Auteur Topic: Wat wil jij als jongere graag anders zien in de kerk?  (gelezen 8540 keer)

Adriaan

• Bekijk profiel
Wat wil jij als jongere graag anders zien in de kerk?
« Reactie #150 Gepost op: oktober 22, 2003, 09:10:03 am »
Een voorbeeld. Ikzelf woon in ******* en ******* heeft er volgens mij heel erg veel last van. ******* is heel erg conservatief. En juist in die wijk van ******* wonen erg veel studenten. En toch hebben die eigenlijk geen invloed, terwijl ze vol in de meerderheid zijn. Wat wil nou het geval, wil je wat doen, dan moet je naar de kerkenraad en met voorstellen komen. Die worden dan op hun beurt getorpedeerd. Dat ligt, zoals ik het dan zie, aan de desbetreffende dominee in die gemeente. Hij houd alles tegen wat ook maar enigzins op vooruitgang lijkt. En hiij weet het zo mooi te draaien dat de kerkenraad bijna altijd met hem meegaat. En daardoor blijven in ******* de studenten weg. Het is, vooral s'middags, een ongelofelijk zielige bedoening. Alleen maar mensen van 50+ op misschien 20 mensen na.

In schril contrast zie je *******2. De gemeente loopt goed, de mensen zijn enthousiast. Komt ook door de predikanten die er staan. Beide zijn erg vooruitstrevend en dat werpt daar zijn vruchten af in een enthousiaste gemeente. Studenten gaan daarom ook meestal naar die kerk toe.

Conclusie: Een dominee heeft zoveel invloed binnen onze kerk dat hij een gemeente kan maken maar ook breken, wat mij wel enigzins frustreerd.

Waarschuwing van de beheerders:
Om te voorkomen dat de predikanten te veel (negatief) besproken worden hier, verzoek ik jullie deze gemeenten slechts als voorbeeld te gebruiken en niet als gespreksonderwerp. Het lijkt mij niet de bedoeling dat mensen op basis van dit forum een sterk negatieve indruk krijgen van deze gemeente. Heb je bezwaar, mail me dan of reageer mbv een nieuw topic in Feedback.
Waar veel geschreeuwt wordt is weinig wijsheid

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: oktober 22, 2003, 11:16:15 am »
De discussie over de invloed van een predikant lijkt me iets voor een nieuw topic:
'Heeft een predikant te veel invloed binnen een gemeente.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2003, 11:23:30 am door pola »
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: oktober 22, 2003, 11:21:02 am »
Even concreet op deze situatie, volgens mij staan er in ******* 2 dominees? Zijn ze allebei te conservatief dan?

Een groot verschil met *******2 is denk ik ook het ledental, In ******* 495 (78 doopleden) en in *******2 1389.(482 doopleden) Misschien sowieso dat het dan smiddags in *******2 drukker is? Vooral het verschil in aantal doopleden is denk ik de oorzaak ervan dat er veel oudere mensen in de kerk zitten, en waar veel oudere mensen in een kerk zitten is denk ik de drang tot vernieuwing wat minder groot.

Adriaan

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:10:44 pm »
Je hebt in ieder geval werk gemaakt van een reactie. Ik zal er even wat extra informatie geven.

In ******* is net een strudentendominee aangenomen.......die uit ******* kwam. Daar staat dus eigenlijk nog maar een dominee. Maar daarvoor was het al aan de hand. Het is eigenlijk zo dat de ene predikant een keer gigantisch onder vuur heeft gelegen en problemen heeft gehad, niet nader te noemen. Gevolg was een aanvaring met de kerkeraad en de andere dominee en dat heeft hij moeten ontgelden. Vandaar dat de een zoveel meer invloed uitoefend op de kerkeraad dan de ander.

Adriaan

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:15:44 pm »
En nog even over de kerkgang. 79 doopleden waarvan er misschien 20 komen? En dan nog alle studenten. Je moet wel rekenen dat er heel veel studenten zich niet hebben overgeschreven naar *******. Ze blijven (liever) lid van de kerk waar ze vandaan blijven. Het geeft dus een vertekend beeld. De studente zijn er dus wel, maar staan ergens anders ingeschreven of zijn, net zoals ik, als gastlid in geschreven.

En dan is het wel vreemd dat die kerk maar niet vol zit. Toch? Het lijkt me toch dat het dan niet aan die studenten ligt (ik schat het aantal studenten ongeveer op de 250 man/vrouw).

