Auteur Topic: materialisme (darwinisme) en paradox  (gelezen 2095 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
materialisme (darwinisme) en paradox
« Gepost op: mei 17, 2003, 12:50:48 pm »
een materialistisch gedachte-experiment:
de mens is niet geschapen, maar door toeval, big-bang, strijd der sterkste etc. (Darwin) ontstaan,
dus vanaf energiepartikel, een miniscuul eencellig wezentje tot het komplexe wezen wat we nu zijn en dat in de loop van vele miljoenen, zo niet miljarden jaren,

nu even doordenken, als de mens zo een enorme evolutie kan doormaken van uiterst eenvoudig organisme tot het komplexe wezen nu, kan de mens ook (stel na nog enkele miljoenen jaren) uitgroeien tot een wezen, wat wij vanuit onze huidige optiek "goddelijk" zouden noemen, dat wezen zou in staat zijn om andere wezens te scheppen.
dus van dode materie, naar eenvoudig diertje naar mens, naar scheppende goddelijkheid,

nu de paradox van het darwinisme,
als de mens dat in de toekomst worden kan, dan kan het ook zo in het verleden zo geweest zijn, dwz andere wezens hebben deze goddelijke status bereikt en zijn tot scheppers van de mens geworden, want immers wat in de toekomst voor ons een mogelijkheid is, kan reeds in het verleden door andere wezens gerealiseerd zijn, waarmee de uitgangshypothese van ontstaan door toeval eigenlijk weer onderuit gehaald wordt(;-)
de paradox van de darwinistische evolutieidee
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2003, 01:19:23 pm »
LOL, leuke paradox. Maar dan zit je nog met de vraag naar de oorsprong van de oersubstantie.

In deze paradox is de godheid namelijk ontstaan.... wat heeft dan de eerste creatuur doen ontstaan?

Daarnaast zit je ook nog met een aanname dat de mens in een verre toekomst schepper zou worden. Dat is volgens mij een aanname die je niet ergens op kunt stoelen.

Maar hij is wel leuk bedacht :)
Pinkeltjefan

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2003, 01:54:50 pm »
Ik vind het een leuk idee.
Ik zie alleen de paradox niet. Want: het zou theoretisch kunnen dat er een god-achtig wezen ontstaan is. (alleen is deze god niet eeuwig, niet alleen, etc).
Er ontbreken dus allerelei eigenschappen van de God van het christendom.

Maar dat betekent niet dat het ook werkelijk gebeurd is, of gebeurd moet zijn. Er zijn dus een extra optie bijgekomen:
* alleen natuurlijke selectie
* een goddelijkwezen, (ontstaan door selectie), die verdere selectie gestuurd heeft.

Maar dat ontkracht niets in de evolutie-theorie.
as blunt as Ockham's razor

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2003, 02:26:46 pm »

quote:

op 17 May 2003 13:19:23 schreef Alfredt:
LOL, leuke paradox. Maar dan zit je nog met de vraag naar de oorsprong van de oersubstantie.

Ch; en de vraag, is de materie uit de geest ontstaan of de geest uit de materie, ik opteer voor het eerste

In deze paradox is de godheid namelijk ontstaan.... wat heeft dan de eerste creatuur doen ontstaan?

Ch; daarom ook was het een paradox(;-)

Daarnaast zit je ook nog met een aanname dat de mens in een verre toekomst schepper zou worden. Dat is volgens mij een aanname die je niet ergens op kunt stoelen.

Ch; dat zie je toch nu al, de mens begint zich bezig te houden met genen, etc. manipulatie etc. vooralsnog heeft hij er te weinig verstand van, maar het is denkbaar als de mens ooit ook eens de levenswetten zal begrijpen, dat hij daar iets zal kunnen bereiken,
in ieder geval herschept de mens nu de aarde al en dat dat niet goed is voor het milieu komt door de huidige onkunde, maar het gebeurd al wel,
maar in het kader van de gedachtegang dat de mens ooit een zeer eenvoudige amoebe oid geweest zou zijn, en nu een oneindig veel komplexere mens, is de gedachte toch niet zo vreemd, dat deze mens zich verder zou evolueren tot en nog meer scheppend wezen?
(ik moet benadrukken, dat ik zelf niet geloof dat iets zich door toeval zo kan ontwikkelen, maar ik vervolg gewoon de darwinistische gedachten en denk deze als konsekwentie door tot in een verre toekomst)

