Auteur Topic: Abortus op tv  (gelezen 4604 keer)

Mart

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Gepost op: april 04, 2004, 12:26:08 pm »
http://www.nu.nl/news.jsp?n=302486&c=20

LONDEN - In Groot-Brittannië brengt een televisiezender eind deze maand voor het eerst beelden van een abortus. In een programma van Channel 4 zijn ook tot nu toe van het scherm geweerde beelden van geaborteerde foetussen te zien. Dat heeft de Britse zondagskrant The Observer aangekondigd.

'My Foetus' laat een vrouw zien die vier weken zwanger is en een abortus door middel van een vacuümpomp ondergaat. De resultaten van de ingreep worden vervolgens op een petrischaal geplaatst en aan de kijkers getoond. Het programma bevat ook beelden van foetussen die met tien en 21 weken zijn geaborteerd.

------------------

nieuw soort reality tv?

of zou dit misschien een afschrikkende werking hebben voor vrouwen die een abortus overwegen?

Does

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2004, 12:49:33 pm »
Ok, ranzig en niet goed te keuren.
Live vanuit de luie stoel

Zijnkind

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2004, 01:35:16 pm »
Lijkt me wel eens goed om mensen te confronteren met datgene wat vaak als een medische ingreep wordt gezien. Of het smakelijk is? Dat zijn lijken nooit...

Het gevaar van afstomping zit er in als je dit soort beelden vaak laat zien. Daarentegen ze nooit laten zien is ook niet goed. Mensen moeten weten wat er werkelijk gebeurt en wat nu een foetus inhoudt. Het klinkt als iets onmenselijks maar is in feite een kleine baby die vermoord wordt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2004, 02:10:32 pm »
hmmm, ik heb er grote bedenkingen bij. }:|
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Does

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2004, 02:34:33 pm »
Ik vind een bevalling al enorm ranzig om te zien, laat staan een abortus.

Maar gaan ze echt alles tonen aan de kijker? Dan mag het wel na 11 uur hier in Nederland vind ik. Mocht het ooit in Nederland komen op de buis. Ik vind die medische programma's ook ranzig en vies want daar krijg ik ook altijd al kotsneigingen van.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2004, 02:35:41 pm door Does »

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2004, 02:47:30 pm »

quote:

Does schreef op 04 april 2004 om 14:34:
Ik vind een bevalling al enorm ranzig om te zien, laat staan een abortus.

Idd, voor mij dezelfde reden om er niet naar te kijken, laat staan dat ik niet echt pro abortus ben.
Je hebt iig dezelde afkeer voor medische programma's als ik.

Nog even en we kunnen misschien straks ook wel kijken naar een echte zelfmoord op tv  }:|
« Laatst bewerkt op: april 04, 2004, 02:49:27 pm door Santaarnpaal »
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

vaneccles

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2004, 04:38:57 pm »
"Of zou dat misschien een afschrikwerkende werking hebben voor vrouwen die een abortus
overwegen?"

Of juist een aanmoedigende... :/
"Kijk eens wat een prachtige vrucht!Zo ziet het leven eruit in haar eerste weken,een wonder van de natuur!Helaas is het dood,maar we hebben het dankzij de vak-
kundigheid van onze uiterst bekwame artsen zorgvuldig,elektronisch en steriel,kunnen ver-
wijderen,o wonder der techniek en evolutie van de mens bovendien!
Kijk op www.levendood.nl voor meer informatie,alles wat u moet weten over abortussen
kunt u hier vinden,met geselecteerd bijbels geneuzel voor al onze christelijke (R) 'viewers'.
Na de boodschappen komen we terug met de prijsvraag die kans biedt op een volledig ver-
zorgd arrangement op de abortusboot die de wadden afstruint!Hahaha,wees gerust,het
wordt geen werkvakantie,we gaan u helemaal in de watten leggen,as we suck,so to speak!"

