Auteur Topic: Radio uitzendingen op lokale radio  (gelezen 1637 keer)

Rapp

• Bekijk profiel
Radio uitzendingen op lokale radio
« Gepost op: januari 27, 2003, 06:23:13 pm »
Als geref. kerk in vlaardingen verzorgen wij elke week 2 uitzendingen van kerkdiensten op de lokale radio. De dienst wordt opgenomen, waarna deze wordt ingekort tot de maximale zendtijd (57 min) en dan naar de studio gebracht om op een later tijdstip uit te zenden.

Zijn er nog andere gemeentes die hier ervaring mee hebben? hoe doen jullie dat? wat is de werkwijze en ervaringen?
See ya
Rapp

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2003, 07:11:18 pm »
Ik heb het een aantal jaren geregeld voor onze gemeente, elke maand 1 kerkdienst. Vooraf een radio-programma van een half uur met daar in 'geestelijke muziek', en achteraf een half uur met 'gospel muziek'.
Dat was indertijd erg goed geregeld. (Hoewel het van mijn kant best een amateuristisch rommeltje was, ik geloof niet dat ik voor DJ in de wieg gelegd was... maar het was wel leuk om te doen.)
Het maakte ook niet uit hoe lang de kerkdienst duurde.
Ik maakte een cassettebandje, met op de ene kant 'voor voor de dienst' en op de andere kant 'voor na die dienst', dat leverde ik 's zaterdags in, en de radio-man regelde verder alles.
Af en toe werd ik gevraagd een cassette van de kerkdienst naar een luisteraar te sturen, maar meestal kregen we alleen commentaar als het om één of andere reden niet was doorgegaan (de verbinding viel wel eens weg).
De kerkdienst werd via de kerktelefoon naar de studio gezonden. Was dus 'live' op de radio. Dat is nu onbetaalbaar geworden, geloof ik!

Inmiddels is het technisch onmogelijk geworden. De zender is overgenomen, en het nieuwe station heeft geen telefoonlijnen over om de kerkdienst te ontvangen :'(

Het ligt dus stil, maar ik denk na over uitzenden via internet.
Altijd in voor verbeteringen!

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2003, 08:48:02 pm »
Omroep Zwolle zendt elke zondagavond om 19:00 uur live een kerkdienst uit.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2003, 08:54:00 pm door Auke »
| Ps. 8:5,6 |

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2003, 11:22:11 pm »

quote:

op 12 Feb 2003 19:11:18 schreef DoubleUP:
Ik heb het een aantal jaren geregeld voor onze gemeente, elke maand 1 kerkdienst. Vooraf een radio-programma van een half uur met daar in 'geestelijke muziek', en achteraf een half uur met 'gospel muziek'.
Dat was indertijd erg goed geregeld. (Hoewel het van mijn kant best een amateuristisch rommeltje was, ik geloof niet dat ik voor DJ in de wieg gelegd was... maar het was wel leuk om te doen.)
Het maakte ook niet uit hoe lang de kerkdienst duurde.
Ik maakte een cassettebandje, met op de ene kant 'voor voor de dienst' en op de andere kant 'voor na die dienst', dat leverde ik 's zaterdags in, en de radio-man regelde verder alles.
Af en toe werd ik gevraagd een cassette van de kerkdienst naar een luisteraar te sturen, maar meestal kregen we alleen commentaar als het om één of andere reden niet was doorgegaan (de verbinding viel wel eens weg).
De kerkdienst werd via de kerktelefoon naar de studio gezonden. Was dus 'live' op de radio. Dat is nu onbetaalbaar geworden, geloof ik!

Inmiddels is het technisch onmogelijk geworden. De zender is overgenomen, en het nieuwe station heeft geen telefoonlijnen over om de kerkdienst te ontvangen :'(