Maar hij is wel leuk bedacht :)

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2003, 02:36:28 pm »

quote:

op 17 May 2003 13:54:50 schreef gesp:
Ik vind het een leuk idee.
Ik zie alleen de paradox niet. Want: het zou theoretisch kunnen dat er een god-achtig wezen ontstaan is. (alleen is deze god niet eeuwig, niet alleen, etc).
Er ontbreken dus allerelei eigenschappen van de God van het christendom.

Ch; de paradox zit in het feit, dat uit een toevalsevolutie, die diametraal staat tegenover een scheppingsvisie een wezen zou kunnen ontstaan, dat vervolgens zo kan handelen, dat in het vervolg daarvan juist schepping ipv toeval het meer waarschijnlijke wordt,
theoretisch zou ook een toekomstig mensenwezen eeuwig kunnen worden, als deze de macht zou verkrijgen/verwerven om eeuwig te leven (ze zijn daar al hard naar op zoek),
theoretisch gezien (ik geloof dat zelf niet) zou onze God zo in het verleden hebben kunnen ontstaan

Maar dat betekent niet dat het ook werkelijk gebeurd is, of gebeurd moet zijn. Er zijn dus een extra optie bijgekomen:
* alleen natuurlijke selectie

Ch;
wie is de natuur?
wie selekteert?
bijgekomen tov wat?

* een goddelijkwezen, (ontstaan door selectie), die verdere selectie gestuurd heeft.

Maar dat ontkracht niets in de evolutie-theorie.

Ch; begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je?
Ch; kun je je * punten nog wat verder toelichten?

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 19, 2003, 05:08:51 pm »

quote:

de paradox zit in het feit, dat uit een toevalsevolutie, die diametraal staat tegenover een scheppingsvisie een wezen zou kunnen ontstaan, dat vervolgens zo kan handelen, dat in het vervolg daarvan juist schepping ipv toeval het meer waarschijnlijke wordt,
theoretisch zou ook een toekomstig mensenwezen eeuwig kunnen worden, als deze de macht zou verkrijgen/verwerven om eeuwig te leven (ze zijn daar al hard naar op zoek), theoretisch gezien (ik geloof dat zelf niet) zou onze God zo in het verleden hebben kunnen ontstaan

Ik had al geschreven dat een wezen dat zo ontstaat eigenschappen heeft die onze God niet heeft, en dat impliceert voor mij dat de zinsnede "zou onze God zo in het verleden hebben kunnen ontstaan" onjuist is. Ik zal dat nog iets toelichten.
De eigenschappen van een ge-evolueerde god:
  * ooit begonnen in bestaan (vs. "eeuwig", "geboren noch geschapen")
  * heeft ouders (vs. 1 God)  
  * is hoogstwaarschijnlijk niet alleen (vs. enige God).
  * binnen de schepping vs. boven de schepping (immanent vs transcedent).
enzovoorts.
De eerste 2 eigenschappen zijn noodzakelijk, want anders kan het geen product van evolutie zijn.
De 3e eigenschap is eigenlijk ook waarschijnlijk, want voor evolutie is een populatie nodig (meerdere individuen). Het is hoogst onwaarschijnlijk dat wezens, op het moment dat ze ontdekken hoe ze onsterfelijk moeten worden, slechts 1 individu die onsterfelijkheid gunnen.

Een extra punt is dat je de paradox 'materialistisch' noemde. De stap van 'materie' naar 'geest' is onmogelijk binnen het materialisme, omdat geest niet bestaat binnen het materialisme. De ge-evolueerde god kan dus volgens darwinisten nooit geestelijk zijn, dit is 1 van de punten die onder 'enzovoorts' vallen. Maar laten we dat voorlopig even vergeten.

