Auteur Topic: computerproblemen  (gelezen 1169 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
computerproblemen
« Gepost op: maart 24, 2004, 06:27:14 pm »
Even een vraagje: Ik kan sinds kort geen cd's meer afspelen, misschien is mijn cdromspeler stuk? Wanneer ik naar "mijn computer " ga en op D klik dan zegt hij dat hij het apparaat niet kan vinden. Klik ik op eigenschappen staat er dat de schijf vol is??

Heeft iemand een oplossing?

p.s Ik heb ook al in Systeem gekeken maar daar wordt gezegt onder apparaatbeheer dat de cdrom speler het goed doet.

j@f@

• Bekijk profiel
computerproblemen
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2004, 06:29:24 pm »

quote:

op 24 Mar 2004 18:27:14 schreef lonneke:
Even een vraagje: Ik kan sinds kort geen cd's meer afspelen, misschien is mijn cdromspeler stuk? Wanneer ik naar "mijn computer " ga en op D klik dan zegt hij dat hij het apparaat niet kan vinden. Klik ik op eigenschappen staat er dat de schijf vol is??

Heeft iemand een oplossing?

p.s Ik heb ook al in Systeem gekeken maar daar wordt gezegt onder apparaatbeheer dat de cdrom speler het goed doet.

Het feit dat jij  D (cd rom) ziet staan, houdt in dat je systeem hem wel herkent.
Waarschijnlijk is het schijfje niet goed.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
computerproblemen
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2004, 06:32:08 pm »
Geen audio CDs of geen CDroms? Of beide?
Als je er een audio cd in knikkert en op het play knopje op de speler drukt, speelt ie dan? En je hebt niet toevallig laatst een beveiligde cd proberen te gebruiken?

Dat de schijf vol is klopt wel, een CDrom is altijd 'vol' omdat je er niet op kan schrijven. Dat ie het apparaat niet kan vinden kan betekenen dat de drive idd kapot is, of dat er een kabel los ligt. Maar het kan net zo goed een probleem met drivers of bios instellingen zijn. Dat kan ik hier vandaan moeilijk zien...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

lonneke

• Bekijk profiel
computerproblemen
« Reactie #3 Gepost op: maart 24, 2004, 06:56:17 pm »
Nee, ook geen audio cd's. Windows mediaspeler loopt ook vast wanneer ik er een muziek cd in doe.
Scannen kan ik D ook niet want dat geeft de virusscanner aan dat hij D niet kan vinden.

Ik weet wel hoe ik bij mijn bios instellingen moet komen ( voordat m'n computer is opgestart) Zou het daar aan liggen?

Hoe kom je er dan achter dat de cdromspeler stuk is?

Kabels die in verbinding staan met de cdromspeler?

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
computerproblemen
« Reactie #4 Gepost op: maart 24, 2004, 07:36:01 pm »
Los van windows mediaplayer zit er op veel cdrom spelers, behalve eject ook  een play knopje. Die kun je gebruiken om een audio-cd af te spelen, dan gaat dat helemaal buiten de software om. Als dat niet werk weet je zeker dat het aan de speler en niet aan de software ligt.

(Als je geen play knop heb kun je proberen vanaf een cdrom op te starten. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een windows installatie cd gebruiken. Dan moet je misschien in het bios ergens een instelling 'boot device' of 'boot order' aanpassen zodat er van cdrom gestart kan worden.)

Ik weet niet wat voor bios je hebt, maar de meeste laten tijdens het opstarten de gevonden apparaten zien, daar zou je cdrom ook tussen moeten staan.

Wat je ook kunt proberen is in het apparaatbeheer de cd-rom speler verwijderen. Als het goed is herkend windows hem dan automatisch en installeerd ie de drivers op nieuw. Soms helpt dat...

De kabels zijn meestal niet het probleem, maar het kan als je je compu verplaatst hebt of er iets te vaak tegen aan gestoten. Als je heb open maakt kun je zien dat er 2 of 3 kabels aan de achterkant van de cdrom aangesloten zijn. Eentje is de stroom, maar die zit goed anders gaat ie niet meer open. De platte, brede (meestal grijze) kabel is het belangrijkste. Dit moet goed in je cdrom zitten en ook aan het andere einde goed op het moederbord. Je zou kunnen proberen ze even aan te drukken...

Is iets met de computer gedaan wat de oorzaak zou kunnen zijn? (En welke windows versie gebruik je?)
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

lonneke

• Bekijk profiel
computerproblemen
« Reactie #5 Gepost op: maart 24, 2004, 07:54:11 pm »
Ik doe een cdrom erin en dan hoor je ook wel dat hij opstart maar hij gaat niet verder. Een play knopje heb ik ook maar die heeft vanaf het begin volgens mij nooit gewerkt, ik heb deze nooit gebruikt. Cdrom start zichzelf op.
Ik heb w 98.
De kids spelen veel cdrom spelletjes op deze pc. Ik heb laatst nog wel direkt X versie 9 gedownload. Zo af en toe gooi ik ook van alles uit Software. Kan het zijn dat ik de driver eruit gegooid heb zonder dat ik het weet?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
computerproblemen
« Reactie #6 Gepost op: maart 24, 2004, 08:08:59 pm »

quote:

op 24 Mar 2004 19:54:11 schreef lonneke:
De kids spelen veel cdrom spelletjes op deze pc. Ik heb laatst nog wel direkt X versie 9 gedownload. Zo af en toe gooi ik ook van alles uit Software. Kan het zijn dat ik de driver eruit gegooid heb zonder dat ik het weet?
To be honest, DirectX 9? Heb je dan ook een grafische kaart die DirectX 9 aankan? Zoniet, dan kun je het er weer afgooien als dat mogelijk is. Drivers voor cd-romspelers kun je niet via Configuratiescherm > Software verwijderen dus die vlieger gaat niet op :P .

Verder kan het een optie zijn om je legale Windows 98-cd in je speler te stoppen en je computer vervolgens van de cd op te laten starten (dan moet je dus in je BIOS de boot-sequence aanpassen naar 1. CDROM, 2. HDD, 3. A-drive ). Als dat ook niet werk, dan is je cd-romspeler idd waarschijnlijk kapot. Maar die dingen zijn bijna gratis, dus heel erg duur zal een nieuwe niet gaan zijn :) .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

lonneke

• Bekijk profiel
computerproblemen
« Reactie #7 Gepost op: maart 24, 2004, 09:34:37 pm »
Hmmm, Harm ik weet niet of de cdromspeler mijn cd van windows'98 nog wel leest maar ik kan het inderdaad op die manier proberen.

Direct X 9 heb ik een keer gedownload omdat een cdromspelletje vond dat ik een te oude versie Direct X had, dus maar 9 gedownload. De pc kon dat wel aan maar het spelletje deed het nog niet optimaal...

Ja, inderdaad, Direct X er ook even afgooien.

Ik zal alle opties nog even doornemen en anders een nieuwe cdrom speler op de kop tikken.