Auteur Topic: thomas  (gelezen 1716 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
thomas
« Gepost op: april 06, 2004, 11:41:19 am »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 11:03:
Gnostici zijn ketters, dwaalleraren, niet meer en niet minder. Er wordt in de Bijbel al tegen ze gewaarschuwd. Wat zij leren staat niet in lijn met de Bijbel en gaat er in veel gevallen zelfs rechtstreeks tegenin.
Jij suggereert dat ik weinig van de gnostiek weet, ik weet er meer van dan mij lief is. (zie mijn links). Ik weet precies waarmee ik te doen heb: dwaalleer door de duivel ingefluisterd om Gods kinderen van hun Hemelse Vader los te weken.

En hier wil ik het voorlopig bij laten, ik heb het idee dat alles wat ik zeg tegen dovenmansoren gericht is. Prima. Je bent gewaarschuwd, ga later niet zeggen dat je het niet wist.

Vanmorgen las ik het bijbelgedeelte in Joh 20 : 19 t/m 24 en toen viel mij iets byzonders op.
Als Jezus aan de discipelen verschijnt,zegt Hij in vers 22 :

En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen : Ontvangt den heiligen Geest Wie gij hun zonde kwijtscheldt, dien zij ze kwijtgescholden;wie gij ze toerekent, dien zijn ze toegerekend.
En Thomas, een der twaalven, genaamd Didymus, was niet met hen toen Jezus daar kwam.

Wat mij hier in opvalt is, dat je verder nergens leest dat Thomas alsnog die die zegen van Jezus heeft gekregen.

Dan vraag ik mij af of Thomas wel geïnspireerd was door de H.Geest toen hij dat evangelie schreef. Dat verklaart veel.

Snappen jullie wat ik bedoel ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
thomas
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2004, 11:47:58 am »

quote:

Mientje schreef op 06 april 2004 om 11:41:
Wat mij hier in opvalt is, dat je verder nergens leest dat Thomas alsnog die die zegen van Jezus heeft gekregen.

Dan vraag ik mij af of Thomas wel geïnspireerd was door de H.Geest toen hij dat evangelie schreef. Dat verklaart veel.

Snappen jullie wat ik bedoel ?

Ik snap wat je bedoelt en ik denk zeker dat Thomas niet door de HG is geinspireerd toen hij het evangelie schreef, maar of je dat hier uit op kunt maken weet ik dan weer niet.

Salomon en David waren er ook niet bij toen Jezus verscheen en zijn niet door Jezus gezegend. Paulus toen trouwens ook niet. Toch hebben zij "hun" bijbelgedeelten zeker geinspireerd geschreven.
Bombus terrestris Reginae

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
thomas
« Reactie #2 Gepost op: april 06, 2004, 11:56:05 am »
Salomo bad om wijsheid en heeft dat gekregen, en Paulus heeft ook een radicale ontmoeting met Jezus gehad, maar Thomas getuigde alleen maar van ongeloof, dus was hij niet bruikbaar.

Lees je verder eigenlijk nog wel over Thomas in de bijbel ?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
thomas
« Reactie #3 Gepost op: april 06, 2004, 12:11:30 pm »

quote:

Mientje schreef op 06 april 2004 om 11:56:
Salomo bad om wijsheid en heeft dat gekregen, en Paulus heeft ook een radicale ontmoeting met Jezus gehad, maar Thomas getuigde alleen maar van ongeloof, dus was hij niet bruikbaar.

Lees je verder eigenlijk nog wel over Thomas in de bijbel ?

Ik haal altijd steun uit Thomas, pak dat nou niet af...  :|
Thomas had moeite met geloven, net als ik regelmatig, en Jezus zei niet: Nou, zout dan maar op, nee, Jezus was genadig en hielp Thomas, waarna Thomas zei: Mijn Here en mijn God!! Daar hoop ik altijd op... we kunnen niet allemaal een Petrus of Paulus zijn.

Dit heb ik gevonden toen ik op Tomas zocht in de Bijbel:

1. Mat 10,3
Filippus en Bartolomeüs; Tomas en Matteüs, de tollenaar; Jakobus, de zoon van Alfeüs en Taddeüs;  

2. Mar 3,18
Andreas en Filippus en Bartolomeüs en Matteüs en Tomas en Jakobus, de zoon van Alfeüs en Taddeüs en Simon de Zeloot en Judas Iskariot,  

3. Luc 6,15
en Matteüs en Tomas, [en] Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Simon, bijgenaamd de Zeloot, en Judas, de zoon van Jakobus,  

4. Joh 11,16
Tomas dan, genaamd Didymus, zeide tot zijn medediscipelen: Laten wij ook gaan om met Hem te sterven.

Wel gaaf dit toch? Zouden wij dat ook zeggen?  

5. Joh 14,5
Tomas zeide tot Hem: Here, wij weten niet, waar Gij heengaat; hoe weten wij dan de weg?  

6. Joh 20,24
En Tomas, een der twaalven, genaamd Didymus, was niet met hen, toen Jezus daar kwam.  

7. Joh 20,26
En na acht dagen waren zijn discipelen weer in het huis en Tomas met hen. Jezus kwam, terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zeide: Vrede zij u!  