Toelichting van de * punten:
* natuurlijke selectie, is volgens Darwin de manier waarop het proces van evolutie verloopt.
* een goddelijk wezen, (ontstaan door selectie), die verdere selectie gestuurd heeft. Is het punt waarover het nu gaat.
Het enige wat de nieuwe theorie doet is het veronderstellen van een 2e (extra) manier waarop evolutie kan verlopen. Dus bovenop de 1e manier. Dat verandert niets aan de waarschijnlijkheid van het 1e proces (vooral omdat het 1e nodig is om het 2e te doen onstaan). Het is dus geen paradox, want het systeem wordt door die 2e manier niet innerlijk tegenstrijdig. (Sterker Darwin beschreef in 'origin of species' al hoe duivenfokkers evolutie sturen; eigenlijk hebben duiven jouw ge-evolueerde god al: nl. de mens). Evolutie staat dan ook niet diametraal tegenover schepping (alle creationisten ten spijt), een bepaalde mate van evolutionisme is wat mij betreft bewezen.

Je verwacht toch geen inhoudelijke toelichting op het punt 'natuurlijk selectie'?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2003, 08:18:37 pm »

quote:

op 19 May 2003 17:08:51 schreef gesp:
[...]

Ch; vond deze ook nog :)

Ik had al geschreven dat een wezen dat zo ontstaat eigenschappen heeft die onze God niet heeft, en dat impliceert voor mij dat de zinsnede "zou onze God zo in het verleden hebben kunnen ontstaan" onjuist is. Ik zal dat nog iets toelichten.

Ch; vergeet je een ding misschien, van onze God weten we ook niet hoe Deze er gekomen is, en dat is al een verkeerde veronderstelling omdat we dan de geschapen tijd niet meetellen, maar ik bedoel daarmee, dat we over het Zijn van onze God ueberhaupt niets kunnen zeggen en de rest was natuurlijk ook een beetje een woordspelletje, maar ik zal er toch op in gaan;)

De eigenschappen van een ge-evolueerde god:
  * ooit begonnen in bestaan (vs. "eeuwig", "geboren noch geschapen")
  * heeft ouders (vs. 1 God)  
  * is hoogstwaarschijnlijk niet alleen (vs. enige God).
  * binnen de schepping vs. boven de schepping (immanent vs transcedent).
enzovoorts.
De eerste 2 eigenschappen zijn noodzakelijk, want anders kan het geen product van evolutie zijn.

Ch; nogmaals je spreekt alsof je van onze God wel weet hoe het zit, want daarmee vergelijk je het, maar dat weten we toch niet? of wel?

De 3e eigenschap is eigenlijk ook waarschijnlijk, want voor evolutie is een populatie nodig (meerdere individuen). Het is hoogst onwaarschijnlijk dat wezens, op het moment dat ze ontdekken hoe ze onsterfelijk moeten worden, slechts 1 individu die onsterfelijkheid gunnen.

Ch; daarentegen hebben we wedstrijden op aarde, warbij diegene wint, die het eerst aankomt, zelfs spermacellen delen deze eer(;

Een extra punt is dat je de paradox 'materialistisch' noemde. De stap van 'materie' naar 'geest' is onmogelijk binnen het materialisme, omdat geest niet bestaat binnen het materialisme.

Ch; nee niet echt, maar het maakt in wezen niet uit, dat ze aan materie eigenschappen toekennen, die dan toch weer geestelijk zijn, dus de wentelende atomen, trillende moleculen, genen, DNA etc.etc. daarvan nemen ze aan dat deze op zich toch intelligent gedrag kunen vertonen en zelf zijn deze materialisten daarvan het bewijs, want ze denken dit uit

De ge-evolueerde god kan dus volgens darwinisten nooit geestelijk zijn, dit is 1 van de punten die onder 'enzovoorts' vallen. Maar laten we dat voorlopig even vergeten.

