Auteur Topic: Elke agent mag adres van internetters opvragen  (gelezen 1477 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Elke agent mag adres van internetters opvragen
« Gepost op: maart 21, 2004, 10:59:39 pm »
Bron: ZD Net

quote:

Gegevens van gebruikers vrij opvraagbaar bij provider
Politie en justitie mogen binnenkort de adresgegevens opvragen van internetgebruikers ook als deze niet verdachte zijn in een politie-onderzoek. De Eerste Kamer is akkoord gegaan met dit wetsvoorstel van Minister Donner.

Tot voor kort mochten de gegevens van een internetgebruiker alleen met toestemming van een rechtercommissaris opgevraagd worden bij een internetprovider. Opsporingsambtenaren als politie en AIVD (voormalige BVD) kunnen dit nu ook doen zonder een handtekening van hogerhand. Voor het opvragen van de adresgegevens hoeven opsporingsambtenaren alleen het ip-nummer van een gebruiker te hebben.

Het voorstel van Donner, getiteld ‘Wet vorderen gegevens telecommunicatie’, is zonder stemming aangenomen in de Eerste Kamer. Daarin is ook geregeld dat een officier van justitie behalve de adresgegevens ook het internetgedrag, oftewel de verkeersgegevens, mag opvragen bij een internetprovider. Tegelijkertijd is geregeld in de ‘Wet vorderen gegevens financiële sector’ dat adresgegevens van rekeninghouders zonder opgaaf van reden opgevraagd kunnen worden bij banken en financiële instellingen.

Privacy-organisatie Bits of Freedom stipt aan dat verschillende Eerste Kamer-leden [Marloes: van SGP en ChristenUnie; zie dossier NRC] vraagtekens zetten bij de controleerbaarheid van de maatregel. Ze willen een waarborg om misbruik te voorkomen, maar Donner belooft alleen een jaarlijkse rapportage van het aantal opvragingen.

Volgens Bits of Freedom is de Eerste Kamer het niet eens met de stelling van Minister Donner dat verkeersgegevens niet onder de bescherming van het telefoongeheim vallen (artikel 13 Grondwet). Ze verwijzen naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, dat verkeersgegevens als een integraal bestanddeel beschouwt van het telefoongesprek.

Donner heeft verder aangegeven dat de bevoegdheid tot het opvragen van verkeersgegevens van mobiele telefoons beperkt is tot gsm's waarmee daadwerkelijk gebeld wordt. Telefoons die stand-by staan worden dus niet geobserveerd.
Wat vinden jullie hiervan? Zijn er onder u nog mensen die anoniem surfen of nu van plan zijn daarmee te beginnen?

/ edit
Meer info zie onder andere ook Bits of Freedom (NL-talig).
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2004, 11:17:50 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 21, 2004, 11:20:51 pm »
Dat word via de satelliet internetten.  :D
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 21, 2004, 11:27:32 pm »
Ik wil ingaan op het openbaar maken van gegevens van internetgebruik.
Internet is een vergaarbak van zaken die het daglicht niet kunnen zien. Om met internet in het gezin om te gaan moet je of filters hebben, de PC beneden laten staan, opletten bij je kinderen enz.
(Je moet ze er wel mee leren omgaan omdat het een belangrijk communicatiemidel is en wordt)  
Een paar klikken en je bent op een plek waar je niet wezen moet.
Een vrijplaats voor zaken die moreel niet aanvaardbaar zijn.

IN PRINCIPE IS DIT TE GEK VOOR WOORDEN.

Door deze zaak die Donner bij de hand pakt wordt de deur opengezet voor een opener situatie.
Je kan je te gemakkelijk verbergen op internet en zaken doen die niet fris zijn.
Een lastpak op MSN bij kinderen moet zo te traceren zijn.
deze actie van Donner (ik ben niet altijd even gecharmeerd van mijn hoogste baas) maakt het internet iets minder dat een vrijplaats voor onzedelijkheden, uitlatingen en andere.
http://www.justitie.nl/Images/11_12838.gif
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 21, 2004, 11:31:43 pm »
Er zijn genoeg buitenlandse providers die je dan een handje willen helpen. Lijkt me sterk dat dit echt de 'schadelijke invloed van het internet' zal doen afnemen.
Het doet eerder de kans dat de profetie uit Openbaringen waarheid wordt toenemen.

En een beetje criminele organisatie heeft wel mensen die de technologie een handje in de voor hun juiste richting helpen..
Er komt ook een nieuwe wet tegen hackers; iemand die legaal zijn internetkennis (ed) wil opschroeven zal daardoor minder snel uitmuntendheid bereiken dan iemand die niets geeft om de vraag of zijn gedrag wettelijk toegestaan is.

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 21, 2004, 11:40:29 pm »
Maar moeten we om die reden stil blijven zitten en niets doen?
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 21, 2004, 11:44:15 pm »
Moeten we om die reden de gedachte verlaten dat iemand die nergens van verdacht wordt ook niet door de politie bespied/gevolgd mag worden? Moet daarom ieders privacy worden geschonden, en iedereen als verdachte worden gezien?

quote:

Met deze maatregel slaat Europa een fundamenteel andere weg in bij de opsporing van de misdaad; van gerichte opsporing naar algemeen toezicht op alle burgers.