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:39:34 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 19:10:44 schreef Adriaan:
Je hebt in ieder geval werk gemaakt van een reactie. Ik zal er even wat extra informatie geven.

In ******* is net een strudentendominee aangenomen.......die uit ******* kwam. Daar staat dus eigenlijk nog maar een dominee. Maar daarvoor was het al aan de hand. Het is eigenlijk zo dat de ene predikant een keer gigantisch onder vuur heeft gelegen en problemen heeft gehad, niet nader te noemen. Gevolg was een aanvaring met de kerkeraad en de andere dominee en dat heeft hij moeten ontgelden. Vandaar dat de een zoveel meer invloed uitoefend op de kerkeraad dan de ander.
Adriaan,

Wat waren precies de bezwaren van de toenmalige kerkenraad met de betreffende predikant?

Voor zover ik weet was er sprake van een behoorlijke spanning omdat er een predikant ontslagen moest worden. Daarnaast waren er een aantal kerkenraadsleden die grote moeite hadden met de soms narratieve preken van een predikant. (iets wat ook naar de gemeente toe is gecommuniceerd middels een mededeling van het ziekteverlof)Kortom: genoeg spanning om een flink conflict te krijgen.
Na het 'ziekteverlof' zijn er een paar kerkenraadsleden opgestapt en is er een ouderling verhuisd, omdat ze het niet eens waren met de beslissing van de kerkenraad.

Inmiddels heeft ******* een hele andere kerkenraad.
Een kerkenraad waarin 55 % jonger is als 30 jaar. Veelal zijn deze jongeren pas afgestudeerd en hebben ze nog veel contacten met studenten.
Een betere kerk begint bij jezelf.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: oktober 22, 2003, 08:07:47 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 19:15:44 schreef Adriaan:
En nog even over de kerkgang. 79 doopleden waarvan er misschien 20 komen? En dan nog alle studenten. Je moet wel rekenen dat er heel veel studenten zich niet hebben overgeschreven naar West. Ze blijven (liever) lid van de kerk waar ze vandaan blijven. Het geeft dus een vertekend beeld. De studenten zijn er dus wel, maar staan ergens anders ingeschreven of zijn, net zoals ik, als gastlid in geschreven.

En dan is het wel vreemd dat die kerk maar niet vol zit. Toch? Het lijkt me toch dat het dan niet aan die studenten ligt (ik schat het aantal studenten ongeveer op de 250 man/vrouw).
Er zijn de laatste tijd gelukkig ook studenten die een gemeentedag organiseren, zonder dat ze uberhaubt lid van ********  zijn.
Er zijn gelukkig ook genoeg niet conservatieve studenten (die lid zijn van verschillende studentenverenigingen of bijbelstudie verenigingen) die zich thuis voelen in ********. Bovendien vergeet je, dat veel eerste jaars nog contacten op moeten bouwen en vaak nog een sterke band met thuis hebben. Daarom is het niet zo vreemd dat de oudere studenten vaker in ********  kerken.

Er is een studentenvereniging waar nogal afgegeven wordt op ********.
Je bent niet cool als je daar naar de kerk gaat. Het is al helemaal uit de boze om lid te zijn in ********.

Waarom scheiden deze mensen zich niet af van de kerk?
 ;)

Het zou prettig zijn als extreem links en extreem rechts eens wat minder negatief zouden zijn over de vrijgemaakte kerk. Je hebt niets aan mensen die afgeven op de kerk, zonder dat ze bereid zijn om de schouders eronder te zetten om dingen te veranderen.

Tegenwoordig heb je verschillende mogelijkheden:
- onttrekking (mensen die het geloof vaarwel zeggen en bedanken voor het lidmaatschap)
- wegblijven (omdat je God op je eigen manier ook kunt dienen zonder alle poespas van kerkdiensten en gemeentezijn)
- afscheiding (de kerk voldoet niet meer aan de eisen die je stelt aan de ware kerk)
- overstappen (mensen die de CGK prettiger vinden omdat je er apparte stromingen hebt)
- bekering (mensen die erachter komen dat ze in de vrijgemaakte kerk nooit iets van het geloof ervaren hebben)
- twijfelen (mensen die van de ene kerk naar de andere hobbelen en zich nergens thuis voelen omdat ze geen enkele band met de gemeente hebben.)

Adriaan

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: oktober 22, 2003, 08:55:09 pm »
Dat is niet het punt waar het hier om gaat. Het gaat om een predikant die de zaak "goed" in de hand heeft en dat is niet alleen in de kerk waar jij het dan over hebt maar in veel meer. Ik zie dat als een serieus probleem. En dat je je dan ghelijk op je teentjes getrapt voelt kan ik niets aan doen. Want ik heb geen oplossing van je gehoord aangaande het standpunt wat ik heb ingenomen. Dus dan wou ik je vragen:

1. Is er volgens jou/jullie sprake van te veel invloed van predikanten in onze kerk?
2. Is er, als dat inderdaad zo is, een oplossing voor?
3. Als het niet zo is, heb ik mij dan verkeken?

Alvast bedankt..

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: oktober 22, 2003, 09:33:59 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 20:55:09 schreef Adriaan:
Het gaat om een predikant die de zaak "goed" in de hand heeft en dat is niet alleen in de kerk waar jij het dan over hebt maar in veel meer. Ik zie dat als een serieus probleem.

quote:

op 22 Oct 2003 09:10:03 schreef Adriaan:
Wat wil nou het geval, wil je wat doen, dan moet je naar de kerkenraad en met voorstellen komen. Die worden dan op hun beurt getorpedeerd. Dat ligt, zoals ik het dan zie, aan de desbetreffende dominee in die gemeente. Hij houd alles tegen wat ook maar enigzins op vooruitgang lijkt. En hiij weet het zo mooi te draaien dat de kerkenraad bijna altijd met hem meegaat.
Een dominee kan in zijn kerkenraad niets beginnen als hij niet gesteund wordt door een aantal kerkenraadsleden.

quote:

op 22 Oct 2003 20:55:09 schreef Adriaan:
En dat je je dan ghelijk op je teentjes getrapt voelt kan ik niets aan doen. Want ik heb geen oplossing van je gehoord aangaande het standpunt wat ik heb ingenomen. Dus dan wou ik je vragen:

1. Is er volgens jou/jullie sprake van te veel invloed van predikanten in onze kerk?
2. Is er, als dat inderdaad zo is, een oplossing voor?
3. Als het niet zo is, heb ik mij dan verkeken?

Alvast bedankt..

De oplossing: zelf in de kerkenraad. Dan kun je het een en ander doen aan de problemen waar je keihard tegenaan loopt.

Waarom kom je trouwens niet met voorstellen? Het lijkt me niet verstandig om geen enkel initiatief te tonen, uit angst dat dit de kop ingedrukt wordt.
Gebeurt dit wel, dan heb je recht van spreken. Als een kerkenraad je voorstel afkeurt zal ze dit goed moeten onderbouwen. Doen ze dit niet of niet goed, dan kun je altijd in beroep gaan bij de classis.

Je zou ook met een aantal mensen samen een voorstel kunnen doen.
Een initiatief moet tenslotte door de gemeente gedragen worden. Gebeurt dit niet, dan heeft het geen kans van slagen.

(off topic)
Ik ben niet op mijn teentjes getrapt, maar ik heb de indruk dat de mensen die het hardst roepen dat er vanalles verkeerd gaat, in veel gevallen ook het snelst weglopen als er zaken veranderd moeten worden. In dat geval ga ik ook hard roepen.
 :)

Dit gaat voor jou niet op, omdat ik de indruk heb dat jij wel positief bezig bent.
(uit andere discussies) Mijn indruk is dat je een gevoelen verwoord, dat veel jongeren hebben. Namelijk dat het in de kerk een duffe zooi is waar nodig eens flink tegenaan getrapt moet worden om het een en ander te veranderen.

Wegblijven is optie 1.
Samen de schouders eronder zetten is optie 2.

Ik heb voor 2 gekozen, net als tientallen andere jongeren.

Als je met zoveel moeite naar de kerk gaat is het misschien goed om eens contact op te nemen met je wijkouderling. Een dergelijk gesprek kan soms een handvat zijn bij het zoeken naar een goede oplossing.
(off topic)

Demetri

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: oktober 24, 2003, 09:44:16 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 14:11:06 schreef Zwever:
[...]

Is het niet dat het geloof in Jezus van relatie naar religie is geworden?

Dat komt o.a. tot uiting in de manier waarop je de kerkdienst viert, maar ook de manier waarop je ouders hun kinderen opvoeden (niet je eigen geloof laten zien, niet er duidelijk over praten), of de bureaucratie in de kerk.

In de wortel zit de religie er dus te sterk in, denk ik.

Geloofsopvoeding is belangrijk maar toch zie ik een gevaar in onze strakke geloofsopvoeding. Kinderen hoeven weinig zelf uit te vinden. In het begin van de kerkdienst moeten  ze staan omdat hun ouders dat willen. Ze moeten de Psalmen meezingen. Als ze ouder worden en wat meer zelf gaan nadenken over deze dingen, zijn deze zaken er zo ingeslepen dat ze zich niet meer afvragen waarom ze gaan staan of waarom ze die psalm zingen. Ik ben zelf een paar jaar naar een kerk geweest in een land waar veertig jaar geen Godsdienst bedreven mocht worden. Dan merk je hoe armoedig wij eraan toe zijn. Alles is voor ons al voorgekauwt en uitgedacht. We doen het gewoon zoals we het al jaren doen. Ik ben zelf 31 jaar en ook al 31 jaar Christen. Maar ik stond regelmatig beschaamd wanneer ik in gesprek was met deze jonge Christenen.
Een ander gevaar dat ik hier ondervindt is dat van een gemakkelijk leven. Alles is hier dusdanig goed geregeld dat je je steeds minder afhankelijk voelt van God. We klagen wel over recessie maar er staan bij veel mensen nog steeds twee auto's voor hun mooie huis.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2003, 09:55:13 pm door Demetri »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: oktober 26, 2003, 12:33:07 pm »
Ben ik het mee eens.... vrijgemaakt onderwijs, vrijgemaakte vereniging en cathechesatie... aan tafel een vrijgemaakt dagboekje lezen.. de opvoeding. Ik heb gemerkt dat je hierdoor heel vaak dingen gelooft omdat ze met de paplepel zijn ingegoten.... Ik denk dat het goed is om een verhaal van meer kanten te horen.... meerdere uitleggingen etc dan alleen maar de vrijgemaakte leer.... tenminste... )uitgezonderd van de kern, onze redding door Jezus natuurlijk. Misschien in plaats van vrijgemaakte scholen proberen te streven naar algemene christelijke scholen. Ook is niet christelijk onderwijs vanaf een bepaald stadium goed omdat je dan meer gaat nadenken omdat je er achter komt dat er ook mensen zijn die hele andere dingen geloven of niet geloven.... mensen die je vragen stellen zodat je zelf moet gaan nadenken over wat je zelf gelooft.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: oktober 27, 2003, 08:40:59 pm »

quote:

op 26 Oct 2003 12:33:07 schreef Marnix:
Misschien in plaats van vrijgemaakte scholen proberen te streven naar algemene christelijke scholen. Ook is niet christelijk onderwijs vanaf een bepaald stadium goed omdat je dan meer gaat nadenken omdat je er achter komt dat er ook mensen zijn die hele andere dingen geloven of niet geloven.... mensen die je vragen stellen zodat je zelf moet gaan nadenken over wat je zelf gelooft.
Zit wat in, maar niet te vroeg. Want als je dat te vroeg doet, heb je nog te weinig bagage. Maar dat lijkt me een onderwerp wat we in een nieuwe discussie kunnen bespreken, laten we hier verder gaan over wat 'jij' als jongere graag anders wil zien in de kerk.
| Ps. 8:5,6 |

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: maart 11, 2004, 12:09:08 pm »
wat ik graag zou willen zien binnen de kerk is dat mensen niet zoveel denken in wat zij graag willen, maar wat tot eer is van God. Dat dat centraal mag staan in de kerk en in de ontwikkelingen. Dat betekent voor mij dat ik graag zou willen zien dat er niet zo verschrikkelijk moeilijk gedaan wordt over het invoeren van nieuwe liturgie. Veel van deze liederen zijn verschrikkelijk mooi. Neem bijvoorbeeld opwekkings lied 488: Heer ik kom tot U. Ik krijg tranen in mijn ogen als ik dat lied hoor. En dan hoor je dat in de kerk waar mijn ouders lid zijn, dat het niet in de dienst gezongen mag worden omdat het niet goed gekeurd is, terwijl men in de kerk van mijn vriendin allemaal veel vrijer is. Daar staat regelmatig een band met moderne instrumenten in de kerk, zijn de predikanten positief georienteerd waardoor je met een blij en opgewekt gevoel de kerk uitgaat na afloop, en kon lied 488 gewoon gezongen worden samen met nog andere liederen die absoluut niet goedgekeurd zijn in mijn "home kerk".

