Auteur Topic: na dit leven  (gelezen 1904 keer)

Mart

• Bekijk profiel
na dit leven
« Gepost op: april 09, 2004, 03:33:15 pm »
waar gaan we naartoe na dit leven? (discussie graag binnen geref. levensbeschouwing houden)

gelijk naar de hemel? en na de wederkomst met zn allen naar de nieuwe aarde? hoe zit het dan met de nieuwe aarde? is er op de nieuwe aarde geen hemel meer? of is de nieuwe aarde ín de hemel?

joh 14: "In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; "

wat bedoeld Jezus hier precies?

en de ongelovigen? komen die als ze sterven ook eerst in de hemel? of gaan ze gelijk naar de hel? misschien een tussenstation?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2004, 04:07:27 pm »
Dan zal ik maar niet reageren....... Ik volg het wel... :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2004, 04:16:56 pm »
Volgens mij is de traditionele blik hierop als volgt:

Na je dood word je ofwel naar "Hades" gebracht, het dodenrijk, net als in de gelijkenis met Lazarus en de rijke man. Of je komt in Abrahams schoot. Je hebt echter nog geen lichaam, zoals nu.

Na de 'opstanding' krijg je een lichaam en ben je eerst in de hemel, daarna ga je naar de nieuwe aarde. (het 'tussenstation' van het 1000 jarig vrederijk niet te vergeten)

De mensen die niet bij Jezus horen blijven in Hades, tot het Grote Oordeel, waarna ze in het Gehenna zullen worden gegooid, de poel des vuurs.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pugna

• Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #3 Gepost op: april 09, 2004, 10:20:07 pm »

quote:

Zwever schreef op 09 april 2004 om 16:16:

De gereformeerde visie is als volgt:

Vr.57. Wat troost geeft u de opstanding des vleses?

Antw. Dat niet alleen mijn ziel na dit leven van stonden aan tot Christus, haar Hoofd, zal opgenomen worden, maar dat ook dit mijn vlees, door de kracht van Christus opgewekt zijnde, wederom met mijn ziel verenigd en aan het heerlijk lichaam van Christus gelijkvormig zal worden.

van stonden aan = meteen

Lukas 23:43
  En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

quote:

Na je dood word je ofwel naar "Hades" gebracht, het dodenrijk, net als in de gelijkenis met Lazarus en de rijke man. Of je komt in Abrahams schoot. Je hebt echter nog geen lichaam, zoals nu.

Na de 'opstanding' krijg je een lichaam en ben je eerst in de hemel, daarna ga je naar de nieuwe aarde. (het 'tussenstation' van het 1000 jarig vrederijk niet te vergeten)

De mensen die niet bij Jezus horen blijven in Hades, tot het Grote Oordeel, waarna ze in het Gehenna zullen worden gegooid, de poel des vuurs.
Na de dood gaat jou ziel meteen naar de hemel, als je gelooft tenminste, en na de wederkomst van Christus wordt onze ziel verenigd met het nieuwe lichaam op de nieuwe aarde.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2004, 10:20:32 pm door Pugna »
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2004, 08:58:19 pm »

quote:

Mart schreef op 09 april 2004 om 15:33:
waar gaan we naartoe na dit leven? (discussie graag binnen geref. levensbeschouwing houden)

gelijk naar de hemel? en na de wederkomst met zn allen naar de nieuwe aarde? hoe zit het dan met de nieuwe aarde? is er op de nieuwe aarde geen hemel meer? of is de nieuwe aarde ín de hemel?

joh 14: "In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; "

en de ongelovigen? komen die als ze sterven ook eerst in de hemel? of gaan ze gelijk naar de hel? misschien een tussenstation?

Waar heen gaan we ?????

gisteren film gezien DE Passion off christ
Aan het kruis zegt JEZUS     Heden  zult gij  met mij in het Paradijs zijn, toch.
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2004, 04:42:09 pm »
Alleen door JEZUS

arjoderoon

• Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #6 Gepost op: april 14, 2004, 08:36:25 pm »

quote:

Zwever schreef op 09 april 2004 om 16:16:

lucas 16:
 22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam.

die vlammen, dat is de hel toch?
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #7 Gepost op: april 14, 2004, 10:00:24 pm »

quote:

arjoderoon schreef op 14 april 2004 om 20:36:
lucas 16:
 22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam.

die vlammen, dat is de hel toch?
Moeilijk te zeggen hoeveel informatie je precies uit deze gelijkenis van Jezus kunt halen. Het ging vooral over de boodschap en niet zozeer over de details van hemel en hel. Zo is het niet aannemelijk dat je rechtstreeks contact vanuit de hel met de hemel hebt of omgekeerd. De hel is zonder God. Zoals Jezus 3 uur lang verlaten werd door God (de Vader).  

Openbaringen meld zielen in de hemel (onder het altaar) voor de wederkomst. Ik ben het eens met de stelling dat gelovigen gelijk naar de hemel gaan. Het lot van ongelovigen is minder duidelijk. Maar waarom zou je dat willen weten? Het zal niet aangenaam zijn en of daar nog uitstel bij zit is niet interessant. Je moet gewoon voor Jezus gaan net zoals die moordenaar.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2004, 10:21:27 pm »

quote:

Mart schreef op 09 april 2004 om 15:33:

joh 14: "In het huis mijns Vaders zijn vele woningen � anders zou Ik het u gezegd hebben � want Ik ga heen om u plaats te bereiden; "

Ik reageer toch maar even: :)
Als je nu eens gewoon leest wat er staat:

"In het HUIS VAN MIJN VADER zijn vele woningen, anders zou Ik het u gezegd hebben, want Ik ga heen om u plaats te bereiden.

Pas als Jezus terugkomt om ons: 'tot Zich te nemen opdat ook gij zijn moogt waar Ik ben.."
dan worden we met alle gelovigen naar het Vaderhuis gebracht....met de vele woningen....

Voordat Hij is teruggekomen is de logische conclusie dus dat we nog niet in het Vaderhuis zijn nadat wij zijn gestorven maar in het Paradijs zoals Jezus zei tegen de moordenaar aan het kruis - heden...

Het Paradijs is dus iets anders dan het Vaderhuis met de vele woningen..... dit 'Vaderhuis is namelijk de plek waar God de Vader woont samen met de Here Jezus... Jezus was altijd in de schoot van de Vader.....
Dit noemt men ook wel de ongeschapen hemel.......heeft altijd bestaan net als God Zelf.....

Is dit ook bekend in de "Gereformeerde leer"?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pugna

• Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #9 Gepost op: april 14, 2004, 10:31:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 april 2004 om 22:21:
[...]

Ik reageer toch maar even: :)
Als je nu eens gewoon leest wat er staat:

"In het HUIS VAN MIJN VADER zijn vele woningen, anders zou Ik het u gezegd hebben, want Ik ga heen om u plaats te bereiden.

Pas als Jezus terugkomt om ons: 'tot Zich te nemen opdat ook gij zijn moogt waar Ik ben.."
dan worden we met alle gelovigen naar het Vaderhuis gebracht....met de vele woningen....

Voordat Hij is teruggekomen is de logische conclusie dus dat we nog niet in het Vaderhuis zijn nadat wij zijn gestorven maar in het Paradijs zoals Jezus zei tegen de moordenaar aan het kruis - heden...

Het Paradijs is dus iets anders dan het Vaderhuis met de vele woningen..... dit 'Vaderhuis is namelijk de plek waar God de Vader woont samen met de Here Jezus... Jezus was altijd in de schoot van de Vader.....
Dit noemt men ook wel de ongeschapen hemel.......heeft altijd bestaan net als God Zelf.....