Ch; dus niet het woord geest, mar wel het proces dat bij geestelijke werking hoort, alleen zien ze de oorzaak daarvan in de materie zelf ipv erbuiten

Toelichting van de * punten:
* natuurlijke selectie, is volgens Darwin de manier waarop het proces van evolutie verloopt.
* een goddelijk wezen, (ontstaan door selectie), die verdere selectie gestuurd heeft. Is het punt waarover het nu gaat.
Het enige wat de nieuwe theorie doet is het veronderstellen van een 2e (extra) manier waarop evolutie kan verlopen. Dus bovenop de 1e manier. Dat verandert niets aan de waarschijnlijkheid van het 1e proces (vooral omdat het 1e nodig is om het 2e te doen onstaan). Het is dus geen paradox, want het systeem wordt door die 2e manier niet innerlijk tegenstrijdig. (Sterker Darwin beschreef in 'origin of species' al hoe duivenfokkers evolutie sturen; eigenlijk hebben duiven jouw ge-evolueerde god al: nl. de mens). Evolutie staat dan ook niet diametraal tegenover schepping (alle creationisten ten spijt), een bepaalde mate van evolutionisme is wat mij betreft bewezen.

Ch; voor mij ook (evolutie dmv schepping), maar de tendens van mijn verhaal was vooral, dat beginnende bij toeval , zonder gerichte schepping er juist het tegendeel uit ontstaat als je de mogelijke toekomst in het verleden zou projekteren en dat zou dan een paradox zijn, want toeval en schepping kunnen niet tegelijkertijd, wel na elkaar in dit verhaal,
eigenlijk bedoel ik te zeggen dat als de materialist konsekwent is en zijn ideeen geheel doordenkt, dat hij dan tot een ontkrachting moet komen van zijn eigen uitgangspunten

Je verwacht toch geen inhoudelijke toelichting op het punt 'natuurlijk selectie'?
Ch; wat zou je er over te vertellen hebben dan?
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2003, 10:09:22 pm door cheese »

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2003, 11:49:25 pm »
De vraag die ik altijd heb bij de evolutie theorie is:

Als wij volgens het recht van de sterkste door ontwikkelen, en alleen het sterkste overblijft,

waarom zijn er dan nog steeds van die domme dieren?

Bovendien, je kunt wel zeggen dat een vis er een miljoen jaar over kan doen voordat ie over gaat in een chimpansee,
maar hoe is't mogelijk dat zo'n beest jarenlang op het land kan leven en longen kan ontwikkelen? Een vis gaat binnen het uur dood op 't droge.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 08, 2003, 12:42:52 am »

quote:

op 07 Jun 2003 23:49:25 schreef Johan V.:
De vraag die ik altijd heb bij de evolutie theorie is:

Als wij volgens het recht van de sterkste door ontwikkelen, en alleen het sterkste overblijft,

waarom zijn er dan nog steeds van die domme dieren?

Ch; als voedsel voor de slimmere dieren of mensen?
maar de mens is trouwens hard bezig veel diersoorten uit te laten sterven als slecht rentmeester

Bovendien, je kunt wel zeggen dat een vis er een miljoen jaar over kan doen voordat ie over gaat in een chimpansee,
maar hoe is't mogelijk dat zo'n beest jarenlang op het land kan leven en longen kan ontwikkelen? Een vis gaat binnen het uur dood op 't droge.
Ch; tussen vis en zoogdier zit ook nog een amphibiestadium en wist je dat het embryo van de mens geheel in vloeistof in de baarmoeder drijft?

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 08, 2003, 01:16:24 am »
Ja, klopt. Dat wist ik idd. En natuurlijk is het amphibisdhstadium mij niet onbekend.
Toch, hoewel ik in mijn vorige post even een paar stappen oversloeg, blijft staan
dat er gewoon een aantal onmogelijke sprongen zitten in de evolutietheorie.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 08, 2003, 10:44:08 am »

quote:

op 07 Jun 2003 20:18:37 schreef cheese:
[...]
vergeet je een ding misschien, van onze God weten we ook niet hoe Deze er gekomen is, en dat is al een verkeerde veronderstelling omdat we dan de geschapen tijd niet meetellen, maar ik bedoel daarmee, dat we over het Zijn van onze God ueberhaupt niets kunnen zeggen en de rest was natuurlijk ook een beetje een woordspelletje, maar ik zal er toch op in gaan ;)
...
nogmaals je spreekt alsof je van onze God wel weet hoe het zit, want daarmee vergelijk je het, maar dat weten we toch niet? of wel?  

Toen ik dit schreef had ik nog niet zoveel van je topics gelezen. Ik refereerde aan zinsneden uit de Apostolische Geloofsbelijdenis en Nicea, omdat ik ervan uitging dat iemand die over "onze God" spreekt, deze opvattingen deelt. Maar wellicht was dat naief. Je kunt je inderdaad afvragen hoe de kerk aan deze kennis komt.