Ik zou graag zien dat mensen meer open staan voor nieuwe mogelijkheden binnen de Eredienst, waarbij het voor mij het belangrijkste is dat men voor ogen houdt dat het tot eer dient te zijn van Hem.
Als dat het belangrijkste is, dan volgt de rest vanzelf denk ik dan.
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

R. D/V

• "Ik heb je lief" ©
    • Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: maart 19, 2004, 02:50:27 pm »
Ik zou wel willen dat alles wat veranderd is weer terug gedraaid wordt. (al heb ik eigenlijk weinig te klagen) bij ons in de gemeente is GELUKKIG nog niet zoveel veranderd.

Al die vernieuwingen zijn voor mij gewoon een speldenprik een doorn in het oog, wij leven voor God en niet voor ons. Wij eren God in de kerkdienst niet onszelf en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat betreft de Psalmen en Gezangen tot 41, ze zijn prachtig waarom vernieuwen??  |:(
"Papa ik lijk zoveel op jou" © by R. D/V

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: maart 19, 2004, 04:23:23 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 14:50:27 schreef R. D/V:
Ik zou wel willen dat alles wat veranderd is weer terug gedraaid wordt. (al heb ik eigenlijk weinig te klagen) bij ons in de gemeente is GELUKKIG nog niet zoveel veranderd.

Al die vernieuwingen zijn voor mij gewoon een speldenprik een doorn in het oog, wij leven voor God en niet voor ons. Wij eren God in de kerkdienst niet onszelf en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat betreft de Psalmen en Gezangen tot 41, ze zijn prachtig waarom vernieuwen??  |:(

Ik begrijp niet dat je vernieuwing en verandering gelijk stelt aan het niet-eren van God en het leven voor onszelf. Deze conclusie lijkt me kort-door-de-bocht en niet waarheidsgetrouw.

Ik ben niet voor vernieuwing-om-de-vernieuwing, maar wel voor vernieuwing als die tot eer van God is.

Psalmen en gezangen zijn prachtig. Maar andere 'nieuwe' gezangen ook, en opwekkingsliederen zijn ook tot eer van God.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: maart 19, 2004, 09:46:57 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 14:50:27 schreef R. D/V:
Je hebt als kerk/gemeente ook een evangeliserende taak. De tijdsgeest/cultuur is in de laatste 10 jaar enorm veranderd. De kerkdiensten van tegenwoordig in de gkv spreken niet-kerkelijke jeugd totaal niet aan (eigen ervaring). Trouwens kerkelijke jeugd ook niet echt, als je het mij vraagt. Door de eredienst te veranderen, zodat die meer aansluit bij ons tijd spreek je die mensen meer aan. Bovendien staat er geen vast kader voor in de Bijbel (gelukkig niet), want het gaat God om je hart, als je komt om hem als gemeente te eren.

Goed ik kan hier wel even over door gaan, maar dat ga ik niet doen ;).

Wil alleen nog even het voorbeeld Willow Creek noemen, natuurlijk is het niet rechtsstreeks naar hier te kopiëren maar je ziet wel dat het werkt!
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: maart 19, 2004, 11:30:59 pm »
my 2 cents. Kan er niet tegen als mensen vernieuwing gelijk stellen aan (af)dwalen.
Precies wat gezegd werd: de kerkdienst is niet voor onze eigen eer. Wij moeten dus kijken naar wat tot eer is van God. En er staat nergens in de bijbel dat een kerkdienst alleen begeleid mag worden door orgel, dat er alleen psalmen en gezangen gezongen mogen worden... etc. Ik vind wel dat er rekening gehouden moet worden met iedereen. Dus ook met de mensen die niet zo van die veranderingen houden, maar dat geldt ook andersom: zij dienen ook rekening te houden met de mensen die dat wel zien. Als iedereen maar tot doel heeft om Hem te eren.
En ik denk dat misschien nog wel beter kan door inderdaad nieuwere, meer aansprekende liederen te zingen. Of een kerkdienst anders in te richten.
De richtlijnen die er nu zijn voor de kerkdiensten, zijn door mensen gemaakt. Die richtlijnen zijn niet heilig.
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: maart 31, 2004, 09:41:32 pm »
Meer Liefde
Minder (ver)oorde(e)l(ing).
Minder dogams en fatsoen die niet op christus gebaseerd is.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.