De gedachte kwam net bij me op dat Nederland pretty f*cked - up is.
Vraag:zou dit soort onzin op teevee *werkelijk* bijdragen aan onze gezondheid?......
« Laatst bewerkt op: april 04, 2004, 04:40:07 pm door vaneccles »

Mart

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2004, 08:57:15 pm »
tis in engeland trouwens

in nederland was de eo enkele jaren geleden nog in het nieuws met een reportage over een abortuskliniek die geweigerd werd. daarin werd veel minder getoond geloof ik.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #8 Gepost op: april 04, 2004, 11:45:28 pm »
Het laten zien van een abortus met  de bedoeling om  af te schrikken is nogal vreemd.  Je gaat toch niet rustig staan te filmen als er iemand wordt vermoord?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #9 Gepost op: april 05, 2004, 12:29:17 am »
In mijn tienertijd waren de 'Faces of Death' video's enorm populair in mijn vriendenkring. 't Is maar wat je smaak is: real-life horror.

* Roodkapje vindt het walgelijk trouwens.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2004, 09:27:47 am »
Hm, je moet wel toegeven dat het voor half nederland die denkt dat een abortus minder voorstelt dan een blindedarmoperatie goed zou zijn om eens te zien wat er wordt weggehaald.

In principe is het toch hypocriet, aan de ene kant roepen ze: Een abortus is niets, het weghalen van een klompje cellen, aan de andere kant ben je een misdadiger als je een foto van een tien weken oud embryo aan een vrouw laat zien die op het punt staat een abortus te ondergaan, en worden foto's van geaborteerde foetussen nergens gepubliceerd en van tv geweerd.

Ik vraag me dan af: waarom krijgen mensen zelfs hun galstenen mee naar huis, en mag een geaborteerde foetus niet gezien worden? Ik zal je zeggen waarom: vrijwel iedere dokter weet wat een abortus eigenlijk is maar volgens mij 90% van de patienten niet! En waarom niet? Omdat er nergens eerlijk wordt laten zien wat er nou eigenlijk wordt weggehaald!

Een van mijn beste vriendinnen, geen christen, is nu tegenstander van abortus omdat ze tijdens haar coschappen bij een curettage bij tien weken moest assisteren. Ik vind het ook niet leuk om naar te kijken, maar de kop-in-het-zand mentaliteit en wat-je-niet-ziet-bestaat-niet zal niets aan de praktijken veranderen, misschien dit wel! Het gebeurt namelijk toch, of je het nou wil weten of niet.

Ik zeg: laat maar zien! Ben heeeeel benieuwd naar de reacties van Nederland!

Tenslotte: The Passion is ook niet leuk om naar te kijken, maar ook goed om te weten. Wat ik hoop is dat veel voorstanders van abortus naar die documentaire gaan kijken. Nogmaals, niets moet natuurlijk, ik ga er zelf ook niet naar zitten kijken want ik weet wel wat abortus inhoudt en ik ben er tegen, maar het is volgens mij best prima als Nederland eens duidelijk ziet wat hier als normaal beschouwd wordt!
Bombus terrestris Reginae

Does

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #11 Gepost op: april 05, 2004, 09:53:23 am »

quote:

_Mart_ schreef op 04 april 2004 om 20:57:
tis in engeland trouwens

in nederland was de eo enkele jaren geleden nog in het nieuws met een reportage over een abortuskliniek die geweigerd werd. daarin werd veel minder getoond geloof ik.
Geweigerd om welke reden?

Aquila

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #12 Gepost op: april 05, 2004, 11:49:59 am »

quote:

_Mart_ schreef op 04 april 2004 om 12:26:

LONDEN - In Groot-Brittannië brengt een televisiezender eind deze maand voor het eerst beelden van een abortus. In een programma van Channel 4 zijn ook tot nu toe van het scherm geweerde beelden van geaborteerde foetussen te zien. Dat heeft de Britse zondagskrant The Observer aangekondigd.

'My Foetus' laat een vrouw zien die vier weken zwanger is en een abortus door middel van een vacuümpomp ondergaat. De resultaten van de ingreep worden vervolgens op een petrischaal geplaatst en aan de kijkers getoond. Het programma bevat ook beelden van foetussen die met tien en 21 weken zijn geaborteerd.

