het een natuurlijke zaak is dat als jij je toewijdt aan God, je meer van jezelf afziet....
Ik zeg dan het meer met termen uit Romeinen: Je dood houden voor de zonde en voor je eigen verlangens etc. zodat God als gevolg daarvan
meer ruimte van jou krijgt zodat Hij zich meer kan openbaren.. Dat is dan het nieuwe leven in jou wat meer kan groeien...zoals ook ergens staat:
Hij moet wassen(groeien), ik moet minder worden.....
Als het 'toewijden' een eigen inspanning wordt om God Zich te laten openbaren, ben je
op de verkeerde manier bezig..denk ik. Je laat dan toch
jezelf het werk doen. Je gaat misschien meer bidden en in de genmeente werken etc. Dat kunnen toch
eigen inspanningen zijn. Dam wordt het een gesel....
Alleen als jijzelf
afziet van werk voor God en zegt:
Gaat U nu maar Uw gang in Mij..... is dat een wezenlijk andere benadering.
Dan komen
de goede werken die God al voor ons klaar heeft liggen aan bod: Efeze 2: 10. Dan is het niet meer
ons werk maar Gods werk in ons.
Ik weet niet of je mij hierin kan volgen.... Het is de kijk op de oude en nieuwe mens die allebei in je wonen als je tot geloof bent gekomen....
Hoe zorg je ervoor dat je die 'oude mens'
dood houdt, zodat de 'nieuwe mens' de ruimte krijgt om te groeien.
[...]
quote:
Paulus zou ook zeggen: hoe meer ik naar het goede verlang, des te meer is het kwade bij mij aanwezig. Wat je met uitstrekken anders kunt dan verlangen en bidden, weet ik niet, maar alleen in die betekenis vind ik de zin juist. Die keus van jou snap ik niet: ik zou ervoor kiezen om God in mij te laten werken en het niet zelf te doen, maar wat bedoel je dan met dood houden? Ook bewust toewijden is een gave die je van God moet ontvangen, want er is niemand die uit zichzelf de wil van God doet.
Ik heb even opgezocht wat ik precies schreef:
Het uitstrekken naar het volmaakte kan echter wel…… Je moet niet zeggen: kom, we zondigen vandaag wel weer want op aarde wordt het toch niet perfect. Volstrekt niet! zou Paulus zeggen… Dit is wat Paulus zegt in
Romeinen 6:1 Wat zullen wij dan zeggen?
Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? 2 Volstrekt niet!
Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? 3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4
Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders,
zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. Het is elke dag een keus van je wil: laat ik vandaag God in mij werken (jezelf ‘dood’ houden), of doe ik het zelf maar weer….. En dit is dus elke dag weer een bewust toewijden aan God. [/i]
Romeinen 6
12
Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde,
maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en
stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren,..........22 Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen,
hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven.
Het is hier een gebiedende wijs:
Laat dan de zonde niet langer heersen....stelt uw leden niet ten dienste van de zonde.......maar stelt u ten dienste van God......stelt uw leden ten dienste van God.....Dat bedoel ik met een daad van je wil: Het is een
keuze het niet zelf te doen, dat noem ik dan 'je dood houden' zoals ik hierboven ook al verder uitlegde...
Zoals jij zegt:
Er is niemand die uit zichzelf de wil van God doet.Maar als wij tot geloof zijn gekomen is onze geest opgewekt door de Heilige Geest, zodat wij weer contact met God kunnen hebben. De Heilige Geest getuigt bijvoorbeeld
samen met onze geest dat wij kinderen Gods zijn....
Rom 12,2
En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar
wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.
Wij worden hervormd = vernieuwd door de verandering die de Heilige Geest in ons bewerktstelligt... Onze wil die uitzichzelf niets goeds kan
wordt vernieuwd door de Heilige Geest en Hij gebruikt ons om het goede en welgevallige te doen. De vrucht van de Geest wordt openbaar als wij Hem in ons laten werken.
Onze nieuwe mens wordt zichtbaar en deze is geschapen naar de wil van God....
Laten wij ons beheersen door de Geest en dat betekent ook dat wij onszelf (Onze wil, ons verstand en ons gevoel) onder het gezag van de Geest stellen....
Wij moeten onze leden ten dienste van God stellen.....
Nezo als wij voor onze bekering onze leden ten dienste van de zonde stelden.
Zoiets staat ook in Efeze 4
20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. 21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, 22
dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24
en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.
25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander.
Hier zie je toch duidelijk een
actief doden of afleggen van de oude mens, d.w.z. in combinatie met een
doet aan de nieuwe mens.
Als je de Heilige Geest ontvangen hebt als je tot geloof bent gekomen, moet je elke dag je toewijden.....dat is je overgeven aan God zodat
Hij in jou de vruchten van de Geest tevoorschijn brengt.... Mijn 'leden' doen dan het goede, de vruchten van de Geest.
De nieuwe mens in jou, 'wandelt in de goede werken die God voor ons heeft klaarliggen....' 'Wandelen in nieuwheid des levens'...
Dit is toch iets wat je moet DOEN. Je kunt niet zeggen: Ikzelf mag niets want God moet het doen....en op je stoel blijven zitten. Je nieuwe leven moet door middel van je lichaam, je leden, je daden, te zien zijn.
Je kunt de Heilige Geest namelijk ook bedroeven, of zelfs uitdoven.....Hij is er nog wel maar jijzelf geeft Hem niet de gelegenheid te werken....
Hij neemt alleen maar van jou over
wat jij Hem geeft.... Zodat het liefde is en geen dwang.
Ik heb geen idee of het nu wat duidelijker voor je is wat ik precies bedoel. Het is ook zo wat ik eerder schreef:
Je kunt geen methode overnemen.....je moet niet krampachtig iemands manier o