Auteur Topic: Oecumene?  (gelezen 4111 keer)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Gepost op: januari 28, 2003, 12:43:47 pm »
Wat is jullie mening over oecumene? Moet dat oecumene zijn met alle gereformeerde kerken, met de NHkerk, of ook met de RKK? Kortom: wat zijn nu de wezenlijke kenmerken van onze kerk: met wie willen we samenwerken, en met wie beslist niet?

Met vr.gr.

Amco W.
Ps. 111:10

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2003, 12:54:19 pm »
Als het aan mij lag met elke kerk alleen zie ik dit nog niet zo snel gebeuren.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

jbird

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #2 Gepost op: januari 28, 2003, 07:38:36 pm »
In reactie op Santaarnpaal.
Ik ken je achtergrond niet, maar als gkv-lid ben ik het niet met je eens.
Om een voorbeeld te noemen: in elk geval niet met de RKK, want hun leer is onjuist, zie o.a.:
- HC zondag 30: "De mis is dus in de grond van de zaak niet anders dan een verloochening van het enige offer en lijden van Jezus Christus en een vervloekte afgoderij"
- NGB art. 29: over de kenmerken van de ware en de valse (Roomse) kerk

(sorry, maar geef even een seintje als de gebruikte afkortingen je onbekend zijn)

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #3 Gepost op: januari 28, 2003, 07:59:00 pm »

quote:

op 28 Jan 2003 19:38:36 schreef jbird:
In reactie op Santaarnpaal.
Ik ken je achtergrond niet, maar als gkv-lid ben ik het niet met je eens.
Om een voorbeeld te noemen: in elk geval niet met de RKK, want hun leer is onjuist, zie o.a.:
- HC zondag 30: "De mis is dus in de grond van de zaak niet anders dan een verloochening van het enige offer en lijden van Jezus Christus en een vervloekte afgoderij"
- NGB art. 29: over de kenmerken van de ware en de valse (Roomse) kerk

(sorry, maar geef even een seintje als de gebruikte afkortingen je onbekend zijn)

Natuurlijk zie ik een Oecumene met de Roomskatholieke kerk 123 nog niet gebeuren maar ik wil geen kerk bijvoorbaad afdoen als vals. Ik ben met een hoop dingen niet eens hoor met die roomskatholieken maar vals wil ik ze niet noemen.
Zelf zit ik in de Nederlands Gereformeerde Kerk dus die afko's zijn me wel bekend.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2003, 03:18:01 pm »
Je zou eerst eens met je katholieke buren kunnen gaan bidden. Hebben wij vorige week gedaan. Bovendien hebben ze ook nog heel veel dezelfde psalmen/wijzen als wij. Dat levert herkenning. Ik vind wel dat het belangrijk is dat je goed weet wat je eigen identiteit is. Vanuit je kracht hoef je niet bang te zijn dat je geloofsovertuiging nivelleert.

Amber

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2003, 03:49:56 pm »
Heeft de NBG en de Cath. enige zeggingskracht in deze ? Is het niet zo dat Rooms Katholieken mijlen ver verwijderd staan van waar Christus voor staat, net zo ver als bijvoorbeeld de Jehova's getuigen ? Woorden als 'een vervloekte afgoderij' zijn toch woorden die niet zijn mis te verstaan ? Moet ik dan als volgeling van Christus meebidden met bijvoorbeeld Rooms Katholieken, omdat het me zo'n warm gevoel van herkenning geeft ? Is dat niet je reinste bedrog ? Is dat ook niet iets wat lijkt op lastering ? Ik neem aan dat tijdens een dergelijk voorval de intentie is geweest om de buren tot bekering te brengen en niet een gebed is geweest met het beeld dat we op hetzelfde funcdament staan: dat lijkt me gezien de NBG en Cath. onmogelijk, tenzij je die ernstig in twijfel trekt en bestempeld als 'niet meer van deze tijd'.

_koffer

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #6 Gepost op: februari 02, 2003, 11:09:19 pm »
Nee Amber! Gereformeerden hebben inderdaad de wijsheid in pacht. Ik denk ook dat je alleen maar met de volgelingen van "deze vervloekte afgoderij" in contact moet willen komen als ze enig aanleiding tot bekering geven. laat staan met ze bidden.
(It is lonely at the top)

jaapr

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #7 Gepost op: februari 02, 2003, 11:39:08 pm »
Oei, Oei, wat zijn we weer 'Christelijk' bezig, laten we (alle christenen dus ook RK en dus niet alleen GKV) bidden dat we dienstbaar zijn, diepe relaties kunnen leggen met  i e d e r e e n, vrijmoedigheid hebben om te getuigen, en een heeeeel diep respect hebben ook voor hen die anders denken.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #8 Gepost op: februari 03, 2003, 12:03:19 am »

quote:

op 02 Feb 2003 23:09:19 schreef _koffer:
Nee Amber! Gereformeerden hebben inderdaad de wijsheid in pacht. (...)

Ik hoop dat je dit sarcastisch bedoeld, want als ik dit serieus moet nemen dan denk ik dat je hier iets heel gevaarlijks zegt, iets wat ik meer in de GVK hoor(de) en zie in haar houding...

Terugkomend op de Oecumene... Ik denk dat je als de kerken met dezelfde basis (neem voor het gemak 'even' de belijdenisgeschriften en de formulieren van eenheid) iig elkaar moet leren kennen en herkennen, ik zie de kerken teveel op zichzelf gericht bezig gaan in het contact met andere kerkgenootschappen. Neem, om het dicht bij huis te zoeken, bijv. de CGK, NGK en de GKV... en daar zijn enkele Hervormde (Bond, NH) gemeenten bij te voegen. Je kunt dan misschien anders over de invulling en de vorm denken, maar dat betekent niet dat je vreemden voor elkaar moet zijn. Acepteer elkaar als Gemeenten van Christus. Dat betekend niet dat je opeens lekker bij elkaar moet gaan zitten, nergens voor nodig, je kan zelf kijken welke vorm of invulling het beste bij jou past.
Maar ga alsjeblieft niet met vingertjes wijzen naar andere kerkverbanden en gemeenten, accepteer elkaar als kerk/gemeente van Christus en je hebt een sterke basis gelegd voor samenwerking en ondersteuning met elkaar en voor elkaar als broeders en zusters van Christus.

En ja... wat versta je precies onder 'oecumene'? is dat met zn allen, zoals hierboven al genoemd, bij elkar gaan zitten? welnee, dat kan nieteens want iedereen is anders, en de een is verder 'ontwikkeld' dan de ander, die verschillen zijn binnen de verschillende kerkverbanden al te zien, laat staan dat je zoiets 'in het groot' voor elkaar zou krijgen, ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #9 Gepost op: februari 03, 2003, 12:08:07 am »
Ik heb juist dieper leren geloven door katholieken. Zij hebben nog notie van het mysterie en veel meer gevoel voor symboliek.
Wat mij betreft is die zin over de "vervloekte afgoderij" behoorlijk verouderd. In het heetst van de strijd zeg je zulke dingen, maar nu we meer dan vier eeuwen verder zijn, wordt het tijd om een beetje in te binden.
Ik zal niet snel rooms kunnen worden. Ze hebben wat standpunten over de paus en over Maria, waar ik me niet snel bij thuis zal voelen. Maar diep van binnen voel ik me wel katholiek. "Mijn" kerkgeschiedenis stopt niet bij de Reformatie.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #10 Gepost op: februari 03, 2003, 12:17:46 am »

quote:

op 03 Feb 2003 00:03:19 schreef Laurens:
[...] bijv. de CGK, NGK en de GKV... en daar zijn enkele Hervormde (Bond, NH) gemeenten bij te voegen. Je kunt dan misschien anders over de invulling en de vorm denken, maar dat betekent niet dat je vreemden voor elkaar moet zijn.

Inderdaad!
Ik behoor zelf tot een GB-gemeente. Dat heb ik op dit forum nog niet kenbaar gemaakt, en volgens mij hebben vele gkv-broeders en zusters dat niet eens doorgehad. Wat mij op dit forum zo opvalt is dat er in de verschillende kerkgenootschappen precies dezelfde dingen spelen. Vragen over de gereformeerde leer (uitverkiezing e.d.), over de liturgie, over jongeren (jeugdkerken). Als ik naar de komende generatie kijk, dan kan ik moeilijk geloven dat over pakweg veertig jaar (onder het voorbehoud van Jakobus) al die verschillende kerken nog bestaan. De meeste jongeren van nu hebben weinig boodschap aan historische wortels e.d. Ze geloven ongeveer op dezelfde manier.
Volgens mij worden de verschillende kerkgenootschappen in stand gehouden door de theologische hotemetoten, terwlijl de "gewone" kerkgangers allang samen door een deur kunnen.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #11 Gepost op: februari 03, 2003, 08:35:55 am »

quote:

op 03 Feb 2003 00:08:07 schreef Pulpeet:
Wat mij betreft is die zin over de "vervloekte afgoderij" behoorlijk verouderd. In het heetst van de strijd zeg je zulke dingen, maar nu we meer dan vier eeuwen verder zijn, wordt het tijd om een beetje in te binden.

Nouhou... Ik vraag mij af of God 'ermee kan leven' dat de RK-gemeenschap het offer van Christus iedere keer opnieuw brengt. (Dat geloven ook 'niet-theologische-hotemetoten' aldaar). Dat is juist het tegen unieke van de kern van Christus' offer: éénmalig, uniek, voor ieder die het gelooft!
En er moet nog heel wat water naar de zee voordat RK en Prot. wat dat betreft samen zouden kunnen. En i.m.h.o. is dat terecht...
De terminologie is heel hard, maar de zaak is ook heel ernstig.

Overigens is alle vorm van afgoderij vervloekt, ook dingen die ik als grefo in mijn persoonlijke leven in plaats van of naast God zet, of die in de gereformeerde leer op dezelfde wijze fout zou zijn (alleen ken ik die niet, maar dat zou in principe een blinde vlek kunnen zijn). Dus met die 'vervloekte afgoderij' zet ik mij af tegen de leer... en oordeel ik niet over personen. Het is maar even gezegd.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2003, 08:41:45 am door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #12 Gepost op: februari 03, 2003, 11:08:30 am »
Wie heeft er interesse voor een boeiende georganiseerde excursie in de St.Servaasbasiliek in Maastricht? Ik ken een pastoor die boeiend kan vertellen en theologisch zeer onderlegd is. Hij is bioloog en missionaris geweest in Brazilië. Hij weet heel veel van de betekenis der symbolen en rituelen in de RK-kerk. Die excursie zouden we zaterdagmiddag kunnen houden. Om die excursie heen zouden we dan een programmaatje kunnen bouwen. Vrijdagavond training in gesprekken over het evangelie; zaterdagmorgen vervolgtraining; zaterdagmiddag excursie St.Servaas; zaterdagavond gezellig eten op het Vrijthof; zondagmorgen gereformeerde kerkdienst in het roomskatholieke parochiehuis. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Zien we elkaars gezichten eens en kunnen we op elkaar toasten.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #13 Gepost op: februari 03, 2003, 11:17:21 am »

quote:

op 03 Feb 2003 08:35:55 schreef DoubleUP:
op 03 Feb 2003 00:08:07 schreef Pulpeet:
Nouhou... Ik vraag mij af of God 'ermee kan leven' dat de RK-gemeenschap het offer van Christus iedere keer opnieuw brengt. (Dat geloven ook 'niet-theologische-hotemetoten' aldaar). Dat is juist het tegen unieke van de kern van Christus' offer: éénmalig, uniek, voor ieder die het gelooft!
En er moet nog heel wat water naar de zee voordat RK en Prot. wat dat betreft samen zouden kunnen. En i.m.h.o. is dat terecht...
De terminologie is heel hard, maar de zaak is ook heel ernstig.
Uit "De nieuwe Katechismus" (1966, in opdracht van de bisschoppen van Nederland, pag. 400):

quote:

Onze houding van offeren is daarbij een heel bijzondere. Het offer is immers al volbracht. Wij brengen eigenlijk geen offer. Wij zijn van alle offers af. Wij sluiten ons aan bij het ene offer. Met name door te eten. Maaltijd en offer staan niet naast elkaar. Het offer is een maaltijd; dit wil zeggen wij ontvangen het, nemend en etend. 'Neemt en eet', met deze woorden werd het gegeven. Wat wij aanbieden wordt òns aangeboden.
En het brood en de wijn dan, die wij opdroegen, is dat toch niet iets als een offer van onze kant? Nee, de offerande is een gebaar van klaarmaken, van apart zetten voor het ene en eigenlijke offer, dat is Jezus' lichaam en bloed.
Ik wil maar zeggen... e.e.a ligt nogal genuanceerd. En boude uitspraken doen zonder dat je je eerst goed verdiept hebt in hen over wie je die uitspraken doet, leidt vaak tot een antithetische houding. En dat is vaak jammer.

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #14 Gepost op: februari 03, 2003, 11:34:23 am »
En Pulpeet, kom je ook op de excursie?

AW

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #15 Gepost op: februari 03, 2003, 11:43:29 am »
LS.,

a. Samenwerking met de RKK is voorlopig onmogelijk. Ergens is dat jammer: orthodoxe rkk-ers zijn geloviger dan sommige voorlieden in de Westerkerk bijvoorbeeld. Aan de andere kant zijn er rituelen in de RKK waar ik mij op geen enkele manier mee kan verbinden. In sommige samenwerkingsverbanden zou ik best mijn ogen willen sluiten als het om de gemeentesamenwerking gaat, maar een kerk waar de paus zichzelf 'plaatsvervanger Christus op aarde' noemt, waar heiligen aanbeden worden en waar Maria moeder van God genoemd wordt, daar kan ik later geen verantwoording voor afleggen. Die symboliek is inderdaad wel mooi, soms zeggen beelden meer dan woorden. Aan de andere kant is het Woord altijd beter dan het beeld, beeldenvorming is ook verboden, en, niet te vergeten, beeldvorming is de laatste tijd ook erg 'in', dus misschien liggen jullie voorkeuren daaraan.
b. Samen met GB, NGK etc. etc. juich ik van harte toe, maar dan in een vorm die dr. Douma in zijn boek "hoe gaan wij verder" aanraadt: samenspreken. Onze kerk (art. 31) heeft daar altijd heel moeilijk over gedaan; wij zitten niet eens in het gereformeerde contactorgaan.

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #16 Gepost op: februari 03, 2003, 12:17:15 pm »
Wat RK betreft: wij hebben altijd van horen zeggen of uit een boekje. Negeer geen uitnodiging, kom gewoon eens gezellig een weekend kijken en praten. Dan kun je ook eens aan een echte RK'er vragen: hoe ziet u die plaatsvervanger, aanbidt u werkelijk beelden, wat is de rol van heiligen, wat is van deze dingen verzonnen, wat komt rechtstreeks uit de bijbel, etc. Ik beweer niet dat de RK kerk zo geweldig is, ik denk wel dat het verhelderend is om de ins en outs van het echte RK te doorgronden. Verder ken ik geen "onze kerken (art.31)". Volgens mij hanteren heel veel reformatorische kerken artikel 31 van de Dordtse kerken orde. Zie http://www.kerkrecht.nl Een GKV-er die dit scheldwoord uit de jaren vijftig hanteert moet werken aan zijn zelfbeeld. Ik vind nl dat GKV'ers veel te negatief in hun eigen gemeentevel zitten. Ken je identiteit en alle vrees voor de ontmoeting van andersgelovigen valt van je af. Nogmaals wie komt op excursie naar de St.Servaasbasiliek in Maastricht?

DoubleUP

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #17 Gepost op: februari 03, 2003, 12:20:57 pm »

quote:

op 03 Feb 2003 11:17:21 schreef Pulpeet:
Uit "De nieuwe Katechismus" (1966, in opdracht van de bisschoppen van Nederland, pag. 400):
Onze houding van offeren is daarbij een heel bijzondere. Het offer is immers al volbracht. Wij brengen eigenlijk geen offer. Wij zijn van alle offers af. Wij sluiten ons aan bij het ene offer. Met name door te eten. Maaltijd en offer staan niet naast elkaar. Het offer is een maaltijd; dit wil zeggen wij ontvangen het, nemend en etend. 'Neemt en eet', met deze woorden werd het gegeven. Wat wij aanbieden wordt òns aangeboden.
En het brood en de wijn dan, die wij opdroegen, is dat toch niet iets als een offer van onze kant? Nee, de offerande is een gebaar van klaarmaken, van apart zetten voor het ene en eigenlijke offer, dat is Jezus' lichaam en bloed.

Ik wil maar zeggen... e.e.a ligt nogal genuanceerd. En boude uitspraken doen zonder dat je je eerst goed verdiept hebt in hen over wie je die uitspraken doet, leidt vaak tot een antithetische houding. En dat is vaak jammer.

Oeps... ik moet inderdaad dieper graven dan ik tot nu toe gedaan heb.
Dit is een citaat naar een boek dat ik niet ken. Ik ben blijkbaar onderwezen in de leer van de RKK van vóór 1966. (Ik verwees naar de transsubstantiatie, waar ook 'onze' HC naar verwijst.)
Met mijn boude uitspraak heb ik dan in elk geval één ding bereikt: ik weet weer meer... Maar eerlijk toegegeven: dat was niet de bedoeling van het opschrijven.

En nu heb ik al 3 zinnen voor opslaan weer weggehaald, waarin ik allerlei zijverbanden wil leggen (goede werken, Nederlandse bisschoppen, de paus enzo) maar laat ik niet voor de tweede keer in dezelfde val trappen.
Hoewel dat weer zou bevestigen dat ik géén ezel ben, want die doen dat ook altijd maar één keer, dus zou ik het minimaal 2x moeten doen. 8|

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #18 Gepost op: februari 03, 2003, 06:12:30 pm »
Gerard, ik wil graag op je uitnodiging ingaan, hoewel de korte termijn voor mij wat problemen opleverd...
misschien kan de datum nog nader vastgesteld worden in samenspraak met andere geinteresseerden?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #19 Gepost op: februari 03, 2003, 09:22:53 pm »

quote:

op 03 Feb 2003 18:12:30 schreef Laurens:
Gerard, ik wil graag op je uitnodiging ingaan, hoewel de korte termijn voor mij wat problemen opleverd...
misschien kan de datum nog nader vastgesteld worden in samenspraak met andere geinteresseerden?
Ik sluit me hierbij aan. Het is een prachtig voorstel, dat wat mij betreft uitgevoerd moet gaan worden. Maar komend weekend is ook voor mij niet te doen. Daarbij komt nog dat het voor de meesten niet om de hoek zal zijn, dus drie dagen wordt waarschijnlijk lastig te organiseren. Overnachting enzo... Maar misschien dat Gerard een paar mogelijke data kan noemen zodat we kunnen bekijken wat voor de meesten uitkomt?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #20 Gepost op: februari 03, 2003, 10:05:31 pm »

quote:

op 03 Feb 2003 12:20:57 schreef DoubleUP:[...]
Dit is een citaat naar een boek dat ik niet ken. Ik ben blijkbaar onderwezen in de leer van de RKK van vóór 1966. (Ik verwees naar de transsubstantiatie, waar ook 'onze' HC naar verwijst.)
[..]
Voor zover ik weet is de transsubstantiatieleer niet herroepen. Maar er zitten zoveel facetten en nuances aan dat het lijkt alsof je er alle kanten mee opkunt. Het is mij allemaal niet zo duidelijk. Maar wat me wel duidelijk is, is dat datgene wat ik (wij?) op catechisatie geleerd heb, veel te ongenuanceerd is.

DoubleUP

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #21 Gepost op: februari 03, 2003, 11:01:02 pm »

quote:

op 03 Feb 2003 22:05:31 schreef Pulpeet:
Voor zover ik weet is de transsubstantiatieleer niet herroepen. Maar er zitten zoveel facetten en nuances aan dat het lijkt alsof je er alle kanten mee opkunt. Het is mij allemaal niet zo duidelijk. Maar wat me wel duidelijk is, is dat datgene wat ik (wij?) op catechisatie geleerd heb, veel te ongenuanceerd is.

Sja, om dat vervloekte verder maar buiten beschouwing te laten...
Ik zelf kan toch echt niet eucomenisch avondmaal-mis vieren, zolang de transsubstantiatieleer bestaat. Er hebben veel mensen hun leven om verloren!

AW

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #22 Gepost op: februari 04, 2003, 10:35:05 am »
Als er zo weinig verschil zit tussen de 'echte' roomsen en de protestantse kerken, waarom blijven die roomsen dan in hun eigen kerk? Welnee, ik ken dat riedeltje allang, het zijn discussiefouten: ook al kent u enige 'goede' roomsen, dat wil nog niet zeggen dat die hele kerk dat is.
We mogen niet alles over een kam scheren. Waarom bestaat de kerk dan nog? Waarom belijden wij nog in de gereformeerde traditie? Waarom worden we dan geen oecumenische kerk?

Kortom: of er zijn verschillen, wezenlijke verschillen, verschillen die er toe doen om een andere kerk te starten, of we moeten niet zeuren over verschillende geloven in een kerk, en zeggen dat de waarheid in het midden ligt en niemand die kan kennen. Ik daag de pro-roomsen uit om dit toe te geven.

Amco

Amber

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #23 Gepost op: februari 04, 2003, 11:55:13 am »
Laten we niet vergeten dat 'herkenning' veel gemakkelijker lijkt als we weinig kennis hebben van elkaar. Ik praat ook altijd heel gemakkelijk met mijn buren over koetjes en kalfjes, maar dat komt juist omdat ik ze niet zo goed ken. Met Jehova's praat ik ook niet over onze overeenkomsten, maar met name over de verschilpunten. Ik ga zeker niet met ze op excursie om mij te laten overtuigen van welke goeie dingen ze allemaal hebben en eventuele overeenkomsten. Een bezoekje aan een klooster idem (misschein ben ik wel te porren voor een gesprek met de Paus maar dan niet over onze overeenkomsten...)

AW

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #24 Gepost op: februari 04, 2003, 01:23:32 pm »
Zo denk ik er ook over. Gesprekken met roomsen, het is zeer goed, maar we moeten beseffen dat er in kerk-zijn meer verschillen dan overeenkomsten zijn. Als mens-zijn zijn er wel veel overeenkomsten, ze delen waarschijnlijk onze hekel aan 'verlichte' theologie en theologie die God wegredeneert uit de leer. Wat dat betreft is het mijns inziens niet verkeerd om op politiek terrein samen te werken.

Alleen dan GEEN CDA. Het CDA bestaat veelal uit 'verlichte' (liever: verzwaarde) Christenen. Veel roomsen bijvoorbeeld stemmen ook op de CU. Ik juich dat van harte toe.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #25 Gepost op: februari 04, 2003, 06:12:31 pm »
Er wordt al aangegeven dat er (te) weinig kennis is van andere geloofsgenootschappen...
Dat lijkt me des te meer reden om mee te gaan, om je te verdiepen in iets waar veel vooroordelen over bestaan.
Ik wil (nog) geen oordeel geven over de RKK of over andere kerken die ik niet goed genoeg ken, er valt nog veel te leren.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #26 Gepost op: februari 04, 2003, 10:51:14 pm »

quote:

op 04 Feb 2003 10:35:05 schreef Wiering:
Waarom bestaat de kerk dan nog? Waarom belijden wij nog in de gereformeerde traditie?
Omdat we erin geboren en geïndoctrineerd (letterlijk) zijn misschien?

quote:

Kortom: of er zijn verschillen, wezenlijke verschillen, verschillen die er toe doen om een andere kerk te starten, of we moeten niet zeuren over verschillende geloven in een kerk, en zeggen dat de waarheid in het midden ligt en niemand die kan kennen. Ik daag de pro-roomsen uit om dit toe te geven.
Pro-rooms wil ik me niet noemen, maar de tweede optie die je noemt lijkt me wel een aardige. En dan niet onverschillig voor de "waarheid", maar nieuwschierig naar hoe anderen met de Waarheid omgaan.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2003, 05:37:32 pm door Pulpeet »

Harrie

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #27 Gepost op: februari 21, 2003, 10:21:49 pm »
Als je een beetje consequent bent, is het al duidelijk.

Is is maar een stal. En dat is de plek waar Christus ons wil vergaderen. Waar Hij het hoogste Woord voert. Er zijn dus veel kerkgenootschappen die zich onterecht gemeente van Christus noemen. Oecumene zoals die hier bedoelt wordt, is een slechte zaak. We moeten de kerk van Christus zuiver houden van dwalingen. Ik raad aan om "Uw eucumenische taak" van Prof. Dr. K. Schilder te lezen. Dan leer je van bijbelse eucumene is.

De R.K.K. is een valse kerk. En dan heb je het vooral over het zootje van boven dat het allemaal regeld(het Vaticaan).

Ik durf zelfs te beweren dat de Mariaverering niets anders is dan de verering van de hoer van Babylon uit Openbaringen. Want die Maria gedraagt zich wel een beetje onchristelijk binnen de RKK met al haar verschijningen. Waarschijnlijk spelen demonen daarin een grote rol. De Maria verstoot namelijk steeds meer en meer de plek van Christus(kan ik voor je aantonen als je wilt). Er zijn grote aanwijzeningen dat de Maria verering is overgeleverd van de Babylonische religie.

Trouwens, in de contra-Reformatie geschriften (concilie van Trente) worden sowieso al anti-christelijke dingen beleden. Die kunnen niet anders zijn dan van satan, die een leugenaar is van den beginne.

Eens kijken wat de R.K.K. belijdt:

"Indien iemand beweert dat de genade slechts een gunst van God is die zij vervloekt. Indien iemand beweert dat de mens alleen gerechtvaardigd wordt door de toerekening van de gerechtigheid van Christus, die zij vervloekt" (CvT, 6e zitting, canon 11)

"Indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid, die ons de zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt." (Cv 6e zitting, canon 12)

"Indien iemand beweert, dat de gerechtvaardige mens zelf door de goede werken ... niet waarlijk het eeuwige leven zou verdienen, die zij vervloekt" (CvT, 6e zitting, canon 32)

"Elke tekstverklaring die met de leer der Kerk in tegenspraak is, moet als onjuist en vals verworpen worden" (Paus Leo XIII)

Pausen zijn volgens de Roomse Leer onfeilbaar. Zelfs al zou je geloven dat de pausen de opvolgers zijn van Petrus dan is dat helemaal dom.

Gal 2:11  "En toen Petrus te Antiochie gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was."

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #28 Gepost op: februari 22, 2003, 01:14:48 pm »
Ik denk dat als je het topic in zijn geheel nog eens doorleest dat we juist aan het discussieren zijn over wat oecumene moet inhouden, alles in een of alleen 'gelijk belijdenden' en als je goed had gelezen was je er ook achter gekomen dat dat laatstgenoemde de voorkeur heeft bij een aantal users.
Dus je kunt niet zeggen dat de oecumene 'die wij bedoelen' (volgens jou) een slechte zaak is. Ik stel voor om op de hoofdvraag in te gaan, of te reageren op reacties met de hoofdvraag in je achterhoofd, dan zul je zien dat je al heel anders tegen de term 'oecumene' aan gaat kijken aangezien de vraagstelling is: hoe geven we oecumene vorm? wat is het, wat zou het moeten zijn?
Ikzelf heb mijn idee daaromtrend al geventileerd en ik ben nieuwsgierig naar jou opvattingen.

nils

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #29 Gepost op: september 04, 2003, 10:57:29 pm »
De onverdraagzame taal die alleen binnen de eigen kring wordt gewisseld, met de oren gesloten voor alles dan het eigen gelijk, maakt elke discussie over oecumene al bij voorbaat onvruchtbaar en dus zinloos. Niet gehinderd door enige werkelijke kennis, belangstelling of dialoog met bijvoorbeeld katholieken bovendien, en daarmee ijdel en gespeend van elk niveau.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #30 Gepost op: september 05, 2003, 12:58:16 am »

quote:

op 04 Sep 2003 22:57:29 schreef nils:
De onverdraagzame taal die alleen binnen de eigen kring wordt gewisseld, met de oren gesloten voor alles dan het eigen gelijk, maakt elke discussie over oecumene al bij voorbaat onvruchtbaar en dus zinloos. Niet gehinderd door enige werkelijke kennis, belangstelling of dialoog met bijvoorbeeld katholieken bovendien, en daarmee ijdel en gespeend van elk niveau.
Is een spanningsveld.

Als je niet op die manier in eigen kring blijft, valt die eigen kring uit elkaar. Er moeten kort-door-de-bocht-veroordelingen over anderen zijn, wil je eigen toko voor jezelf geloofwaardig blijven. Echte belangstelling voor anderen is verdacht. Waar je mee omgaat wordt je tenslotte mee besmet...

Het is eng om je diepste overtuigingen naast die van een ander te gaan leggen. Wie weet blijken die van een ander zo gek nog niet te zijn. En dan heb je een probleem.

Begrijpelijk en niemand kwalijk te nemen.

Maar het staat inderdaad echt begrip tussen verschillende stromingen / godsdiensten behoorlijk in de weg.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2003, 01:08:49 am door Pulpeet »

Sovetryne

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #31 Gepost op: september 05, 2003, 09:49:31 am »
Ik heb het onderwerp doorgelezen, en kwam tot de conclusie dat er wordt gesproken over wat de Heidelbergse Catechismus zegt, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en wat K. Schilder meent. Verder worden nog wat andere geschriften genoemd, en worden personen (niet met name) genoemd die "theologisch onderlegd" zijn, of hoe dat dan ook wordt onderschreven.

Wat ik in dit geheel mis, is wat de BIJBEL ervan zegt.

"Ga dan heen en maak alle volken tot mijn discipelen, en doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, en leer hen te onderhouden, al wat Ik u heb bevolen. En zie, Ik ben met u tot aan het einde der aarde"

Wat denk je, zou dat betekenen: vertel alle roomsen, gkv'ers, cgk'ers, en alle andere geloofsgemeenschappen, hoe het zit, en als ze een andere opvatting hebben, maak ze dan uit voor afgodendienaars, laat ze het liefst links liggen en houd je op in je eigen kleine kliek? Denk je dat Jezus dat bedoelde?

Ik las dat een van de deelnemers in dit debat verwachtte dat over 40 jaar er geen verschillende kerken meer bestaan.... Ik hoop het van harte, maar ik ben bang dat het niet zo komt. Er wordt al in hokjes gedacht sinds de reformatie. In de tijd dat er een splitsing ontstond tussen de katholieken en de rest.

Ik zie dat er inmiddels meer stemmen opgaan, die er voor pleiten om BEPAALDE kerkgenootschappen niet zondermeer uit te sluiten. Maar er is nog altijd discussie over hoe en wat. Alle kerken hebben hun eigen wetboekjes enzo.

In de tijd dat ik verkering had met mijn (nu) ex-vriendin, mocht zij, ondanks dat ze belijdenis had gedaan, niet aan het avondmaal in de GKV. Onder geen beding, zelfs al zou haar dominee hebben verklaard dat het geen probleem was. Waarom niet? Omdat de GKV geen samenwerkingsverband heeft met haar kerk. En dat terwijl ze haar uiterste best deed om aan Gods liefde te beantwoorden. Maar de Deense folkekirke stond niet in het lijstje met samenwerkingsverbanden. Sla het Handboekje van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in Nederland er maar eens op na.
De GKV erkende haar niet als Christen. Is dat het volgen van de opdracht van Jezus Christus?

Ik ben zelf uit de GKV gestapt, twee jaar geleden (de jurisdictie binnen de GKV erkende dat overigens slechts acht maanden geleden), omdat ik het niet vond passen dat men ChristenUnie MOET stemmen, in plaats van mijn keuze, CDA (Sorry Wiering, maar het lijkt me een beetje hypocriet om een kleine partij een stemmetje extra te geven, terwijl die nooit het niveau (qua grootte) zal bereiken van het CDA en de PvdA, en dus nooit hard kan meeschreeuwen). Het moderne christendom stelt teveel eisen aan een christen, meer dan waar de Bijbel van uitgaat.