Maar toch nog even uit de geloofsbelijdenis Athanasius:

quote:

"Ongeschapen is de Vader"
"eeuwig is de Vader"
"De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht"

Maar jij kunt opperen dat Deze dan weer niet de God is, die de aarde geschapen heeft.

Is het goed als ik verder niet reageer? Het lijkt me allemaal niet zo relevant.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2003, 11:00:19 am door gesp »

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2003, 12:28:44 pm »
Is het goed als ik verder niet reageer? Het lijkt me allemaal niet zo relevant.[/quote]

prima, ieder is in mijn opinie een vrij mens

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 02, 2004, 03:56:01 pm »
Wij worden later helemaal geen goddelijke wezens, dus een paradox is er ook niet. Materialisme houdt ook in, zoals al gezegd, dat de mens nooit trancendent kan worden, dus goddelijk vergelijkbaar met de veronderstelde Schepper van ons heelal zit er niet in.
Je gaat de fout in met je definities van 'goddelijk' en 'scheppen'. Als je onder 'scheppen' verstaat 'iets uit niets maken', dat zullen wij nooit kunnen, hoe ver we ook nog evolueren.

Verder zit er nog een kant aan je paradox waarmee je geen rekening hebt gehouden. Die wezens voor ons, die goddelijk geworden zijn en ons geschapen hebben moeten ook weer geschapen zijn door een god die weer eerder ge-evolueerd is enz enz. Dat wordt dus een oneindige rij heelallen met evoluerende goden erin. Of moet er toch een keer een heelal aan het begin van die reeks hebben gestaan? Vervolgens kunnen we met het van Occam geleende scheermes al die voorgaande heelallen wegscheren en ons eigen heelal uit het niets laten ontstaan.

En de laatste visie van astronomen en natuurkundigen op het einde van het heelal is dat het oneindig zal blijven uitdijen.
Aangezien ijzer het stabielste element uit het periodiek systeem is, zal als je lang genoeg wacht elk atoom met een atoommassa kleiner dan ijzer fuseren totdat er ijzer ontstaan is en elk atoom met een atoommassa groter dan ijzer zal splitsen totdat er alleen nog maar ijzer over is.
Het einde van ons heelal is dan een grote, koude en lege ruimte met hier en daar wat klompen ijzer.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 02, 2004, 04:01:45 pm »

quote:

op 02 Feb 2004 15:56:01 schreef DetectedDestiny:
Het einde van ons heelal is dan een grote, koude en lege ruimte met hier en daar wat klompen ijzer.

Dat klinkt geweldig, ik heb er nu al zin in.    :|

Ik heb ook wel eens gehoord dat wanneer de snelheid van de zich van elkaar verwijderende massa's voldoende is afgenomen, dat ze dan door wederzijdse aantrekkingskracht weer naar elkaar toevallen en dat het heelal dan weer collabeert.
Bombus terrestris Reginae

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 02, 2004, 04:08:46 pm »
allemaal leuk en aardig maar zo'n wezen bestaat al namelijk de Q uit star trek :P
geheelonthouder

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 02, 2004, 06:31:46 pm »

quote:

op 02 Feb 2004 16:01:45 schreef Bumblebee:
Ik heb ook wel eens gehoord dat wanneer de snelheid van de zich van elkaar verwijderende massa's voldoende is afgenomen, dat ze dan door wederzijdse aantrekkingskracht weer naar elkaar toevallen en dat het heelal dan weer collabeert.
En ik zag pas geleden op TV (jaja, niet geheel betrouwbaar) dat er een onzichtbare kracht in het heelal is die alles uit elkaar duwt, aangezien de buitenste sterren van het heelal lijken te versnellen ipv af te remmen.

Er is al een theorie over zwarte materie die alles naar elkaar toe trekt (en het heelal zou dan qua massa voor 95% zwarte materie zijn), nu is er ook nog een onbekende kracht die alles weer uit elkaar drijft.