Is dit ook bekend in de "Gereformeerde leer"?
Johannes 14:2-3
2  In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.
3  En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kome Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben.

Kanttekeningen (op de Statenvertaling)

kome Ik weder

Dat is, zal komen, namelijk ten laatsten dage; Hebr. 9:28.

zijn moogt,

Namelijk niet alleen naar de ziel, terstond na den dood, maar ook naar lichaam en ziel na het uiterste oordeel; Luk. 23:43; 2 Cor. 5:1,8; Filipp. 1:23; 1 Thess. 4:17.

waar Ik ben.

Dat is, waar Ik zijn zal.

Een (de) gereformeerde uitleg van dit bijbelgedeelte. Is ook een mogelijkheid natuurlijk.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Pugna

• Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #10 Gepost op: april 14, 2004, 10:38:39 pm »
Handelingen 7:59

En zij stenigden Stefanus, aanroepende en zeggende: Heere Jezus, ontvang mijn geest.

Lukas 23:46

En Jezus, roepende met grote stemme, zeide: Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. En als Hij dat gezegd had, gaf Hij den geest.

Prediker 12:7  

En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft.

Deze teksten lijken mij vrij duidelijk, de geest (ziel) gaat na de dood naar God (in de Hemel).
« Laatst bewerkt op: april 14, 2004, 10:43:49 pm door Pugna »

Els

• Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #11 Gepost op: april 14, 2004, 11:10:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 april 2004 om 22:21:

Paulus schreef aan de Filippenzen:"Want het leven is mij Christus en het sterven gewin.  Indien ik in het vlees blijf leven, betekent dat voor mij werken met vrucht, en wat ik moet kiezen, weet ik niet.  Van beide zijden word ik gedrongen: ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste "

Dus als Jezus nu in het Vaderhuis is volgens jullie, zullen wij daar ook zijn en niet in het Paradijs. Ik heb trouwens wel eens geleerd dat de paradijs-kant van het dodenrijk nu leeg is omdat Jezus na Zijn dood en opstanding de mensen (zielen) die daar waren mee heeft genomen naar de hemel. En dat vanaf dat moment ieder die in Christus ontslaapt, rechtstreeks naar de hemel gaat. Ons lichaam wacht natuurlijk nog op de verlossing, die komt bij de opname van de gemeente.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #12 Gepost op: april 14, 2004, 11:23:36 pm »

quote:

els schreef op 14 april 2004 om 23:10:
[...]
Paulus schreef aan de Filippenzen:"Want het leven is mij Christus en het sterven gewin.  Indien ik in het vlees blijf leven, betekent dat voor mij werken met vrucht, en wat ik moet kiezen, weet ik niet.  Van beide zijden word ik gedrongen: ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste "

Dus als Jezus nu in het Vaderhuis is volgens jullie, zullen wij daar ook zijn en niet in het Paradijs. Ik heb trouwens wel eens geleerd dat de paradijs-kant van het dodenrijk nu leeg is omdat Jezus na Zijn dood en opstanding de mensen (zielen) die daar waren mee heeft genomen naar de hemel. En dat vanaf dat moment ieder die in Christus ontslaapt, rechtstreeks naar de hemel gaat. Ons lichaam wacht natuurlijk nog op de verlossing, die komt bij de opname van de gemeente.

Ja, dit herken ik over de lege kant van het dodenrijk...
Maar laatst las ik in 2 Cor (ik leer ook altijd nog wat bij :) ) dat Paulus opgetrokken was in de derde hemel.... en dat wordt daar ook Paradijs genoemd....

Dus heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn, kan ook betekenen dat Jezus de moordenaar die zich bekeerde onmiddelijk meenam naar de hemel samen met de gestorvenen die in de goede kant van het dodenrijk zaten - de schoot van Abraham...dat duidt ook wel op de oude bedeling OT, zou dan wel kloppen... In het NT, na de opstanding van Jezus gaan de gestorvenen dan naar het Parardijs....de derde hemel....