--
Sovetryne
--
Albert van Harten

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #32 Gepost op: januari 15, 2004, 03:49:05 pm »
Sovetryne

Beste Sovetryne,

In de nabije toekomst zullen ALLE religieuze stromingen in de wereld zich hergroeperen onder Rome. (Overigens enkele jaren geleden bevestigt door Kardinaal Simonis) In Openbaringen 13 staat dat proces omschreven. Openbaringen 14 t/m 19 vertelt ons de gevolgen van dat feit. Rome (de Bisschop van) meent dat hij Christus is. Daar waar de Bisschop van Rome is, is Christus. Wij weten allemaal dat Jezus als volkomen mens, in de hemel is en dat Zijn rijk niet van deze aarde is. Ook zegt Jezus dat er op deze wereld nooit geen vrede zal zijn, alhoewel men aan vrede denkt. Rome heft zeer recent aangegeven dat zij naar een One World Order streeft, zoals trouwens de USA al enkele decinia aangeven. In dat opzicht geeft dus Openbaring 13 juist aan wat de doelstellingen van deze twee (politiek-religieuze en economische)Beesten is. Ze spreken als het Lam (Jezus) maar gaan als Beesten te keer (geweld door Satan).
Dus de indentiteit van alle religieuze  stromingen (dus ook Christelijke organbisaties) zullen deel hebben aan het Grote Babylon. Hun Merkteken zal een gezamelijke dag van eer of aanbidding hebben (Day of the Sun). Zo zal het Zegel van de Verlosende Heiland de (geheiligde-) Sabbat zijn, zoals dewe ons vanuit de hemel in Genesis, Exodus en Openbaringen is gegeven. In Openbaring 14 en 18 geeft Jezus persoonlijk aan, door Johannes op Patmos om de Geestelijke wapenrusting Gods aan te trekken en voor te bereiden op een Geestelijk Koninkrijk dat spoedig werkelijkheid zal worden.

Eén Wereld Orde onder de Paus? JA- vanuit Rome = morele wetgeving
Eén Wereld Orde onder de USA? JA- vanuit het Pentagon= Burgerwetgeving

Morele wetgeving + Burgerwetgeving= Juridisch fundament en rechtvaardiging van Satan's Rijk. Veranderlijk en onzeker. Inwoners zijn(Bokken)en slaven van Satan.
Stad het Grote Babylon

Boodschap aan Nicodemus (Joh 3) Oproep tot bekering; van Schriftgeleerdheid gebaseerd op mensenwerk, naar het besef van een Geestelijk Rijk en voorbereiding op dat wat nog komen moet: Hemelse morele wet (10 geboden) en Burgerwetgeving (de Hemelse Troon) door Jezus  (Profetie en voorbeeld) Eeuwig, onveranderlijk en vast en zeker. Inwoners zijn (Schapen)vrienden van de Heiland.

Stad Hemels Jeruzalem

vaneccles

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #33 Gepost op: januari 20, 2004, 08:59:09 pm »
Het bedroevende van dit alles,beste Baldur,is dat men dit hardnekkig weigert in te
zien in deze contreien.
Laat dat maar aan de paus en zijn pr-machine over.
Blijf spreken,Baldur,blijf spreken,juist nu!
In Christus,Van.

vaneccles

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #34 Gepost op: januari 20, 2004, 09:03:27 pm »

quote:

op 05 Sep 2003 09:49:31 schreef Sovetryne:
Wat ik in dit geheel mis, is wat de BIJBEL ervan zegt.

"Ga dan heen en maak alle volken tot mijn discipelen, en doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, en leer hen te onderhouden, al wat Ik u heb bevolen. En zie, Ik ben met u tot aan het einde der aarde"

Wat denk je, zou dat betekenen: vertel alle roomsen, gkv'ers, cgk'ers, en alle andere geloofsgemeenschappen, hoe het zit, en als ze een andere opvatting hebben, maak ze dan uit voor afgodendienaars, laat ze het liefst links liggen en houd je op in je eigen kleine kliek? Denk je dat Jezus dat bedoelde?

--
Sovetryne

Beetje eenzijdig,niet?

"Leer hen onderhouden al wat ik u bevolen heb."
Misschien dat daar de bottle-neck zit?

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #35 Gepost op: januari 21, 2004, 09:21:22 am »
Vaneccles reageerde op deze wijze:

@@Wat denk je, zou dat betekenen: vertel alle roomsen, gkv'ers, cgk'ers, en alle andere geloofsgemeenschappen, hoe het zit, en als ze een andere opvatting hebben, maak ze dan uit voor afgodendienaars, laat ze het liefst links liggen en houd je op in je eigen kleine kliek? Denk je dat Jezus dat bedoelde?@@

Ik kan mij zijn reactie goed voorstellen! Als Jezus zegt dat Zijn gemeente de opdracht heeft mensen tot Zijn disciepelen te maken, dan wil nog niet zeggen dat een ieder 1,2,3 zijn vertrouwde gemeente ineens dient te verlaten. Het navolgen van Jezus en uit te gaan van het Grote Babylon is net zo'n grote stap, als dat men met de 'kindermelk' opgegroeid moet worden. Bovendien is 'bekeren' niet iets wat ineens gaat. We staan allemaal in het dagelijkse leven met onze eigen zorgen en omstandigheden maar ook culturele achtegronden en ervaringen.

Het is juist om de Christengemeenten te waarschuwen, maar dat wil niet zeggen dat we mensen met een "afwijkende" of "andere" opvatting links moeten laten liggen. We moeten oppassen om niet dezelfde hoogmoedige houding aan te nemen als het volk Israël van het OT. Pas nadat zij die zeggen Jezus te volgen, de Poorten van het Hemelse Jeruzalem gepasseerd zijn, dan pas hebben we aangetoond werkelijk Jezus na te willen volgen. Tot aan die drempel kunnen we nog steeds een vrije keuze maken! Laten we dus wijzen op de Waarheid Jezus en er op wijzen dat deze wereld zijn   eigen religieuze aanpak heeft.
Binnen alle kerken, maar ook niet kerkelijke organisaties zijn mensen op zoek naar de Waarheid (Jezus), wij moeten alleen verkondigen.