Maar of het allemaal waar is...?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 02, 2004, 07:59:39 pm »

quote:

En de laatste visie van astronomen en natuurkundigen op het einde van het heelal ...

Uit de Evolution Daily van vandaag,toevallig?
Gaaf stuk was dat! :)

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 02, 2004, 09:17:09 pm »

quote:

op 02 Feb 2004 19:59:39 schreef vaneccles:
[...]

Uit de Evolution Daily van vandaag,toevallig?
Gaaf stuk was dat! :)

laat ons heden feestvieren, want morgen komt de entropie (warmtedood)
ziehier het warme toekomstperspektief wat de ET ons als mensheid weet te bieden en al die sukkels die ooit in God en hemel hebben geloofd kunnen het dan ook niet meer betreuren, dat ze ongelijk hadden..
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2004, 09:36:23 pm door cheese »

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 02, 2004, 09:27:35 pm »

quote:

Wij worden later helemaal geen goddelijke wezens, dus een paradox is er ook niet. Materialisme houdt ook in, zoals al gezegd, dat de mens nooit trancendent kan worden, dus goddelijk vergelijkbaar met de veronderstelde Schepper van ons heelal zit er niet in.

Ch; heb je niet de hoop op nog wat verborgen natuurwetjes? en dat deze binnen nu en pakweg een miljoen jaar nog ontdekt zullen worden? of zitten we nu al op de top van ons weten? volgens mij ben je ook niet erg konsekwent, want als de mens al kan ontstaan uit bijna niets, moet hij zeker ook nog heel wat kunnen worden in de toekomst (als potentie),
maar ik vermoed, dat je dat eigenlijk niet wil toegeven, immers dan zou het inderdaad in het verleden ook al zo gebeurd kunnen zijn en dat wil je vermoedelijk niet in overweging nemen, ;)
bovendien het ik het helemaal niet over trancendent gehad, dat haal je er nu zelf bij

Je gaat de fout in met je definities van 'goddelijk' en 'scheppen'. Als je onder 'scheppen' verstaat 'iets uit niets maken', dat zullen wij nooit kunnen, hoe ver we ook nog evolueren.

Ch; toch kunnen we empirisch vaststellen dat het toch gebeurd is, althans WIJ zijn er.. ;)
en bovendien schreef ik:dus van dode materie, naar eenvoudig diertje naar mens, naar scheppende goddelijkheid, dus uitgangspunt daarbij was al het bestaan van materie (dus de natuurwetten en de tijd hoeven dan niet meer geschapen te worden), dus ik ga niet in de fout, maar jij leest mijn aanvangsartikel kennelijk niet goed

Verder zit er nog een kant aan je paradox waarmee je geen rekening hebt gehouden.

Ch: (;-))) juist wel, het rammelt aan alle kanten, vandaar ook de term paradox!

Die wezens voor ons, die goddelijk geworden zijn en ons geschapen hebben moeten ook weer geschapen zijn door een god die weer eerder ge-evolueerd is enz enz. Dat wordt dus een oneindige rij heelallen met evoluerende goden erin.

Ch; oerknal, oerimplosie, oerknal, oerimplosie, kan oneindig doorgaan, de indiers noemden dat of de harteklop of de dag en nacht van Brahma (maar kan ook een ademhaling zijn(;-)

Of moet er toch een keer een heelal aan het begin van die reeks hebben gestaan? Vervolgens kunnen we met het van Occam geleende scheermes al die voorgaande heelallen wegscheren en ons eigen heelal uit het niets laten ontstaan.

Ch; kom, beetje kreatief, in zich gekromde ruimtes veronderstellen ook in zich gekromde tijd, ga je ver genoeg in de toekomst, kom je weer in het verleden uit!
je kunt je toch ook wel een wezen voorstellen, dat buiten de tijd staat en zelfs in staat is om de tijd zelf te scheppen?

En de laatste visie van astronomen en natuurkundigen op het einde van het heelal is dat het oneindig zal blijven uitdijen.