------------------

Ik las het bericht vanmorgen ook op nu.nl, maar er stond nog iets anders bij:
" Televisiezenders hadden, daarin gesteund door rechtbanken, dergelijke beelden geweerd als te aanstootgevend toen de antiabortusbeweging Pro-Life Alliance die wilde tonen in het kader van een verkiezingscampagne in 2001. Channel 4 zegt dat het programma, dat The Observer heeft bekeken, de beelden gebruikt in de context van een brede discussie over de strijd tussen voor- en tegenstanders van abortus."

Zoals bumblebee idd al zei, tot nog toe werden zulke beelden van de TV geweerd. Omdat Channel 4 het wil gebruiken in de context van een brede discussie over de strijd tussen voor- en tegenstanders van abortus, lijkt het me juist goed om zulke beelden te laten zien. Op basis van een halve waarheid (alleen de 'voordelen' van abortus, zonder de echte werkelijkheid te laten zien)  kun je toch niet discussieren?
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #13 Gepost op: april 05, 2004, 12:02:53 pm »
Ik had alleen gelezen dat het om een foetus van 4 weken ging, maar zie nu dat ze ook beelden laten zien van foetussen die met 21 weken geaborteerd zijn!!

Dat zijn echt BABY'S!!

Ik bedoel, als je geen christen bent kan ik me best voorstellen dat je er moeite mee hebt om dit:

http://www.the-scientist.com/images/yr2000/nov13/embryo.jpg

een mens te noemen. Als je niet gelooft dat alle leven van God komt, is dit inderdaad slechts een klompje cellen want het IS ook een klompje cellen. Het is ook MEER dan dat, maar dat zie je er niet aan af.

Maar een foetus van 21 weken... dit is twintig weken (nog jonger dus...)

http://www.gogessner.net/tracey/traceysspace/blog/blog%20images/20weeks02.jpg

Eerlijk, ik denk dat het goed is om het te laten zien... vrijwel niemand weet dit!
Trouwens, de meeste vrouwen kunnen het kindje al voelen bij 21 weken zeker als het niet de eerste is... en de meeste abortussen in Nederland worden NIET gedaan bij tienermoeders maar bij vrouwen van wie "het gezin compleet is"...

Ik snap het gewoon niet... je voelt je kind en toch...!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #14 Gepost op: april 05, 2004, 12:14:11 pm »
Dit is een geaborteerde foetus van 22 weken oud.
Pas op, het is geen leuk plaatje daarom heb ik er maar even een linkje van gemaakt.

Denk je niet dat het goed is dat Nederland weet dat dit LEGAAL gebeurt?

Does

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #15 Gepost op: april 05, 2004, 02:20:30 pm »
Zo, dat ziet er heel ranzig uit!!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #16 Gepost op: april 05, 2004, 02:22:26 pm »

quote:

Does schreef op 05 april 2004 om 14:20:
Zo, dat ziet er heel ranzig uit!!

Ja, en ook heel zielig en als een echte dode baby, vind je niet?
Niet leuk om te zien... maar zo gebeurt het dus wel!
Kan me best voorstellen dat je daar niet naar wilt gaan kijken, maar wel belangrijk voor de "bewustwording".

Echt  :(

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #17 Gepost op: april 05, 2004, 02:31:19 pm »
Ik las een dezer dagen dat in de VS ze nu willen terugdraaien dat abortus toegestaan is vlak voor de geboorte.
De baas in eigen buik beweging om het zo maar te noemen, had er echter geen oren naar deze zeer late abortussen op levensvatbare babys te verbieden.
Daar wordt ik nu echt niet goed van. Stelletje egoisten!!

Stel je voor in de ene ziekenhuiskamer zijn ze druk bezig een baby te redden die geboren is en in de andere kamer wordt een evenoude baby gaborteerd en dan: In de vuilnisbak gestopt? Misschien niet als ze al zo oud zijn.
Maar misschien al wel 25 jaar geleden heb ik een keer zo'n programma gezien bij de eo waar je de foetussen zo in de vuilniszak zag liggen..... Dat is dus de wil van de feministen, alleen lief voor zichzelf denk ik dan...... weg ermee...met die lastige babys die je niet gebruiken kunt
« Laatst bewerkt op: april 05, 2004, 02:32:17 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #18 Gepost op: april 05, 2004, 02:34:28 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 april 2004 om 14:31:
Dat is dus de wil van de feministen, alleen lief voor zichzelf denk ik dan...... weg ermee...met die lastige babys die je niet gebruiken kunt

Ja, en vergeet ook de druk van de maatschappij, ouders en "vaders" niet...  :/

De aanstaande moeders zijn niet de enige die schuld dragen aan het probleem, soms willen die niet eens maar worden ze min of meer gedwongen. Er zijn zieke verhalen bij hoor!!