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2004, 11:45:51 pm »
Ik zie nu pas welke tekst je bedoelt.
Maar wat ik het verschil tussen telefoon in internet.
Als ik bel kunnen ze mij traceren.
Als ik op internet ga mag ik niet te traceren zijn?

Een veiligheidsmaatregel hoeft toch niet uit te lopen op het systeem uit de tekst?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 21, 2004, 11:50:27 pm »
Als je verkeerd wilt dan kun je verkeerd doen, daarnaast is er genoeg gelegenheid om in alle anoniemiteit te kunnen internetten.

Denk dat de gegevens voor verkeerde doeleinden gebruikt zullen gaan worden.

Niemand mag te hard rijden op de snelweg, als je nu s'avonds op een verlaten stuk snelweg gaat flisten dan heb je een grote kans dat de meerderheid te hard rijdt.
De belastingdienst kan de gegevens dus ook vergaren, leuk als je regelmatig bij meerder banken inlogd. Moet je maar niets te verbergen hebben zekers, omgekeerde bewijslast. Je moet dus nog meer gaan uitleggen, weerleggen.
Liefde is vreemd

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 21, 2004, 11:50:57 pm »
Het verschil is dat ze als jij mij belt kunnen zien van hoe laat tot hoe laat ed. De inhoud blijft geheim, tenzij die wordt afgetapt (en dat gebeurt in NL in absolute getallen maandelijks al meer dan in Amerika jaarlijks, omdat je ook daarvoor hier geen gerechtelijk bevel nodig hebt en in Amerika nog wel).
Bij je internet(verkeers)gegevens wordt veel meer bekend: welke sites heb je bezocht, wat heb je daar gedaan, welke trefwoorden heb je op Google gebruikt, etc. Dat zegt veel meer over jouw identiteit; de inhoud zit nl direct gekoppeld aan de site.
Ook kan het door agenten ed gewoon voor privedoeleinden worden gebruikt (vooral ook omdat dus niet gecontroleerd wordt wie wat waarom heeft opgevraagd).

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 22, 2004, 12:12:12 am »
Dat prive opvragen van gegevens moet toch gecontroleerd kunnen worden?
Liefde is vreemd

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 22, 2004, 12:23:10 am »
Bij je internet(verkeers)gegevens wordt veel meer bekend: welke sites heb je bezocht, wat heb je daar gedaan, welke trefwoorden heb je op Google gebruikt, etc. Dat zegt veel meer over jouw identiteit; de inhoud zit nl direct gekoppeld aan de site.

Ik had het over schiften van.
Ik heb niets te verbergen. Wie dat wel heeft doet een stapje terug.
Maar je hebt gelijk wat betrefd het gevaar van....

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 22, 2004, 09:55:43 am »
Het zal me allemaal een worst wezen.
Live vanuit de luie stoel

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2004, 10:32:53 am »
even een nieuwsgierig vraagje maar kunnen ze nu ook van mensen die downloaden via downloadprogramma's gegevens opvragen?????
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2004, 10:35:11 am »
Ja, ze kunnen alles opvragen wat je doet.

@Picardijn: het wordt dus niet gecontroleerd, Donner wil hooguit jaarlijks vrijgeven hoeveel keer het internetverkeer is opgevraagd bij de provider.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2004, 02:11:14 pm »

quote:

op 22 Mar 2004 10:35:11 schreef Marloes:
Ja, ze kunnen alles opvragen wat je doet.

Aha....dan zitten we nu vrij dichtbij het amerikaanse systeem toch?? Hier zal bureau Stemra vast blij mee zijn....
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 30, 2004, 09:33:40 pm »

quote:

op 21 Mar 2004 22:59:39 schreef Marloes:
[...]

Wat vinden jullie hiervan? Zijn er onder u nog mensen die anoniem surfen of nu van plan zijn daarmee te beginnen?

/ edit
Heel slecht. Mensen hebben recht op een prive leven en de politie heeft niet zomaar het recht om info op te vragen over jou zeker als je geen verdachte bent.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 31, 2004, 10:17:03 pm »

quote:

Marloes schreef op 21 maart 2004 @ 22:59:

[...]

/ edit

Waarom vind ik in dit hele stuk niet de gronden die  dhr. Donner (evt.) heeft voor deze
maatregelen?Slechte journalistiek,of heeft Donner ze echt niet? :)

Jaja,"terrorisme",en ondertussen krijgt de Hollandse Republiek haar eigen Pattriotische Acte.

Wat ik er van vind?Is 'belabberd' diplomatiek aanvaardbaar?
Cheerio!
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2004, 10:18:48 pm door vaneccles »

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 31, 2004, 11:39:30 pm »
Opvragen ok, ze kunnen er alleen zo weinig mee.
Live vanuit de luie stoel