Ch; ach!!!! toch...en hoe dit te rijmen met in zich zelf gekromde ruimte, of is dat idee ook al weer ouderwets? kan ik mijn vorige puntje over Brahma ook weer schrappen als ze tenminste gelijk hebben (wat ik trouwens niet verwacht(;-)

Aangezien ijzer het stabielste element uit het periodiek systeem is, zal als je lang genoeg wacht elk atoom met een atoommassa kleiner dan ijzer fuseren totdat er ijzer ontstaan is en elk atoom met een atoommassa groter dan ijzer zal splitsen totdat er alleen nog maar ijzer over is.
wat een grandiooos toekomstperspektief!!! met Bumpeltje kijk ik er al naar uit O-) :z het eind van alle genenpoelen
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2004, 01:31:17 am door cheese »

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 02, 2004, 10:01:43 pm »
Pas op Cheese!
Straks slaat DD keihard terug met  de stelling dat je geloof niets anders is dan
een reactie van oerangsten,terug te voeren tot de 'primitieve mens'!

Wee degene die de Rede negeert!
 :) :) :)
ooohwww..nu moet ik echt ermee ophouden,straks krijg ik Reller nog op mijn
dak.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 03, 2004, 12:14:33 am »

quote:

op 02 Feb 2004 22:01:43 schreef vaneccles:
Pas op Cheese!
Straks slaat DD keihard terug met  de stelling dat je geloof niets anders is dan

:) :) :)
ooohwww..nu moet ik echt ermee ophouden,straks krijg ik Reller nog op mijn
dak.
waar was jij voor jouw conceptie Van?

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 04, 2004, 10:52:18 am »

quote:

Dat klinkt geweldig, ik heb er nu al zin in. :|

ziehier het warme toekomstperspektief wat de ET ons als mensheid weet te bieden en al die sukkels die ooit in God en hemel hebben geloofd kunnen het dan ook niet meer betreuren, dat ze ongelijk hadden..

wat een grandiooos toekomstperspektief!!! met Bumpeltje kijk ik er al naar uit

quote:

Pas op Cheese!
Straks slaat DD keihard terug met de stelling dat je geloof niets anders is dan

Dat zit er wel in hé. Maar laat ik het anders zeggen, geloven jullie iets omdat jullie denken dat het waar is, of omdat het prettiger is dan andere opties. Mij lijkt zo'n einde ook vrij uitzichtloos (niet dat ik er zelf last van ga hebben, daarvoor duurt het nog veel te lang), maar ik ga geen dingen geloven waarvoor ik geen enkel bewijs heb omdat het een meer aantrekkelijk toekomstperspectief schetst.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 04, 2004, 10:57:33 am »

quote:

op 04 Feb 2004 10:52:18 schreef DetectedDestiny:
[...]

[...]

Dat zit er wel in hé. Maar laat ik het anders zeggen, geloven jullie iets omdat jullie denken dat het waar is, of omdat het prettiger is dan andere opties. Mij lijkt zo'n einde ook vrij uitzichtloos (niet dat ik er zelf last van ga hebben, daarvoor duurt het nog veel te lang), maar ik ga geen dingen geloven waarvoor ik geen enkel bewijs heb omdat het een meer aantrekkelijk toekomstperspectief schetst.

ik heb een innerlijk weten (geen geloof) dat het anders is, maar dat kan ik jou niet bewijzen (ook anderen niet), maar wel de weg wijzen hoe je daarop kunt komen als je jezelf wilt scholen, maar dat is wel een lange weg en ook niet makkelijk

en mijn innerlijk weten is gebaseerd op ervaringen met BDE en reincarnatie

linkje als info:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1027

http://www.psy.cc/BDE.htm

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=331

en daarnaast herkende ik dus veel in de antroposofie

waarvan hier een inleiding:
antroposofie-link

verder nog:

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=343
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1868
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 11:04:59 am door cheese »

Iriz

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 22, 2004, 09:52:58 pm »
Heyhey,
Er staat een interessante verklaring voor 'donkere materie' in het boek 'het gouden kompas' van Philip Pulman.
Die zouden jullie eens moeten lezen, heel slim bedacht.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 23, 2004, 10:28:32 am »
[naar levensbeschouwing]

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 02, 2004, 09:52:06 pm »
Wat is er moeilijker, iemand te "schapen", of "het" zo in te richten dat er een evolutie is?
Of je nu aan een "mekaniker-God" geloofd, die Adam en eva (en al de rest) in elkaar "keknutselt" heeft, of aan "iemand" die alles zo in gang gezet heeft, dat het tot nu toe funktioneerd, dat is toch alleen maar een filosofische kwestie.