2 Kor 12
2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon – of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.

Misschien denken wij nog wel te veel op een menselijke manier: Als Jezus nu in het Vaderhuis is, kan Hij niet tegelijkertijd ook in het paradijs zijn.....
« Laatst bewerkt op: april 14, 2004, 11:30:15 pm door Priscilla en Aquila »

Els

• Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #13 Gepost op: april 14, 2004, 11:43:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 april 2004 om 23:23:
Misschien denken wij nog wel te veel op een menselijke manier
Ja, dat zal inderdaad zo zijn. We kunnen nog niet alles vatten. Hoe meer je denkt te 'weten' des te meer je er achter komt dat er nog zo veel is dat wij nog niet (be)grijpen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #14 Gepost op: april 15, 2004, 12:14:04 am »
Verrassende insteek P&A, maar ik geloof dat ik het er toch niet helemaal mee eens ben... Ik vind het een beetje gekunsteld om 'Vaderhuis' en 'Paradijs' uit elkaar te trekken. En bovendien denk ik dat we als gelovige mensen later terug zullen komen op 'een nieuwe aarde' zoals in de Bijbel staat.
Maar euh... past deze discussie op deze manier nog wel in Gereformeerd Leven eigenlijk?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #15 Gepost op: april 15, 2004, 09:19:34 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 15 april 2004 om 00:14:
Verrassende insteek P&A, maar ik geloof dat ik het er toch niet helemaal mee eens ben... Ik vind het een beetje gekunsteld om 'Vaderhuis' en 'Paradijs' uit elkaar te trekken. En bovendien denk ik dat we als gelovige mensen later terug zullen komen op 'een nieuwe aarde' zoals in de Bijbel staat.
Maar euh... past deze discussie op deze manier nog wel in Gereformeerd Leven eigenlijk?

Tja, daarom zei ik ook: Lees eens wat er staat....dat doet een gereformeerde toch ook: :)
En dan lees ik dat er nu nog geen mensen in het Vaderhuis zijn, want Jezus komt pas terug als onze plaatsen daar klaar zijn....

En wat betreft de hemel: Er is een hemel geschapen 'In den beginnne", hier wonen ook engelen........die zijn namelijk ook geschapen....

Maar God is ongeschapen...evenals Jezus die altijd al "in de schoot van zijn vader was"......van  voor de tijden....
Die 'wonen' toch ook ergens....een ongeschapen hemel.... Vaderhuis zegt 'letterlijk dat de Vader daar woont...anders heet het niet "huis van de Vader..."

En om het gereformeerd te houden vroeg ik of dit bij de ger, ook bekend is.....
« Laatst bewerkt op: april 18, 2004, 10:51:01 am door Priscilla en Aquila »

Rusty1979

• Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #16 Gepost op: april 18, 2004, 10:46:32 am »
Het maakt mij niet zoveel uit hoe het er precies aan toegaat. Het heeft denk ik ook geen invloed op je leven als christen (althans dat zou niet best zijn). Eén ding is zeker, ik heb er heel veel zin in. Ik weet dat alles goedkomt als ik in Christus geloof en ik weet ook dat het er vele malen mooier zal zijn als onze beste voorstelling die we er van kunnen maken.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
na dit leven
« Reactie #17 Gepost op: april 18, 2004, 01:08:24 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 18 april 2004 om 10:46:
Het maakt mij niet zoveel uit hoe het er precies aan toegaat. Het heeft denk ik ook geen invloed op je leven als christen (althans dat zou niet best zijn). Eén ding is zeker, ik heb er heel veel zin in. Ik weet dat alles goedkomt als ik in Christus geloof en ik weet ook dat het er vele malen mooier zal zijn als onze beste voorstelling die we er van kunnen maken.
Halleluja!!!!
Alleen door JEZUS