Auteur Topic: evangelieen spreken elkaar tegen  (gelezen 887 keer)

Myst

• Bekijk profiel
evangelieen spreken elkaar tegen
« Gepost op: maart 27, 2004, 03:53:15 pm »
Ik heb een vraag, hoe komt het dat de evangelieen niet allemaal hetzelfde vertellen?  

Kan iemand me daar een antwoord op geven?
Alvast bedankt!

(mail me alsjeblieft)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 27, 2004, 04:00:32 pm »
Heb je voorbeelden?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Myst

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2004, 04:08:21 pm »
ik heb geen voorbeelden.. sorry. ik maak een verslag over het leven van jezus en dit is een vraag waar ik geen antwoord op weet...

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 27, 2004, 04:17:12 pm »
quote:
op 27 Mar 2004 15:53:15 schreef Myst:
Ik heb een vraag, hoe komt het dat de evangelieen niet allemaal hetzelfde vertellen?  

Kan iemand me daar een antwoord op geven?
Alvast bedankt!

(mail me alsjeblieft)

als je van een bepaalde boom in het veld vier beschrijvingen krijgt van 4 verschillende mensen, die bijv. in noord, oost west en zuid staan,
dan krijg je 4 verschillende beelden van die eene zelfde boom,
idem als er 4 beschrijvingen komen, maar dan in de lente-zomer-herfst en winter

idem van de net geplante boom, de boom van een paar jaar oud en nog een paar jaar later en tenslotte van de oude boom

etc.etc.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 27, 2004, 04:24:36 pm »
De evangeliƫn zijn ooggetuigeverslagen. Verschillende mensen vertellen op een verschillende manier over iets dat gebeurd is. Dit is een verschijnsel dat in de psychologie heel bekend is:

Vraag maar eens vier mensen uit dezelfde klas iets te vertellen over dezelfde les die ze gevolgd hebben (bijvoorbeeld). De grove structuur van de getuigenissen zal wel hetzelfde zijn, maar de een let op andere details dan de ander. Een bepaalde gebeurtenis wordt door de een anders uitgelegd als de ander.
De er is onderzoek gedaan naar de evangelien, en ze blijken authentiek uit die tijd te komen, waarvan altijd beweerd is dat ze toen geschreven zijn.
Als je ooggetuigenverslagen tegenkomt van verschillende mensen die precies hetzelfde zijn, moet je je eens op het hoofd krabben hoe dat kan. Meestal zijn dat soort verslagen dan ook vervalst.

Dus zo moet je het een beetje bekijken.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israƫl! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 27, 2004, 04:46:39 pm »
Ik heb hier wel eens een goed betoog over gehoord.

De evangelien verschillen op verschillende punten, gelukkig maar. Wat is het meest ongeloofwaardig?

1. Vier identieke evangelien.
2. Vier totaal tegenstrijdige evangelien.
3. Vier evangelien zoals ze nu zijn.

Zoals al is genoemd: evangelien verschillen in kleine dingen, maar de hoofdboodschap is bij allen hetzelfde. Het zijn vier interpretaties van de gebeurtenissen. Met ieder een eigen invalshoek, een eigen publiek, een eigen afkomst, een eigen interpretatie. Ieder let op andere dingen en legt nuances. Dat is hier ook gebeurd.