Pas bij het openen van de Hemelse Boeken zullen wij weten wie uit alle taal, stam en natie door Jezus verlost zullen zijn. Zo ook zullen wij dan weten wie uit alle stam, natie en volk er voor gekozen hebben om bij Satan te willen behoren.

Jezus stelt niemand boven de ander. Hij beschermt wel Zijn gemeente, maar ook de individu die Hem naarstig zoekt, waar deze zich ook bevind. Het voorbeeld van de verloren zoon, de man aan het kruis, maar ook de Rijke jongeling en de vrouw aan het strand, mogen een voorbeeld hiervan zijn. Jezus is onze Koning Hij zal, zelfs op voorstel van Zijn Vader, recht doen in Zijn gerechtigheid!
Dat de Oecemene een doelstelling is om deze wereld in religieuz opzicht één te maken is juist, daar kunnen we bezorgd over zijn omdat het zich tegen het Koninkrijk der Hemelen keert. Het is een ander (geestelijk) Rijk, maar het mag de individu niet het recht ontnemen om vrijerlijk zonder dwang of intimidatie, persoonlijk te groeien in de gerechtigehid van Jezus. Laten we dus niet dezelfde houding aannemen en ons aanmatigen zoals de Oecemene in de kern wel doet. (namelijk: Daar waar de Bisschop is, is Jezus)

Vaneccles heeft gelijk: Dat, wat hij weergeeft, is niet wat Jezus bedoelde
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2004, 09:30:07 am door Baldur »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #36 Gepost op: januari 21, 2004, 12:59:57 pm »
Net als wanneer je de bijbel leest, moet je ook bij het lezen van de HC kijken naar de context waarin het geschreven is. In die was de RKK druk bezig met aflatenverkoop en dat soort ongein. Vind je het gek dat dat als afgoderij werd bestempeld? Katholieken van nu zijn net zo goed christen als wij, ze geloven in dezelfde bijbel en Maria boeit veel van hen niet zo meer. Ga eerst eens met je katholieke medemens in gesprek voor je de HC napraat en hen veroordeeld!
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

vaneccles

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #37 Gepost op: januari 21, 2004, 06:46:49 pm »

quote:

op 21 Jan 2004 12:59:57 schreef Lalage:
Net als wanneer je de bijbel leest, moet je ook bij het lezen van de HC kijken naar de context waarin het geschreven is. In die was de RKK druk bezig met aflatenverkoop en dat soort ongein. Vind je het gek dat dat als afgoderij werd bestempeld? Katholieken van nu zijn net zo goed christen als wij, ze geloven in dezelfde bijbel en Maria boeit veel van hen niet zo meer. Ga eerst eens met je katholieke medemens in gesprek voor je de HC napraat en hen veroordeeld!

Oef,welk een heerlijk spits woord! :)
Ik zou,heel lui,kunnen zeggen:kijk zelf eens wat beter,maar dat zou gelijk weer
als arrogantie af worden gedaan,i.p.v. een serieuze tip..

Dat ik de Rooms-Katholieke kerk 'afschrijf',wil niet zeggen dat alle Katholieken (en
dat zijn er zoon miljard),ineens schietschijven zijn,integendeel.

Ze geloven *niet* in dezelfde bijbel,het voert te ver om daar nu op in te gaan,maar waar heb ik het over,u kent de Katholiek immers beter dan ik en bent
derhalve ook beter bekend met wat hij/zij leest..

U stelt dat de HC geschreven in een andere context is (anders dan..)
dan de context waarin wij hem lezen.Dat klopt,wat betreft historiciteit.
Verder is de R.K. weinig veranderd,helaas.
Hebben we het hier eigenlijk wel over dezelfde Katholieke kerk?
 :)

En vertel eens:wat doe je als 'modern' katholiek wanneer Maria je niet "zoveel
meer boeit"?Laat je het er dan maar bij zitten?Of ga je toch eventjes met je pas-
tor praten?Onttrek je je misschien zelfs wel aan de 'moederkerk'?

regards,Van.

vaneccles

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #38 Gepost op: januari 21, 2004, 06:51:24 pm »

quote:

op 21 Jan 2004 09:21:22 schreef Baldur:
Vaneccles reageerde op deze wijze:

@@Wat denk je, zou dat betekenen: vertel alle roomsen, gkv'ers, cgk'ers, en alle andere geloofsgemeenschappen, hoe het zit, en als ze een andere opvatting hebben, maak ze dan uit voor afgodendienaars, laat ze het liefst links liggen en houd je op in je eigen kleine kliek? Denk je dat Jezus dat bedoelde?@@

Ik kan mij zijn reactie goed voorstellen! Als Jezus zegt dat Zijn gemeente de opdracht heeft mensen tot Zijn disciepelen te maken, dan wil nog niet zeggen dat een ieder 1,2,3 zijn vertrouwde gemeente ineens dient te verlaten. Het navolgen van Jezus en uit te gaan van het Grote Babylon is net zo'n grote stap, als dat men met de 'kindermelk' opgegroeid moet worden. Bovendien is 'bekeren' niet iets wat ineens gaat. We staan allemaal in het dagelijkse leven met onze eigen zorgen en omstandigheden maar ook culturele achtegronden en ervaringen.

Het is juist om de Christengemeenten te waarschuwen, maar dat wil niet zeggen dat we mensen met een "afwijkende" of "andere" opvatting links moeten laten liggen. We moeten oppassen om niet dezelfde hoogmoedige houding aan te nemen als het volk Israël van het OT. Pas nadat zij die zeggen Jezus te volgen, de Poorten van het Hemelse Jeruzalem gepasseerd zijn, dan pas hebben we aangetoond werkelijk Jezus na te willen volgen. Tot aan die drempel kunnen we nog steeds een vrije keuze maken! Laten we dus wijzen op de Waarheid Jezus en er op wijzen dat deze wereld zijn   eigen religieuze aanpak heeft.
Binnen alle kerken, maar ook niet kerkelijke organisaties zijn mensen op zoek naar de Waarheid (Jezus), wij moeten alleen verkondigen.

Pas bij het openen van de Hemelse Boeken zullen wij weten wie uit alle taal, stam en natie door Jezus verlost zullen zijn. Zo ook zullen wij dan weten wie uit alle stam, natie en volk er voor gekozen hebben om bij Satan te willen behoren.

Jezus stelt niemand boven de ander. Hij beschermt wel Zijn gemeente, maar ook de individu die Hem naarstig zoekt, waar deze zich ook bevind. Het voorbeeld van de verloren zoon, de man aan het kruis, maar ook de Rijke jongeling en de vrouw aan het strand, mogen een voorbeeld hiervan zijn. Jezus is onze Koning Hij zal, zelfs op voorstel van Zijn Vader, recht doen in Zijn gerechtigheid!
Dat de Oecemene een doelstelling is om deze wereld in religieuz opzicht één te maken is juist, daar kunnen we bezorgd over zijn omdat het zich tegen het Koninkrijk der Hemelen keert. Het is een ander (geestelijk) Rijk, maar het mag de individu niet het recht ontnemen om vrijerlijk zonder dwang of intimidatie, persoonlijk te groeien in de gerechtigehid van Jezus. Laten we dus niet dezelfde houding aannemen en ons aanmatigen zoals de Oecemene in de kern wel doet. (namelijk: Daar waar de Bisschop is, is Jezus)

Vaneccles heeft gelijk: Dat, wat hij weergeeft, is niet wat Jezus bedoelde

Verwarrend,Baldur,je haalt hier Sovetryne aan.

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #39 Gepost op: januari 21, 2004, 10:54:51 pm »

quote:

op 21 Jan 2004 18:46:49 schreef vaneccles:
[...]

Dat ik de Rooms-Katholieke kerk 'afschrijf',wil niet zeggen dat alle Katholieken (en
dat zijn er zoon miljard),ineens schietschijven zijn,integendeel.

Ze geloven *niet* in dezelfde bijbel,het voert te ver om daar nu op in te gaan,maar waar heb ik het over,u kent de Katholiek immers beter dan ik en bent
derhalve ook beter bekend met wat hij/zij leest..

U stelt dat de HC geschreven in een andere context is (anders dan..)
dan de context waarin wij hem lezen.Dat klopt,wat betreft historiciteit.
Verder is de R.K. weinig veranderd,helaas.
Hebben we het hier eigenlijk wel over dezelfde Katholieke kerk?
 :)

regards,Van.

Hmm, vanuit God'spoint of view gezien, zouden de gereformeerde kerken het dan wat leer en leven beter gedaan hebben dan de R.K.K?

Paus = synode
Mariaverering = catechismusprediking (Kortom : de balk en de splinter doen het weer goed, hier).

En wat die andere bijbel betreft: Roomskatholieken en gereformeerden kennen aan de apocriefe boeken dezelfde status toe.

Maar nu even losgezien van het wel of niet van de RKK. We raken anders behoorlijk off-topic!

Hoe relevant zijn kerkgenootschappen nog in de oecumene? Gaan we tegenwoordig niet steeds meer uit van "de oecumene van het hart", zoals dat een jaar of zeven nog zo mooi heette?
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #40 Gepost op: januari 22, 2004, 12:50:58 pm »
Beste Vaneccles, je schreef;

Verwarrend,Baldur,je haalt hier Sovetryne aan.

Ik reageerde op jouw inzicht! Ook al was dat in een reactie op dat wat Sovetryne meende te moeten aangeven!

vaneccles

• Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #41 Gepost op: januari 25, 2004, 04:37:19 pm »
Lutheraansch!
Er is een topic hier op het forum,dat gaat over 'de kerk van de toekomst',misschien
dat je daar een antwoord vindt.

Als je vraagt of,"in God's ogen",de gereformeerden net zoo slecht zijn,misschien
zelfs slechter,dan moet ik je het antwoord schuldig blijven;iets met ondoorgronde-
lijke wegen,is daar de reden van. :)
Beetje flauw,but you had it coming.
Laat ik volstaan met te zeggen,dat de gereformeerden dichter bij de bijbel zijn,wat
betreft leer,de meeste liturgie en de organisatie van de plaatselijke kerken.Niet
'succesvoller',maar 'schriftuurlijker'.

Om eerlijk te zijn,Lutheraansch,ik weet te weinig van de huidige gereformeerde
kerken,simpelweg omdat ik daar pak 'em beet,zoon tien jaar niet geweest ben.
Maar ik ken wel haar geschiedenis,en ook die van de Roomsche Kerk..en steeds
meer van de bijbel! ;)
Cheerio,Van.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Oecumene?
« Reactie #42 Gepost op: februari 03, 2004, 02:04:21 pm »
Oecumene is een 'valse' weg van de werelds Staatskerk om vanuit een Vals Evangelie, de wereld tot éénheid te dwingen.  Het gaat er om ALLE religies te laten samensmelten onder de volkeren onder een Aards gezag, dat -dus- niet van enige Verlossing is gespeend. Immers Jezus zegt duidelijk dat wij alle volkeren tot Zijn discipelen moeten maken en we weten ook dat het Koninkrijk van Jezus onze God, in de Hemels is. Oecumene is hiermee al bewezen een Satanische achtergrond te hebben, hoe 'liefdevol' en 'humanitair' het ook lijkt. Christus zegt nergens dat we tot een Wereldse éénheid moeten komen, maar in Zijn Naam alleen. Hijzelf is dé Israël en Hij is de Triompfator. De Oecumene is gebaseerd op een politieke-religie eer dan een Hemelse en door "samenwerking" smelten de verschillende religieuze partijen wel samen. Dienst verlening leidt tot éénheid.

Welaan; Jezus leert ons dat Godsdienst tot éénheid leidt voor een Hemels
Koninkrijk, maar stelt daarbij de individuele verantwoording wel voorop. Immers onze relatie met de Heiland is een (Geestelijk-) persoonlijke. Jezus, ging als volmaakt mens naar de Hemel, omdat Hij wist dat Hij als (ook volmaakt) mens niet alles alleen aankon. Dus, daar waar de Bisschop daar is Christus, zoals de grondleger van de Oecumene leert, Rome = klinkklare onzin en een leugen bovendien, want men kan stellen dat geen mens deze wereld tot een zondenloze en eeuwig vredige wereld kan maken.

In de Oecumen verbleekt de Verlossing van Jezus volledig. Die kerken die gretig naar samenwerking en bestendiging van hun werken willen aantonen en vooral laten zien, hollen naar de eeuwige dood en Satans Rijk.

Simonis ziet oecumene als eenheid onder de paus

UTRECHT - Oecumene betekent voor de Rooms-Katholieke Kerk een eenheid onder de paus en de rooms-katholieke bisschoppen. „We kunnen ons geen andere zichtbare christelijke eenheid voorstellen." Dat zei kardinaal A. Simonis vrijdag desgevraagd na afloop van de ondertekening van de Charta Oecumenica door de Nederlandse kerken.

Groet!