Het ligt dus stil, maar ik denk na over uitzenden via internet.
Neem eens contact op met Emission, en ook HCC-Net heeft een alternatief voor de kerktelefoon via internet.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2003, 12:14:36 pm »
In onze gemeente (ik bedoel dan niet de kerkelijke) is er elke week een radiokerkdienst. Nou zijn er hier erg veel kerken, dus komt elke kerk maar een paar keer aan de beurt. Wij zelf maar 3 x per jaar.
Dat zijn uitzendingen 'in het kader van zendtijd voor de kerken' van 10 tot 12 uur, worden voorafgegaan door de Kinderkaravaan en 'als de klokken luiden' (muziek met gedicht). Van 12 tot 1 is een uur Sunday-gospel.
Wij hebben dus 2 uur te vullen. Het eerste uur is dan een kerkdienst, niet life al is dat technisch niet onmogelijk (er zijn diverse kerken hier die het wel life doen, maar dan krijg je vaak dode punten, als de dominee naar de preekstoel loopt en het orgelspel is afgelopen bijvoorbeeld... kun je er op md mooi uitknippen). Het tweede uur doen we vaak een interview, de ene keer met een zendeling die op verlof is, de andere keer met doopouders, elke keer afgewisseld met muziek. Dit nemen we ook van te voren op.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2003, 12:25:50 pm »
In onze gemeente hebben we ook een straatevangelisatiecommissie waar we als radiocommissie wat meer mee willen gaan samenwerken. (ik zit toevallig in allebei die commissies)
Die commissie werkt samen met de NHK, we maken samen de folder voor de stand (die elke maand een keer in de grote winkelstraat staat). Deze kerk zendt ook kerkdiensten uit, een keer in de zoveel tijd.
Het idee is ontstaan om te proberen de kerkdienst-uitzendingen van de NHK en de GKV zo te plannen dat wij of zij op de zondag na de zaterdag waarop we met de stand staan, een uizending kunnen verzorgen. Dan kunnen we op de folder mensen ook een 'vervolg-traject' aanbieden, en de onderwerpen op elkaar afstemmen: het onderwerp van de folder terug laten komen in de kerkdienst (vergt een goede samenwerking met de dominee) of in het tweede deel van de uitzending dat onderwerp behandelen.
Het idee is nog niet heel erg ver uitgeprobeerd, en loopt nu nog erg moeizaam door allerlei externe oorzaken, dus ik kan nog niet vertellen of het ook werkt. Maar wellicht hebben jullie hierdoor wat inspiratie gekregen:)

Als iemand anders al ervaring heeft met zoiets, ben ik ook erg benieuwd!

Oja, nog iets: de uitzendingen staan bij ons altijd aangekondigd in de plaatselijke huis-aan-huis-krant, mét de liturgie en vaak ook het thema van de preek.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2003, 01:28:24 pm »
OOk ik heb 10 jaar een programma voor de plaatselijke radio verzorgd,  Het was zo ingedeeld : vier kerkgenootschappen kregen om de beurt op vrijdagavond één uur dus was je ééns per maand aan de beurt. De leiding van de radio was zéér anti christenen, dus we hadden veel tegenwerking, vooral de Pinkstergemeente.En het ergste was , daar deden de kerken nog aan mee.
Zo moesten we verplicht een half uur kerknieuws brengen,het andere half uur mochten wij muziek draaien.Kerkdiensten waren uit de boze. Uiteraard draaide de Pinkstergemeente gospelmuziek, en had de jeugd op het oog. De andere kerken werden vertegenwoordigd door 2 oudere mannen, en die draaiden op hun avond heel oude langspeelplaten, want die hadden de bejaarden op het oog. Dat was hun goed recht, maar je snapt wel dat er van de luisteraars klachten kwamen, over en weer. En de muziek op elke avond door elkaar draaien ging ook niet, want het verschil was te groot. Evangeliseren mocht niet van de leiding, dus bleef er niets anders over dan vertellen wat er op die C.D. gezongen werd, zo kon je toch nog wat evangelie brengen. Dit heb ik toch nog 10 jaar vol gehouden, en toen ging de omroep failliet.Nu is er niets meer.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

L. de Geus

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 02, 2003, 12:05:15 am »
Als plaatselijke kerk in Sliedrecht werken wij mee aan vier verschillende soorten uitzendingen. we hebben een uitzending op zondag morgen, zondag avond en twee uitzendingen op maandag avond. We zitten met ongeveer 6 andere kerken in de zogenaamde "Zendgroep kerken" en verzorgen om de beurt 1 van de vier bovengenoemde programma's. De invulling is redelijk vrij en de samenwerking tussen de kerken bijna perfect. We verzorgen zowel de presentatie als de techniek zelf. De algemene lijn die gevolgd wordt per uitzending is als volgt:
Zondagmorgen(9.00 to 11.00uur): 1/2 uur kinder programma, kerkdienst (sommige kerken zelfs rechtstreeks) en verder opvullen met gewijde muziek
Zondagavond(18.00 tot 20.00uur): kerkdienst, daarna opvullen met gewijde muziek en eventueel passende teksten.
Maandagavond:(21.00 tot 22.00 uur, 22.00 tot 23.00uur) Geestelijke muziek naar keuze met passende teksten.
Verder verzorgt de zendgroep nog een drietal andere programma's op de maandagavond en zijn we van 19.00 to 24.00uur in de lucht.
Een en ander is ook te beluisteren via www.merweradio.nl.

Groeten leendert

homo sapiens

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 16, 2003, 10:05:30 pm »
In Eindhoven maken we met een team van christenen uit 10 verschillende kerken elke week twee uur radio op de lokale publieke zender.
Op zondagmorgen:
- 40 minuten kinderprogramma met muziek, verhalen, raadsels, recepten, boodschap
- 20 minuten jongerenprogramma met veel (alternatieve) muziek

Op vrijdagavond:
- 60 minuten muziek en nieuws en achtergronden uit de lokale christelijke gemeenschap.

We richten ons op de niet-christelijke stadgenoot. De muziek is een eigen selectie van muziek die al dan niet gemaakt wordt door christelijke artiesten. De kwaliteit,boodschap en relevantie gaan voor het publiek belijden door de artiest van zijn of haar geloof. Op vrijdagavond gebruiken we muziek die aansluit bij de programmering voor en na ons programma.

We hebben duidelijk gekozen om niet per kerk om de beurt een programma te maken. Mensen worden ingezet op basis van hun gaven. Een baptiste(?) technicus werkt in een team met een evangelische redacteur en een gereformeerde presentator, om maar een voorbeeld te noemen. Niet het kerklidmaatschap bepaalt de samenstelling van het team, maar de gaven die de mensen hebben gekregen. Het bleek in ons geval heel lastig om per kerk een goed team samen te stellen.

We hebben ook gekozen dat we ons richten op niet-christelijke stadgenoten. Dat heeft tot gevolg dat we geen (op christenen gerichte) kerkdiensten uitzenden, maar onze programma's aanpassen aan de interesses en stijlen van de luisteraars. (Natuurlijk presenteren we duidelijk onze eigen stijl en boodschap, maar die knoopt in principe aan bij wat de luisteraar accepteert.) Een kerkdienst is meestal niet aangepast aan de niet-christen. Wij proberen de boodschap te vertalen naar die mensen. We zaaien alleen, het ontkiemen komt misschien pas jaren later.

De publieke lokale zender is erg te spreken over onze programma's, omdat we een duidelijke invulling geven aan de zogenaamde ICE-norm (informatie, cultuur, educatie) waaraan deze moet voldoen volgens de mediawet. Ik zou geen radio willen maken op een zender die ons tegenwerkt zoals in het geval van Mientje. Volgens mij zou ik dan veel te veel energie kwijt zijn aan het omzeilen of neutraliseren van die tegenwerking. Ik zou dan gewoon naar een andere zendgemachtigde toe gaan, één die wel graag onze programma's wil uitzenden.

We merken dat door christenen in onze programma's te laten vertellen over wat ze doen, voor wie ze dat doen en waarom, er een duidelijke boodschap ontstaat. Via de mensen die aan het woord komen, met hun verlangens, angsten, moeiten, geluk enz., kan de luisteraar horen wie God is en wat Hij doet en wie Hij wil zijn voor hen.

Je kunt luisteren via www.radioefm.nl.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 10, 2003, 01:13:43 pm »
Hoe weet je wat de luisteraar graag hoort?
Aansluiten bij... ja ok, maar hoe doe je dat concreet? Ik ben benieuwd...
Ik vind het altijd erg lastig om in te schatten hoe mensen de uitzending inschatten...
Hier in Zeist weten we in ieder geval dat er veel luisteraars zijn met een kerkelijke achtergrond (ouderen, zieken). Ook krijgen we af en toe van mensen die ons kennen (niet van de GKV, maar bijv. van de christelijke boekenwinkel hier) te horen dat onze uitzendingen erg gewaardeerd worden (betere inhoudelijke kwaliteit dan onze collega-uitzendende-kerken waarmee we rouleren).

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 10, 2003, 01:33:32 pm »
Ik heb een aantal jaren bij de lokale omroep in Oldebroek (feitelijk Wezep) gezeten. Als tegenprestatie (voor die "heidense" dance die ik draaide ;) ) werd je dan geacht af en toe een zondagochtend een kerkdienst "te schuiven".

Heb zo veel verschillende kerken mogen schuiven varieerend van katholiek tot hervormd en gereformeerd (in al haar verschijningen).

De techniek is daar erg goed geregeld. Er is een straalverbinding met de kerk die aan de beurt is (het waren er volgens mij een stuk of 8). Volgens mij werd het dan ook voor een deel door de kerken gefinancierd.

Daarnaast verschilde de invulling van de uitzending van puur wat muziek tot muziek met presentatie.

Ook heb ik wel eens techniek gedaan voor een religieus verzoekprogramma. Veel luisteraars in de lokale bejaardentehuizen. Wel grappig om dan te zien dat er ook "te populaire" liederen zijn. Er zat een gezang of psalm bij (nummer vergeten) dat werkelijk iedere week aangevraagd werd. Zo vaak dat de presentatrices er gaar van werden. Net "echte" radio/hitparade/top40.

Of wel... niets menselijks is bejaarde christenen vreemd :)
Es gibt keine Tatsache, nur Meinungen - Nietzsche