Ik heb het onderwerp doorgelezen, en kwam tot de conclusie dat er wordt gesproken over wat de Heidelbergse Catechismus zegt, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en wat K. Schilder meent. Verder worden nog wat andere geschriften genoemd, en worden personen (niet met name) genoemd die "theologisch onderlegd" zijn, of hoe dat dan ook wordt onderschreven.
Wat ik in dit geheel mis, is wat de BIJBEL ervan zegt.
"Ga dan heen en maak alle volken tot mijn discipelen, en doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, en leer hen te onderhouden, al wat Ik u heb bevolen. En zie, Ik ben met u tot aan het einde der aarde"
Wat denk je, zou dat betekenen: vertel alle roomsen, gkv'ers, cgk'ers, en alle andere geloofsgemeenschappen, hoe het zit, en als ze een andere opvatting hebben, maak ze dan uit voor afgodendienaars, laat ze het liefst links liggen en houd je op in je eigen kleine kliek? Denk je dat Jezus dat bedoelde?
Ik las dat een van de deelnemers in dit debat verwachtte dat over 40 jaar er geen verschillende kerken meer bestaan.... Ik hoop het van harte, maar ik ben bang dat het niet zo komt. Er wordt al in hokjes gedacht sinds de reformatie. In de tijd dat er een splitsing ontstond tussen de katholieken en de rest.
Ik zie dat er inmiddels meer stemmen opgaan, die er voor pleiten om BEPAALDE kerkgenootschappen niet zondermeer uit te sluiten. Maar er is nog altijd discussie over hoe en wat. Alle kerken hebben hun eigen wetboekjes enzo.
In de tijd dat ik verkering had met mijn (nu) ex-vriendin, mocht zij, ondanks dat ze belijdenis had gedaan, niet aan het avondmaal in de GKV. Onder geen beding, zelfs al zou haar dominee hebben verklaard dat het geen probleem was. Waarom niet? Omdat de GKV geen samenwerkingsverband heeft met haar kerk. En dat terwijl ze haar uiterste best deed om aan Gods liefde te beantwoorden. Maar de Deense folkekirke stond niet in het lijstje met samenwerkingsverbanden. Sla het Handboekje van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in Nederland er maar eens op na.
De GKV erkende haar niet als Christen. Is dat het volgen van de opdracht van Jezus Christus?
Ik ben zelf uit de GKV gestapt, twee jaar geleden (de jurisdictie binnen de GKV erkende dat overigens slechts acht maanden geleden), omdat ik het niet vond passen dat men ChristenUnie MOET stemmen, in plaats van mijn keuze, CDA (Sorry Wiering, maar het lijkt me een beetje hypocriet om een kleine partij een stemmetje extra te geven, terwijl die nooit het niveau (qua grootte) zal bereiken van het CDA en de PvdA, en dus nooit hard kan meeschreeuwen). Het moderne christendom stelt teveel eisen aan een christen, meer dan waar de Bijbel van uitgaat.
--
Sovetryne