Does

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #19 Gepost op: april 05, 2004, 02:47:55 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 05 april 2004 om 14:22:
[...]

Ja, en ook heel zielig en als een echte dode baby, vind je niet?
Niet leuk om te zien... maar zo gebeurt het dus wel!
Kan me best voorstellen dat je daar niet naar wilt gaan kijken, maar wel belangrijk voor de "bewustwording".
Ja nou... ik ben het helemaal met je eens behalve over die bewustwording. Zonder zulke beelden moet je toch al bewust zijn, lijkt mij. Probleem is dat veel mensen het nog niet als een levend wezen zien. }:|

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #20 Gepost op: april 05, 2004, 03:23:02 pm »

quote:

Does schreef op 05 april 2004 om 14:47:
Ja nou... ik ben het helemaal met je eens behalve over die bewustwording. Zonder zulke beelden moet je toch al bewust zijn, lijkt mij. Probleem is dat veel mensen het nog niet als een levend wezen zien. }:|

Daar zeg je een waar woord...

Lees dit verhaal maar eens van het forum waar Marloes een tijdje geleden naar linkte (zappybaby.be). "Kim" schrijft daar:

quote:

hallo iedereen
wel heb een maand geleden abortus laten doen en zou nu zwanger willen worden kan dit onmidelijke na een curtage want jullie schijven allemaal 2-3-5jaar na abortus ben ik zwanger geworden maar kan het ook onmidelijk erna
alvast bedankt. ik weet dat dit onwaarschijnlijk lijkt maar het was niet van mijn man maar van mijn minnaar dus kon ik het ook niet houden maar ik en mijn man willen wel kinderen
Het is inderdaad een wat harde manier van bewustworden maar mensen hebben geen idee waar het over gaat... denken dat het weinig anders is dan een blindedarmoperatie. Dit soort beelden kunnen wellicht helpen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #21 Gepost op: april 05, 2004, 04:22:36 pm »
Natuurlijk probeert men zo'n foetus niet als een levend wezen te zien, want als je dat zou toegeven, dan wordt abortus onmiddellijk moord. Ik denk dat de afstandelijke benadering daarom ook volgehouden wordt.
Een ander aspect is controle. Vrouwen willen onder controle hebben hoe en wanneer ze zwanger worden. Komt het niet uit, dan moet een zwangerschap onderbroken kunnen worden. "Baas in eigen buik".

Ik weet zelf niet wat beter is: Mijn moeder wilde mij ook niet, maar destijds was abortus nog verboden. Ze heeft mij van kleins af aan laten weten dat ik niet geboren had mogen worden en dat ze waarschijnlijk gelukkiger was geweest zonder mij. Dat heeft diepe wonden achtergelaten bij mij. Zo'n geaborteerde baby komt meteen in de hemel en hoeft zo'n jeugd als de mijne niet mee te maken.

Zelf zou ik nooit abortus overwegen, maar ja...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #22 Gepost op: april 05, 2004, 05:56:22 pm »
Tijdens mijn opleiding (o.a. echografie) werd het volgende verteld:

Voordat een abortus wordt uitgevoerd, moet eerst nog een controle echo worden gemaakt. Tijdens dit korte onderzoek mag de patiente ab-so-luut niet op het beeldscherm kunnen kijken, ze zou na het zien van dit beeld (namelijk een echt levend, bewegend kindje) misschien de abortus niet meer willen ondergaan.

Hoezo, mensen worden voorgelogen? :(  :'(
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Zijnkind

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #23 Gepost op: april 05, 2004, 06:05:47 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2004 om 16:22:
Natuurlijk probeert men zo'n foetus niet als een levend wezen te zien, want als je dat zou toegeven, dan wordt abortus onmiddellijk moord. Ik denk dat de afstandelijke benadering daarom ook volgehouden wordt.
En dus moet je ergens met de doorbreking ervan beginnen. Bewustmaking (waar hebben we het nu echt over) is een eerste stap daarbij.

quote:

Een ander aspect is controle. Vrouwen willen onder controle hebben hoe en wanneer ze zwanger worden. Komt het niet uit, dan moet een zwangerschap onderbroken kunnen worden. "Baas in eigen buik".
Inderdaad. Het is puur egoisme. Hetzelfde als: Ik ben baas in eigen huis. Maakt mijn buurman teveel lawaai waardoor ik me thuis niet meer prettig voel dan maak ik hem af. Sterk overdreven uiteraard maar het principe van eigen "prettig gevoel" is teveel leiddraad. En natuurlijk geen band hebben met die ander (in dit geval je eigen kind). Als vader voelde ik me al verbonden met de kinderen in de buik van mijn (ex-) vrouw. Hoeveel sterker zou dat dan niet voor een moeder moeten gelden? De dwang van anderen even buiten beschouwing gelaten.

quote:

Ik weet zelf niet wat beter is: Mijn moeder wilde mij ook niet, maar destijds was abortus nog verboden. Ze heeft mij van kleins af aan laten weten dat ik niet geboren had mogen worden en dat ze waarschijnlijk gelukkiger was geweest zonder mij. Dat heeft diepe wonden achtergelaten bij mij. Zo'n geaborteerde baby komt meteen in de hemel en hoeft zo'n jeugd als de mijne niet mee te maken. Zelf zou ik nooit abortus overwegen, maar ja...
Vreselijk als je dat van je moeder moet horen. Ik geloof nooit dat ze werkelijk gelukkiger was geweest. Hoeveel vrouwen raken niet in een depressie na een abortus? En dan nog...hoe was haar leven dan gelopen? Materialistischer? Is dat geluk? Maar dat maakt het voor jou niet minder zwaar.

Wees God dankbaar voor je leven zou ik zeggen. Dat krijgt bij jou nog een extra lading door dit verhaal. Je mag Zijn boodschap (ook over dit onderwerp) uitdragen.
Ik begrijp je reactie over de baby die gelijk al naar God mag gaan. Zonder de moeiten hier ervaart te hebben. Dat heb ikzelf ook wel eens aan een kindergraf door me heenlaten gaan. Maar dan moet je niet vergeten wat voor moois jij hier kunt doen voor anderen. In dienst van God. Hij heeft ook een taak voor jou weggelegd op aarde. Zo niet, dan was je allang bij Hem geweest, denk ik.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #24 Gepost op: april 06, 2004, 12:18:39 am »

quote:

Bumblebee schreef op 05 april 2004 om 14:34:
[...]

Ja, en vergeet ook de druk van de maatschappij, ouders en "vaders" niet...  :/

De aanstaande moeders zijn niet de enige die schuld dragen aan het probleem, soms willen die niet eens maar worden ze min of meer gedwongen. Er zijn zieke verhalen bij hoor!!
Ja, dat klopt, ik doelde nu ook meer op die vrouwen die bijvoorbeeld in zo'n 'baas in eigen buik demonstratie' meelopen en voor dit soort 'rechten'(abortus vlak voor de geboorte) vechten.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #25 Gepost op: april 06, 2004, 09:53:54 am »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 06 april 2004 om 00:18:
Ja, dat klopt, ik doelde nu ook meer op die vrouwen die bijvoorbeeld in zo'n 'baas in eigen buik demonstratie' meelopen en voor dit soort 'rechten'(abortus vlak voor de geboorte) vechten.....

Ik ben het 100% met je eens!!
Ik bedoelde je ook niet tegen te spreken, maar juist een extra punt aan te dragen: (jonge) vrouwen die geen abortus willen maar omgepraat worden door "goedbedoelende" omstanders! Er zijn natuurlijk mensen bij die dit voor eigen materieel gewin doen (met een baby erbij kunnen we niet meer op de wintersport) of eigen gemak (we waren nét uit de luiers!) maar er zijn denk ik ook mensen die het écht goed bedoelen en denken dat ze hun tienerdochter een dienst bewijzen als ze haar aanmoedigen/dwingen een abortus te ondergaan.

Met eerlijke voorlichting (inderdaad MaVee, zo gaat het... is het niet vreselijk?) en ook laten zien van het beeldmateriaal hoe verschrikkelijk ook, kun je bij die mensen misschien nog iets bereiken...

bart1984

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #26 Gepost op: april 12, 2004, 01:01:00 am »
Ik ben niet anti en pro abortes maar ik ben het wel met de stelling eens, baas in eigen buik.
Ik vind al die bevallingen op tv al smerig genoeg en nu laten ze ook nog eens abortusen zien. GATVERDAMME van mij mag het zo van de buis geschopt worden. Soms ga je eten, ben je aan het zappen zie opeens zo'n bevallig nou sorry maar ik vind het echt smerig.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #27 Gepost op: april 12, 2004, 10:43:03 am »
Je bent dus voor de stelling baas in eigen buik. Dus dan redeneer je vanuit de rechten van de moeder. En het ongeboren kind dan? Heeft dat geen rechten? Dat kan nog niet voor zijn eigen rechten opkomen. Dus ik vind dat dat beschermd zou moeten worden.
De meeste mensen hebben geen idee van hoe een foetus eruit ziet, voor de meeste mensen is het een vormeloos klompje cellen. De foto's hierboven laten wel zien dat dit niet zo is. Vind je niet dat er structureel informatie achtergehouden wordt over wat een abortus écht inhoudt? Denk hierbij ook aan de opmerking hierboven dat bij de laatste echo voor een abortus de moeder niet mag meekijken omdat men bang is dat ze zich bedenkt...(MaVee en Bumblebee)
Hiermee wil ik overigens niet beweren dat iedereen er dan ook maar naar moet kijken... Er zit een knop op je TV...
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 10:44:23 am door Roodkapje »

bart1984

• Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #28 Gepost op: april 12, 2004, 03:26:54 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 12 april 2004 om 10:43:
Je bent dus voor de stelling baas in eigen buik. Dus dan redeneer je vanuit de rechten van de moeder. En het ongeboren kind dan? Heeft dat geen rechten? Dat kan nog niet voor zijn eigen rechten opkomen. Dus ik vind dat dat beschermd zou moeten worden.
De meeste mensen hebben geen idee van hoe een foetus eruit ziet, voor de meeste mensen is het een vormeloos klompje cellen. De foto's hierboven laten wel zien dat dit niet zo is. Vind je niet dat er structureel informatie achtergehouden wordt over wat een abortus écht inhoudt? Denk hierbij ook aan de opmerking hierboven dat bij de laatste echo voor een abortus de moeder niet mag meekijken omdat men bang is dat ze zich bedenkt...(MaVee en Bumblebee)
Hiermee wil ik overigens niet beweren dat iedereen er dan ook maar naar moet kijken... Er zit een knop op je TV...

Slet je voor je besluit toch het kindje te houden. En als zo iemand dat er helemaal niet voor kan zorgen omdat ze nog veel te jong is wat dan???????

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #29 Gepost op: april 12, 2004, 04:20:54 pm »
adoptie?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #30 Gepost op: september 04, 2004, 07:44:56 pm »
quote:
Mart schreef op 04 april 2004 om 12:26:

Deze film is straks te zien in Knevel Op Zaterdag, 20.30 uur, NL 1.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #31 Gepost op: september 04, 2004, 10:29:18 pm »
Wie voor abortus is die is ook voor het weggooien van een kind na de geboorte.
Laatst zag ik een discussie over wilsonbekwaamheid van  jeugdige kinderen, waar veronderstelt wordt dat deze veel lijden. (Kind wat zonder armen of een kind met een waterhoofd valt hier schijnbaar ook onder) In hoe vere moet men aan de wens van de ouders meegaan om het kind te doden.
Zelf zie ik eigenlijk niet het verschil met het doden van de ouders omdat deze een ondragelijk verdriet bij zich moeten dragen de rest van hun leven. Zo ook met abortus, alleen dat wordt weer goedgepraat omdat een embryo/foetes dus niet levensvatbaar is zonder de moeder.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #32 Gepost op: september 05, 2004, 12:55:54 pm »
* elle is het eens met Bumblebee. TV is een uitstekend medium om de hypocrisie rond abortus provocatus door te prikken.

Abortus is imho moord. Dat er regelmatig zwangerschappen ontstaan uit / in situaties die niet optimaal zijn (dus waarin abortus de oplossing van een groot probleem is), doet daar niets aan af.
Naar mijn mening is het het gevolg van de zonde/slechtheid in deze wereld dat er zoiets bestaat als 'ongewenste zwangerschap'. 't Is  alleen onjuist omdat gevolg van de zonder vervolgens teniet te doen door een andere zonde (i.e. abortus provocatus, het beeindigen van een ongeboren leven) te begaan.
Dat maakt het leven voor een <18-jarige ongewenst zwangere christen (en vele anderen) er natuurlijk niet makkelijker op. Maar het is wel een kwestie van de verantwoordelijkheid nemen die je gegeven is. I.s.m. ouders of een pleeggezin kun je, zeker in NL, zo'n verantwoordelijkheid prima nemen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ronney

• always time for a little dance
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #33 Gepost op: september 06, 2004, 02:21:12 pm »
Afgelopen zaterdagavond kwam dit alles uitgebreid aan bod in het programma van Andries Knevel. Hebben jullie het allemaal gemist? Dat zou jammer zijn....
Er werd beeldmateriaal vertoond en over gediscussieerd met diverse gasten (Pro-choice en Pro-life..)

Twee kernpunten vielen me op die ik ook hier weer wil toevoegen aan de discussie:

1. Nadat in de discussie bepaald is wie er voor arbortus is en wie tegen blijkt vaak dat de beide standpunten samenvallen met de visie op het leven in de breedste zin van het woord. Je merkt het al aan de naam die de voorstanders van abortus zichzelf geven: "Pro-choice". Uitgangspunt is dus dat ze hun eigen leven in eigen hand willen houden. "Pro-lifers" erkennen veelal dat het leven gekregen is. Ze hebben een Koning! In deze strijd staan partijen tegenover elkaar die het NOOIT eens zullen worden.
Dat er in de politieke besluitvorming dus gezocht wordt naar compromissen is dus logisch.

2. Waar begint het (beschermingswaardige) leven? Pas vanaf de geboorte? Het lijkt er niet op dat dat de mening van 'de Nederlanders' is. Al vanaf de conceptie? Dat is de orthodoxe opvatting, die weinig gehoor vind in de politiek.
Blijkbaar dus ergens er tussenin? Maar omdat die grens zo vaag is wordt er gezocht naar een tijdstip waarop de vrucht er menselijk uitziet. Maar is dat niet een hele rare manier om een dergelijke grens te bepalen? Hoe primitief is het om het te baseren op een visuele observatie??!!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #34 Gepost op: september 06, 2004, 02:35:10 pm »
Helemaal mee eens, Ronney! Het is echt suf om "leven" te definieren aan de hand van al dan niet hebben van armpjes en beentjes.

Nog afgezien van het feit dat een embryo er vier weken na de bevruchting (de vrouw weet dan pas twee weken dat ze zwanger is dus HEEL pril) er zó uitziet... dus al vrij herkenbaar vind ik zelf.

http://www.cvillepregnancy.org/fetal_slides/fet_devpix03.jpg

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Abortus op tv
« Reactie #35 Gepost op: september 06, 2004, 05:33:05 pm »
De pro-choice basseerden naar mijn mening (in de docu) de grens op de levensvatbaarheid van een baby. Kunstmatig is 22 weken haalbaar.... vraag me niet hoe gehandicapt leven er dan uit ziet.
De docu hadden ze alleen zonder Knevel uit moeten zenden...want van een achteraf discussie was geen sprake. De keuze van panelleden was waarschijnlijk ook op beschikbaarheid.

Leuke flash over de ontwikkeling van een kind
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.