Voor mij is het allemaal zo klaar als kletskoek. "Het" is altijd al daar geweest. Ik ben er een klein stukje van. En na mijn dood ben ik nog net zo daar zoals ik het voor mijn geboorte was. (Dus ik als individu helemaal niet meer)

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 03, 2004, 12:41:15 am »
quote:
vrolijke schreef op 02 april 2004 @ 21:52:
Wat is er moeilijker, iemand te "schapen", of "het" zo in te richten dat er een evolutie is?
Of je nu aan een "mekaniker-God" geloofd, die Adam en eva (en al de rest) in elkaar "keknutselt" heeft, of aan "iemand" die alles zo in gang gezet heeft, dat het tot nu toe funktioneerd, dat is toch alleen maar een filosofische kwestie.

Voor mij is het allemaal zo klaar als kletskoek. "Het" is altijd al daar geweest. Ik ben er een klein stukje van. En na mijn dood ben ik nog net zo daar zoals ik het voor mijn geboorte was. (Dus ik als individu helemaal niet meer)

ik als individu niet meer, zeg je, maar hoe dan wel? ik als..........?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 03, 2004, 07:29:20 pm »
Er verdwijnt niets. Ofwel is het in stoffelijke vorm of in vorm van ernergie, maar er komt niets bij en er gaat niets vanaf. Jijzelf bestaat ook uit een hoop "onderdelen", namens cellen. Als die zich oplossen in een andere vorm, schiet er van jou als individu niets meer over.
Jou lichaam lost zich weer op in "Humus" (ik vind geen vertaling in mijn woordenboek. Ik hoop dat dit ook nederlands is) en/of warmte. Jou ideen leven voort in alle die met jou te doen hadden, maar jij als jij bent er niet meer.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 03, 2004, 11:27:00 pm »
quote:
vrolijke schreef op 03 april 2004 om 19:29:
Er verdwijnt niets. Ofwel is het in stoffelijke vorm of in vorm van ernergie, maar er komt niets bij en er gaat niets vanaf. Jijzelf bestaat ook uit een hoop "onderdelen", namens cellen. Als die zich oplossen in een andere vorm, schiet er van jou als individu niets meer over.
Jou lichaam lost zich weer op in "Humus" (ik vind geen vertaling in mijn woordenboek. Ik hoop dat dit ook nederlands is) en/of warmte. Jou ideen leven voort in alle die met jou te doen hadden, maar jij als jij bent er niet meer.

over 7 jaar is mijn stoffelijke vorm ook kompleet veranderd en als ik dan nog leef ben ik nog steeds een individu, zoals ik 14 jaar geleden ook al was, terwijl mijn stoffelijkheid in die tijd kompleet uitgewisseld is, (stofwisseling)
dus mijn individualiteit is niet afhankelijk van DEZE stoffelijkheid

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 05, 2004, 12:01:24 pm »
Dus jij bent nog altijd dezelfde zoals je geboren werd???

Jij als individu verandert steeds je hele leven lang. En als je cellen het dan voorgoed opgeven, verander je een "beetje" draster.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 05, 2004, 12:05:35 pm »
quote:
DetectedDestiny schreef op 04 februari 2004 om 10:52:

100% gelijk!!  

Je moet alleen geloven omdat het waar is en niet omdat het GOED is. Ik bedoel, dat is het OOK, maar dat zijn heel veel andere dingen ook als het niet de waarheid is.
Bombus terrestris Reginae

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 05, 2004, 12:26:49 pm »
quote:
vrolijke schreef op 05 april 2004 om 12:01:
Dus jij bent nog altijd dezelfde zoals je geboren werd???

Jij als individu verandert steeds je hele leven lang. En als je cellen het dan voorgoed opgeven, verander je een "beetje" draster.

mijn individualiteit verandert niet, wel mijn persoonlijkheid,
en als mijn cellen veranderen, verandert wel mijn uitdrukkingsmogelijkheid, maar de je die drastisch veranderd blijft, want dat is de eigenaar van die cellen