8. Joh 20,27
Daarna zeide Hij tot Tomas: Breng uw vinger hier en zie mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig.  

9. Joh 20,28
Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God!  

10. Joh 21,2
Daar waren bijeen Simon Petrus, Tomas, genaamd Didymus, Natanaël van Kana in Galilea, de zonen van Zebedeüs en nog twee van zijn discipelen.  

11. Hand 1,13
En toen zij in de stad gekomen waren, gingen zij naar de bovenzaal, waar zij verblijf hielden: Petrus en Johannes en Jakobus en Andreas, Filippus en Tomas, Bartolomeüs en Matteüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Simon de Zeloot en Judas, de zoon van Jakobus.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
thomas
« Reactie #4 Gepost op: april 06, 2004, 01:06:17 pm »
Kijk die Hand. 1 : 13 spreekt mij wel weer aan, hier werd hij wel zeker met de Geest gedoopt ! Zie je duidelijk de vergevingsgezindheid van Jezus.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
thomas
« Reactie #5 Gepost op: april 06, 2004, 01:58:42 pm »
http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/598/ hier ook nog een link naar evangelie volgens Thomas

Modbreak:
Daar zijn andere topics voor, dat linken naar andere topics komt sowieso niet echt de leesbaarheid ten goede. Als je denkt dat het beter is dat topics samengevoegd worden kun je doormiddel van een TR (je weet wel met dat handje bovenaan in een topic) een verzoek indienen bij de crew :)
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 03:33:13 pm door Wybo »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
thomas
« Reactie #6 Gepost op: april 06, 2004, 03:26:14 pm »
Wel apart inderdaad: je leest een hoop terug over de discipelen, maar Thomas lijkt na Pinksteren van de aardbodem te zijn verdwenen...

Didymus betekent trouwens gewoon tweeling... ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
thomas
« Reactie #7 Gepost op: april 06, 2004, 03:54:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 06 april 2004 om 15:26:
Wel apart inderdaad: je leest een hoop terug over de discipelen, maar Thomas lijkt na Pinksteren van de aardbodem te zijn verdwenen...
Tja, van Bartolomeus en Simon de Zeloot heb ik ook niet zoveel weer gehoord...  :/

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
thomas
« Reactie #8 Gepost op: april 06, 2004, 05:20:01 pm »
Van Andreas trouwens ook niet...

Els

• Bekijk profiel
thomas
« Reactie #9 Gepost op: april 06, 2004, 06:04:53 pm »
Volgens mij heeft Thomas dat helemaal niet geschreven. We mogen er vanuit gaan dat Thomas ook op de pinksterdag in de bovenzaal was, toen de Heilige Geest hen allen vervulde...

Zijnkind

• Bekijk profiel
thomas
« Reactie #10 Gepost op: april 06, 2004, 08:06:46 pm »

quote:

9. Joh 20,28
Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God!
Met dit antwoord maakt Thomas duidelijk dat hij Jezus volledig had aangenomen. Dus wel degelijk door de Heilige Geest geraakt anders zeg je zoiets niet.

Het Thomas evangelie zal waarschijnlijk wel door iemand geschreven zijn die gewicht aan zijn werk wilde hangen met een bekende naam. Zie je vaker bij de apocriefe boeken. Alleen is er geen canoniek werk van Thomas om te vergelijken. Bij Ezra bv. zijn de verschillen in schrijfstijl en inhoud dermate opvallend dat het nooit dezelfde schrijver kan zijn geweest.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
thomas
« Reactie #11 Gepost op: april 06, 2004, 08:33:16 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 april 2004 om 12:11:
[...]

Ik haal altijd steun uit Thomas, pak dat nou niet af...  :|
Thomas had moeite met geloven, net als ik regelmatig, en Jezus zei niet: Nou, zout dan maar op, nee, Jezus was genadig en hielp Thomas, waarna Thomas zei: Mijn Here en mijn God!! Daar hoop ik altijd op... we kunnen niet allemaal een Petrus of Paulus zijn.

Dit heb ik gevonden toen ik op Tomas zocht in de Bijbel: .......

Ik zou dus alleen maar van Thomas accepteren wat ik in onze bijbel lees... en niet wat er in een of ander apocrief boek staat..
Dus haal rustig je steun bij Thomas, :)  die uiteindelijk toch belijdt dat Jezus zijn Heer en zijn God is.... En Jezus was niet ongeduldig tegen Hem maar juist heel to the point in het hem laten zien wat er bij Hem niet klopte..... Thomas was er nl. eerst ook niet bij toen Jezus was verschenen aan de discipelen.
Eigenlijk was hij dus niet veel anders dan de andere discipelen die het eerst toch ook niet konden geloven.....
Dankzij Thomas hebben we wel die mooie tekst in de Bijbel staan:

Joh 20,29
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.

Dit 'evangelie naar Thoams' is wat mij betreft niet goddelijk geinsprireerd en zou je er eigenlijk wel zeker van kunnen zijn dat Thomas dit inderdaad geschreven heeft?
Als het 'goed' zat met dit evangelie was het wel in onze bijbel opgenomen.....

edit: Ik zie in de vorige post van Zijnkind al het antwoord staan op de vraag die ik hier stelde :)
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 08:37:23 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan